فرایند تولید عطر و ادکلن

artan2

اخراجی موقت
سلام

یکی از دوستان درباره فرایند تولید عطر و ادکلن و دانش فنی ان پرسیده بود این تاپیک را ایجاد کردم تا در این زمینه طمالب گرد آوری کنیم.


==============

پیامبر اسلام فرمود:

«من از دنياي شما سه چيز را دوست دارم:
عطر،
زن،
و روشنايي چشمم در نماز است.»

==============

شیمی - مقالات

به طور کلی در تعریف عطر میتوان گفت که عطر مجموعه ای از مواد خوشبو کننده بعلاوه یک حلال مناسب است

اجزای اصلی یک عطر را :

۱) حلال یا حامل از حلالهای جدید و پرکار امروزی برای نگهداری مواد معطر مخلوط اتیل الکل بسیار خالص به همراه مقدار کم یا زیاد آب است . میزان آب بر طبق انحلال پذیری روغنهای مورد استفاده تعیین میشود . حلال مذکور بدلیل فراریت بالایی که دارد پخش بویی را که حمل میکند آسان میسازد و ضمن آنکه تاثیر سویی هم بر پوست و همچنین واکنش خاصی با مواد حل شونده ندارد . اما قبل از هر چیز باید بوی الکل از بین برود که برای اینکار از مواد برطرف کننده بو یا پیش تثبیت کننده استفاده میشود از موادی که چنین کاری را انجام میدهند میتوان به صمغ بنزویین و یا دیگر تثبیت کننده های رزینی اشاره کرد که این مواد به الکل اضافه میشوند و بعد از مدت یک یا دو هفته الکل تقریبا بی بو بدست می آید ، بوی خام طبیعی آن با رزین خنثی میشود .

تثبیت کننده ها : به طور کلی در یک محلول حاوی مواد معطر و فرار ، جزیی که فراریت بالاتری دارد اول تبخیر میشود ، و از آنجایی که مجموعه مواد مختلف ایجاد بوی معطر میکنند باید بر این اشکال غلبه کرد برای همین از یک تثبیت کننده استفاده میکنند ، ماده ایکه فراریت پایین تر از روغنهای عطری دارند و سرعت تبخیر اجزای تشکیل دهنده و معطر را کند و یکسان میکنند .

● از انواع تثبیت کننده ها میتوان به:

۱) ترشحات حیوانی نظیر مشک و عنبر و …
۲) محصولات رزینی که بر اثر آسیب دیدگی و یا بطور طبیعی از گیاهان خاصی ترشح میشوند مانند:بنزویین و صمغ یا ترپنها
۳) روغنهای اسانسی که هم بوی خوش و هم نقطه جوش بالاتر از حد متعارف {۲۸۵-۲۹۰درجه سلسیوس}دارند مانند مرموک و صندل و ….
۴) مواد تثبیت کننده سنتزی : برخی از استرهای نسبتا بی بو با نقطه جوش بالا مانند گیسریل دی استات نقطه جوش ۲۵۹درجه سلسیوس و اتیل فتالات با نقطه جوش ۲۹۵ درجه بنزیل بنزوات با نقطه جوش ۳۲۳ درجه سلسیوس و همچنین مواد که بوی خاصی دارند و پس از اضافه شدن به مجموعه مواد معطر بوی خود را منتقل میکنند مانند : آمیل بنزوات ، استوفنون، استرهای الکلی سینامیک ، استر های اسیدی سینامیک و….

● به طور کلی مواد خوشبوی موجود در عطرها به موارد زیر تقسیم میشوند :

۱) روغن اسانسی
۲) مواد مستقل
۳) مواد شیمیایی سنتزی یا نیم سنتزی روغنهای اسانسی :
در حقیقت از نوع روغنهای خوشبوی فرار با منشاء گیاهی هستند .
البته باید میان روغنهای بدست آمده از عطرگیری با روغنهای جاذب یا استخراج توسط حلال و روغنهای اسانسی بازیابی شده توسط تقطیر تفاوت قایل شد . در روغنهای حاصل از تقطیر ممکن است اجزای سازنده غیر فرار و اجزایی که بدلیل تقطیر از بین رفته اند را نداشته باشد ، به طور کلی میشود گفت در عمل تقطیر ما قسمتی از مواد مورد نیاز مان را از دست میدهیم بعنوان مثال : گل محمدی که فنیل الکل در بخش آبی محصول تقطیر از بین میرود و یا عصاره بهار نارنج که روغن تقطیر شده بخش بسیار کوچکی از متیل آنترانیلات است در حالی که روغن استخراج شده ممکن است حدود یک ششم این جزء سازنده را داشته باشد . روغنهای اسانسی در اصل در آب نامحلول و در حلالهای آبی محلول هستند ، همانطور که در مورد گلاب و عصاره بهار نارنج دیده میشود مقدار کافی روغن ممکن است در آب حل شود و بوی تندی به محلول بدهند . این روغنهای به قدر کافی فرار هستند که در بیشتر مواد هنگام تقطیر تغییر نمیکنند و همچنین با بخار آب فرار هستند و رنگشان از بی رنگ تا زرد یا قهوه ای است یک روغن اسانسی معمولا مخلوطی از ترکیبات است .

