عطرها و روش ساخت

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
به طور کلی در تعریف عطر میتوان گفت که عطر مجموعه ای از مواد خوشبو کننده بعلاوه یک حلال مناسب است اجزای اصلی یک عطر را ۱- حلال یا حامل ۲- مواد تثبیت کننده ۳- عناصر خوشبو تشکیل میدهند .
حاملها یا حلال :از حلالهای جدید و پرکار امروزی برای نگهداری مواد معطر مخلوط اتیل الکل بسیار خالص به همراه مقدار کم یا زیاد آب است . میزان آب بر طبق انحلال پذیری روغنهای مورد استفاده تعیین میشود . حلال مذکور بدلیل فراریت بالایی که دارد پخش بویی را که حمل میکند آسان میسازد و ضمن آنکه تاثیر سویی هم بر پوست و همچنین واکنش خاصی با مواد حل شونده ندارد . اما قبل از هر چیز باید بوی الکل از بین برود که برای اینکار از مواد برطرف کننده بو یا پیش تثبیت کننده استفاده میشود از موادی که چنین کاری را انجام میدهند میتوان به صمغ بنزویین و یا دیگر تثبیت کننده های رزینی اشاره کرد که این مواد به الکل اضافه میشوند و بعد از مدت یک یا دو هفته الکل تقریبا بی بو بدست می آید ، بوی خام طبیعی آن با رزین خنثی میشود .
تثبیت کننده ها : به طور کلی در یک محلول حاوی مواد معطر و فرار ، جزیی که فراریت
بالاتری دارد اول تبخیر میشود ، و از آنجایی که مجموعه مواد مختلف ایجاد بوی معطر میکنند باید بر این اشکال غلبه کرد برای همین از یک تثبیت کننده استفاده میکنند ، ماده ایکه فراریت پایین تر از روغنهای عطری دارند و سرعت تبخیر اجزای تشکیل دهنده و معطر را کند و یکسان میکنند .
از انواع تثبیت کننده ها میتوان به
ترشحات حیوانی نظیر مشک و عنبر و …
۲- محصولات رزینی که بر اثر آسیب دیدگی و یا بطور طبیعی از گیاهان خاصی ترشح میشوند مانند:بنزویین و صمغ یا ترپنها
۳-روغنهای اسانسی که هم بوی خوش و هم نقطه جوش بالاتر از حد متعارف {۲۸۵-۲۹۰درجه سلسیوس}دارند مانند مرموک و صندل و …
.۴-مواد تثبیت کننده سنتزی : برخی از استرهای نسبتا بی بو با نقطه جوش بالا مانند گیسریل دی استات نقطه جوش ۲۵۹درجه سلسیوس و اتیل فتالات با نقطه جوش ۲۹۵ درجه بنزیل بنزوات با نقطه جوش ۳۲۳ درجه سلسیوس و همچنین مواد که بوی خاصی دارند و پس از اضافه شدن به مجموعه مواد معطر بوی خود را منتقل میکنند مانند : آمیل بنزوات ، استوفنون، استرهای الکلی سینامیک ، استر های اسیدی سینامیک و….
به طور کلی مواد خوشبوی موجود در عطرها به موارد زیر تقسیم میشوند : ۱- روغن اسانسی ۲- مواد مستقل ۳- مواد شیمیایی سنتزی یا نیم سنتزی
روغنهای اسانسی :در حقیقت از نوع روغنهای خوشبوی فرار با منشاء گیاهی هستند . البته باید میان روغنهای بدست آمده از عطرگیری با روغنهای جاذب یا استخراج توسط حلال و روغنهای اسانسی بازیابی شده توسط تقطیر تفاوت قایل شد . در روغنهای حاصل از تقطیر ممکن است اجزای سازنده غیر فرار و اجزایی که بدلیل تقطیر از بین رفته اند را نداشته باشد ، به طور کلی میشود گفت در عمل تقطیر ما قسمتی از مواد مورد نیاز مان را از دست میدهیم بعنوان مثال : گل محمدی که فنیل الکل در بخش آبی محصول تقطیر از بین میرود و یا عصاره بهار نارنج که روغن تقطیر شده بخش بسیار کوچکی از متیل آنترانیلات است در حالی که روغن استخراج شده ممکن است حدود یک ششم این جزء سازنده را داشته باشد .
