طراحی مکانیکی از تئوری تا عمل

mareza

عضو جدید
سلام
قبل از هر چیز از مدیریت محترم تالار و دوستان عزیزی که لطف کردن تشکر میکنم

در ادامه مطلب به قسمت مهمی رسیدیم که درباره اون میخواستم توضیح مفصل تری بدم
ما نتیجه محاسبات رو بدست آوریم و میخواستیم که یک پیچ از یک هند بوک انتخاب کنیم اولین قدم اتخاب بازه مناسبی در محدوده مورد نظره که در مثال خودمون مثلا M4 تا M12 ولی میتونیم یک پیچ M6 رو که استحکام 8.8 داره با یک پیچ M4 با استحکام 10.12 عوض کنیم حتی میتونیم اونو با یک پیچ M8 با استحکام 5.6 جایگزین کنیم برای کارهایی که بصورت انبوه تولید میشن اینکه تا 6 ماه دیگه بازهم از این پیچ توی بازار پیدا میشه یا نه مهمه! البته تمام پیچهای مذکور از نظر پوشش به انواع مختلفی تقیسم میشن گالوانیزه سیاه کاری شده در روغن نیکل کروماته زرد یا هفت رنگ کروماته سفید یا ایرانی و خارجی یا حتی زیر پله ای نکته دیگه گام دنده اونه متریک یا اینچی چون حتما این پیچ ما یک مهره هم لازم داره و با کمال تعجب نوع خاصی از پیچ و مهره های اینچی قیمت بسیار کمتری از متریک دارن!
زیاد مسئله رو بغرنج نمیکنم اینها مسائل ریز طراحی هستند ولی برای بک طراح با سابقه مهم هستند چون تفاوت طراح ها عمدتا در این قسمتها بروز میکنه خوب مثال رو با چند تا فرض ساده میکنیم
1-پیچها در بازار به وفور یافت میشن
2- قیمت اونها با سایزشون تناسب داره(که البته معمولا هست)
3-ما از لحاظ پوشش مشکلی نداریم از نوع گالوانیزه که بیشتره استفاده میکنیم
4-از نوع 8.8 یا 5.6 که فراوانی بیشتری دارن استفاده میکنیم
5-مشکلی در رابطه با گل بیچ پرچ شونده نداریم
 

mareza

عضو جدید
خوب گفتیم که این پیچ یک مهره لازم داره کهبه اون متصل شه یا باید پایه میز رو سوراخ و قلاویز کنیم که به دو علت غلطه اول دومی رو میگم که همیشه مد نظر داشته باشید 1 در طراحی بهتره که بیشتر از قطعات استاندارد استفاده کنیم تااینکه اونا رو بسازیم 2 ورق نازک پروفیل پایه میز تحمل تنش زیاد وارده از پیچ به رزوه هاشو نداره و سریع هرز میشه

یک قانون طلایی ارتفاع رزوه مهره در پیچ و مهره هم جنس حدودا 1.2 تا 1.5 برابر قطر پیچه
اگر کمتر باشه رزوه هرز میشه ور اگر بیشتر باشه پیچ میبره

پس باید یک مهره استاندارد به میز وصل کنیم ولی چطور؟ میشه از روش اتصال دائم مثل جوش برق یا نقطه جوش یا جوش برج استفاده کردجوش برق هزینه کمتری داره ومعمولا برای پیچهای سایز بزرگتر از 6 استفاده میشه چون گرمای جوشکاری باعث آب شدن رزوه مهره نشه نقطه جوش تمیزتره ولی هزینه نسبتا بالاتری داره و جوش برنج علاوه بر هزینه بالاتر از جوش برق زمان بیشتری رو هم اشغال میکنه و فقط برای سایز های ظریف استفاده میشه که در این مثال مناسب نیست برای جنس پیچ من 5.6 رو ترجیح میدم فکر میکنید چرا؟
چون برای یک تنش یکسان قطر بالاتری داره در نتیجه جوشکاری اون به بدنه راحت تره پس تا موقعی که بزرگی سایز اون فاکتور منفی نشه ارجح تره(الته قیمت کمتری داره ودر بازار هم به وفور یافت میشه) فرض کنید که برای محاسبات شما پیچ M8 با استحکام 5.6 مناسبه ولی تنش خستگی چی؟(البته برای میز کمی دور از ذهن میاد ولی اگر فرض کنیم چرخ مربوط به صندلیه موضوع مهم میشه)به نظرتون باید محاسبات رو از نو شروع کنیم ؟