● ترکیباتی را که در روغنهای اسانسی بوجود میآیند میتوان بصورت زیر دسته بندی کرد :

▪ استرها : عمدتا بنزوییک ؛استیک ؛ سالسیلیک ؛ و سینامیک اسیدها . الکلها : منتول و بورنیول و.. .
آلدهیدها : بنزآلدهید ؛ سینامالدهید ؛ سیترال ، اسیدها : بنزوییک ؛ سینامیک ؛ ایزووالریک در حالت آزاد . فنولها: تیمول ؛ اوژنول ، کارواکرول . کتونها : کارون ؛ منتون؛ ایرون ؛کامفور و…
لاکتونها: کومارین و..
ترپنها : کامفیین ؛ پینن ؛ لیمونن؛ سدرین ؛ فلاندرین وهیدروکربنها : سیمین ؛ استیرن ؛ فنیل اتیلن در گیاهان زنده روغنهای اسانسی احتمالا در متابولیسم یا حفاظت در برابر دشمن دخالت دارند ،
هر بخش از گیاهان یا تمام بخشها ممکن است حاوی روغن باشند ،
روغنهای اسانسی در غنچه ها ؛ گلها ؛ برگها ؛ پوست ؛ ساقه ؛ میوه ؛ تخمها ؛ چوب ؛ریشه ها و ساقه های زیر زمینی و در برخی از درختان در ترشح صمغ روغنی یافت میشود .

روغنهای فرار را میتوان از گیاهان با روشهای گوناگونی بدست آورد که عبارتند از :

فشردن ؛
تقطیر ؛
استخراج با حلالهای فرار ؛
روغن های جاذب و خیساندن ،

لازم به ذکر است که استخراج با حلالهای فرار یک روش جدید است که میتواند جایگزین روشهای دیگر شود اما از تقطیر گرانتر است ،
بیشتر روغنها معمولا بوسیله تقطیر با بخار آب بدست می آیند.

اما در برخی از روغنها دما اثر معکوسی دارد مثل روغن مرکبات که با فشردن پوست آنها روی اسفنج بدست میآیند، روغنی که به اسفنج منتقل میشود در مراحل بعدی با فشردن اسفنج جمع می گردد .
در برخی ازگلها بوسیله تقطیر روغنی بدست نمی آید یا روغن آنها در اثر تقطیر تخریب میشود برای همین از روشهای دیگری استفاده میشود .

▪ تقطیر با بخار آب: گلها و گیاهان دارای برگ باریک داخل دستگاه تقطیر ریخته میشوند ، برگها وریشه های آبدار و ساقه های کوچکتر باید به ذرات کوچکی تبدیل شوند ؛ مواد خشک پودر میشوند ؛ چوبها و ریشه های سفت به قطعات کوچکی خرد میشوند ؛ انگور در حالت طبیعی به دستگاه خورانده میشود چون گرمای تقطیر به سرعت فشار کافی برای شکافتن پوسته بیرونی آنها فراهم میکند ، تقطیر معمولا در فشار جو انجام میشود مگر اینکه اجزای روغن هیدرولیز شوند در آن صورت بهتر است که در خلا انجام شود ، در بیشتر موارد تقطیر به روش سنتی انجام میشود ، مانند گلاب گیری که البته کارایی این روشها پایین است و روغن با مواد دیگری همانند آکرولیین ؛ تری متیل آمین و مواد کرزوت آلوده میشود .

روش هم بدین صورت است که از بشکه های روغن یا دیگهای مسی مجهز به لوله های چگالنده هستند. که از میان حمام آبی میگذرند .
مواد و آب به درون دستگاه تقطیر ریخته میشود و یک آتش مستقیم از موادی که از تقطیر پیش برجا مانده در زیر دستگاه روشن میشود .
بدین ترتیب با عمل تقطیر روغن گیری انجام میشود.
۲) مواد تثبیت کننده
۳) عناصر خوشبو
تشکیل میدهند .

