[ضوابط ونمونه های طراحی] پایانه و ترمینال های مسافربری

DDDIQ

مدیر ارشد
طراحی پایانه های مسافربری جاده ای



استفاده از ضوابط و معیار ها در مراحل طراحی , اجرا , بهره برداری و نگهداری طرحهای عمرانی به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی , کیفیت طراحی و اجرا (افزایش عمر مفید) و هزینه های نگهداری و بهره برداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است
 

پیوست ها

  • terminal.pdf
    3 مگایابت · بازدیدها: 2
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
مكانيابي پايان ههاي اتوبوس ب رو ن شهري جديد با هدف كاهش زمان دسترسي استفاده كنندگان

مكانيابي پايان ههاي اتوبوس ب رو ن شهري جديد با هدف كاهش زمان دسترسي استفاده كنندگان

مكانيابي پايان ههاي اتوبوس ب رو ن شهري جديد با هدف كاهش زمان دسترسي استفاده كنندگان
منبع مقاله: سایت همکلاسی
 

پیوست ها

  • 23_(www.HamkelasY.com).pdf
    695 کیلوبایت · بازدیدها: 5

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مطالعات پاياننامه براي پايانه هاي مسافربري
در شرايط سخت عكسبرداري شده قدرشو بدونيد:D
اگه استفاده كرديد براي سلامتي گرد آورنده ش صلوات بفرستيد كه لااقل حلال باشه:D:biggrin:


مطالعات ----دانلود
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ریزفضا ایستگاه راه آهن و نمونه

ریزفضا ایستگاه راه آهن و نمونه

ورودی مسافران و استقبال کنندگان :

1- سکوهای ورودی
2- سالن تجمع استقبال کنندگان و مسافران
3- سرویس بهداشتی
4- اطلاعات
5- انبار دریافت اشیاء به صورت کوتاه مدت
6- نیروی انتظامی
7- گیت ورود و خروج
8- خود پرداز
9- پارکینگ

خروجی مسافران و مشایعت کنان :

1- پارکینگ
2- فضایی جهت استقرار باربران
3- ورودی و فیلترهای ورودی
4- نیروی انتظامی
5- فضایی جهت انتظار
6- سالن انتظار مسافران
7- روابط عمومی
8- اطلاعات
9- فروش بلیط
10- بخش تجاری
11- فضایی جهت تفریحات
12- اتاق مادر و کودک
13- مخابرات، پست و تلفن
14- سرویس بهداشتی
15- نمایشگاه
16- فیلترهای خروجی
17- راهروهای خروج
18- سکوی خروجی

فضاهای مشترک:

1- رستوران
2- کافی شاپ
3- نمازخانه
4- بخش خدمات: فضای تعویض لباس، فضای استراحت کارکنان، انبار
5- اورژانس
6- بانک
7- ایستگاه های حمل و نقل عمومی
8- تاکسی درون شهری و پارکینگ های مربوطه
9- انبار توشه و فضاهای جانبی آن

فضاهای اداری:

1- سرپرستی
2- معاونت
3- کنفرانس
4- منشی
5- ماشین نویسی وبایگانی
6- حراست و کشیک شب
7- تدارکات
8- روابط عمومی
9- مرکز آمار و کنترل
10- حسابداری
11- کاردکس
12- سرویس بهداشتی
13- آبدارخانه
14- مخابرات

تاسیسات:

1- فضاهای مرود نیاز تجهیزات
2- دسترسی ها
3- مسئول بخش
4- انبار
5- اتاق تابلو برق

نمونه ایستگاه راه آهن طراحی شده:




ایستگاه راه آهن تهران
ایستگاه راه آهن و در ابتدای خیابان ولیعصر و ضلع جنوبی میدان راه آهن قرار دارد.
کلنگ ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در ۲۳ مهر ماه سال۱۳۰۶، با حضور رضا شاه پهلوی در اراضی جنوبی تهران‌، که تمامی آن بیرون از دروازه گمرک به همین منظور در نظر گرفته شده بود، به زمین زده شد. وسعت ایستگاه راه آهن تهران بطور تقریبی ۱۷۴ هکتار می‌باشد که محدود است به خیابانهای شوش – کشتارگاه ( بهمن ) بزرگراه بعثت وخیابان شهید رجائی.

