طراحی مکانیکی از تئوری تا عمل

tsp.co

عضو جدید
سلام دوستان!
تو این تاپیک فقط می خواهیم درزمینه طراحی مکانیکی قطعات - ماشین آلات و سیستمهای مختلفی که مربوط به علم طراحی میشه صحبت کنیم. از ملاحضات طراحی بگیم و نکات مهمش و اینکه باید چه جوری باشه که زمانی که می خواهیم طرحمون رو عملی کنیم کمترین اختلاف رو با زمان طراحی داشته باشیم!
خیلی زود کارمون را بایه قطعه ساده شروع می کنیم از انتخاب جنس مناسب گرفته تا تحلیل تنشهای پیشرفته و... و اگه همراهی کنید تا سیستمهای پیشرفته هم ادامه می دیم
خول بنظر شما برای انجام موفقیت آمیز یه طرح باید چی کار کرد؟
 

mahan57

مدیر بازنشسته
سلام مدیر جان!

بازم از اون تاپیکهای باحال زدی!
به نظر من مهمترین کار در طراحی حالا چه از ابتدا و چه معکوس خوب دیدنه!
خوب دیدن یعنی اینکه اگر مورد نظر شما قطعه هستش شرایط کاری که باید تو اون انجام وظیفه کنه رو خوب بشناسید با چه قطعات یا سیستمهای دیگه ای در تماسه و... و اگه می خواهید یه سیستم یا مکانیزم یا دستگاه و ازاین قبیل چیزها رو طراحی کنید بازم فرق نمی کنه چه از ابتدا یا معکوس مهمترین چیز اینه که ببینیم ورودی و خروجی هاش چیه.
اگه سواد کافی هم یه نفر نداشته باشه ولی بتونه خوب ببینه به تدریج و حتی به سرعت بسته به شرایط سواد مورد نیازش رو هم پیدا می کنه!
 

kavehtanhaeivash

عضو جدید
سلام جناب مدیر. من شدیدا منتظر ادامه یافتن تاپیک هستم. راستی تو همین زمینه جزوه یا کتاب فارسی یا لاتین چیزی نوشته یا منتشر شده جایی؟
 

tsp.co

عضو جدید
سلام جناب مدیر. من شدیدا منتظر ادامه یافتن تاپیک هستم. راستی تو همین زمینه جزوه یا کتاب فارسی یا لاتین چیزی نوشته یا منتشر شده جایی؟

سلام!
ادامه تاپیک بستگی به توجه و نظر دوستان داره و هر چقدر علاقه مندان و سئوالها هم زیادبشه ما هم مجبور می شیم بیشتر براش وقت بذاریم!
در مورد کتاب هم فارسی من چیزی ندیدم ولی انگلیسی یه چند تا کتاب خوب هست !
 

kavehtanhaeivash

عضو جدید
من یکی از علایق اصلی ام تو مهندسی مکانیک ماشین سازی بوده همیشه، گه گاه پروژه های کوچیکی انجام دادم تو طراحیش اما همیشه حس میکردم یه سری اصول و روند و ملاحظات مهم فراوونی رو نمیدونم اینه که حسم این بوده که یه پای مهم کار میلنگه و خیلی قاطی پاتی کار انجام دادم. تاپیک شما رو که دیدم بینهایت خوشحال شدم. ممکنه فعلا یه چند تا کتاب خوب که گفتین به انگلیسی هست معرفی کنین ؟
 

Vahid_mech84

عضو جدید
من فکر می کنم که شناخت عوامل خارجی در طراحی نقش خیلی بسزایی داره.
خیلی از قطعات در اثر همین عواملی که در نظر گرفته نمیشوند دچار شکست و خرابی می شوند.

فکر می کنید چرا اجناس خارجی از نظر کارکرد تا این حد از اجناس ایرانی مفیدتر و به صرفه ترند؟!
چرا قطعات ایرانی که ممکن است خیلی از آنها از همان قطعات خارجی منتاژ شده اند باید عمری به این پایینی و کارکردی به این بدی داشته باشند.
یکی از دلایل عمده (علاوه بر عدم دارا بودن کیفیت ساخت) می تونه همین توجه نکردن به عوامل پیشبینی نشده باشه.

