[ضوابط و نمونه های طراحی] طراحی سر در دانشگاه

memar-86

عضو جدید
يك سردر دانشگاه بايد چه مفاهيمي رو برسونه ؟؟؟؟

لطفا كمك كنيد!!!!
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
والا به نظر من سر در دانشگاه باید:
1- اینو نشون بده که اون مکان دانشگاست
2- سر در هرچه بزرگتر باشه نشون میده که دانشگاهش هم بزرگتره
3- سردر باید طوری ساخته بشه و به فرمی باشه که نشانگر علم و آموزش باشه...
4- هرچه رسمی تر باشه و از طرح های فانتزی استفاده نشه بهتره و اینو میرسونه که دانشگاهش معتبرته

نمیدونم دیگه.........:surprised: امیدوارم نظراتم درست بوده باشه
 

maral55

مدیر بازنشسته
همون طور که بچه ها گفتن سر در دانشگاه اولین خصیصش اینکه باید بار فرهنگی و هویتی و علمی دانشگاه رو برسونه
و کلا چیزی که برای همه ورودی ها هست اینکه باید شاخص باشه و بیانگر مقام فرهنگی اون دانشگاه باشه
در کنار همه اینها باید منحصر به فرد باشه یعنی تقلید از سردر یه جای دیگه نباشه که با دیدنش همیشه همون محل تداعی بشه
حتی المکان به نظرم اگر دانشکده خاصی هست یه تناسبی هم با اون دانشگاه داشته باشه

ن
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

memar-86

عضو جدید
بچه ها از ادامه بحث ممنونم

اين سردر دانشگاه ازاده همدانه (البته اگه درست گفته باشم!!!!)


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=825&stc=1&d=1194367914


سردر زيبايي است ولي بنظر نميرسه كه خيلي جلوه!!!!
 

پیوست ها

  • 122.jpg
    122.jpg
    43 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: nino

memar-86

عضو جدید
اين سردر خيلي بده و اصلا جاي بحث نيست ولي خواستم نشان بدم تا ديگران ببينند
 

پیوست ها

  • سر درب دانشگاه آزاد.jpg
    سر درب دانشگاه آزاد.jpg
    68.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Like
واکنش ها: nino

nino

مدیر بازنشسته
دقيقا چيزي كه تو سردر دانشگاه تهران بسيار عاليه كه ارتفاعش نه خيلي كوتاهه كه خودش حقير نه خيلي بلند كه تحقيرت كنه . كاملا يك فرم فرهنگي رو القا ميكنه و دعوت كننده

منبع سايت معماران



بناي برج آزادي و سر در دانشگاه تهران براي بسياري از گردشگران تداعي كننده تهران و حتي ايران است.


بي شك ارزش بين المللي دانشگاه تهران، شهرت جهاني سردر اصلي آن را نيز به ارمغان آورده است. اين بناي تاريخي، علاوه بر اين كه در سطح ملي سمبل تمام نماي علم، دانش، معرفت و نماد زندگي شيرين دانشجويي در زير سقف مركز نمادين علمي كشور (دانشگاه تهران) است، در خارج از ايران نيز معرف يك دانشگاه نامدار در سطح خاورميانه است.

با يك بررسي گذرا مي توان ادعا كرد كه از ميان معروف ترين و معتبرترين دانشگاه هاي دنيا، دانشگاه تهران تنها دانشگاهي است كه از طريق يك بناي فرهنگي سمبليك با مهندسي پيچيده، پيام هاي ويژه معنوي، علمي و فرهنگي را به مخاطبان خود القا مي كند.

برخي بر اين عقيده اند كه طرح سردر دانشگاه، الهام گرفته از تصوير خيالي دو پرنده اي است كه بال هايشان را براي اوج گرفتن و برخاستن از زمين، باز كرده اند. علم و دانش به دو بال تشبيه شده اند كه ورود به دانشگاه با آن دو ممكن است و خروج از دانشگاه نيز با تقويت اين بال ها موجب صعود افراد بر فراز اجتماع خود و پاسداري از آن مي شود.

عده اي ديگر آن را به عنوان كتابي كه به صورت باز در مقابل ديدگان گذارده شده باشد مي دانند كه بيانگر ارزش مطالعه و تحقيق است. اما از تاريخچه و نحوه ساخت اين سردر اطلاعات و اسناد كاملي به دست نيامده است.

