قابل توجه مهندسین نفت!!! بحثهای علمی تخصصی

قابل توجه مهندسین نفت!!! بحثهای علمی تخصصی

  • ازدیاد برداشت(ثانویه وثالثیه)

    رای: 16 30.8%
  • مباحث تکمیل چاه

    رای: 6 11.5%
  • چاه آزمایی و چاه پیمایی

    رای: 8 15.4%
  • مبانی حفاری و حفاری پیشرفته

    رای: 10 19.2%
  • نانو ومواد هوشمند در نفت

    رای: 4 7.7%
  • محیط زیست و پسماند های نفتی

    رای: 1 1.9%
  • زمین شناسی نفت

    رای: 1 1.9%
  • خواص سیال و سنگ مخزن

    رای: 3 5.8%
  • ایمنی،بازرسی و خوردگی در نفت

    رای: 0 0.0%
  • موضوعات دیگه

    رای: 3 5.8%

  • مجموع رای دهندگان
    52

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
سلام
پوزش بابت تاخیر من.
شما بحثو شروع میکردین تا منم بیام. سرم شلوغه. تالارو هم دارم مرتب میکنم. هر کسی نظری داره داخل تاپیک مدیریت بگه تا بررسی کنیم با همدیگه.
بحثو شروع می کنیم تا چند شب دیگه هر کسی هم اومد نظرات و اطلاعاتشو بگه.
من اول از همه چندتا سوال مطرح میکنم هر کسی هر چی میدونه بگه بعد توضیحات و در اخر هرکسی سوالی داره میپرسه و جمه بندی میکنیم. چندتا منبع هم ارائه میشه در پایان برای علاقه مندان.

اول از همه خوردگی و فرسایش چیه؟
فرقشون چیه؟ عوامل بوجود اورنده هرکدوم چیه؟
چند نوع خوردگی و چند نوع فرسایش داریم؟
راههای مقابله باهاشون چیه؟
گریزی هم میزنیم به انواع فلزات.
خوردگی در صنعت نفت.
فرسایش و صنعت نفت.

خوب کی چی میدونه؟
چندتا از سوالها خیلی ساده هست. سوال اول رو به خودتون وامیگذارم. خودتون جوابشو بگید.
 
آخرین ویرایش:

ریحانه22

عضو جدید
سلام
پوزش بابت تاخیر من.
شما بحثو شروع میکردین تا منم بیام. سرم شلوغه. تالارو هم دارم مرتب میکنم. هر کسی نظری داره داخل تاپیک مدیریت بگه تا بررسی کنیم با همدیگه.
بحثو شروع می کنیم تا شنبه شب هر کسی هم اومد نظرات و اطلاعاتشو بگه.
من اول از همه چندتا سوال مطرح میکنم هر کسی هر چی میدونه بگه بعد توضیحات و در اخر هرکسی سوالی داره میپرسه و جمه بندی میکنیم. چندتا منبع هم ارائه میشه در پایان برای علاقه مندان.

اول از همه خوردگی و فرسایش چیه؟
فرقشون چیه؟ عوامل بوجود اورنده هرکدوم چیه؟
چند نوع خوردگی و چند نوع فرسایش داریم؟
راههای مقابله باهاشون چیه؟
گریزی هم میزنیم به انواع فلزات.
خوردگی در صنعت نفت.
فرسایش و صنعت نفت.

خوب کی چی میدونه؟
چندتا از سوالها خیلی ساده هست. سوال اول رو به خودتون وامیگذارم. خودتون جوابشو بگید.
سلام
اطلاعاتم کمه ولی هر چی میدونم میگم.
تا جایی که من تو یه کتاب خوندم خوردگی یعنی میل فلز به برگشتن به حالت قبل از احیا است.
[FONT=&quot]فلزات وقتی در کنار محیط احیا مثلا هوا قرار می گیرند تمایل دارند به ترکیب اولیه شون در طبیعت برگردند و خورده می شن.
[/FONT]خوردگی کلا به دو دسته تر و خشک تقسیم میشه که در صنایع نفتی بیشتر خوردگی تر مورد نظر ه مثله خوردگی اهندر اثر گل حفاری و...
خوردگی تر براساس همون قوانین اند و کاتده که فکر میکنم تو شیمی پیش دانشگاهی یه چیزایی در مورد خوندیم.
خوردگی رو از جهات دیگم میتوان تقسیم بندی کرد که به انواع زیر تقسیم میشه:
1.گالوانیکی
2.یکنواخت
3.حفره ای
4.بین دانه ای
5.سایشی
6.تحت تنشی
7.پیل غلظتی
 

