فرآوری سرامیک ها ( جزوه ی کامل )

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا تیکسوتروپی رخ می دهد؟
ذرات در دوغاب به علت عدم خنثی ای الکتریکی واینکه در سطح خود به علت پیوندهای شکسته دارای بارهای الکتریکی هستند و نیز به دلیل نزدیک شدن به هم و برقراری نیروی واندروالس می توانند به یکدیگر متصل شوند (مانند ساختار لبه به سطح یا سطح به سطح توسط ذرات کروی، بشقابی یا سوزنی شکل)
در نتیجه ی این اتصال و سکون سیال، ذرات توسط نیروی های واندروالس به یکدیگر می چسبند و چنین مایعی از رفتار سیال به سمت رفتار ویسکوز با سیالیت کمتر می رود اما اگر در اثر هم زدن، این اتصالات را از بین ببریم، مایع سیال می شود که در صورت سکون دوباره این پیوندها و اتصالات به وجود می آیند. این رفتار را تیکسوتروپی می گویند.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریشه های بارداری ذرات:
1-رهایی و خروج بارهای سطحی.
2-واکنش با مایع (با آب = هیدرولیز) که تابع PH است.
3-جذب یون های خاص.
مثلا رس ها در هنگام تشکیل، در میان لایه های خود تعدادی یون های قلیایی جذب می کنند. حال اگر این ذره در مایعی مانند آب قرار بگیرد و بعضی از این یون ها آزاد میگردند و به جای آنها یک بار منفی روی ذره قرار می گیرد.




با انتخاب پودر و مایع برای تشکیل دوغاب (سوسپانسیون) دو عامل اول به صورت خود به خود ( و بدون کنترل) رخ خواهد داد. اما عامل سوم را می توان برای ایجاد یا تقویت پایدارسازی به وجود آورد. برای مثال در پایدارسازی الکترواستاتیکی ذراتی را وارد مایع می کنند که دارای بار مخالف ذرات سوسپانسیون است. این یون های جدید دور ذرات قرار گرفته و یک لایه را تشکیل می دهند و لذا از نزدیک شدن ذرات به هم جلوگیری می کنند و باعث دفع یکدیگر میگردند و د ر نتیجه یک پتانسیل دافع (Vvep) به وجود می آورند.
پتانسیل زتا: پتانسیل در لایه هیدروداینامیک را گویند.
پس کاری می کنند که بار سطحی ذرات صفر شود. لذا نتیجه و نشانه این که بار ذرات صفر نشده است این است که اگر ذرات را در میدان الکتریکی قرار دهند ذرات به سمت دو قطب حرکت نکنند. اگر این خنثی ای رخ دهد، به آن نقطه و به آن PH، نقطه ایزوالکتریک گویند.

 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنترل کردن پایداری:
کنترل کردن پایداری به نوعی کنترل کردن ویسکوزیته و نیز پروسه فرم دهی می باشد. و نیز پایدارسازی باعث می شود که عمل عکس آن و چسبیدن ذرات به یکدیگر صورت نگیرد.
پایدارسازی فضایی:
در روش قبل باید ذرات باردار باشند، لذا برای ذرات غیر باردار خیلی کارآیی ندارد، (البته تمام ذرات به دلیل پیوندهای شکسته سطحی دارای بار بر روی سطح خود هستند، که بعضی دارای بار زیاد و بعضی بار کم هستند). یک راه فیزیکی برای پایدارسازی استفاده مولکول های زنجیرهای بلند پلیمری است که با اتصال آن به ذرات، از نزدیک شدن ذرات به یکدیگر جلوگیری به عمل می آید.
عاملی که سبب می شود نگذاریم ذرات به یکدیگر نزدیک شوند نیروی واندروالس است. نیروی واندروالس یک نیروی همواره جاذبه است که در فاصله های کم عمل می کند، لذا در پایدارسازی نمی گذارند تا ذرات به هم نزدیک شده و این نیرو عمل کند.
اگر بتوان به روشی حرکت ذرات را در میدان الکتریکی مشخص نمود، می توان نوع بار ذرات را نیز تعیین کرد.