معمار اصلی ایستگاه راه اهن یک معمار اکراینی بنام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی Городецкий بود که در سال ۱۸۶۳ متولد شده و در سال ۱۹۲۰ به لهستان مهاجرت می‌کند بعد توسط یک شرکت آمریکایی برای احداث ایستگاه راه اهن تهران به ایران دعوت می‌شود و در سال ۱۹۳۰ در تهران فوت می‌کند و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده می‌شود

البته آقای کریم طاهر زاده بهزاد (متولد ۱۲۷۶ تهران - برادر مینیاتوریست مشهور حسین بهزاد) بر کار نظارت داشته است. وی در ترکیه به تحصیل پرداخت و فارغ التحصیل دانشکده فنی استانبول است . در سال ۱۲۹۷ ( دو سال قبل از روی کار آمدن رضاخان ) به برلین رفت و پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۰۶ به ایران بازگشت .
بنای ایستگاه مرکزی راه آهن، با الهام از عظمت و شوکت معماری ایران باستان‌، با استفاده از شیوه اکسپرسیونیسم آرمان گرا ساخته شد. ورودی ایستگاه مرکزی وسیع است و این ریتم از طریق پنجره‌ها، بازشوها و جرزهای سراسری دیوارها نیز کاملاً آشکار است‌.
ایستگاه از پی تا سقف با آهن وسیمان ساخته شده است وپنجره‌های آن تماما از برنز وآهن برونمای خارجی آن از سنگ سفید تراورتین است که از معدن سنگ پل سفید استخراج گردیده
ازکل وسعت ایستگاه تهران مساحتی در حدود ۰۰۰/۳۰ متر مربع به ایستگاه مسافری اختصاص دارد که شامل سالن انتظار و ۵ سکوی مسافری است .منبع :پایگاه شرکت راه آهن ایران




ایستگاه راه آهن تبریز
ایستگاه راه‌آهن تبریز در سال ۱۲۹۵ خورشیدی با بهره‌برداری از محور تبریز-جلفا به‌طول ۱۴۹ کیلومتر افتتاح شد و پس از آن در سال ۱۳۳۷ خورشیدی محور تبریز-تهران به‌طول ۷۴۸ کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

طراح این ایستگاه معمار فرانسوی فرناند پویون می باشد.از ویژگی‌های برجستهٔ ایستگاه راه‌آهن تبریز می‌توان به حمل و نقل بین‌المللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق محور تبریز-رازی، حمل و نقل بین‌المللی کالا به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق محور تبریز-جلفا و تنها خط برقی راه‌آهن در ایران (خط برقی تبریز-جلفا) اشاره کرد.
طراح ساختمان جدید این ایستگاه حیدر غیایی بوده است.منبع : وب‌گاه ادارهٔ کل راه‌آهن آذربایجان ،تاریخچهٔ اداره




 
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=3]الزامات معماری تاثيرگذار در اجتماع پذيري فضاي ايستگاه هاي مترو[/h] نويسنده گان:
كريم مردمي، حسام قمري



چکيده:
هدف اين نوشتار بررسي تعاملات اجتماعي در فضاهای ايستگاهي مترو و دستيابي به عوامل معماری تاثير گذار است. ضرورت اين امر از آنجا ناشي مي شود كه تعاملات اجتماعي فردي و فرافردي در فضاهاي عمومي حائز اهميت شمرده مي شود و فضاهاي ايستگاهي به عنوان فضاهايي عمومي نقش مهمي در ارتباط افراد با يكديگر و زندگي شهري دارند. در روش تحقيق موضوع، ابتدا با مرور منابع، سوابق موضوع مورد بررسي قرار گرفت و سپس موضوع اجتماع پذيري در فضاهاي مترو تبيين گرديد. به منظور دستيابي ويژگي هاي معماری تاثير گذار در اجتماع پذيري فضاهاي مترو و بررسي وضع موجود در تعداد مشخصي از ايستگاه هاي مترو تهران و حومه، روش تحقيق ميداني مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام مطالعات ميداني، به بررسي و تحليل و دستيابي به اولويت هاي معماری در زمينه اجتماع پذير كردن و ارتقاي تعاملات اجتماعي پرداخته شد و براساس نتايج به دست آمده به اين سوال كه كدام عوامل معماری در اجتماع پذيري فضاهاي مترو نقش دارند پاسخ داده شد.