لطفا راجع بهش فکر کنید و نظر بدین!
 

mareza

عضو جدید
با سلام
به مشکل تنش خستگی برخوردیم و راه حل اول محاسبه دقیق تر و کامل تره ولی برای مثال ما شاید خیلی مهم نباشه که بخواهیم لبه مرز طراحی کنیم همون طوری که همه میدونیم ضریب اطمینان بر اساس نوع زمینه کار دستگاه تائین میشه در صنایع هوایی نظامی و انسانی بیشتر از بقیه زمینه هاست در اینجاهم حساسیت خاصی روی مجموعه نیست پس میتونیم با در نظر گرفتن این نکته با ضریب حدود 1.3 قطر مورد نظر رو انتخاب کنیم.قبلا پیچ 8 انتخاب شده بود و باضریب 1.3 قطر برابر 10.4 میشه که سایز موجود که از اون بالاتره سایز M12 هست پس سایز انتخابی بدست اومد درست ولی...!
 

mareza

عضو جدید
تا به حال حتما میز های پایه دار دیدین و اگر به پایشون توجه نکردین از این به بعد حتما توجه داشته باشین سایز پیچ مصرفی معمولا 8 هست و این با محاسبات ما تفاوت زیادی داره با توجه به این نکته ما قطر 10.4 محاسبه رو به 10 کاهش میدیم چون در عمل کارایی اون تست شده و مشکلی هم نداره !این هم یکی از نکات مهم طراحی تلقی میشه هر سیستم بزرگ و پیچیده که تحلیلش خیلی سخت به نظر میرسه بیشتراز قطعات و مجموعه های کوچکتری ساخته شده که اگر اونها رو تجزیه کنیم به سیستم های ساده ای میرسیم که در دستگاه های مشابه و یا حتی غیر مشابه هم یافت میشه !(چند تا وسیله الان در ذهن دارید که همچین پاییه ای در اون به کار رفته؟)می بینید که با کنار هم گذاشتن این سیستمهای کوچیک میتونید به سیستم های بزرگ تر و پیچیده تر برسید شاید بیشتر تحلیل سیستمهای بزرگ به صورت گسسته و پراکنده قبلا توسط افرلد مختلف در جاهای دیگرانجام شده و یک طراح خوب از تجربیات دیگران بیشتر استفاده میکنه تا اینکه خودش همه کار رو انجام بده
 

mareza

عضو جدید
درست مثل lego بچه هاست اونها برای ساختن قطعات اسباب بازی شون کاری انجام ندادن در عوض تمام تخیل و استعدادشون رو در کنار هم چیدن این قطعات ساده به کار میبندند از قطعات یکسان با ایدهای مختلف چیزهای مختلفی بدست میاد مثل خونه ماشین هواپیما کامیون کشتی حتی کلاغ!شما هم برای اینکه بتونید موفق باشید باید تمام وسایل اطراف خودتون رو خوب ببینید و بشناسید حتی پیشنهاد میکنم اگه اوقات فراقتی دارین که برنامه خاصی براش ندارید برای همین مطلب صرف کنید به جاهایی که بورس کالا ها یا وسایل خاصی هستند برید و اونها رو از نزدیک ببینید مثلا در میدان حسن آباد میتونید با انواع اتصلات از نزدیک اشنا بشین انواع پیچ ها و پرچ ها !شاید به نظرتون پیش پا افتاده باشه ولی شما می دونید از لحاظ جنس چند نوع پرچ داریم ؟تا به حال چند نوعش رو از نزدیک دیدن یا از اون استفاده کردین؟ در مطالب بالا به یک هند بوک اشاره کرده بودم و این نکته که لزومی به حفظ مطالب داخل اون نیست ولی ضروری که بدونید چه مطلبی در کجای کتاب وجود داره ور در واقع همیشه باید این حضور ذهن رو داشته باشید.ذهن یک مهندس همیشه باید مملو از قطعات مکانیزم ها و سیستم ها باشه تا بتونه از اونها به موقع استفاده کنه البته نا گفته نمونه که هیچکدام از این مطالب نفی طراحی از صفر نیست چون به موقع خودش ضروری و لازمه من فقط سعی میکنم که گام به گام با یک مثال جنبه های مختلف طراحی رو بیان کنم!
تا فرصت بعدی...
 
