صیغه از روی هوس یا ارتباط از روی عشق؟؟

Coraline

مدیر تالار پزشکی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
۵۲۸٫ آیا براى مردى که همسر دایم دارد، ازدواج موقّت جایز است؟
ج. جایز است


۵۷۸٫ آیا مرد با داشتن همسر دایم، مى‏تواند ازدواج موقت کند؟ رضایت و اجازه همسر دایمی او چه نقشى دارد؟
ج. مى‏تواند و نیازى به اجازه‏ى همسر دایمی ندارد.
همسر بدبختش چه گناهی کرده؟؟!! :eek:
 

فریاد خاموش

عضو جدید
اقا محمد ممنون بابت پاسخ تقریبا کاملتون......اما مسئله ای ک مطرحه طبق گفته های شما بیشترین تفاوت صیغه وزنا در بی تکلیف نبودن فرزندی ک ممکنه متولد شه اما خب این درصورتیه ک ازدواج موقت ثبت شده باشه وگرنه مرد میتونه انکار کنه و زن هم........وشرعا هیچ نیازی ب ثبت ازدواج موقت یا حضور شاهدی موقع جاری شدن خطبه نیست........در مورد محدودیت هایی هم ک فرمودین همه ی این محدودیت ها برای زن وجود داره و عملا هیچ محدودیتی برای مرد نیست و ی مرد شرعا میتونه همزمان با چند نفر ک بخواد ازدواج موقت داشته باشه و ایا این از نظر اسلام هیچ ایرادی نداره؟؟؟؟؟؟؟خب اگر حکم ازدواج موقت محض برطرف کردن نیازهای اساسی وسرکوب نشدن شخص باشه باید فقط در حد نیاز باشه! ایا ارتباط همزمان با هرچند نفری ک دوست داشته باشه جز نیازهای اساسی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا یک مرد درصورت داشتن همسر دائم همچنان فشار جنسی متحمل میشه ک اجازه داره همسر موقت هم داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقا محمد ممنون بابت پاسخ تقریبا کاملتون......اما مسئله ای ک مطرحه طبق گفته های شما بیشترین تفاوت صیغه وزنا در بی تکلیف نبودن فرزندی ک ممکنه متولد شه اما خب این درصورتیه ک ازدواج موقت ثبت شده باشه وگرنه مرد میتونه انکار کنه و زن هم........وشرعا هیچ نیازی ب ثبت ازدواج موقت یا حضور شاهدی موقع جاری شدن خطبه نیست........در مورد محدودیت هایی هم ک فرمودین همه ی این محدودیت ها برای زن وجود داره و عملا هیچ محدودیتی برای مرد نیست و ی مرد شرعا میتونه همزمان با چند نفر ک بخواد ازدواج موقت داشته باشه و ایا این از نظر اسلام هیچ ایرادی نداره؟؟؟؟؟؟؟خب اگر حکم ازدواج موقت محض برطرف کردن نیازهای اساسی وسرکوب نشدن شخص باشه باید فقط در حد نیاز باشه! ایا ارتباط همزمان با هرچند نفری ک دوست داشته باشه جز نیازهای اساسی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا یک مرد درصورت داشتن همسر دائم همچنان فشار جنسی متحمل میشه ک اجازه داره همسر موقت هم داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

خب بنده خدمت شما عرض کردم .....سواستفاده هایی هم هست ...و اینکه قوانین منظم و مرتبط داری بایستی وضع شود ..مجلس دو سال پیش قانونی تصویب کرد که ازدواج موقت بایستی ثبت بشه

اما بحث شاهد ...خب اولا که من تاجایی که شنیدم مستحب است .برای هر دو نفری که ازدواج موقت میکنند شاهدی هم باشد تا کسی نتواند تهمت زنا بزند ولی اگر مرد و زن مومن باشند و امین ...به طبع مواردی که گفتین مطرح نیست .....ببینید ما داریم دو چیز رو مقایسه میکنیم ....یکی که نه محدودیتی دارد و نه قواعد خاصی و یکی دیگر که دارد ......اون هم نه ترویجش برای همه افراد!.افرادی که گفتیم ویژگی هاشون چگونه است

مسلما دو نفری که مسمان نیستن و خیلی مسائل دینی براشون اهمیت نداره ...به همان زنا میپردازند!.چه نیاز دارند به صیغه!

