غذای نذری کم هزینه ماه رمضان

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

با چند غذای نذری کم هزینه ماه رمضان آشنا شوید​


فهرست محتوا

با چند غذای نذری کم هزینه ماه رمضان آشنا شوید

۱- شیر برنج
۲- شله زرد
۳- آش رشته
۴- عدس پلو
۵- لوبیا پلو
۶- فرنی
۷- فلافل
۸- سمبوسه سیب زمینی
۹- ماکارونی با سویا و قارچ
۱۰- رنگینک
۱۱- حلوا مجلسی زعفرانی
۱۲- آش سبزی
۱۳- کتلت شیرازی

سوالات متداول

ساندویچ نذری چی بدم؟

بهترین نذری کم هزینه برای ماه رمضان چیست؟

آیا شما هم به دنبال لیست غذای نذری کم هزینه ماه رمضان هستید؟ نذری دادن در ماه رمضان میان مسلمانان بسیار رایج است و افزایش هزینه‌ها موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه انواع نذری ماه رمضان با مشکل روبرو شوند.
معمولاً غذاهایی که به مقدار زیاد از گوشت و مرغ استفاده می‌شود، هزینه بیشتری دارد. اما شما می‌توانید برای تهیه نذری ارزان ماه رمضان از غذاهای بدون گوشت و مرغ و یا غذاهایی که میزان پروتئین حیوانی آن‌ها کمتر است، استفاده کنید.
در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه انواع نذری ساده و کم هزینه برای ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نذری‌های ساده پاسخ خواهیم داد
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱- شیر برنج​



شیر برنج از غذاهای کم هزینه برای نذری




یکی از کم هزینه‌ترین، خوشمزه‌ترین و البته پرطرفدارترین انواع نذری کم هزینه «شیر برنج» است که در لیست غذای نذری کم هزینه ماه رمضان به عنوان اولین غذا معرفی می‌شود. این غذا هم طعم بسیار دلپذیری دارد و هم به خاطر داشتن برنج و شیر بسیار مقوی است که اتفاقاً در ماه رمضان نیز بسیار پرطرفدار است.

برای درست کردن شیر‌ برنج خوشمزه نذری مجلسی ابتدا باید برنج‌ها را خوب بشورید و سپس به مدت یک الی دو ساعت با مقداری نمک خیس کنید. بعد از این مدت آب روی برنج را خالی کنید و دوباره دو لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و حسابی له شود و وا برود.

سپس شیر پرچرب و یک بسته خامه صبحانه را به برنج اضافه کنید و هم بزنید. می‌توانید شیر برنج را بدون خامه نیز آماده کنید.


طرز تهیه شیر برنج مجلسی و نذری + فیلم | مواد لازم برای ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر​


طرز تهیه شیر برنج مجلسی و نذری + فیلم | مواد برای ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر


شیر برنج یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با پیشینه‌ای قدیمی در کشورهای مختلف دنیا است. این صبحانه تابستانی و زمستانی ساده و خوشمزه یکی از نذری‌های کم هزینه ماه رمضان هم هست. بد نیست بدانید شیر برنج علاوه برای صبحانه یک غذای شب چهارشنبه سوری و جزو غذاهای ماه رمضانی محبوب هم در برخی شهرهای ایران است. همچنین شیر برنج جزو غذاهای نذری محرم به خصوص در وعده صبحانه است. ما در این مطلب طرز تهیه شیر برنج و راز و رمزهای خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد و مقدار مواد برای شیر برنج نذری برای ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر را به شما می‌گوییم. درباره تاریخچه شیر برنج هم در ادامه صحبت می‌کنیم.


مواد لازم شیر برنج مجلسی و نذری بدون خامه (برای ۲۰ نفر)​


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
برنج نیم دانه۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر پرچرب۸ الی ۱۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱ استکان
شکر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (یا بیشتر)
هل آسیاب شده۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
کره۵ قاشق غذاخوری

نکته: این مقدار مواد در دستور پخت شیربرنج برای ۲۰ نفر تدارک دیده شده است. برای تعداد بیشتر بسته به تعداد نفرات مواد را به نسبت دو یا سه برابر یا بیشتر کنید. مثلا برای طرز تهیه شیر برنج نذری برای ۱۰۰ نفر مقدار این مواد را ۵ برابر کنید و برای درست کردن شیر برنج نذری برای ۲۰۰ نفر مقدار این مواد را ۱۰ برابر کنید.
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت شیر برنج: ۱ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم شیر برنج: ۱۱۱ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه شیر برنج نذری ساده​

برای درست کردن یک شیر برنج مجلسی خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید.

مراحل طرز تهیه شیر برنج نذری

مرحله اول؛ آماده کردن برنج​

برای درست کردن شیر‌ برنج نذری و مجلسی ابتدا باید برنج‌ها را خوب بشویید و سپس به مدت یک الی دو ساعت با مقداری نمک در آب خیس کنید. بعد از این مدت آب روی برنج را خالی کنید و دوباره مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و حسابی له شود و وا برود.
اگر برنج هنوز له نشده بود و دانه بود باز هم مقداری آب اضافه کنید. برنج برای شیربرنج باید له شده باشد و وا برود و آب برنج کاملا بخار شود. در نهایت باید یک برنج کاملا له و شفته داشته باشید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن شیر و شکر به برنج​

در این مرحله از طرز پخت شیر برنج، شیر پرچرب را در یک قابلمه جداگانه بجوشانید. شیر را به برنج کم کم اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز مرتب هم بزنید. زمانی که برنج به اصطلاح شکفته شد شکر را اضافه کنید. در انتها هم پودر هل و گلاب را اضافه کنید (اگر طعم هل را در غذا نمی‌پسندید آن را حذف کنید).
مراقب باشید شیر‌ برنج سر نرود. شعله گاز را کم کنید تا شیر و برنج خوب با هم بپزند و شیر برنج حسابی جا بیفتد. بعد از اضافه کردن شیر، شیر‌ برنج را مرتب باید هم بزنید که ته نگیرد.

مرحله سوم؛ کره را اضافه کنید​

وقتی شیربرنج به غلظت دلخواه رسید (باید بافتی شبیه شله زرد پیدا کند) کره را اضافه کنید. کره از ترک خوردن شیربرنج بعد از سرد شدن جلوگیری می‌کند. بعد از هم زدن کامل کره در شیربرنج شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله آخر؛ سرو کردن شیر برنج​


سرو کردن شیر برنج


شیربرنج را زمانی که هنوز داغ است در ظرف‌های مورد نظر سرو کنید چون وقتی شیربرنج کمی سرد شود یک لایه از چربی شیر روی آن تشکیل می‌شود و برای سرو کردن ظاهر خوبی ندارد.
روی شیر برنج نذری و مجلسی را می‌توانید با خلال پسته و بادام، کشمش یا در صورت تمایل با میوه‌هایی مثل موز تزیین کنید.

شیر برنج با شکر یا نمک؟​

اگر شیر برنج نذری یا شیر برنج ساده را با شکر می‌پسندید به هیچ وجه در مراحل پخت نمک به آن اضافه نکنید و برعکس اگر شیر برنج را با نمک می‌پسندید اصلا شکر به آن اضافه نکنید. برای درست کردن شیر برنج با شکر به ازای هر یک لیوان فرانسوی دسته‌دار برنج، باید ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار شکر به آن اضافه کنید، البته شیرینی شیر برنج به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید مقدار شکر را کمتر یا بیشتر از این در نظر بگیرید. جهت درست کردن شیر برنج با نمک هم مقدار نمک به ذائقه شما بستگی دارد.

شیربرنج با خامه​


شیربرنج با خامه


در طرز تهیه شیربرنج ساده می‌توانید از خامه هم استفاده کنید. هر چند شیر برنج ساده رژیمی است و با اضافه کردن خامه کالری و چربی شیر برنج بالاتر می‌رود ولی طعم متفاوتی را در تهیه شیر برنج با خامه تجربه خواهید کرد.
در طرز تهیه شیربرنج ساده با خامه، هر میزان که خامه استفاده می‌کنید، به همان میزان از شیر کم کنید. مثلا اگر می‌خواهید یک لیوان خامه برای شیر برنج استفاده کنید، یک لیوان شیر را از مقدار شیر در نظر گرفته برای شیر برنج کم کنید. برای اضافه کردن خامه به شیربرنج، خامه را با مقداری شیر مخلوط کرده و به شیر برنج اضافه کنید. ۱۵ دقیقه بعد از اضافه کردن خامه هم شعله گاز را خاموش کنید.

شیر برنج زعفرانی​


طرز تهیه شیربرنج زعفرانی


اگر تمایل دارید شیر برنج زعفرانی داشته باشید، زعفران را در مقداری آب دم کنید تا حدی که غلیظ شود، سپس همراه با گلاب به شیربرنج اضافه کنید. می‌توانید یک قسمت از شیربرنج را ساده بپزید و قسمت دیگر را با زعفران حل کنید تا از هر دو نوع، شیر برنج زعفرانی و شیر برنج ساده داشته باشید.

فوت و فن‌های طرز تهیه شیر برنج نذری و مجلسی خوشمزه​


فوت و فن‌های طرز تهیه شیربرنج نذری مجلسی و ساده


  • اگر شیر برنج را ساده دوست دارید همین مراحل دستور پخت شیر برنج را طی کنید و هل، گلاب و خلال‌های پسته و بادام را حذف کنید. شیر برنج ساده را هم با نمک یا شکر می‌توانید خوش طعم کنید.
  • طرز تهیه شیر برنج دزفولی که بسیار مشهور است به همین ترتیب است، بدون هل و گلاب و انواع خلال و فقط با نمک یا شکر در دستور پخت شیر برنج. شیربرنج عربی هم معمولا شکر دارد و شیرین است و از هل و گلاب در تهیه آن استفاده می‌شود.
  • شیر برنج را زمانی که هنوز داغ است در ظرف‌های مورد نظر سرو کنید و اجازه دهید سرد شود یا به همان صورت میل کنید. اگر شیربرنج را بعد از سرد شدن سرو کنید شیر برنج آب می‌اندازد. اگر هم شیر برنج را سرد دوست دارید اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود و سپس در یخچال بگذارید تا سرد شود. به این ترتیب شیر برنج آب نمی‌اندازد.
  • یک روش برای درست کردن شیر برنج نذری و مجلسی این است که از شب قبل خلال پسته و بادام را در شکر و گلاب یا فقط گلاب خیس کنید تا حسابی طعم بگیرند. برخی برنج را هم از شب قبل به جای آب در گلاب خیس می‌کنند.
  • برای درست کردن شیر برنج خوشمزه و جا افتاده حتما از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید. اگر از برنج نیم دانه استفاده نمی‌کنید برای له شدن برنج به مقدار بیشتری آب نیاز دارید.


نکات مهم درست کردن شیر برنج مجلسی و نذری


  • اگر طعم دارچین را در شیر برنج می‌پسندید در هنگام پخت یک عدد چوب دارچین به شیر برنج اضافه کنید و بعد از پختن شیر برنج چوب دارچین را از آن خارج کنید.
  • برای درست کردن شیر‌ برنج خوشمزه نذری و مجلسی با طعم شیرین می‌توانید از شیرعسلی هم استفاده کنید. به این ترتیب میزان شکر را با توجه به ذائقه کمتر کنید و خامه هم اضافه نکنید، چون شیرعسلی هم بافت خامه را دارد و هم شیرین است.
  • طرز تهیه شیر برنج شمالی هم به همین ترتیب است و در دستور پخت آن نمک، برنج نیم دانه، گلاب و شیر استفاده می‌شود.
  • شیر برنج ساده را با عسل یا انواع مربا با نان میل کنید. شیر برنج یکی از انواع صبحانه ساده و شیک برای مهمانی و به خصوص در رژیم غذایی کودکان و افراد لاغر هم هست.

بهترین برنج برای طرز تهیه شیر برنج کدام است؟​


بهترین برنج برای طرز تهیه شیر برنج کدام است؟


برنج ایرانی بهترین نوع برنجی است که می‌توانید در طرز تهیه شیر برنج مجلسی از آن استفاده کنید. چون هم خوش طعم است و هم بعد از پختن لعاب می‌اندازد و چسبندگی بالایی پیدا می‌کند.
استفاده از برنج نیم دانه هم باعث نرم و یکدستی بیشتر شیر برنج خواهد شد. اگر در طرز تهیه شیر برنج مجلسی خوشمزه از برنج نیم دانه استفاده نکنید باید مقدار آب بیشتری داخل برنج بریزید و زمان بیشتری را به له شدن برنج اختصاص دهید.

چطور شیر برنج را تزیین کنیم؟​


چطور شیربرنج را تزیین کنیم؟


  • برای این که شیر برنج‌ مجلسی داشته باشید، می‌توانید آن را در قالب بریزید و با پشت قاشق کمی فشار دهید تا در قالب فرم بگیرد. بعد از این که شیر برنج از دما افتاد و سردتر شد، آن را به آرامی از قالب جدا و تزیین کنید.
  • شیر برنج را می‌توانید هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو کنید و بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد.
  • برای تزیین شیر برنج می‌توانید از خلال مغز بادام و خلال پسته هم استفاده کنید ولی برای خوش طعم‌تر شدن خلال‌ها، قبل از استفاده به مدت چند ساعت خلال‌ها را در مقداری گلاب و کمی شکر بخیسانید. با این کار تلخی آن‌ها از بین خواهد رفت.
  • برگ گل محمدی هم یکی از موادی است که می‌توانید با آن روی شیر برنج را تزیین کنید.

تاریخچه شیر برنج​


درباره تاریخچه شیر برنج بیشتر بدانید


می‌دانستید شیر‌ برنج اصلا یک غذای اسطوره‌ای ایرانی است؟ از شیر‌برنج در شاهنامه به «شیر با» نام برده شده است. شیر‌‌برنج هم برای صبحانه خوشمزه مناسب است هم برای ناهار و شام. شیربرنج در اغلب کشورهای دنیا به خصوص روسیه و هند برای تمام وعده‌های غذایی بسیار محبوب و پرطرفدار است.
به نظر می‌رسد در ماه‌هایی مثل محرم و ماه رمضان به خصوص برای نذری ساده و در ماه رمضان برای وعده‌های سحر و افطار بلد بودن طرز تهیه شیر برنج بیشتر از همیشه به کار می‌آید.

سوالات متداول​

برای پخت شیر برنج مجلسی از چه نوع برنجی استفاده می‌شود؟​

در طرز تهیه شیر برنج مجلسی خوشمزه و جاافتاده باید از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید. اگر از برنج نیم دانه استفاده نمی‌کنید برای له شدن برنج به مقدار بیشتری آب نیاز دارید.

بهترین زمان برای افزودن شکر به شیر برنج چه وقتی است؟​

برای درست کردن شیر برنج، بهترین زمان افزودن شکر، وقتی است که دانه‌های برنج کاملا نرم شده باشند. اگر برنج به اندازه کافی نرم نشده یا نپخته باشد، اضافه کردن شکر، مانع نرم و پخته شدن برنج می‌شود و نیاز به زمان زیادی برای پخت دارد. حتی ممکن است در این فاصله شیر برنج ته بگیرد.

چه کار کنیم که شیر برنج ته نگیرد؟​

در زمان پخت شیر برنج و بعد از اضافه کردن شیر، باید حرارت زیر قابلمه را کم کنید و به صورت مداوم، شیر برنج را هم بزنید. اضافه کردن کره، یکی از فوت و فن‌هایی است که مانع ته گرفتن شیربرنج بعد از افزودن شکر می‌شود، می‌توانید کره را همزمان با شکر به شیر برنج اضافه کنید.

طرز تهیه شیر برنج رژیمی چگونه است؟​

برای تهیه شیر برنج رژیمی باید از شیر کم چرب استفاده کنید و خامه و شکر را حذف کنید. می‌توانید برای شیرین کردن شیر برنج رژیمی از مقداری عسل استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲- شله زرد​



شله زرد از غذاهای کم هزینه برای نذری رمضان




یکی دیگر از بهترین انواع غذای نذری کم هزینه ماه رمضان «شله زرد» است که معمولاً بسیاری از ما ایرانی‌ها از آن به عنوان افطاری در ماه رمضان نیز استفاده می‌کنیم. در اولین مرحله از طرز تهیه شله زرد زعفرانی، خلال بادام را از شب قبل در گلاب خیس کنید.

برنج را هم بشورید و از شب قبل خیس کنید. در زمان پخت شله زرد برنج خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و روی آن آب بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملاً بپزد و وا برود و به اصطلاح «شفته» شود.

بعد از حدود یک‌ ساعت، شکر را به برنج اضافه کنید. سپس کره و نصف مقدار زعفران را هم اضافه می‌کنیم. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله‌ زرد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شعله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می‌توانید به برنج آب اضافه کنید.



طرز تهیه شله زرد نذری با تزیین برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر​

طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی + فیلم آموزش تهیه


طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی و نکات مهم آب ننداختن شله

طرز تهیه شله زرد نذری و مجلسی را بلد هستید؟ نکات طلایی پختن شله‌ زرد نذری زعفرانی به روش حرفه‌ای برای مراسم بزرگ به عنوان یک نذری ساده را می‌دانید؟ طرز تهیه شله زرد نذری برای ۵۰ و ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر و …، تزیین شله زرد مجلسی، نکات مهم آب نینداختن شله زرد و رعایت نسبت دقیق مواد برای طرز پخت اصولی هر مقدار شله زرد به عنوان غذای نذری محرم و نذری کم هزینه ماه رمضان که می‌خواهید به تعداد نفرات بپزید را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد نذری مجلسی زعفرانی (برای ۵۰ نفر)​


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
برنج نیم دانه یا دانه ریز مرغوب۲ کیلوگرم
آب۵۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۴ کیلوگرم
خلال بادام۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره۱۵۰ گرم
زعفران دم‌کرده غلیظیک بسته نیم مثقالی
پودر هل۲ قاشق چای‌خوری
گلاب۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال پسته، خلال بادام و دارچین برای تزیین شله زردبه مقدار دلخواه

*برای تهیه شله زرد نذری برای ۱۰۰ نفر مواد گفته شده در این دستور را ۲ برابر کنید. مثلا برای شله زرد نذری برای ۱۰۰ نفر شما به ۴ کیلوگرم برنج و ۸ کیلوگرم شکر نیاز دارید. اگر می‌خواهید شله زرد نذری برای ۲۰۰ نفر درست کنید مواد لازم در این دستور را ۴ برابر کنید. مثلا شما برای ۲۰۰ نفر به ۸ کیلوگرم برنج و ۱۶ کیلوگرم شکر برای شله زرد نذری نیاز دارید.

میزان کالری شله زرد در ۱۰۰ گرم: ۴۲۸ کالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت شله زرد: ۳ ساعت

مراحل پخت شله زرد حرفه‌ای به روش نذری

برای درست کردن شله زرد عالی مجلسی، باید برنج را از قبل در آب و در صورت دلخواه کمی زعفران خیس کنید. درضمن مقدار موادی که در اینجا برای طرز تهیه شعله زرد می‌گوییم، متناسب پخت برای ۵۰ نفر است. شما برای تهیه شله‌ زرد زعفرانی نذری و مجلسی به تعداد بیشتر می‌توانید این مواد را به نسبت تعداد نفرات چند برابر کنید. یا اینکه برای نفرات کمتر مقدار را کمتر کنید.

مرحله اول؛ خیس کردن خلال بادام و برنج​

در اولین مرحله از طرز تهیه شله زرد زعفرانی، خلال بادام را از شب قبل در گلاب خیس کنید. برنج را هم از شب قبل خوب بشورید تا آب آن زلال شود و سپس در آب و کمی زعفران دم کرده غلیظ خیس کنید تا خوشرنگ شود.