وفات علم

وفات علم

با سلام و تشکر از مدیر:
یه سوال دارم چرا ما ایرانی ها حرافهای خوبی هستیم و عمل نمیکنیم؟
چرا اسباب بازی مثل سورنا باید اینقدر مهم باشه ؟
من یه عروسک چینی سراغ دارم که خیلی پیچیده و هوشیار هم هست البته خیلی هم ارزونه!!!
حقیقت اینه که کسی به من و شما فکر نمیکنه مثله اینکه توی این کشور علم و تحقیق و پژوهش مرده ؟؟؟

((وفات علم تسلیت باد))
 

tsp.co

عضو جدید
با سلام و تشکر از مدیر:
یه سوال دارم چرا ما ایرانی ها حرافهای خوبی هستیم و عمل نمیکنیم؟
چرا اسباب بازی مثل سورنا باید اینقدر مهم باشه ؟
من یه عروسک چینی سراغ دارم که خیلی پیچیده و هوشیار هم هست البته خیلی هم ارزونه!!!
حقیقت اینه که کسی به من و شما فکر نمیکنه مثله اینکه توی این کشور علم و تحقیق و پژوهش مرده ؟؟؟

((وفات علم تسلیت باد))

سلام!
شاید حق با شما باشه! ما ایرانیها تا مجبور نشیم دنبال چیری نمی ریم! و الان مجبور شدیم دنبال خیلی از چیزها بریم!
برای شروغ باید از این مراحل عبور کنیم پس نا امید نباید بشیم!;)
 

mareza

عضو جدید
با سلام
در ادامه دوباره سری به مجموعه میزنیم بعد از گذشتن از مرحله اول بحرانی به مرحله بعدی یعنی بدست اوردن قطر شفت محور چرخ میرسیم برای این کار باید به چند نکته توجه داشته باشیم اول اینکه وزن میز باعث تنش لهیدگی روی ورق فلزی کاور میشه همچنین همین نیرو باعث ایجاد تنش برشی بر مقطع شفت هم هست و در نهایت باعث بروز تنش لهیدگی در سوراخ وسط چرخ هم میشه و با توجه به اینکه مقدار نیرو برای سه تنش برابره پس فقط جنس و سطح مقطعی که نیرو بر اون وارد میشه اهمیت داره
 

mareza

عضو جدید
در بحث طراحی به صورت صرفا تئوری باید تمام این مقاطع رو بررسی کنیم در واقع بک مقاومت مصالح دانشگاهی رو باید حل کنیم ولی در طراحی عملی مسئله کمی متفاوته که توضیح میدم ابتدا سری میزنیم به تجربیات گذشته چرخ های خراب و شکسته رو بیاد بیارید در اغلب موارد علت خرابی مربوط به شکستگی چرخ آنهم از محل تماس با شفت مرکزیست در واقع محل بحرانی تنش مجموعه در قسمت چرخ پلاستیکی اونه پس مستقم سری به خیابان امام خمینی حوالی بیمارستان سینا میزنیم پاساژ چرخ فروشی ها چرا ؟ چون وقتی میتوانیم باقیمت مناسب و قیمت خوب قسمتی از دستگاه رو بصورت آماده تهیه کنیم فقط تفکر ایرانی ( در تفکر ایرانی شما تمام مجموعه رو خودتون تولید میکنید حتی با زمان بالاتر و هزینه اولیه بیشتر به منظورخودکفایی یا رسیدن به تمام سود محصول) با این قضیه مشکل داره که در این صورت باز هم میتونیم اطلاعات زیادی راجع به جنس و سایز انواع مختلف چرخ های موجود بدست بیارید حتی با کمی صحبت با فروشنده ها متوجه میشید که بار مجاز برای هر کدوم چقدره البته فراموش نکنید که با چشمهای تیز بین یک طراح نگاه کنید و جزئیات رو به خاطر بسپارید اگر تصمیم گرفتید که چرخ رو بصورت المان آماده تهیه کنید که کار کمی آسون تره برای اینکار باید فقط ضخامت چرخ رو مد نظر داشته باشید یا با توجه به اطلاعات مربوط به چرخ اقدام به انتخاب کنید ولی اگر خواستید که اون رو هم خودتون بسازید کار و زمان بیشتری رو طلب میکنه
 

