طرز تهیه کیک عصرانه

samaneh66

عضو جدید
کاربر ممتاز
مواد مورد نیاز :

تخم مرغ : سه عدد . ( از انواع غنی شده طعم دار یا همراه با امگا 3 نباشه )
شکر : یک لیوان .
آرد سفید گندم : 2 لیوان .
بکینگ پودر : 2 قاشق مربا خوری .
وانیل شکری یا وانیل مایع : نصف قاشق مرباخوری / یک قاشق چای خوری ( مایع )
روغن مایع مثل آفتابگردان : نصف لیوان . ( از روغن جامد آب کرده جدن خودداری کنید )
شیر یا ماست : نصف لیوان .
مخلوط کن ساده یا میکسر .
الک برای هوادهی آرد .
قالب کیک دو لیتری .

** نکات مهم : لیوانی که در اینجا گفته شده , ملاک همون پیمانه هست . اگه شما مثلن شکر رو با یک لیوان بزرگ قهوه خوری پیمانه میزنین , سایر مواد مثل روغن یا آرد رو هم با همون لیوان پیمانه کنین . در مورد مواد اضافی ای که در بالا گفته شده , همونطور که میبینین هر کدوم این مواد , یک نوع طعم و مزه خاصی رو به شما عرضه میکنه . کیک کشمشی , کیک دو رنگ کاکائوئی . کیک نارگیلی , کیک گردویی و کیک با طعم پرتقالی . پس طبق ذائقه خودتون , یکی از این مواد رو انتخاب کنید و در صورت عدم تمایل به طعم یا رنگ , کیک شما ساده و زرد رنگ خواهد شد .

طرز تهیه :

ابتدا آرد رو الک کنید . این کار به پف کردن بیشتر کیک و پوک شدنش کمک زیادی میکنه . در صورتیکه الک در اختیار ندارین , با قاشق غذا خوری اونو بصورت پودری در ظرف مخصوص خودتون بپاشین چند بار . بکینگ پودر رو هم به آرد اضافه و مخلوط کنید . در صورتیکه از وانیل شکری استفاده میکنین , وانیل رو هم به آرد اضافه کنید .
حالا سراغ مخلوط کن برین و تخم مرغ و روغن و شیر و شکر رو توی مخلوط کن بریزین . در صورتیکه وانیل مایع استفاده میکنین , وانیل رو هم به این مواد اضافه کنین .

** نکته : در صورت تمایل به تهیه کیک با طعم پرتقال , پوست پرتغال رو که قسمت سفیدی اون رو گرفتید و فقط قسمت نارنجی خارجی پوست باقی مونده , چند تکه کرده و داخل مخلوط کن اضافه کنین , اگر که مخلوط کن شما قابلیت میکسر داره . در صورتیکه از همزن های مخصوص شیرینی پزی استفاده میکنین , پوست پرتقال رو رنده ریز کنین و داخل مواد بریزین !!!
همچنین برای تهیه کیک گردویی , گردوها رو رنده ریز کنین . دقت کنین چرخ کردن گردو و یا ریختنشون توی میکسر باعث میشه گردوها روغن پس بدن و کیک خراب میشه .
برای تهیه کیک نارگیلی از نارگیل تازه اگر استفاده کنین خیلی بهتر و خوش طعم تر میشه . کافیه پوسته سخت و چوبی نارگیل رو بگیرین و یک تکه از نارگیل رو رنده درشت کنین . مهم نیست اگر قسمت قهوه ای رنگ میوه نارگیل هم رنده بشه .
برای تهیه کیک کشمشی , کشمش های پلویی رو به مدت نیم ساعت در آب سرد خیس کنین و بعد آبکش کنین و بذارین آبشون بره . در غیر اینصورت کشمش های شما در کیک خشک میشن و سفت .