 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش "Barton Tube":
پس از اینکه سوسپانسیون به درون لوله رفت یک زمان کوتاهی به مایع فرصت داده می شود تا کمی ته نشین گردد، قبل از اعمال بار به الکترودها نحوه ی ته نشینی ذرات در دو طرف به صورت متقارن است اما پس از اتصال الکترودها در نحوه ی ته نشین شدن ذرات تغییر ایجاد می شود و اختلاف سطحی در دو طرف ایجاد می گردد که نشان دهنده ی نوع ذرات باردار سوسپانسیون است.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
محاسبات خرد کردن (Pulvarization):
یک مکعب با اضلاع a داریم که مساحت سطحی آن برابر 6a2 است. حال اگر آن را به n قسمت مساوی تقسیم کنیم داریم:


که عدد به دست آمده برابر سطح اضافه شده است.

حال اگر ذرات کروی با شعاع r داشته باشیم سطح اضافه شده برابر است با:

برای خرد کردن ذرات، انرژی صرف می نماییم، این انرژی صرف ایجاد سطوح جدید می گردد و لذا :
میزان انرژی مصرف شده متناسب است با ایجاد سطوح جدید.
چون سطح بیشتری ایجاد می کنیم لذا باید انرژی بیشتری مصرف کنیم، زیرا در سطوح جدید پیوندهای ناکامل وجود دارد و لذا انرژی سطحی زیادی داریم. که این همان انرژی ای است که صرف خرد شدن ذرات شده است.
در هر صورت میزان اضافه شدن مضربی از (n-1) است.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
مثال: برای خرد کردن سنگ معدنی با ابعاد متوسط mm 50 حدود 20 اسب بخار (HP) نیرو لازم است تا به ابعاد ریزتر تا mm 4 برسیم، مطلوب است نیروی لازم برای خرد کردن همان سنگ تا ابعاد mm 0.75 .(هر دو پروسه به ازای یک زمان خاص و برابر انجام می گیرد).
n= نسبت ابعاد اولیه به ثانویه.
سطح 1:

سطح 2:


 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرد کردن (Crushig):
خرد کردن در مقیاس بزرگ را ریز کردن گویند. از سنگ شکن ها (crushers) استفاده می کنند و هدف رسیدن ذرات به ابعاد 4-6 cm است. (در اینجا ابعاد اولیه می تواند بسیار بزرگ باشد)

آسیاب کردن (Griding/milling):
در مقیاس (اندازه) کوچکتری ذرات را ریز کردن گویند. از 4-6 cm به ریزتر تبدیل می کنند که از دستگاههای Grinders یا Mills (آسیاب ها) استفاده میکنند.





Crushers: (a) jaw, (b) gyratory

 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز


Jaw crushers (سنگ شکن های فکی):
سنگ شکن های فکی از همه متداول تر و مهم تر هستند. دارای یک فک ثابت و یک فک متحرک هستند و بین این دو سنگ ها گیر می کنند و خرد می شوند، جنس فک ها از فولادهای منیزیمی است.
انواع سنگ شکن های فکی از نظر مکانیزم کار سه دسته اند:










برای سنگ شکن های فکی نسبت دهانه(D)به گلوییd))برابر است با:
محدوده ی تغییرات 4-5 =D/d
ضریب خرد کردن (R): نسبت اندازه ی بزگ ترین قطعات در خوراک به اندازه ی کوچکترین قطعات در محصولات را گویند.






T= ظرفیت تولید (هر چه d یا L کوچکتر باشد ظرفیت تولید کمتر است)
K= ثابت است و مقدار آن برابر 0.6 است.
جنس فک ها از فولاد منیزیم دار است و میزان سایش بستگی به نوع سنگ دارد. اگر سنگ نرمی داشته باشیم، میزان سایش فک ها کم است و به عکس. معمولاَ بیشتر سایش در نیمه ی پایینی فک ها (از وسط به پایین) رخ می دهد. بین 10-1 gr به ازای هر تن سنگ عبوری از سنگ شکن از فک ها خورده می شود.چون فک ها قطعات بزرگی هستند عوض کردن آنها به دلیل سایش های شدید کار سختی است. برای همین فک ها را به صورت تکه تکه می سازند، که برای عوض کردن فک به دلیل سایش و خوردگی تنها بخش رویی آن قابل تعویض باشد.
مکانیزم گیر انداختن ( Arresting Mechanism):
وقتی سنگ ها را به درون crusher می ریزیم این سنگ ها را باید به نوعی بین فک متحرک و فک ثابت گیر انداخت تا سنگ خورد شود و لذا بر روی فک ها شیارهایی ایجاد می کنند تا ضریب اصطکاک سطح بالا برود و سنگ بین سطوح به دام بیافتد.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنگ شکن های ژیراتوری (Vibrating or cone crushers):

در بعضی مدل ها علاوه بر گردش مخروط، مخروط بالا پایین هم می رود (توسط حرکت لنگ)






Size reduction: 1.5 m - 20 cm; production rate:1500

با ورود مواد، مواد اولیه به چکش هایی که روی یک چرخ بزگ قرار دارد برخورد می کند و با شتاب به دیواره برخورد کرده و خرد می گردد و به پایین افتاده و از آن خارج می گردد.
ضریب خرد کردن بین 6-4 است.