mareza

عضو جدید
برای طراحی چرخ شما مطالب و اطلاعات خوبی رو لز فروشنده ها بدست آوردید این برای شروع خبه ولی کافی نیست برای طراحی بک محصول شما نیاز دارید تا قبل از طراحی اونو توی ذهنتون بسازید تمام مراحل ساخت رو باید به طور کامل و جزء چزء مرور کنید در واقع در حین طراحی باید محصول رو در ذهن خودتون به صورت کامل بسازید تا بتونید تمام اشکالات احتمالی رو قبل از وقوع حل کنید غیر از این شما نیاز به داشتن اطلاعات قالبسازی هم دارید البته نه به صورت تخصصی ولی تا اندازه ای که به شما کمک کنه تا محصولی رو طراحی کنید بشه اونو با قالب (البته در مثال ما قالب تزریق پلاستیک injection mold) تولید کرد مثلا شیب منفی نداشته باشه یا تا حد ممکن از بکار بردن تیغه های نازک یا قسمتهای حجیم پرهیز کنید یا از بکار بردن اشکالی که باعث ایجاد کشویی در قالب میشه اجتناب کنید و موارد بسیاری که در اینجا مجال توضیح نیست
 

mareza

عضو جدید
با توجه به مطالب بالا میتونید یک یا چند نمونه از چرخ های موجود رو انتخاب کنید و محصول نهایی رو مطابق با یکی از اونها یا تلفیقی از چند نمونه موجود با تغییراتی که مد نظر دارید مدلسازی کنید نکته مهم در این قطعه ضخامت چرخه که تنش لهیدگی مستقیما به اون محل وارد میشه با توجه به استحکام پلاستیک انتخاب شده حد پایین ضخامت را تایین کنید و با توجه به اطلاعات بدست آومده و نمونه های موجود و قطعات مرتبط در مجموعه ضخامت مورد نظر رو تایین کنید
خیلی کنجکاو بودم که بدونم این نوشته ها رو کسی میخونه یا اصلا به درد کسی میخوره یا نه؟
 

zarghami1

عضو جدید
با توجه به مطالب بالا میتونید یک یا چند نمونه از چرخ های موجود رو انتخاب کنید و محصول نهایی رو مطابق با یکی از اونها یا تلفیقی از چند نمونه موجود با تغییراتی که مد نظر دارید مدلسازی کنید نکته مهم در این قطعه ضخامت چرخه که تنش لهیدگی مستقیما به اون محل وارد میشه با توجه به استحکام پلاستیک انتخاب شده حد پایین ضخامت را تایین کنید و با توجه به اطلاعات بدست آومده و نمونه های موجود و قطعات مرتبط در مجموعه ضخامت مورد نظر رو تایین کنید


خیلی کنجکاو بودم که بدونم این نوشته ها رو کسی میخونه یا اصلا به درد کسی میخوره یا نه؟


اقا به خدا داریم میخونم! فقط یه جاهایشو نفهمیدم! جسارتا زحمت بکشید واضح تر بنویسید! (ببخشید از نظر نگارشی میگم) شرمنده، ولی وقتی نوشته ای محاوره ای باشه و از علائیم نگارشی مثله (نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول و ....) استفاده نشه مفهوم خوب نمیرسه!
جسارت بنده رو عف بفرمایید...!
 

mareza

عضو جدید
اقا به خدا داریم میخونم! فقط یه جاهایشو نفهمیدم! جسارتا زحمت بکشید واضح تر بنویسید! (ببخشید از نظر نگارشی میگم) شرمنده، ولی وقتی نوشته ای محاوره ای باشه و از علائیم نگارشی مثله (نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول و ....) استفاده نشه مفهوم خوب نمیرسه!
جسارت بنده رو عف بفرمایید...!
سلام
سعی میکنم تا مطالب رو به صورت کتابی و نه محاوره ای بنویسم تا شما مشکلی نداشته باشید در مطالب پیش هم اگر اشکالی دارید اشاره کنید تا توضیح بدهم
با تشکر
 

