طراحی مکانیکی از تئوری تا عمل

hossein21

عضو جدید
من با خودرو موافقم. چکار باید بکنیم؟! از کجا شرو کنیم؟

سلام خیلی منتظر موندم حداقل یکی انتخاب کنه
خوب
برای خودرو میشه از همون جایی که دوست خوبمون آقای behnam irani گفتند شروع کنیم یعنی هدف گذاری برای طرح مورد نظروآغاز طراحی *برای این قسمت دوستان دیگه هم میتونن نظر بدن تا جمع بندی کنیم ببینیم ، هدف چی باید تعیین بشه* اما نظرخودم اینه که یه ویژگی دیگه اضافه کنیم(توانایی حرکت در آب )*
حالا شروع کنیم ، دودیدگاه وجود دارد --->1-طراحی از دیدگاه سیستم 2-طراحی قطعه به قطعه و بررسی گروه قطعات درگیر با هم
به نظر بنده روش اول سیستماتیک تر وبه روز تر میباشد
 

Behnam Irani

عضو جدید
اگر بخواهیم تو آب حرکت کنه باید موتورشو الکتریکی انتخاب کنیم و شنی دار باشه...
 

hossein21

عضو جدید
سلام دوباره
میتونیم از سیستم متحرکه شروع کنیم واینکه چه ویژگی هایی باید داشته باشدتا توانایی حرکت در انواع شرایط راه رو داشته باشه
 

hossein21

عضو جدید
برای سیستم محرکه چند انتخاب داریم
1-چرخ زنجیر : که متناسب حرکت در زمین های سنگلاخی و گل لای دار میباشد
2-چرخ ساده : که برای حرکت در انواع راه ها فقط در صورتی مناسب هست که از قدرت بالاتری استفاده کنیم
 

پسر بهاری

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چقد از دیدن این تاپیک خوشحال شدم.....

اینقدر ک یک ساعت تمام نقل قول هارو خوندم......اما چرا این اخرش اینجوری شده.......

شیرازه این تاپیک اقای marezaبود فک کنم .....از وقتی نیومدن کلا تاپیک ب هم ریخته

و ی چیز دیگه.....چرا هیچ کدوم از این مهندسایی شرکت کننده ...هنوز هم نیستن.....همشون یا تازه وارد بودن یا عضو!!!!!!!!!

فقط اقای محمود پور هستن.....ک ایشون هم تازه وارد این بحث شدن.....

امیدوارم این تاپیک رو دوستان رونق تازه بدن
 

hossein21

عضو جدید
نهایت وزنی که من برای این ربات در نظر گرفته ام 5kg است . ( این یک شرط محدود کننده است که راحت تر بتونیم نقطه صفر طراحی رو پیدا کرد)
طبق این وزن اعمال شده موتور مورد نظر که DC هم میباشد از مدل های گیربکس دار استفاده خواهد شد و به دلیل محدودیت وزن از قطع و وصل کننده های گشتاور اسفاده میکنیم برای رساندن
نیرو به قسمت های مورد نیاز.

این ماشین نیاز به یک کیسه هوا برای شناور بودن در سطح آب دارد که با توجه به وزن و نیروی سبک کننده مو رد نیاز باید حجم کیسه در نظر گرفته شود
 

machinist

عضو جدید
برای شناوری می تونی به جای کیسه هوا بیاید نسبت وزن به حجم ماشین رو (چگالی ماشین)جوری طراحی کنی که از چگالی آب کمتر بشه .اونوقت همیشه رو آب می مونه:)
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
نهایت وزنی که من برای این ربات در نظر گرفته ام 5kg است . ( این یک شرط محدود کننده است که راحت تر بتونیم نقطه صفر طراحی رو پیدا کرد)
طبق این وزن اعمال شده موتور مورد نظر که DC هم میباشد از مدل های گیربکس دار استفاده خواهد شد و به دلیل محدودیت وزن از قطع و وصل کننده های گشتاور اسفاده میکنیم برای رساندن
نیرو به قسمت های مورد نیاز.

