فتوگرامتری» سوالات و مشکلات تخصصی فتوگرامتری

آتراد

عضو جدید
استفاده از GPS در تهيه نقشه ها ومساله اعوجاج در سيستم های تصوير

يکی از مسايل عمده ای که در اکثر پروژه های عملی اتفاق می افتد، مساله عدم همخوانی طولهای روی نقشه با مقدار واقعی آن روی زمين می باشد.

اين مشکل زمانی پيش می آيد که در مراحل کار (اعم از شبکه بندی مسطحاتی ويا برداشت عوارض) از GPS استفاده می شود وعلت آن اين است که مختصات نهايي پردازش شده توسط نرم افزارهای موجود، غالبا در يک سيستم تصوير ارائه می شود و مساله اعوجاجات (طولی وزاويه ای) از خصوصيات جدايي ناپذير هر سيستم تصوير می باشد.
مساله اشاره شده در فوق زمانی بيش از پيش آشکار می گردد که نقشه های مفروض برای مقاصد پياده سازی تاسيسات (راه، عوارض عمرانی وساختمانی و...) به کار گرفته شوند.

ميزان اعوجاج در سيستم تصوير UTM (که بيشترين استفاده را در کشور دارد و از شناخته شده ترين سيستمهای تصوير برای همه کاربران می باشد) در مناطق مختلف متفاوت می باشد. البته اعوجاج برای جهتها وزوايا در اين سيستم تصوير مطرح نمی باشد چرا که اين سيستم تصوير اساسا يک سيستم متشابه يا Conformal می باشد.


به عنوان مثالی از اعوجاج طولی در سيستم تصوير UTM، در امتداد مدار 54 درجه (مانند شهرهای ميبد و اردکان)، مقدار واقعی يک طول 300 متری روی يک نقشه با اين سيستم تصوير، برابر با 299.829 متر می باشد.(اختلاف حدود 17 سانتی متر).

ولی برای مناطق حوالی شهرستان ابهر در عرض جغرافيايي 36 درجه مقادير طول روی نقشه وزمين تفاوتی ندارند.

البته در شرايط ايده آل استفاده کننده از نقشه بايد دانش استفاده از آن را هم داشته باشد وبا مسايل مربوط به آن آشنا باشد ولی طبيعی است که مقدار اختلاف يادشده در فوق به هيچ عنوان برای کارفرمايان(که عمدتا با مسايل نقشه برداری وژئودزی آشنا نيستند) قابل قبول نمی باشد واولين نتيجه گيری آنها از بروز چنين اختلافاتی، وجود اشتباه در عملکرد نقشه بردار پروژه می باشد!

برای رفع مشکل فوق راههای مختلفی وجود دارد:

ساده ترين راه حل، تبديل سيستم مختصات به يک سيستم محلی در نرم افزارهای موجود GPS می باشد.(البته در صورت وجود اين امکان در نرم افزار مورد استفاده)

راه حل ديگر، در صورتی که نرم افزارهای GPS در دسترس نباشند، نوشتن يک برنامه کامپيوتری نسبتا ساده می باشد که اعوجاج موجود را از روی مختصات نهايي ارائه شده توسط نرم افزار حذف کند.

روشهای فوق با دقت کافی مساله فوق را رفع خواهند کرد.البته راه ديگری هم برای حل مساله فوق وجود دارد که مشکلترين راه حل ممکن می باشد وآن توجيه کردن کارفرما ی پروژه وتوضيح مساله اعوجاج در سيستمهای تصوير برای وی می باشد!

منبع:ایران مساحت
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

آتراد

عضو جدید
فتوگرامتری>> سوالات و مشکلات تخصصی فتوگرامتری

فتوگرامتری>> سوالات و مشکلات تخصصی فتوگرامتری

سلام
کسی می تونه به من بگه فتوگرامتری چه جور درسیه؟

سلام دوست عزیز ببخشید پاسختون یکم طول کشید

ولی خواستم مطلب کاملی رو در اختیارتون بگذارم
امیدوارم که جواب سوالتونو بگیرید

فتوگرامتری چیست؟(1)