بر پايه گفته اي در سال هاي ۴۶- ۴۵ به دستور رياست وقت دانشگاه طرحي در ميان دانشجويان و طراحان مختلف به مسابقه گذاشته شد. از ميان طرح هاي رسيده طرح دانشجويي به نام «كوروش فرزامي» (از دانشكده هنرهاي زيبا) به عنوان طرح برتر برگزيده شد. كار اجراي طرح، ابتدا به يك شركت پيمانكار سوئيسي واگذار شد كه به دليل نواقص مربوط به مراحل قالب بندي از ادامه كار توسط اين شركت ممانعت شد و يك شركت پيمانكاري ايران به نام «شركت آرمه» اجراي طرح را به عهده گرفته و به اتمام رساند.

 

memar-86

عضو جدید
ارم دانشگاه ازاد هم ارم خيلي خوبيه

ازيك قلم ودو بال پرنده ايده گرفته البته نظره خودمه
 

پیوست ها

  • aunews.jpg
    aunews.jpg
    2.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Body Guard

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
طراحی سردر

طراحی سردر

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستانم ،
دو سه سال پیش واحد درسی ای داشتیم به نام محوطه سازی ، که بعد از طراحی محوطه من تصمیم گرفتم برای سر در و همین طور میدانی که در وسط این پروژه در نظر گرفته بودیم ، از المان های باستانی تخت جمشید استفاده کنم ،
برای سر در از،
دروازه ملل
Bodi Gurd-www.Azad-Andishan (1)-Model.jpg
برای یکی از میدان ها از ورودی کاخ تچر( کاخ اختصاصی داریوش )

و برای میدان دیگر از منشور حقوق بشر استفاده کردم ( این یه دونه توضیحات داره ، اگه علاقه داشتین براتون توضیح می دم که تک تک المان ها به چه منظوری است)
Bodi Gurd-www.Azad-Andishan (2)-Model.jpg
همشون اندازه گذاری و جز ئیات خوبی دارند
امیدوارم که خوشتون بیاد و بتونید ازش استفاده کنید
پ.ن : جایی بهتر از اینجا برای قرار زدن تاپیک گیر نیاوردم ، اگه جاش بده به بزرگی خودتون ببخشید!!!

دانلود با حجم 2 مگا بایت
 
آخرین ویرایش:

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رتبه دوم مسابقه طراحی سردر دانشگاه خیام


فرزان شاماسب لو به همراه محمد اکبری، توانستند رتبه دوم مسابقه طراحی سردر دانشگاه خیام مشهد را کسب کنند.
فرزان شاماسب لو به همراه محمد اکبری، توانستند رتبه دوم مسابقه طراحی سردر دانشگاه خیام مشهد را کسب کنند.

شاماسب لو درباره طرحش اینگونه توضیح می دهد:
همواره آغاز شناخت مخاطب از فضا در عرصه ورود شکل خواهد گرفت.از این رو المان سردر ورودی نقش بسزایی در دریافت مخاطب از محتوای پروژه دارد. بدیهی است که تفاوت فیزیکی وعملکردی هر فضا به تغییر ماهیت کالبد ورودی آن می انجامد. آنچه در نگاه اول ورودی دانشگاه و اماکن آموزشی و فرهنگی را از سایر اماکن شهری و عمومی متمایز می کند، نوع مخاطب خاص این اماکن است.



از این رو انتزاع در کالبد مفهومی این پروژه ها معنای بیشتری یافته و استفاده از عناصر و اشاره های مستقیم و سهل الوصول را مناسب نمی نماید. از سویی دیگر، ورودی علاوه بر انتقال مفهومی که در سوی دیگر آن نهفته است، دارای عملکرد، ایجاد تباین، تغییر فضا و فیلترینگ می باشد که هر چه فاصله عرصه پس از ورود تا قلب پروژه بیشتر باشد و تباین فضاهای میان آنها افزایش یابد از این ویژگی عملکردی در سردر کاسته خواهد شد.