به همین خاطره که از نظر من یکی از نکات مهم در یک طرح خوب توجه به تمامی عوامل خارجی هستش...
 

kavehtanhaeivash

عضو جدید
جناب مدیر من روزی چند بار چک میکنم این صفحه رو، شروع نمیکنین ؟

کارمون را بایه قطعه ساده شروع می کنیم از انتخاب جنس مناسب گرفته تا تحلیل تنشهای پیشرفته
فکر میکنم همین خیلی خوب و مفید باشه، به خصوص برای من قسمت چیزهایی که واسه تحلیل تنش باید در نظر گرفت.
 

tsp.co

عضو جدید
جناب مدیر من روزی چند بار چک میکنم این صفحه رو، شروع نمیکنین ؟

فکر میکنم همین خیلی خوب و مفید باشه، به خصوص برای من قسمت چیزهایی که واسه تحلیل تنش باید در نظر گرفت.

سلام!
خوب اگه بخواهید می تونیم شروع کنیم! شاید اینجوری دوستان هم به این طرف جلب شدن.
برای شروع پیشنهاد شما چیه و چه قطعه ای رو درنظر گرفتید؟
 

kavehtanhaeivash

عضو جدید
به به دست شما درد نکنه.
اول از همه که یه سوال دارم و اینکه تو یه ماشین(دستگاه) کدوم قطعات باید حتما تحلیل بشن ؟ یه جا میدیدم که سازنده یه پایه یا شاسی بزرگ میذاشت واسه ماشینی که ساخته بود و تموم. بی هیچ تحلیلی. اینو اگه ممکنه کمی راجع بهش بفرمایین.
کتاب هم که تو چند پست قبل گفتین هست ممنون میشم معرفی کنین.
با تشکر
 
آخرین ویرایش:

tsp.co

عضو جدید
به به دست شما درد نکنه.
اول از همه که یه سوال دارم و اینکه تو یه ماشین(دستگاه) کدوم قطعات باید حتما تحلیل بشن ؟ یه جا میدیدم که سازنده یه پایه یا شاسی بزرگ میذاشت واسه ماشینی که ساخته بود و تموم. بی هیچ تحلیلی. اینو اگه ممکنه کمی راجع بهش بفرمایین.
کتاب هم که تو چند پست قبل گفتین هست ممنون میشم معرفی کنین.
با تشکر

سلام!
خوب .حالا که می خواهیم درباره طراحی صحبت کنیم نمی تونیم در این باره یه راه حل کلاسیک ارائه بدیم! طراحی آمیزه ای از علم و هنره! البته نظرها متفاوته و من تو پستهایی که تو این تاپیک ایجاد می کنم نظر شخصی خودم رو می نویسم .
به نظر من اول باید دید کاربرد ماشین چیه یعنی ورودی و خروجی های ما به ماشین چی هستن. بعد محیط وشرایطی که باید دستگاه تو اون شرایط کار کنه!
دررابطه با اون ماشینی که شما دیدید متاسفانه هنوز خیلی از سازندگان دستگاههای ما آشنایی کافی با اون چیزی که می خوان بسازن ندارن. یه تجربه ای هم یکی از دوستان در محیط کارش داره که اون رو هم براتون می گم:
این دوست میگه که مایه ماشینی داشتیم که بعد از مدتی کارکرد یکی از شفتهای اصلی اون شکست! یه مسئول ماشین آلاتی هم تو اون شرکت بود که فکر میکرد مهندس باید فقط دستش رو به روغن آغشته کنه و همیشه آستیناش تا بازو بالا بود . این جناب مهندس بدون علم ! ورداشت یه شفت ضخیم تر رو تعبیه کرد و بعد از مدتی کارکرد هم شفت و هم یکی دیگه از قسمتهای ماشین ازبین رفت!
بعد از مدتی مدیران شرکت تصمیم گرفتند که باشرکت سازنده دستگاه وارد مذاکره بشن و دیدن که به هنگام نصب و مونتاژ ماشین مقدار 12 درجه ماشین با اون چیزی که تو طراحی در نظر گرفته شده بود انحراف پیدا کرده و این عامل باعث وارد شدن نیروهای بیش از حد مجاز به شفت شده و باعث شکستن اون میشده!
طراحی تو هر رشته ای به دو دسته تقسیم میشه:
1-طراحی از ابتدا 2- طراحی معکوس که در حقیقت کپی برداری از تجهیزات ساخته شده هستش.