به بيان ساده فرآيند اندازه گيري تصاوير اجسام در روي عكسهاي هوايي را فتوگرامتري گويند و بعبارت دقيق تر فتوگرامتري عبارتست از هنر ، علم و تكنولوژي تهيه اطلاعات درست از عوارض از طريق اندازه گيري ، ثبت و تفسير بر روي عكس و يا ساير مداركي كه در بر دارنده اثري از انرژي الكترومنيتيك تابشي ثبت شده باشد.
عكس بعنوان مهمترين منبع اطلاعاتي در اين علم مي باشد و در داقع اصول كار در فتوگرامتري بر روي عكسهاي هوايي است.
عموماً فتوگرامتري را به دو شاخه فتوگرامتري متريك و فتوگرامتري تفسيري تقسيم بندي مي كنند.
در فتوگرامتري متريكي ، اندازه گيريهاي كمي مطرح است ، يعني با استفاده از اندازه گيريهاي دقيق نقاط از طريق عكس مي توان فواصل حجم، ارتفاع و شكل زمين را تعيين كرد ، كه معمولترين كاربردهاي اين شاخه از فتوگرامتري تهيه نقشه هاي مسطحاتي و توپوگرافي از روي عكسهاست

اما فتوگرامتري تفسيري خود به دو شاخه تفسير عكس و سنجش از دور تقسيم مي شود.
در قسمت تفسير عكس بيشتر مطالعات كيفي بر روي عكس انجام مي گيرد،بعنوان مثال وضعيت پوشش گياهي يك منطقه و يا ميزان جمعيت يك شهر را از طريق عكس مورد مطالعه و تحقيق قرار مي دهند.
در حاليكه سنجش از دور كه يك علم جديدي است ، با استفاده از ماهواره ها و سنجنده هاي متفاوت نظير دوربين هاي چند طيفي و مادون قرمز ، حرارتي ، رادار و … بر روي اطلاعات كمي و كيفي عوارض با دقت بسيار خوبي ، اندازه گيري صورت مي گيرد. در حال حاضر با توجه به لزوم استفاده از منابع طبيعي و محيطي و بعبارت ديگر لزوم استفاده از عوارض كمي و كيفي ، اين دو شاخه و تفسير عكس و سنجش از دور با هم تركيب شده و باعث بوجود آمدن سيستمهايي نظير GIS و LIS در اين علم شده است.

ریشه کلمه Photogrammetry از سه کلمه یونانی فتوس یعنی نور ، گراما یعنی نوشته شده و مترون یعنی اندازه گیری ، گرفته شده است
 

آتراد

عضو جدید
فتوکرامتری چیست؟(2)

كاربردهای فتوگرامترى:

در سال هاى نخستين پيدايش فتوگرامتري ، از آن براي تهيه نقشه هاى توپوگرافي استفاده مي شد كه اين امر هنوز هم بخش مهمي از فعاليت هاى فتوگرامتري را تشكيل مي دهد . براي مثال ايالات متحده امريكا كليه نقشه هاى توپوگرافي مملكتي را از طريق فتوگرامتري تهيه كرده است . همجنين تعيين مختصات اغلب نقاط كنترل مورد نياز هم از طريق فتوگرامتري صورت گرفته است . البته نبايد از نظر دور داشت كه به دليل احداث نقاط كنترل زميني مبنائي و همچنين كنترل كارهاى فتوگرامتري ، مشاهدات صحرايي هم غير قابل اجتناب است . به غير از نقشه هاى توپوگرافي از فتو گرامتري مي توان براى تهيه نقشه هاى منظوري و مقصودي بهره گيري نمود . از اين نوع نقشه ها كه از نظر مقياس متنوع مي باشند براي مقاصدي نظير برنامه ريزي و طراحي بزرگراه ها ، راه آهن ، سيستم هاى سريع انتقالي ، پل ، خط لوله ، كانال كشي ، خطوط انتقال ، سدهاى هيدروالكتريكي ، كنترل سيل ، توسعه رودخانه ها و بنادر ، پروژه هاى بازسازي مناطق شهري و امثالهم بهره گيري مي شود .

فتوگرامتري ابزار با ارزشي براي نقشه برداري زميني است . از عكس هاي هوايي براي مشخص كردن حد و مرز زمين ها نيز استفاده مي شود . اگر رئوس قطعه زمين با توجه به عوارض زميني بتواند روي عكس هوايي شناسايي شود در آنصورت كل قطعه زمين را مي توان روي عكس مشخص نمود . با علامت زدن قبلي گوشه هاى زمين روي عكسي از روي مدارك و اسناد موجود بعدا كه در منطقه حضور مي يابيم و هنگام نقشه برداري زميني ، به راحتي مي توان آنها را پيدا نمود . با برجسته بيني قادر خواهيم بود كه قطعه زمين را روي عكس برجسته ببينيم از طريق مطالعه عكس ، بررسي منطقه از نقطه نظر نزديكترين مسير جهت حضور در ننطقه ، وجئد موانع و جنگل و به طور كلي و ضع عمومي امكان پذير خواهد بود .