 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقایسه ی سه نوع سنگ شکن:
مدت زمانی که کار مفید در سنگ شکن انجام می شود، در ژیراتوری از دو نوع دیگر بیشتر است. سنگ شکن فکی فقط در زمان ضربه زدن کار مفید انجام می دهد و چکشی هم در هنگام ضزبه زدن کار مفید انجام می انجام می دهد اما در ژیراتوری همواره کار مفید انجام می شود و در ژیراتوری دائماَ کار مفید انجام می گیرد لذا ظرفیت بیشتری دارد.
در ژیراتوری با ابعاد خروجی و ورودی برابر با بقیه، ظرفیت 2.5 برابر دو نوع دیگر است. لذا سایش بیشتری هم از دو نوع دیگر دارد. از نظر وزن کلی سیستم ژیراتوری سبک تر از دو نوع دیگر است اما به علت مکانیزم پیچیده تر هزینه نگهداری بیشتری دارد.
لذا به طور کلی می توان گفت راندمان آن بالاتر است.


که در آن T ظرفیت به تن و D قطر خوراک بر حسب in است.
اگر مواد نرم یا نیمه سخت باشند از ضربه ای استفاده می شود.
بعد از آنکه ماده از سنگ شکن خارج شد باید تست شود که آیا برای مراحل بعدی دارای ابعاد مناسبی است یا خیر.



 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروسه ی مدار باز (Open Circuit):
Feed ← Primary Crusher ← الک کردن (screen) ← اگر کوچکتر از اندازه ی غربال باشد رد شده و مورد تائید می گردد. در غیر این صورت اگر بزرگتر از اندازه ی غربال باشد دوباره باید خرد شود پس وارد Secondery Crusher می شود و بعد از خرد شدن ثانویه به صورت محصول وارد می شود و دیگر غربال نمی گردد.
پروسه ی مدار بسته (Close Circuit):
Feed ← Primary Crusher ← الک کردن (screen) ← اگر کوچکتر از اندازه ی غربال باشد رد شده و مورد تائید می گردد. در غیر این صورت اگر بزرگتر از اندازه ی غربال باشد دوباره باید خرد شود پس وارد Secondery Crusher می شود و بعد از خرد شدن ثانویه حتماَ باید از غربال رد شود، حتی پس از خردکن ثانویه.
بسته به اینکه ماده ی ورودی و محصول چه نوعی است از سنگ شکن های ثانویه متفاوتی استفاده می شود.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
سنگ شکن های ثانویه:


Grinders: (a) hammer mill, (b) plate mill

1- فکی کوچک.
2- ضربه ای کوچکتر: در این سنگ شکن ها چون کوچکترند علاوه بر اینکه ضربه می زند در قسمت پایین نیز به علت اصطکاک بین فک ها و سطح زیرین خردایش بیشتری صورت می گیرد.
3- ژیراتوری ( دو استوانه ی درون هم و غیر هم محور با ضریب خرد کردن 2.5-1.5)
4- غلطکی (Rolls):غلطک های فلزی هستند که عکس یکدیگر می گردند و ذرات را بین خود گیر انداخته و خرد می کنند. دندانه های روی غلطک سبب اصطکاک بیشتر و خرد شدن بیشتر، سنگ ها می شود






در عمل e کوچک است لذا می توان از جمله ی اخر صرف نظر کرد، پس:



f ضریب اصطکاک بین سنگ و رولر است و مقدار آن از نظر عددی بزرگتر محاسبه شده است.
θ زاویه بین خط عمود بر مماس های بین سنگ و رولر است.
θباید بزرگتر از 25 درجه باشد تا قطعه بین دو غلطک گیر بیفتد (بسته به نوع ذره و فاصله ی غلطک ها دارد).
برای فولاد (جنس رولرها) می توان 0.3 = f فرض نمود. یعنی برای خرد کردن قطعات کوچک باید از غلطک های بزرگ استفاده نمود، که این یک عیب است. این غلطک ها از لحاظ اندازه ی خوراک نیز دارای محدودیت هستند. (عیب دیگر)
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای مثال رولر با قطر 1.4 متر برای سنگ هایی با قطر متوسط 2.6 سانتی متر مناسب است و محصول دارای قطر 0.43 سانتی متر است. در نتیجه این روش دارای محدودیت هایی از لحاظ اندازه ی خوراک و اندازه ی رولرها است که یک عیب محسوب می گردد.
اگر بر روی غلطک ها شیار ایجاد کنیم، ضریب اصطکاک را بالا می بریم و راندمان افزایش می یابد.