منبع:
http://elmiran1.mihanblog.com
http://demented2.mihanblog.com/extrapage/45757
 
آخرین ویرایش:

artan2

اخراجی موقت
کتیبه ای متعلق به مصر باستان که مراسم آماده سازی عطر گل سوسن را نشان می دهد .​

واژه ی عطر ( perfume ) از اصطلاح لاتین " perfumum " به معنای "درمیان دود" مشتق شده است . صنعت عطر سازی در تمدن های کهن بین النهرین و مصر آغاز شد و بعد ها در رم و ایران تکامل یافت ، با وجود این پیشرفت ها عطرسازی سنتی هندوستان - که بیشتر رایحه هایش بر اساس بخور بود - همچنان ادامه داشت . قدیمی ترین عصاره گیری از گل سرخ در کتیبه ای هندی ثبت شده و در کتیبه ای دیگر به نام Harshacharita - که مربوط به قرن هفتم بعد از میلاد می باشد - نیز به استفاده از رایحه ی عود اشاره شده است. به نظر می رسد ، زنی عطر ساز به نام Tapputi که در لوحی با خط میخی مربوط به هزاره ی دوم قبل از میلاد ، مکشوفه در منطقه بین النهرین به نامش اشاره شده اولین شیمیدان ثبت شده ی جهان باشد. اخیرا در جزیره ی قبرس ، باستان شناسان حداقل 60 شیشه ی عطر در یک عطاری قدیمی - مربوط به 4000 سال پیش- کشف کرده اند که ظاهرا قدیمی ترین عطرهای جهان می باشند. الکیندی – شیمیدان عرب – در قرن نهم کتابی به نام " اصول شیمیایی عطر و عصاره گیری" نوشته است که شامل بیش از 100 دستورالعمل ساخت روغن ها و مایعات معطر ، مرهم ها و جایگزین داروهای گران قیمت و همچنین 107 روش برای ساخت عطر می باشد. پزشک و شیمیدان حاذق ایرانی ،ابوعلی سینا، نخستین بار فرآیند استخراج عصاره از گل ها به وسیله ی تقطیر را که امروزه رایج ترین روش عطرسازی است انجام داد. او ابتدا این روش را روی گل سرخ پیاده کرد که عملا به تولید گلاب منجر شد. قبل از این کشف بزرگ عطرهای مایع ، مخلوطی از روغن ها ، پودر گلها و گیاهان خشک شده بودند. هردو روش فوق ، تاثیر قابل توجهی در صنعت عطرسازی و پیشرفت های علمی غرب به خصوص در علم شیمی داشت. دانش عطرسازی در قرن چهاردهم با گسترش اسلام به اروپا راه یافت و نهایتا در سال 1370 میلادی یک مجارستانی ، نخستین عطر مدرن را با روغن های محلول در الکل به فرمان ملکه الیزابت این کشور تولید کرد که در اروپا با عنوان Hungary Water شهرت یافت. هنر عطرسازی در دوره ی رنسانس پیشرفت چشمگیری داشت البته در ابتدا عطرها در اقشار مرفه مورد استفاده قرار می گرفت و از قرن شانزدهم ، فرانسه به قلب عطر و ادکلن اروپا تبدیل شد و کاشت گلهای متنوع برای اسانس در این کشور رونق گرفت . تقریبا از قرن هجدهم کارخانه های صنعتی تولید عطر و ادکلن در منطقه ی Grasse فرانسه شروع به فعالیت کردند.
منبع:
http://atrafshan.ir/index.php?page=static&cmd=12
 

artan2

اخراجی موقت
عطر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عطرها از روغن‌های اسانسی، ترکیبات معطر و ثابت کننده و الکل تشکیل می‌شوند و عطرسازی بر پایه عصاره‌گیری و تقطیر گیاهان یا روش‌های سنتتیک شیمیایی انجام می‌شود.

ترکیبات

ادکلن‌ها

عطرها آمیزه‌ای از انواع روغنهای اسانسی (Essential Oil)، ترکیبات معطر (Aroma Compound)، ثابت کننده (Fixatives) و الکل (Alcohol) می‌باشند.
درجه‌ عطرها [ویرایش]

تفاوت محصولاتی که به‌عنوان انواع عطر شناخته می‌شوند تنها در میزان غلظت عصاره روغنی سازنده بوهای مختلف است. بدیهی است هر قدر غلظت عصاره روغنی در یک بو بیشتر باشد، ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود.

۱- عصاره عطر (perfume) با غلظتی بین ۴۰-۱۵٪ غلیظ ترین، خالصترین و ماندگارترین بوهاست و در عین حال گرانترین نوع عطر است.

۲- ادو پرفیوم (Eau de Perfume) با غلظتی در حدود ۱۵-۷٪ رایج ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی عطر هم نیست.

