خطرهای مرگبار سفر با شاتل:

سیاهچاله

عضو جدید
تخریب مخزن سوخت خارجی:
شاتل دیسکاوری اماده پرواز در 8 ژوئن 1995 بود و همه چیز مرتب و سالم اعلام شد که ناگهان اعلام کردند پرواز به تعویق افتادهچون دارکوب ها 195 سوراخ در قسمت فوقانی مخزن بزرگ سوخت ایجاد کرده اند !این مشکل به کمک اژیرهای مخصوص با صدای بلند و کارگذاری 6 عدد جغد پلاستیکی خریداری شده از سوپر مارکت های معروف (وال ـمار )که اطراف سکوی پرتاب نصب شدهاند حل شد!


خطرقطعات جدا شونده که به اطراف پرتاب میشوند:
یکی از موارد ایجاد صدمه و تخریب در تمام پرواز های شاتل برخورد تکه های ریز و درشت تانکر خارجی شاتل است .در سال1990 نتیجه تحقیق در اینمورد گزارشی حاکی از برخورد این تکه ها بود که بطور متوسط در هر پرواز حدود 179 برخورد توسط قطعات جدا شده رخ می دهد که اکثرا مربوط به پوسته تانکر خارجی اصلی می باشد و در این میان 51 مورد باعث صدمه هایی منجر به سوراخ شدن بدنه شاتل شده که حدود5\2 سانتی متر قطر ان بوده اکثر این تکه ها مربوط به قسمت دو شاخه اتصال است که توسط دست انسان انجام می گیرد اما چون این منطقه بعد از اتمام کار اتصال روبات ها درست می شود چاره ای جز استفاده از انسان نیست . در 7 اکتبر 2002 یکی از بوستر های راکت اتلانتیس توسط تکه ی بزرگی از پوشش تانکر خارجی شکاف برداشت و پرواز انجام نگرفت در 16 ژانویه 2003 تکه ای دو برابر بزرگتر به بال شاتل کلمبیا اصابت نمود و ان را با تمام سرنشینانش از بین برد.


ورود پر فشار اب :
احتمال ایجاد شکاف بوسیله اب روی مخزن سوخت خارجی و یخ زدن ان بر سطح روکش مخزن هم وجود دارد مخزن که پر از اکسیژن مایع با درجه برودت منهای 183 درجه سانتیگراد است و یخ سطح ان باعث ازدیاد برودت تکه های کف شده که انهم منجر به شکستگی اتصالات تانکر و جدا شدن ان میگردد.


پوسیتگی بدنه شاتل ناشی از اسکلت بندی اطراف موشک:
لبه خارجی فضاپیما بر اثر رنگ وباران سرریز شده گنتری (اسکلت فلزی اطراف موشک)می پوسد .این اشکال از دوران پرواز موشکهای ساترن 5 کشف شد اما به ان اهمیتی ندادند تا زمانی که شاتل دیسکاوری در ماه مارس 2001 بعد از یک پرواز چند روزه به زمین نشست و متخصیصن ناسا یک پوسیدگی و خوردگی 5 سانتیمتری رادر لبه تیز یا حمله بال چپ مشاهده کردند که به دلیل ذکر شده ایجاد شده بود احتمال سقوط فضاپیما به این دلیل زیاد بوده و فقط شانس واتفاق جان فضانوردان را خفظ نموده بود اسکلت فلزی نگه دارنده و دارای جرثقیل و اسانسور که قبل از پرواز موشک جدا می گردد.​
[FONT=Arial (Arabic)]