Nتعداد دور غلطک (دور در دقیقه rpm)
D قطر غلطک(in)
d قطر متوسط خوراک
W پهنای غلطک(in)
ρ وزن مخصوص سنگ (lb.in-3)
Feed ← آسیاب ← Screen ← موادی که از غربال عبور کنند محصولات ما هستند و هر چه عبور نکند مجدداَ به آسیاب باز می گردد.
بار ورودی به آسیاب = A
مقدار محصول عبوری از غربال = P
مقدار بازگشتی در ساعت اول = A(1-P)
مقدار بازگشتی در ساعت دوم = [A+A(1-P)](1-P)
مقدار بازگشتی در ساعت سوم = {A+[A+A(1-P)](1-P)}(1-P)


 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
الک کردن (Screening) :
عوامل مهم در عبور و حرکت ذره از الک:






2- زاویه حرکت ذره نسبت به الک. اگر ذره به صورت عمودی بیاید می تواند عبور کند ولی اگر به صورت مایل بیاید امکان دارد از الک عبور نکند.

3- اختلاف اندازه ذره با محفظه ( اختلاف D,d) که هر چه بیشتر باشد احتمال عبور بیشتر است.





 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز

خواص سوسپانسيونها
رئولوژي: علم مطالعه جريان سيال
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
در روشهاي فرآوري سراميكها از ويسكوزيته هاي مختلفي استفاده مي شود .(طبق جدول بالا)
اساس اندازه گيري ويسكوزيته اينست كه مقاومت به جريان را اندازه گيري كنيم. براي مثال مي توان از يكي از روشهاي زير استفاده كرد.


با استفاده از روشهاي بالا به نمودارهايي ميرسيم كه نشاندهنده رفتارهاي متفاوت است.

 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
ويسكومتر لوله موئين:
در يك ويسكومتر لوله موئين زمان حركت سيال از ميان يك لوله موئين تحت يك اختلاف فشار معين اندازه گيري مي شود.
يك نوع مشخص و تجاري از اين نوع ويسكومترها، ويسكومتر OSTWALD مي باشد.

در اين دستگاه زمان حركت سيال از A تا B اندازه گيري شده و ويسكوزيته سينماتيك را از معادله Poiseuilleبدست آورند.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
ويسكومتر چرخشي:
- استوانه هاي هم محور:
ساده ترين نوع از اين ويسكومترها مي باشد. مايع مورد نظر در بين دو استوانه هم محور تحت برش قرار مي گيرد.
ويسكومتر :Couette
در اين نوع ويسكومتر استوانه خارجي با سرعت مشخص چرخانده مي شود و گشتاور ايجاد شده اندازه گيري ميگردد.
ويسكومتر :stormer
در اين نوع دستگاه ها استوانه خارجي ثابت بوده و استوانه داخلي چرخانده مي شود.


“The Rule of additives in processing of Ceramic”

Anti foam Agent : کاهش و از بین بردن کف در پروسه.
Foam stabilizer : ایجاد و پایدار کردن کف در پروسه.
Fungicide and bactericide : ضد باکتری و ضد قارچ هستند. در بعضی از مواد ریشه هایی وجود دارد که مکن است ایجاد باکتری و قارچ کنند و خواص را تغییر دهند.
Chelating or sequestering agent : عواملی که یون های نا خواسته را خنثی می کنند و یا بعضی از یون ها را فعال تر می نماید.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
مایع سیستم:
ذرات جامد + مایع( که جزء اصلی سیستم است) + افزودنی ها (Addetives) سیستم را تشکیل می دهند.
آب مهمترین مایع است. آب مایعی قطبی با کشش سطحی و ضریب دی الکتریک نسبی بالایی است. برای افزودن افزودنی به هر مایع باید در نظر داشت که آن افزودنی در مایع حل شود. فرمول کلی این است که مواد قطبی در قطبی و مواد غیر قطبی در غیر قطبی حل می شود.
در آب یون های مختلفی ممکن است وجود داشته باشد. برای اندازه گیری میزان سختی آب یا میزان یون های مختلف در آب، با اندازه گیری هدایت الکتریکی آب می توان این کار را انجام داد. این کار توسط رابطه تجربی TDS انجام می گیرد.