۳- ادو توالت (Eau de Toilette) در حدود ۶-۱٪ غلظت داشته و بوی ملایمی دارد که ماندگاری زیادی هم ندارد و برای تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز از آن استفاده شود.

۴- ادوکلن (Eau de Cologne) که در واقع همان ادو توالت (Eau de Toilette) است، بویی ملایم دارد و ماندگاریش نیز همان اندازه‌ است.

۵- افتر شیو (After Shave‌) که مخصوص آقایان است و درآن کمترین مقدار عصاره روغنی به‌کار می‌رود به‌همین دلیل دوام بویش از بقیه کم‌تر است.

در تمام این محصولات ترکیب آب و الکل به عنوان حلال مواد معطر به کار می‌رود. گرمای بدن سبب تبخیر حلال شده و عـطر روی پوست باقی می‌ماند و کم کم تبخیر می‌شود.
مراحل تبخیر عطر

۱- رایحه اولیه: چند ثانیه تا چند دقیقه پس از استعمال عطر به مشام می‌رسد و به همین دلیل در فروش آن عطر تاثیر بالایی دارد. ترکیب‌هایی کـه بوی این مرحله را ایجاد می‌کنند بوی تند داشته و بسیار فرار بوده و به سرعت تبخیر می‌شوند.

۲- رایحه ثانوی: حدود ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از استفاده عطر حس می‌شود و بدنه اصلی عطر را تشکیل می‌دهد. این رایحه به عنوان ملایم کننده بوی تند اولیه به کار می‌رود.

۳- رایحه پایه: ترکیبات این گروه معمولاً ثابت کننده هستند. این رایحه حداقل پس از ۳۰ دقیقه احساس خواهد شد.

ترکیبات معطر

گیاهی

گل‌ها: گل سرخ، گل مریم، میخک، یاس و گل ابریشم هستند.
برگ‌ها: نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مرکبات، گوجه فرنگی و علف خشک.
ریشه و ساقه‌های زیرزمینی: ریشه درخت جوز و زنجبیل.
دانه‌ها: گشنیز، زیره، کاکائو، هل و بادیان.
میوه‌ها: تمشک، توت فرنگی، سیب، مرکبات، وانیل، فلفل شیرین.
روغن چوب: چوب درختان سرو، درخت عرعر، کاج و صنوبر.
پوست درختان: درخت نعناع.
رزین (صمغ): رزین بوته کندر، بلسان (درخت گل حنا)، کاج و صنوبر.

منابع حیوانی

مشک آهوی آسیایی یا مشک مصنوعی.
کاستوریوم: از بدن سگ آبی آمریکای شمالی گرفته می‌شود.
عنبر سائل: از بدن نهنگ عنبر گرفته می‌شود.
عسل

منابع مصنوعی

کومالین و لینالول.
فهرست رایحه‌ها

FRESHY GREEN: رایحه‌ای شبیه علف و سبزه و یا برگهای تازه چیده شده - رایحه پر طراوت
ORIENTAL: رایحه کاجی و بلوطی و یا وانیلی - رایحه گرم
SPICY: رایحه گرم و تند.
WOODY: رایحه جنگل و چوب خشک تازه قطع شده.
FLORAL: رایحه گلها - ملایم و طبیعی.
FRUITY: رایحه میوه‌ها (به جز مرکبات) مانند سیب، موز و توت فرنگی.
FUNGAL: رایحه قارچ مانند.
EARTHY / MOSSY: رایحه زمین جنگل و خاک.
CITRUS: رایحه مرکبات مانند نارنج، لیمو ترش و پرتغال.
TOBACCO: رایحه تنباکو.
SWEET: رایحه شیرین.
LIGHT: رایحه ملایم و سبک.
HEAVY: رایحه سنگین و گیرا.

شرکت‌های برتر تولید عطر در جهان

سازندگان واقعی عطر تهیه کنندگان ماده اولیه عطرها و اسانس هستند مثلا شرکت ژان نیل تامین کننده اصلی عطر و اسانس شرکت کریستن دیور است.

جیودان
سیمرایز
ژان نیل
مین (عطر)
فیرمنیخ
ای اف اف
 

artan2

اخراجی موقت
[h=1]ساختار عطر[/h] عطرها موادی هستند که انسان‌ها برای اینکه خوش‌بو باشند و در نزد دیگران مقبول ، از آنها استفاده می‌کنند. عطرهایی که از مواد طبیعی بدست می‌آیند، مانند مشک آهوی ختن ، اندکند. اغلب این مواد ، از مواد شیمیایی و بصورت سنتزی تولید می‌شوند. با ساختار عطرها آشنا می‌شویم.