mahsad

عضو جدید
سلام بروبچ
بهتره نیست از طراحی و تحلیل یک Shaft شروع کنیم. هم ساده هست و هم مهم.
من خودم این کار رو انجام دادم، می تونم کمک کنم.;)
 

trinitynim

عضو جدید
باسلام وخسته نباشید خدمت دوستان

من هیچ چیز از طراحی نمیدونم چون هنوز دانشجو هستم و هنوز به درسهای مربوط به طراحی نرسیدم.
ولی به نظرم فقط با نوشته نمیشه طراحی کرد .
اگه یه عکسی یا یه طرحی هم توی نوشته ها باشه ضرر نداره.

آقای mareza (یا هر کسی که تجربش بالا هست)اگر یکی از طراحی های خودتون رو(بهترین طرح از نظر خودتون که عملی شده) از ابتدا گام به گام شروع کنید به توضیح همراه با عکس وطرح خیلی مفید میتونه باشه.

البته اینایی که گفتم فقط یه پیشنهاده و شما هم میتونید بدون هیچ اعتنایی کار خودتون رو ادامه بدید.
 

zarghami1

عضو جدید
سلام! از توجه تون ممنون! بازهم میخوام که جسارت بنده رو عف بفرمایید...!

1.منظورتون از درجه استحکام چیه؟ یعنی هر پیچی که می خریم رو ش درجه استحکام هم نوشته؟
2. (قیمت اونها با سایزشون متناسب باشه) یعنی چی؟

3.قانون طلایی! میشه بازم توضیح بدیم؟

4.چرا F.S رو 1.3 درنظر گرفتین! از روی استاندارد خاص یا تجربی؟

5. اولین پاراگرافه آخرین پیامتون (با سلام. در ادامه سری به مجموعه میزنیم بعد از...) من هیچی از این پاراگراف نفهمیدم!

ممنون از این که وقت صرف میکنید! میدونم سوالاتم پیش، پا اٌفتادس، آخه من یه ساخت و تولیدیم! خیلی از تجزیه، تحلیل نیرو و طراحیه ..... اینا سر در نمیآرم!

و اما جناب مدیر:
آقا کجایی؟!
خیلی وقته تو ذهنمه این ایده ای رو که دادی ( و ایده خوبی هم هست) بیشتر روش وقت بذاریم، تا به نتیجه بهتر برسیم!
به نظرم اومد که با بچه هایی که پایه هستن یه قرار حضوری بذاریم، "هر وقت، هر جا" تا با مهارت های هم بیشتر آشنا بشیم؟
و بتونیم محصول خاصی رو برنامه ریزی فرایند کنیم! تا هم دید فنی و تکنیکی مون بالا بره هم شاید....!
چه طوره؟​
 

mareza

عضو جدید
سلام بروبچ
بهتره نیست از طراحی و تحلیل یک Shaft شروع کنیم. هم ساده هست و هم مهم.
من خودم این کار رو انجام دادم، می تونم کمک کنم.;)
سلام
فکر میکنم که ایده خوبیه
البته اگر مسئله عملی باشه یعنی واقعا یک شفت از یک دستگاه باشه تا بتونیم با کمک همدیگه طراحی عملی انجام بدیم

میتونید شرایط مسئله رو توضیح بدید؟
متشکرم
 

mareza

عضو جدید
سلام بروبچ
بهتره نیست از طراحی و تحلیل یک Shaft شروع کنیم. هم ساده هست و هم مهم.
من خودم این کار رو انجام دادم، می تونم کمک کنم.;)

سلام
به نظر من پیشنهاد جالبیه اگر شما شرایط مسئله رو به صورت واقعی از یک دستگاه ارائه کنید میتونیم با هم یک کار عملی ارائه بدهیم و طراحی عملی انجام بدیم
متشکرم
 

mareza

عضو جدید
سلام! از توجه تون ممنون! بازهم میخوام که جسارت بنده رو عف بفرمایید...!​



1.منظورتون از درجه استحکام چیه؟ یعنی هر پیچی که می خریم رو ش درجه استحکام هم نوشته؟
2. (قیمت اونها با سایزشون متناسب باشه) یعنی چی؟​