کتاب که خیلی زیاد هستش. فقط کافیه که تو یکی از سایتهای Ebook مثل:
www.ebookee.com یا www.gigapedia.org کلمه mechanical design یا design به تنهایی رو جستجو کنید و کتاب دلخواهتون رو پیدا کنید.

برای بحث بیشتر آماده ام!
مرسی
 
سلام!
خوب .حالا که می خواهیم درباره طراحی صحبت کنیم نمی تونیم در این باره یه راه حل کلاسیک ارائه بدیم! طراحی آمیزه ای از علم و هنره! البته نظرها متفاوته و من تو پستهایی که تو این تاپیک ایجاد می کنم نظر شخصی خودم رو می نویسم .
به نظر من اول باید دید کاربرد ماشین چیه یعنی ورودی و خروجی های ما به ماشین چی هستن. بعد محیط وشرایطی که باید دستگاه تو اون شرایط کار کنه!
دررابطه با اون ماشینی که شما دیدید متاسفانه هنوز خیلی از سازندگان دستگاههای ما آشنایی کافی با اون چیزی که می خوان بسازن ندارن. یه تجربه ای هم یکی از دوستان در محیط کارش داره که اون رو هم براتون می گم:
این دوست میگه که مایه ماشینی داشتیم که بعد از مدتی کارکرد یکی از شفتهای اصلی اون شکست! یه مسئول ماشین آلاتی هم تو اون شرکت بود که فکر میکرد مهندس باید فقط دستش رو به روغن آغشته کنه و همیشه آستیناش تا بازو بالا بود . این جناب مهندس بدون علم ! ورداشت یه شفت ضخیم تر رو تعبیه کرد و بعد از مدتی کارکرد هم شفت و هم یکی دیگه از قسمتهای ماشین ازبین رفت!
بعد از مدتی مدیران شرکت تصمیم گرفتند که باشرکت سازنده دستگاه وارد مذاکره بشن و دیدن که به هنگام نصب و مونتاژ ماشین مقدار 12 درجه ماشین با اون چیزی که تو طراحی در نظر گرفته شده بود انحراف پیدا کرده و این عامل باعث وارد شدن نیروهای بیش از حد مجاز به شفت شده و باعث شکستن اون میشده!
طراحی تو هر رشته ای به دو دسته تقسیم میشه:
1-طراحی از ابتدا 2- طراحی معکوس که در حقیقت کپی برداری از تجهیزات ساخته شده هستش.

کتاب که خیلی زیاد هستش. فقط کافیه که تو یکی از سایتهای Ebook مثل:
www.ebookee.com یا www.gigapedia.org کلمه mechanical design یا design به تنهایی رو جستجو کنید و کتاب دلخواهتون رو پیدا کنید.

برای بحث بیشتر آماده ام!
میشه لطفا در مورد مراحل طراحی بدنه خودرو توضیح بدید؟
 

yakup

عضو جدید
سلام جناب مدیر : مشتاقانه منتظر ادامه تاپیک هستم . با تشکر
 

tsp.co

عضو جدید
سلام!
قراره بحث کنیم نه اینکه صرفا بنده متکلم وحده بشم . درباره خیلی چیزها من هم بی اطلاعم باید باهم دنبال جوابشون بگردیم . مثل همون طراحی بدنه خودرو!
 