وقتی مایع کیک آماده شد , در صورت تمایل به درست کردن کیک های مزه دار , گردو و یا نارگیل رو به داخل مایع ریخته و فقط با قاشق هم بزنید و حالا نصف مایع رو داخل آرد ریخته و در جهت عقربه های ساعت هم بزنید . وقتی خوب مخلوط شد , باقی مایع رو هم اضافه کنید و هم بزنید تا روی خمیر شما حباب های هوا دیده بشه . معمولن 2 تا 3 دقیقه هم زدن کافی هست . خمیر شل هست و از فرنی کمی سفت تره . پس نگران نباشین که باید خمیر سفت باشه و آرد اضافه نکنین وگرنه کیک شما سفت و خمیر میشه !

** نکته : در صورتیکه مایل به تهیه کیک کشمشی هستین , دو انتخاب دارین . بعضی ها دوست دارن کشمش ها در همه جای کیک یعنی پایین و بالای کیک پخش باشن و بعضی دوست دارن فقط در وسط کیک کشمش باشه یا روی کیک . اگه دوست دارین همه جای کیک کشمشی بشه , حالا موقع اضافه کردن کشمش ها به خمیره . اضافه و یک هم بزنید و مایع رو داخل قالب بریزین . در صورتیکه میخواهین کشمش ها در مرکز بمونن , در یک ظرف جداگانه ابتدا نصف قاشق چایخوری آرد بریزین و کشمش ها رو توی آرد بگردونین و کمی پودر دارچین و قهوه اضافه کنین و نیمی از مایع رو کف قالب بریزین و بعد کشمش ها رو اضافه کنین و باقی مایع رو روی کشمش ها بریزین . آرد آلود کردن کشمش ها باعث میشه که به ته قالب فرو نرن و در جای خودشون باقی بمونن .

** نکته : برای درست کردن کیک دو رنگ , ابتدا نیمی از مایع خمیر رو داخل قالب ریخته و باقی مونده مایع رو با یک قاشق مربا خوری پُر , پودر کاکائو مخلوط کنین و فقط بصورت طولی در مرکز قالب یا اگر قالب گرد دارین , دور قالب در قسمت وسط بریزین و توی فر بذارین . اینکار باعث میشه مغز و وسط کیک شکلاتی رنگ بشه و اطرافش زرد رنگ .

ابتکار این کیک دست خود شماست که مثلن کیک با طعم پرتغال و دو رنگ درست کنین و یا مثلن کشمش و پرتقال و دو رنگ باشه و ... فقط دقت کنین کیک گردویی تیره رنگ میشه و نیاز به کاکائو نداره ! حتا شما میتونین از یک قاشق غذا خوری پر کاکائو استفاده کنین و کل کیکتون رو شکلاتی کنین . مانعی وجود نداره و فقط در اونصورت کمی شکر رو بیشتر کنین تا کیک تلخ نشه . سلیقه ای هست .

قبل از ریختن کیک به داخل قالب , حتمن قالب رو با یک تکه کوچک کره یا با روغن مایع خوب چرب کنین و بعد مایع خمیر رو داخل قالب بریزین در غیر اینصورت کیک به قالب میچسبه و جدا کردنش باعث تکه تکه شدن کیک میشه .

دمای پخت این کیک 200 درجه سانتیگراد و به مدت تقریبی 40 دقیقه در طبقه وسط فر هست . گاهی اوقاب تا 50 دقیقه هم طول میکشه . کیک شما از دقیقه 30 شروع به پف کردن میکنه و بوی وانیل پراکنده میشه . گریل به هیچ وجه روشن نکنین و قالب رو ته فر نذارین . وسط و در طبقه وسط فر . در حین پخت درب فر رو باز نکنین چون مانع پف کردن کیک میشه . زمانیکه روی کیک طلایی شد , کیک حاضره . برای اطمینان از مغز پخت شدن کیک , یک کارد پنیر خوری رو به مرکزش فرو ببرین و در بیارین . اگه هیچ خمیری به کارد نچسبید , کیک آماده ست . کیک رو در بیارین و 2 دقیقه صبر کنین تا کمی قالب خنک بشه و بعد با چند تکون به سادگی کیک خارج میشه . اگه قالب خوب چرب نشده باشه , کیک شما میچسبه و جدا کردنش سخته ! میتونین برای تزئین روی کیک از خاک قند و پودر دارچین هم استفاده کنین بصورت دلخواه ...
 