3.قانون طلایی! میشه بازم توضیح بدیم؟​

4.چرا F.S رو 1.3 درنظر گرفتین! از روی استاندارد خاص یا تجربی؟​

5. اولین پاراگرافه آخرین پیامتون (با سلام. در ادامه سری به مجموعه میزنیم بعد از...) من هیچی از این پاراگراف نفهمیدم!​

ممنون از این که وقت صرف میکنید! میدونم سوالاتم پیش، پا اٌفتادس، آخه من یه ساخت و تولیدیم! خیلی از تجزیه، تحلیل نیرو و طراحیه ..... اینا سر در نمیآرم!​

و اما جناب مدیر:
آقا کجایی؟!
خیلی وقته تو ذهنمه این ایده ای رو که دادی ( و ایده خوبی هم هست) بیشتر روش وقت بذاریم، تا به نتیجه بهتر برسیم!
به نظرم اومد که با بچه هایی که پایه هستن یه قرار حضوری بذاریم، "هر وقت، هر جا" تا با مهارت های هم بیشتر آشنا بشیم؟
و بتونیم محصول خاصی رو برنامه ریزی فرایند کنیم! تا هم دید فنی و تکنیکی مون بالا بره هم شاید....!​

چه طوره؟​


سلام
دوست عزیز من راهنمایی میکنم شما هم کمی زحمت بکشید
1- هند بوکی که قبلا اشاره کرده بودم صفحه 171 و172 محاسبه اتصالات پیچی و مهره ها.به یک پیچ فروشی بزرگ مراجعه کنید (میدان حسن آباد)
2- معمولا از سایز 5 به بالا افزایش سایز افزایش قیمت رو به همراه داره ولی از سایز 5 به پایین برعکس میشه کاهش سایز افزایش قیمت رو به همراه میاره
3- در یک اتصال پیچ و مهره دو نقطه بحرانی داریم یعنی مجموعه از دو نقطه ممکنه گسیخته بشه اول بریدن پیچ یعنی نیروی کششی باعث جدایش پیچ از سطح مقطع میشه یعنی پیچ دو تکه میشه دوم هرز شدن رزوه پیچ یعنی رزوه ها بر روی پیچ و مهره از بین میره و مهره هرز میشه اتفاق اول هنگامی رخ میده که سطح مقطع پیچ کم باشه و دومی وقتی که ارتفاع مهره کم باشه این نسبت با توجه با درجه استحکام و جنس بدست میاد( صفحه 171 هند بوک)
4- تجربی
5- شفت چرخ رو از نظر استاتیکی تحلیل کنید
 

mareza

عضو جدید
5. اولین پاراگرافه آخرین پیامتون (با سلام. در ادامه سری به مجموعه میزنیم بعد از...) من هیچی از این پاراگراف نفهمیدم!​


ممنون از این که وقت صرف میکنید! میدونم سوالاتم پیش، پا اٌفتادس، آخه من یه ساخت و تولیدیم! خیلی از تجزیه، تحلیل نیرو و طراحیه ..... اینا سر در نمیآرم!​





سلام
جناب ضرغامی برای تحلیل استاتیکی شفت از شکل زیر کمک بگیرید
 

پیوست ها

  • untitled1.jpg
    untitled1.jpg
    19 کیلوبایت · بازدیدها: 1

s.mec

عضو جدید
منم میتونم؟

منم میتونم؟

سلام.اینجا برای من که دانشجوی ترم 4ام جایی نیست؟
 

Mehrdad_416

عضو جدید
سلام مهندس ممنون از این کار خوبی که شروع کرده ای فکر کنم یکی از بهترین تاپیک های این تالار است فقط یک خواهش یا پیشنهاد داشتم که اگر لطف کنید نحوه استفاده از هند بوک را هم آموزش دهید مشکل ما تازه کار ها اینه که تو دانشگاه ما با تکست بوک سرو کار داریم و آشنایی با هندبوک ونحوه استفاده از آن را بخوبی نمی دانیم مثلا در مورد همین پیچ با ذکر یک مثال نحوه بدست آوردن پیچ مناسب را آموزش دهید ممنون میشم
 

mareza

عضو جدید
سلام مهندس ممنون از این کار خوبی که شروع کرده ای فکر کنم یکی از بهترین تاپیک های این تالار است فقط یک خواهش یا پیشنهاد داشتم که اگر لطف کنید نحوه استفاده از هند بوک را هم آموزش دهید مشکل ما تازه کار ها اینه که تو دانشگاه ما با تکست بوک سرو کار داریم و آشنایی با هندبوک ونحوه استفاده از آن را بخوبی نمی دانیم مثلا در مورد همین پیچ با ذکر یک مثال نحوه بدست آوردن پیچ مناسب را آموزش دهید ممنون میشم

