فناوري نوين اطلاعات مكاني GPS , RS , GIS در تعامل با صنعت

mehrpooyaa

عضو جدید
درجهان فعلي به كمك پيشرفت تكنولوژي, بشر به يك دهكده كوچك تبديل شده كه نيازمند ارتباط دايمي با جهان پيرامون خود است. در بخش صنعت و اقتصاد با توجه به اينكه روز به روز به ايجاد يك بازار جهاني كه در آن مي‌‏توان براي محصولات خود در تمام جهان بازاريابي كرد و نيز به صورت غفلت از صنايع بومي به راحتي بازار مصرف داخلي را از دست داد, لزوم استفاده از فن‌‏آوري‌‏هاي جديد بيش از پيش ضرورت مي‌‏يابد.

به گزارش بخش شبکه فن اوری اطلاعات ایران، به نقل از ايلنا, رضا صديقي و محمدرضا عطايي يزد, در مقاله‌‏اي تحت عنوان فن‌‏آوري‌‏نوين اطلاعات مكاني GPS , RS , GIS در تعامل با صنعت, با اشاره به اين مطلب بر اين موضوع تاكيد كرده‌‏اند؛ كه اولين قدم در راه توسعه و برنامه‌‏ريزي جهت استفاده بهينه از امكانات موجود, دستيابي به آمارها, ارقام و اطلاعات دقيق همراه با سرعت عمل بالا است ؛ چرا كه نقطه اتكا مديريت و برنامه‌‏ريزي در بخش‌‏هاي مختلف در حقيقت اطلاع‌ دقيقي از داشته‌‏هاي موجود است كه براساس آن مي‌‏توان مسير حركت به سوي توسعه پايدار را مشخص كرد.

در اين مقاله آمده است: با توجه به وجود و ضرورت پرداختن به علم و فن سنجش از راه دور كه در اواخر قرن بيستم توسعه پيدا كرده, مي‌‏توان با استفاده از داده‌‏هاي ماهواره‌‏اي به شناسايي پديده‌‏هاي سطح زمين و تا حدي عمق زمين دست يافت كه در اين ميان موجب رفع نياز بشر به در اختيار داشتن سريع و دقيق اطلاعات از زمين مي‌‏شود.
همچنين, توانايي بشر در پيشرفت تكنولوژي پرتاب ماهواره باعث توسعه سريع و كاربرد همه‌‏جانبه دانش فن‌‏آوري‌‏هاي نوين اطلاعات مكاني شده است.

در اين مقاله, به مزاياي داده‌‏هاي ماهواره‌‏هاي پرداخته است كه از جمله آن مي‌‏توان به در اختيار گذاشتن پوشش وسيع‌‏تر از مناطق و پديده‌‏ها با توجه به ارتفاع بالاي سنجش از راه دور, داده‌‏هاي ماهواره‌‏اي در طول موج‌‏هاي مختلف شده كه خود عامل بسيار مهم و توانمندي جهت شناسايي دقيق‌‏تر پديده‌‏ها است و ديگر اينكه ماهواره‌‏هاي اخذ داده‌ در حال چرخش به دور زمين بوده و با قدرت زماني متفاوت مي‌‏توانند از چند بار در شبانه‌‏روز تا چند روز ديگر دفعه از نقطه خاصي از كره زمين برداشت كرده و تغييرات را به خوبي ثبت و اطلاعات به روز را در اختيار بگذارند.
اين مقاله همچنين, با اشاره به اهميت به‌‏سزاي موقعيت مكاني واحدهاي صنعتي به جهت تعامل پيچيده كه صنايع از نظر تاثيرپذيري و تاثيرگذاري با محيط جغرافيايي اطراف خود دارند, به اين موضوع پرداخته است؛ كه صنايع بايد در موقعيت جغرافيايي طبيعي و انساني متناسب و هماهنگ با آن صنعت توسعه يافته و رشد كند.
همچنين‌‏, صنايع بايد بيشترين استفاده را از شرايط محيطي, دسترسي راه‌‏ها, بازارهاي فروش داشته و كمترين آسيب را به محيط زيست پيرامون خود وارد نمايد.

بنابراين, در اين بين به جهت اهميت پراكندگي جغرافيايي صنايع, بازار مصرف و استفاده از فن‌‏آوري‌‏هاي نوين اطلاعات مكاني به لحاظ دستيابي به آخرين اطلاعات و مديريت مناسب آن ضرورت داشته و مي‌‏توان با ايجاد ارتباط بيشتر بين مراكز تحقيقاتي و مديران دولتي و خصوصي كه در بخش صنعت فعاليت مي‌‏كنند, جهت دستيابي به پايگاه اطلاعات ديجيتال از اطلاعات مكاني و توصيفي مرتبط با صنعت كشور و استفاده مناسب از آن در راستاي رفع بخشي از مشكل صنعت كشور استفاده كرد.
;)
 
بالا