طراحی سایت حرفه ای چگونه است

arash_mh

عضو جدید
طراحی سایت حرفه ای فراتر از چیدمان ساده محتواست! گاهی این تصور در مورد طراحی سایت حرفه ای وجود دارد که تخصص در برنامه نویسی اولویت است، اما کار به اینجا ختم نمی شود. طراحی سایت حرفه ای باید طی سریعترین زمان ممکن پیام مورد نظر را به کاربر یا بازدیدکننده منتقل کند قبل از اینکه کاربر تصمیم به خروج از سایت بگیرد.



گزینه های زیادی (سایت) برای انتخاب کاربر در دسترس می باشد، کاربران به شدت کم حوصله هستند و ترجیح میدهند خیلی سریع و خلاصه به اطلاعات یا محتوایی دسترسی داشته باشند که به دنبال آن هستند. برای فراهم ساختن چنین شرایطی مهارت و تخصص برنامه نویسی در طراحی سایت کافی نیست!!

[h=2]طراحی سایت حرفه ای فراتر از چیدمان ساده محتوا[/h]سال ها پیش، زمانی که رقابت و تعداد سایت های اینترنتی تا این حد گسترده نبود، چند سایت محدود و ساده در تحویل محتوا به کاربران فعالیت داشتند. طراحی این سایت ها بسیار ابتدایی و فاقد جلوه های ویژه طراحی سایت یا ترفندهای تخصصی امروز بود! محتوا در یک چهارچوب کلی و ساده در اختیار کاربر قرار میگرفت.



با گذشت زمان : پیشرفت علم و دانش طراحی سایت ، گسترش سایت ها و رشد کاربران اینترنتی ؛ دنیای طراحی و مدیریت سایت را متحول کرد. شیوه نامه های آبشاری یا سی اس اس (به انگلیسی: CSS: Cascading Style Sheets) تحولی نو در زمینه آرایش محتوا خلق کرد. سیستم های وبلاگ نویسی یا مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس،نیوک،جوملا،دروپال و… برای استفاده عموم منتشر شدند و… . حالا شما می توانید ظرف چند کلیک ساده ؛ سایتی ایجاد کنید، قالبی برای چیدمان محتوا برگزینید و از مدیریت محتوا لذت ببرید!!! نتیجه امر ؛ طراحی سایت حرفه ای فراتر از چیدمان ساده محتواست، چرا که روش های از پیش آماده ای برای چیدمان ساده محتوا در دسترس است.

[h=2]فرآیند طراحی سایت حرفه ای[/h]نقطه تمرکز اصلی، کاربران هستند. موضوعاتی مثل سلیقه مالک سایت ، در طراحی سایت حرفه ای دخالت نخواهد داشت، مالک سایت یک یا چند نفر است اما کاربران می توانند تا میلیون ها نفر جمعیت را تشکیل دهند!!


[h=3]بررسی کاربران هدف در طراحی سایت حرفه ای[/h]موضوع و محتوای اصلی سایتی که قرار است طراحی شود، برای کدام گروه از کاربران منتشر خواهد شد؟ کاربران را از نظر سطح اطلاعات و دانش فنی کار با اینترنت، سن، جنسیت، میانگینی از نیازهای سلیقه ای و… چگونه ارزیابی می کنید؟ جهت درک بهتر، مثالی ساده از یک دسته بندی کاربری را بررسی می کنیم :


سایتی با موضوع و محتوای مشاوره کنکور را جهت طراحی مدنظر بگیرید ؛ کاربران هدف نیاز به تفکیک جنسیتی خاصی ندارند، از نظر سنی بیشترین مخاطب بین ۱۸ الی ۲۶ سال خواهد بود، احتمالا اکثر مخاطبان از نظر روانشناسی استرس مربوط به کنکور را تجربه می کنند، وقت برای آنها بسیار ارزشمند است، اکثر آنها اطلاعات عمومی اولیه، جهت استفاده از اینترنت را دارا هستند و بسیاری ویژگی های دیگر… .