روغنهای اسانسی در اصل در آب نامحلول و در حلالهای آبی محلول هستند ، همانطور که در مورد گلاب و عصاره بهار نارنج دیده میشود مقدار کافی روغن ممکن است در آب حل شود و بوی تندی به محلول بدهند . این روغنهای به قدر کافی فرار هستند که در بیشتر مواد هنگام تقطیر تغییر نمیکنند و همچنین با بخار آب فرار هستند و رنگشان از بی رنگ تا زرد یا قهوه ای است یک روغن اسانسی معمولا مخلوطی از ترکیبات است . ترکیباتی را که در روغنهای اسانسی بوجود میآیند میتوان بصورت زیر دسته بندی کرد :
استرها : عمدتا بنزوییک ؛استیک ؛ سالسیلیک ؛ و سینامیک اسیدها . الکلها : منتول و بورنیول و.. . آلدهیدها : بنزآلدهید ؛ سینامالدهید ؛ سیترال ، اسیدها : بنزوییک ؛ سینامیک ؛ ایزووالریک در حالت آزاد . فنولها: تیمول ؛ اوژنول ، کارواکرول . کتونها : کارون ؛ منتون؛ ایرون ؛کامفور و…لاکتونها: کومارین و.. ترپنها : کامفیین ؛ پینن ؛ لیمونن؛ سدرین ؛ فلاندرین وهیدروکربنها : سیمین ؛ استیرن ؛ فنیل اتیلن
در گیاهان زنده روغنهای اسانسی احتمالا در متابولیسم یا حفاظت در برابر دشمن دخالت دارند ، هر بخش از گیاهان یا تمام بخشها ممکن است حاوی روغن باشند ، روغنهای اسانسی در غنچه ها ؛ گلها ؛ برگها ؛ پوست ؛ ساقه ؛ میوه ؛ تخمها ؛ چوب ؛ریشه ها و ساقه های زیر زمینی و در برخی از درختان در ترشح صمغ روغنی یافت میشود . روغنهای فرار را میتوان از گیاهان با روشهای گوناگونی بدست آورد که عبارتند از : فشردن ؛ تقطیر ؛ استخراج با حلالهای فرار ؛ روغن های جاذب و خیساندن ، لازم به ذکر است که استخراج با حلالهای فرار یک روش جدید است که میتواند جایگزین روشهای دیگر شود اما از تقطیر گرانتر است ،
بیشتر روغنها معمولا بوسیله تقطیر با بخار آب بدست می آیند . اما در برخی از روغنها دما اثر معکوسی دارد مثل روغن مرکبات که با فشردن پوست آنها روی اسفنج بدست میآیند، روغنی که به اسفنج منتقل میشود در مراحل بعدی با فشردن اسفنج جمع می گردد . در برخی ازگلها بوسیله تقطیر روغنی بدست نمی آید یا روغن آنها در اثر تقطیر تخریب میشود برای همین از روشهای دیگری استفاده میشود . از بین روشها ی ذکر شده به توضیح مختصر تقطیر با بخار آب می پردازیم.
.
تقطیر با بخار آب: گلها و گیاهان دارای برگ باریک داخل دستگاه تقطیر ریخته میشوند ، برگها وریشه های آبدار و ساقه های کوچکتر باید به ذرات کوچکی تبدیل شوند ؛ مواد خشک پودر میشوند ؛ چوبها و ریشه های سفت به قطعات کوچکی خرد میشوند ؛ انگور در حالت طبیعی به دستگاه خورانده میشود چون گرمای تقطیر به سرعت فشار کافی برای شکافتن پوسته بیرونی آنها فراهم میکند ، تقطیر معمولا در فشار جو انجام میشود مگر اینکه اجزای روغن هیدرولیز شوند در آن صورت بهتر است که در خلا انجام شود ، در بیشتر موارد تقطیر به روش سنتی انجام میشود ، مانند گلاب گیری که البته کارایی این روشها پایین است و روغن با مواد دیگری همانند آکرولیین ؛ تری متیل آمین و مواد کرزوت آلوده میشود . روش هم بدین صورت است که از بشکه های روغن یا دیگهای مسی مجهز به لوله های چگالنده هستند
که از میان حمام آبی میگذرند . مواد و آب به درون دستگاه تقطیر ریخته میشود و یک آتش مستقیم از موادی که از تقطیر پیش برجا مانده در زیر دستگاه روشن میشود .بدین ترتیب با عمل تقطیر روغن گیری انجام میشود.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
یک وقت به سرتون نزنه و بروید تو خونه عطر بسازید.
این ها فقط برای آشنایی هستش.
عطر خواستی برو بازار بخر.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
عطرها و مواد سازنده