این ماشین نیاز به یک کیسه هوا برای شناور بودن در سطح آب دارد که با توجه به وزن و نیروی سبک کننده مو رد نیاز باید حجم کیسه در نظر گرفته شود
یکی از المان های سنگین وزن دیگه ی ربات، باتری است! فکری کردید که از چه باتری و با چه وزنی استفاده می کنید؟

تا چه حد می خواید رباتمون آب بندی باشه؟

مکانیزمی که برای قطع و وصل کردن گشتاور می خواید استفاده کنید چیه؟ آیا وسایلی که نیاز داره در کل هم وزن با استفاده از چند موتور نخواهد شد؟
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
در مورد استاندارد چرخ زنجر و زنجیر سوال دارم.
من یه چرخ زنجیر دستم هست که روش حک شده:
50-12
میخاستم بدونم این چه معنی میده و از کدوم استاندراد و جدول میتونم مشخصاتش رو پیدا کنم.
ممنون از راهنماییتون
در ضمن اگر اطلاعاتی در مورد اینکه چه استاندراد هایی و چه جدوالی برای طراحی چرخ زنجیر و زنجیر بکار میره در اختیارم بزارید ممنون میشم و اگر لینک دانلودش رو هم بزارید نور علی نور میشه. با تشکر.
 

Behnam Irani

عضو جدید
سلام
در مورد استاندارد چرخ زنجر و زنجیر سوال دارم.
من یه چرخ زنجیر دستم هست که روش حک شده:
50-12
میخاستم بدونم این چه معنی میده و از کدوم استاندراد و جدول میتونم مشخصاتش رو پیدا کنم.
ممنون از راهنماییتون
در ضمن اگر اطلاعاتی در مورد اینکه چه استاندراد هایی و چه جدوالی برای طراحی چرخ زنجیر و زنجیر بکار میره در اختیارم بزارید ممنون میشم و اگر لینک دانلودش رو هم بزارید نور علی نور میشه. با تشکر.
علی جان
قویترین استاندارد در این زمینه اینه

http://www.everyspec.com/MIL-STD/MIL-STD-0500-0699/download.php?spec=MIL-STD-627A.007429.PDF

امیدوارم مفید واقع بشه
 

design46

عضو جدید
سلام به دوستان
کسی میتونه این سوال رو برام حل کنه
مربوط به درس طراحی اجزا هستش
خیلی نیاز دارم
ممنون از همتون

تو این شکل طول هر میله 30 سانتی متر , زاویه بین دو میله 60 درجه , وزنه پایین 10 کیلوگرم و قطر میله ها 2.5 سانتی متر است
اگه ممکنه دوستان ضریب اطمینان طراحی و مقدار تنش های مجاز رو برام حساب کنید
خیلی ممنون از همتون

CAM00307-1.jpg
 

hossein21

عضو جدید
مسئله طراحی اجزا

مسئله طراحی اجزا

سلام به دوستان
کسی میتونه این سوال رو برام حل کنه
مربوط به درس طراحی اجزا هستش
خیلی نیاز دارم
ممنون از همتون

تو این شکل طول هر میله 30 سانتی متر , زاویه بین دو میله 60 درجه , وزنه پایین 10 کیلوگرم و قطر میله ها 2.5 سانتی متر است
اگه ممکنه دوستان ضریب اطمینان طراحی و مقدار تنش های مجاز رو برام حساب کنید
خیلی ممنون از همتون