مرحله دوم؛ پختن برنج شله زرد​

برای پخت شله زرد برنج خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و روی آن آب بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملا بپزد و وا برود و به اصطلاح «شفته» و «شکفته» شود.

مرحله سوم؛ بار گذاشتن شله زرد​

طرز تهیه و تزیین شله زرد نذری مجلسی زعفرانی برای 50 نفر

بعد از حدود یک‌ ساعت، ابتدا زعفران را به برنج اضافه کنید و خوب هم بزنید تا برنج رنگ بگیرد. ۱۰ دقیقه بعد شکر را به برنج اضافه کنید و هم بزنید. سپس کره را هم اضافه کنید. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله‌ زرد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شعله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می‌توانید به برنج، آب اضافه کنید. اگر هم مقدار آب شله زرد زیاد بود صبر کنید تا آب شله زرد به خوبی بخار شود. اما یادتان باشد تا قبل از اضافه کردن شکر به برنج به آن آب اضافه نکنید، چون خود شکر آب می‌اندازد.

مرحله چهارم؛ پختن و جا افتادن شله زرد​

کل زمان لازم برای پخت شله‌ زرد ۲ تا سه ساعت است. زمانی که شله‌ زرد به غلظت دلخواهتان رسید پودر هل، گلاب و خلال بادام را اضافه کنید تا عطر شله زرد بلند شود.

مرحله پنجم؛ دم کردن شله زرد​

در مرحله آخر و وقتی که شله‌ زرد کاملا آماده شد یک شعله پخش‌کن را زیر قابلمه شله‌ زرد بگذارید. روی درب قابلمه شله‌ زرد را هم با دم‌کنی بپوشانید. حرارت شعله را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان برای دم کردن شله زرد کافی است. دم‌کنی باعث می‌شود آب شله‌ زرد کاملا کشیده و بخار شود. به این ترتیب شله‌ زرد دیگر آب نخواهد انداخت. وقتی که شعله گاز را خاموش کردید دم کنی را ۲۰ دقیقه دیگر روی شله‌ زرد باقی بگذارید. سپس شله زرد را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.
پختن و جا افتادن و تزیین شله زرد

روش تهیه شله زرد ژله ای نذری​

طرز تهیه شله زرد ژله ای

برای تهیه شله زرد ژله‌ای و شفاف با پودر ژلاتین، همه مراحل را مانند روش قبل انجام دهید و بعد از اینکه گلاب و خلال بادام را اضافه کردید، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را با آب سرد مخلوط کنید. ظرف حاوی ژلاتین حل شده را روی بخار قرار دهید تا کاملا حل شود.

سپس این محلول را به شله زرد اضافه کنید. کمی که شله زرد جوشید، آن را دم کنید. حدود ۳۰ دقیقه دیگر شله زرد را با شعله کم، دم کنید. بعد زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شله زرد از دما بیفتد و سرد شود.

روش تهیه شله زرد قالبی نذری​

روش تهیه شله زرد قالبی نذری

برای تهیه شله زرد به صورت قالبی، کافی است بعد از پخت و دم کشیدن شله زرد، آن را در قالب مورد نظرتان بریزید و در یخچال قرار دهید تا سرد شود و خودش را بگیرد. بهترین قالب برای تهیه شله زرد قالبی، قالب سیلیکونی است که شله زرد به آن نمی‌چسبد و هنگام خارج کردن از قالب، به راحتی جدا می‌شود. بعد از خارج کردن شله زرد از قالب، آن را با مواد دلخواه تزیین کنید.

ایده‌های تزیین شله زرد مجلسی و نذری​

تزیین شله زرد مجلسی و نذری معمولا با دارچین، خلال پسته، خلال بادام و جملات و تصاویر مذهبی انجام می‌شود.

تزیین شله زرد نذری با شابلون​

تزیین شله زرد با شابلون

یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌ها برای تزیین شله زرد، استفاده از شابلون به خصوص برای طرح‌های سنتی و جملات مذهبی است. برای این کار باید شله زرد را در کاسه‌های مورد نظرتان بریزید و کمی صبر کنید تا سرد شود. سرد شدن شله زرد موجب سفت شدن لایه روی آن می‌شود و در این شرایط تزیین کردن آن بسیار ساده‌تر می‌شود.
برای شروع باید مطمئن شوید که روی شله زرد شما سفت شده و حالت آبکی و چسبنده ندارد. سپس شابلون را روی ظرف شله زرد قرار دهید. دارچین را با کمک یک نمکپاش روی شابلون بریزید تا طرح مورد نظر روی سطح شله زرد ایجاد شود. در انتها شابلون را به آرامی از روی شله زرد بردارید. با این روش هم تزیینات شما حرفه‌ای‌تر می‌شود و هم می‌توانید با سرعت بیشتری شله زردها را تزیین کنید.

تزیین شله زرد با دارچین و خلال پسته و بادام​

ایده های تزیین شله زرد با دارچین و خلال پسته و بادام

تزیین شله زرد با گل محمدی

تزیین شله زرد با گل محمدی

تزیین شله زرد با دارچین

تزیین شله زرد با دارچین

تزیین شله زرد تک نفره​

ایده تزیین شله زرد تک نفره

فوت و فن‌های طرز پخت اصولی شله زرد نذری و مجلسی

  • در روش درست کردن شله زرد خوشمزه یادتان باشد شکر را حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید چون خود شکر آب می‌اندازد.
  • کره از ته گرفتن شله زرد جلوگیری می‌کند.
  • در روش درست کردن شله‌ زرد خوشمزه زعفرانی و مجلسی در حجم و مقدار زیاد، نسبت‌ها به این ترتیب زیاد می‌شوند: مقدار شکر دو برابر برنج می‌شود و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری که می‌خواهید شله‌زرد درست کنید این نسبت‌ها را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.
  • در طرز پخت اصولی شله ‌زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم‌دانه و بعضی هم ترجیح می‌دهند از برنج کامل استفاده کنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج کامل استفاده کنید حتما از ۲۴ ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج‌ها خشک شوند. وقتی که برنج‌ها کاملا خشک شد با کف دست برنج‌ها را بسابید و خرد کنید. سپس آب و بخشی از زعفران دم کرده را روی برنج‌هایی که با دست سابیده و خرد کرده‌اید بریزید.
  • یادتان باشد اگر قصد دارید از دانه برنج برای پختن شله ‌زرد استفاده کنید زمان پخت آن برای شله ‌زرد زیاد می‌شود. علاوه بر این برنج‌ها از وسط نصف می‌شوند و ظاهر خوبی به شله ‌زرد نمی‌دهند.
  • طرز تهیه شله زرد با آرد برنج هم مرسوم است اما روش درست کردن شله زرد خوشمزه مجلسی با برنج نیم دانه مرسوم‌تر است.
  • برای تزیین ساده شله زرد از خلال پسته و بادام، دارچین یا مقداری پودر نارگیل، گل محمدی پودر شده یا درسته استفاده کنید.
  • طرز تهیه شله زرد فوری هم جالب است. شله زرد فوری را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها تهیه کنید. طبق دستور روی بسته آن را در عرض ۲۰ یا ۳۰ دقیقه آماده کنید.
  • یادتان باشد طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای ۵۰ نفر یا شله زرد برای ۲ نفر یا ۱۰ نفر، ۱۵ نفر، ۳۰ نفر، یا ۷۰ نفر یا حتی ۲۰۰ نفر به همین ترتیب است. اما باید به تعداد نفرات مواد را چند برابر کنید. مثلا برای درست کردن شله زرد برای ۱۰ نفر مقدار همین مواد گفته شده در این مقاله را به یک پنجم کاهش دهید یا برای ۲۰۰ نفر این مقدار مواد را ۴ برابر کنید.
  • برای درست کردن شله زرد باید از یک پیمانه مشخص برای همه مواد لازم آن استفاده کنید. مثلاً اگر برای برنج از یک پیمانه استفاده کردید، برای اندازه‌گیری مقدار شکر و آب هم همان پیمانه را به کار ببرید.
  • در صورت استفاده از برنج نیم دانه در طرز تهیه شله زرد مجلسی می‌توانید تنها ۲ تا ۳ ساعت زودتر برنج را خیس کنید. زیرا این برنج‌ها بسیار سریع‌تر از برنج کامل و معمولی باز می‌شوند و لازم نیست یک روز زودتر خیس بخورند.
  • توجه داشته باشید که برای درست کردن شله زرد باید شکر را درست بعد از وا رفتن و شفته شدن برنج به آن اضافه کنید. در صورتی که برنج هنوز به خوبی پخته و له نشده باشد و شکر را اضافه کنید، مرحله پخت برنج کامل نخواهد شد.
  • برای جلوگیری از ته گرفتن برنج در شله زرد بعد از اضافه کردن شکر باید تا حدود ۱۵ دقیقه مدام شله زرد را هم بزنید.
  • برای درست کردن شله زرد در فر باید اجازه دهید برنج با آب فراوان روی گاز پخته شود. سپس شکر، گلاب و همه مواد را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. در نهایت می‌توانید شله زرد را داخل ظرف مخصوص فر بریزید. شله زرد را برای ۳۰ دقیقه در طبقه پایین فر قرار دهید تا آماده شود.
  • به منظور برآورد مقدار آب مورد نیاز برای پخت شله زرد باید بدانید که معمولاً اگر برنج خوب خیس خورده باشد، حدود ۶ برابر بیشتر از مقدار برنج، به آب نیاز دارید
برای درست کردن شله زرد می‌توانید به جای استفاده از پودر هل، از عرق هل نیز استفاده کنید.
  • نکته مهم در طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی: بهترین هل برای شله ‌زرد هل سفید است که مخصوص شیرینی‌پزی است. در صورت استفاده از دانه هل، آن را بکوبید و به روش بن‌ماری و به صورت غیر‌مستقیم و با بخار آب دم کنید. روش کار به این صورت است که در یک ظرف گود مقداری آب بریزید و آب را به دمای جوش برسانید. در یک ظرف کوچک‌تر و نشکن هل‌های کوبیده شده را با مقدار کمی آب بریزید و روی ظرف بزرگ‌تر که آبش به جوش آمده قرار دهید. وقتی که آب ظرف بزرگ‌تر به جوش آمد و بخار کرد، بخار این آب سبب می‌شود که هل در آب تقطیر شود و آب بوی خوش هل را به خودش بگیرد. آب هل را صاف کنید و به شله‌زرد اضافه کنید.


  • در طرز تهیه شله زرد مجلسی اگر برنج شما بعد از پخت هنوز زیر دندان می‌آید و خوب له نشده است، می‌توانید از گوشت‌کوب برقی برای له کردن برنج استفاده کنید.
  • اضافه کردن بادام در پخت شله زرد حرفه ای اختیاری است، اما این کار موجب خوشمزه شدن شله زرد شما می‌شود. پیشنهاد می‌شود قبل از ریختن خلال بادام در شله زرد آن را در مقداری گلاب بخیسانید و بعد به شله زرد اضافه کنید؛ این کار موجب نرم شدن خلال بادام می‌شود.
  • اضافه کردن مقداری نمک به شله زرد موجب می‌شود تا شیرینی آن بیشتر شود.

چکار کنیم که شله‌ زرد آب نیندازد؟​

حالا که روش درست کردن شله زرد خوشمزه را یاد گرفتید باید فوت و فن‌های بعدی آن را هم بلد باشید.
  • اگر شله زرد شما هم بعد از مدتی آب می‌اندازد چاره کار این است که در مرحله آخر و وقتی که شله‌ زرد کاملا آماده شد یک شعله پخش‌کن را زیر قابلمه شله‌ زرد بگذارید. روی در قابلمه شله‌ زرد را هم با دم‌کنی بپوشانید. حرارت شعله را در کمترین حالت ممکن به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار دهید. دم‌کنی باعث می‌شود آب شله‌ زرد کاملا کشیده و بخار شود. به این ترتیب شله‌ زرد دیگر آب نخواهد انداخت. وقتی که شعله گاز را خاموش کردید دم کنی را ۲۰ دقیقه دیگر روی شله‌ زرد باقی بگذارید. سپس شله زرد را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.
  • در طرز تهیه شله زرد و برای اینکه شله زرد قوام کافی داشته باشد باید اجازه دهید برنج کاملا غلیظ شود و بعد شکر را اضافه کنید؛ اضافه کردن شکر موجب شل شدن شله زرد می‌شود.

تاریخچه شله زرد؛ چینی‌ها اولین خالقان شله زرد​


شله زرد از جمله دسرهای ایرانی است که معمولا در مراسم مذهبی و برای به جا آوردن رسم نذری پخته می‌شود. شله زرد جزو غذاهای سفره افطار هم هست. همچنین شله زرد جزو غذاهای ماه رمضانی محبوب سفره افطار در شهرهای مختلف ایران از جمله کرمان است.
راستی می‌دانستید اولین کسانی که شله زرد درست کردند چینی‌ها بودند؟ البته نه چیزی شبیه شله زرد بومی ما، اما اولین بار مردم کشور چین خوراک برنج آبدار، کره، ادویه و دانینه را درست کردند که پدربزرگ شله زرد امروزی خودمان است.

سوالات متداول​

زمان پخت شله زرد چقدر است؟​

زمان پخت شله زرد چقدر است؟

مدت زمان پخت شله زرد بنا بر اندازه مواد، میزان خیس کردن برنج، مقدار آبی که برای پخت به آن اضافه می‌کنید و حرارتی که روی آن شله زرد را می‌پزید، متغیر است. ولی به طور معمول مدت زمان پخت شله زرد، حدود ۳ ساعت تخمین زده می‌شود.

برای درست کردن شله زرد، برنج باید را با چه میزان آب پخت تا نرم شود؟​

مقدار آب مورد نیاز برای پخت شله زرد البته در صورتی‌ که برنج از قبل به خوبی خیس خورده باشد، حدود ۶ برابر بیشتر از مقدار برنج است.

بهترین برنج برای درست کردن شله زرد چیست؟​

سعی کنید حتما از برنج ایرانی استفاده کنید تا عطر و طعم خوبی داشته باشد. برنج نیم‌دانه یا خرده برنج گزینه بهتری است. در صورت استفاده از برنج نیم دانه در طرز تهیه شله زرد مجلسی می‌توانید تنها ۲ تا ۳ ساعت قبل از پخت، برنج را خیس کنید. چون این برنج‌ها بسیار سریع‌تر از برنج کامل و معمولی باز می‌شوند و لازم نیست یک روز زودتر خیس بخورند. بعد از پخت هم شله زردتان ظاهر زیباتری خواهد داشت.

چه زمان زعفران را به شله زرد اضافه کنیم؟​

زعفران را باید قبل از اضافه کردن شکر به شله زرد اضافه کنید. درواقع ۱ ساعت بعد از پخت برنج می‌توانید زعفران را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه بعد شکر را اضافه کنید. اضافه کردن زعفران بعد از شکر موجب می‌شود شله زرد شما خوشرنگ نشود.

چه کار کنیم که شله زرد بعد از پخت ترک نخورد و آب نیندازد؟​

بعد از پخت شله زرد باید حرارت را خاموش کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا ۱۵ دقیقه با حرارت خودش دم بکشد. این کار از ترک خوردن شله زرد و آب انداختن آن جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه شله زرد نذری برای ۳۰ نفر چگونه است؟​

در طرز تهیه شله زرد مجلسی برای ۲۰ نفر یا ۳۰ نفر قبل از هر چیزی باید از یک قابلمه مناسب استفاده کنید تا شله زرد فضای کافی برای پخت داشته باشد. می‌توانید مواد لازم برای تهیه شله زرد در این مقاله را حدودا نصف کنید تا مقدار شله زرد شما کمتر شود.

روش تهیه خلال بادام خانگی برای تهیه شله زرد نذری چگونه است؟​

مهم نیست در فکر طرز تهیه شله زرد مجلسی برای ۱۰ نفر هستید یا قصد دارید این دسر را برای ۲ نفر درست کنید، به هر حال خلال بادام طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشد. برای درست کردن خلال بادام در خانه باید از بادام تازه یا بادامی که چند ساعت در آب گرم خیسانده شده استفاده کنید. برای شروع پوست بادام را جدا کنید، سپس آن‌ها را با یک چاقوی تیز به صورت خلالی برش دهید. بعد از برش دادن بادام‌ها آن‌ها را چند روز در سینی و زیر نور آفتاب بگذارید تا کاملا خشک شوند و خلال بادام آماده شود.

سوالات متداول در مورد پخت شله زرد حرفه ای

اگر شله زرد سفت شد چکار کنیم؟​

اگر شله زرد شما بیش از حد سفت شد، می‌توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و سپس چند دقیقه دیگر شعله زرد را بجوشانید.

در طرز تهیه شله زرد، برای دو کیلو برنج چقدر شکر لازم است؟​

در طرز تهیه شله زرد برای ۲ کیلو برنج باید از ۴ کیلوگرم شکر استفاده کنید.

مهم‌ترین نکات در پخت شله زرد حرفه‌ای چیست؟​

در طرز تهیه شله زرد حرفه‌ای باید از گلاب و زعفران درجه یک استفاده کنید و اجازه دهید شله زرد شما به اندازه‌ای بجوشد که برنج کاملا یکدست شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۳- آش رشته​



آش رشته از نذری های کم هزینه




به جرات می‌توان گفت که «آش رشته» یکی از خوشمزه‌ترین انواع نذری در ماه رمضان است که اتفاقاً در لیست غذاهای نذری ارزان نیز قرار دارد. برای درست کردن آش رشته نذری خوشمزه و لعابدار باید از شب قبل حبوبات را به صورت جداگانه خیس کنید. این کار موجب می‌شود هضم حبوبات آش رشته راحت‌تر شود و از طرفی نفخ آن نیز گرفته شود.

بهتر است نخود و لوبیا را با هم خیس کنید و برای خیس کردن عدس از ظرف دیگری استفاده کنید. اگر زمان کافی برای خیس کردن حبوبات ندارید، بهتر است حداقل ۲ ساعت آن‌ها را در آب خیس کنید. در این مدت لازم است چند بار آب حبوبات را عوض کنید.



طرز تهیه آش رشته نذری برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر + فیلم آموزش​


طرز تهیه آش رشته نذری برای 50 تا 100 نفر + فیلم آموزش تهیه


طرز تهیه آش رشته مجلسی و همه فوت و فن ها

آش رشته هم یکی از محبوب‌ترین غذاهای نذری محرم است و هم غذای چهارشنبه سوری و یک غذای محبوب ماه رمضانی در بسیاری از شهرهای ایران. برای مثال آش رشته از جمله غذاهای رمضان شهرکرد و یک نذری کم هزینه ماه رمضان و البته یک افطاری کم هزینه است. اما برای درست کردن آش رشته نذری خوشمزه و جا افتاده نیاز به دانستن یکسری نکات و ریزه‌‌کاری‌های حرفه‌ای دارید.

مواد لازم برای آش رشته نذری (برای ۱۰۰ نفر)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
لوبیا قرمز۱ و نیم کیلوگرم
عدس۴ کیلوگرم
نخود۲ کیلوگرم
لوبیا چیتی۴۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ)۵ کیلوگرم
سیر (برای سیر داغ)۴ کیلوگرم
آرد۴۰۰ گرم
سبزی آش۱۰ کیلوگرم
کشک۲ کیلوگرم یا بیشتر
رشته آشی۸ کیلوگرم یا بیشتر (بسته به اندازه و نوع رشته دارد)
زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنیبه مقدار لازم
سبزی خشک نعناعنیم کیلوگرم

نکته ۱: ۱۰ کیلوگرم سبزی آش شامل (تره ۲ کیلوگرم، شوید ۱ کیلو و ۲۵۰ گرم، گشنیز ۱ کیلوگرم، شنبلیله ۲۵۰ گرم، جعفری ۲ و نیم کیلوگرم، اسفناج ۱ و نیم کیلوگرم) است.
نکته ۲: برای تهیه آش رشته نذری برای ۵۰ نفر میزان این مواد را نصف کنید. اگر آش رشته نذری برای ۱۰ نفر می‌خواهید ۱/۱۰ از این مواد را استفاده کنید. آش رشته نذری برای ۱۵۰ نفر یک و نیم برابر این مواد را لازم دارد.