عطرها و مواد سازنده

عطرها موادی هستند که انسان‌ها برای اینکه خوش‌بو باشند و در نزد دیگران مقبول ، از آنها استفاده می‌کنند. عطرهایی که از مواد طبیعی بدست می‌آیند، مانند مشک آهوی ختن ، اندکند. اغلب این مواد ، از مواد شیمیایی و بصورت سنتزی تولید می‌شوند. با ساختار عطرها آشنا می‌شویم.

http://www.www.www.iran-eng.ir/imagehosting/4144659a0c8f3226.jpg

مواد سازنده عطر
هر نوع عطر دست‌کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن ‏مولکولی آنها تا حدی باهم تفاوت دارند.
جزء اول
جزء اول که تاپ نوت نامیده می شود، فرارترین ماده و مشخصترین بو را در دارا بوده ‏و در تولید عطر کاربرد دارد.‏
جزء دوم
جز دوم که میدل نوت نامیده می شود، کمتر فرار است و عموما عصاره یک ‏گل (بنفشه ، یاس و غیره) است.‏
جزء سوم
آخرین جزء یا اندنوت ، کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی ‏است.‏
سیوتون ، اصلی‌ترین سازنده عطر
بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا مخلوط های ‏کمپلکس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی ، مصرف ترکیبات آلی ‏سنتزی خالص که بوی آنها همانند بوی عطر خاصی می‌باشد، بسیار ‏معمول شده است. نمونه آن سیوتون ، یک کتون حلقوی است که از سیویت ‏بدست می‌آید. سیویت ، ماده‌ای است که از غده‌های گربه سیویت ترشح ‏می‌شود.
گربه سیویت ، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقای ‏مرکزی یافت می‌شود.‏ سیوتون در عطر سازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزی ‏موجود است. برای سنتز سیوتون ، نخست ۸ ، هگزادکان ـ۱ ، ۱۶، دی ‏کربوکسیلیک اسید تهیه می‌کنند و سپس آنرا بصورت حلقه در می‌آورند. یون توریم (Th+۴) کاتالیزور بسته شدن این حلقه است.
سیویت ، مانند مشک ، مجموعه‌ای از مواد جاذب جنسی است. این مواد ‏جاذب جنسی در عطرهای موثر با زیرکی بوسیله بوهای گل و گیاهی ‏پوشانده می‌شوند. جاذبه اولیه از بوی خوش حاصل می‌شود. اما اثر ‏اساسی ناشی از سیویتون یا مشک است.‏

سایر ترکیبات عطر

ترکیبات دیگری که در عطرها بکار می‌روند، شامل الکلها و استرهایی با وزن ‏مولکولی زیادند. یک نمونه ، ژرانیول (با نقطه جوش‎‎‏ ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد) یک جزء اصلی از ‏روغن ژرانیوم (شمعدانی معطر) ترکیه‌ای است.‏ استرهای این الکل ، برای ساختن ماده معطر سنتزی که بوی رز دارد، در ‏عطرسازی بکار می‌رود. مثلا استری که از واکنش میان ژرانیول و اسید فرمیک تشکیل می‌شود، بوی رز دارد.‏
عطرها نوعا ۱۰% تا ۲۵% اسانس عطر و ۷۵% تا ۸۰% الکل و یک ثابت ‏کننده برای نگه داشتن روغن‌های اسانسی دارد. عطرها به بیشتر مواد ‏آرایشی افزوده می‌شوند تا محصول بدست آمده بوی مطلوب داشته باشند؛ ‏این مواد بوهای طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می‌‏پوشانند. آنها بعلت داشتن الکل ، خاصیت ضدعفونی و باکتری‌کشی ‏ملایمی دارند.‏

مواد دافع بو

حدود ۲ میلیون غده عرق بر سطح بدن دست اندرکار تنظیم دمای بدن ‏هستند. این غده‌ها با ترشح آب که تبخیر آن اثر خنک کنندگی دارد، دمای بدن ‏را تنظیم می‌کنند. از این تبخیر ، اجزای جامدی به جای می‌ماند که عمدتا ‏سدیم کلرید و مقادیر کمتری پروتیین و دیگر مواد مرکب آلی است. ‏بوی بدن بیشتر از آمینها و مواد حاصل از هیدرولیز روغنهای چرب (اسیدهای ‏چرب ، آکرولیین و غیره) است که از بدن و از رشد باکتریایی در باقیمانده ‏حاصل از غده‌های عرق گسیل می یابند. برای آنکه بدن انسان وظایف خود را ‏به خوبی انجام دهد، عمل تعریق هم امری عادی و هم ضروری است. خود ‏عرق کاملا بی بو است، اما محصولات تجزیه باکتریایی چنین نیستند.‏

انواع مواد دافع بو

مواد دافع بو از سه نوع عمده هستند:
* یک نوع آنها ، بطور مستقیم تعرق را می‌خشکاند یا بعنوان مواد ‏منقبض‌کننده عمل می‌کنند.
* نوع دیگر آنها که بو دارند و بوی عرق را می‌پوشانند.
* نوع سوم آنها که ترکیبات بودار را با واکنش شیمیایی برطرف می‌کنند. از جمله موادی که بعنوان قابض عمل می‌کنند، آلومینیم سولفات ‏آبپوشیده ، کلرید آلومینیم آبپوشیده (‏O‏۲‏H‏۶ . ۳‏AlCl‏) ، آلومینیم کلروهیدرات ( در ‏واقع آلومینیم هیدروکسی کلرید ) و الکلها هستند.

مواد بی‌بو کننده

از جمله مواد مرکبی که بعنوان عوامل بی‌بو کننده عمل می‌کنند، روی ‏پروکسید ، روغن‌های اسانسی و عطرها و انواعی از مواد ضد عفونی کننده ‏ملایم هستند. روی پروکسید ، مواد مرکب بودار را با اکسید کردن آمین‌ها و ‏ترکیبات اسیدهای چرب بر طرف می‌کند. روغن‌های اسانسی ، عطرها یا ‏بوها را جذب می‌کنند یا آنها را می‌پوشانند و ضدعفونی کننده‌ها معمولا ‏عوامل اکسید کننده یا کاهنده‌ای هستند که باکتریهای ایجاد کننده‌ بو را ‏می‌کشند.
 