samaneh66

عضو جدید
کاربر ممتاز
مواد لازم:
پودر كاكائو: 100 گرم
كره: 250 گرم
آرد: 500 گرم
آب: 500 میلی لیتر
شكر: 750 گرم
تخم‌مرغ: 4 عدد
بیكینگ‌پودر: 300 گرم
خامه وانیلی: 100 گرم
شكلات تخته‌ای: 300 گرم
روغن گیاهی: 250 گرم
طرز تهیه:
ابتدا پودر كاكائو، كره، آب و روغن را بجوشانید، سپس داخل یك كاسه بریزید و تكه‌های شكلات تخته‌ای و شكر را به آن اضافه كنید و آنقدر هم بزنید تا كاملا سرد شود.پس از این مرحله تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی ریخته و آرد و بیكینگ پودر را الك كرده و به تخم‌مرغ‌ها اضافه كنید و دوباره مواد را خوب هم بزنید. سپس این مواد را به مواد قبلی كه شامل پودر كاكائو، كره، روغن و آب بود اضافه كنید و تمام این مواد را به خوبی مخلوط كرده، آن گاه مخلوط را در قالب كیك‌پزی بریزید و در فر با حرارت 170 درجه به مدت 45 دقیقه قرار دهید. زمانی كه كیك كاملا پف كرد، آماده است. پس از اینكه كیك كاملا سرد شد روی آن خامه شكلاتی بریزید، در صورت تمایل برای تزیین می‌توانید از مربای گیلاس یا شكلات سفید رنده شده استفاده كنید. این كیك، صبحانه‌ای قوی برای فرزندان شما خواهد بود.
 

fatam

عضو جدید
کاربر ممتاز
من در عنفوان کودکی بلد بودم کیک یه تخم مرغی درست کنم (بدون کمک هیچکس بخدا!)
:D


ولی الان یادم نیست!:(


فقط یادمه که خیلی خوشمزه بود!:gol:



میشه دستور اینم بدی؟:redface:



پیشاپیش مرسی:gol::redface:
 

sara@fshar

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی عزیز .....ببخش تشکر ندارم:sweatdrop:


من تو پختن کیک و شیرینی پیاده پیاده هستم
 

haydiii

عضو جدید
مامان امشب شام نداد بهم
هر چی تاپیکم باز مینکم از غذا خوراکی حرف میزنن



من چقد بیچاره ام:(
 

samaneh66

عضو جدید
کاربر ممتاز
مواد لازم:
تخم مرغ یک عدد
آرد سفید 250 گرم یا 2 پیمانه
شیر 5/1 پیمانه یا 150 گرم
شکر آسیاب شده یک پیمانه یا 200 گرم
روغن جامد آب کرده 2/1 پیمانه یا 100 گرم
هل ووانیل از هر کدام یک قاشق چایخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
طرز تهیه:

تخم مرغ وشکر ساییده را به همراه هل ووانیل با هم خوب بزنید ،سپس روغن را به آنها اضافه کرده ومخلوط کنید تاشکرها کاملا حل شوند،پس از آن شیر وپس از مخلوط شدن شیر، آرد را که با بیکینگ پودر مخلوط شده داخل این مواد ریخته وخوب مخلوط کنید.
مواد آماده را درون ظرف مورد نظر که با کمی روغن جامد چرب شده ریخته ودر طبقه ی وسط فرکه از قبل گرم شده با کمترین درجه قرار داده تا پس از بیست دقیقه تا نیم ساعت پخته شود
 

mohamad javid

عضو جدید
کاربر ممتاز
صبا جون دمت گرم................سر عصر بپر برو همین کیک رو دروست کن با........بروبچ بزنیم تو رگ:surprised::biggrin::gol:
 

Similar threads

بالا