آخرین ویرایش:

kavehtanhaeivash

عضو جدید
سلام.
فرض کنیم یه چند تا قطعه هستند از یه ماشین که با هم در حال کارند، به هم نیروهایی هم وارد میکنن. میخوام بپرسم که اگه بخوایم یکی از این اجزا رو تحلیل تنش کنیم، باید نیروها و ... رو پیدا کرد و قطعه رو جدا از مکانیزمی که توشه به شکل منفرد تحلیل کرد یا در حالت اسمبل شده و مکانیزم در حال کار باید تحلیل رو انجام داد ؟ (البته منظورم تحلیلای دینامیکی صرفا نیست)
میشه یه بحثی رو این داشته باشید ؟
متشکرم
 

tsp.co

عضو جدید
سلام.
فرض کنیم یه چند تا قطعه هستند از یه ماشین که با هم در حال کارند، به هم نیروهایی هم وارد میکنن. میخوام بپرسم که اگه بخوایم یکی از این اجزا رو تحلیل تنش کنیم، باید نیروها و ... رو پیدا کرد و قطعه رو جدا از مکانیزمی که توشه به شکل منفرد تحلیل کرد یا در حالت اسمبل شده و مکانیزم در حال کار باید تحلیل رو انجام داد ؟ (البته منظورم تحلیلای دینامیکی صرفا نیست)
میشه یه بحثی رو این داشته باشید ؟
متشکرم

سلام!
بنظر من مهم پیدا کردن تموم نیروهایی که به قطعه مورد نظر ما وارد میشن هستش! ومن فکر کنم که کار اولی رو که شما گفتید باید در ابتدا انجام داد. چون تو تحلیل تنش ما فقط با نیروهایی که به جسم مورد نظرمون وارد میشن کار داریم و بقیه مکانیزم و سیستم برای ما مهم نیستش!

متشکرم!
 

kavehtanhaeivash

عضو جدید
من فکر کنم که کار اولی رو که شما گفتید باید در ابتدا انجام داد. چون تو تحلیل تنش ما فقط با نیروهایی که به جسم مورد نظرمون وارد میشن کار داریم و بقیه مکانیزم و سیستم برای ما مهم نیستش!
مرسی. اگه تمام اجسام رو که به هم دارن نیرو وارد میکنن بخوایم تحلیل کنیم چطور ؟ باز هم باید تک تک انجام داد این کار رو ؟ مثلا فرض کنیم واسه پایه های یه میز چرخ گذاشتیم،(مثه عکس پایین) و هر مجموعه چرخ شامل مثلا خود چرخ و چند تا پیچ و یه پرچ و چند تا هم قطعه از ورقهای آهنی خم خورده و اینا هست که مجموعه چرخ رو تشکیل داده. اینجا هم باید تک تک تحلیل کرد قطعات مجموعه چرخ رو یا در حالت اسمبل شده؟ و اگه ممکنه بحثی کنید رو اینکه تحلیل مجموعه مونتاژ شده کجا ها و چه وقت کاربرد داره تو ماشین آلات ؟
با تشکر فراوان
(البته اینو همینطوری مثال زدم، کار واقعی ای خودم باهاش ندارم)

 
آخرین ویرایش:

M. H. Rajani

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام!
قراره بحث کنیم نه اینکه صرفا بنده متکلم وحده بشم . درباره خیلی چیزها من هم بی اطلاعم باید باهم دنبال جوابشون بگردیم . مثل همون طراحی بدنه خودرو!
به نظر من تو اون مثال اولي كه زدين شايد تنها شركت سازنده مقصر نبوده!!!‌يعني اينكه شركت طراح ممكنه براي خودش و بصورت كاملا ديمي و بدون در نظر داشتن امكانات شركت سازنده و تكنولو‍ژي در دسترس شركت سازنده اقدام به طراحي كرده و شركت سازنده بنا بر امكانات خودش يك سري تغييرات به نظر خودش كوچك توي طراحي داده كه بتونه راحت تر بسازدش. مي دوني مثل چي مي مونه؟ مثل اينكه ما تازه مهندساي طراحي جامدات واسه اينكه طرحمون خيلي خوب در بياد و از نظر تئوري خيلي قابل قبول و درست باشه داراي هيچ محدوديتي نيستيم!‌هرچه خواستيم طراحي مي كنيم. شايد از نظر تئوري خيلي خوب در بياد ولي با امكانات و تجهيزات توي كشورمون قادر به ساخت اون نباشيم يا اگه باشيم مرقون به صرفه نباشه!! خلاصه منظور من اينه كه مهمترين چيزي كه يه طراح بايد قبل از شروع به طراحي بدونه آشنايي كامل با روشهاي توليده. البته اينها نظر كاملا شخصي منه!:smile:
 