mahdi.adelinasab

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عطرها

عطرها

به طور كلی در تعریف عطر میتوان گفت كه عطر مجموعه ای از مواد خوشبو كننده بعلاوه یك حلال مناسب است اجزای اصلی یك عطر را 1- حاملها یا حلال: از حلالهای جدید و پركار امروزی برای نگهداری مواد معطر مخلوط اتیل الكل بسیار خالص به همراه مقدار كم یا زیاد آب است. میزان آب بر طبق انحلال پذیری روغنهای مورد استفاده تعیین میشود. حلال مذكور بدلیل فراریت بالایی كه دارد پخش بویی را كه حمل میكند آسان میسازد و ضمن آنكه تاثیر سوئی هم بر پوست و همچنین واكنش خاصی با مواد حل شونده ندارد. اما قبل از هر چیز باید بوی الكل از بین برود كه برای اینكار از مواد برطرف كننده بو یا پیش تثبیت كننده استفاده میشود از موادی كه چنین كاری را انجام میدهند میتوان به صمغ بنزویین و یا دیگر تثبیت كننده های رزینی اشاره كرد كه این مواد به الكل اضافه میشوند و بعد از مدت یك یا دو هفته الكل تقریبا بی بو بدست می آید، بوی خام طبیعی آن با رزین خنثی میشود.
2- تثبیت كننده ها: به طور كلی در یك محلول حاوی مواد معطر و فرار، جزئی كه فراریت بالاتری دارد اول تبخیر میشود، و از آنجایی كه مجموعه مواد مختلف ایجاد بوی معطر میكنند باید بر این اشكال غلبه كرد برای همین از یك تثبیت كننده استفاده میكنند، ماده ایكه فراریت پایین تر از روغنهای عطری دارند و سرعت تبخیر اجزای تشكیل دهنده و معطر را كند و یكسان میكنند. از انواع تثبیت كننده ها میتوان به
ترشحات حیوانی نظیر مشك و عنبر و ...
محصولات رزینی كه بر اثر آسیب دیدگی و یا بطور طبیعی از گیاهان خاصی ترشح میشوند مانند:بنزویین و صمغ یا ترپنها
روغنهای اسانسی كه هم بوی خوش و هم نقطه جوش بالاتر از حد متعارف {۲۸۵-۲۹۰درجه سلسیوس}دارند مانند مرموك و صندل و ....
مواد تثبیت كننده سنتزی: برخی از استرهای نسبتا بی بو با نقطه جوش بالا مانند گیسریل دی استات نقطه جوش ۲۵۹درجه سلسیوس و اتیل فتالات با نقطه جوش ۲۹۵ درجه بنزیل بنزوات با نقطه جوش ۳۲۳ درجه سلسیوس و همچنین مواد كه بوی خاصی دارند و پس از اضافه شدن به مجموعه مواد معطر بوی خود را منتقل میكنند مانند: آمیل بنزوات، استوفنون، استرهای الكلی سینامیك، استر های اسیدی سینامیك و....3- مواد خوشبوی موجود در عطر: به طور كلی مواد خوشبوی موجود در عطرها به موارد زیر تقسیم میشوند:
روغنهای اسانسی: در حقیقت از نوع روغنهای خوشبوی فرار با منشاء گیاهی هستند. البته باید میان روغنهای بدست آمده از عطرگیری با روغنهای جاذب یا استخراج توسط حلال و روغنهای اسانسی بازیابی شده توسط تقطیر تفاوت قائل شد. در روغنهای حاصل از تقطیر ممكن است اجزای سازنده غیر فرار و اجزایی كه بدلیل تقطیر از بین رفته اند را نداشته باشد، به طور كلی میشود گفت در عمل تقطیر ما قسمتی از مواد مورد نیاز مان را از دست میدهیم بعنوان مثال: گل محمدی كه فنیل الكل در بخش آبی محصول تقطیر از بین میرود و یا عصاره بهار نارنج كه روغن تقطیر شده بخش بسیار كوچكی از متیل آنترانیلات است در حالی كه روغن استخراج شده ممكن است حدود یك ششم این جزء سازنده را داشته باشد. روغنهای اسانسی در اصل در آب نامحلول و در حلالهای آبی محلول هستند، همانطور كه در مورد گلاب و عصاره بهار نارنج دیده میشود مقدار كافی روغن ممكن است در آب حل شود و بوی تندی به محلول بدهند. این روغنهای به قدر كافی فرار هستند كه در بیشتر مواد هنگام تقطیر تغییر نمیكنند و همچنین با بخار آب فرار هستند و رنگشان از بی رنگ تا زرد یا قهوه ای است یك روغن اسانسی معمولا مخلوطی از تركیبات است. تركیباتی را كه در روغنهای اسانسی بوجود میآیند میتوان بصورت زیر دسته بندی كرد:
استرها: عمدتا بنزوییك؛ استیك؛ سالسیلیك؛ و سینامیك اسیدها.
الكلها: منتول و بورنئول و... آلدهیدها: بنزآلدهید؛ سینامالدهید؛ سیترال
اسیدها: بنزوییك؛ سینامیك؛ ایزووالریك در حالت آزاد.
فنولها: تیمول؛ اوژنول، كارواكرول.
كتونها: كارون؛ منتون؛ ایرون؛ كامفور و...
لاكتونها:كومارین و..
ترپنها: كامفئین؛ پینن؛ لیمونن؛ سدرین