مواد سازنده عطر هر نوع عطر دست‌کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن ‏مولکولی آنها تا حدی باهم تفاوت دارند.
[h=2]جزء اول [/h] جزء اول که تاپ نوت نامیده می شود، فرارترین ماده و مشخصترین بو را در دارا بوده ‏و در تولید عطر کاربرد دارد.‏
[h=2]جزء دوم [/h] جز دوم که میدل نوت نامیده می شود، کمتر فرار است و عموما عصاره یک ‏گل (بنفشه ، یاس و غیره) است.‏
[h=2]جزء سوم [/h] آخرین جزء یا اندنوت ، کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی ‏است.‏
[h=1]سیوتون ، اصلی‌ترین سازنده عطر [/h] بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا مخلوطهای ‏کمپلکس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی ، مصرف ترکیبات آلی ‏سنتزی خالص که بوی آنها همانند بوی عطر خاصی می‌باشد، بسیار ‏معمول شده است. نمونه آن سیوتون ، یک کتون حلقوی است که از سیویت ‏بدست می‌آید. سیویت ، ماده‌ای است که از غده‌های گربه سیویت ترشح می‌شود.

گربه سیویت ، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقای ‏مرکزی یافت می‌شود.‏ سیوتون در عطر سازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزی ‏موجود است. برای سنتز سیوتون ، نخست 8 ، هگزادکان ـ1 ، 16، دی ‏کربوکسیلیک اسید تهیه می‌کنند و سپس آنرا بصورت حلقه در می‌آورند. یون توریم (Th[SUP]+4[/SUP]) کاتالیزور بسته شدن این حلقه است.
سیویت ، مانند مشک ، مجموعه‌ای از مواد جاذب جنسی است. این مواد ‏جاذب جنسی در عطرهای موثر با زیرکی بوسیله بوهای گل و گیاهی ‏پوشانده می‌شوند. جاذبه اولیه از بوی خوش حاصل می‌شود. اما اثر ‏اساسی ناشی از سیویتون یا مشک است.‏
[h=1]سایر ترکیبات عطر [/h] ترکیبات دیگری که در عطرها بکار می‌روند، شامل الکلها و استرهایی با وزن ‏مولکولی زیادند. یک نمونه ، ژرانیول (با نقطه جوش‎‎‏ 230 درجه سانتی‌گراد) یک جزء اصلی از ‏روغن ژرانیوم (شمعدانی معطر) ترکیه‌ای است.‏ استرهای این الکل ، برای ساختن ماده معطر سنتزی که بوی رز دارد، در ‏عطرسازی بکار می‌رود. مثلا استری که از واکنش میان ژرانیول و اسید فرمیک تشکیل می‌شود، بوی رز دارد.‏ عطرها نوعا 10% تا 25% اسانس عطر و 75% تا 80% الکل و یک ثابت ‏کننده برای نگه داشتن روغن‌های اسانسی دارد. عطرها به بیشتر مواد ‏آرایشی افزوده می‌شوند تا محصول بدست آمده بوی مطلوب داشته باشند؛ ‏این مواد بوهای طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می‌‏پوشانند. آنها بعلت داشتن الکل ، خاصیت ضدعفونی و باکتری‌کشی ‏ملایمی دارند.‏
[h=1]مواد دافع بو [/h]
حدود 2 میلیون غده عرق بر سطح بدن دست اندرکار تنظیم دمای بدن ‏هستند. این غده‌ها با ترشح آب که تبخیر آن اثر خنک کنندگی دارد، دمای بدن ‏را تنظیم می‌کنند. از این تبخیر ، اجزای جامدی به جای می‌ماند که عمدتا ‏سدیم کلرید و مقادیر کمتری پروتئین و دیگر مواد مرکب آلی است. ‏بوی بدن بیشتر از آمینها و مواد حاصل از هیدرولیز روغنهای چرب (اسیدهای ‏چرب ، آکرولیین و غیره) است که از بدن و از رشد باکتریایی در باقیمانده ‏حاصل از غده‌های عرق گسیل می یابند. برای آنکه بدن انسان وظایف خود را ‏به خوبی انجام دهد، عمل تعریق هم امری عادی و هم ضروری است. خود ‏عرق کاملا بی بو است، اما محصولات تجزیه باکتریایی چنین نیستند.‏
انواع مواد دافع بو مواد دافع بو از سه نوع عمده هستند:

  • یک نوع آنها ، بطور مستقیم تعرق را می‌خشکاند یا بعنوان مواد ‏منقبض‌کننده عمل می‌کنند.