اما چنانچه این فاصله اندک بوده و عرصه پس از ورودی مستقیماً به مرکز ثقل پروژه منتهی شود، تاثیر ویژگی عملکردی آن دوچندان گشته و در تغییر فرم ورودی بسیار موثر خواهد بود.

بررسی محتوای سردر ورودی دانشگاه خیام:
از جمله مواردی که در نوع دیدگاه طراحان به پروژه مورد نظر موثر بوده است می توان به عناوین زیر اشاره کرد: 1-کاربری پروژه 2-وجه تسمیه دانشگاه 3-ارتباط بلافصل فضاهای درون سایت و نیاز به فیلترینگ مناسب و تفکیک دسترسی های سواره و پیاده 4-لوگوی دانشگاه به عنوان یک نهاد سازمانی تمامی موارد ذکر شده غیر از مورد اول، از ویژگی های انحصاری دانشگاه خیام بوده .

از این رو استفاده از این عوامل به ایجاد طرحی زمینه گرا و منحصر به دانشگاه خیام و زمینه فیزیکی موجود آن می انجامد. بررسی زمینه: مکان یابی: همان گونه که در تصویر ارائه شده نمایان است، محل قرارگیری آبنمای محوطه نزدیک به مرکز ثقل بصری و عملکردی پروژه است.



چنانچه محور فرضی عمود بر ضلع شرقی را که از مرکز آبنما عبور می کند در نظر بگیریم، بارهای بصری و عملکردی پروژه در طرفین محور از بیشترین تعادل برخوردار خواهند بود.از این رو در نظر گرفتن نقطه تقاطع این محور با ضلع شرقی به عنوان ورودی در ایجاد نظام سلسله مراتبی متعادلی از دسترسی های پس از عرصه ورودی می انجامد.

و هرچه از این نقطه به طرفین پیش می رویم از این تعادل کاسته می شود. تقارن بصری و عملکردی: تقارن در عرصه پس از ورود از ویژگی های بارز پروژه است.نه تنها این تقارن به صورت بصری در طراحی لندسکیپ سایت به چشم می خورد، بلکه تقسیم دسترسی های پیاده و سواره به طرفین نیز ، به دلیل وجود دو پارکینگ و دو ساختمان آموزشی در طرفین، سیرکولاسیونی متقارن را به تصویر می کشد.



از سوی دیگر محل پیشنهادی ورودی در وسط ضلع شرقی واقع شده و بر این تقارن می افزاید.لذا ایجاد تقارن در طرح نیز اقدامی همراستا با زمینه خواهد بود. عنوان مسابقه از سه واژه المان، سردر و ورودی تشکیل شده است.

هر یک از این سه واژه به جزئی ماهوی از کالبد طرح اشاره می کند.از این رو دیدگاه غالب طراحی بدین صورت بوده که طرح موجود در آن واحد به عنوان یک المان نمادگرا بوده، هم به عنوان سردر به تباین فضا بیانجامد و هم مستقیماً عملکرد اصلی ورودی یعنی فیلترینگ فضا و تفکیک دسترسی ها را انجام دهد به صورتی که وحدت خود را حفظ نماید و معرف یک هویت واحد باشد، نه ترکیبی از چند جزء با ذات متفاوت.



بیان دیدگاه و ایده های طراحی: 1-استفاده از خطوط مستقیم و متقاطع جهت ایجاد حس این همانی با معماری آرامگاه خیام نیشابوری و هویت پیچیده و منطق محور شخصیت خیام. 2-طراحی سیرکولاسیون ورودی به شکل لوگوی دانشگاه : جهت گیری ورودی های پیاده و سواره و تناسبات آنها به گونه ای صورت گرفته است که حرکت افراد و وسایل نقلیه به صورتی ناخودآگاه در راستای خطوط فرم لوگوی دانشگاه شکل گرفته و حاصل آن آفرینش فرمی مجازی است که از رفتار مخاطب سرچشمه می گیرد. 3-عدم تداخل مسیر سواره و پیاده پس از عرصه ورود 4-بازتابی انتزاعی از نماد دانشگاه خیام در نما.