soheyl_shaghaghi

عضو جدید
با سلام به همه دوستان
نظرتون با طراحی یک لیفتراک پرتابل چیه؟
کلی قطعه داره،و در داخل کشور هم به وفور یافت میشه.
 

mirza2

عضو جدید
دوست عزیز خیلی کار خوبی هست می توی تو طراحیش رو منم حساب کنی در حد مدل کردنش تو catia ولی چون قطعه زیاد داره یک گروه تشکیل بشه خیلی عالیه.این کار نیاز به تقسیم کار و مدیریت پروژه صحیح داره.و زمان بره;)
 

tsp.co

عضو جدید
به نظر من تو اون مثال اولي كه زدين شايد تنها شركت سازنده مقصر نبوده!!!‌يعني اينكه شركت طراح ممكنه براي خودش و بصورت كاملا ديمي و بدون در نظر داشتن امكانات شركت سازنده و تكنولو‍ژي در دسترس شركت سازنده اقدام به طراحي كرده و شركت سازنده بنا بر امكانات خودش يك سري تغييرات به نظر خودش كوچك توي طراحي داده كه بتونه راحت تر بسازدش. مي دوني مثل چي مي مونه؟ مثل اينكه ما تازه مهندساي طراحي جامدات واسه اينكه طرحمون خيلي خوب در بياد و از نظر تئوري خيلي قابل قبول و درست باشه داراي هيچ محدوديتي نيستيم!‌هرچه خواستيم طراحي مي كنيم. شايد از نظر تئوري خيلي خوب در بياد ولي با امكانات و تجهيزات توي كشورمون قادر به ساخت اون نباشيم يا اگه باشيم مرقون به صرفه نباشه!! خلاصه منظور من اينه كه مهمترين چيزي كه يه طراح بايد قبل از شروع به طراحي بدونه آشنايي كامل با روشهاي توليده. البته اينها نظر كاملا شخصي منه!:smile:

سلام!
کاملا درسته! اول باید ببینیم روش تولید قطعه یا محصول مورد نظرمون چیه و بعد روی روشهای طراحی مطابق با ساختش کار کنیم!
 

tsp.co

عضو جدید
مرسی. اگه تمام اجسام رو که به هم دارن نیرو وارد میکنن بخوایم تحلیل کنیم چطور ؟ باز هم باید تک تک انجام داد این کار رو ؟ مثلا فرض کنیم واسه پایه های یه میز چرخ گذاشتیم،(مثه عکس پایین) و هر مجموعه چرخ شامل مثلا خود چرخ و چند تا پیچ و یه پرچ و چند تا هم قطعه از ورقهای آهنی خم خورده و اینا هست که مجموعه چرخ رو تشکیل داده. اینجا هم باید تک تک تحلیل کرد قطعات مجموعه چرخ رو یا در حالت اسمبل شده؟ و اگه ممکنه بحثی کنید رو اینکه تحلیل مجموعه مونتاژ شده کجا ها و چه وقت کاربرد داره تو ماشین آلات ؟
با تشکر فراوان
(البته اینو همینطوری مثال زدم، کار واقعی ای خودم باهاش ندارم)

سلام!
ببینید اگه بحث فقط یه قطعه مورد استفاده در یه ماشین باشه بنظر من باید فقط نیروهایی که به اون قطعه وارد میشه رو پیدا کرد! یه وقت ممکنه که ما بخواهیم روی طراحی یه ماشین کار کنیم که علاوه بر آنالیز تک تک قطعات و طراحی تک تک اونها و تهیه نقشه های ساخت و روشهای تو لید و.... باید کل مکانیزم هم در حالت مونتاژ شده مورد بررسی قرار بگیره!
 

zarghami1

عضو جدید
سلام!