فلاندرین وهیدروكربنها: سیمین؛ استیرن فنیل اتیلن در گیاهان زنده روغنهای اسانسی احتمالا در متابولیسم یا حفاظت در برابر دشمن دخالت دارند، هر بخش از گیاهان یا تمام بخشها ممكن است حاوی روغن باشند، روغنهای اسانسی در غنچه ها؛ گلها؛ برگها؛ پوست؛ ساقه؛ میوه؛ تخمها؛ چوب؛ ریشه ها و ساقه های زیر زمینی و در برخی از درختان در ترشح صمغ روغنی یافت میشود. روغنهای فرار را میتوان از گیاهان با روشهای گوناگونی بدست آورد كه عبارتند از: فشردن؛ تقطیر؛ استخراج با حلالهای فرار؛ روغن های جاذب و خیساندن، لازم به ذكر است كه استخراج با حلالهای فرار یك روش جدید است كه میتواند جایگزین روشهای دیگر شود اما از تقطیر گرانتر است، بیشتر روغنها معمولا بوسیله تقطیر با بخار آب بدست می آیند. اما در برخی از روغنها دما اثر معكوسی دارد مثل روغن مركبات كه با فشردن پوست آنها روی اسفنج بدست میآیند، روغنی كه به اسفنج منتقل میشود در مراحل بعدی با فشردن اسفنج جمع می گردد. در برخی ازگلها بوسیله تقطیر روغنی بدست نمی آید یا روغن آنها در اثر تقطیر تخریب میشود برای همین از روشهای دیگری استفاده میشود. از بین روشها ی ذكر شده به توضیح مختصر تقطیر با بخار آب می پردازیم.
تقطیر با بخار آب:گلها و گیاهان دارای برگ باریك داخل دستگاه تقطیر ریخته میشوند، برگها وریشه های آبدار و ساقه های كوچكتر باید به ذرات كوچكی تبدیل شوند؛ مواد خشك پودر میشوند؛ چوبها و ریشه های سفت به قطعات كوچكی خرد میشوند؛ انگور در حالت طبیعی به دستگاه خورانده میشود چون گرمای تقطیر به سرعت فشار كافی برای شكافتن پوسته بیرونی آنها فراهم میكند، تقطیر معمولا در فشار جو انجام میشود مگر اینكه اجزای روغن هیدرولیز شوند در آن صورت بهتر است كه در خلا انجام شود، در بیشتر موارد تقطیر به روش سنتی انجام میشود، مانند گلاب گیری كه البته كارایی این روشها پایین است و روغن با مواد دیگری همانند آكرولئین؛ تری متیل آمین و مواد كرزوت آلوده میشود. روش هم بدین صورت است كه از بشكه های روغن یا دیگهای مسی مجهز به لوله های چگالنده هستند كه از میان حمام آبی میگذرند. مواد و آب به درون دستگاه تقطیر ریخته میشود و یك آتش مستقیم از موادی كه از تقطیر پیش برجا مانده در زیر دستگاه روشن میشود .بدین ترتیب با عمل تقطیر روغن گیری انجام میشود.
مطالب تكمیلی:اول از همه باید بدونین كه همه عطرا یه مخلوطی از مواد طبیعی (عصاره گیاهان) و مواد مصنوعی (برای تقویت بو و افزایش مدت تاثیر اون) هستن. الكل به عنوان مایع اصلی تشكیل‌دهنده هر عطر هست و نسبت مخلوط شدنش با اسانسهای معطر، باعث نامگذاری محصول نهایی میشه. دلیل استفاده از الكل اینه كه الكل با خاصیت تصعید شدن و انتشار به اطراف بدنتون باعث میشه دیگران تا فاصله چند متری بفهمن كه شما عطر زدین.اگه تو یه عطری میزان مواد معطر بین ۲۰ تا ۴۰ درصد باشه (و باقیش الكل و یه كم آب باشه) به اون عطر میگن perfume كه این نوع عطر از همه انواع دیگه خالصتره و دوام بیشتری داره و در نتیجه گرونتر هم هست. اودوپرفیوم ( eau de perfume) حاوی ۱۵ تا ۲۲ درصد مواد معطره هست و متداولترین نوع عطر هم همینه كه هم میزان دوام و پایداری رایحه اون زیاده و هم اینكه قیمتش نسبت به قبلیه كمتره.اودوتوالت (eau de toilette) به عطری میگن كه درصد مواد معطره اون بین ۸ تا ۱۵درصد باشه. این عطرا معمولا یه بوی ملایم و كم دوام دارن و بیشتر مناسب اسپری بدن هستن كه بدرد پریدن خواب از سر و استفاده در محیط كار میخورن.ادوكلن (eau de cologne) هم در اصل همون اودوتوالته كه البته اشاره‌اش به یه رایحه خاص هست كه توسط ناپلئون بكار برده میشد منتها الان دیگه یه اصطلاح عام شده. بعضیا بهش میگن eau fraiche. از همه انواع دیگه ارزونتره و درصد مواد معطرش هم كمتره (حدود ۴ درصد).بقیه لوازم معطر رو میشه در رده‌های بعدی قرار داد. مثلا افترشیو، دئودورانت، ژل حموم، لوسیون بدن و غیره.میزان دوام عطر رو بدن هر فرد علاوه بر نوع عطر به خصوصیات پوست اون شخص هم بستگی داره. كلا كسایی كه پوستشون روشن و خشكه بوی عطر رو كمتر نگه میدارن تا كسایی كه پوست چرب دارن. چون پوست چرب رطوبتی داره كه مواد معطر رو در خودش نگه میداره. یه پارامتر دیگه‌‌ای هم كه هست ph یا اسیدیته پوست هر كسه كه اونم روی دوام بوی عطر تاثیر داره.
 