[h=3]طراحی سایت حرفه ای با فرآیند های رابط کاربری و تجربه کاربری[/h]UI رابط کاربری (User Interface) و UX تجربه کاربری (User Experience) مهمترین عناصر پیاده سازی و اجرای طراحی سایت حرفه ای هستند. علاوه بر موضوعات عمومی مورد توجه رابط کاربری و تجربه کاربری لازم است عوامل شناختی کاربر که در بخش قبلی به آن اشاره شد، در این دو مقوله گنجانده شود.


رابط کاربری یک میانجی بین انسان و ماشین است. رابط کاربری، بخش دیدنی و قابل لمس یک ابزار است که کاربر مستقیماً با آن سر و کار دارد. رابط کاربری تعامل و ارتباط میان دستورات انسانی و رایانه ای را فراهم می کند.


تجربه کاربری به بیان ساده ؛ یعنی ایجاد حس خوب در کاربر. یعنی محصول یا سرویس طوری طراحی شود که کاربر بفهمد دقیقا همان چیزی هست که او میخواهد.بخش های مختلفی مانند استفاده راحت ، سودمندی و فایده ، رابط کاربری (UI) و بسیاری موارد دیگر درکنار هم میتوانند آن تجربه خوب را برای کاربر بسازند. در طراحی تجربه کاربری ، باید کاربرانتان را بشناسید (در بندهای قبلی به این موضوع پرداخته شد) تا بتوانید محصول یا سرویسی را طراحی کنید که آنها را شگفت زده کند و احساس آرامش و خوشی هنگام استفاده از محصول شما داشته باشند.


[h=3]بهینه سازی در طراحی سایت حرفه ای[/h]معمولا عده زیادی تصور می کنند بهینه سازی سایت همان سئو است!! بدون شک بهینه سازی سایت در سئو تاثیرگذار خواهد بود، اما اقداماتی گسترده و فراوان را شامل می شود که به هیچ عنوان نمی توان بهینه سازی سایت را سئو تلقی کرد. بهینه سازی سایت از طریق فشرده سازی اسکلت اجرایی ، کاهش حجم تصاویر و… در سئو نیز تاثیر گذار خواهد بود.



اما برخی دیگر از اقدامات گسترده بهینه سازی سایت ارتباط مستقیمی با سئو ندارند ، به عنوان مثال افزایش و بهینه سازی امنیت ، امنیت و ساختار ارتباط با بانک اطلاعاتی و… موضوعات پشت صحنه ای هستند که تاثیر خاصی در مبحث سئو نخواهند داشت.

[h=3]سئو در طراحی سایت حرفه ای[/h]در بندهای قبلی اهمیت تجربه کاربری (UX)، به نحوی که کاربر را تحت تاثیر قرار دهد، کوتاه مورد بررسی قرار گرفت. در طراحی سایت حرفه ای محتوا باید به گونه ای آرایش شود که علاوه بر تاثیر در کاربران انسانی، ربات ها نیز به نحو مطلوب توانایی شناسایی و بررسی محتوا را داشته باشند.


کاربران انسانی دارای قدرت درک ، احساس ،… هستند، اما ربات هایی که وظیفه بررسی محتوای شما را بر عهده دارند دارای این قدرت های انسانی نیستند. هنگامی که شما قصد دارید متنی را برای کاربران انسانی مهمتر جلوه دهید، اینکار با تغییر رنگ هم امکان پذیر است اما ربات ها این موضوع را درک نخواهند کرد. لذا ساختاری به نام سئو در دسترس شماست تا بر اساس آن به بهترین نحو ممکن محتوا را به ربات ها معرفی کنید.
[h=4]فرآیند طراحی سایت حرفه ای و بیشتر …[/h]موراد بیان شده، مهمترین عوامل کلیدی در طراحی سایت حرفه ای بشمار می روند، اما هنوز هم کار به اینجا ختم نمی شود!!! بسیاری موضوعات و مراحل متنوع دیگری در فرآیند طراحی سایت حرفه ای مورد بررسی،تحلیل،برنامه ریزی و آزمایش قرار می کیرد. برای حرفه ای خطاب کردن یک محصول ، سرویس ، سایت ، … باید حرفه ای تصمیم بگیرید و حرفه ای عمل کنید.

منتشر شده در : آناتاج بلاگ » طراحی سایت حرفه ای چگونه است
 

Similar threads

بالا