  • نوع دیگر آنها که بو دارند و بوی عرق را می‌پوشانند.

  • نوع سوم آنها که ترکیبات بودار را با واکنش شیمیایی برطرف می‌کنند. از جمله موادی که بعنوان قابض عمل می‌کنند، آلومینیم سولفات ‏آبپوشیده ، کلرید آلومینیم آبپوشیده (‏O‏[SUB]2[/SUB]‏H‏6 . [SUB]3[/SUB]‏AlCl‏) ، آلومینیم کلروهیدرات ( در ‏واقع آلومینیم هیدروکسی کلرید ) و الکلها هستند.
[h=1][/h] [h=1]مواد بی‌بو کننده [/h] از جمله مواد مرکبی که بعنوان عوامل بی‌بو کننده عمل می‌کنند، روی ‏پروکسید ، روغن‌های اسانسی و عطرها و انواعی از مواد ضد عفونی کننده ‏ملایم هستند. روی پروکسید ، مواد مرکب بودار را با اکسید کردن آمین‌ها و ‏ترکیبات اسیدهای چرب بر طرف می‌کند. روغن‌های اسانسی ، عطرها یا ‏بوها را جذب می‌کنند یا آنها را می‌پوشانند و ضدعفونی کننده‌ها معمولا ‏عوامل اکسید کننده یا کاهنده‌ای هستند که باکتریهای ایجاد کننده‌ بو را ‏می‌کشند.‏

منبع:
دانشنامه رشد

 

artan2

اخراجی موقت
سلام
مطالب زیر شاید در ظاهر ارتباطی با یک مهندس شیمی نداشته باشند
ولی اگر کمی دقیقتر شویم
ارتباط زیادی دارند.
فرض کنیم شما بعنوان یک مهندس شیمی در یک کارخانه عطر و ادکلن سازی استخدام شده اید.
و کارخانه صدها و هزاران ادکلن با بوهای متفاوت را تولید میکند.
و برای حضور در عرصه رقابت بازار باید نه تنها محصولات شیمیائی عطر و ادکلن متنوع باشند
بلکه هر روز باید فرمولی شیمیائی و عطری جدید را طراحی و به بازار ارائه بدهید
تا در رقابت یک کارخانه تازه هائی برای طرفداران و مشتریهای کارخانه داشته باشید.
از انجائی که متاسفانه یا خوشبختانه اکثرا خانمها نسبت به مسائلی مانند عطر و ادکلن علاقه نشان میدهند
در زیر مقاله ای از یک سایت اورده شده است که به عطر و ادکلنهای مورد علاقه خانمها پرداخته است.
این مقاله به شما ایده میدهد تا در طراحی محصول و مواد تشکیل دهنده یک عطر و یا ادکلن بتوانید دیدی نسبت به
جوانب غیر فنی و غیر شیمیائی محصولات داشته باشید.
مقاله زیر صرفا برای مطالعه آورده میشود و جنبه تبلیغاتی ندارد.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایتهای مختلف و یا کاتالوگهای شرکتهای سازنده مراجعه نمائید.

============================
انتخاب عطر و ادکلن مناسب برای خانم‌ها

انتخاب عطر و ادکلن مناسب برای خانم‌ها




از آنجایی که این روزها در بازار انواع و اقسام مختلفی عطر برای خانم ها عرضه میشود، انتخاب عطر مناسب برای فرد مورد نظر کمی سخت شده است. اگر گیج شده اید که باید چه نوع رایحه ای را انتخاب کنید، یکی از راه حل های رفع مشکل این است که عطر را از خانواده ای انتخاب کنید که با خصوصیات اخلاقی خانم مورد نظر مطابقت داشته باشد.
بیشتر عطرهایی که برای خانم ها تولید می شوند را می توانیم در 6 گروه اصلی طبقه بندی کنیم. بوهای سرد، میوه ای، گلی، خوراکی، رایحه های شرقی و چوبی. در داخل هر یک از این گروه های اصلی، چند زیر گروه نیز می توان پیدا کرد، اما این زیر گروهها تفاوت چندانی با هم ندارند؛ به همین دلیل بهتر است که افراد تازه کار به همین 6 گروه اصلی اکتفا کرده و خودشان را درگیر زیرگروه ها نکنند.