javadaria61

عضو جدید
اسانس (1)

اسانس (1)

اسانس چيست؟
اسانسها طبقه اي از روغنهاي گياهي هستند كه از مخلوط , تركيبهاي شيميايي آلي فرار ,سنگين وچربي تشكيل يافته اند , در اصل وجود آنها , مسئول بوي خوش يا مزه در گياه مي باشد . اسانسهابا توجه به نوع تيره هاي گياهي , ممكن است در بسياري از تيره هاي گياهان عالي يافت شوند . مهمترين تيره هايي كه داراي روغن فرار مي باشند عبارتند از : تيره كاج, برگ بو ,نارنج , چتريان , نعنائيان وكاسني ها . اسانس ها ممكن است به طور مستقيم توسط پروتوپلاسم به وسيله تجزيه مواد رزيني غشا سلول ها يا از هيدروليز بعضي از گلوكزيدها حاصل شوند . محل تشكيل و جايگزيني روغنهاي فرار در گياهان به تيره هاي مختلف بستگي دارد, و به عنوان مثال در گياهان تيره نعنائيان روغنهاي فرار در تارهاي ترشح كننده در تيره فلفل در سلولهاي پارانشيم , در تيره چتريان در لوله هاي روغني سرانجام در تيره ها ي كاج ونارنج در مجراهاي ليزيژن و شيزوژن , در گل سرخ اسانسها به مقدار قابل ملاحظه اي در گلبرگها وجود دارند . دانشمندان معتقدند كه اين مواد ممكن است يا به طور مستقيم از تغييرات پروتوپلاسم و يا در اثر تجزيه شدن لايه هاي رزيني شده ديواره سلولي و يا در اثر هيدروليز بعضي از گليكوزئيد هاي مشخصي بوجود آيند . درجه پخش اين روغنها در گياهان متفاوت مي باشد. به عنوان مثال در گياهان تيره مخروطيان در تمام بافتهاي گياهي وجود دارد , درصورتي كه در گلسرخ فقط در گلبرگ , و در دارچين در پوست و برگ و در ميوه چتريان فقط در پريكارب و در نعنائيان در تارهاي ترشح كننده و برگها و سرانجام در يك نوع نارنج در گلبرگ ودرنوع ديگر در پوست يافت می شوند.
اسانسها با اينكه از نظر تركيبهاي شيميايي متفاوت هستند , ولي در بعضي از خواص فيزيكي مشترك مي باشند. اسانس ها بويي مشخص و ضريب شكستي قوي دارند و در اكثر موارد روي نور پلاريزه موثر مي باشند . قدرت چرخش اسانسها اغلب وسيله مناسبي جهت تشخيص آنها مي باشد . به طور مثال در اسانس نعناع تركيب منتول طبيعي چپ گرد است. و فقط تعداد محدودي از اسانسهاي گياهي وزن مخصوصي بيشتر از آب دارند . به طور كلي اسانسها با آب غير فابل اختلاط مي باشند , ولي مي توانند بوي خود را به آب انتقال دهند و ايجاد آبهاي مقطر مختلف نمايند . اسانسها در الكل , اتر , اتر نفت و اغلب حلالهاي آلي محلول هستند .
اسانسها به علت تبخير در اثر مجاورت هوا در حرارت عادي , روغنهاي فرار, روغنهاي اتري يا اسانسهاي روغني ناميده مي شوند . اسانسها به طور كلي بي رنگ هستند , به ويژه هنگامي كه تازه تهيه شده باشند , ولي رنگ آنها دراثر مرور زمان به علت اكسيداسيون و رزيني شدن , تيره مي گردد. بنابراين توصيه شده است كه براي جلوگيري ازاين تغيرات اسانسها بايد در مكان خنك , خشك , ظرفهاي سربسته وپر وازجنس شيشه به رنگ دودي نگهداري شوند . اسانسها در الكل محلول بوده وبه ميزان كمي در آب حل مي شوند . ساختمان شيميايي آنها مخلوطي از استر ها , آلدئيدها , الكلها , ستنها وترپنها مي باشد .
روغن هاي فرار از نظر بعضي ويژگيهاي شيميايي وفيزيكي با روغنهاي ثابت اختلاف دارند كه اهم آنها عبارتند از : روغنهاي فرار قابل تقطير شدن هستند واز اين جهت به راحتي مي توان آنها را از طريق روشهاي تقطير استخراج نمود .