که در آن 0.055= ρ برای آب خالص و c مقاومت ویژه ی آب است.
وجود یون ها ممکن است باعث تغییر در خواص گردد. مثلاَ Ca باعث ناپایداری دوغاب می گردد و یا بعضی از یون ها باعث زودگدازی بدنه ی نهایی می گردد و... لذا باید آب را از این یون ها تصفیه نمود.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصفیه آب:
1- نیتراسیون صنعتی + حرارت دهی: آب را از الکترودهایی عبور می دهند و در یون ها در اکترودها تغییر می کنند و آب خارج شده بدون یون خواهد بود.
2- مواد کربن اکتیو.
3- رزین های با قابلیت تعویض یونی: این مواد سطح فعال زیادی دارند و این سطح جاذب یون است لذا با عبور آب یون های محلول در آب را جذب می کنند.
بعد از آب مهمترین مایع، الکل ها هستند.
بین مایع و ذرات یک سطح تماس وجود دارد (interface) لذا مایع، سطح ذرات را خیس می کند. میزان تر کنندگی مایع مهم است. اگر مایع سطح ذرات را خیس کند یعنی از نظر انرژی سطحی مناسب است و ترکیب مناسبی داریم. اما اگر تر نکند باید ازافزودنی ها استفاده کنیم زیرا در غیر این صوورت مایع و ذرات از هم فرار می کنند و جدا می شوند.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
سطح جامد در برابر مایع دو نوع برخورد دارد:
1- مایع گریز lyophobe (آب گریز hydrophobe) ← ترکنندگی نداریم ← افزودنی اضافه می کنیم ← wetting agent که فقط به ترکنندگی کمک می کند اما surfutant علاوه بر ترکنندگی در dispertion نیز موثر است.
2- مایع دوست lyophile (آب دوست hydrophile) ← ترکنندگی داریم ←در اینجا مایع کمک می کند تا ذرات از هم و گرانوله ها از هم جدا شوند و لذا به جدایش این ذرات از هم کمک می کند.
با افزودن افزودنی و ترکننده، سطح آب گریز به سطح آب دوست تبدیل می گردد. مولکول های این عوامل دارای یک بخش آب دوست و یک بخش آب گریز هستند. لذا از سمت آب گریز خود به سطح ذرات می چسبند و چون سطح آب دوست آنها آزاد است، می توانند به مولکول های آب بچسبند و عمل تر کنندگی را انجام دهند. در هر دو حالت ترکنندگی و عدم ترکنندگی سیستم به حداقل انرژی خود می رسد، قبل از ریختن مایع بر روی سطح، یک انرژی سطحی بین جامد و گاز و یک انرژی سطحی بین مایع و گاز داریم. سطح که زیاد می شود یعنی پارامتر انرژی سطحی مایع و جامد به قدری کوچک است که مایع تمایل دارد تا سطح زیادتری با مایع داشته باشد. (همینطور انرژی سطحی مایع و گاز هم کم است) این حالت در مورد ترکنندگی رخ می دهد (سیسستم به سمت حداقل انرژی می رود) یعنی:











دراینجا چون انرژی سطحی مایع و جامد زیاد است سیستم تمایل دارد تا حداقل سطح بین مایع و جامد راداشته باشد.



اگر θ>90 درجه باشد عدم ترکنندگی داریم واگر θ<90 درجه باشد ترکنندگی داریم.
اگر ترکنندگی ذرات توسط مایع خوب باشد مایع تمایل دارد ذرات را جذب نماید و لذا بخشی ازذرات و گرانوله ها را ازهم جدا می کند و به جدا سازی ذرات کمک می کند وذرات ماده را جذب می کند.(تر کنندگی به جدایش ذرات کمک می کند)
اگر مثلا آب باشد ،به دو صورت فیزیکی (الکتروستاتیکی) و شیمیایی مولکول های آب به ذرات جذب می شوند در حالت شیمیایی مولکل های آب می شکنند و جذب ذره می گردند به این حالت هیدرولیز آب می گویند.