آقایون هنوز شروع نکردین! خیلی عجله دارید ها! من دورا دور دارم پیگیری میکنم!
یه چیزی باشه اخرش یه اب و نونی هم داشته باشه. فقط طرح تئوری نباشه! بشه اجرلشم کرد!

برای ماشین کاریش رو منم حساب کنید! :smile: (ساختیم، جامداتی نیستم!)
 

M. H. Rajani

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
آقایون همونجوری که می دونین انجام هر کاری خصوصا کارهای گروهی بدون برنامه ریزی سر انجامی ندارد! لکن به نظر می رسه که بهتره یک نفر به عنوان هد تیم ورک باشه! کسی که تجربه لازم رو هم داشته باشه! و بعد اونهایی که مایل به همکاری تو این پروژه هستند هم از تصمیمای اون با خبر باشن. و الا این تاپیک با بحثای پراکنده پر خواهد شد و هیچ سر انجامی نخواهد داشت. البته الان که موقع امتحاناس! هرکی از دوستان که اطلاعات مناسبی تو زمینه طراحی داره و تجربه تیم ورک هم داشته خودش مرام بذاره و زحمت این کارو قبول کنهو واسه تقسیم وظایف و اینها میگم! البته بهتره اول یه فراخوان بذارین تا اونهایی که پایه کارن بیان!
به امید موفقیت همه شما دوستان! :smile:
 

mareza

عضو جدید
سلام
از اینکه این تاپیک توی همچین سایتی راه اندازی شده خیلی خوشحالم میتونه نتایج خیلی خوبی داشته باشه راستش حدوده 6 یا 7 سال(زمان دانشجویی) میشه که دست به نوشتن نزدم البته خوب به عنوانه مدیر فنی مشکلات زیادی دارم ولی امروز که این تاپیک رو دیدم تصمیم گرفتم که تجارب شخصیم رو در اختیار دوستان قرار بدم شاید به درد کسی بخوره
توی مطالب بالا چند چیز قشنگ دیدم گفته بودید که طراحی آمیزهای از علم و هنره! میخواستم چند تا نکته رو بهش اضافه کنم طراحی در واقع یک اثر هنری یک مهندسه که تمام ذوق و خلاقیتش رو توی اون وارد کرده اگه بخواهیم دقیقتر بررسی کنیم در یک فرایند طراحی (البته در مهندسی معکوس کم رنگتره )شما میخواهید که از عمکرد خاصی که به عنوانه هدف مطرح شده به دستگاه یا مکانیزمی برسید که اونو براتون انجام بده مثلا در مسابقات رباتیک هدف یک چیزه ثابته برایه همه ولی افراد مختلف دستگاه های مختلفی با کارایی های مختلف درست میکنن و این در واقع اوج زیبایی مقوله طراحیه
شما برای شروع طرحی کاربردی منظورم چیزیه که واقعا بشه اونو با در نظر گرفتن مسایل اقتصادی ساخت و به کار بست نیاز به کوهی از اطلاعات دارید که بخشی از اون تئوری مکانیک شاید تا به حال اصطلاح مهندس صفر کیلومتر به گوشتون خورده باشه؟ چیزه قشنگی نیست ولی واقعیته که بر گرفته از غرور مهندسین عزیز خودمونه دلیلشم همون گستردگی دامنه اطلاعات یک طراحه
توی یک مجموعه تمام قطعات ارزش خودشون دارن و برای انتخابشون نیاز به دانش خاص خودشون هست از رنگ روی بدنه تا قطعه ای که محاسبات سنگین و پیچیده داشته باشه یادتو باشه که ایراد در هر قسمتی کل دستگاه رو زیر سوال میبره! به نظر شما فرق بزگ بین پاترول و لندور های قدیمی چیه در صورتی که بگم سیستم تعلیق لندور سر پیچ تعادل بهتری داره!(یکی از مهمترین فاکتور های اتومبیل های شاسی بلند یا لندکروزر پایداری اوناست)موافقید که بگیم ظاهربسیار متفاوتی دارند که باعث محبوبیت یکی از اونها شده