کليدواژگان:
ايستگاه مترو، تعاملات اجتماعي، عناصر معماري، اجتماع پذيري، شهر
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]

منبع: آرمانشهر
 

parvin rk

عضو جدید
1 بخش اول : مطالعات پایه[1]با توجه به مطالعات و بررسی های انجام شده در ایستگاه های نمونه مترو، فضاهای مورد نیاز و موجود در ایستگاه ها به طور کلی و به تناسب عملکرد را می توان به چهار دسته تقسیم نمود.1 – فضاهاى عمومى:: فضاهايى كه مورد استفاده مسافرين و مراجعين ايستگاه­ها قرار دارد.2- فضاهاى ادارى_خدماتى : فضاهايى كه جهت ارائه خدمات به مسافرين، كنترل مسائل مربوط به حركت قطارها و انجام امور ادارى مورد بهره بردارى قرار مى گيرد.3- فضاهاى تاسيساتى ­- تجهيزاتى: محل قرار گیری تجهیزات الكتريكى و تاسيساتى ايستگاه­هاى مترو همراه با فضاهای جانبی کنترل و نگهداری آن. 4- فضاهاى تجارى : شامل واحد های تجاری، رستوران و کافی شاپ.هر یک از گروه های عملکردی فوق شامل اجزاء مختلفی می باشندکه ساختار ایستگاه را شکل می­دهند. این اجزاء جهت عملکرد صحیح در رابطه با کل و کارایی سیستم تابع ضوابط و موارد خاصی هستند که در ذیل به آن اشاره می شود.2-1-1 فضاهاى عمومى2 -1-1-1 ورودي ها باتوجه به عمق استقرار ريل در ايستگاه مورد نظر و قرارگيري ورودي ايستگاه در سطح خیابان ، مسافران توسط دسترسي ها و ورودي هاي ايستگاه به داخل سالن منتقل ميگردند. عملکرد اين بخش از ساختمان به هدايت مسافرين به داخل ايستگاه اختصاص دارد.رعايت ضوابط زير در طرح ورودي ها الزامي مي باشد:- حداقل عقب نشيني ورودي نسبت به بدنه خيابان 2 متر مي باشد و اين امر متناسب با وضع خيابان و بدنه آن خواهد بود.- به منظور بهره برداري مناسب از ايستگاه در ساعات تاريك مي بايست با طراحي مناسب نور در ورودي ضمن تأمين روشنايي به شخصيت شبانه ايستگاه تأكيد گرديده و توسط عابرين قابل رويت باشد.-به منظورجلوگيري از ورود آب به داخل ايستگاه كف ورودي مي بايست حداقل به اندازه 3 پله ازكف پياده رو مرتفع تر طراحي گردد.-در جاهايي­كه ازمانع هايي براي جداكردن فضاهاي عابرين پياده و مسافرين استفاده مي­شود بايد موانع خارج ازمسيرحركت مسافران بوده وحداقل ارتفاع آنها بايد 100 سانتيمتر باشد و با رنگي متضاد با رنگ اطرافشان طراحي شوند و بهتر است درشب با چراغ روشن شوند. -عرض در ورودي براساس حجم و تعداد مسافران ورودي و خروجي ايستگاه تعيين مي­گردد. اين درمي­بايست در ايام و ساعات غيرفعال سيستم قطار شهري امكان بسته شدن ورودي ايستگاه را فراهم سازد.- حداقل عرض ورودي ها 2 متر بوده و ارتفاع كف تا سقف نبايد كمتر از5/2 متر باشد.- در محل ورودي و پله هاي دسترسي مي بايست توسط كانال هايي آب باران به سيستم جمع آوري آبهاي سطحي شهري انتقال يابد. عرض كانال حداقل 20 سانتيمتر باشد.اين بخش از ساختمان همچنین مي بايست از ويژگي هايي به­شرح ذيل برخوردار باشد:- معماری آن با معماری منطقه و ساختمانهای اطراف به گونه­ای هماهنگ گردد که به عنوان سمبل وجود ایستگاه مترو در بافت شهری شاخص شود . - با تلفیقی از فضای سبز و سطوح ترانسپرنت (شفاف) امکان نوردهی به این فضا میسر گردد. – در اکثر ایستگاههای اجرا شده مداخل ورودی اصلی با عرض مفید 5 متر پیشنهاد و اجرا شده است که با توجه به مسائل فرهنگی (محرمیت و غیره) عرض مذکور مناسب می باشد . بدیهی است جهت حصول اطمینان از عرض تخصیص داده شده می بایست به کنترل زمان تخلیه اضطراری ایستگاه در عرض پیشنهادی و بر اساس آئین نامه NFPA 130 اقدام گردد.