اما در قبال شاهد داشتم میگفتم ...غر این که اون دو نفر به هم اعتماد کافی رو نداشته باشن ...به این معنا که میخوان محکم تر باشه عقدشون ..از وجود شاهد میتونن بهره بگیرن .....و اصلا برای دختری که هنوز اصطلاحا زن نشده وجود شاهد الزامی است ....گفتیم اذن پدر شرط است ....

روایات متعددی هم در این باره هست......

حارث بن مغیره می‌گوید:«از امام صادق ـ علیه السلام ـ پرسیدم: در متعه چند شاهد لازم است؟ فرمود: یک مرد و دو زن نیاز است که شاهد باشند. گفتم: اگر از برملا شدن موضوع کراهت داشته باشند؟ فرمود: شهادت یک مرد کافی است و این شاهد به خاطر زن است که خیال نکند، مردی که او را متعه می‌کند، فاجر است»(تهدیب،ج7،باب تفصیل احکام نکاح،حدیث1132).
.
در ثانی بحث خواند صیغه که گفته شد .....من نمیدونم کی گفته .ولی ما هرجا شنیدیم کسانیکه میخوانند باید درست بخوانند و معنی این مسئله رو متوجه باشند ....بایستی بالغ و عاقل باشند ...حرفتون صحیح نیست ....محدودیتی که گفتم دو طرفه است و شرط عقد است .....یعنی اگر زن فقط بحثش لمس است ...مرد هم باید همان باشد که صحیح باشد ...



ضمن اینکه حقی برای تجاوز هم قائل نیست ....مرد شرعا میتونه حداکثر 4 همسر داشته باشه ......برادران سنی این مسائل رو بهتر میدونن...منتها از نگاه اسلام شرط داره شرطش اینه که مرد از وظایفی که بر عهده داره و مسئولیتهایی که در قبال خانم هاش داره بر بیاد ......و البته یکی از حق طلاق های زن هم اگر راضی نباشد اگر اشتباه نکنم همین مورد است

ببینید من از شما سوال میپرسم .....آیا روابط پنهانی و مخفی که میتونه آسیب زننده باشه بهتره یا روابطی که آشکاره؟.....بهتر بگم مردی که شما گفتیند حالا بحث صیغه نباشه!......آیا همین الآنش هم نرفته به روابط پنهانی و خدایی نکرده حتی با زن شوهر دار؟.....

الآن در دنیای غرب خوبه که اسما یک همسر قانونی دارند ولی با هرزنی هستند و هر کاری میکنند؟...یا حتی برخی دوستی هایی که در خانواده های شمال نشین کشور ما داره رخ میده؟
خدمت شما عرض شد ....برخی مسائل سرکوبش به مراتب زیان های بسیاری هم بر اون فرد و هم جامعه میاره ......بحث اینجا پزشکی نیست ......وگرنه بیشتر در این باره میگفتم

اما در قبال ارتباط همزمان .....خیر نیاز اساسی نیست .....ما هم نگفتیم که هست ......ولی ممکنه برای برخی باشه..ما که جای اونها نیستیم.... .وگرنه همین الآن تو جامعه ما برخی چند دوست دختر و چند دوست پسر نداشتند!.....اگر طبیعی باشند و نیاز نداشتند که دست به این کار نمیزدن....ما نبایستی خودمون رو با بقیه مقایسه کنیم و انتظار داشته باشیم همه مثل ما باشند .....به خصوص این مسائل که ........
فارغ از این ذکر این نکته ضروری است که اسلام با هوس پراکنی و مواردی از این دست مخالف است ...پس این طور نیست مثلا یک مرد 10 تا ازدواج موقت بکنه و اسلام بهش همچین اجازه ای داده باشه خیر ...ضمن اینکه این رو هم میشه یکی دیگر ار فروق صیغه(ازدواج موقت) و زنا دانست ..به کل ازدواج با زنی که انگشت نماست ...به روسپی گری مشهور است ...جایز نیست .یعنی حرام است