خب بحث رو همینجا رها میکنیم و به دوستان فرصت میدیم که زحمت بکشند و مطالب بالا رو نقد کنند با تشکر
 

mareza

عضو جدید
با سلام
خوب دیدیم که در نظر یک طراح تمام قسمتها باید با اهمیت باشند تا محصول نهایی دارای هارمونی خاص خودش باشه و این یکی از اصول اساسی طراحی است هارمونی در واقع میتونیم بگیم که وقتی شیرازه اصلی یک طزح بسته شد مابقی قسمتها بر اساس هارمونی شکل میگرند برای مثال به عکس چرخ صندلی صفحه پیش رجوع میکنم به نظر شما تمام قطعات این مجموعه تحلیل دینامیکی شده اونم با نرم افزار های سنگین و پیچیده؟ البته که نه ولی چرا؟ دلیلش این نیست که ارزشش رو نداشته !دلیلش اینه که لازم نداشته !چون توی همچین مجموعه هایی معمولا یک یا دو نقطه بحرانی وجود داره که با تشخیص صحیح اونها و بدست آوردن ابعاد اون قسمت میتونید با اصل هارمونی به طراحی بقیه قسمتها بپردازید اما در این میان به چیزی بسیار مهم احتیاج دایم که بهش میگیم قضاوت مهندسی که در واقع همون دید مهندسیه در واقع این قضاوت شماست که میتونه هارمونی صحیح رو ایجاد کنه
فکر کنم که همه با اصطلاح تمرکز تنش آشنا باشند مثلا در یک شفت ضعیف ترین نقطه رو کمترین سطح مقطع تایین نمیکنه بلکه بیشترین تمرکز تنش تایین میکنه که میتونیم بگیم جایی بیشترین تمرکز تنش رو داریم که کمترین هارمونیه هندسی رو داره!
 

mareza

عضو جدید
خوب برمیگردیم به عکس چرخ میز به نظر من اصلی ترین جای این مجموعه محل اتصال اون به میزه فکر میکند چرا؟ خوب اولین چیزی که میتونم بلافاصله بگم اینه که اینطور درک کردم حسم این بود ولی اگر بخواهیم کمی تحلیل کنیم میبینیم که نیروی اصلی نیروی وزنه که داره به همون نقطه وارد میشه در عین حال چون نیروی عکس العملش از طرف زمینه و اونهم در محل اتصال چرخ با زمین که یک فاصله افقی با اون داره که در نهایت ایجاد گشتاور قابل توجهی میکنه که محل اثرش دقیقا همون جاست! این استاتیکش حالا اگه میز حرکت بکنه چی؟ نیروی جدیدی به نام اصطکاک وارد میشه به همون ترتیب یک نیرویه برشی به مقطع و یک ممان به همون نقطه بخاطر فاصله این دفعه عمودی وارد میکنه پس با محاسبه نیرویی میتونیم نیروی تکیه گاهی رو بدست بیاریم
 

mareza

عضو جدید
با بدست آوردن این نیرو کافیه سری به یک هند بوک یا به قولی دستیار مهندس بزنیم پیشنهاد میکنم کتاب جداول و استاندارد های طراحی و ماشین سازی رو بخرید و اونقدر اونو ورق بزنید و بخونید که همیشه در ذهن داشته باشید که چه مطالبی و در کجای کتاب وجود داره ولی مطالب رو حفظ نکنید چون ارزش نداره کتاب همیشه در دست رسه(ارزش یک مهندس به حفظیاتش نیست به معلوماتشه یعنی اینکه بدونه کی از چه چیزی استفاده کنه البته نظر شخصیه)
با داشتن نیرو و اینکه ما الزاما یک پیچ نیاز داریم با کمی قضاوت مهندسی درباره کاربرد اون و تنشهای خستگی سایز پیچ رو انتخاب میکنیم
 

Similar threads

بالا