- ورودی ایستگاه به سیستم FF یا آیفون تصویری مجهز گردد. -به منظور مشخص نمودن موقعيت ايستگاه و تفكيك آن از ساير كاربري ها كف سازي مقابل ورودي مي بايست متفاوت از كفسازي مجاور آن باشد. اين تفكيك مي تواند از نظر بافت، رنگ و فرم طراحي گردد.- در طراحي ورودي ايستگاه با توجه به بافت مجاور ايستگاه مي بايست به ارزش هاي زيبايي شناختي و هويتي ورودي توجه نمود در صورت تاريخي بودن بافت بهره گيري از ارزش­هاي زيبايي و تناسبات بافت ضمن رعايت هويت امروزي ايستگاه الزامي است.- ورودي­ها بايد توسط راه هاي قابل دسترس به ايستگاه، وسايل نقليه عمومي، پاركينگ قابل دسترس و محل هاي سوار شدن مسافران و نيز به خيابان هاي عمومي و پياده رو مرتبط باشند.- مصالح انتخاب شده براي ورودي مي­بايست به لحاظ زيبايي هماهنگ با بافت مجاور باشد از نظررنگ مشخص كنندة شخصيت ايستگاه بوده و از نظر دوام نيز در مقابل سايش و عوامل جوي مقاوم باشد.2 -1-1-2 فضاهای ارتباطی ایستگاه2 -1-1-2-1 راهرو ها و گالری های دسترسیباتوجه به تثبيت موقعيت ورودي­هاي ايستگاه در سطح خيابان، مسافران مي­بايست پس از عبور از ورودي و پله هاي دسترسي توسط دو گالري به سالن کنتــرل نشده هدايت گردند . عملکرد اين فضا ، عبوري و داراي ويژگي هایی بدین شرح خواهد بود.-درهاي اتوماتيك در ورودي هاي ايستگاه ها پيش بيني گردد و پنجره اي در كنار هر در جهت رويت فضاي بيرون و ارتباط كلامي در هنگام بسته بودن در ايجاد گردد.- مواد ومصالح ورودي ،بادوام ،نشكن ،ساده ،ضدزنگ وضد فرسايش سريع باشند.- حتي الامكان از عناصر تكرار شونده در ساخت ورودي ايستگاه ها استفاده شود. (سهولت ساخت وتعمير و نگهداري).- عرض معبر ورودي بايد وسيع تر از ظرفيت مسافران پيش بيني شده براي ايستگاه باشد.-ايجاد ديوار تاميني به ارتفاع 80 سانتيمتر در اطراف ورودي به جهت ايمني ورودي در مقابل حوادث احتمالي ناشي از تصادف وسايل نقليه.- حداقل عرض مورد نياز جهت راهروهاي دسترسي 2 متر مي باشد. - ارتفاع سقف گالري از زير سقف كاذب تا كف نبايد از 4/2 متر كمتر باشد.- جريان عبور مسافران در هر راهرو از ديوارهاي جانبي به اندازه نيم متر فاصله مي گيرد. بنا براين در برنامه ريزي براي عرض راهرو لازم است يك متر (نيم متر از هر ديوار) اضافه عرض منظور گردد.- درراهروهاي با عبور دو طرفه سطح سرويس دهي بايد به نحوي در نظر گرفته شود. ميانگين سرعت حركت مسافران حداقل برابر 2/73 متر در هر دقيقه بوده و نرخ جريان عبور در هر دقيقه بر يك متر عرض راهرو حداكثر5/30 نفر باشد.- درراهروهاي باعبوريك طرفه سطح سرويس دهي بايدبه نحوي درنظرگرفته شود كه تحت اين شرايط ميانگين سرعت حركت مسافران حداقل برابر 6/68 متردرهردقيقه بوده و نرخ جريان عبورمسافران حداكثر برابر 7/45 نفر در هر دقيقه بر يك متر عرض راهرو باشد.- طراحي مبلمان ايستگاه بايد به نحوي صورت گيرد كه كمترين تداخل را با مسير عبور مسافرين پيدا كند. تسهيلاتي مانند تلفن ها، ماشين هاي خريد الكتريكي و نشيمن گاهها مي­بايست به نحوي طراحي شوند كه مسير حركتي مسافران را مختل نكنند.- ايستگاه ها مي بايست با نور مناسب تا سطح 150 لوكس تجهيز شوند.- كف راهرو ها بايد از مصالح غير لغزنده باشد و در راهروها بايد ميله دست انداز تعبيه شود.- باتوجه به مسائل فرهنگي ، حتي الامکان مي­بايست طول گالري ها بصورت محدود شکل داده شود تا از ايجاد محيطي نا امن ) خصوصا جهت خانم ها ( ممانعت بعمل آيد.- حتي الامکان تـرتيبي اتخـاذگردد که از پله دستــرسي به سالن فروش بليط، گالري دسترسي بصورت مستقيم شکل داده شود.- در صورت طولاني شدن طول گالري با ايجاد فضاهاي تجاري در داخل گالري محيط آن به محيطي فعال و کارا تبديل گردد.

