ساخت ۹۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در انتظار مجوز سازمان برنامه ریزی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار


با هماهنگی های انجام شده، مجوز ساخت ۳۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه بادی از سوی وزارت نیرو داده شده است و منتظر پاسخ سازمان برنامه ریزی ومدیریت راهبردی رئیس جمهوری برای تعیین منابع آن هستیم.
به گزارش انرژی هاب و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهندس یوسف آرمودلی رئیس سازمان انرژی های نو در گفت و گو با خراسان، با اعلام این مطلب درباره ساخت ۹۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی بادی و خورشیدی که قرار بود براساس ماده ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲ ساخته شود، گفت : مجوز ساخت ۳۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه بادی از سوی وزارت نیرو صادر شده است و منتظر پاسخ سازمان برنامه ریزی ومدیریت راهبردی رئیس جمهوری برای تعیین منابع آن هستیم. وی همچنین با بیان این که تا کنون نقاط مناسبی برای نصب نیروگاه های جدید شناسایی شده است ، افزود : در صورت تامین منابع مورد نیاز، امسال عملیات احداث این نیرو گاه ها آغاز می شود .وی درادامه تصریح کرد: خط تولید توربین های ۶۶۰ مگا واتی در کشور راه اندازی شده و همچنین انتقال فناوری توربین های ۲.۵ مگاواتی انجام شده است.


یوسف آرمودلی رییس سازمان انرژی‌های نو ایران «سانا» در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ۹۰۰ مگاوات که براساس ماده نوزده قانون بودجه ۹۲ قرار بود احداث شود در چه مرحله‌ای است گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته مجوز ساخت ۳۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه بادی از سوی وزارت نیرو داده شده است و منتظر جواب سازمان برنامه‌ریزی و تعیین منابع آن هستیم.


وی درادامه افزود: به دلیل سازگاری انرژی تجدید پذیر با محیط زیست تمام تلاشمان برآن است که از انرژی‌های نو که بدون سوخت‌ها فسیلی انرژی برق تولید می‌کنند حمایت کنیم.


آرمودلی ادامه داد: برهمین اساس خرید هر کیلو وات ساعت انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های تجدید شونده را از ۱۳۰ تومان به ۴۴۰ تومان رسانده‌ایم.


وی با بیان اینکه کشورمان ظرفیت ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی تا کنون نتوانستیم از این ظرفیت و پتانسیل استفاده‌ی لازم را کنیم.


وی اظهار داشت: با نگاه دولت جدید به بحث انرژی‌های تجدید پذیر تاکنون توانسته‌ایم نقاط مناسب برای نصب این نیروگاه‌ها را شناسایی کنیم.





قراردادهای جدید انرژی‌های تجدید پذیر ۴۴۰ تومانی خواهد بود


رییس سازمان انرژی‌های نو با بیان اینکه کسانی که پیش از این از سازمان انرژی‌های نو مجوز ساخت انرژی‌های نو را گرفته‌اند قیمت برقشان با حساب تعدیل‌ها ۲۲۰ تومان خواهد بود،ادامه داد: تنها کسانی که در سال‌ اخیر مجوز خود را دریافت کرده‌اند قیمت هر کیلو وات برق آن‌ها ۴۴۰ تومان خواهد بود.


وی در پاسخ به این سوال که پیش از این قرار دادهای خرید تضمینی ۲۰ ساله بسته می‌شد و در حال حاضر این قرار دادها ۵ ساله است و این امر باعث نارضایتی بخش خصوصی شده است گفت: در این خصوص در حال رایزنی هستیم و در آینده ای نزدیک جزئیات تصمیمات گرفته شده اطلاع رسانی خواهد شد.


وی در ادامه تصریح کرد:در بحث ساخت تجهیزات نیروگاه‌های تجدید پذیر در جایگاه مناسبی هستیم افزود: در حال حاضر توربین‌های نیروگاه منجیل ساخت داخل است .


وی افزود: خط تولید توربین‌های ۶۶۰ مگا واتی در کشور راه اندازی شده و همچنین انتقال تکنولوژی توربین‌های ۲.۵ مگاواتی صورت گرفته است.


آرمودلی تاکید کرد: در حال حاضر متوسط قیمت برق خریداری شده در کشور پایین است و این امر موجب می‌شود تا سیستم توانایی رقابت نداشته باشد.





تعیین تکلیف مناقصه نیروگاه زمین گرمایی تا دو ماه آینده


وی همچنین درخصوص نیروگاه زمین گرمایی نیز گفت: به علت کمبود منابع مالی ساخت این نیروگاه کمی طولانی شد و امیدواریم تا دو ماه آینده مناقصه ساخت نیروگاه زمین گرمایی مشخص شود.


وی تصریح کرد: کارهای حفاری این نیروگاه انجام شده و با انجام مناقصه تا یک سال آینده امیدواریم این نیروگاه وارد مدار شود.


آرمودلی همچنین درخصوص جزئیات این نیروگاه گفت: چا‌ه‌های حفر شده در این نیروگاه درهر ثانیه ۱۰۰ لیتر فوران دارد واین بدان معنی است که تا هفت مگاوات توانایی تولید برق خواهیم داشت.


وی در پایان گفت: سه نیرو گاه بخش خصوصی که برق تجدید پذیر تولید می‌کنند بین ۱ تا ۲ میلیارد بدهی داریم و از برق تولید شده از این نیروگاه‌ها در حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می‌شود.
 
بالا