فتوگرامتريست ها قادرند بدون گذاشتن حتي يك قدم روي منطقه ، از آن نقشه تهيه نمايند . اين موضوع موقعي اهميت مي يابد كه براي ورود به اراضي كه داراي مالك خصوصي هستند مشكلاتي وجود داشته باشد . بكار گيري فتوگرامتري در طراحي و برنامه ريزي بزرگراه ها مثال بارزي از كاربرد فتوگرامتري در مهندسي است . براي انجام اين كار از موزائيك هاى هوايي براي بررسي منطقه و تعيين بهترين مسير بهره گيري مي شود و از نقشه هاي توپوگرافي كوچك مقياس براي مطالعه اوليه و از نقشه هاى توپوگرافي بزرگ مقياس جهت طراحي نهايي استفاده مي شود و همچنين كارهاى زميني هم براي برداشت اطلاعات تفصيلي انجام مي گيرد . در خيلي از اوقات « پلان نيمرخ » مربوط به بزرگراه ها از عكس هاى هوايي به دست مي آيد . قسمت هايي از پرداخت هزينه احداث بزرگراه ها و حتي تمام پرداخت ها با استفاده از اندازه گيري روى عكس هاي هوايي صورت مي گيرد . بهره گيري از فتوگرامتري در احداث بزرگراه ها نه تنها از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است بلكه از نظر كيفيت كار و حصول طراحي بهتر ، ارجح است .

به غير از رشته مهندسي از فتوگرامتري در ساير رشته ها نيز استفاده مي شود . كاربرد فير مهندسي فتوگرامتري در تهيه نقشه هاى مالياتي ، خاك ، جنگل ، زمين شناسي و نقشه هاى مربوط به برنامه ريزي ناحيه اي و منطقه اي است . امروزه از فتوگرامتري در مديريت ترافيك و ارزيابي حوادث ترافيكي استفاده مي شود . از صحنه حادثه رانندگي عكسبرداري برجسته صورت مي گيرد و اين عكس ها نه تنها مي تواند حادثه را دوباره بازسازي نمايد بلكه باعث تسريع در ترافيك و بازشدن جاده ها مي گردد .

در علم پزشكي از فتوگرامتري و اشعه ايكس براي تشخيص بيماري و معالجه بهره گيري مي شود . البته يكي از قديمي ترين و مهمترين كاربردهاى فتوگرامتري در مسائل نظامي است . اكتشافات فضايي بخش ديگري از علم است كه فتوگرامتري در آن سهم بسزايي دارد.

امروزه فتوكرامتري ابزار مهمي در تحقيقاتن و پژوهش هاى علمي به شمار مي رود زيرا قادر است از حوادث سريع و زودگذر تصوير تهيه نمايد . به عنوان مثال ثبت امواج روي فيلم عكاسي و تجزيه و تحليل آنها از طريق فتوگرامتري ميسر است .

- مدیریت و سرعت دادن به تهیه نقشه های پوششیبا استفاده از تصاویر هوائی و فضائی.
- خودکار نمودن مراحل استخراج، بازسازی، مدیریتو پردازش و نمایش اطلاعات ماهواره ای و کاربرد آنها در طراحی، اجراء و مدیریت پروژههای مختلف عمرانی، زیست محیطی، مدیریت منابع زمینی و آبی و غیره.
- استفاده از تکنیکهای فتوگرامتری در کنترلکیفیت سازه های مهندسی، صنایع خودرو، کشتی سازی، هواپیما سازی
- تهیه نقشه ها و مدل های مورد نیاز از ابنیه،کتیبه ها، سایت ها و آثار باستانی که در معماری و باستان شناسی کاربرددارد
- تهیه اطلاعات هندسی مورد نیاز در شاخه های دیگر علوم همچون پزشکی، صنعت، شهرسازی و نظامی و انتظامی.
 