ریحانه22

عضو جدید
در مورد تفاوت فرسایش و خوردگی چیزی نمیدونم اما اون چیزی که به ذهن من میرسه وهیچ پایه اساس علمی نداره اینه که من فکر میکنم فرسایش واسه خاک و سنگ و .. که در اثر باد و اب و هوا ........ایجاد میشه اما خوردگی واسه فلزاته .
یه سوالی که واسم پیش اومده اینه که چرا خوردگی با افزایش دما زیاد میشه؟؟
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
سلام

ما فلزات رو استخراج میکنیم. خالص سازی میکنیم. الیازهای مختلف میسازیم و به شکلهای گوناگون مورد نیازمو درمیاریم. یعنی فلزات رو از حالت تعادلی که طی سالها با طبیع داشتن خارج میکنیم که به این کار احیا کردن میگویند. هر سیستمی علاقه مند هست که تعادل خودش رو حفظ کنه و یا به تعادل برسه. پس فلزات احیا شده وقتی شرایط براشون محیا بشه به تعادل قبلیشون برمیگردن.
خوردگی در فلزات اکسید شدن هست. مثل Fe2O3. زنگ زدن یک نوع خوردگی مخصوص آهن و الیاژهایش هست.

فرسایش به هر فرایندی که موجب فرسوده شدن یا از بین رفتن مکانیکی و فیزیکی سیستم شود میگویند. ممکنه که ناشی از باد یا اب یا برخورد یا طول عمر مواد باشه. بهش اصطحلاک هم میگن.
کسی تعریفی کاملتر اگه داره بگه. اگرم من اشتباه میکنم تصحیح کنید.
همه تو بحث شرکت کنن خواهشا.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
در تكميل حرف حميد بايد بگم خوردگي خصلت فلز براي برگشتن به حالت اوليه هست...............وهمچنين فرسايش همراه با جابجايي هست حالا بوسيله ي باد آب و...
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
راههای مقابله باهاشون چیه؟
در خوردگي بستگي به نوعش داره..........اگه بخوايم با اكسيژن مقابله كنيم يه روش
هيدروژن سولفوره يه روش
همينطور دي اكسيد كربن
هركدوم روشي داره
حالا من بپرسم راهكار مقابله با اكسيژن چيه؟:D
 

الهه100

عضو جدید
سلام

سلام

من با نظر شما موافقم.خوردگی را میتوان میل ترمودینامیکی برای بازگشت به اصل خود فلز دانست. در واقع عکس متالوژی استخراجی است . ترجیحا برای بیان ضایعات در غیر فلزات از واژه زوال پوسیدگی استفاده میشه چون مکانیسم خوردگی فلزی با پوسیدگی در غیر فلزات مثلا پلیمرها متفاوت است .عوامل موثر در خوردگی فلزات میتونه شامل 1- درجه خلوص فلز 2-تغییرات فیزیکی و مکانیکی فلز 3- غلظت ماده موثر و جنس آن ( عامل خورنده ) 4- مقدار اکسیژن 5- درجه حرارت باشه. در مورد محیطهای خورندگی هم تقریبا همه محیطها عملا خورنده هستند مثل هوا و رطوبت آبهای تازه و مقطر ، بخار و گازهای دیگه مثل کلر آمونیاک دی اکسید گوگرد و اسیدهای معدنی مثل سولفوریک ، نیتریک ، اسیدهای آلی مثل استیک و فرمیک و... که به طور کلی مواد معدنی خورنده تر از مواد آلی هستند .
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
خدمت دوستان جدید و قدیمی سلام عرض میکنم
ادامه بحث:
میدونستید در سال 2004 میلادی فقط 4 درصد سود ناخالص امریکا خرج خوردگی شده!!!
حالا خودتون حساب کنید چقدر میشه.

