[مبانی رنگ] چگونه از ترکیب رنگ ها برای دیوار چند رنگ استفاده کنیم؟

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


انتخاب رنگ از بخش های جالب در روند طراحی داخلی و در عین حال یکی از سخت ترین قسمت های آن است. این انتخاب در مورد دیوارها به عنوان اصلی ترین سطوح رنگ در خانه اهمیت دو چندانی دارد. این که بخواهیم یک رنگ خاص با درجه خاصی از روشنی و تیرگی برای اتاقمان انتخاب کنیم می تواند گیج کننده باشد. اگر شما نیز این مشکل را دارید شاید بد نباشد که بیش از یک رنگ را برای دیوارهای خود بکار بگیرید.

نمایش زمینه ای متفاوت :
همنشینی چند رنگ در رنگ آمیزی دیوارها میتواند به شما کمک کند موضوع و زمینه خاصی در اتاقتان به نمایش بگذارید. مشابه آنچه در این اتاق می بینید استفاده رنگ هایی با حس و حال دریایی با طراحی مشابه پرچم و هماهنگ بودن بقیه مبلمان با این تم توانسته ظاهری متفاوت به این اتاق کودک بدهد.

اتاق خوابی جذاب برای کودکان

بکار بردن رنگ ها با درجات مختلف:
نکته زیبا راجع به رنگ ها این است که شما میتوانید سایه و روشن دلخواه خود را با آن ایجاد کنید. این به این معنی است که شما می توانید به جای استفاده از یک درجه رنگی، ازطیف تیره و روشن یک رنگ استفاده کنید. با این کار میتوانید به اتاق عمق دهید و آنرا کوچکتر یا بزرگتر نشان دهید. اگر رنگ کردن با این روش برایتان سخت است می توانید کاغذ دیواری های مشابه استفاده کنید.


فضای آرامش بخش برای استراحت

می توانید هر دیوار اتاقتان را نیز با درجه ای از رنگ دلخواهتان رنگ کنید و تأثیر و تیرگی و روشنی مورد نظرتان را ایجاد کنید.


اتاق خواب با ترکیب رنگ طوسی

دادن کاراکتر به فضاهای فرعی:
ما معمولا عادت داریم که از فضاهای ارتباطی خانه مثل راهروها یا راه پله بی تفاوت عبور کنیم. استفاده از جند رنگ برای دیوار این فضاها میتواند راهی برای خاص کردن و دادن ویژگی و کیفیت به این فضاها باشد. بسته به میزان نوری که این فضا می گیرد می‌توانید انتخاب های متفاوتی برای رنگ فضا داشته باشید، اگر فضا پرنور باشد انتخاب رنگ راحت تر است و اگر نور مناسبی به راهرو نمی رسد، بهتر است از رنگ های روشن به عنوان زمینه استفاده کنید.

نور و رنگ ملـایم در راهرو

تعریف فضایی خاص:
رنگ کردن بخشی از دیوار( مثلا دیواری عقب نشسته) با رنگی متفاوت از بقیه اتاق ایده خوبی است که نشان دهد این قسمت از خانه کارکرد و حس متفاوتی دارد. این ایده را میتوانید برای کنج مطالعه، محل قرارگیری میز کار یا فضای ناهارخوری استفاده کنید.


طراحی نشیمن با بافت و رنگ

اگر دیوار ی منحنی یا با فرمی غیر معمول در خانه خود دارید نیز میتوانید برای این دیوار رنگ یا رنگ هایی متفاوت انتخاب کنیدو آنرا برجسته کنید. این موضوع طراحی اتاق را جالب تر و قابل توجه کرده و ضمنا به زون بندی فضا هم کمک می کند.

رنگ های متفاوت در ارتفاع مختلف:
راه دیگر در بکارگیری دو رنگ متفاوت در دیوارها انتخاب دو رنگ برای قسمت بالا و پایین دیوار است. هماهنگ کردن خط جداکننده بین دو رنگ با مبلمان و قفسه ها می تواند هارمونی و تناسب در اتاق شما ایجاد کند.


اتاق خواب با رنگ های ملایم

اگر اتاقتان سقف بلندی دارد ، در سقف و لبه بالایی دیوار رنگ روشن استفاده کرده و قسمت پایین را به رنگی تیره تر درآورید. با این کار تعادل بصری مناسبی در اتاقتان ایجاد می شود. استفاده از فرشی با رنگ روشن نیز می تواند تأثیر مشابهی ایجاد کند.

اتاق غذاخوری با چیدمان ساده

منبع : houzz.com
 
بالا