آتراد

عضو جدید
فتوگرامتری چیست؟(3)
یک نمونه کاربرد دیگر:
بررسي روشهاي فتوگرامتري در ماشين بينايي و كاربرد آن صنعت:

http://www.hamkelasy.com/content/view/2622/75 /





یک نمونه کاربرد دیگر:
كاربرد فتوگرامتري جهت تشخيص بيماري اسكوليوسيس

نويسنده‌گان:
[ محمدجواد ولدان زوج ] - دانشكده مهندسي نقشه برداري دانشگاه خواجه نصيرطوسي
[
مسعود ورشوساز ] - دانشكده مهندسي نقشه برداري دانشگاه خواجه نصيرطوسي
[
اكرم جعفرآقايي ] - دانشكده مهندسي نقشه برداري دانشگاه خواجه نصيرطوسي



خلاصه مقاله:
در اين مقاله به روند كاري يك سيستم فتوگرامتري برد كوتاه جهت تشخيص بيماري اسكوليوسيس پرداخته شده است. اسكوليوسيس يك انحناي غير نرمال فقراتي مي باشد كه در طول رشد اسكلت بدن از همان دوران كودكي ظاهر مي شود. روشهاي رايج جهت تشخيص اسكوليوسيس نظير راديوگرافي، MRI و CT گران و خطرناك براي بدن هستند و لذا نمي بايست اغلب تكرار شوند. پس از انتخاب دو دوربين و كاليبراسيون آنها تصويربرداري از پشت بدن كودك كه تارگت گذاري شه يود در سه وضعيت مختلف با تغيير فاكتور فاصله باز به ارتفاع دوربينهاي توسط دو دوربين بطور همزمان انجام شد. پردازش تصاوير مربوطه و بررسي نتايج نشان داد كه با شرايط زير دقت قابل قبول زير ميلي متر قابل دسترسي است.





یک نمونه کاربرد دیگر:
دانشکده فني دانشگاه تهران دي 1384
طراحي و ساخت يك سيستم فتوگرامتري چهار كانونه براي اندازه گيري زخم بستر
ماليان عباس,عزيزي علي,ذوالفقاري محمود


در اين مقاله، روشي نوين در تهيه اتوماتيک مدل سه بعدي زخم بستر ارائه شده است. در بيشتر روشهاي موجود در اندازه گيري زخم بستر، بايد تماس مستقيم با موضع زخم صورت گيرد و در نتيجه، اين روشها ميتوانند دردناک و عفونت زا باشند. در روش ارائه شده در اين تحقيق، از چهار دوربين رقومي براي تصوير برداري از زخم استفاده ميشود. يک الگو افکن نيز بافت مناسبي را بر روي سطح زخم ايجاد ميکند. وجود محورهاي دوراني و انتقالي، امکان حرکات دوربينها و نيز دورانهاي آنها را فراهم ميکند. بنابراين ميدان ديد هر دوربين ميتواند برروي زخم متمرکز شده و در همين حال هندسه حاکم بين دوربينها براي حالتي بهينه ميتواند تنظيم گردد. با استفاده از خطوط اپيپولار و قيود راديومتريک، نقاط متناظر در تصاوير به صورت اتوماتيک استخراج ميشوند. روشهاي متداول در تناظريابي به علت مرطوب بودن سطح زخم، کارآيي خود را از دست ميدهند. اين مشکل در حالتي که هندسه دوربين ايده آل در نظر گرفته شود با استفاده از قيد هندسه اپيپولار قابل حل است.
در مرحله نهايي، با استفاده از معادلات تقاطع فضايي، مختصات سه بعدي نقاط سطح زخم محاسبه شده است. هدف اصلي اين مقاله بيان جزئيات آلگوريتمي در ارتباط با هندسه تصوير برداري است.
اولين نتايج بدست آمده از سيستم چهار دوربينه نيز در انتهاي اين مقاله ارائه گرديده است. اين نتايج نشان دهنده توانايي اين سيستم در بازسازي سه بعدي زخم بستر است.

http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/52613840510.pdf



و کاربرد جالب دیگر از فتو گرامتری بازسازی صحنه جرم می باشد.



امیدوارم مورد توجهتان قرار گرفته باشد دوست عزیز

بازم سوالی بود در خدمت هستم
یا حق
 

saeed_geomatic

عضو جدید
فتوگرامتری>> سوالات و مشکلات تخصصی فتوگرامتری

فتوگرامتری>> سوالات و مشکلات تخصصی فتوگرامتری

اگه کسی در مورد پارامترهای موثر در فوتوگرامتری اطلاعاتی داره لطف کنه راهنماییم کنه
 

saeed_geomatic

عضو جدید
تعریف تصاویر استریو و تصاویر همگرا در فتوگرامتری

تعریف تصاویر استریو و تصاویر همگرا در فتوگرامتری

تعریف تصاویر استریو و تصاویر همگرا در فتوگرامتری
 

majid sixyoung

عضو جدید
درخواست نشریه 119

درخواست نشریه 119

:)سلام مهندسین زحمتکش نقشه برداری.من دنبال نشریه 119 جلد 4 هستم خیلی ضروریه برای سمینار لازم دارم خواهشا اگه کسی داره ارائه بده.اگه ممکنه با فرمتی باشه که بشه داخل power pointکپی کرد.ممنون:)
 

saeed_geomatic

عضو جدید
نشریه قسمت 4 کارتوگرافی(کلیات)