انواع خوردگی: خوردگی در کل دو نوع هست: موضعی و یکنواخت
انواع موضعی:
گالوانیک یا دوفلزی حفره ای شیاری سایشی حبابی شدن مرزدانه ای انتخابی ترک خوردگی تنشی خسارات هیدروژنی بیولوژیک

یکنواخت: یک لایه از محصولات خوردگی روی سطح تشکیل میشود قابل پیش بینی و کم اهمیت تر

کی میدونه کدوم یک از اینها از همه خطرناک تر هست؟
هر کسی هر چی میدونه بگه در مورد هر کدوم از اینها. همشونو مختصر بررسی میکنیم
 

الهه100

عضو جدید
سلام.
معمول ترین نوع خوردگی که در بین مواد رخ می دهد، خوردگی یکنواخت است. این خوردگی توسط یه واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی که بطور یکنواخت در سراسر سطحی که در تماس با محلول خورنده قرار دارد، دیده می شود مانند؛ زنگ زدن فولادفلز مورد نظر نازک و نازک تر شده و در پایان کاملا فلز و یا تجهیزات مورد نظر از بین رفته و تخریب می شود. مانند خورده شدن قطعه فولادی یا روی در محلول اسیدمحلول اسید سولفوریک.
نکته قابل ذکر این است که این خوردگی از لحاظ اقتصادی و میزان فلز خورده شده اهمیت داشته ولی از نقطه نظر فنی چندان اهمیت ندارد زیرا می توان با آزمایش های ساده ای، عمر تجهیزات مصرفی را دقیقا محاسبه کرد.این خوردگی را می توان با انتخاب مواد و پوشش مناسب، ممانعت کننده ها و یا با استفاده از حفاظت کاتدی متوقف یا کم کرد.
خوردگی موضعی به شکل رخداد خوردگی در موقعیت های مجزا در ماده بیان می شود که خود به چهار دسته تقسیم می شود: حفره دار شدن، شیاری، رشته ای و بین دانه ای.
 

ریحانه22

عضو جدید
سلام

سلام

خدمت دوستان جدید و قدیمی سلام عرض میکنم
ادامه بحث:
میدونستید در سال 2004 میلادی فقط 4 درصد سود ناخالص امریکا خرج خوردگی شده!!!
حالا خودتون حساب کنید چقدر میشه.

انواع خوردگی: خوردگی در کل دو نوع هست: موضعی و یکنواخت
انواع موضعی:
گالوانیک یا دوفلزی حفره ای شیاری سایشی حبابی شدن مرزدانه ای انتخابی ترک خوردگی تنشی خسارات هیدروژنی بیولوژیک

یکنواخت: یک لایه از محصولات خوردگی روی سطح تشکیل میشود قابل پیش بینی و کم اهمیت تر

کی میدونه کدوم یک از اینها از همه خطرناک تر هست؟
هر کسی هر چی میدونه بگه در مورد هر کدوم از اینها. همشونو مختصر بررسی میکنیم

بازم سلام
دیشب که کسی جواب سلاممو نداد اما بیخیال من گذشتم.
در مورد دو نوع خوردگی که گفتین راستش نمیدونم کدومش خطرناکتره ولی اینو میدونم که خوردگی موضعی تو صنعت نفت مهمتره و باعث خسارات زیادی میشه.
معمولا در قسمت هایی که گل حفارب در اون قمت ساکنه و حرکت نمیکنه محل خوردگیه.در واقع جود در حفاری باعث خوردگی میشه.این نوع خوردگی حتی در قسمت های دیگه ای مثل اطراف واشر ها پیچ ها و ....که حتی قسمت بسیار کوچکی از گل حفاری در ان قرار داره اتفاق میفته.
بنابراین مقابله با این نوع خوردگی در صنایع حفاری نفت بسیار بسیار مهمه.
در صنایع نفتی معمولا راههایی رو برای مقابله با خوردگی وسایل حفاری انتخاب میکنن حالا کسی میدونه این راهها چیه؟
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
بحثهای علمی نفتیها