CAM00307-1.jpg


سلام
نیرو در هر میله 98.1 N
وبا این حساب تنش در هر میله 3924Pa
برای بدست آوردن ضریب اطمینان باید بدونید که میله از چه جنسی هستن.
تو این شکل طول هر میله 30 سانتی متر , زاویه بین دو میله 60 درجه , وزنه پایین 10 کیلوگرم و قطر میله ها 2.5 سانتی متر است
 

mohandes sayad

عضو جدید
سلام میکنم خدمت دوستای عزیرم
به نظر من در طراحی قطعات چنتا نکته کلیدی وجود داره 1 _اینکه اون قطعه حداکثر دمائی که قرار توش کار کنه چقدره 2 _نیروئی که باید تحمل کنه چقدره و بیشتر به کدوم قسمتش وارد میشه 3_عمر مفیدش قراره چقدر باشه 4_محدودیت ابعادو وزن درش هست یا نه5_رطوبت محیط کارش چقدره 6_تلورانس قطعه چقدر باید باشه
بسته به نوع قطعه این شرایط متغیره که با در نظر گرفتن همه این نکات الیاژ اون انتخاب میشه که البته خیلی مهمه
 

Zienkiewicz

عضو جدید
سلام میکنم خدمت دوستای عزیرم
به نظر من در طراحی قطعات چنتا نکته کلیدی وجود داره 1 _اینکه اون قطعه حداکثر دمائی که قرار توش کار کنه چقدره 2 _نیروئی که باید تحمل کنه چقدره و بیشتر به کدوم قسمتش وارد میشه 3_عمر مفیدش قراره چقدر باشه 4_محدودیت ابعادو وزن درش هست یا نه5_رطوبت محیط کارش چقدره 6_تلورانس قطعه چقدر باید باشه
بسته به نوع قطعه این شرایط متغیره که با در نظر گرفتن همه این نکات الیاژ اون انتخاب میشه که البته خیلی مهمه

سلام، بله البته مواردی که شما گفتید کاملا درست است و می توان موارد دیگری نیز به آنها اضافه کرد. در خصوص طراحی مکانیکی چند تا نکته را باید در نظر داشت:
اولا، این که اصولا طراحی یک فرایند تکراری براساس سعی و خطا است. به این صورت که طراح یک طرح اولیه را در نظر می گیرد و پس از انجام آنالیز های لازم ممکن است تصمیم بگیرد که برخی یا حتی تمام قسمت ها را دچار تغییر کند.
دوما، این که اصولا در طراحی هیچ وقت نمی توان ادعا کرد که برای مسئله یک جواب یونیک وجود دارد. طراح های مختلف ممکن است طراحی های مختلفی را ارائه کنند.
سوما، در تمام مسائل مهندسی مفهوم بهینه سازی وجود دارد. به این معنی که از بین طراحی های مختلف که همگی نیز می توانند صحیح باشند باید دنبال طرحی بود که در مقایسه با دیگر طرح ها از رفتار بهتری بخوردار باشد.
ارادتمند
 

v_mohammadi

عضو جدید
با سلام بنده تازه عضو این سایت شدم و رشته تحصیلیم هم مهندسی مکانیک طراحی جامدات می باشد. مطالب جالب و مهمی مطرح شده و ضمن تشکر از شما و دوستانتون . همواره نسبت به بحث و اعلام نظر موافق و یا مخالف آمادگی دارم . البته تا این لحظه با بحث شما موافق بوده ام. متشکر
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام بنده تازه عضو این سایت شدم و رشته تحصیلیم هم مهندسی مکانیک طراحی جامدات می باشد. مطالب جالب و مهمی مطرح شده و ضمن تشکر از شما و دوستانتون . همواره نسبت به بحث و اعلام نظر موافق و یا مخالف آمادگی دارم . البته تا این لحظه با بحث شما موافق بوده ام. متشکر