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت آش رشته نذری: ۳ ساعت
کالری آش رشته در ۱۰۰ گرم: حدود ۲۵۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آش رشته نذری لعاب‌دار​

طرز تهیه آش رشته نذری با ترکیب دقیق سبزی و مقدار مواد

مرحله اول؛ حبوبات آش رشته را خیس کنید​

برای درست کردن آش رشته نذری خوشمزه و لعاب‌دار باید از شب قبل حبوبات را به صورت جداگانه خیس کنید. این کار موجب می‌شود هضم حبوبات آش رشته راحت‌تر شود و از طرفی نفخ حبوبات نیز گرفته شود.
بهتر است نخود و لوبیا را با هم خیس کنید و برای خیس کردن عدس از ظرف دیگری استفاده کنید. اگر زمان کافی برای خیس کردن حبوبات ندارید، بهتر است حداقل ۲ ساعت آن‌ها را در آب خیس کنید. در این مدت لازم است چند بار آب حبوبات را عوض کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن سبزی آش​

آش رشته نذری را چه برای دو نفر بپزید و چه برای ۴۰ یا ۵۰ نفر باید ترکیب سبزی آش را رعایت کنید. ترکیب سبزی آش رشته به این ترتیب است: تره، گشنیز، جعفری، اسفناج؛ همه به نسبت مساوی به علاوه مقداری شنبلیله.
برای آماده کردن سبزی آش رشته باید ابتدا سبزی‌ها را پاک کنید. برای این کار شاخه‌های بلند و کلفت سبزی را جدا کنید. اگر برگ زرد و یا سیاهی در سبزی وجود دارد، آن را جدا کنید. سپس سبزی‌ها را داخل سینک بریزید و با آب فراوان بشویید. بعد از شستشو، سبزی‌ها را برای چند دقیقه داخل آبکش بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
برای خرد کردن سبزی آش رشته بهتر است سبزی را با استفاده از یک چاقو تیز کمی خرد نمایید. توجه داشته باشید که سبزی آش نباید بیش از حد خرد و ساطوری شود. بنابراین بهتر است سبزی آش رشته را کمی درشت‌تر از سبزی قورمه یا پلو خرد کنید.

مرحله سوم؛ پیاز داغ آش رشته را آماده کنید​

سرخ کردن سیر و پیاز آش

سیر داغ و پیاز داغ بخش جدانشدنی آش رشته نذری و مجلسی است که فوق‌العاده روی طعم آن تأثیر دارد. برای درست کردن پیاز داغ مجلسی ابتدا پیازها را بشویید. سپس آن‌ها را به صورت خلالی و نازک خرد کنید.
در زمان خرد کردن پیاز مراقب باشید که بیش از اندازه آن را نازک خرد نکنید تا در زمان سرخ کردن له نشود. بعد از خرد کردن پیاز یک ماهیتابه مناسب روی شعله گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. پیازهای خلالی را به روغن اضافه کنید و خوب سرخ کنید تا یک پیازداغ مجلسی و خوشمزه داشته باشید. فوت و فن‌های درست کردن پیاز داغ مجلسی را بلد هستید؟

مرحله چهارم: سیر داغ درست کنید​

برای درست کردن سیر داغ هم پوست سیرها را جدا کنید و خوب بشویید. سیرها را به صورت ورقه‌ای یا نگینی خرد کنید. سپس بعد از داغ شدن روغن در ماهیتابه سیرها را نیز به صورت جداگانه سرخ کنید و کنار بگذارید. فوت و فن‌های درست کردن سیر داغ مجلسی را بلد هستید؟
برای این که خواص سیر از بین نرود، بهتر است از روغن کمتری استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر چقدر سیر داغ و پیاز داغ داخل آش رشته بیشتر باشد، طعم آش شما لذیذتر خواهد شد.

مرحله پنجم؛ پختن حبوبات آش رشته​

برای طرز تهیه آش رشته نذری برای ۵۰ نفر یا ۱۰۰ نفر، قبل از شروع پخت آش باید حبوباتی که خیس کرده‌اید را به همراه آب داخل قابلمه بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که روی حبوبات را بپوشاند. شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید آب داخل قابلمه به جوش بیاید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کند، روی آن کف ایجاد می‌شود. با استفاده از قاشق یا یک ملاقه کف روی آب را بردارید. سپس حرارت گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا حبوبات به خوبی پخته بپزند.
بهتر است هر یک از انواع حبوبات را به صورت جداگانه بپزید. معمولاً عدس به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. بنابراین حتما لوبیا، نخود و عدس را جداگانه بپزید. در نهایت بعد از اتمام پخت همه حبوبات آش رشته را با هم ترکیب کنید.
برای پخت حبوبات معمولاً حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز است. توجه داشته باشید که اضافه کردن نمک به حبوبات در حال پخت، موجب سفت شدن آن‌ها می‌شود. بنابراین همیشه نمک را بعد از پخت حبوبات به آش اضافه کنید.

مرحله ششم؛ ترکیب کردن مواد آش رشته نذری​

ترکیب کردن مواد آش

بعد از پخت حبوبات و قبل از اضافه کردن سبزی آش، مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به حبوبات اضافه کنید. سپس کمی روغن مایع و نیمی از پیاز داغ و سیر داغ را در قابلمه بریزید و کمی آب جوش به مواد اضافه نمایید. از آن جایی که حبوبات بعد از پخت باز هم در آب قرار می‌گیرند و پخته می‌شوند، سعی کنید از پختن بیش از اندازه آن‌ها اجتناب کنید. این کار از له شدن حبوبات در آش جلوگیری می‌کند و ظاهر و مزه بهتری به آش رشته مجلسی شما می‌بخشد.

مرحله هفتم؛ اضافه کردن سبزی آش رشته​

در این مرحله، سبزی آش رشته را به مواد آش اضافه کنید و اجازه دهید به همراه سایر مواد پخته شود. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن سبزی نباید درب قابلمه آش رشته را به طور کامل روی آن قرار دهید. این کار موجب تیره شدن رنگ سبزی آش می‌شود، پس درب قابلمه را نیمه یا کاملا باز بگذارید.
حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان برای پخت سبزی آش لازم است. در این مدت بهتر است حرارت گاز روی شعله متوسط تنظیم شود.

مرحله هشتم؛ اضافه کردن آرد به آش نذری​

اضافه کردن رشته به آش

در این مرحله از طرز تهیه آش رشته نذری به سبک رستورانی باید آرد را در کمی آب سرد حل کنید. سپس این ترکیب را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اضافه کردن آرد به آش رشته یکی از ترفندهای لعاب‌دار شدن آش رشته است. توجه داشته باشید که آرد را حتماً با آب سرد ترکیب کنید و بعد به آش اضافه کنید تا گلوله گلوله نشود. بعد از اضافه کردن این ترکیب نیز به خوبی آش رشته مجلسی را هم بزنید.

مرحله نهم؛ رشته آشی را اضافه کنید​

بعد از این ‌که تمام مواد آش پخته شدند رشته آشی را اضافه کنید. وقتی رشته را اضافه کردید به آرامی تمام مواد را هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند.

مرحله دهم؛ کشک را به آش رشته اضافه کنید​

بعد از پختن رشته‌ها، کشک را اضافه کنید. بعد از حدود ۵ یا ۱۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. از آن جایی که کشک معمولا خوش نمک است، بهتر است بعد از اضافه کردن کشک، نمک آش را تست کنید. سپس به مقدار لازم به آش نمک اضافه کنید.

مرحله آخر؛ تزیین آش رشته نذری و مجلسی​

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش رشته باید شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید آش رشته نذری برای حدود نیم ساعت در قابلمه بماند و روی شعله خاموش بماند تا به خوبی جا بیفتد. برای تزیین آش رشته مجلسی باید از سیر داغ، پیاز داغ و کشک به همراه نعناع داغ استفاده کنید. با سیر داغ و پیاز داغی که از قبل کنار گذاشته بودید به همراه کشک و نعنا داغ آش رشته را تزیین کنید.

دستور تهیه نعنا داغ برای آش رشته نذری​

طرز تهیه نعنا داغ برای آش رشته

«نعنا داغ» یکی از مهم‌ترین طعم‌دهنده‌های آش رشته است که می‌توانید از آن برای تزیین آش رشته هم استفاده کنید. برای درست کردن نعنا داغ باید به ازای هر ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار نعناع خشک از ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار روغن مایع استفاده کنید.
روغن را در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید روغن کاملاً داغ شود. سپس نعنا را به روغن داغ اضافه کنید، چند ثانیه تفت دهید و سریع شعله گاز را خاموش کنید تا نعنا نسوزد. به خاطر داشته باشید که سرخ کردن بیش از حد نعنا در روغن موجب سوختن و سیاه شدن آن می‌شود.

روش تهیه کشک برای تزیین آش رشته نذری​

تزیین آش با کشک زعفرانی

«کشک» اصلی‌ترین ماده غذایی برای تزیین آش رشته رستورانی و تزیین آش رشته نذری است که نه تنها برای تزیین و ظاهر آش مهم است بلکه بر خوش‌طعم‌تر شدن آش نیز موثر است. یکی از بهترین روش‌های تزیین آش رشته با کشک استفاده از «کشک رنگی» است.
برای رنگی کردن کشک می‌توانید از مقداری زعفران دم کرده یا زردچوبه استفاده کنید و آن را با کشک ترکیب کنید. ترکیب کردن آب لبو با کشک نیز یکی دیگر از روش‌های درست کردن کشک رنگی برای تزیین آش رشته است که ظاهر فوق‌العاده‌ای به آش رشته شما می‌بخشد.
طرز تهیه آش رشته با کشک قرمز

تزیین آش رشته با کشک زعفرانی

بهتر است قبل از تزیین آش رشته با کشک، ابتدا کشک را با کمی آب رقیق کنید. این کار موجب می‌شود تا تزیین آش بسیار راحت‌تر شود.

روش تهیه آش رشته نذری تهرانی​

طرز تهیه آش رشته تهرانی

روش تهیه آش رشته تهرانی هم به همین ترتیبی است که در بالا توضیح داده شد. در طرز تهیه آش رشته به سبک تهرانی باید ابتدا حبوبات را بخیسانید و به صورت جداگانه بپزید. سپس پیاز را سرخ کنید و بعد از این که سرخ شد، پیاز را به حبوبات پخته شده اضافه کنید (در دستور تهیه آش رشته تهرانی معمولا لوبیا سفید هم استفاده می‌شود).
سپس چند لیوان آب جوش به آش اضافه کنید و بعد از چند دقیقه سبزی آش را اضافه کنید. در چند دقیقه نهایی پخت آش می‌توانید رشته آش و ادویه‌ها را اضافه کنید. در انتها آش را با سیرداغ، پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.

روش تهیه آش رشته نذری با سبزی خشک​

طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک

در طرز تهیه آش رشته با سبزی خشک باید سبزی خشک شامل اسفناج، گشنیز، جعفری، تره و نعناع خشک را از قبل در مقداری آب بخیسانید و آبکش کنید. سپس سبزی‌های خشک را در مقداری روغن یا کره، کمی تفت دهید تا طعم خام آنها گرفته شود و سپس سبزی خشک تفت داده شده را در تهیه آش رشته نذری استفاده کنید.

علت خمیر شدن آش رشته نذری چیست؟​

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است در زمان درست کردن آش رشته با آن مواجه شوید، «خمیر شدن رشته در آش» است. این موضوع مخصوصاً در طرز تهیه آش رشته مجلسی و نذری برای ۳۰ نفر یا ۱۰۰ نفر و بیشتر اتفاق می‌افتد.
زمانی که قابلمه شما برای پخت آش کوچک باشد و رشته فضای کافی برای باز شدن نداشته باشد، حالتی خمیری در آش پیدا می‌کند. برای درست کردن آش رشته نذری سعی کنید از قابلمه بزرگ‌تر استفاده کنید تا فضای کافی برای اضافه کردن رشته را داشته باشد.
توجه داشته باشید که آش رشته بعد از سرد شدن کمی غلیظ و سفت می‌شود. بنابراین از زیاد جوشاندن آش و رشته‌ها اجتناب کنید و همیشه آش رشته را کمی رقیق‌تر از چیزی که دوست دارید، از روی شعله گاز بردارید. گاهی اوقات اضافه کردن مقدار اضافی رشته نیز می‌تواند موجب خمیر شدن آش رشته شود. سعی کنید رشته را آرام آرام به آش اضافه کنید تا حجم آن بیش از اندازه زیاد نشود.

فوت و فن‌هایی که باید درباره آش رشته نذری بدانیم​

فوت و فن‌هایی که باید درباره آش رشته نذری و مجلسی بدانیم

  • برای تهیه آش رشته نذری از یک قابلمه مناسب برای پخت آش استفاده کنید تا مواد جای کافی برای پخت داشته باشند. حبوبات بعد از پخت حجیم می‌شوند و در صورتی که قابلمه گنجایش کافی نداشته باشد رشته‌ها به هم می‌چسبند.
  • در طرز تهیه آش رشته مجلسی به این نکته دقت کنید: سبزی آش رشته را بدون ساقه و کمی درشت خرد کنید.
  • هر چقدر پیاز داغ و سیر داغ آش بیشتر باشد طعم آش رشته لذیذتر و آش لعابدار و جاندارتر می‌شود.
  • نمک آش رشته را بعد از اضافه کردن رشته و کشک اضافه و اندازه کنید.
  • ریختن روغن و زردچوبه در آش رشته را فراموش نکنید چون به طعم لذیذ آش رشته کمک می‌کند.
  • قبل از اضافه کردن کشک به آش رشته حتما آن را بجوشانید و به صورت داغ به آش رشته در حال پخت اضافه کنید. اگر دمای کشک و آش رشته هم اندازه نباشد کشک بریده می‌شود.
  • نعناع را زیاد سرخ نکنید چون طعم تلخی پیدا می‌کند.

ترکیبات و سبزی آش رشته

  • نشانه جا افتادن آش رشته وقتی است که یک لایه لعاب رقیق روی آش رشته شکل گرفته باشد، آش رشته در حال ته گرفتن باشد و رشته بوی خامی ندهد.
  • در طرز تهیه آش رشته زمان پختن رشته بستگی به نوع رشته شما دارد. به مدت زمان پخت روی بسته‌بندی رشته دقت کنید.
  • شمالی‌ها و به خصوص مازندرانی‌ها در ترکیب حبوبات آش رشته، ماش هم اضافه می‌کنند. و البته علاوه بر کشک از دوغ محلی و آب قلم هم استفاده می‌کنند. در ترکیب سبزی آش رشته مازندرانی چند شاخه نعنا هم اضافه می‌شود.
  • طرز تهیه آش رشته تبریزی که خودشان به آن «آش کشک» یا در زبان ترکی «گوردو آش» می‌گویند به این ترتیب است: بلغور پخته، برنج، کلم برگ، هویج، آب قلم فراوان و ترخون ریحان سبز هم جزو ترکیبات آش و سبزی آش رشته تبریزی است. آش کشک تبریز رشته ندارد و یک غذای خوشمزه با پایه کشک است که با کشک و پیاز داغ و نعنا داغ تزیین و سرو می‌شود.


  • فوت و فن های طرز تهیه آش رشته نذری
  • در طرز تهیه آش رشته خوشمزه و جاافتاده می‌توانید مقداری بلغور گندم یا ماش به آش اضافه کنید تا لعابدار شود.
  • در تهیه آش رشته از نعناع داغ به مقدار نیاز استفاده کنید؛ اضافه کردن نعناع داغ به میزان زیادتر موجب تلخ شدن آش می‌شود.
  • به عنوان فوت و فن آش رشته نذری به یاد داشته باشید که اگر آش شما بیش از حد غلیظ شد، کمی آب جوش به آن اضافه کنید تا رقیق شود.
  • برای هر سه کیلو آش رشته چقدر حبوبات لازم است؟ مقدار حبوبات برای آش رشته کاملاً سلیقه‌ای است، اما معمولاً بهتر است نسبت عدس به سایر حبوبات بیشتر باشد. برای درست کردن آش رشته نذری از نسبت مواد گفته شده در این مقاله استفاده کنید و بسته به تعداد نفرات مقدار را چند برابر یا تقسیم کنید.
  • برای تهیه آش رشته نذری با سه کیلو سبزی باید از ۳ بسته رشته آش و حدود ۶ عدد پیاز بزرگ استفاده کنید.
  • مقدار مواد لازم برای آش رشته نذری باید با توجه به تعداد افراد و سایز قابلمه شما انتخاب شود تا آش فضای کافی برای پختن داشته باشد و له نشود.
  • طرز تهیه آش رشته مجلسی تهرانی هم مثل سایر شهرهای دیگر است اما در ترکیب حبوباتش لوبیا سفید هم دارد.
  • طرز تهیه آش رشته اردبیلی هم جالب است. اردبیلی‌ها به ترکیب مواد آش رشته چند عدد آلو بخارا، چند برگه زردآلو، چند عدد گوجه سبز فریز شده یا تازه، مقداری آلبالو خشک یا آلبالو فریز شده یا تازه و کمی هم زغال اخته اضافه می‌کنند. بقیه مواد آش رشته اردبیلی شامل همان مواد آش رشته سنتی است.
  • ترکیب مواد آش رشته سماق تویسرکانی هم جالب است. سماق، لبو و چند عدد گردوی خرد شده به ترکیب آش رشته تویسرکانی اضافه می‌شود.
  • اما زنجان که به شهر آش‌ها مشهور است در ترکیب سبزی آش رشته نذری و مجلسی مقداری شوید هم دارد و سایر ترکیبات شبیه همان آش رشته سنتی معمول است.
طرز تهیه آش رشته رستورانی

  • آش رشته لرستانی در ترکیب سبزی شوید دارد و البته مثل آش رشته تهرانی به ترکیب حبوبات لوبیا سفید هم اضافه می‌شود.
  • پیازی که برای آش رشته نذری سرخ می‌کنید، باید کاملا ترد و چیپسی باشد. برای درست کردن پیاز داغ مجلسی می‌توانید پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و چند ساعت تا یک روز روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شود. برای روی پیازها هم از یک پارچه مجزا استفاده نمایید. سپس پیازهای خلال شده را در روغن فراوان سرخ کنید.
  • برای درست کردن آش رشته نذری و مجلسی حتما از قابلمه بزرگ استفاده کنید تا در صورت حجیم‌تر شدن حبوبات و رشته، فضای کافی برای پخت آش باشد.
  • بعد از اضافه کردن سبزی به آش رشته درب قابلمه را روی آن قرار ندهید یا نیمه بگذارید. این کار موجب می‌شود تا رنگ سبزی‌ها کدر و تیره نشود.
  • در طرز تهیه آش رشته با برنج، از برنج نیم دانه ایرانی نیز استفاده می‌شود. برنج نیم‌ دانه علاوه بر لعاب دادن به آش رشته باعث خوش‌طعم‌تر شدن آش نیز می‌شود. برنج را از نیم ساعت قبل در مقداری آب نمک بخیسانید و آبکش کنید و بعد از پختن حبوبات به آش بیفزایید.
  • برخی افراد از بوی سیر خوششان نمی‌آید از همین رو در طرز تهیه آش رشته نذری می‌توانید سیر را حذف کنید و یا به مقدار کمتری از آن استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش رشته نذری​

ترکیب سبزی آش رشته شمالی چیست؟​

در طرز تهیه آش رشته شمالی نذری و مجلسی از سبزی‌هایی مثل اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز، نعناع، جعفری و برگ سیر استفاده می‌شود.