نشریه قسمت 4 کارتوگرافی(کلیات)

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gifسلام مهندسین زحمتکش نقشه برداری.من دنبال نشریه 119 جلد 4 هستم خیلی ضروریه برای سمینار لازم دارم خواهشا اگه کسی داره ارائه بده.اگه ممکنه با فرمتی باشه که بشه داخل power pointکپی کرد.ممنونhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/smile.gif



نشریه قسمت 4 کارتوگرافی(کلیات)نشریه 119 جلد 4
 

پیوست ها

  • 119-4.pdf
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

smtp1000

عضو جدید
گزارش کار عملیات فتوگرامتری 1

گزارش کار عملیات فتوگرامتری 1

سلام دوستان و مهندسان عزیز من برای درس فتوگرامتری2 نیاز به یک مقاله ، آموزش و ... درباره دستگاه تبدیل مکانیکی E3 دارم که آن را ارائه بدم هرکس هر کمکی از دستش برمیاد برام بکنه چون من چیزی پیدا نکردم و نمره این درسم به این ارائه این مطلب بستگی داره خواهشا کمک کنید

با تشکر
 

smtp1000

عضو جدید
انتقاد

انتقاد

مدیران و مهندسان عزیز این انجمن به خدا یکبار نشد من یک سوال بپرسم یا درخواست کمک کنم و یک نفر یک کمکی به من بکنه پس این چه انجمنی شد

تو رو خدا در رابطا با موضوع بالا یک کمکی بکنید خیلی گیرم به خدا
 
فتوگرامتری

فتوگرامتری


[h=1]فتوگرامتری چیست؟ [/h]