خوش اومدین :gol:
 

john marshal

عضو جدید
سلام
در مورد استاندارد چرخ زنجر و زنجیر سوال دارم.
من یه چرخ زنجیر دستم هست که روش حک شده:
50-12
میخاستم بدونم این چه معنی میده و از کدوم استاندراد و جدول میتونم مشخصاتش رو پیدا کنم.
ممنون از راهنماییتون
در ضمن اگر اطلاعاتی در مورد اینکه چه استاندراد هایی و چه جدوالی برای طراحی چرخ زنجیر و زنجیر بکار میره در اختیارم بزارید ممنون میشم و اگر لینک دانلودش رو هم بزارید نور علی نور میشه. با تشکر.
برین حالشو ببرین....
http://mechaniccatalogue.hostraygan.com/
 

ghr.farhang

عضو جدید
به عنوان کسی که حدود بیست ساله که از راه طراحی مهندس نون درمیاره باید عرض کنم عملا بخش بسیار کوچکی از فعالیت طراحی مربوط به محاسبات و تحلیل هاست. بیشتر اوقات و بخصوص در شرایطی که نیاز به اپتیمم وزن و ابعاد وجود ندارد، الگوهای ذهنی طراح (تخمین چشمی) جوابگوست. در یک طراحی اصیل (با کمترین مقدار مهندسی معکوس) بیشتر وقت طراح مصروف انتخاب مکانیزم ها و قوانین فیزیکی مناسب (راه حل ها) و چیدمان مناسب اجزای سامانه و مسیر های انرژی و نیرو میشود.
 

Uchiha Itachi

عضو جدید
به عنوان کسی که حدود بیست ساله که از راه طراحی مهندس نون درمیاره باید عرض کنم عملا بخش بسیار کوچکی از فعالیت طراحی مربوط به محاسبات و تحلیل هاست. بیشتر اوقات و بخصوص در شرایطی که نیاز به اپتیمم وزن و ابعاد وجود ندارد، الگوهای ذهنی طراح (تخمین چشمی) جوابگوست. در یک طراحی اصیل (با کمترین مقدار مهندسی معکوس) بیشتر وقت طراح مصروف انتخاب مکانیزم ها و قوانین فیزیکی مناسب (راه حل ها) و چیدمان مناسب اجزای سامانه و مسیر های انرژی و نیرو میشود.

به خاطر همین امثال شماست که جنس ایرانی میگن خوب نیست دیگه! حتماً تو ایران خودرو یا سایپا هم تشریف دارین!
 

بابک1668

عضو جدید
به عنوان کسی که حدود بیست ساله که از راه طراحی مهندس نون درمیاره باید عرض کنم عملا بخش بسیار کوچکی از فعالیت طراحی مربوط به محاسبات و تحلیل هاست. بیشتر اوقات و بخصوص در شرایطی که نیاز به اپتیمم وزن و ابعاد وجود ندارد، الگوهای ذهنی طراح (تخمین چشمی) جوابگوست. در یک طراحی اصیل (با کمترین مقدار مهندسی معکوس) بیشتر وقت طراح مصروف انتخاب مکانیزم ها و قوانین فیزیکی مناسب (راه حل ها) و چیدمان مناسب اجزای سامانه و مسیر های انرژی و نیرو میشود.
خیلی حرف شما خنده دار بود یکی از دوستان من دانشجو مکانیک خودرو یک بدنه خودرو با کتیا طراحی کرده بعد از کلی زحمت و محاسبات بسیار دقیق و انجام تست تصادف و هزار جور دنگ و فنگ دیگه تازه تونسته نتیجه بگیره فقط یک عکس تو صفحه اجتماعیش از طرحش گذاشته هزار تا مشتری پیدا کرده اما تو ایران مشتری نداره در صورتی که طرحش قیمت میلیاردی داره اما چون تو ایران تفکر اینه که محاسبات زیاد مهم نیست خریدار نداره
خواهشا با این فکرهاتون صنعت رو خراب نکنید بنده یک بار از اوستا کارم پرسیدم قالب رو چه جوری تحلیل میکنی که بفهمی مواد توش پر میشه یا نه گفت این سوسول بازی ها چیه این هست صنعت تخمین چشمی ما جناب مهندس
 

notebook60

عضو جدید
با سلام
نحوه محاسبه فشار آب در انتهای لوله عمودی چطوریه؟

ارتفاع داخلی لوله 6 فیت
قطر لوله 1 اینچ
انتهای لوله باز در معرض هوای آزاد و در سطح دریا
فرمولشو فراموش کردم، اگه کسی میدونه ممنون میشم

