عادات خوب ابزاری قدرتمند برای رسيدن به اهداف مهم

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
عادات خوب ابزاری قدرتمند برای رسيدن به اهداف مهم
سيد محمد اعظمی‌نژاد*
منبع: mindtools
اگر شما يک بازی ورزشی مثل اسکيت را ياد گرفته باشيد، يا به يادگيری يک موضوع مورد علاقه مانند نواختن‌ساز موسيقی پرداخته باشيد، حتما حس خوبی را که بعد از يادگيری داشته‌ايد، به خاطر داريد.



در اغلب موارد يادگيری چيزی جديد، مثل يک ورزش و مواردی شبيه به آن، محصول تغييرات در ما برای بهتر شدن است و اين تعبيری از توانمندسازی است. عادات خوب در پشت تغييرات مثبت در ما پنهان شده است. برای مثال، اقدامات تکراری چون حضور مرتب در تمرينات ورزشی هفتگی، به شما در ايجاد تغييرات مثبت در زندگی کمک می‌کند.
در اين نوشتار، ابزار ايجاد عادات خوب، برای کمک به رشد شخصی و حرفه‌ای شما معرفی خواهد شد.
معرفی ابزار
احتمال رسيدن به اهداف ارزشمند، با داشتن عادت‌های خوب بيشتر می‌شود. در حقيقت داشتن يک هدف به تنهايي نمی تواند موجب ايجاد انگيزه کافی برای رسيدن به آن باشد؛ بلکه اين مهم زمانی محقق خواهد شد که عادت‌های روزانه‌ای برای رسيدن به هدف تنظيم کنيد.
برای ايجاد عادت‌های خوب در زندگی روزانه خود، تغييرات مثبت را با برداشتن اين گام‌ها آغاز کنيد:
1) مشخص کنيد به چيزی می‌خواهيد برسيد
ابتدا اهداف شخصی و حرفه‌ای خود را بازنويسی و مرور کنيد. شما به عادت‌های جديد برای رسيدن به اهداف جديد نیاز خواهيد داشت. اکنون روی يک هدف متمرکز شويد و ببينيد چه عادت روزانه‌ای بايد انجام دهيد تا به هدف تعريف شده، دستيابی پيدا کنيد. برای مثال فردی که هدفش زندگی در کشور فرانسه و يافتن شغلی مناسب در آن کشور است، می‌تواند عادت روزانه 30 دقيقه يادگيری زبان فرانسه را در برنامه خود بگذارد.
2) انجام عادت‌های خوب را در برنامه روزانه خود قرار دهيد
سعی کنيد راهی برای قرار دادن عادت‌های خوب در برنامه‌های روزانه پيدا کنيد. زمان مشخص و ثابتی برای انجام يک عادت مثبت اختصاص دهید و تمام توجه خود را به آن معطوف کنيد. سعی کنيد اين زمان، ساعتی از روز باشد که بهره‌وری شما حداکثر است. فراموش نکنيد اين عادت جديد را بايد به صورت روزانه تکرار کنيد.
برای مثال فردی که عادت يادگيری زبان فرانسه را در برنامه خود گذاشته است، با دانستن اين موضوع که بهترين زمان برای او صبح است، طوری برنامه ريزی می‌کند که در هنگام صرف صبحانه، فايل صوتی آموزش زبان فرانسه را به طور روزانه گوش دهد و اين موضوع به مرور برای او تبديل به يک عادت می‌شود.
3) تاثير عادات جديد را کنترل کنيد
همانطور که در عادات خوب خود پيشرفت می‌کنيد، دقت کنيد اين عادت چه تاثيری روی شما می‌گذارد. اگر عادت جديدی که برای خود تعريف کرده‌ايد بيش از اندازه بلندپروازانه است يا تاثيری که از آن انتظار داشته‌ايد روی شما نداشته است، شايد نياز به تغيير و بهبود در آن داشته باشيد تا دقيقا به نتيجه مورد انتظار خود برسيد. برای مثال فردی که عادت صبحگاهی شنيدن فايل صوتی زبان فرانسه را در برنامه خود قرار داده، بعد از سه هفته متوجه می‌شود معنی کلمات در ذهنش نمی‌ماند، بنابراين به عادت خوب خود، نوشتن کلمات و معانی آنها در يک دفترچه يادداشت را اضافه
می‌کند.
4) انضباط شخصی خود را توسعه دهيد
يک بررسی در سال 2012 نشان می‌دهد شکل گيری و ماندگاری يک عادت جديد در انسان 66 روز طول می‌کشد و به اين ترتيب ضرورت انضباط شخصی مشخص می‌شود. برای تقويت انضباط شخصی در عادت‌های خوب، يک راه ساده، ايجاد يک تصوير‌ايده آل از هدفی است که در نتيجه انجام عادت‌های خوب، عايد شما می‌شود. برای مثال فردی که با هدف زندگی در فرانسه، عادت خوب يادگيری فرانسه را در برنامه روزانه اش قرار داده است، با قرار دادن تصاوير مختلفی از آن کشور در اتاقش، به طور مداوم خود را برای تکرار عادت‌های خوب تا رسيدن به اين هدف تهييج
می‌کند.
5) از ديگران کمک بگيريد
انجام يک عادت خوب، وقتی شما تنها هستيد می‌تواند کمی دشوار باشد. بنابراين اهداف خود را با دوستان و نزديکان خود در ميان بگذاريد و از آنها کمک بخواهيد. می‌توانيد از آنها بخواهيد در صورت مشاهده پيشرفت در شما، اين موضوع را به شما يادآوری کنند. برای مثال، فرد مورد نظر ما با عادت يادگيری زبان فرانسه، می‌تواند با همکاران خود توافق کند تا در زمان ناهار، با او به زبان فرانسه صحبت کنند و به اين ترتيب از آنها کمک بخواهد.
به ياد داشته باشيد عادت‌ها بسيار قدرتمند هستند و شما را گام به گام به تغييرات نزديک‌تر می‌کنند. عادت‌ها به شما کمک می‌کنند تا تغيير مثبت، بخشی از زندگی شما شود. دقت کنيد زمانی که تصميم به ايجاد يک عادت خوب جديد در خود می‌گيريد، در بازه زمانی مشخص فقط روی همان عادت تمرکز کنيد، چرا که اگر سعی کنيد به طور همزمان چند عادت را در خود ايجاد کنيد، احتمال اينکه دچار اختلال و برگشت رفتارهای قبلی شويد، زياد خواهد بود.
اراده ما برای انجام عادات خوب، همچون استخر آبی است که در طول روز تخليه می‌شود و با انجام گام‌هايي که گفته شد، شما می‌توانيد اين استخر را هر روز پر نگاه داريد!
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه-انجمن مديريت منابع انسانی ايران
 

Similar threads

بالا