عطرهای سرد
این قبیل عطرها معمولاً بوی تمیزی، جوانی، و انرژی می دهند. درون مایه ی رایحه ی این قبیل عطرها بوی اقیانوس ها را در ذهن زنده می کند. در اسم چنین عطرهایی اغلب نام "آب" ، "یخ" ، "باران" ، و یا "خنک" به کار می رود و معمولاً در شیشه های آبی تولید شده و جعبه های بسته بندی آنها نیز به رنگ آبی انتخاب می شوند. خانواده ی این قبیل عطرها بیشتر برای خانم های فعال و ورزش دوست پیشنهاد میشود. از مشهورترین انواع این عطرها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


Issey Miyake L'Eau d'Issey
Bvlgari Blv Notte
Giorgio Armani Acqua di Gio
Davidoff Cool Water

عطرهای میوه ای
رایحه ی این نوع عطرها در لطافت و انرژی کمی شبیه به رایحه ی عطرهای خنک است با این تفاوت که قدری شیرینی نیز در آن احساس می شود. درون مایه ی اصلی این قبیل عطرها معمولاً دربردارنده ی رایحه ی مرکبات است مانند لیمو، پرتقال، و گریپ فرود. البته برخی از انواع عطرهایی که در این گروه جای می گیرند بوی سیب، انگور، گیلاس، هلو، و تمشک می دهند. خانم هایی که این قبیل بوها را دوست دارند معمولاً خوش بین و خوش مشرب بوده، و به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. از جمله معروف ترین عطرهای میوه ای که این روزها از طرفدارهای زیادی برخوردار هستند عبارتند از:

Cartier Eau de Cartier
Fresh Sugar
Acqua di Parma Colonia,
L.A.M.B. by Gwen Stefani

عطرهای گلی
خیلی راحت می توانید بوی این قبیل عطرها را تشخیص دهید. بوی یک یا دو گل در آنها به راحتی قابل تشخیص است. درون مایه ی اصلی این نوع عطرها دربردارنده ی رایحه ی گل های مختلفی نظیر: رز، یاسمن، یاس، و مریم است. این قبیل عطرها مختص خانم های رمانتیک با روحیه زنانه است. اغلب خانم ها نسبت به این نوع عطرها علاقه ی خاصی دارند و می توان گفت که این گروه از جمله محبوب ترین عطرهای انتخابی توسط بانوان است. از جمله معروف ترین عطرهایی این گروه نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:



Dior J'Adore
Stella McCartney Stella
Yves Saint Laurent Baby Doll
Salvatore Ferragamo Incanto Charms

عطرهای خوراکی
این قبیل عطرها بوی مواد غذایی می دهند. این گروه نسبت به گروه های دیگر قدمت کمتری دارد و تازه چند سال است که به بازار عرضه می شود. درون مایه ی اصلی بوی این عطرها، رایحه ی شکلات و وانیل را در بر دارد. این قبیل عطرها معمولاً برای خانم های خونگرم، مهربان و خانواده دوست پیشنهاد می شود. چند نمونه از محبوب ترین عطرهای خوراکی عبارتند از:


Britney Spears Fantasy
Aquolina Chocolovers
Thierry Mugler Angel
Comptoir Sud Pacifique Vanille Abricot

عطرهای شرقی
این قبیل عطرها دارای رایحه ای گرم، تند و معطر هستند. درون مایه ی اصلی این عطرها بوی دارچین و عنبر می دهد. این قبیل عطرها معمولاً مورد انتخاب خانم هایی قرار می گیرند که در عین سادگی بسیار اصیل می باشند، فریبنده و جذاب هستند، تمایل به نمایش دادن خود دارند و بدشان نمی آید که مرکز توجه جمع قرار بگیرند. از جمله معروف ترین عطرهایی که می توان در این گروه جای داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Yves Saint Laurent Opium EDP
Guerlain Shalimar
Calvin Klein Obsession

عطرهای چوبی
این عطرها هم مانند عطرهای شرقی بوی تندی دارند اما قدری ملایم تر، دلپذیر تز و جاافتاده تر هستند. درون مایه بوی این عطرها رایحه ی چوب، خزه، صندل، سدر، و نعناع را در بر دارد. عطرهایی که در این گروه جای می گیرند می توانند اغلب هم مورد استفاده ی خانم ها قرار بگیرند و هم آقایون. خانم هایی که تمایل به استفاده از عطرهای با رایحه ی چوب دارند عموماً سرزنده، آزاد منش، و خاکی هستند. از جمله محبوب ترین عطرهای چوبی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