 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر ترکنند گی صورت بگیرد یک لایه و غشایی از مایع دور ذرات را می گیرد و هر ذره ای دردرون مایع سیستم ،مقداری از آب به دور خود جذب می کند.لذا این آب به ذره می چسبد و با آن حرکت می کند و همزمان با حرکت ذره ، لایه آب دور آن نیز با آن حرکت می کند.به این لایه آب جذب شده می گویند.
این لایه دارای ضخامتی است که به طور معمول 0A 20ضخامت دارد.
حال وقتی که مقداری ذرا ت در مایع داریم ،این ذرات در درون مایع پراکنده می گردند وهر ذره نیز دارای یک لایه آب به دور خود می باشد. مایع نیز دارای ویسکوزیته مشخصی است که رفتار مایع را با آن می سنجند.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرکت کلی مایع عبارت است از حرکت ذرات و حرکت مایع به طور همزمان و نسبت به هم .اگرغلظت ذرا ت در مایع کم باشد چون ذرات دارای فاصله زیادی نسبت به هم هستند، لذا می توانند به راحتی حرکت کنند.حرکت ذرات نسبت به هم معادل است با حرکت ذرات نسبت به هم (همراه با لایه ی مایع اطراف هر ذره)و حرکت مایع از بین ذرات وقتی غلظت ذرات کم است ،فاصله بین آنها زیاد است و مایع به راحتی از بین دو ذره عبور می کند.
هنگام حرکت مایع اطراف سطح ذره جامد ،لایه مرزی ایجاد می شود ، که در درون لایه مرزی سرعت حرکت کم است ولی خارج از لایه مرزی ،حرکت سیال سریع خواهد بود .اگر ذرات نسبت به هم فاصله کمی داشته باشند و خیلی به هم نزدیک باشند،لایه های مایع اطراف آنها همدیگر را قطع می کنند و لایه های مرزی آنها با هم تداخل می کنند و لذا حرکت مایع بین این دو ذره به کندی و با زحمت صورت می گیرد و ویسکوزیته مایع افزایش می یابد . چون کانال عبور مایع کاهش یافته است .
اگر دو ذره بیش از این به هم نزدیک شوند ،لایه های مایع جذبی آنها با یکدیگر مشترک می گردند و این لایه های مایع جذبی ،خود مانند جسم جامد عمل می کنند
در این حالت حرکت مایع به شدت کند می شود و ویسکوزیته شدیداَ بالا می رود.



اگر همین درصد ذرات را به ذرات و دانه های ریزتر تبدیل کنیم ،سطح ذرات افزایش می یابد و لایه ی آب اطراف ذرات هم افزایش می یابد (به علت افزایش سطح ذرات ) لذا کانال های عبوری مایع از بین ذرات کوچکتر می گردد.وحرکت سیال سخت تر می گردد، و ویسکوزیته مایع افزایش می یابد.
به ازای یک اندازه دانه خاص ،یک Max درصد جامدی وجود دارد که بیش تر از آن لایه های آب اطراف ذرات با هم مشترک می شوند. هر چه اندازه ذرات درشت تر باشد، این Max درصد، بیش تر خواهد بود و هر چه اندازه ذرات ریزتر باشد اینMax بسیار کمتر خواهد بود .فقط ممکن است برای دانه های درشت این میزان به 40% حجمی برسد ولی در حالت ریز دانه تنها 20%حجمی باشد.
حجم موثر = حجم ذره +حجم آب اطراف ذره
درحالت ریز دانه حجم موثر بسیار بیش تر از حالت درشت دانه ،مقدار بیش تری از ذرات برای پرکردن حجم مایع نیاز داریم .

 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
دفلوکولانت Deflocculants :
:Flocجمع شدن چند ذره کنار هم را گویند (تجمع ذراتی که از هم جدا هستند ) سیستمی که این اتفاق در آن بیافتد را Flocculanted system نامند. اگر جلوی این عمل گرفته شود به آن عمل Deflocculation گویند و به آن عامل دفلوکولانت گویند.
ریشه های باردار شدن ذرات :
1-خارج شدن یون ها از سطح ذرات (مثلا در رس ها)
2- پیوند های ذرات و پیوند های شکسته
3-الکترولیز و جدایش ذرات در دوغاب
عامل مهم در جداسازی ذرات از هم توجه به نیروی واندروالس است.این نیرو همواره جاذبه است و ازایجاد دی پل های موقت در سیستم بو جود می آید و کوتاه برد است ( زیرا در مقیاس مولکولی است لذا ذرات باید به هم بسیار نزدیک شوند تا نیروی واندروالس عمل کند) در نتیجه Stabilization مقابله با نیروی واندروالس است و در واقع جلو گیری از نزدیک شدن ذرات و جلو گیری از اثر نیروی واندروالس است.


 

Similar threads

بالا