عوامل مؤثر در اقتصادي شدن يك معدن

madan-uk85

عضو جدید
ارزش ماده‌ي معدني
از عوامل مؤثر در اقتصادي شدن مواد معدني ارزش آن ماده معدني است كه خود تابع عواملي چون عرضه، تقاضا و مسائل اقتصادي و سياسي است.



عرضه
ميزان توليد مواد معدني در دهه گذشته افزايش شاياني داشته است. عواملي كه موجب اين افزايش شد. عبارتند از پيشرفت در زمينه‌ دانش و صنعت اكتشاف كه موجب مشخص شدن منشاء محيط و چگونگي تشكيل ذخاير مختلف مي‌شود؛ براي نمونه پيشرفت‌هايي كه در تكميل نظريه تكتونيك صفحه‌اي، انجام گرفت كمك‌هاي مؤثري در رابطه با كشف ذخاير مس پرفيري نمود‌ه ‌است. همچنين در دهه‌ي اخير بكارگيري روش‌هاي نوين ژئوفيزيكي و ژئوشيميايي در كشف ذخاير جديد بخصوص آن‌هايي كه در اعماق زمين قراردارند، كمك مؤثري نمود. همچنين ماشين‌هاي جديد استخراج موجب شده تا ذخايري كه در اعماق قرار داشته قابل بهر‌ه‌برداري شوند و با كمك اين ماشين الات ميزان توليد روزانه بالا رود. پيشرفت در زمينه صنعت تلغيظ و تصفيه موجب گرديد تا بسياري از ذخاير عميق دور از دسترس نيز قابل بهر‌ه برداري شوند. همزمان با بالارفتن توليد، ميزان مصرف موادمعدني نيز افزايش داشته است.




تقاضا
مهم‌ترين عواملي كه موجب بالا رفتن مصرف گرديد عبارتند از: افزايش جمعيت، گسترش صنايع جديد و غيره. قيمت برخي از موادمعدني علاوه بر عرضه و تقاضا تحت تأثير بحران‌هاي سياسي نيز قرار مي‌گيرد. به عنوان مثال در مورد طلا گفته مي‌شود 80درصد قيمت طلا به تحولات سياسي و 20 درصد به عرضه و تقاضا مربوط مي‌شود.


عيار ذخيره (Tenor)




مقدار عيار ذخيره از فاكتورهاي مهم سنجش ارزش اقتصادي يك معدن است.
ذخاير رگه‌اي در مقايسه با ذخاير توده‌اي و پرفيري در صورت وجود عيار بالاتري ارزش پيدا مي‌كنند. هزينه استخراج، براي ذخاير رگه‌اي بيشتر از ذخاير پرفيري و توده‌اي است. براي مثال ذخاير مس پرفيري با عيار حدود 75/0 تا 1 درصد و ذخاير مس رگه‌اي با عيار بيش از 5/1 درصد ارزش اقتصادي دارند. هر چند كه عيار و
مقدار ذخيره، لازم و ملزوم يكديگر هستند اما مقدار ذخيره از اهميت بيشتري برخوردار است. ذخاير طلاي رگه‌اي با عيار بيش از 10 گرم در تن و ذخاير طلاي نوع پراكنده (ذخيره نسبتاً زياد و ابعاد وسيع) با عيار حدود 2 گرم در تن داراي ارزش اقتصادي و قابل بهر‌ه‌برداري هستند. عيار قابل استخراج ذخاير معدني با گذشت زمان كاهش يافته است. عوامل مهمي كه موجب اين كاهش شده‌اند عبارتند از: افزايش قيمت، پيشرفت در صنعت استخراج و تلغيظ و تصفيه.




تكنولوژي (Technology)
استفاده از ماشين آلات جديد در اكتشاف، استخراج و تلغيظ و تصفيه سبب شده كه هزينه‌هاي استخراج پايين بيايد و ذخايري كه به دلايل مختلف در گذشته قابل بهره برداري نبوده‌اند امروزه قابل بهره‌برداري گردند . كشورهاي صنعتي با استفاده از تكنولوژي نوين و نيروهاي متخصص كارآمد از مرحله اكتشاف تا تغليظ و تصفيه نسبت به كشورهاي جهان سوم فراتر رفته‌اند.