ساختمان شيمياييروغنهاي فرار برخلاف روغنهاي ثابت از استرهاي گليسيرين واسيدهاي چرب ساخته نشده است . روغنهاي فرار بر خلاف روغنهاي ثابت لكه هاي دائم روي كاغذ به جا نخواهد گذاشت. روغنهاي فرار بر خلاف روغنهاي ثابت با قليايي صابوني نخواهد شد . روغنهاي فراربر خلاف روغنهاي ثابت فاسد وترش نگشته بلكه در مجاورت هوا و نور اكسيده و رزيني شكل خواهند شد .
اسانسها شامل تركيبهاي فرار , مواد چربي دوست كه از هيدروكربن ها و يا تركيبهاي تك وظيفه اي از سوخت وسازمونوتوترپنها, سسكئوترپن ها پروپانوئيد , اسيد هاي آمينه (تركيبهاي چرب با جرم كم ) واسيدهاي چرب (تركيبهاي چرب با زنجيره بلند) مشتق مي شوند . روغنهايفراري كه از قسمتهاي مختلف يك گياه بدست مي آيند ممكن است از نظر خواص فيزيكي شيميايي و بو باهم اختلاف داشته باشند , به عنوان مثال روغن فراري كه از پوست دارچين بدست مي آيد حاوي مقدار زيادي آلدهيد سيناميك مي باشد, در صورتي كه اگر اين روغن را از برگهاي آن بدست آوريم تركيب اصلي آن اوژنول بوده و نيز اگر اين روغن را از ريشه هاي همين گياه استخراج كنند تركيب اصلي آن كامفور مي باشد, همچنين بايد توجه داشت كه شرايط محيط بر تركيب شيميايي روغن فرار يك گونه گياه كه در دو محيط مختلف رشد داده شده باشند موثر است. براي مثال استخراج اسانس از پوست درخت دارچين توسط بخار آب صورت مي گيرد كه داراي تركيب سينامالدئيد است , در حالي كه برگ هميندرخت شامل تركيب اوژنول است . كيفيت محصولات طبيعي به وضعيت جغرافيايي محل رويش آنها بستگي دارد . اسانسها كه توسط گونه هاي متفاوت گياهان توليد ودر اندامهاي مختلف ذخيره مي گردند رابطه مستقيمي با بيوسنتز متابوليسم وفعاليتهاي بيولوژي گياه دارند.كه تابع شرايط اقليمي محيط زيست گياه هستند . عوامل مختلفي مانند زمان برداشت محصول , نحوه جمع آوري , طريقه خشك كردن , بسته بندي, و نگهداري درانبار در كيفيت وكميت اسانسهاي گياهي موثر هستند . تركيبهاي معطر در سيتوپلاسم گياهي شكل مي گيرند , به ويژه در اندام هايي مانند بشره نازك ,غده ترشحي و مجراي رزيني جمع مي شود . از آنجا كه غلظتهاي آنها در اندام گياه بسيار كم است ، بنابراين , استخراج بسياري از آنها از طريق مكانيكي ( به طور مثال از پوست مركبات ) امكان پذيراست.
به طور معمول مواد خام از اندام مختلف گياه به طور مثال شكوفه , جوانه , ميوه , پوست , بذر , برگ , پوست وغيره استخراج مي شوند. در اغلب گونه ها تك محصولي روغن موردنظر به يك اندام محدود است , ولي در بعضي حالات روغنها توسط اندامهاي مختلف ديگر توليد مي شوند.
اسانسهاي طبيعي شامل مخلوطي از يك ,دو ويا چند تركيب از لحاظ مقدار ويا شدت عطر نسبت به تركيب هاي ديگر فزوني گرفته اند ،از مونوترپنها تشكيل شده وبه صورت هيدروكربنها,آلدئيدهاوكتونها واسترهايي با زنجيره كوتاه از اسيد هاي چرب مي باشند.ولي فقط عده محدودي از اين اسانس ها از يك تركيب شيميايي ساخته شده اند, روغن خردل وروغن بادام تلخ , به طور معمول ساختمان شيميايي اسانس از هيدروكربن ها مشتق مي باشد ساخته شده اند

 

javadaria61

عضو جدید
اسانس (2)

اسانس (2)

طبقه بندي تركيبهاي شيميايي كه موجود در اسانسها
اسانسها با توجه به تركيبهاي شيميايي كه دارند به چند گروه طبقه بندي مي شود:
هيدروكربورها,الكلها , آلدئيدها , ستونها , استرها, فنلنها , اترهاي فنلي , اكسيدها , پراكسيدها , تركيبهاي ازت دار .
تركيب هاي شيميايي اسانس ها را ممكن است بر اساس مبدا بيوسنتز آنها به دو طبقه تقسيم نمود:
1.مشتقات ترپنها كه از طريقه واكنش استات- اسيدمواليك بوجود مي آيند .
2.ترکيبهاي عطري که از طريق اسيد شکميک وفنيل پروپانوئيد ساخته مي شوند.