سلام
دوست عزیز استفاده از هند بوک چیزی نیست که بشه اونو در چند صفحه و با چند مثال توضیح داد همانطور که اشاره کردم قیل از هرچیز باید هند بوک رو داشته باشید و آنقدر برای مطالعه اون وقت صرف کنید تا در هنگام نیاز به راحتی مطلبی رو که نیاز دارید پیدا کنید البته شاید این فرایند چند ماه طول بکشه. اجازه ندید که در هم رفتگی اطلاعات در جداول به هم فشرده و کوچک شما رو گیج کنه هر قسمت رو جداگانه نگاه کنید.
در مورد قسمت پیچها هم لطفا کمی مطالعه کنید و اشکالات و نکات مبهم رو سوال کنید سعی میکنم حتما جواب بدم.
متشکرم
 

Mehrdad_416

عضو جدید
ضمن خسته نباشید جناب مهندس منتظر شروع طرح جدید شما هستیم قصد طراحی شافت دارید؟
 

mareza

عضو جدید
ضمن خسته نباشید جناب مهندس منتظر شروع طرح جدید شما هستیم قصد طراحی شافت دارید؟
سلام

چیز خاصی رو مد نظر ندارم میتونیم اگه تعداد موافقین زیاد باشه طراحی شفت رو شروع کنیم البته قرار بود دوستان یک مسئله واقعی رو مطرح کنند طراحی تئوری با شما مبحث عملی با من موافقید؟
 

Mehrdad_416

عضو جدید
مهندس من یک درخواست دیگه از شما داشتم و این که لطفا بیشتر در مورد جنس مواد و نحوه انتخاب آنها توضیح دهید بعنوان مثال ما یک پین می خواستیم انتخاب کنیم که می خواستیم دو سر آن رزوه بشود و مهره بخوره از هر کی پرسیدیم گفتن vcn200 خوبه و خوش تراشم هست ولی وقتی خریدم ترشکار گفت من با الماس هم نتونستم تراشش بدم تازه من هر چی می گشتم تو همین هند بوکی که شما هم معرفی کردید اسمی از Vcn200 پیدا نمیکردم تازه اونجا بود فهمیدم که اون اسم بهلر فولاد هست و اون چیزی که تو هندبوک هست شماره استاندارد فولاد هست یک روز دیگه رفتم بازار آهن اونجا یکی به من گفت که اونی که به تو دادن klz بوده نه vcn یعنی جنس را بهت انداختن خلاصه اگر اطلاعاتی در زمینه نحوه انتخاب جنس چه از نظر اینکه پارامترهای طراحی رو بر آورده کنه هم جنبه های ساخت را بفرمایید چون من تا اونجا که یادمه تو دانشگاه حتی تو پروژه طراحی اجزا هم یک تنش نهایی میدادن یک تنش تسلیم و می گفتن بر این اساس طراحی کنید و اصلا در مورد قسمتهای دیگه مثل جنبه های ساخت و... بحث نمیشد من فکر میکنم پروژه طراحی شافت تکراریه و اکثر دانشجویان اونو انجام دادن چون خود بنده این پروژه را 3 بار (در درس طراحی اجزا1 یک بار در پروژه طراحی تسمه و چرخ زنجیر بار دیگر و یک بار هم در پروژه گیر بکس) انجام دادم ولی من مطیع نظر جمع و نظر شما هستم که با یک طرح شروع کنید
 