بحثهای علمی نفتیها

سلام خدمت تمام دوستهای عزیزم.
با توجه به اینکه تقریبا همه دوستان دارن توی بحثهای علمی شرکت میکنن این تاپیک رو ساختم تا بحثهای علمی از سایر بحثها جدا باشه تا اگر بعدا هم کسی خواست از اطلاعات و بحثها استفاده کنه راحت بتونه.
لطفا در این تاپیک اسپم نکنید. سوالها و حرفها و بحثهای متفرقه توی تاپیک میتینگ نفتیا.
انشاالله که همیشه خوش و خرم باشید.:gol::gol:
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
خوب چی شد؟ چرا بحثو ادامه نمیدیم؟
خطرناک ترین خوردگی خوردگی حفره ای هست. چون از روی سطح فقط یه حفره مشخص هست ولی زیرش معلوم نیست چه خبره و یک مرتبه ممکنه کل سیستم داغون بشه.

الان خوردگی گالوانیک رو بررسی میکنیم به طور مختصر:
بهش خوردگی دوفلزی هم میگن. از یک فلز نجیب و یک فلز فعال تشکیل میشه. هر چه فلز نجیب تر باشه کاهش سرعت خوردگی و برعکس.
دوتا واکنش داریم یکی کاتدی یکی آندی:آندی همون نجیبتر هست مثل از دست دادن دوتا الکترون آهن و تبدیلش به آهن دوبار مثبت. کاتدی یا واکنش فعال که مثل گرفتن دوتا الکترون توسط Cu دوبار مثبت و خنثی شدنش.
خوردگی گالوانیک آهن توسط مس توی دریا امکان پذیر نیست چون در دریا یون مس نداریم.
سوال: نقش فلز نجیبتر در افزایش سرعت خوردگی فعالتر چیست؟ اینو جواب بدید.





نکته: در خوردگی گالوانیک نسبت سطح کاتد به اند بسیار مهمه هر چه بزرکتر باشه خوردگی بیشتره.
نکتهمحل خوردگی گالوانیک در نزدیکترین فاصله در محل اتصال دو فلز هست.

بهترین راه حل مقابله با این نوع خوردگی استفاده از انواع پوششها و یا استفاده از فلزات نجیب هست.
انواع پوشش مثل: پوشش روی بر روی آهن که سطح کاتد یا روی نسبت به سطح آند یا آهن خیلی کمه و شدت خوردگی خیلی کم هست. روی خورده میشه و آهن حفاظت میشه.
پوشش حلبی قلع روی آهن. نمونه اش رو توی حلبیها دیدید. همینایی که توشون روغنو، خیارشورو از این چیزا هست. آهن فلز فعال تر هست و روی نجیب تر سطح کاتد به آند خیلی زیاده. اگه گفتید کدومش خورده میشه کدومش حفاظت؟
دقت داشته باشید که هیچ پوششی عاری از عیب نیست. عیبهایی مثل سوراخ، ترک، حفره و غیره.

دوستان توجه کنید که به صورت مختصر داریم بررسی میکنیم. بعدیش خوردگی حفره ای بیده.
هم اکنون منتظر پیغامهای علمیتان هستیم.
 