[h=1] [/h]
به بیان ساده فرآیند اندازه گیری تصاویر اجسام در روی عكسهای هوایی را فتوگرامتری گویند و بعبارت دقیق تر فتوگرامتری عبارتست از هنر ، علم و تكنولوژی تهیه اطلاعات درست از عوارض از طریق اندازه گیری ، ثبت و تفسیر بر روی عكس و یا سایر مداركی كه در بر دارنده اثری از انرژی الكترومنیتیك تابشی ثبت شده باشد. عكس بعنوان مهمترین منبع اطلاعاتی در این علم می باشد و در داقع اصول كار در فتوگرامتری بر روی عكسهای هوایی است.عموماً فتوگرامتری را به دو شاخه فتوگرامتری متریك و فتوگرامتری تفسیری تقسیم بندی می كنند.در فتوگرامتری متریكی ، اندازه گیریهای كمی مطرح است ، یعنی با استفاده از اندازه گیریهای دقیق نقاط از طریق عكس می توان فواصل حجم، ارتفاع و شكل زمین را تعیین كرد ، كه معمولترین كاربردهای این شاخه از فتوگرامتری تهیه نقشه های مسطحاتی و توپوگرافی از روی عكسهاست. (در مورد این عكسها و نحوه و شرایط تهیه آنها بعداً مفصلاً بحث خواهیم كرد)اما فتوگرامتری تفسیری خود به دو شاخه تفسیر عكس و سنجش از دور تقسیم می شود.در قسمت تفسیر عكس بیشتر مطالعات كیفی بر روی عكس انجام می گیرد،بعنوان مثال وضعیت پوشش گیاهی یك منطقه و یا میزان جمعیت یك شهر را از طریق عكس مورد مطالعه و تحقیق قرار می دهند.در حالیكه سنجش از دور كه یك علم جدیدی است ، با استفاده از ماهواره ها و سنجنده های متفاوت نظیر دوربین های چند طیفی و مادون قرمز ، حرارتی ، رادار و … بر روی اطلاعات كمی و كیفی عوارض با دقت بسیار خوبی ، اندازه گیری صورت می گیرد. در حال حاضر با توجه به لزوم استفاده از منابع طبیعی و محیطی و بعبارت دیگر لزوم استفاده از عوارض كمی و كیفی ، این دو شاخه و تفسیر عكس و سنجش از دور با هم تركیب شده و باعث بوجود آمدن سیستمهایی نظیر GIS و LIS در این علم شده است. ریشه كلمه Photogrammetry از سه كلمه یونانی فتوس یعنی نور ، گراما یعنی نوشته شده و مترون یعنی اندازه گیری ، گرفته شده است
تاریخچه فتوگرامتری​
ارسطو حدود سال 350 قبل از میلاد به تصویر كردن اشیاء با استفاده از نور پرداخت، در اوایل قرن 18دكتر تایلور كتابی را در زمینه پرسپكتیو خطی چاپ كرد و مدتی بعد از آن جی – لامبرت ، پیشنهاد استفاده از این اصول پرسپكتیو را در تهیه نقشه ارائه كرد و در واقع فتوگرامتری با پیدایش عكاسی تحول اساسی یافت و در این بین زحمات لویش داگور فرانسوی در ظهور هنر عكاسی و پیشرفت آن نقش زیادی داشت.اولین تجربه فتوگرامتری در تهیه نقشه های توپوگرافی در سال 1849 ، توسط اداره مهندسی ارتش فرانسه ، تحت فرماندهی كلنل رایم لائومرات با عكسبرداری هوایی از داخل كایت و بالن توسط دوربینی كه در آن از شیشه استفاده شده بود بوقوع پیوست ، بدلیل وجود مشكلات در تهیه نقشه از عكسهای هوایی ، لائومرات كوشش های خود را در تهیه نقشه بر روی عكسهای زمینی و با استفاده از تئودولیتها متمركز كرد و سرانجام در سال 1859 وتانست كاربرد عكس را در نقشه برداری به اثبات برساند و بهمین دلیل برای قدردانی از زحمات او به او لقب پدر فتوگرامتری داده شد.در سال 1886 كاپیتان دویل نقشه بردار كانادایی ایستگاه از اصول لائوسدات را در تهیه نقشه حتی از مناطق ناهموار و كوهستانی مناسب تشخیص داد. در سال 1895 اولین دستگاه دارای دید برجسته بینی را طراحی و ساخت.سازمان نقشه برداری آمریكا در سال 1894 برای نقشه برداری از مرز آمریكا و كانادا از فتوگرامتری بهره جست. در سال 1901 دكتر كارل پولفریش با استفاده از نقطه شناور بنامهای استرئوكمپاراتور و استرئواوتوگراف ساخته شد. اختراع هواپیما در سال 1902 توسط برادران رایت بزرگترین قدم در پیشبرد فتوگرامتری هوایی نوین بود. اولین عكسبرداری با هواپیما در سال 1909 از یكی از شهرهای ایتالیا انجام شد ، بعد از آن با شروع جنگ جهانی اول در سال 1913 عسبرداری از طریق هواپیما برای تهیه نقشه به اوج حود رسید و در فاصله بین دو جنگ جهانی ، شركتهای خصوصی و سازمانهای زیادی در اروپا و آمریكای شمالی برای تهیه نقشه های توپوگرافی و … با استفاده از فتوگرامتری تأسیس شد ، با شروع جنگ جهانی دوم ، بدلیل نیاز شدید به نقشه روشها و دستگاههای جدیدی جهت تهیه نقشه با كمترین زمان ساخته شد ، كه از جمله می توان به ساخت دستگاه مولتی پلكس توسط ارتش آمریكا برای تهیه نقشه های مورد نیاز در جنگ ، اشاره كرد. در این دوره تفسیر عكس نیز به اوج خود رسیده بود.اعزام اولین قمر مصنوعی بنام Spunik در اكتبر 1975 بوسیله اتحاد جماهیر شوروی و سپس اعزام ماهواره های دیگر بخصوص در سری ماهواره های Land sat بوسیله آمریكا ، با دوربینهای چند طیفی و با طول موجهای گوناگون ، توانسته ابعاد جدیدی را در فتوگرامتری بنام علم سنجش از دوربوجود آورندداده های دوربین رقومی به روش نیمه خودكار پردازش می شود. در همه تصاویر ،نقاط نشانه گذاری شده را عامل انسانی شناسایی نموده و سپس طی عملیات تناظریابی به روش كمترین مربعات به طور خودكار با دقت زیر پیكسل اندازه گیری می شود. با استفاده از این مختصات تصویری و برخی نقاط كنترل كه به روش ژئودتیك تعیین شده بودند ، مختصات سه بعدی همه نشانه ها در فضای شیء با سرشكنی دسته پرتو به روش خود كالیبراسیون به دست می آید. با استفاده از مختصات تعیین شده بروش ژئودتیك مربوط به باقیمانده نقاط ، اواع مختلف نقاط كنترل در سرشكنی دسته پرتو آزمایش شده تا دقت خارجی كنترل گردد. پارامترهای اضافی برای جبران تابیدگی عدسی ، توجیه داخلی و دیگر خطاهای نظام دار دوربین نیز معرفی می شود​
 

ALI-Geo

عضو جدید
سوالات و مشکلات تخصصی فتوگرامتری

سوالات و مشکلات تخصصی فتوگرامتری

سلام
در اینجا می تونید سوالات خودتون رو در هر سطحی بپرسید تا با همکاری دوستان بهشون جواب بدیم
بنده هم سعی می کنم با کمک استاد خودم دکتر رهنمون فر در این رابطه به شما کمک کنم .
 