برای غلیظ شدن آش رشته نذری چه کنیم؟​

در طرز تهیه آش رشته خوشمزه و جا افتاده نذری می‌توانید مقداری بلغور گندم یا ماش به آش اضافه کنید تا لعابدار شود. اضافه کردن آرد هم لعاب آش رشته را زیاد می‌کند.

زمان پخت آش رشته نذری چقدر است؟​

آش رشته مجلسی و نذری حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان برای پخت نیاز دارد.

چرا در زمان تزیین آش رشته، کشک با آش ترکیب می‌شود؟​

برای اینکه کشک در آش حل نشود، بعد از پخت آش رشته باید آن را داخل ظرف مورد نظر بریزید و کمی صبر کنید تا سرد شود. سپس می‌توانید از کشک برای تزیین آش استفاده کنید.

طرز تهیه آش رشته نذری چه تفاوتی با آش رشته معمولی دارد؟​

در طرز تهیه آش رشته مخصوص و خوشمزه نذری مثل آش رشته رستورانی بهتر است از پیاز داغ بیشتر و آب قلم در آش استفاده کنید تا آش شما خوش‌طعم‌تر و چرب‌تر شود.

چرا در طرز تهیه آش رشته خانگی رشته‌ها له می‌شوند؟​

در پخت آش رشته باید رشته‌ها را در چند دقیقه پایانی پخت و کم کم به آش اضافه کنید. اضافه کردن مقدار زیادی رشته به آش موجب خمیر شدن آش می‌شود. فراموش نکنید که برای پخت آش رشته قابلمه شما باید فضای کافی داشته باشد. بنابراین همیشه از قابلمه‌ای استفاده کنید که از حجم مواد آش شما بیشتر است.

طرز تهیه آش رشته نذری برای ۱۰ نفر چگونه است؟​

به منظور تهیه آش رشته مخصوص و خوشمزه نذری برای ۱۰ نفر، باید مواد مورد نیاز برای تهیه آش را به اندازه یک دهم میزانی که در این دستور تهیه آش رشته ذکر شد آماده کنید.

بهترین روش جلوگیری از تیره شدن آش رشته چیست؟​

چرا آش رشته تیره می‌شود؟ به منظور جلوگیری از تیره شدن آش رشته باید قبل از اضافه کردن حبوبات به آش، آن‌ها را جداگانه بپزید و آبکش کنید. آبی که حبوبات را در آن پخته بودید دور بریزید و دوباره آب جوش تازه اضافه کنید. بعد از اضافه کردن سبزی آش نیز برخی افراد کمی نمک به آش اضافه می‌کنند.

نسبت مواد آش نذری برای هر نفر چقدر است؟​

مقدار حبوبات و سبزی برای آش رشته نذری کاملا سلیقه‌ای است، اما معمولا بهتر است نسبت عدس به سایر حبوبات بیشتر باشد. برای درست کردن آش رشته به روش نذری از نسبت مواد گفته شده در این مقاله استفاده کنید و بسته به تعداد نفرات مقدار را چند برابر یا تقسیم کنید.

چرا آش رشته نذری آبکی شده است؟​

اگر به آش رشته نذری، بعد از اضافه کردن سبزی، آب زیاد از حد بیفرایید، آش رشته شما آبکی و رقیق می‌شود. باید اجازه دهید آب اضافی بخار شود. استفاده از اسفناج و گشنیز در ترکیب سبزی آش هم باعث لعابدار شدن آش می‌شود. در ضمن به خاطر داشته باشید که آش رشته، بعد از سرد شدن، سفت‌تر می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴- عدس پلو​



عدس پلو از نذری های کم هزینه




«عدس پلو» یکی دیگر از غذاهای خوشمزه ایرانی است که بسیاری از افراد در ماه رمضان به عنوان نذری می‌پزند. شما می‌توانید این غذای نذری را با مقداری گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی درست کنید.


در اولین قدم از طرز تهیه عدس پلو نذری، عدس و برنج را پاک کنید و ناخالصی‌های آن را بگیرید. هر دو را در دو ظرف جداگانه با مقداری آب خیس کنید. روی برنج مقداری نمک بریزید. بهتر است عدس را از شب قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید.

برای برنج، یک تا ۲ ساعت خیساندن هم کافی است. در این فاصله عدس را بپزید و کشمش‌ها را پاک کنید. چوب و ناخالصی‌های کشمش را دور بریزید. کشمش‌ها را در آب بخیسانید. اگر می‌خواهید از زرشک هم استفاده کنید، زرشک را هم در ظرف جدا خیس کنید.

برای تهیه عدس پلو نذری از موادی مثل برنج، مواد پروتئینی مثل گوشت چرخ کرده، کشمش پلویی، سیر، دارچین و زرشک استفاده می‌شود.



طرز تهیه عدس پلو مجلسی و نذری برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر​


طرز تهیه عدس پلو خوشمزه مجلسی با طعم نذری + فیلم آموزش تهیه


عدس پلو نذری از انواع عدس پلو مجلسی است. اگر قصد دارید عدس پلو نذری برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر درست کنید، طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی و کشمش پلویی بهترین گزینه برای عدس پلو نذری هستند. گوشت را به صورت چرخ کرده و کنار عدس پلو هم می‌توانید سرو کنید و یک غذای لذیذ با گوشت چرخ کرده و برنج تدارک ببینید. طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۵۰ یا ۱۰۰ نفر، تزیین عدس پلو نذری و راهکارها و فوت و فن‌های عدس پلو با طعم نذری را بخوانید.



مواد لازم برای تهیه عدس پلو ساده با کشمش و گوشت (۵۰ نفر)​

مواد لازممقدار مورد نیاز
برنج۸ کیلوگرم
عدس۲ کیلوگرم
گوشت چرخ کرده۲ کیلوگرم
کشمش پلویی۱/۵ کیلوگرم
پیازنیم کیلوگرم
سیر۵ حبه
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری (سر صاف)
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار دلخواه
نمک، فلفل، دارچین و زردچوبهبه مقدار لازم
زرشکبه مقدار دلخواه
خرمابه مقدار دلخواه
روغنبه مقدار لازم

*برای درست کردن عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر این مقدار مواد را ۲ برابر و برای ۲۰۰ نفر مقدار مواد را ۴ برابر کنید.
میزان کالری در ۶ قاشق غذاخوری عدس پلو با گوشت چرخ کرده: ۳۴۵ کالری
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶۰ دقیقه
مدت زمان لازم برای پخت عدس پلو: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه عدس پلو رستورانی با گوشت قلقلی​

طرز تهیه عدس پلو نذری با گوشت قلقلی برای 50 یا صد نفر

برای درست کردن عدس پلو با گوشت چرخ کرده و کشمش یا خرما برای نذری ماه محرم یا مناسبت‌های مذهبی، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد عدس پلو نذری را آماده کنید​

در اولین قدم از طرز تهیه عدس پلو نذری، عدس و برنج را پاک کنید. عدس و برنج پاک کرده را در دو ظرف جداگانه با مقداری آب خیس کنید. روی برنج مقداری نمک بریزید. بهتر است عدس را از شب قبل خیس و چند بار آب آن را عوض کنید. برای برنج ایرانی، یک تا ۲ ساعت خیساندن هم کافی است.
در این فاصله عدس را بپزید و کشمش‌ها را پاک کنید. چوب و ناخالصی‌های کشمش را دور بریزید. کشمش‌ها را در آب بخیسانید. اگر می‌خواهید از زرشک هم استفاده کنید، زرشک را هم در ظرف جدا خیس کنید.

مرحله دوم: عدس را نیم‌پز کنید​

آب عدس‌های خیس‌خورده را دور بریزید. برای نیم‌پز کردن عدس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید. روی عدس‌ها آب بریزید، تا حدی که آب کاملا روی عدس‌ها را بپوشاند. حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید و درب قابلمه را نیمه بگذارید که سر نرود.
اجازه دهید عدس نیم‌پز شود. لازم نیست عدس‌ها کاملا بپزند. چون قرار است یک بار دیگر هم با برنج پخته شوند و اگر کاملا پخته شوند، بعد از پخت عدس پلو، له می‌شوند.

مرحله سوم: مایه گوشت چرخ کرده قلقلی را آماده کنید​

در فاصله پختن عدس، گوشت قلقلی‌ها را درست کنید. برای تهیه گوشت قلقلی، پیاز را با قسمت درشت رنده کنید. آب آن را کاملا با دست بگیرید. این کار باعث جلوگیری از وا رفتن کوفته‌ها خواهد شد. سیر را با قسمت ریز، رنده کنید.
پیاز و سیر رنده شده و آب گرفته را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. به مواد، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی پودر دارچین اضافه کنید. برای انسجام بیشتر مایه گوشت، آرد نخودچی را هم اضافه کنید.

مرحله چهارم: گوشت قلقلی درست کنید​

همه مواد را با هم ورز بدهید تا کاملا یکدست و مخلوط شوند. به مدت حداقل ۳۰ دقیقه مایه گوشت قلقلی را در یخچال بگذارید. روی ظرف را بپوشانید تا لایه رویی گوشت تغییر رنگ ندهد و خشک نشود. سپس آن را بیرون بیاورید و کوفته قلقلی درست کنید.
در یک تابه روغن بریزید و وقتی داغ شد، گوشت قلقلی‌ها را در آن سرخ کنید. به جای هم زدن مداوم گوشت قلقلی‌ها، تابه را به چپ و راست یا به صورت دورانی تکان دهید تا همه قسمت‌های گوشت، سرخ و طلایی شود. بهتر است بعد از سرخ شدن، گوشت قلقلی‌ها را در یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله پنجم: برنج را بپزید و آبکش کنید​

در یک قابلمه یا دیگ بزرگ، آب بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید تا جوش بیاید. برنج خیسانده را آبکش کنید و در آب جوش بریزید. وقتی سطح روی دانه برنج نرم و مغز آن هنوز سفت بود آماده آبکش کردن است.
بهتر است برنج را کمی سفت‌تر یا به اصطلاح زنده‌تر از مواقعی که می‌خواهید برنج را به صورت ساده دم کنید، بردارید. چون قرار است با عدس هم بپزد و آب موجود در بافت عدس باعث له و شفته شدن آن نشود.
دستور پخت عدس پلو با انواع گوشت قرمز یا مرغ و سویا

مرحله ششم: عدس و برنج را مخلوط کنید​

عدس‌های نیم‌پز شده را آبکش کنید. کف دیگ یا قابلمه روغن بریزید و یک لایه نان یا سیب زمینی‌های حلقه شده قرار دهید. یک لایه برنج آبکش شده روی ته دیگ بریزید و کمی دارچین بپاشید. روی آن را یک لایه عدس بریزید و دوباره برنج، دارچین و عدس بریزید. همه مواد را به همین ترتیب، تکرار کنید تا عدس و برنج تمام شود.

مرحله هفتم: عدس پلو را دم کنید​

روی برنج روغن نریزید. برنج‌های کناره قابلمه را در وسط جمع کنید و شکل تپه درست کنید. داخل برنج با انتهای دسته کفگیر، چند سوراخ ایجاد کنید. درب قابلمه را با دم‌کنی روی آن بگذارید. بعد از این که بخار در قابلمه جمع شد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا عدس پلو دم بکشد.

مرحله هشتم: کشمش‌ها را در روغن تفت دهید​

در فاصله دم کشیدن عدس پلو، کشمش‌ها را از آبی که در آن خیس کرده‌اید، آبکش کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و قبل از داغ شدن، کشمش‌ها را به آن اضافه کنید. کمی تفت بدهید و تا قبل از این که کشمش‌ها شروع به پف کردن کنند و به محض این که روغن شروع به داغ شدن کرد، شعله گاز را خاموش کنید.
برای زرشک‌ها هم همین کار را انجام دهید. با این تفاوت که زرشک را با کمی شکر تفت دهید تا طعم ترش زرشک، آزاردهنده نباشد. اگر هم می‌خواهید روی عدس پلو را با خرما تزیین کنید، خرماهای هسته گرفته را در کمی روغن و دارچین تفت دهید.

مرحله نهم: عدس پلو را سرو و تزیین کنید​

اجازه دهید به مدت ۵۰ دقیقه الی ۱ ساعت عدس پلو نذری کاملا دم بکشد. سپس کمی روغن جامد داغ کنید و روی عدس پلو بریزید. مقداری از برنج سفید روی برنج را جدا کنید و در یک تابه یا سینی با زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و کنار بگذارید. سپس با یک کفگیر بزرگ شروع به مخلوط کردن عدس و پلو کنید.
خیلی مواد را به هم نزنید تا دانه‌های برنج خرد نشوند و عدس هم له نشود. عدس پلو را در ظرف مناسب سرو کنید و روی آن را با برنج زعفرانی، گوشت قلقلی، کشمش و زرشک یا خرما تزیین کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه عدس پلو نذری​

فوت و فن های طرز تهیه عدس پلو نذری

  • اگر می‌خواهید طعم عدس پلو، خاص و دقیقا مدل نذری‌های لذیذ باشد، از روغن جامد استفاده کنید. در ضمن ریختن روغن را به آخرین مرحله و قبل از سرو عدس پلو موکول کنید.
  • برای این که نفخ عدس کاملا گرفته شود، به ادویه‌ها پودر زیره سبز یا زیره سیاه اضافه کنید.
  • موقع اضافه کردن عدس به برنج آبکش شده، حتما آب عدس را جدا کنید و عدس را با آبی که در آن پخته است، اضافه نکنید. این کار باعث شفته و بدرنگ شدن عدس پلو می‌شود.
  • در هنگام سرو عدس پلو نذری بهتر است کشمش، زرشک و کوفته‌های قلقلی را روی برنج بریزید و با عدس پلو مخلوط نکنید. در نظر داشته باشید که ممکن است برخی افراد طعم کشمش را در غذا دوست نداشته باشند.
  • هر چه کوفته‌ها ریزتر باشند، هم مغز آن‌ها بهتر پخته می‌شود و هم عدس پلو مجلسی‌تر می‌شود.

مراحل طرز تهیه عدس پلو رستورانی با گوشت قلقلی

  • این مقدار مواد برای عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر است. برای درست کردن عدس پلو نذری مجلسی برای ۱۰۰ نفر همین مواد را ۲ برابر کنید. اگر هم عدس پلو را برای ۴، ۶ یا ۸ نفر می‌خواهید درست کنید به تعداد هر نفر یک پیمانه برنج در نظر بگیرید و مقدار کشمش و عدس و گوشت هم بنا به سلیقه شماست.
  • برخی عدس پلو مجلسی را با کشمش زیاد و برخی هم با کشمش کم می‌پسندند. به ازای هر ۴ یا ۵ پیمانه برنج هم یک پیمانه عدس کافی است. هر پیمانه معادل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار است.
  • در طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی می‌توانید موقع سرو از خرما تفت داده شده برای تزیین غذا استفاده کنید. از آنجایی که طبع عدس پلو سرد است، خرما موجب متعادل شدن و گرم شدن طبع این غذا می‌شود.
  • برای تزیین عدس پلو نذری با گوشت قلقلی می‌توانید از خلال پسته، پیاز داغ و کشمش استفاده کنید.
  • در طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده پیشنهاد می‌شود از سیب زمینی به عنوان ته دیگ غذا استفاده کنید.
  • اگر برای مزه‌دار کردن یا تزیین عدس پلو از خرما استفاده می‌کنید، ابتدا هسته خرما را جدا کنید و بعد آن را چند دقیقه در روغن و دارچین (دارچین سلیقه‌ای است) تفت دهید.
  • مهم‌ترین فوت و فن عدس پلو خوشمزه وا نرفتن عدس است. برای جلوگیری از وا رفتن عدس مقداری نمک به آن اضافه کنید و ۵ دقیقه شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید تا عدس‌ها پخته شوند. توجه داشته باشید که برای پخت عدس نباید درب قابلمه را کامل روی آن قرار دهید.
  • در طرز تهیه عدس پلو نذری می‌توانید مقداری پودر تخم گشنیز و پودر زیره سبز به غذا اضافه کنید تا غذا عطر بهتری پیدا کند.
  • در اکثر شهرها عدس پلو از غذاهای نذری ایام فاطمیه و نذری محرم محسوب می‌شود.

اگر عدس پلو نذری شور شد چه کنیم؟​

  • ابتدایی‌ترین روش برای برطرف کردن مشکل شوری عدس پلو نذری، استفاده کردن از سیب‌ زمینی است. از آن جایی که سیب‌ زمینی قدرت بسیار زیادی در جذب املاح و آب دارد، می‌تواند مقدار قابل توجهی از نمک عدس پلو را جذب و شوری آن را کاهش دهد.
  • یک روش دیگر، استفاده از چند حبه قند هنگام پخت برنج است. این کار نیز می‌تواند تا حد نسبتا زیادی به کاهش شوری عدس پلو کمک کند.
  • در صورتی که پس از دم کشیدن غذا متوجه شوری برنج شدید، مقداری برنج بدون نمک، دم کرده و در نهایت هر دو برنج را با یکدیگر ترکیب و سرو کنید.

سوالات متداول​

طرز تهیه عدس پلو نذری با سویا و کشمش چگونه است؟​

طرز پخت عدس پلو با سویا درست مثل روش تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده است. تنها باید به جای درست کردن قلقلی، سویا را همراه با پیاز سرخ کنید و با برنج ترکیب کنید.

در طرز تهیه عدس پلو نذری با گوشت قلقلی از چه گوشتی استفاده کنیم؟​

برای تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی بهتر است از ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی چرخ شده استفاده کنید.

مواد لازم عدس پلو نذری برای ۳۰ نفر چقدر است؟​

  • عدس: ۱ کیلوگرم
  • برنج: ۴ کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده: ۱/۵ کیلوگرم
  • پیاز: ۵۰۰ گرم
  • روغن مایع: حدود ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کشمش پلویی: ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم
  • زرشک: ۱۵۰ گرم
  • زعفران: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

مواد لازم عدس پلو نذری برای ۲۰ نفر چه قدر است؟​

  • عدس: ۸۰۰ گرم
  • برنج: ۳ کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده: ۱ کیلوگرم
  • پیاز: ۴۰۰ گرم
  • روغن مایع: حدود ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کشمش پلویی: ۸۰۰ گرم
  • زرشک: ۱۲۵ گرم
  • زعفران دم کرده: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (قابل تغییر بر اساس سلیقه)
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۵- لوبیا پلو​



لوبیا پلو از نذری های کم هزینه ماه رمضان




«لوبیا پلو» از جمله محبوب‌ترین پلوهای مخلوط ایرانی و جزو غذاهای نذری کم هزینه ماه رمضان است. معمولاً برای تهیه این غذا هم می‌توانید از مقداری گوشت چرخ کرده و هم گوشت تکه‌ای استفاده کنید.

برای درست کردن لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای برنج را دو ساعت قبل از پخت در آب و نمک بخیسانید. گوشت گوسفند را به قطعات ریز تقسیم کنید و خوب بشورید و اجازه بدهید خشک شود.

اگر می‌خواهید لوبیا پلو کمی مجلسی‌تر به نظر بیاید می‌توانید تکه‌های گوشت را بزرگ‌تر خرد کنید. اگر هم می‌خواهید لوبیا پلو با گوشت قیمه ریزه درست کنید اندازه تکه‌های گوشت باید کوچک باشد. پیاز را ریز و ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید. گوشت‌های ریز و قیمه شده را در مقداری روغن به تدریج سرخ کنید.

برای تهیه لوبیا پلو از موادی مثل لوبیا سبز، گوشت گوسفندی، زردچوبه، پودر زنجبیل، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی استفاده می‌شود.


طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه ای به روش رستورانی​


طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه ای به روش رستورانی


«لوبیا پلو» از جمله محبوب‌ترین غذاهای ایرانی با گوشت و جزو غذاهای نذری محرم است. معمولا لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را به عنوان یک ناهار ساده با برنج طبخ می‌کنند اما «لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای» هم مجلسی‌تر و لذیذتر است و هم به عنوان یکی از بهترین غذاهای ایرانی برای دورهمی‌های دوستانه و فامیلی و برنامه غذایی یک ماهه رمضان جزو صدرنشین‌هاست.


طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای​


طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه​

مدت زمان مورد نیاز برای پخت لوبیا پلو: ۴۵ دقیقه​

میزان کالری در هر ۲۴۰ گرم لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای: حدود ۴۷۰ کالری​

مواد لازم لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای (برای ۶ نفر)​

  • گوشت مغز ران گوسفند یا گوشت راسته گوساله: ۵۰۰ گرم
  • لوبیا سبز: ۳۰۰ گرم
  • برنج: ۷ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، پودر زنجبیل و نمک: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به میزان کافی
  • پیاز: یک عدد
  • رب گوجه‌ فرنگی: ۵ قاشق غذاخوری سر پُر (می‌توانید از گوجه‌ فرنگی تازه هم استفاده کنید، در این صورت از ۴ عدد گوجه فرنگی رنده شده را به همراه ۲ قاشق غذاخوری رب استفاده کنید)
  • زعفران دم کرده غلیظ: به میزان دلخواه
  • سیب زمینی برای ته‌ دیگ: یک یا دو عدد

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای​


طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای یا چرخ کرده


لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای مثل لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که به عنوان غذای مجلسی مهمانی، غذا برای شام یا ناهار می‌توانید تهیه کنید. برای مشاهده روش پخت این غذا، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ خرد کردن گوشت

برای درست کردن لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای برنج را دو ساعت قبل از پخت در آب و نمک بخیسانید. گوشت گوسفند را به قطعات ریز تقسیم کنید (تکه‌های دو سانتی با قطر یک سانتی‌متر) و خوب بشورید و اجازه بدهید خشک شود.
یادتان باشد اگر می‌خواهید لوبیا پلو کمی مجلسی‌تر به نظر بیاید می‌توانید تکه‌های گوشت را بزرگتر خرد کنید، اما واقعا لازم نیست و اگر می‌خواهید لوبیا پلو با گوشت قیمه ریزه درست کنید اندازه تکه‌های گوشت باید کوچک باشد. پیاز را ریز و ساطوری خرد کنید و کنار بگذارید. گوشت‌های ریز و قیمه شده را در مقداری روغن به تدریج سرخ کنید.

منظور از به تدریج این است که تمام گوشت را یک مرتبه در ماهیتابه نریزید. گوشت‌ها را کم‌کم به ماهیتابه اضافه کنید تا آب نیندازد و سفت نشود.

مرحله دوم؛ تفت دادن گوشت لوبیا پلو با پیاز و پخت آن

مدت زمان مورد نیاز برای تفت دادن گوشت نهایتا ۳ دقیقه است. پیازهای ساطوری خرد شده را تفت بدهید. صبر کنید تا پیازها سبک و رنگ‌شان کاراملی و سرخ شود. پیاز داغ آماده شده را به گوشت تفت داده شده اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.
در مرحله بعد نمک، فلفل، زردچوبه، پودر زنجبیل و دارچین را به گوشت اضافه کنید. اگر از گوجه‌ فرنگی تازه استفاه می‌کنید در این مرحله گوجه فرنگی‌های رنده شده را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید و اجازه بدهید آب گوجه‌ فرنگی کشیده شود.
در یک ظرف جداگانه رب‌ گوجه‌ فرنگی را در مقداری روغن تفت بدهید تا مزه خامی رب گرفته شود. رب تفت داده شده را به مواد گوشت اضافه کنید و حدود یک دقیقه با هم روی شعله ملایم گاز بگذارید.


پختن لوبیا پلو و طرز تهیه آن با گوشت


مرحله سوم؛ تفت دادن لوبیا سبز بلانچ شده

لوبیا سبز خرد شده را بلانچ کنید (بلانچ کردن یعنی در یک قابلمه آب را به جوش بیاورید و لوبیا سبز خرده شده را در آن بریزید، بعد از ۳ دقیقه لوبیا سبز را با آب کاملا سرد بشویید و آبکش کنید) لوبیا سبزهای آبکش شده را کمی در کره تفت بدهید. لوبیا سبز تفت داده شده را به مایه گوشت اضافه کنید.

مرحله آخر؛ پخت و دم کردن برنج لوبیا پلو

یک ملاقه آب جوش به مایه گوشت و لوبیا اضافه کنید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز بپزد. در یک قابلمه دیگر آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بپزید. وقتی که دانه‌های برنج از وسط کمی حالت ترک خورده پیدا کرد، برنج را آبکش کنید.
برای این‌که لوبیا پلو شفته نشود برنج را کمی به اصطلاح «دون» آبکش کنید. کف قابلمه روغن بریزید، وقتی که روغن داغ شد سیب‌ زمینی‌های حلقه شده را کف آن بچینید. حالا روی سیب‌ زمینی‌ها لایه لایه برنج و مایه گوشت و لوبیا را بریزید. لایه آخر باید برنج باشد. ۲۵ تا ۳۰ دقیقه برای دم کشیدن لوبیا پلو روی شعله ملایم گاز کافی است.

روش تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده​

اگر می‌خواهید از گوشت چرخ‌ کرده یا سویا برای پخت لوبیا پلو استفاده کنید، به همین ترتیب عمل کنید و مایه گوشت چرخ‌ کرده و لوبیا را آماده کنید. مایه گوشتی لوبیا پلو را مثل مایه ماکارونی آماده کنید. برای دم کردن لوبیا پلو مایه را لا به لای برنج بگذارید و آن را دم کنید.

نکات مهم برای پخت لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای​


نکات مهم برای پخت لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای


  • برای تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای بهتر است از لوبیاهای سبز تازه و جوان استفاده کنید. اگر اهل لوبیا پلو باشید حتما از فصل بهار لوبیا سبزهای جوان را فریز کرده‌اید.
  • اگر قبل از فریز کردن لوبیاها آن‌ها را بلانچ کنید بهتر است. اگر هم لوبیا سبز تازه استفاده می‌کنید در همان لحظه پخت بلانچ کنید.
  • می‌توانید به جای پودر دارچین از چوب دارچین حین پخت گوشت استفاده کنید. اگر کمی زعفران غلیظ دم‌کرده هم به گوشت در حال پخت اضافه کنید طعم گوشت لذیذتر می‌شود.
  • یکی از فوت و فن‌های خوشمزه شدن لوبیا پلو این است که برای عطر و بوی بهتر لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای می‌توانید در هنگام دم کشیدن برنج کمی زیره به آن اضافه کنید. بعضی آشپزها هم کمی پودر گل‌ سرخ به ادویه لوبیا پلو در هنگام سرخ کردن گوشت اضافه می‌کنند، شما هم امتحان کنید. ادویه لوبیا پلو در مجموع نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران آب کرده و دارچین و همین مواردی است که ذکر شد.
  • حین دم کردن لوبیا پلو می‌توانید کمی زعفران دم شده غلیظ روی پلو بریزید.
  • اگر ته‌ دیگ سیب‌ زمینی یا نان را نمی‌پسندید یک ته‌ دیگ لذیذ و متفاوت را امتحان کنید. کف قابلمه‌ای که روغن ریخته‌اید، یک قاشق ماست چکیده و زعفران غلیظ را که با هم مخلوط کرده‌اید بریزید و سپس برنج و مایه گوشت و لوبیا را لایه لایه اضافه کنید. طعم این ته‌ دیگ ماست و زعفران بی‌نظیر است.
  • لوبیا پلو با گوشت مرغ هم می‌توانید درست کنید. مرغ را بپزید و ریش ریش کنید. سپس مرغ ریش ریش شده را با لوبیا، پوره گوجه و رب و ادویه به همین ترتیب آماده گذاشتن لای پلو کنید.
  • طرز تهیه لوبیا پلو برای ۱۰ نفر هم به همین ترتیب است، فقط مقدار مواد را بیشتر کنید.
  • طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با گوشت چرخ کرده یا تکه‌ای هم به همین ترتیب است.
  • در طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت می‌توانید به جای گوشت از مقداری قارچ استفاده کنید تا پروتئین مورد نیاز بدن تامین شود و غذای شما طعم بهتری پیدا کند.
  • در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای بهتر است از گوشت گوسفندی که کمی چرب است استفاده کنید تا غذای شما خوشمزه‌تر شود.
  • لوبیا پلو را با سبزی خوردن، سالاد شیرازی و ماست و خیار سرو کنید.
  • طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت به ۲ روش دمی و آبکش هم مرسوم است.
اگر شما هم نظر یا تجربه‌ای برای خوشمزه‌تر شدن لوبیا پلو دارید در قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول​

طرز تهیه لوبیا پلو چشم بلبلی چه فرقی با لوبیا پلو با گوشت و لوبیا سبز دارد؟​

تنها تفاوت لوبیا پلو شوشتری یا چشم بلبلی با لوبیا پلو با لوبیا سبز نوع لوبیاهای مورد استفاده در آن است. روش تهیه هر دو غذا مشابه است.

طرز تهیه لوبیا پلو برای گیاهخواران چگونه است؟​

برای تهیه لوبیا پلو بدون گوشت و برای گیاهخواران، هر نوع گوشتی را از دستور تهیه غذا حذف کنید. در صورت دلخواه به لوبیا پلو قارچ یا سویا اضافه کنید. بقیه مراحل را می‌توانید مانند روش‌های بالا انجام دهید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶-فرنی​



فرنی از نذری های کم هزینه رمضان




«فرنی» خوشمزه‌ترین غذای نذری کم هزینه ماه رمضان است که می‌توانید آن را به راحتی در خانه آماده کنید. معمولاً برای تهیه فرنی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. طرز تهیه فرنی بسیار ساده است و در عین حال مواد مغذی بسیار زیادی دارد که برای بازیابی انرژی از دست رفته در طول روزه‌داری مناسب است.

برای درست کردن فرنی با نشاسته باید بعد از تمیز کردن نشاسته ابتدا شیر سرد را در یک قابلمه بریزید. سپس نشاسته و شکر را به آن اضافه کنید. شعله زیر گاز را روشن کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود. هم زدن را تا زمانی که غلظت نشاسته به حد مناسب رسید، ادامه دهید.

سپس گلاب و هل و دیگر مواد را به فرنی اضافه می‌کنیم و باز هم می‌زنیم. برای تهیه فرنی از موادی مثل شیر پرچرب، نشاسته و گلاب استفاده می‌شود.

برای خواندن طرز تهیه انواع فرنی می‌توانید به مقاله طرز تهیه فرنی مراجعه کنید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۷- فلافل​


فلافل بهترین ساندویچ برای نذری




«فلافل» یک نذری ساده و کم هزینه و در عین حال بسیار خوشمزه است که معمولاً پیر و جوان از خوردن آن لذت می‌برند. برای تهیه فلافل ابتدا باید نخودها را از یک روز قبل بخیسانید. در طی این مدت چند بار آب نخودها را عوض و تازه کنید.

نخودهای خیس خورده، پیاز، فلفل، گشنیز، جعفری، نمک، سیر و زیره را در میکسر بریزید و همه را با هم مخلوط کنید تا زمانی که تمام مواد خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کند. مایه به دست آمده نباید زیاد شل باشد.

ذرات مایه باید کمی درشت‌تر از ذرات شکر باشند. بد نیست بدانید طرز تهیه فلافل با نخود پخته هم مرسوم است و می‌توانید از نخود پخته استفاده کنید. برای تهیه ساندویچ فلافل موادی مثل نخود خام، جعفری تازه، گشنیز تازه، انواع ادویه، پودر زیره سبز، فلفل سفید، بیکینگ پودر، خیارشور، گوجه فرنگی و ترشی لیته استفاده می‌شود.

طرز تهیه فلافل لبنانی به روش اصلی​





طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه را بلد هستید؟ اصلا می‌دانستید ۱۲ ژوئن هر سال روز جهانی فلافل است؟ طرز تهیه فلافل اصل لبنانی و آبادانی یا همان فلافل عربی و بندری به سبک بازاری معمولا با نخود یا باقلا سبز و یا مخلوطی از هر دو است. فلافل یک نذری کم هزینه ماه رمضان هم هست.


فلافل چیست؟​

فلافل، یک غذای سنتی و خیابانی خاورمیانه‌ است که به توپ‌ها یا کتلت‌های سرخ شده‌ای از نخود چرخ شده، باقلای سبز چرخ شده یا هر دو گفته می‌شود. فلافل را معمولا در نان پیتا یا نان‌های گردی به نام «تابون» (taboon) و همراه با سالاد، انواع ترشی، سس تند و سس‌های بر پایه ارده به‌عنوان یک میان وعده لذیذ برای ناهار نیم ساعته، شام سبک نونی و یا پیش‌غذا سرو می‌کنند.
فلافل برای غذای ماه رمضان گیاهخواران در برنامه غذایی یک ماهه رمضان هم یک گزینه ایده‌آل است. جالب است بدانید فلافل یک غذای ماه رمضانی در خوزستان و استان‌های جنوبی هم هست.
فلافل در اصل، غذای بومی کشورهای شرقی دریای مدیترانه و خاستگاه آن کشور لبنان است؛ البته به گفته برخی افراد، تاریخچه این غذا به زمان امپراتوری فرعون‌ها در مصر باستان بازمی‌گردد. می‌دانستید فلافل یکی از محبوب‌ترین فینگر‌فودهای دنیاست؟
یکی از خوشمزه‌ترین سبک‌های فلافل بازاری درست کردن آن به روش لبنانی‌هاست که اتفاقا آبادانی‌ها و اهوازی‌ها هم به همین سبک فلافل را درست می‌کنند. نحوه درست کردن فلافل خانگی کار سختی نیست.

طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه لبنانی بازاری به سبک آبادانی​

مواد لازم برای فلافل ترد و پفکی​

نخود خام: یک فنجان
پیاز: یک عدد متوسط
جعفری تازه: خرد و ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری
گشنیز تازه: خرد و ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک: یک قاشق چای‌خوری
سیر تازه: ۵ حبه
ادویه مخصوص فلافل: به میزان لازم

اگر ادویه مخصوص فلافل در دسترس ندارید از این ترکیب ادویه فلافل استفاده کنید:​

فلفل قرمز خشک و آسیاب شده: یک و نیم قاشق چای‌خوری
پودر زیره سبز: یک قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه: ۴/۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سفید: ۴/۱ قاشق چای‌خوری
آرد نخودچی: یک قاشق غذاخوری
بکینگ‌پودر: یک قاشق چای‌خوری
روغن مایع: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه فلافل بازاری​



مرحله اول: تهیه خمیر فلافل​

طرز درست کردن فلافل ساندویچی بازاری در خانه به این ترتیب است که ابتدا باید خمیر مایه فلافل را آماده کنید. در طرز تهیه خمیر فلافل باید این نکات را رعایت کنید؛ نخودها را از یک روز قبل بخیسانید. در طی این مدت چند بار آب نخودها را عوض و تازه کنید. نخودهای خیس خورده، پیاز، فلفل، گشنیز، جعفری، نمک، سیر و زیره را در میکسر بریزید و همه را با هم مخلوط کنید تا زمانی که تمام مواد خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کنند.
مایه به دست آمده نباید زیاد شل باشد. ذرات مایه باید کمی درشت‌تر از ذرات شکر باشند. بد نیست بدانید طرز تهیه فلافل با نخود پخته هم مرسوم است و می‌توانید از نخود پخته با جای نخود خام استفاده کنید که البته در زمان سرخ کردن، فلافل روغن بیشتری به خود جذب می‌کند.



مرحله دوم: به خمیر فلافل استراحت دهید​

در مرحله بعد آرد نخودچی و بیکینگ پودر را روی مواد مخلوط شده بپاشید و هم بزنید. باید میزان آرد برنج در خمیر فلافل به قدری باشد که وقتی می‌خواهید توپک‌های فلافل را درست کنید به دست‌تان نچسبند. برای چند ساعت مخلوط را در یک کاسه بریزید و روی آن را بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید تا مایه فلافل استراحت کند.



مرحله سوم: فلافل‌ها را در روغن داغ سرخ کنید​

در یک ماهیتابه یا ظرف گود و عمیق روغن بریزید و اجازه بدهید روغن داغ شود. از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و با دست گرد کنید. می‌توانید از اسکوپ مخصوص فلافل هم برای این کار استفاده کنید. توپ‌ها را داخل روغن داغ بریزید و اجازه دهید سرخ شوند. فلافل‌ها باید در روغن غوطه‌ور باشند. بعد از سرخ شدن آن‌ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.


فلافل‌ها را در روغن داغ سرخ کنید


۱۰ نکته طلایی در طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد آبادانی به روش مغازه‌ای​

۱- در روش درست کردن فلافل اصل آبادانی ساندویچی خوشمزه و ترد به سبک بازاری بهتر است به دستور پخت سنتی و اصلی آن عمل کنید. در کشورهای عربی و به خصوص لبنان فلافل را با عدس، سیب‌زمینی و حتی بادمجان هم درست می‌کنند اما مشهورترین آن‌ها «فلافل نخود» است. کلمه فلافل از لغت عربی «فلافلیل» که جمع مکسر کلمه «فلفل» است گرفته شده و همین نشان می‌دهد که نوع عربی و اصیل فلافل لبنانی، غذایی تند و پر از فلفل است. طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه و ساده در اغلب کشورهای عربی مثل لبنان طبق همین دستور گفته شده است.

۲- لبنانی‌ها معمولا این غذا را با «سالاد تبوله»، «سیب زمینی سرخ شده»، «هوموس» و «سس تهینی» که مخلوطی از ارده، سیر و لیموترش است سرو می‌کنند و به آن «بشقاب فلافل» می‌گویند. اما در سایر کشورهای عربی و همچنین در ایران فلافل را با ترشی به خصوص ترشی انبه، سس انبه یا سس خردل میل می‌کنند.


۳- یک اصل مهم در طرز تهیه یک فلافل خانگی اصل آبادانی و اهوازی ترد و پوک به سبک لبنانی‌ها این است که نخودها را حتما به مدت ۲۴ ساعت یا حتی بیشتر خیس کنید تا هم نرم شوند و هم آنزیم‌های طبیعی نخود آزاد شوند. در صورتی که نخودها به اندازه کافی خیس نخورند غذای شما خشک و سفت می‌شود. نخود هم باید خیس خورده و خام باشد، نخود را نپزید.
۴- معمولا فلافل‌ خیابانی خوشمزه‌تر ازانواع فلافل ساده خانگی است. دلیل آن استفاده از ادویه‌های مخصوص است که می‌توانید از عطاری‌ها و ادویه فروشی‌ها به عنوان «ادویه مخصوص فلافل» تهیه کنید تا یک فلافل خونگی خاص به سبک جنوبی و بازاری داشته باشید.
۵- ذر ترکیب ادویه فلافل، لبنانی‌ها کمی پودر هل برای عطر بهتر این غذا به آن اضافه می‌کنند. اگر طعم هل با ذائقه‌تان سازگار است آن را امتحان کنید تا یک فلافل خاص داشته باشید.
۶- زیره سبز را فراموش نکنید، زیره سنگینی معده شما را به خاطر میل کردن نخود برطرف می‌کند. اگر طعم نعناع خشک را می‌پسندید می‌توانید از آن هم به عنوان یکی از ادویه‌های فلافل بندری استفاده کنید.
۷- مواد فلافل اصل لبنانی چیست؟ در واقع لبنانی‌ها از سیب‌زمینی پخته برای تهیه فلافل استفاده نمی‌کنند، ولی شما می‌توانید در دستور فلافل آبادانی یک عدد سیب‌زمینی کوچک آب‌پز را هم به مواد این غذای خوشمزه اضافه کنید. به این ترتیب مواد چسبندگی بیشتری هم پیدا می‌کنند. اما همانطور که گفتیم طرز تهیه فلافل با نخود پخته چندان مرسوم نیست.
۸- طرز تهیه سس انبه فلافل بندری و خاص هم با پودر انبه و هم با میوه انبه است.
۹- فلافل بندری و بازاری ساندویچی یک غذای خوشمزه و مقوی برای گیاه‌خوران و افرادی است که برای خوردن گوشت محدودیت دارند. ایرانی‌ها عادت دارند این خوراک را با نان باگت میل کنند اما نان اصلی و سنتی این خوراک لذیذ نان «پیتا» است.
۱۰- پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترفندهای طلایی جلوگیری از وا رفتن فلافل را هم مطالعه کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۸ - سمبوسه سیب زمینی​



سمبوسه سیب زمینی از نذری های کم هزینه




شاید با دیدن «سمبوسه» در لیست غذاهای نذری ارزان‌قیمت تعجب کنید، اما سمبوسه هم خوشمزه است، هم پر انرژی و هم محبوب، پس می‌تواند گزینه خوبی برای نذری ماه رمضان باشد.