 

Behnam Irani

عضو جدید
با سلام
نحوه محاسبه فشار آب در انتهای لوله عمودی چطوریه؟

ارتفاع داخلی لوله 6 فیت
قطر لوله 1 اینچ
انتهای لوله باز در معرض هوای آزاد و در سطح دریا
فرمولشو فراموش کردم، اگه کسی میدونه ممنون میشم


ستوني
از يك مايع به چگالي
كه به ارتفاع h در ظرفي به مساحت قاعده A قرار دارد، در نظر مي گيريم. نيرويي كه به كف ظرف وارد مي شود، معادل وزن ستون مايعي است كه بالاي آي قرار دارد. بنابراين براي محاسبه فشار بايد وزن ستون مايع را محاسبه كنيم، حجم اين مايع(V) از رابطه زير بدست مي آيد:

اگر چگالي مايع
باشد، جرم آن برابر است با:
و نيز براي وزن مايع داريم:
اين مقدار نيرويي است كه بر سطح A وارد مي شود. از تعريف فشار خواهيم داشت:

توجه كنيد براي اينكه فشار(P) بر حسب N/m[SUP]2 [/SUP] (پاسكال) حساب شود، بايد h بر حسب متر و
بر حسب kg/m[SUP]3 [/SUP] باشد. Eتذكر1: در صورتيكه فشار هوا( P[SUB]0[/SUB]=10[SUP]5[/SUP]N/m[SUP]2[/SUP] ) را نيز بر سطح مايع در نظر بگيريم، فشار كل در عمق h از مايع برابر مي شود با:
Eتذكر2: اگر بر سطح مايع نيرويي مثل F نيز وارد شود، فشار در عمق h از سطح آزاد آن برابر خواهد بود با:
مقدار
برابر فشار ناشي از وزن مايع و
فشار ناشي از نيروي F بر سطح مايع مي باشد.
A مساحت سطح آزاد مايع است
 

siina2637

عضو
به عنوان کسی که حدود بیست ساله که از راه طراحی مهندس نون درمیاره باید عرض کنم عملا بخش بسیار کوچکی از فعالیت طراحی مربوط به محاسبات و تحلیل هاست. بیشتر اوقات و بخصوص در شرایطی که نیاز به اپتیمم وزن و ابعاد وجود ندارد، الگوهای ذهنی طراح (تخمین چشمی) جوابگوست. در یک طراحی اصیل (با کمترین مقدار مهندسی معکوس) بیشتر وقت طراح مصروف انتخاب مکانیزم ها و قوانین فیزیکی مناسب (راه حل ها) و چیدمان مناسب اجزای سامانه و مسیر های انرژی و نیرو میشود.


با سلام، من حدودا 4ساله که دارم کار طراحی مکانیکی و دستگاه های مختلف رو انجام میدم، تجربه من نسبت به اون دوستمون زیاد نیست اما زیاد دیدم کساییو که سالهاست مثل ایشون طراحی میکنن، باید عرض کنم که طراحی چشمی بسیار مهمه چون توی صنعت ایران چه خصوصی و چه دولتی هیج مدیری به مهندس طراح اجازه تحقیق و مطالعه رو نمیده، در واقع شما برای یه دستگاه 70 میلیونی حداکثر وقتی رو که بتونین از مدیرتون بگیرید برای طراحی و ارائه نقشه ساخت بیشتر از 10 روز نیست، پس باید تا اونجا که میشه طراحی رو چشمی انجام داد جز موارد و قسمت هایی از دستگاه که هم از نظر مواد گرون هستن و هم بیشترین نیرو روی آنها وارد میشه، هیچ مهندسی بدش نمیاد که وقت بزاره و بتونه بهینه ترین دستگاه رو طراحی کنه، اما وقتی مدیر من به این وقتم بهایی نمیده مجبورم میزان محاسباتم رو به شدت بیارم پایین.
 

Similar threads

بالا