ALI-Geo

عضو جدید
سلام
در اینجا می تونید سوالات خودتون رو در هر سطحی بپرسید تا با همکاری دوستان بهشون جواب بدیم
بنده هم سعی می کنم با کمک استاد خودم دکتر رهنمون فر در این رابطه به شما کمک کنم .



اولین سوال رو خودم مطرح می کنم :
کسی میدونه نقطه ی شناور توی عکس چیه و چطوری میتونیم مختصاتش رو بدست بیاریم ؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ALI-Geo

عضو جدید
سلام
در اینجا می تونید سوالات خودتون رو در هر سطحی بپرسید تا با همکاری دوستان بهشون جواب بدیم
بنده هم سعی می کنم با کمک استاد خودم دکتر رهنمون فر در این رابطه به شما کمک کنم .



با سلام
کسی میدونه واحد اندازه گیری طول cmc چیه ؟
این واحد در نرم افزار PhotoMod که مخصوص فتوگرامتری هستش ، برای وارد کردن pixel size به کار رفته شده
ممنون
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ehsan_l

عضو جدید
سلام به همه بعد از مدت ها دوباره اومدم.:)
یه سوال داشتم. درسای کاردانی ما اینا هست. میخوام ببینم اینارو شما ها هم داشتید؟;)
  1. نقشه برداری 1
  2. عملیات نقشه برداری 1
  3. کارتوگرافی
  4. عملیات کارتوگرافی
  5. نقشه برداری 2
  6. عملیات نقشه برداری 2
  7. تئوری خطاها
  8. فتوگرامتری 1
  9. عملیات فتوگرامتری 1
  10. شناخت مصالح ساختمانی و عملیات کارگاهی
  11. راهسازی
  12. نقشه برداری مسیر
  13. عملیات نقشه برداری مسیر
  14. فتوگرامتری 2
  15. عملیات فتوگرامتری 2
  16. ژئودزی 1
  17. عملیات ژئودزی 1
  18. نقشه برداری زیرزمینی
  19. تعمیر و نگهداری وسایل نقشه برداری
  20. ژئودزی 2 و محاسبات
  21. نجوم
  22. عملیات نجوم
این درسا احساس میکنم در حد ارشد و دکترا باشه تا کاردانی!:cry:
در ضمن کارگاه محاسبه و ترسیم 3 نداریم! و شناخت مصالح ساختمانی و عملیات کارگاهی هم اصلا ربطی به نقشه برداری نداره!:eek:
سلام
به جز نقشه برداری زیر زمینی و ژئودزی 2 و محاسبات بقیه رو در 4 ترم اول داشتیم
ولی فکر نکنم برای کاردانی این درسایی رو که گفتی زیاد باشه!
برای کارشناسی درسای سنگین تری هم هست مثل تعدیل و سرشکنی فتوگرامتری تحلیلی و ...
در کل درسای خوبی دارین
:)
 

valentino

عضو جدید
سلام
دوستان کسی برنامه متلب توجیه داخلی در فتو گرامتری را داره؟ جوری که یه عکس را فرا خوانی کنه و توجیه را انجام بده؟
اگر دارید برام ایمیل کنید
geomatic100@gmail.com
با تشکر
 

msc87

عضو جدید
MATLAB

MATLAB

سلام
دوستان کسی برنامه متلب توجیه داخلی در فتو گرامتری را داره؟ جوری که یه عکس را فرا خوانی کنه و توجیه را انجام بده؟
اگر دارید برام ایمیل کنید
geomatic100@gmail.com
با تشکر
سلام دوست عزیز

من خودم ندارم ولی اگه خیلی عجله نداری میتونم از دوستانم بپرسم و بهتون خبر بدم...