[1] - در مطالعات این بخش ازاصول مهم در طراحی ایستگاه ها و پایانه های مترو از دیدگاه بهره برداری -شرکت مترو تهران- بازنگری شماره 2 اسفند 1387 استفاده شده است.
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
پاورپوینت نقد و تحلیل ایستگاه اتوبوس

پاورپوینت نقد و تحلیل ایستگاه اتوبوس

سیستم حمل و نقل در ایران، همگام با بسیاری از کشورهای مترقی دنیا شکل گرفت و البته عمده فعالیتهای اولیه در تهران متمرکز بود.


بدنبال ایجاد راه آهن حضرت عبد العظیم توسط یک شرکت بلژیکی و راه اندازی ماشین دودی بین تهران و شهر ری، سیستم حمل و نقل عمومی با دو کارکرد تفریح و خدمات ایاب و ذهاب در محدوده بین شهری، کار خود را آغاز كرد.
در سال ۱۳۰۵ لایحه تاسیس شرکت های اتوبوسرانی خصوصی تصویب شد و در این ارتباط مجوز تاسیس به یک شرکت دانمارکی داده شد. مدتی پس از راه اندازی خطوط اتوبوسرانی در تهران و شمیران به دلیل کمبود درآمد، فعالیت این اتوبوسها متوقف شد.

این بخشی از مقدمه پاورپوینت کامل معماری در مورد ایستگاه اتوبوس می باشد.
برای دریافت پروژه کامل فایل زیر را دانلود کنید.
برگرفته شده از سایت:farsicad

 

پیوست ها

  • Motaleat BusStop (www.farsicad.com).zip
    1.4 مگایابت · بازدیدها: 0

adambarfi

عضو جدید
مطالعات پاياننامه براي پايانه هاي مسافربري
در شرايط سخت عكسبرداري شده قدرشو بدونيد:D
اگه استفاده كرديد براي سلامتي گرد آورنده ش صلوات بفرستيد كه لااقل حلال باشه:D:biggrin:


مطالعات ----دانلود

سلام تشکر از شما . ای کاش منبع این کار را داشتید نیاز شدیدی به منبع این کار دارم .
 
بالا