mareza

عضو جدید
مهندس من یک درخواست دیگه از شما داشتم و این که لطفا بیشتر در مورد جنس مواد و نحوه انتخاب آنها توضیح دهید بعنوان مثال ما یک پین می خواستیم انتخاب کنیم که می خواستیم دو سر آن رزوه بشود و مهره بخوره از هر کی پرسیدیم گفتن vcn200 خوبه و خوش تراشم هست ولی وقتی خریدم ترشکار گفت من با الماس هم نتونستم تراشش بدم تازه من هر چی می گشتم تو همین هند بوکی که شما هم معرفی کردید اسمی از Vcn200 پیدا نمیکردم تازه اونجا بود فهمیدم که اون اسم بهلر فولاد هست و اون چیزی که تو هندبوک هست شماره استاندارد فولاد هست یک روز دیگه رفتم بازار آهن اونجا یکی به من گفت که اونی که به تو دادن klz بوده نه vcn یعنی جنس را بهت انداختن خلاصه اگر اطلاعاتی در زمینه نحوه انتخاب جنس چه از نظر اینکه پارامترهای طراحی رو بر آورده کنه هم جنبه های ساخت را بفرمایید چون من تا اونجا که یادمه تو دانشگاه حتی تو پروژه طراحی اجزا هم یک تنش نهایی میدادن یک تنش تسلیم و می گفتن بر این اساس طراحی کنید و اصلا در مورد قسمتهای دیگه مثل جنبه های ساخت و... بحث نمیشد من فکر میکنم پروژه طراحی شافت تکراریه و اکثر دانشجویان اونو انجام دادن چون خود بنده این پروژه را 3 بار (در درس طراحی اجزا1 یک بار در پروژه طراحی تسمه و چرخ زنجیر بار دیگر و یک بار هم در پروژه گیر بکس) انجام دادم ولی من مطیع نظر جمع و نظر شما هستم که با یک طرح شروع کنید


خوب میتونم بگم که مبحث جالب مهم ضروری و بغرنجی رو شروع کردید!
سعی میکنم مطالب رو به صورت کتابی بنویسم تا دوستان مشکلی برای خوندن یا درک مطلب نداشته باشند!
اول از همه سراغ نامگذاری فولاد ها میرویم. همانطوری که متوجه شدید در ایران چند استاندارد برای نامگذاری وجود دارد قدیمیترین آن بهلر است که خود شامل بهلر قدیم و جدید میباشد بیشتر فروشندگان مخصوصا کسانی که خرده پا هستند و اطلاعات تجربی در این زمینه دارند با استاندارد بهلر کار میکنند البته از شکل مغازه نیز میتوانید به این مطلب پی ببرید مکانهایی که دارای فولاد های زنگ زده بوده که به صورت فله و بدون طبقه بندی انبار شدند معمولا از استاندارد های قدیمی تر و بعضا کیلویی است استفاده میکنند البته توصیه میکنم که از این فروشگاها خرید نکنید حتی در صورت ارزان تر بودن قیمت فولاد خریداری شده البته در صورتی که به حدی از تبحر رسیده باشید که بتوانید با آزمایش سنگ جنس فولاد را تایین کنید میتوانید با تقریب از شماره فولاد مورد نظر خودتان خرید کنید البته تایین جنس دقیق تنها با آنالیز شیمیایی بدست میاید.
 

mareza

عضو جدید
آزمایش سنگ و آنالیزفولاد چیست؟
برای تشخیص نوع فولاد دو روش معروف وجود دارد روش اول بسیار سریع و کم هزینه ولی کم دقت است و وابستگی زیادی به مهارت و دقت شخص دارد در این روش گوشه ای از فولاد مورد نظر را به کنارهء سنگ دیواری یا سنگ فرز دستی یا هر سنگ دوار بگیرید از روی شکل و رنگ تراشه های آتش پرتاب شده میتوان نوع خانواده و درصد فولاد را مشخص کرد شاید در هنگام مراجعه به فولاد فروشی ها جداول مربوط به انواع فولاد ها چسبیده بر روی دیوار های مغازه دیده باشید معمولا در این جداول عکسهای آتش سنگ هر خانواده جهت مقایسه موجود است
روش دوم یا آنالیز روش بسیار دقیق تری نسبت به روش اول است ولی هزینه و زمان بری بسیار بالاتری دارد در این روش به کمک روشهای شمیایی و اسکن طیفهای فلزی میتوان نوع اتمهای تشکیل دهنده فولاد و درصد اختلاط ان را با دقت زیادی مشخص کنددر واقع نتیجه ازمایش مشخص میکند که چه عناصری با چه در صدی در فولاد موجود است
 

Similar threads

بالا