موفق باشید
 

Geodesian

عضو جدید
نقطه شناور نقطه ای از عکس نیست! نقطه ای از دستگاهه تبدیله!
بستگی داره با چه دستگاهی مشغول تبدیل باشی
چون در روش های دستگاهی دو تا عکس رو توجیه نسبی می کنن، سیستم مختصات یه سیستم محلی خواهد بود. اگه با نرم افزار تبدیل می کنید، معمولا میشه جوری تنظیمات انجام داد تا نقطه شناور رو هر جا قرار دادید، مختصات سه بعدیشو تو یه سیستم مشخص بده(البته باید قبل از این کار توجیه مطلق حل شده باشه)
اگر با پارالاکس بار یا یه همچین چیزی کار میکنید شما فقط پارالاکس می خونید، بعد اونو تبدیا به اختلاف ارتفاع و مختصات می کنید.
کلا سعی کنید اول تئوری بحث رو خوب بخونید و یاد بگیرید. بعدا وارد عمل بشید.
 

ALI-Geo

عضو جدید
نقطه شناور نقطه ای از عکس نیست! نقطه ای از دستگاهه تبدیله!
بستگی داره با چه دستگاهی مشغول تبدیل باشی
چون در روش های دستگاهی دو تا عکس رو توجیه نسبی می کنن، سیستم مختصات یه سیستم محلی خواهد بود. اگه با نرم افزار تبدیل می کنید، معمولا میشه جوری تنظیمات انجام داد تا نقطه شناور رو هر جا قرار دادید، مختصات سه بعدیشو تو یه سیستم مشخص بده(البته باید قبل از این کار توجیه مطلق حل شده باشه)
اگر با پارالاکس بار یا یه همچین چیزی کار میکنید شما فقط پارالاکس می خونید، بعد اونو تبدیا به اختلاف ارتفاع و مختصات می کنید.
کلا سعی کنید اول تئوری بحث رو خوب بخونید و یاد بگیرید. بعدا وارد عمل بشید.
دمت گرم دادا ... ولی این سوال ماله خیلی وقت پیش بود .... الات بالای 90 درصد فهمیدم که نقطه ی شناور چیه !!!! بازم مرسی
 

m.kz

عضو جدید
عوامل موثر بر تفسیر عکس

عوامل موثر بر تفسیر عکس

سلام دوستان اگه مطلبی درمورد عوامل موثر بر تفسیر عکس مثل سایه و .... دارید برام بفرستید.ممنون
 

ar1100

عضو جدید
آخرین ویرایش توسط مدیر:

utab2013

عضو جدید
گزارش کار عملیات فتوگرامتری 1

گزارش کار عملیات فتوگرامتری 1

سلام دوستان
من به گزارش کار فتوگرامتری1 بسیار بسیار نیازمندم خواهشا اگر کسی گزارش کار رو داره برام بفرسته
با سپاس فراوان
 

ar1100

عضو جدید

ma2012

عضو جدید
نقطه شناور اسمش روشه(شناوره)،در واقع مثل نقطه کرسر در اتوکد میمونه و مختصاتش وابسته به محل قرار گیری اون در صفحه هست، تو فتوگرامتری با توجه به اینکه سیستم تبدیل شما آنالوگ باشه یا دیجیتال روش بدست آوردن مختصات نقطه شناور فرق میکنه.
برای یادگیری این کار،برای سیستمهای آنالوگ به جزوه های درس فتو1 و برای سیستمهای دیجیتال به جزوه های درس فتو3 مراجعه کن.
 

mseven

عضو جدید
یه سرچ بزنی پیامبر بزرگ گوگل این توضیحاتی که شما عرض کردید رو داره ها ;)
 

marfary

عضو جدید
سوال فتوگرامتری

سوال فتوگرامتری

سلام من یه سوال فتوگرامتری داشتم خواهش میکنم اگه کسی بلده کمکم کنه...سوالم اینه:برنامه ای بنویسید که مختصات فیدوشالمارک ها در سیستم مختصات کامپاراتور بگیرد و با انتخاب روش مد نظر ضرایب تابع را به صورت خروجی به ما بدهد.(تبدیل کاتفورمال)
 

A1300

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز
شما می تونید ماتریس هاتون را در فایل اکسل بنویسید و با استفاده از دستور read در متلب آنها را گرفته و با انجام عملیات ریاضی و معکوس گرفتن ضرایب را به دست بیارید یا می تونید ماتریس ها را در کد نویسی تعرف کنید.
 

pouryaghasemi

عضو جدید
سلام خدمت مهندسان عزیز -من چندتا گزارش کار فتوگرامتری1میخواستم مثل کار بااسترسکوپ/همپوشانی عکسها/پارالاکس/اختلاف ارتفاع/موزایک عکسی وغیره خلاصه مربوط باشه به فتوگرامتری1 ممنون ازهمگی
 

Similar threads

بالا