روش پخت سمبوسه بسیار آسان است. ابتدا در یک قابلمه متوسط مقداری آب و نمک را جوش بیاورید. سیب‌زمینی‌ها را خوب بپزید تا نرم و مغز پخت شوند. سیب‌زمینی‌های پخته شده را ریز خرد کنید یا رنده کنید و کنار بگذارید.

در یک ماهیتابه متوسط روغن را داغ کنید و دانه‌های زیره سبز و برگ بو را کمی روی حرارت ملایم تفت دهید. حالا پیاز را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه سرخ کنید. وقتی که رنگ گوشت قهوه‌ای شد سیر رنده شده و زنجبیل ریز خرده شده را اضافه کنید.

برای تهیه سمبوسه سیب زمینی از موادی مثل سیب زمینی، نخود فرنگی، دانه زیره سبز، گوشت چرخ کرده، پودر گشنیز، فلفل قرمز و فلفل سبز تند استفاده می‌شود.

طرز تهیه سمبوسه سیب‌ زمینی

 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۹- ماکارونی با سویا و قارچ​



ماکارونی با سویا و قارچ از نذری های کم هزینه برای رمضان




«ماکارونی» یک غذای پرطرفدار است که بیشتر افراد از خوردن آن لذت می‌برند. «ماکارونی با سویا» می‌تواند به عنوان یک غذای نذری کم هزینه ماه رمضان نیز گزینه مناسبی باشد. برای درست کردن یک ماکارونی قرمز خوشمزه با سویا و قارچ ابتدا به مدت ۲ الی سه ساعت سویا را در یک لیوان شیر خیس کنید و به آن مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید.

بعد از این مدت سویا را آبکش کنید و خوب فشار دهید تا شیر اضافی آن گرفته شود. پیازها را ریز و حبه‌ای خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. وقتی که پیازها سبک شدند کمی دیگر سرخ کنید تا کاراملی شوند.

حالا نوبت اضافه کردن سویا است. بعد از ریختن سویا در سس گوجه فرنگی چند قاشق آب به سویا اضافه کنید تا سویا خوب بپزد. سپس سویا را خوب تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.


طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ با رنگ قرمز و خوشمزه​


طرز تهیه و رازهای خوشمزه و قرمز شدن ماکارونی با سویا و قارچ


اغلب مردم عادت دارند ماکارونی را با گوشت چرخ کرده درست کنند اما اگر قصد دارید به دلایل مختلف مصرف گوشت را در رژیم غذایی روزانه محدود کنید یا هر از چند گاهی گیاهخواری کنید ماکارونی یا اسپاگتی رشته‌ای و فرمی با سویا یک گزینه ایده‌آل غذا با سویا برای شام و ناهار، سحری مقوی و غذای ماه رمضان گیاهخوران است. ماکارونی یک غذا با رب گوجه خوشمزه است که می‌توانید آن را در برنامه غذایی یک ماهه رمضان جای دهید و البته یک نذری کم هزینه ماه رمضان و افطاری کم هزینه هم هست. اما چگونه یک ماکارونی قرمز و خوشرنگ درست کنیم؟

مواد لازم ماکارونی با سویا برای ۶ نفر​

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۹۰ دقیقه
ماکارونی یا همان اسپاگتی رشته‌ای : ۷۰۰ گرم
سویا: ۲۰۰ گرم
قارچ: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد متوسط
شیر: ۱ لیوان
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۵ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی رنده شده: ۴ عدد متوسط
زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
فلفل پاپریکا: ۱ قاشق مرباخوری
فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز: ½ قاشق چایخوری
کره: به مقدار لازم
نمک: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
آب جوشیده گرم: ۱/۲ فنجان

مراحل طرز تهیه ماکارونی بدون گوشت​


طرز تهیه ماکارونی قرمز خوشمزه با قارچ و سویا


مرحله اول​


برای درست کردن یک ماکارونی قرمز خوشمزه با سویا و قارچ ابتدا به مدت ۲ الی سه ساعت سویا را در یک لیوان شیر خیس کنید و به آن مقداری فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. بعد از این مدت سویا را آبکش کنید و خوب فشار دهید تا شیر اضافی آن گرفته شود. پیازها را ریز و حبه‌ای خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. وقتی که پیازها سبک شدند کمی دیگر سرخ کنید تا کاراملی شوند.

مرحله دوم​


زردچوبه را اضافه کنید و زمانی که زردچوبه تفت خورد و طعم خامی آن گرفته شد گوجه فرنگی‌های رنده شده را اضافه کنید. آب گوجه فرنگی باید خوب کشیده و سرخ شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را هم اضافه کنید.

مرحله سوم​


حالا نوبت اضافه کردن سویا است. بعد از ریختن سویا در سس گوجه فرنگی چند قاشق آب به سویا اضافه کنید تا سویا خوب بپزد. سپس سویا را خوب تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. بعد از حدود ۵ یا شش دقیقه سایر ادویه‌جات به علاوه نمک به سویا اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا طعم فلفل و ادویه و نمک به خورد سویا بروند.



مرحله چهارم​


در این فاصله قارچ‌ها را برش بزنید و در مقداری کره و فلفل سیاه تفت دهید تا کمی سبک شوند. سپس قارچ‌های تفت خورده را به ترکیب سویا اضافه کنید. مایه سویا و قارچ را خوب هم بزنید. اگر مایه به روغن نیاز دارد کمی دیگر روغن اضافه کنید تا مایه ماکارونی ته نگیرد. به مایه سویا اجازه دهید تا به روغن بیفتد. بهتر است برای چند دقیقه درب ماهیتابه را ببندید و صبر کنید تا مایه ماکارونی به روغن بیفتد.

مرحله پنجم​


در یک قابلمه آب را جوش بیاورید، مقداری نمک به آب اضافه کنید و ماکارونی را طبق دستور روی بسته بپزید و آبکش کنید. بعد از مدت زمان گفته شده روی بسته، ماکارونی را آبکش کنید.
برای ته دیگ ماکارونی بسته به اندازه قابلمه یک یا دو عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌ای برش بزنید. برای این‌که ته دیگ سیب زمینی نسوزد بهتر است برش‌ها حدود نیم سانت قطر داشته باشند. روی سیب‌زمینی‌ها مقداری کنجد و نمک بپاشید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. روغن را داغ کنید و سیب‌زمینی‌های آغشته به نمک و کنجد را کف قابلمه بچینید.
برای این‌که ماکارونی یکدستی داشته باشید به صورت لایه لایه ماکارونی و مایه ماکارونی را در قابلمه بریزید. به این ترتیب که در لایه اول ماکارونی، لایه دوم نصف مایه ماکارونی و نیمی از نصف فنجان آب جوشیده گرم (جوش و خیلی داغ نباشد، دمای ولرم کافی است) و در لایه دوم هم به همین ترتیب یک لایه ماکارونی، نصف باقی مانده مایه ماکارونی و باقی‌مانده فنجان آب.
مدت زمان دم کشیدن ماکارونی و برشته شدن ته دیگ سیب زمینی بستگی به ضخامت کف قابلمه دارد. بهتر است برای دم کردن ماکارونی قرمز با سویا و قارچ از قابلمه چدن استفاده کنید تا ته دیگ نسوزد. ۳۰ الی ۴۵ دقیقه برای دم کشیدن ماکارونی و برشته شدن ته دیگ سیب زمینی کنجدی کافی است.

راز و رمز خوشمزه شدن یک ماکارونی قرمز خوشمزه با سویا و قارچ​


راز و رمز خوشمزه شدن یک ماکارونی قرمز با سویا و قارچ

  • ۷ جولای (۱۷ تیر) روز جهانی ماکارونی است. ماکارونی با گوشت چرخ کرده، ساندویچ ماکارونی، ماکارونی با مرغ، ماکارونی بدون گوشت و حتی ماکارونی بدون هیچ چی از محبوب‌ترین غذاها در تمامی اعصار و قرون است. تقریبا ۹۹ درصد افراد درست کردن ماکارونی یا همان اسپاگتی رشته‌ای را بلد هستند اما تعداد کمی از آن‌ها فوت و فن قرمز شدن ماکارونی را بلد هستند.
  • برای مرحله دم کردن ماکارونی حتما از ۱/۲ فنجان آب استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ماکارونی خوب بخار کند و قرمز شود و هنگام سرو بافتی نرم و لطیف داشته باشد، راز قرمز شدن ماکارونی مجلسی همین است.
  • طرز تهیه ماکارونی شکل دار و فرمی هم به همین ترتیب اسپاگتی رشته‌ای است.
  • طرز تهیه ماکارونی ایتالیایی هم تمام این مراحل را دارد. با این تفاوت که ماکارونی ایتالیایی دم نکرده و به نوعی اسپاگتی سریع و فوری است. بعد از آبکش کردن ماکارونی آن را در ظرف مناسب سرو کنید و مایه گوشتی یا سویا ماکارونی را روی آن بریزید و ماکارونی را دم نکنید.
  • خیس کردن سویا در شیر طعم لذیذی به سویا می‌بخشد و طعم خاص سویا که برای برخی خوشایند نیست را کاملا از بین می‌برد.
  • برای این‌که یک ماکارونی قرمز خوشمزه داشته باشید بعد از آبکش کردن ماکارونی آن را با آب سرد بشورید تا لعاب ماکارونی از آن جدا شود و مایه ماکارونی حسابی روی آن بنشیند.
  • اگر ترجیح می‌دهید ماکارونی را دم نکنید بعد از آبکش کردن آن، ماکارونی را در ظرف مورد نظر سرو کنید و مایه ماکارونی را روی آن بریزید. روی مایه ماکارونی کمی پنیر پارمزان رنده شده بپاشید.
  • هنگامی که ماکارونی را در آب جوش ریختید مرتب ماکارونی را با یک چنگال هم بزنید تا رشته‌های ماکارونی به هم نچسبند. به آب ماکارونی روغن اضافه نکنید چون چربی رشته‌های ماکارونی اجازه نمی‌دهد که مایه ماکارونی خوب به خورد آن برود و یک ماکارونی قرمز خوشمزه با سویا و قارچ داشته باشید.
  • طرز تهیه ماکارونی یا اسپاگتی رشته‌ای با گوشت مرغ و میگو هم مرسوم است.
  • می‌دانستید ماکارونی یکی از بهترین غذاها برای افراد مبتلا به سرطان به خصوص در زمان‌هایی است که دهان‌شان در اثر شیمی درمان زخم شده است؟
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۰- رنگینک​



رنگینک از دسرهای ارزان




«رنگینک» یکی از مقوی‌ترین و لذیذترین دسرهای ایرانی است که در لیست ارزان‌ترین نذری‌های ماه رمضان نیز قرار دارد. این دسر با خرما مشهور طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و بسیار انرژی‌بخش است.

اصالت این دسر متعلق به شهرهای جنوبی کشور است و به دلیل داشتن خرما، گردو و دارچین طبع فوق‌العاده گرمی دارد و یک شیرینی محبوب ماه رمضانی است. در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک ساده باید کره را داخل یک ماهیتابه بریزید.

اجازه دهید کره با حرارت ملایم آب شود. مقدار کره مورد نیاز برای درست کردن رنگینک بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است. در صورتی که دوست دارید از کره کمتری استفاده کنید می‌توانید ۲۰۰ گرم کره به کار ببرید.

به یاد داشته باشید در طرز تهیه رنگینک خرما باید به اندازه نصف مقدار آرد، کره یا روغن به آن اضافه کنید.


۴ طرز تهیه رنگینک قالبی و ساده به روش جنوبی​

3 طرز تهیه رنگینک مرحله به مرحله + فیلم آموزش تهیه


طرز تهیه رنگینک مرحله به مرحله به 2 روش ساده و توپی

رنگینک خرما یکی از مقوی‌ترین و لذیذترین دسرهای ایرانی است که معمولاً آن را در ماه رمضان به عنوان نذری کم هزینه و برای لیست غذاهای ماه رمضانی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان درست می‌کنند. این دسر با خرما مشهور طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و بسیار انرژی‌بخش است. اصالت این دسر متعلق به استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، فارس، بوشهر و بندرعباس است و به دلیل داشتن خرما، گردو و دارچین طبع فوق‌العاده گرمی دارد.




مواد لازم برای تهیه رنگینک بندری به صورت قالبی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
خرمابه مقدار دلخواه
آرد نخودچینصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید گندم۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره۱۶۰ گرم
شکر۴ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل۲ قاشق غذاخوری
مغز گردوبه مقدار دلخواه
پودر زنجبیلبه مقدار دلخواه
پودر دارچینبه مقدار دلخواه
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت رنگینک خرما: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه رنگینک جنوبی به صورت قالبی​

مراحل طرز تهیه رنگینگ جنوبی به صورت قالبی

این طرز تهیه رنگینک جنوبی یک مدل از طرز تهیه رنگینک بوشهری و رنگینک خوزستانی است و برخی افراد آن‌ را با آرد نخودچی درست می‌کنند. همچنین گردو را به صورت لایه‌ای روی خرمای رنگینک می‌ریزند. در ادامه مراحل درست کردن این روش تهیه رنگینک جنوبی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد رنگینک را آماده کنید​

ابتدا برای درست کردن رنگینک، آرد نخودچی و آرد سفید را جداگانه الک کنید. خرماها را پوست بگیرید و هسته آنها را بیرون بیاورید. مغز گردوها را هم با گوشتکوب خرد کنید یا در غذاساز پودر کنید. سپس یک تابه را روی حرارت بگذارید و آرد نخودچی و آرد گندم را در آن بریزید. آردها را با هم ترکیب کنید و روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا طعم خامی آرد گرفته شود. لازم نیست رنگ آرد، تغییر کند.

مرحله دوم: مایه رنگینک را درست کنید​

سپس کره را به تابه اضافه کنید. همزمان که کره ذوب می‌شود، آرد و کره را با هم تفت دهید. صبر کنید تا کره به طور کامل آب شود و آرد حالت خمیری بگیرد. سپس به این مخلوط، مقداری دارچین، پودر زنجبیل و شکر هم اضافه کنید و هم بزنید تا شکر ذوب شود و ادویه‌ها به خورد آرد بروند.

مرحله آخر: رنگینک خرما را در ظرف سرو بریزید​

در مرحله آخر، کف یک ظرف یک پلاستیک فریزری بگذارید. یک لایه از مایه آرد رنگینک را به عنوان لایه زیری بریزید. روی آن را خرماهای هسته گرفته بچینید و روی خمیرها را مغز گردوی پودر شده بپاشید. دوباره به عنوان لایه آخر، بقیه مایه آرد رنگینک را بریزید. پلاستیک را ببندید و ظرف را در یخچال به مدت ۲ ساعت قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس رنگینک قالبی را به قطعات دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه رنگینک بندرعباسی ساده (یک بشقاب متوسط)​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد سفید۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن حیوانی یا کره۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم
پودر دارچین۱ قاشق مرباخوری
هل (پودر شده)نصف قاشق چای‌خوری
خرمابه اندازه حجم بشقاب
مغز گردوبه مقدار دلخواه
پودر نارگیلبرای تزیین رنگینک

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت رنگینک: ۲۰ دقیقه
میزان کالری رنگینک در یک بشقاب متوسط: ۴۲۳ کالری


مراحل طرز تهیه رنگینک خانگی بندری​

طرز تهیه رنگینک خرما به روش جنوبی و شیرازی

این مدل رنگینک خرما بندری یکی از اصیل‌ترین دسرهای جنوبی است که به دلیل داشتن خرما، مغز گردو و ادویه‌های متنوع و گرم مثل هل و دارچین بسیار قوی و پرانرژی است. رنگینک شیرازی هم به همین روش درست می‌شود.

مرحله اول: آب کردن کره در ماهیتابه​

در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک ساده باید کره را داخل یک ماهیتابه بریزید. اجازه دهید کره با حرارت ملایم آب شود. مقدار کره مورد نیاز برای درست کردن رنگینک بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است. در صورتی که دوست دارید از کره کمتری استفاده کنید می‌توانید ۲۰۰ گرم کره به کار ببرید. به یاد داشته باشید در طرز تهیه رنگینک خرما باید تقریبا به اندازه نصف مقدار آرد، کره یا روغن به آن اضافه کنید.

مرحله دوم: تفت دادن آرد رنگینک​

در فاصله آب شده کره، باید آرد را یک بار الک کنید تا اگر گلوله‌ای در آن وجود دارد جدا شود. سپس آرد یکدست شده را به کره آب شده اضافه کنید. با کمک یک قاشق چوبی کره و آرد را روی حرارت ملایم هم بزنید.
این کار را آن قدر ادامه دهید تا خامی آرد گرفته شود و خوب تفت بخورد. آرد و کره را مدام هم بزنید تا ته نگیرد و کمی رنگ بگیرد و طلایی شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید این مایه کمی خنک شود. برای درست کردن رنگینک توجه داشته باشید که ترکیب آرد و کره نباید مثل حلوا تیره و سفت شود و باید آن را کمی رقیق‌تر از روی گاز بردارید.

مرحله سوم: آماده کردن خرمای رنگینک​

در سومین مرحله از طرز تهیه رنگینک خرما باید پوست و هسته خرماها را جدا کنید. برای اینکه هسته خرماها را راحت‌تر خارج کنید می‌توانید از یک نی محکم یا لوله خودکار تمیز استفاده کنید. سپس به جای هسته خرما، یک چهارم مغز گردو داخل خرما قرار دهید.
این کار را برای همه خرماها تکرار کنید. مقدار خرمای شما باید به اندازه‌ای باشد که یک ظرف متوسط را پر کند. اگر دوست دارید گردویی که برای درست کردن رنگینک استفاده می‌شود، ترد باشد، می‌توانید مقداری مغز گردوها را در تابه تفت دهید و بعد داخل خرما قرار دهید.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد رنگینک​

بعد از اینکه ترکیب آرد و کره کمی خنک شد، پودر دارچین و پودر هل را به آن اضافه کنید. سپس مواد را خوب با هم ترکیب کنید. حالا نیمی از این ترکیب را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید. خرماهایی را که داخل آن را با گردو پر کرده‌اید، روی این مایه و داخل ظرف بچینید.
لازم نیست خرماها را کاملاً نزدیک به هم قرار دهید. کافی است ظرف را پر کنید و هر جا که لازم است خرما بگذارید. این کار موجب می‌شود تا دسر شما بیش از اندازه طعم خرما به خود نگیرد و لذیذتر شود. سپس دوباره روی خرماها نیمی دیگر از مایه آرد و کره بریزید تا کاملاً سطح خرماها پوشیده شود.