[/FONT]
تاثیر زیپی:
در سیستم نشست وبرخاست شامل چرخ ها شاه فنر های هیدرولیک ضربه گیر ترمز و غیره که زیر بالهای فضاپیما قرار دارند به شدت در مقابل ضربه اولیه فرود و برخورد با باند فرودگاه و همچنین اصابت اجسام معلق در فضا اسیب پذیر است.
این قسمت هنگام مجدد به جو زمین و گذشتن از ان بشدت داغ می شود در حالیکه محافظت از سیستم های حساس زیرین نیز به عهده انهاست .در صورت ازبین رفتن یکی از سفال های مقاوم حرارتی فشار روی سفال های اطراف زیاد شده باعث میشود به ترتیب کنده شوند .در ناسا این اثر راحالت زیپی می نامند.(برای اطلاع بیشتر از کاشی های فضایی می توانید به مقاله ی کاشی های عایق برای سفینه های فضایی در همین تالار مراجعه کرده یا به سایت انگلیسی www.spaceageceramicguideblocks.com مراجعه کنید)


از کار افتادن موتور:
بسیاری از پرواز هابعد از تاخیر های طولانی انجام گرفته و این به دلیل نگرانی متخصصین نسبت به کارائی موتور هایی با کارکرد زیاد است درست کار نکردن یا عدم کارایی موتور در در زمان پرتاب فضاپیمای چلنجر در ژئیه 1985 که بدلیل از کار افتادن موتور اصلی قبل از زمان تعیین شده بود و فضاپیما ی کلمبیا در ژوئیه 1999 که در این مورد یک اتصال برقی کامپیتری که کنترل دو موتور از سه موتور شاتل را انجام میداد از کار انداخت و یک پیچ از جا کنده و لق شده موجب انسداد هیدروژن شده کلمبیا را 12 کیلومتر پایین تر از مسیر تعیین شده رها نمود.


دماغ لق :
فضاپیمای اتلانتیس در زمان پرتاب در روز 2 دسامبر 1988 به شکل برخورد و پرواز لغو شد علت ان افتادن روکش دماغه راکت یکپارچه سمت راست بود که با سوخت پر قدرت و ایجاد فشار زیاد فضاپیما را به حداکثر سرعت می رساند . تکه سفال مقاومی از دماغه بوستر کنده شده و یک انتن رادیوئی بدون پوشش محافظ نیز بر اثر حرارت حاصل از افتادن سفال صدمه دیده از کار افتاد.

گرد و خاک فضایی:
شیشه جلوی کابین از اسیب پذیرترین نقاط شاتل است در دومین سفر فضایی چلنجر سرنشینان متوجه گودی کوچکی به اندازه یک نخود روی ان شدند که ناشی از اصابت کمی رنگ خشک شده و شناور در فضا با سرعت ساعتی 12000کیلومتر بود .خرده سنگ های کیهانی هم می توانند صدمات خطرناکی به لبه بالها بزنند .ناسا به تازگی مرتب شاتل ها رابا پرواز از پشت تا حد امکان از این برخورد ها محافظت می کند چون ذرات فضایی به قسمت های کلفتتر و با حساسیت پایین سمت عقب فضاپیما صدمه چندانی نمی زنند .


نشت گاز :
زمانیکه بوستر راکتهای دوقلو روشن شدند دیگر امکان خاموش کردنشان وجود ندارد در ژانویه 1986 فضاپیمای چلنجر به همین دلیل نابود شد وقتی گاز داغ مشتعلی که از تانکر بوستر نشت کرد و در کمتر از 65 ثانیه پوشش بوستر ها و سفینه اب شد همه چیز در شعله قرمز ناپدید شد.

نیروی هیدورلیک:
قسمت نیروی کمکی تامین کننده نیروی هیدرولیکی می باشد که از سوخت سمی هایدر از این استفاده می کند (به همین دلیل بود که مرتب اعلام میشد مردم تصادفا قسمت های تکه تکه شده شاتل کلمبیا را دست مالی نکنند یا بر ندارند ) کار نکردن یا خراب شدن موتور (APU)یا همان موتور کمکی . یعنی انکه سفینه نمی تواند موتور اصلی را کنترل نماید چه در زمان صعود و چه زمان فرود که تنظیم قسمت های متحرک بالها و بالچه ها حیاتی است و در غیر اینصورت سقوط اجتناب ناپذیر می شود .​
[FONT=Arial (Arabic)]

[/FONT]منبع:ماهنامه دانستنیها
 
بالا