تلغيظ و تصفيه (Enrichment& Refinery)
هر ماده معدني از دو بخش كانه (Ore) يا كاني‌هاي مفيد و باطله (Gangue) يا كانيهاي مزاحم تشكيل شده كه لازم است كه جداسازي آن‌ها از هم توسط فرآيندهاي پالايشي كه اصطلاحاً كانه‌آرايي (Mineral Processing) ناميده مي‌شوند، انجام مي‌گيرد. عواملي نظير شكل، اندازه، رابطه نسبي كانيهاي مفيد و باطله و نوع كاني‌هاي مفيد و مزاحم، تأثير مستقيم در تلغيظ و تصفيه يك كانسار دارند. ميزان كاني‌هاي مفيد يك كانسار، چنانچه از حد خاصي كمتر باشد موجب مي‌شود تا ماده‌ي معدني قابل تلغيظ نباشد. كانيهاي مفيد در يك كانسار مي‌تواند به صورت آزاد يا به حالت درگير در داخل يك كاني ديگر باشد. هزينه‌هاي تلغيظ براي هر يك از حالت‌هاي ذكر شده متفاوت است كه بايد بطور دقيق مطالعه و بررسي شوند.


شكل ذخيره (Depths Of Reservoir)
شكل ذخيره رابطه مستقيمي با روش استخراج آن دارد. ذخاير رگه‌اي به روش زيرزميني و ذخاير پرفيري كه نزديك سطح زمين قرار دارند با روش روباز استخراج مي‌شوند در صورتي كه پديده‌هاي تكتونيكي نطير گسل‌ها و شكستگي‌ها تغييراتي را در امتداد رگه‌ها بوجود آوردند، علي‌رغم بالا بودن عيار و مقدار ذخيره اين بي‌نظمي موجب بالا رفتن هزينه استخراج خواهد شد. بنابراين، عيار و مقدار ذخيره به تنهايي موجب اقتصادي شدن و قابل بهره‌برداري بودن يك ذخيره نخواهد شد.


عمق ذخيره
ذخاير زيادي موجودند كه عيار و ذخيره آنها نسبتاً زياد است اما به علت اينكه در اعماق زياد واقع شده‌اند و يا شكل مناسبي ندارند، داراي ارزش بهر‌ه‌برداري نيستند. عمق ذخيره، رابطه مستقيم با هزينه‌هاي استخراج دارد.


نيروي متخصص و هزينه‌هاي پرسنلي
وجود افراد متخصص و كاردان، رابطه مستقيم با ميزان توليد و قيمت تمام شده ماده معدني دارد. حقوق مهندسين معدن، تكنسين‌ها و معدنچيان در كشورهاي جهان سوم پايين‌تر از كشورهاي صنعتي است كه خود موجب كاهش قيمت شده ماده معدني مي‌شود.


حمل و نقل (Transportation)
معادن، معمولاً در مناطقي خارج از شهر يا مراكز صنعتي قرار دارند. اين مواد بايد استخراج شده و بعد از تغليظ در همان منطقه تصفيه و به بازار عرضه گردد. فاصله معدن از پالايشگاه و بازار فروش، تأثير مستقيم در قيمت تمام شده ماده معدني دارد. هر گاه منطقه معدني در فاصله زيادي از جاده‌هاي اصلي قرار گيرد. ابتدا جهت برقراري ارتباط بين معدن و جاده‌هاي نزديك منطقه بايد جاده سازي شود. اين كار هزينه زيادي به خود جذب مي‌كند. ديگر اين كه هر اندازه فاصله منطقه از پالايشگاه و بازار فروش دورتر باشد هزينه حمل و نقل بالاتر خواهد رفت و گاهي اين امر موجب مي‌شود تا ماده معدني ارزش اقتصادي خود را از دست بدهد.


آب و هوا (Climate)
شرايط آب و هوايي تأثيري زيادي روي مدت زمان بهره‌برداري در سال، ميزان توليد در روز و راندمان تلغيظ و تصفيه دارد. پايين آمدن مقدار توليد در سال به دليل نزولات جوي زياد بخصوص برف و طوفان شن و ماسه باعث بالا رفتن هزينه شده و در موارد خاصي بهره‌برداري از اين ذخاير مقرون به صرفه نخواهد بود . به عنوان مثال ميتوان معدن زيرزميني مس مزرعه واقع در شهرستان اهر در آذربايجان شرقي را نام برد که به علت بارش برف سنگين در فوصول سرد سال در منطقه معدن تعطيل است.


سياست‌ دولت‌ها
بعضي از مواد معدني با وجود عدم سود‌دهي ، به خاطر اهميت استراتژيك توليد آن‌ها در استقلال صنعتي و اقتصادي كشورها توسط دولت‌ها در داخل كشور توليد مي‌شوند تا در آن زمينه، كشور از وابستگي به كشورهاي خارجي مستقل گردد. مانند فولاد، اورانيم و ...






تدوين: مهندس علي حميدي
فارغ‌التحصيل مهندسي اكتشاف معدن
دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي نفت دانشکده فني دانشگاه تهران
دبير مجله‌ مهندسي معدن سرويس مسائل راهبردي ايران

www.madan-uk85.blogfa.com
 
Similar threads

Similar threads

بالا