تركيبهاي شيميايي اسانسها
اسانسها مخلوطي از تركيب هاي مختلف مي باشد كه با يكديگر تفاوت بسياري دارند .
اين تركيبها در گياهان مختلف به ترتيب زير مي باشند :
1-تركيبهاي الكلي مي توانند به سه صورت زير در اسانس ها موجود مي باشند .
الف – الكلهاي غير حلقوي مانند ژرانيول در اسانس گلسرخ
ب – الكلهاي ترپني مانند منتول در اسانس نعناع فلفلي
ج – الكلهاي سسكويي ترپن مانند سانتالول در اسانس چوب صندلي
2-تركيبهاي آلدهيدي
تركيبهاي آلدهيدي موجود دراسانس را مي توان به دو دسته زير تقسيم نمود :
الف- آلدهيدهاي خطي سيترونال موجود در اسانس اکاليپتوس سيترواودورا
ب- آلدهيدي عطر مانند وانيلين در اسانس حاصل از وانيل
3-تركيبهاي كتوني
كتونهاي موجود در اسانسها را ممكن است به ترتيب زير تقسيم نمود :
الف- كتونهاي ترپني يك حلقه كاروون در اسانس پونه سنبله اي ورازيانه
ب- كتونهاي دو حلقه اي كامفنون در اسانس كامفر
4-تركيبهاي فنلي
تيمول در اسانس آويشن
5 -تركيبهاي اترهاي فنلي
آنتول در رازيانه
6-تركيبهاي اكسيدي
1،8- سينئول موجود در اوكاليپتوس.
7-تركيبهاي استري
متيل ساليسسيلات در اسانس وينترگرين
8-تركيبهاي اسيدي
اسيد سيناميک در بالسام پرو
9-مشتقات فوران
پريلن در پريلا سيترودورا
10-كيتونها
تيمو هيدروكينون در اسانس دانه زيره روكسبو ريانيوم
11-لاكتونها, كومارينها وكومارونها
گزانتوتوكسين در اسانس آلنجليكا آرچانجليكا
12-تركيبهاي نيتروژن دار وسولفور دار
مانند متيل – بتا – متيل تيو لپروپيونات در آناناسوبنزيل سيانايد در ترتيزك

ترپنوييدها
تعداد زيادي از تركيبهاي موجود در گيا هان را تحت نام ترپنوييدها مي نامند و اين واژه مبين تركيبهايي است كه منشا بيوستنزي آنها يكسان مي باشد. اسكلت كربني ترپنها شامل واحدهاي
ساختما ني تكراري از تركيبهاي پنج کربني به نام ايزوپرن
(C5H8) كل گرفته است . بيشتر هيدروكربن هاي ترپني طبيعي داراي فرمول ملكولي (C5H8) كربني به نام ايزوپرن C5H8)n)مي باشند اساساn به عنوان پايه اي از طبقه بندي مورد استفاده قرار ميگيرد.
ترپنها هيدرو كربنهايي هستند كه قسمت عمده ساختمان شيميايي اسانسها را تشكيل داده اند , واژه ترپن از يك كلمه آلماني به معني تربانتين مشتق شده است وداراي فرمول ملكولي C10H16 مي باشد .
1- هيدرو كربورهاي معطر
هيدروكربورهاي معطر شامل مونوترپنها , سسكويي ترپنها ودي ترپنها غير اكسيژنه مي باشند
الف- مونو ترپنها به فرمول C10H16 تركيبهايي كه داراي 10 اتم كربن ميباشند به صورت خطي گويا حلقوي وجود دارند و جسم اوليه بوجود آمده ژرانيل پيروفسفات(GPP) است كه با توجه به نوع گياه مي تواند ببه اقسام مختلف تركيبهاي ترپني تبديل شود , به عنوان مثال ليمونن
ب- سسكويي ترپنها به فرمول C15H24تركيبهايي كه داراي 15 اتم كربن مي باشند و از تركيب ژرانيل پيروفسفات و ملكول 5 كربني مانند ايزوپنتيل پيروفسفات بوجود مي ايند. سسكويي ترپنها مي توانند به صورت خطي و يا حلقوي باشند مانند كادينن در اسانس كوكب.
سسكويي ترپنها در اكثر مواقع تلخ مزه مي باشند. سسكويي ترپن لاكتونها تركيبهاي ديگري هستند كه در گياهان خانواده كمپوزيتها مثل گل مينا يافت مي شوند و در بيشتر موارد داراي خاصيت درماني ضد تومور هستند. به عنوان مثال در گياه آناوليا گرسيني وجود دارد كه داراي يك تركيب سسكويي ترپن يك حلقوي به نام 9- آلفا-هيدروكسي پارتنو ليد كه مانع رشد سلول اي سرطاني مي شود .
ج- ديترپنها به فرمول H32C20 كه داراي 20 اتم ميباشندكه ممكن استخطي ويا1, 2ويا3 حلقه اي باشند ,مانند آلفا- كامفورن در اسانس كامفور .

منبع وبلاگ مهندسي شيمي امروز
http://www.jajachem.persianblog.com/
 
بالا