Gucci Rush
Fendi Palazzo
Miss Boucheron

6 نمونه از بهترین عطرهای زمستانی
گاهی اوقات زمستان می تواند خشن و بی رحم باشد و به پوست شما آسیب وارد کرده و سلامت کلی بدنتان را با مشکل مواجه سازد. خوب می توانیم به راحتی و با استفاده از عطرهای مخصوص زمستان با رایحه های تر و تازه هم خودمان را خوشبو کنیم و هم کاری کنیم تا بدنمان احساس گرمای بیشتری کند. اسپری و عطرهای مختلفی را می توان در زمستان استفاده کرد اما بهتر است هر عطری را که انتخاب می کنید از زیر گروه عطرهای چوبی باشد و بوی درخت سرو در خود داشته باشد. بوی چوبی که در این نوع عطرها احساس می شود سبب می شود که گرمای بیشتری را احساس کنید و دمای بدن به طور نرمال بالاتر برود.
برخی از انواع فعلی عطرهایی که می تواند به شما گرما بدهد
این عطرها آنقدر خوشبو هستند که مطمئنم شما حاضرید تشک برقی خودتان را بدهید تا فقط چند قطره از این عطر را به شما بدهند.

1- Splendor از Elizabeth Arden
استفاده از این عطر باعث می شود که در تمام طول روز حس شادابی و گرما در بدن شما ایجاد شود. درون مایه ی این عطر رایحه ای شبیه به ویستریا و نخود شیرین می دهد. از آنجایی که اغلب از مشک سفید درست می شود، کلیه حواس شما را نیز ارتقا می بخشد.

2- Coco از Coco Chanel
این عطر گرم و تند که در خانواده ی عطرهای شرقی قرار می گیرد، گرما و حرارات بسیار زیادی را به شما هدیه می دهد. Coco به عنوان یک عطر کاملاً کلاسیک شناخته میشود و بوی تند آن سبب ایجاد حس گرما در فرد می شود.

3- Lovely از Sarah Jessica Parker
این عطر دارای رایحه ای دوست داشتنی می باشد. در آن از عطر چوب مرکبات بکار رفته و زمانیکه شما از آن استفاده می کنید نه تنها تبدیل به یک فرد دوست داشتنی می شوید بلکه احساس گرما و حرارات نیز پیدا می کنید. درون مایه ی بوی این عطر عنبر سفید، مشک و چوب است. برای اینکه بوی آن ماندگاری بیشتری داشته باشد به همراه لوسیون بدن و ژل حمام ارائه می شود.

4- Vanilla Fields
اوه هیچ چیز نمی تواند مانند بوی خوش وانیل شما را گرم کرده و درونتان را ریلکس نماید. افراد با سلیقه این عطر را انتخاب می کنند. درون مایه ی این عطر مخلوطی از رایحه ی وانیل، ایلیانگ، بنفشه، ترنج و یاسمن است و در گروه عطرهای شرقی و گرم طبقه بندی می شود.

5- Organza از Givenchy
اگر می خواهید احساس گرما و راحتی داشته باشید و تصور کنید که همواره کنار شومینه نشسته اید، این همان عطری است که می تواند این حس را در شما زنده کند حتی در محیط کار! این عطر حس خوبی را در شما ایجاد می کند و با استفاده از آن می توانید در تمام طول روز حس شادابی و سرزندگی خود را حفظ کنید.

6- Red Ginger از Suzanne Lange
گفته می شود که این عطر دارای خاصیتی است که نزدیک به پوست باقی می ماند و سبب می شود که شما احساس گرما کنید. درون مایه ی این عطرگرم و دارای آمیخته ای از بوی خوش دارچین، جوز، میخک، و ترنج است. از آنجایی که بوی شیرین و تند این عطر با گرما و حرارت خاصی همراه است، در ردیف عطرهایی قرار می گیرد که حتماً باید در زمستان مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع:
http://atrafshan.ir/index.php?page=article&cmd=view&id=128

 
آخرین ویرایش:

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بهترین روش ساخت ادکلن که دوستان تو بازار تهران استفاده میکنن به این شرح هست:
اسانس مرغوب
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بهترین روش ساخت ادکلن که دوستان تو بازار تهران استفاده میکنن به این شرح هست:
اسانس مرغوب که هر لیتر اون از 200 هزار تومن به بالا قیمت داره.
اتانول بدون بو( بهترین نوع اون اتانول نیشکره که مثل آب میمونه) و اینکه از 12 تومن تا 18 قیمت داره.
استابلایزر:
که معمولا اتانولی تهیه میکنن که خودش حاوی استابلایزر هم باشه.
و سخت ترین و مهم ترین مرحله اون انتخاب شیشه یا به قول معروف آمبولانژه خوبه.
 

Peyman1976

عضو جدید
دوستان کسانی که میخوان تواین پروسه کار کنن باید بدونن باید اسانس والکل حداقل شش ماه توی ظرف شیشه ای ومحیط خنک ودور از نور خورشید باشه تا کیفیت بالا بره البته نبایداز از کیفیت اسانس والکل غافل شد
 
بالا