نکته آخری هم که باید بگم نظرات برخی رو خوندم .بیان مطلب ناقص تحریف شده و متاسفانه با لحن های ناصحیح صحبت کردن ...ظاهرا برخی فکر کرده اند ازدواج موقت گفته شده اجباری است!..ازدواج موقت به عنوان راهكاري براي مواقع غير عادي و ضروري قرار داده شده، هم چنان كه طلاق حرام نشده و راهكاري براي مواقع خاص و اجتناب ناپذير قرار داده شده است...ضمن اینکه حرفی که در قبال مرد ازدواج کرده زده شد ....ما روایت داریم که ازدواج موقت این مرد مکروه است

از امام موسی کاظم (ع) در رابطه با متعه سوال نمودم، فرمود: حلال و مباح است برای کسی که خدا او را به سبب ازدواج (دائم) بی نیاز نکرده باشد، پس به همین خاطر برای نگه داشتن عفّت و پاک دامنی رو به متعه آورده باشد، اما اگر او به واسطه ازدواج دائم بی نیاز گشته باشد، پس متعه برای او تنها زمانی مباح خواهد بود که زنش در حضورش نباشد. (مثل این که به مسافرت رفته و زن خود را با خود نبرده و در آن جا خوف افتادن در گناه است)

الکافی، 8 جلدی، ج 5 ، ص453..........

«لَا تُلِحُّوا عَلَى الْمُتْعَةِ إِنَّمَا عَلَیْکُمْ إِقَامَةُ السُّنَّةِ فَلَا تَشْتَغِلُوا بِهَا عَنْ‏ فُرُشِکُمْ‏ وَ حَرَائِرِکُمْ فَیَکْفُرْنَ وَ یَتَبَرَّیْنَ وَ یَدْعِینَ عَلَى الْآمِرِ بِذَلِکَ وَ یَلْعَنُونَا»؛ کلینى، محمد، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 5، ص 453، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
امام هادی(ع):«بهتر است در ارتباط با ازدواج موقت به اقامه سنت اکتفا شود و آن‌قدر به آن اِقبال نشود که انسان از همسر دائمش غافل شود؛ زیرا این کار سبب می‌شود زنان به کفر و انکار کشیده شوند و به دستور دهندگان به متعه و اهل بیت ناسزا گفته و نفرین کنند».
..........

بنابراین بازم تاکید میکنم....بحثی که ما داریم میگیم بحث افراد خاصی است .....ازدواج دائم هم آرامش بیشتری به همراه دارد و هم بهتر است ....و ازدواج موقت اصل نیست ...بلکه فقط در شرایط خاص و آن هم برای افراد خاص میتواند راهی باشد که کنترل شده باشد ..و البته گفتیم میشود به واسطه ازدواج موقت ازدواج دائم رخ دهد
و باز هم میگیم........ازدواج موقت بهتر از دوستی هایی است که امروز دیده میشود .چرا که هم محدودیت تعریف شده دارد و هم حقی برای زن قائل شده ........ولی دوستی های چشکی .....دوستی های هوس آلود ..که همشون بدون اطلاع خانواده ها هستند از جمله پدر دختر .....چه حقی برای آن دختر قائل شده ....اگر اتفاقی فراتر از حدی که او متوصر بوده رخ دهد ..آیا او رویی برایش می ماند؟....آیا او میرود دنبال حقش؟یا ترجیح میدهد سکوت کند یا خوشبینانه........صفحات حوادث و اتفاقاتی که بواسطه دوستی های خیابونی پیش اومده رو برخی بخوانند
 
آخرین ویرایش:

vector1

اخراجی موقت
Re: صیغه از روی هوس یا ارتباط از روی عشق؟؟

نمی دونم چرا این بحثا رو می بینم حالت تهوع می گیرم

:confused:
در عوضش بعضی ها با این بحثها قند تو دلشون آب میشه و حسابی هم انچنان دفاعی با علم و منطق میکنن که آدم به شک میفته که.....
 
بالا