مرحله پنجم؛ سرو رنگینک خرما​

این مدل رنگینک بندری و جنوبی را می‌توانید به صورت گرم یا سرد سرو کنید. اگر می‌خواهید رنگینک را سرد سرو کنید اجازه دهید از داغی بیفتد و سپس آن را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه رنگینک توپی به روش جنوبی​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد گندم۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خرما۲۰ تا ۲۵ عدد
کره۵۰ گرم
روغن حیوانینصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز گردو۵۰ گرم
مغز پسته۵۰ گرم
مغز بادام۵۰ گرم
پودر نارگیل۲۰ گرم
پودر پسته و پودر باداماز هر کدام ۲۰ گرم
کنجد۵۰ گرم

مراحل طرز تهیه رنگینک توپی به روش جنوبی​

طرز تهیه رنگینک توپی

در این روش از طرز تهیه رنگینک جنوبی و بندری، بعد از آماده شدن مواد رنگینک، رنگینک‌ها به صورت دایره‌ای و توپی در می‌آیند. در ادامه مراحل طرز تهیه رنگینک توپی را دنبال کنید.

مرحله اول: آماده کردن خرما برای رنگینک​

در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک توپی باید پوست و هسته خرماها را جدا کنید. سپس در یک ماهیتابه نچسب مقداری روغن حیوانی (یا هر روغن جامد و نیمه جامدی که دوست دارید) بریزید و خرماها را با دست یا چنگال له کنید و داخل روغن بریزید. برای ۲ تا سه دقیقه خرماها را در روغن تفت دهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم: تفت دادن آرد رنگینک​

در مرحله دوم از طرز تهیه رنگینک توپی باید آرد را در یک تابه دیگر بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و مدام آرد را هم بزنید تا خامی آن گرفته شود. این کار را برای ۱۰ دقیقه ادامه دهید و زمانی که رنگ آرد کمی عوض شد و بوی خامی آن گرفته شد، کره را به آن اضافه کنید. سپس مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد رنگینک​

در این مرحله باید خرمای تفت داده شده را به آرد اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید. سپس مغز گردو، مغز پسته و مغز بادام را خرد کنید و به همراه کنجد به سایر مواد اضافه کنید. مایه رنگینک را خوب هم بزنید و اجازه دهید کمی خنک شوند.

مرحله چهارم؛ شکل دادن رنگینک توپی​

در آخرین مرحله از طرز تهیه رنگینک توپی باید مایه رنگینک را کمی ورز دهید تا بافت یکدستی پیدا کند. سپس مقداری از مایه رنگینک را بردارید و با دست گرد کنید. پودر پسته، پودر بادام و پودر نارگیل را در کنار دست‌تان قرار دهید.

هر بار که مواد رنگینک را به صورت توپی درست کردید، در یکی از پودرها بغلتانید و داخل ظرف بچینید. سپس رنگینک‌های توپی را برای حدود ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً سفت و آماده شوند. می‌توانید این رنگینک خوشمزه را همراه با چای سرو و میل کنید.

مواد لازم برای تهیه رنگینک خرما بندری با ارده و بیسکویت​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
خرما بدون هسته۷۵۰ گرم
کنجد تفت داده شده۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ارده۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل یا گردو پودر شده۳ قاشق غذاخوری
بیسکویت (پودر شده)۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر زنجبیلنصف قاشق چای‌خوری
پودر هلنصف قاشق چای‌خوری
کره۲۵ گرم

مراحل طرز تهیه رنگینک خرما با ارده مخصوص بوشهر​

مراحل طرز تهیه رنگینک خرما ساده و خوشمزه بندری مخصوص بوشهر

یکی از روش‌های درست کردن رنگینک خانگی به روش جنوبی و بندری استفاده از ارده در کنار خرما و سایر مواد تشکیل‌دهنده آن است. این رنگینک بیشتر در بوشهر درست می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. در ادامه مراحل روش تهیه رنگینک با ارده را دنبال کنید.

مرحله اول: آماده کردن خرما و کنجد​

در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک بوشهری با خرما و ارده باید خرماها را از وسط نصف کنید و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس با چرخ گوشت خرماها را چرخ کنید. در یک ماهیتابه کنجد را با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود و بوی خامی کنجد گرفته شود (اگر از کنجد بو داده استفاده می‌کنید نیاز به انجام این کار نیست).

مرحله دوم: پودر کردن بیسکویت​

برای تهیه این رنگینک بهتر است از پودر بیسکویت ساده استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید بیسکویت را حذف کنید و آرد تفت داده شده را به دسر اضافه کنید. برای پودر کردن بیسکویت باید آن‌ها را در یک ظرف بریزید و با گوشت‌کوب دستی یا میکسر کاملاً آرد کنید.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد رنگینک​

در این مرحله باید خرمای چرخ شده، کنجد، پودر نارگیل یا مغز گردو پودر شده را با هم ترکیب کنید. سپس پودر بیسکویت، پودر هل و زنجبیل را اضافه کنید. دستتان را به کره آغشته کنید و با دست مواد را ترکیب کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن ارده​

در آخرین مرحله باید ارده را به مواد رنگینک اضافه کنید و رنگینک را داخل یک قالب سیلیکونی که کمی با روغن چرب کرده‌اید بریزید و خوب فشرده کنید. قالب را در فریزر قرار دهید و بعد از چند ساعت دسر را برگردانید و سرو کنید.

روش تهیه رنگینک رولتی​

یک روش مجلسی درست کردن رنگینک درست کردن آن به شکل رولی یا رولتی است.

نکات مهم در طرز تهیه رنگینک خرما​

نکات و فوت و فن های طرز تهیه رنگینک خرما

  • موقع سرو کردن رنگینک خرما می‌توانید آن را با کمک یک چاقوی تیز به هر شکلی که دوست دارید برش دهید و بعد تزیین کنید.
  • می‌توانید رنگینک خرما را برای چند هفته در یک ظرف درب بسته در یخچال نگه دارید.
  • در طرز تهیه رنگینک مجلسی می‌توانید بعد از سفت شدن رنگینک آن را با کمک قالب ستاره، قلب یا گل شکل دهید. سپس روی آن را با پودر پسته و خلال بادام یا پودر نارگیل تزیین کنید.
  • برای درست کردن رنگینک حتماً از خرمای نرم یا رطب استفاده کنید. اگر از خرمای سفت برای این کار استفاده می‌کنید، حتماً خرما را چند ساعت در آب خیس کنید تا نرم شود.
  • در طرز تهیه رنگینک استفاده از آرد سبوس‌دار موجب می‌شود تا رنگینک شما عطر و طعم بهتری بگیرد.
  • رنگینک به دلیل وجود خرما، گردو و آرد تفت داده شده طبع فوق‌العاده گرمی دارد. پس از مصرف بیش از اندازه آن اجتناب کنید و سعی کنید در کنار آن از غذاهایی با طبع خنک مثل سبزی پلو با ماهی استفاده کنید.
  • برای اینکه رنگینک شما عطر و طعم بهتری به خود بگیرد، می‌توانید در زمان ترکیب کردن آرد و کره مقداری زعفران آب شده نیز به آن اضافه کنید.
  • برای ترکیب کردن آرد و کره حتماً از یک ماهیتابه یا قابلمه گود استفاده کنید تا آرد کاملاً در کره غوطه‌ور شود. سپس مواد را به سرعت هم بزنید تا گلوله نشوند.
  • بیش از اندازه شل بودن و یا سفت شدن ترکیب آرد و کره کاملاً روی طعم و ظاهر رنگینک تأثیر می‌گذارد. بنابراین سعی کنید مواد را به اندازه تفت دهید و با غلظت مناسب (رقیق‌تر از مایه حلوا) از روی گاز بردارید تا در نهایت رنگینک خوشمزه‌تری داشته باشید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رنگینک خرما​

در طرز تهیه رنگینک خرما از چه روغن‌هایی استفاده می‌شود؟​

برای درست کردن رنگینک خرما باید از ترکیب روغن و کره یا روغن حیوانی یا روغن جامد استفاده شود و بهتر است از روغن مایع به تنهایی استفاده نشود.

بهترین خرما برای درست کردن رنگینک چه خرمایی است؟​

برای درست کردن رنگینک حتماً از خرمای نرم یا رطب استفاده کنید. اگر از خرمای سفت برای این کار استفاده می‌کنید، حتماً خرما را چند ساعت در آب خیس کنید تا نرم شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۱-حلوا مجلسی زعفرانی​



طرز تهیه حلوای مجلسی از نذری‌های کم هزینه برای ماه رمضان




«حلوا» از جمله محبوب‌ترین دسرهای خاورمیانه و به خصوص ایران است. حلوا در بسیاری از مناطق ایران از زمان‌های قدیم چه برای مراسم شادی و عروسی و جشن‌های مذهبی و نذری بهترین گزینه است. حلوا از نذری‌های ارزان قیمت است که با موادی ساده و در مدت زمانی کوتاه آماده می‌شود.

برای درست کردن شهد حلوا ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا ذرات شکر به طور کامل در آرد حل شوند. در مرحله بعد زعفران و گلاب را به محلول آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید.

وقتی که رنگ شهد کاملاً زعفرانی شد و شهد قوام گرفت و کمی غلیظ شد، شعله را خاموش کنید. برای تهیه حلوا مجلسی زعفرانی باید از آرد گندم، روغن جامد، خلال پسته و بادام، گلاب و زعفران استفاده کنید.


طرز تهیه حلوا نذری و مجلسی + فیلم | مواد لازم برای ۵۰ تا ۲۰۰ نفر​

طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی طلایی با 12 ترفند + فیلم


طرز تهیه حلوا مجلسی مرحله به مرحله و رازهای خوشمزه شدن آن

حلوا نذری و مجلسی چطور درست کنیم؟ در بسیاری از مناطق ایران از زمان‌های قدیم چه برای مراسم شادی و عروسی و جشن‌های مذهبی و چه برای مجلس ختم و عزاداری‌های ملی و مذهبی و البته غذاهای نذری محرم «حلوا» پای ثابت بوده است. حلوا یک نذری کم هزینه ماه رمضان و یک دسر ماه رمضانی محبوب هم هست. اما چطور می‌توانیم یک حلوای نذری و مجلسی طلایی و خوشمزه درست کنیم؟

مواد لازم مایه حلوا (برای ۶ نفر)​


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آرد سفید گندم۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد یا روغن حیوانی۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل۱/۲ قاشق چای‌خوری
خلال پسته، خلال بادام و پودر نارگیلبرای تزیین حلوا

مواد لازم برای تهیه شهد حلوا​

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
آب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱ و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر زعفران ساییده شده۱ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت حلوا: ۲ ساعت
میزان کالری در ۱۰۰ گرم حلوا: ۵۱۲ کالری

مراحل طرز تهیه شربت حلوا​


مراحل طرز تهیه شربت حلوا


برای درست کردن حلوا به روش مجلسی برای مراسم ختم یا نذری و سایر مناسبت‌ها، ابتدا باید شهد یا شربت حلوا را آماده کنید. این شهد باید غلظتی کمتر از عسل داشته باشد. برای تهیه شربت حلوا، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ آب و شکر را با هم مخلوط کنید​

برای درست کردن شربت حلوا ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا ذرات شکر به طور کامل در آب حل شوند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن زعفران و گلاب به شهد حلوا​

در مرحله بعد زعفران و گلاب را به محلول آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که رنگ شهد کاملا زعفرانی شد و شهد قوام گرفت و کمی غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید.

مراحل طرز تهیه حلوا با آرد سفید گندم​


طرز تهیه حلوای زعفرانی


در طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه، باید آرد را آماده کنید و بعد دیگر مواد را به آن اضافه کنید. برای مشاهده مراحل تهیه حلوا مجلسی و نذری با آرد گندم، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ آرد را الک کنید و تفت دهید​

قبل از هر چیز آرد را ۲ بار الک کنید تا حین پخت گوله‌ گوله نشود. آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید و مرتب هم بزنید تا تمام ذرات آرد به صورت هماهنگ تفت بخورد و بوی خامی آن گرفته شود. زمانی که رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرمی درآمد، شعله گاز را خاموش کنید. یک بار دیگر هم آردهای تفت داده شده را الک کنید تا یک حلوای صاف، یکدست و لطیف داشته باشید.

مرحله دوم؛ آرد و روغن را با هم تفت دهید​

قرار است یک‌ بار دیگر آرد را با روغن هم تفت بدهیم. پس همان‌قدر که در مرحله نخست تفت دادن، رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرمی درآمد شعله را خاموش کنید. بعد از الک کردن دوباره، آرد را دوباره در ماهیتابه یا قابلمه بریزید.
آرد را به سمت گوشه‌های ظرف کنار بزنید به نحوی که وسط قابلمه خالی شود. در این مرحله پودر هل، روغن جامد یا حیوانی و روغن مایع را همه با هم اضافه کنید. شعله گاز را روی درجه ملایم تنظیم کنید. همه مواد را مرتب به هم بزنید تا به رنگ دلخواه حلوایی که می‌خواهید برسید.

مرحله سوم؛ شهد حلوا را اضافه کنید​

در این مرحله شهد را به آرامی به مایه حلوا اضافه کنید. باید همزمان با اضافه کردن شهد مرتب مایه حلوا را هم بزنید. آن‌قدر حلوا را هم بزنید تا شهد خوب به خورد مواد برود. حالا در صورت دلخواه چند قطره گلاب و یک یا دو قطره عرق هل اضافه کنید.
وقتی حلوا به روغن افتاد شعله را خاموش کنید. حلوا را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. حلوای نذری و مجلسی را با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل یا دارچین تزیین کنید.


طرز تهیه حلوا آرد گندم زعفرانی


نسبت مواد لازم برای تهیه حلوا نذری برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر​


نسبت مواد لازم برای تهیه حلوا نذری برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر


برای تهیه حلوا نذری برای ۱۰۰ نفر، به ۳ کیلوگرم آرد گندم یا آرد سنگک، ۱۵ لیوان شکر، ۱۳ لیوان آب، ۷ لیوان روغن مایع و جامد، ۳۰۰ گرم کره، ۳ لیوان گلاب، ۱ قاشق غذاخوری پودر هل و ۲ قاشق غذاخوری زعفران ساییده نیاز دارید.
اگر می‌خواهید حلوای نذری برای ۵۰ یا ۶۰ نفر درست کنید، این میزان مواد را نصف کنید و اگر حلوای نذری برای ۲۰۰ نفر درست می‌کنید، نسبت‌ها را دو برابر کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا مجلسی و نذری زعفرانی با پیمانه​


فوت و فن‌های طلایی شدن حلوا مجلسی زعفرانی


  • برای این‌که رنگ حلوا مجلسی و نذری زعفرانی، طلایی شود باید به آرامی و با دقت آرد را تفت بدهید. بوی خامی آرد باید به صورت کامل گرفته شود اما نباید آن‌قدر این تفت دادن ادامه پیدا کند که رنگ حلوا قهوه‌ای و تیره شود. به همین منظور باید شعله در ملایم‌ترین حالت ممکن باشد. برای داشتن یک حلوای طلایی باید صبور باشید و دقایق زیادی را پای گاز به تفت دادن ملایم آرد صرف کنید.
  • یادتان باشد آرد بعد از الک و تفت داده شدن وزنش کم می‌شود. پس حتما دو لیوان سر پر آرد در این دستور استفاده کنید.
  • اگر حلوای‌ نذری و مجلسی شما کشدار می‌شود به خاطر این است که گلوتن موجود در آردتان زیاد است. راه‌حل این مشکل این است که مقدار کمی پودر نشاسته را به آرد اضافه کنید.
  • برای درست کردن حلوای ساده یا زعفرانی با آرد گندم، آرد گندم سبوس‌دار بهترین آرد است. آرد سبوس‌دار مثل آردی که برای تهیه نان سنگک استفاده می‌شود، گلوتن پایینی دارد و به همین دلیل حلوا را لطیف‌تر می‌کند. در مجموع در صنعت شیرینی‌پزی هر چه آرد گلوتن کمتری داشته باشد شیرینی ترد‌تر و شکننده‌تر و خوش‌خوراک‌تر از آب در‌می‌آید. آرد نانوایی از نوع آرد سبوس گرفته است و حلوای شما را سفت و کشدار می‌کند. پس برای اینکه حلوا کشدار نشود از آرد سبوس‌دار استفاده کنید.
  • یک ترفند درست کردن حلوای پف‌دار این است که قبل از این‌که شهد را به حلوا اضافه کنید دو قاشق شکر روی ترکیب آرد و روغن بپاشید و به سرعت و بی‌وقفه هم بزنید. دانه‌های شکر سبب می‌شود آرد کمی هوا بگیرد و حلوا پف کند. سپس شهد حلوا را اضافه کنید.
  • می‌توانید به جای روغن حیوانی یا جامد، از کره برای درست کردن حلوای نذری و مجلسی استفاده کنید.
  • در آخرین مرحله و بعد از اضافه کردن شهد، چند قطره گلاب خالص و در صورت تمایل چند قطره عرق هل اضافه کنید تا حلوای نذری بوی بی‌نظیری پیدا کند.


ترکیب دقیق و نکات مهم کشدار نشدن حلوا


  • اگر دوست دارید رنگ حلوا مجلسی تیره داشته باشید به هیچ وجه آرد را آنقدر تفت ندهید که رنگ آرد قهوه‌ای سوخته شود. این کار باعث می‌شود حلوا طعم سوختگی بگیرد. کافی است به مدت چند ثانیه و در مرحله آخر تفت دادن، شعله گاز را کمی زیاد کنید و به سرعت و بدون وقفه آرد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ آن فقط کمی و نه بیشتر، طلایی شود. مراقب باشید آرد تیره نشود چون طعم نامطلوبی پیدا می‌کند.
  • طرز تهیه حلوا نشاسته‌ای با آرد نشاسته هم مرسوم است. به جای آرد گندم از آرد سفید و آرد سنگک هم می‌توانید استفاده کنید.
  • طرز تهیه حلوای ساده یا زعفرانی چه برای ۲ نفر چه ۴ نفر و ۱۰ باشد چه برای ۵۰ نفر به همین ترتیب است و فقط مقدار مواد آن دو برابر یا سه برابر و … و یا نصف می‌شود.
  • اگر تمایل دارید که رنگ حلوای مجلسی زرد زعفرانی باشد باید هنگام تفت دادن آرد، آن را بیش از حد تفت ندهید تا رنگ آرد خیلی تیره شود. همین که از خامی بیفتد کافی است. هر چقدر آرد را بیشتر تفت دهید رنگ حلوا در پایان پخت تیره‌تر و قهوه‌ای‌تر خواهد شد. همچنین برای اینکه حلوا رنگ و عطر زعفران را به صورت کامل به خود بگیرد، بهتر است به جای ۱ قاشق غذاخوری زعفران، از مقدار بیشتری زعفران استفاده کنید تا علاوه بر رنگ طلایی، عطر زعفران را هم در حلوای خود داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید حلوای آرد گندم نذری و مجلسی شما دو رنگ باشد، باید مواد حلوا را نصف کنید و به صورت جداگانه دو نوع حلوا درست کنید. یکی از حلواها را با پودر کاکائو و یکی دیگر را با زعفران درست کنید. سپس به صورت دلخواه حلواها را با هم تزیین کنید.