ریحانه22

عضو جدید
توجه!!!!!!!!!!! مهندسین نفت نظر بدین !!!!!!!!!!!توجه

توجه!!!!!!!!!!! مهندسین نفت نظر بدین !!!!!!!!!!!توجه

سلام به همه مهندسای نفت گل.(قدیمیا و تازه واردا)
راستش تو این چند روز که این تایپیک بحثهای علمی نفت راه افتاده دیدم که استقبال چندانی نشده و بچه ها شرکت نمیکنن واسه همینم گفتم یه نظر سنجی بذاریم ببینیم بچه ها به چه مباحثی بیشتر علاقمندند تا در مورد اونا بحث کنیم.با مشورت با مهندس حمید این نظر سنجیو گذاشتم امیدوارم مفید باشه.
هر کدوم از بچه ها که نظر شو میگه لطف کنه و بگه که تو کدوم مبحث تخصص بیشتری داره .
امیدوارم با این راهکار تالار نفت رونق بیشتری بگیره و من هم در کنار شما به علمم اضافه بشه.اگه تو گزینه ها مبحث موردنظرتون نیس در نظراتی که اعلام می کنین بگین.ممنون:gol::gol:
 
آخرین ویرایش:

ریحانه22

عضو جدید
توجه!!!!!!!!!!! مهندسین نفت نظر بدین !!!!!!!!!!!توجه

توجه!!!!!!!!!!! مهندسین نفت نظر بدین !!!!!!!!!!!توجه

سلام به همه مهندسای نفت گل.(قدیمیا و تازه واردا)
راستش تو این چند روز که این تایپیک بحثهای علمی نفت راه افتاده دیدم که استقبال چندانی نشده و بچه ها شرکت نمیکنن واسه همینم گفتم یه نظر سنجی بذاریم ببینیم بچه ها به چه مباحثی بیشتر علاقمندند تا در مورد اونا بحث کنیم.با مشورت با مهندس حمید این نظر سنجیو گذاشتم امیدوارم مفید باشه.
هر کدوم از بچه ها که نظر شو میگه لطف کنه و بگه که تو کدوم مبحث تخصص بیشتری داره .
امیدوارم با این راهکار تالار نفت رونق بیشتری بگیره و من هم در کنار شما به علمم اضافه بشه.اگه تو گزینه ها مبحث موردنظرتون نیس در نظراتی که اعلام می کنین بگین.ممنون:gol::gol:
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام خیلی فعال شدن بچه های نفتی ما قبلا هفته به هفته سر میزدیم یه تاپیک جدیدنبود الان ساعت به ساعت موضوع و بحث و نظر جدید میزارن
همگی موفق باشید در کارتون ، درستون و ( حمید جان مدیریت )
من خودم حفاری دوست دارم و به حفاری نظر دادم ولی ظاهرا ازدیاد برداشت بیشترین ارا را به طرف خود معطوف کرده
انشا الله مفید خواهد شد و استفاده میکنیم
التماس دعا
یا علی
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
از فردا ظهر در مورد انواع گیر کردن رشته حفاری و نحوه آزاد کردنشون و مخصوصا فیشینگ صحبت میکنیم. خواهش میکنم همه شرکت کنید.

بعد از اینکه بحث تکمیل شد مطالبش رو یکی میکنیم روی سایت میذاریم تا بعدا هم هرکسی خواست استفاده کنه.


اولین دلیل گیر کردن رشته حفاری بخاطر رقیق بودن گل حفاری و تجمع خورده های حفاری روی سرمته هست.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
الف ) عوامل مکانیکی
ب ) عوامل اختلاف فشاری
دلایل گیر مکانیکی :
1 کشیدن رشته حفاری درون حفره جاکلیدی
2 - کنده های حفاری اطراف ساق مته جمع شود
3 - بالا کشیدن سریع لوله ها زیرا ممکن است نقاط گیر در چاه موجود باشید
4 - ضخامت بالای اندود گل
5 - حفاری کور بدون برگشت گل
6 - وجود شیل در سازند
7 وجود خرده های اهن
8 - هنگامی که سرعت حفاری بالا باشید ولی توان هیدرولیکی مناسبی نداشته باشیم
 
آخرین ویرایش:

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عوامل اختلاف فشاری :
اختلاف فشاری موجب نگه داشتن لوله حفاری به دیواره چاه می شود باعث ایجاد گیر لوله ها به روش diffrential



دیلایل گیر اختلاف فشاری :
الف ) اختلاففشاری بین ستون گل و فشار سازند
ب ) سازند دارای تخلخل و تراوایی
 
آخرین ویرایش:

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اگر در طول عمق چاه ، قسمت های ازدیواره ریزش کند (wash out ) سرعت گل در ان جا افت می کند و خرده های حفاری در ان قسمت تجمع و مکن است باعث گیر لوله ها شوند. در چاه های انحرافی این پدیده ممکن است به دفعات اتفاق بیفقتد و خرده های حفاری در قسمت تنگ چاه ( low side ) تجمع کنند .
علائم چیر لوله ها در اثر تجمع خرده های حفاری
1 -دیدن مقدار زیادی خرده های حفاری روی الک لرزان
2-افزایش گشتاور و فشار
3- قطع جریان گل
4 -حرکت نداشتن لوله هل به طرف بالا و پایین و نبود امکان چرخش
 
آخرین ویرایش:

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
درتکمیل حرف فرهاد جان: wash out در جاهایی که سازند ما شیلی نیز میباشند یا نمکی هم ممکن است که اتفاق بیافتد. البته خود شیل و نمک تاثیر چندانی در گیر کردن رشته حفاری ندارد بلکه با شسته شدن قسمتهای شیلی یا نمکی قسمت های بالایی و پایینی آن سازند در معرض ریزش قرار میگیرد. مخصوصا قسمت بالایی که چون از زیر خالی شده به راحتی ریزش میکند.
معمولا در این مواقع بصورت خودکار یک شک از سرچاه به کل رشته حفاری وارد میشود تا رشته حفاری آزاد شود که به آن jar میگویند.
همچنین میتوان گل حفاری را غلیظ کرد تا خرده ها از چاه خارج شوند. یا در سازندهای شیلی از گل پایه روغنی استفاده کرد تا سازند شسته نشود یا در آن محلها سریعا لوله جداری گذاشت.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
در تکمیل صحبت های حمید ، راه های دیگه برای از پیش گیری از گیر لوله ها :
بین دبی پمپاز گل (GPM) و سرعت حفاری تعادل برقرار بشه ( ROP) . چون اگر سرعت پمپاژ گل متناسب با سرعت حفاری نباشید خرده های حفاری درون چاه باقی نماند و در نتیجه چاه به خوبی تمیز نخواهد شد
راه دیگر اینکه وقتی به هر دلیلی گردش دورانی متوقف شد ، لوله ها تا کفشک بالا اورده شود تا اگر چاه ریزش کند بتوان دوباره ان را حفاری کرد

سرعت گل درانالوس و مته مناسب باشد تا چاه به خوبی تمیز شود
اگر دقت کنید دلیل اصلی گیر لوله تمیز نکردن چاه و عدم خروج کنده ها به خوبی باعث این مشکل می شود
 

ریحانه22

عضو جدید
الان 13 نفر رای دادن ولی چرا هیچ کس نظرشو در مورد تخصصش نگفته؟؟؟؟فک کنم اگه بیایم در مورد ازدیاد برداشت صحبت کنیم بهتره:gol:
 

alikia

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه میشود درمورد مته حفاری بحث میشود خوب بود...موضوع بدی نیست..گرایش منم حفاری واستخراجه..میتونستم کمکتون کنم
 

nima.mohamadin

عضو جدید
درتکمیل حرف فرهاد جان: wash out در جاهایی که سازند ما شیلی نیز میباشند یا نمکی هم ممکن است که اتفاق بیافتد. البته خود شیل و نمک تاثیر چندانی در گیر کردن رشته حفاری ندارد بلکه با شسته شدن قسمتهای شیلی یا نمکی قسمت های بالایی و پایینی آن سازند در معرض ریزش قرار میگیرد. مخصوصا قسمت بالایی که چون از زیر خالی شده به راحتی ریزش میکند.
معمولا در این مواقع بصورت خودکار یک شک از سرچاه به کل رشته حفاری وارد میشود تا رشته حفاری آزاد شود که به آن jar میگویند.
همچنین میتوان گل حفاری را غلیظ کرد تا خرده ها از چاه خارج شوند. یا در سازندهای شیلی از گل پایه روغنی استفاده کرد تا سازند شسته نشود یا در آن محلها سریعا لوله جداری گذاشت.
حفاری در گنبد های نمکی همواره بخاطر خواص الاستیکی و حرکت این توده در اثر فشار های تکتونیکی چه در حین عملیات حفاری و چه پس از اون یعنی در جداره گذاری بسیار مشکل ساز شده.
 