 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تلفیقی از هندسه ایرانی و محاسبات معماری / بررسی سردر دانشگاه امیرکبیر در گفت‌و‌گو با معمار آن

تلفیقی از هندسه ایرانی و محاسبات معماری / بررسی سردر دانشگاه امیرکبیر در گفت‌و‌گو با معمار آن

تلفیقی از هندسه ایرانی و محاسبات معماری / بررسی سردر دانشگاه امیرکبیر در گفت‌و‌گو با معمار آن


هادی قربانی، طراح سردر دانشگاه امیر كبیر با اشاره به مفاهیم اصلی موثر در طرح گفت: پنجاهمین سال تاسیس دانشگاه، صنعتی بودن، ایجاد هویت تاثیرپذیری از عناصر معماری اصیل ایرانی (به عنوان یادآورترین و موثرترین نشانه‌های تمدن و معماری ایران) تشخیص طرح در بستر خود در عین سادگی و خلوص، استفاده از تاثیر فرمال برحس مخاطب، استفاده از فن آوری و دانش مهندسی روز، حفظ امكان تردد پیاده و سواره به تفكیك و همراه، تاثیر محدودیت زمان در خلق اثر از جمله مفاهیم اصلی موثر در طرح سردر دانشگاه صنعتی امیر كبیر است.

او ادامه داد: بكارگیری هندسه پنهان معماری اصیل ایرانی در هر اثر، حضور پنهان و نمادین فن آوری‌های ایران، معلق بودن قطعات پوسته‌ای در ایجاد تعلیق فضایی و سبكی مجسم، دوری جستن از سیستم پوشه‌ای متداول در تجارت موجود داخلی و بهره گیری از سیستم شالوده ورق با مقطع مثلثی به عنوان سازه‌اش كه نقش نگهدارنده قطعات بتنی را داشته و به بهترین نحوی ایستایی، پویایی و معلق بودن را در مخاطب القا می‌كند وجود جلوخان در ایجاد فضای باز شهری كه باعث تقویت شخصیت اثر و حس مكث در مخاطب می‌شود و به كارگیری آب در جوانب دروازه جلوخان به گونه‌آی كه باعث پیوند بیشتر بین فضای شهری و دانشگاه شده و بر تلطیف فضا افزوده و تمایل به مكث در عابران را بیشتر می‌كند.

هادی قربانی، طراح سردر دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: سردر به صورت دو دروازه با انحناء به ابعاد دهانه 18 متر و ارتفاع 11 متر است که در فواصل 16 متر به موازات یکدیگر به روی زمین مستقر شده است و به سمت یکدیگر متمایل شده اند و این نزدیکی فاصله آنها را در ارتفاع نهایی به 2/30 متر کاهش می‌دهد.

قربانی گفت: بارزترین و مهمترین نکته این اثر این است که هر دروازه به طرف یکدیگر دارای شیب بوده و تقریبا بازاویه 30 درجه نسبت به خط قائم بر زمین قرار می گیرند، که این مورد بر مشکل قضیه خواهد افزود، دربرآورد اولیه وزن هر یک از دروازه ها بطور کامل و سازه و قطعات بتنی در حدود 70 الی 80 تن است که با توجه به شیب آن، گشتاوز واژگونی آن در حدود 200 تن متر خواهد بود و با اضافه شدن مسأله زلزله این گشتاور واژگونی به حدود 300 تن- متر افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: بنابراین این سازه اهمیت بسزایی دارد، زیرا از یک طرف باید وزن و بطور کلی سردر را به صورت استاتیکی و قائم نگهداری کند و از طرف دیگر باید در مقابل واژگونی قابل توجه نسبت به وزن سر در مقاومت کند بنابراین باید دارای ابعاد نسبتا وسیع و در عمق مناسب قرار گیرد که با توجه به وزن پی و خاک روی آن، پی در مقابل واژگونی از مقاومت کافی برخوردار است.

طراح سردر دانشگاه صنعتی امیر کبیر در پایان گفت: جدا از طرح معماری و سازه سر در دانشگاه، پیمانکار ساخت باید با دقت انتخاب می شد چرا که از نقطه نظر هندسی، سازه این سردر از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده که مهارت و دانش فنی بالایی را طلب کرد و خوشحالم که حالا شاهد هستم این اتفاق افتاده و استقبال مردم و دانشجویان از این اثر روز به روز بیشتر می‌شود.










منبع هنر انلاین
 
بالا