سوالات متداول​

چه کار کنیم که رنگ حلوا تیره شود؟​

برای قهوه‌ای شدن رنگ حلوا، به مدت چند ثانیه و در مرحله آخر تفت دادن آرد، شعله گاز را کمی زیاد کنید و به سرعت و بدون وقفه آرد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ آن فقط کمی و نه بیشتر، طلایی شود. مراقب باشید آرد نسوزد و طعم تلخ نگیرد.
همچنین می‌توانید در زمان مخلوط کردن روغن مایع و آرد، مقداری شکلات آب شده یا پودر کاکائو به حلوای خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود حلوای آرد گندم در پایان پخت، رنگ قهوه‌ای شکلاتی به خود بگیرد.

مقدار مواد برای درست کردن حلوای نذری برای ۲۰ نفر چقدر است؟​

برای درست کردن حلوای نذری برای ۲۰ نفر به این مقدار مواد نیاز دارید:
آرد: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران ساییده شده: ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری
پودر هل: ۲ قاشق چای‌خوری
شکر: ۴ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن جامد یا حیوانی: ۳ قاشق غذاخوری
گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۲- آش سبزی​



آش سبزی شیرازی از غذاهای ارزان برای نذری




«آش سبزی» جزو غذاهای محبوب شیراز و آبادان است و اگر بدون گوشت درست شود در لیست نذری‌های ارزان قیمت قرار می‌گیرد. شیرازی‌ها برای صبحانه به جای حلیم و کله پاچه و املت معمولاً آش سبزی می‌خورند.

آش سبزی شیرازی با عطر و طعم بی‌نظیر هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می‌شود و اگر گذرتان به شیراز افتاده باشد حتماً در مغازه‌های فروش آش و حلیم حتماً چشم‌تان به دیگ آش سبزی هم خورده است.

برای تهیه این آش از گوشت سردست گوسفندی، سبزی آش، نخود، عدس و لوبیا سفید استفاده می‌شود.


طرز تهیه آش سبزی شیرازی کشدار (آش صبحانه) با گوشت و بدون گوشت​

طرز تهیه آش سبزی شیرازی کشدار (آش صبحانه) با گوشت و بدون گوشت


آش سبزی جزو غذاهای محبوب شیراز و آبادان است. شیرازی‌ها برای صبحانه معمولا آش سبزی می‌خورند. آش سبزی شیرازی با عطر و طعم بی‌نظیر هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می‌شود به همین خاطر یک نذری کم هزینه ماه رمضان و همچنین یک افطاری ساده و کم هزینه هم هست. آش سبزی جزو غذاهای نذری محرم در شیراز هم هست بنابراین به شما می‌گوییم برای درست کردن آش سبزی نذری برای ۱۰۰ نفر و ۲۰۰ نفر به چه مقدار مواد نیاز دارید.

مواد لازم آش سبزی شیرازی (برای ۶ تا ۸ نفر)​


مواد اولیهمقدار مورد نیاز
گوشت سردست گوسفندی با استخوان۵۰۰ گرم
سبزی آششامل ۱ کیلو تره و ۱/۲ لیوان فرانسوی ترخون خشک
نخود۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لوبیا سفید۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج ایرانی یا نیم دانه۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز خام۱ عدد
پیاز داغبه مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

نکته: در طرز تهیه آش سبزی شیرازی نذری برای ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر باید مواد لازم در این دستور را ۲۰ برابر کنید. برای مثال شما برای درست کردن آش سبزی برای ۱۰۰ یا ۱۲۰ نفر به ۱۰ کیلوگرم گوشت گوسفند و ۲۰ کیلوگرم تره نیاز دارید. اگر آش سبزی شیرازی نذری برای ۲۰۰ نفر می‌خواهید درست کنید به ۲۰ الی ۲۲ کیلوگرم گوشت نیاز دارید.

مدت زمان آماده‌سازی: ۱ ساعت
مدت زمان پخت آش سبزی: ۴ ساعت
کالری هر ۱۰۰ گرم آش سبزی شیرازی: ۱۴۱ کالری

مراحل طرز تهیه آش سبزی شیرازی با گوشت​


طرز تهیه و ترکیب سبزی بهترین آش سبزی شیرازی و آبادانی با گوشت و بدون گوشت


آش سبزی شیرازی که یک مدل آش سبزیجات و حبوبات است را هم می‌توانید با گوشت درست کنید و هم بدون گوشت. در ادامه مراحل روش تهیه آش سبزی شیرازی کشدار و خوشمزه با گوشت را دنبال کنید.

مرحله اول: پختن حبوبات​

در اولین مرحله از طرز تهیه آش سبزی شیرازی اصیل باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب‌شان را عوض کنید. سپس قبل از هر چیز حبوبات را بپزید. بهتر است ابتدا نخود و لوبیا را بپزید چون از عدس دیرتر می‌پزند. سپس در یک ساعت پایانی پخت عدس را هم اضافه کنید.

مرحله دوم: پختن گوشت، برنج و سبزی​

در این مرحله از طرز تهیه آش سبزی شیرازی باید سبزی‌ آش یا همان تره را پاک کنید و بشورید و وقتی خشک شد ریز خرد کنید (لازم نیست ساطوری خرد شود، تره باید مقداری درشت باشد). در این فاصله گوشت را در یک قابلمه جداگانه با یک عدد پیاز درشت، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. گوشت خوب باید بپزد چون قرار است آن را له کنیم. در دقایق پایانی پخت گوشت نمک را اضافه کنید.
برنج را هم جداگانه با مقداری نمک و روغن بپزید تا حدی که شفته شود. سبزی‌های خرد شده را جداگانه بپزید و در مقداری روغن تفت دهید تا رنگ سبزی عوض و مقداری سرخ شود. برای خوشرنگ‌تر شدن آش می‌توانید مقداری سبزی سرخ شده خورشت سبزی هم به تره در حال سرخ شدن اضافه کنید.

مرحله سوم: له کردن گوشت​

گوشت پخته شده را از قابلمه خارج کنید و استخوان‌هایش را جدا کنید. گوشت را به صورت جداگانه کاملا با گوشتکوب له کنید، هر چه گوشت را بیشتر له کنید آش سبزی کشدارتر می‌شود. آب گوشت را در یک ظرف جداگانه نگه دارید.

مرحله چهارم: پختن آش سبزی​

سبزی و برنج را به حبوبات پخته شده اضافه کنید. آب گوشت را هم روی آن‌ها بریزید و گوشت له شده را هم اضافه کنید. اجازه دهید آش روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد. پیاز داغ را هم به مقدار دلخواه جداگانه درست کنید. طرز تهیه پیاز داغ مجلسی را بلد هستید؟

مرحله پنجم: میکس کردن و سرو آش سبزی شیرازی​

در این مرحله از تهیه آش سبزی شیرازی باید مقداری از پیاز داغ را در آش در حال پخت بریزید. ۱/۳ آش را جدا کنید و خوب بکوبید یا با میکسر میکس کنید و دوباره به بقیه آش اضافه کنید، این کار باعث کشدار شدن آش سبزی شیرازی می‌شود. در این مرحله ترخون خشک را هم اضافه کنید. صبر کنید تا آش روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و جا بیفتد و به غلظت دلخواه شما برسد. در این مدت مرتب آش سبزی را هم بزنید که خوب کشدار شود.
بعد از پخت آش سبزی آن را در ظرف مورد نظر سرو و با پیاز داغ تزیین کنید. آش سبزی را معمولا با فلفل سیاه مزه‌دار می‌کنند. در صورت تمایل روی آش سبزی مقداری فلفل سیاه بپاشید و با نان، نارنج یا لیمو ترش تازه سرو کنید.

آش سبزی شیرازی بدون گوشت​

در طرز تهیه آش سبزی شیرازی بدون گوشت باید این آش را درست به همین روشی گفته شد درست کنید و مرحله پخت و اضافه کردن گوشت را حذف کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش سبزی شیرازی​


نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش سبزی شیرازی


  • طرز تهیه آش سبزی آبادان و آش سبزی کازرونی هم به همین ترتیب است.
  • اگر آش سبزی را بدون گوشت می‌پسندید تمام این مراحل را به جز اضافه کردن گوشت و آب گوشت انجام دهید.
  • آش سبزی را مثل سایر انواع آش با کشک هم می‌توانید میل کنید.
  • برای کشدار شدن آش سبزی شیرازی باید از گوشت گردن یا سردست گوسفند استفاده کنید.
  • برای درست کردن آش سبزی شیرازی از لوبیا چیتی به جای لوبیا سفید می‌توانید استفاده کنید، اما لوبیا سفید متداول‌تر است.

سوالات متداول​


طرز تهیه آش سبزی ساده بدون گوشت چگونه است؟

طرز تهیه آش سبزی شیرازی ساده و بدون گوشت چگونه است؟​

در طرز تهیه آش سبزی شیرازی بدون گوشت باید این آش را درست به همین روشی گفته شد درست کنید و مرحله پخت و اضافه کردن گوشت را حذف کنید.

ادویه مخصوص آش شیرازی چیست؟​

ادویه مخصوص آش شیرازی ترکیبی از زردچوبه، فلفل سیاه، پودر پونه کوهی (اختیاری) و نمک است.

ترکیب آش سبزی شیرازی چیست؟​

مهم‌ترین فوت و فن آش سبزی شیرازی استفاده از سبزی مناسب است. در طرز تهیه این آش از سبزی‌هایی مثل تره و ترخون استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۳- کتلت شیرازی​



کتلت شیرازی از نذری های ارزان




«کتلت شیرازی» که به کتلت بازاری هم مشهور است از جمله معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین کتلت‌های ایرانی و از نذری‌های کم هزینه است. کتلت شیرازی معمولاً به صورت اصیل، در طرز تهیه آن از هیچ گوشتی استفاده نمی‌شود.

ولی برخی افراد بنا به طبع خود به این کتلت گوشت چرخ کرده یا مرغ چرخ‌کرده اضافه می‌کنند. کتلت شیرازی، هم به عنوان یک شام ساده و سبک و هم به عنوان پیش‌غذا استفاده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، سیب‌ زمینی‌ها را بشویید تا گل و لای آن‌ها پاک شود. سپس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی آن‌ها را بپوشاند. حرارت را روی حالت بالا تنظیم کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد که آب جوشید، شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه، سیب زمینی‌ها آبپز شوند.


طرز تهیه کتلت شیرازی بازاری بدون گوشت با سس مخصوص​

طرز تهیه کتلت شیرازی بازاری بدون گوشت با سس مخصوص


کتلت شیرازی که به کتلت بازاری هم مشهور است از جمله معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین کتلت‌های ایرانی است. کتلت شیرازی معمولا به صورت اصیل، در طرز تهیه آن از هیچ گوشتی استفاده نمی‌شود. ولی برخی افراد بنا به طبع خود به این کتلت گوشت چرخ کرده یا مرغ چرخ‌کرده اضافه می‌کنند. کتلت شیرازی، هم به عنوان یک شام ساده و سبک و هم به عنوان پیش‌غذا و نذری کم هزینه ماه رمضان استفاده می‌شود.



طرز تهیه کتلت شیرازی یا بازاری​


طرز تهیه کتلت شیرازی یا بازاری


مدت زمان آماده سازی مواد: ۴۰ دقیقه


مدت زمان لازم برای سرخ کردن کتلت: حدود ۲۰ دقیقه​


مواد لازم برای تهیه کتلت شیرازی​


• سیب زمینی: ۴ عدد متوسط
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کره: ۱ قاشق غذاخوری
• آرد گندم یا نخودچی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• پیاز: ۱ عدد درشت
• تخم مرغ: ۲ عدد
• آرد سوخاری: ۴ قاشق غذاخوری
• نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
• روغن: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه کتلت شیرازی بدون گوشت​


برای تهیه کتلت بازاری شیرازی بدون گوشت، باید از سیب زمینی آبپز استفاده کنید. به همین خاطر این کتلت خیلی زود می‌پزد و مواد داخل آن هم خام نیستند. کتلت بازاری برای گیاهخواران نیز گزینه بسیار مناسبی است. در ادامه مراحل تهیه آن را بخوانید.

مرحله اول: سیب زمینی‌ها را آبپز کنید​


در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، سیب‌ زمینی‌ها را بشویید تا گل و لای آن‌ها پاک شود. سپس آنها را در یک قابلمه بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی آنها را بپوشاند. حرارت را روی حالت بالا تنظیم کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد که آب جوشید، شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه، سیب زمینی‌ها آبپز شوند.

مرحله دوم: سیب زمینی‌ها را پوره کنید​


بعد از اینکه سیب زمینی‌ها آبپز شدند، آنها را در یک صافی بریزید و رویشان را آب سرد بریزید تا از دما بیفتند. سپس پوست آنها را جدا کنید. سیب زمینی‌های پوست کنده را در یک کاسه بریزید و با گوشتکوب آنها را کاملا له کنید تا یکدست شوند.


مرحله سوم: آرد، کره، زردچوبه و آب را در تابه مخلوط کنید​


در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، یک تابه مناسب را روی حرارت بگذارید و کره را در آن بیندازید تا ذوب شود. سپس آب را اضافه کنید. بعد از اینکه کره ذوب شد، آرد الک شده و زردچوبه را به آن بیفزایید و مواد را به هم بزنید تا به صورت یکدست، با هم مخلوط شوند.

مرحله چهارم: خمیر را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید​


بعد از مخلوط شدن مواد، شعله را کم کنید تا آب آن کشیده شود و یک خمیر نرم و یکدست داشته باشید. مدام خمیر را با پشت قاشق پهن کنید و به هم بزنید تا همه جای آن بپزد و طعم خامی نداشته باشد. در آخر، شعله را خاموش کنید و خمیر را کنار بگذارید تا سرد شود. بعد از سرد شدن، آن را به کاسه سیب زمینی‌های پوره شده اضافه کنید.

مرحله پنجم: بقیه ادویه‌ها و مواد را اضافه کنید​


در این مرحله، آرد سوخاری، تخم مرغ، نمک و فلفل سیاه را هم به کاسه سیب زمینی و خمیر اضافه کنید. پیاز را پوست بگیرید ولی قسمت ریشه آن را جدا نکنید. پیاز را رنده کنید (اگر قسمت ریشه را جدا کرده و بعد، پیاز را رنده کنید، لایه‌های پیاز از هم می‌پاشد). آب پیاز را با دست بگیرید و تفاله آن را به مواد کتلت شیرازی اضافه کنید.

مرحله ششم: مواد کتلت شیرازی را سرخ کنید​


در این مرحله همه مواد را با هم ورز دهید یا با قاشق کاملا به هم بزنید تا یکدست شود. در صورت دلخواه می‌توانید کمی سبزی معطر خشک یا تازه هم به مواد کتلت اضافه کنید ولی کاملا اختیاری است. بهتر است مایه کتلت را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خودش را کاملا بگیرد. بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید. تابه را روی حرارت قرار دهید و شروع به سرخ کردن کتلت‌ها کنید.

مرحله هفتم: کتلت‌ها را سرو کنید​


در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت بردارید و کف دست پهن کنید. بهتر است کف دست‌هایتان را با کمی آب خیس کنید که مایه کتلت به آن نچسبد. کتلت را به شکل لوزی نازک درآورید و یک شیار، وسط آن ایجاد کنید.
کتلت را در روغن سرخ کنید. یک طرف کتلت که سرخ شد، طرف دیگر را سرخ کنید. همه کتلت‌ها را به همین شکل سرخ کنید و روی دستمال کاغذی یا دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافی آن خارج شود. سپس کتلت‌ها را با سبزی، نان، سس کتلت و سالاد شیرازی سرو کنید.



طرز تهیه سس مخصوص کتلت شیرازی​


طرز تهیه سس کتلت شیرازی


معمولا کتلت شیرازی به روش ساندویچی ها و فست فودی را با یک سس رستورانی که پایه آن رب گوجه فرنگی است سرو می‌شود.

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۵ دقیقه


مواد لازم برای تهیه سس کتلت شیرازی حرفه‌ای​


• رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
• لیموی تازه: ۳ عدد (لیمو شیرازی)
• نمک و فلفل قرمز: به میزان دلخواه (بسته به ذائقه)
• زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
• روغن زیتون یا کنجد: ۲ قاشق غذاخوری


طرز تهیه سس کتلت شیرازی مخصوص​


برای درست کردن سس کتلت شیرازی، روغن زیتون یا روغن کنجد را در یک شیرجوش یا ظرف مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه کمی داغ شد، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن از بین برود و رنگ باز کند. سپس آب لیمو‌ها را بگیرید و هسته‌ها را جدا کنید.
آب لیموترش، نمک، فلفل و زعفران دم کرده را به مواد بیفزایید و حرارت را کم کنید. وقتی مواد شروع به جوشیدن کرد، آن را از روی حرارت بردارید. این سس را به صورت ولرم یا سرد استفاده کنید.

نکته: اگر می‌خواهید سس‌ کتلت شیرازی طعم ملس داشته باشد، کمی شکر به مواد سس بیفزایید و مقدار لیمو را کمتر در نظر بگیرید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت شیرازی رستورانی​


فوت و فن‌های طرز تهیه کتلت شیرازی


*برای سرخ کردن کتلت‌ شیرازی، حتما باید روغن داغ باشد و حرارت زیر تابه، متوسط رو به بالا باشد. در این صورت کتلت روغن کمتری به خود می‌گیرد و زودتر سرخ می‌شود.
*از آن جایی که از سیب‌زمینی آبپز در طرز تهیه کتلت شیرازی استفاده می‌شود، نیازی به پخته شدن ندارد و فقط باید آن را سریع سرخ کنید.
*برای اینکه مایه کتلت شیرازی به اندازه کافی چسبندگی داشته باشد، استفاده به‌ اندازه از آرد و تخم‌ مرغ بسیار مهم است.
*اگر مایه کتلت را قبل از سرخ کردن در یخچال قرار دهید، احتمال پاشیدن مواد کتلت از هم، بسیار کم خواهد شد.
*حتما بعد از رنده کردن پیاز، آب اضافه آن را بگیرید تا مایه کتلت چسبندگی کافی داشته باشد.
*معمولا کتلت شیرازی با سس مخصوص کتلت شیرازی سرو می‌شود و یک غذای نونی ساده به حساب می‌آید.
*برای طرز تهیه کتلت شیرازی با گوشت چرخ‌کرده، کمی گوشت چرخ کرده گوسفندی را نیز به مایه کتلت اضافه کنید و بعد آن را به روش بالا سرخ کنید. از مرغ چرخ‌کرده هم می‌توانید برای به کار بردن در کتلت استفاده کنید.

سوالات متداول​


چرا کتلت شیرازی وا می‌رود؟


چرا کتلت شیرازی وا می‌رود؟​


دلایل متعددی برای وا رفتن کتلت شیرازی وجود دارد. ممکن است یک یا چند مورد زیر را رعایت نکرده باشید:
۱- آب پیاز را بعد از رنده کردن، نگرفته‌اید.
۲- میزان آرد کم بوده است.
۳- میزان تخم مرغ کم بوده است.
۴- روغنی که کتلت را در آن سرخ کرده‌اید، به اندازه کافی داغ نبوده است.
۵- کتلت را زودتر از زمان مقرر، زیر و رو کرده‌اید. (باید یک طرف کتلت کاملا سرخ شود و بعد آن را برگردانید.)
۶- ظرفی که برای سرخ کردن کتلت استفاده کرده‌اید، مناسب نبوده است.
۷- سیب زمینی‌ها به طور کاملا یکدست، له و پوره نشده‌اند.

ترکیب سس کتلت شیرازی چیست؟​


سس کتلت شیرازی از ترکیب رب گوجه با آبلیمو، روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه تهیه می‌شود. به جای این سس می‌توانید گوجه‌فرنگی‌های حلقه حلقه شده را در یک تابه با کمی روغن بپزید و به آن نمک و فلفل اضافه کنید. این گوجه فرنگی‌ها را با کتلت‌ها سرو کنید.
 

Similar threads

بالا