nima.mohamadin

عضو جدید
stick pipe

stick pipe

[FONT=&quot]در يك جمله مي توان گير لوله ها را چنين تعريف كرد: نيرو هاي درون چاهي كه مانع چرخش يا خروج لوله ها از چاه مى شوند. يكي از عمده ترين مشكلات در حفر چا ههاي نفتي، گير لوله ها است. پس از گيركردن يك رشته در عمليات حفاري، تلا شهاي زيادي براى بيرون آوردن آن صورت مي گيرد . از جمله روش هاي مرسوم و شناخته شده آزادسازي رشته هاي حفاري، روش افزايش كشش رو به بالا و افزايش وزن رو به پايين مي باشند كه تا حدودي وقت گير و هزينه بر هستند؛ ولي در بيش تر مواقع منجر به آزادسازي رشته حفاري از چاه مي شوند . مشكل گير رشته حفاري زماني اهميت بيش تري پيدا مي كند كه به دلايلي نتوان رشته حفاري را از چاه بيرون آورد. در اين صورت تنها راه، بريدن رشته حفاري در چاه و انجام عمليات ماند ه يابي و در بدترين حالت، مسدودكردن قسمت گير و حفاري چاه انحرافي براى انجام ادامه عمليات حفاري مي باشد. اين امر باعث تغيير برنامه حفارى، افزايش زمان و هزينه خواهد شد. در عمليات دريايي، گير لوله ها به تنهايي مي تواند هزينه توسعه يك چاه را به اندازه 30 درصد افزايش دهد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

nima.mohamadin

عضو جدید
گير رشته حفاري را معمولاً به دو دسته تقسيم مي كنند؛ يكي گيرهاي مكانيكي و ديگري گيرهاي اختلاف فشاري است. تشخيص گير لوله هابه صورت ديفرانسيلي به اين صورت است كه چرخش لوله و حركت آن به سمت بالا و پايين امكان پذير نيست، اما هنوز گردش گل حفاري امكان پذير است. اين امر با گير لوله ها به صورت مكانيكي در تناقض است.
پارامترهاي بسيار زيادي در گير رشته هاي حفاري دخيل هستند كه از آن جمله مي توان به خصوصيات گل حفاري، آرايش تجهيزات درون چاهي، خصوصيات سازند و ... اشاره كرد. به دست آوردن ارتباط مناسب بين اين پارامترها بسيار مشكل است. رو شهاي شبكه عصبي مصنوعي توانايي تفسير موقعيت هاي پيچيده گير لوله ها را كه شامل چندين متغير مي شوند، دارا هستند.
انشاالله اگه دوستان علاقه نشون دادن این روش های شبکه های عصبی در مشکل گیر کردن لوله های حفاری هم به بحث وارد میکنیم.
 

nima.mohamadin

عضو جدید
Hole Cleaning in Directional Wells

Hole Cleaning in Directional Wells

[FONT=&quot]تميزسازى چاه يكى از مهمترين عوامل تأثيرگذار بر هزينه، زمان و كيفيت چاههاى نفت و گاز است. اين موضوع با افزايش عمق حفارى و جابجايى افقى در چا ههاى انحرافى و افقى، اهميت بيشترى پيدا مى كند. حمل خرده هاى حفارى در چا ههاى انحرافى بسيار مشكل تر از چاههاى عمودى است. در شرايط يكسان، كاهش سرعت سيال در چا ههاى انحرافى بر تميزسازى و خارج سازى خرده هاى حفارى به سطح تأثير منفى دارد؛ در نتيجه لايه هاي حاوى خرده ها در قسمت پايينى ديواره چاه تشكيل مى شوند كه اين امر علت اصلى مشكلات حفارى به حساب مى آيد.

[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 
بالا