سیستم قاب سبک فولادی ( Lightweight Steel Frames ( LSF

yasi

عضو جدید
تعریف سیستم قاب سبک فولادی
سیستم ساخت قاب سبک فولادی Lightweight Steel Framing که به اختصار LSF می نامند، یک سیستم ساختمانی است، که برای اجرای ساختمان های عمدتاً کوتاه مرتبه و میان مرتبه (حداکثر تا 5 طبقه) استفاده می شود و از سیستم های مورد تایید مهندسان عمران در کشورهای توسعه یافته و مدرن می باشد.
این سیستم که شباهت زیادی به روش های ساخت ساختمان های چوبی دارد، بر اساس کاربرد اجزایی به نام استاد (Stud) یا وادار و تراک (Track) یا رانر شکل گرفته است و از ترکیب نیمرخ های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده، ساختار اصلی ساختمان برپا می شود.
مقاطع مورد استفاده در این سیستم U,C و Z است، که معمولاً با اتصالات سرد به یکدیگر متصل می شوند.
هر دیوار از تعدادی اجزای عمومی C شکل (استاد) به فواصل 40 تا 60 سانتی متر، که در بالا و پایین به اجزای افقی ناودانی U یا C شکل (تراک یا رانر) متصل شده اند، تشکیل می شود. در صورتی که از مقاطع C شکل به عنوان تراک (رانر) استفاده شود، لازم است برش هایی در محل نصب استاد انجام گیرد.

این سیستم در اکثر موارد با سقف سبک و به صورت موردی با انواع دیگر سقف اجرا می شود. تیر و تیرچه های این نوع سقف های سبک، همانند استاد و تراک های دیوار ها است.
سقف نهایی معمولاً از نوع شیب دار و با استفاده از خرپاهای فلزی ساخته شده از پروفیل های سرد نورد شده در نظر گرفته می شود (شکل زیر). قسمت های دیگر ساختمان نیز با استفاده از پروفیل های سرد نورد شده اجرا می شوند و با انواع مختلف تخته (گچی، سیمانی، چوبی، ...) پوشیده می شوند.

جزییات سقف مستوی یا شیب دار
پوشش نهایی این سیستم می تواند با انواع تخته های ساختمان از جمله تخته سیمانی، چوب، تخته گچی و یا مصالح بنایی، سفال و آردواز صورت گیرد.


بررسی نقاط قوت و ضعف سیستم قاب سبک فولادی
عوامل مربوط به هزینه

این سیستم ساخت، نیازمند نیروی انسانی ماهر، ولی به تعداد کم و در زمان کم است. لذا مجموعه هزینه نیروی انسانی در این سیستم، کمتر از روش های سنتی است. ابزار مورد استفاده نیز نسبتاً کم هزینه هستند، ولی هزینه های بالای تامین مصالح، به خصوص در دوره ای که رواج چندانی نیافته است، این سیستم را جزو سیستم های گران قیمت دسته بندی می کند. این سیستم نیاز به مخارج ادواری خاصی ندارد و هزینه تعمیرات احتمالی آن بسته به نوع خرابی، می تواند خیلی متفاوت باشد.
سیستم LFS از سیستم هایی است که شعاع مصرف اقتصادی بالایی دارد. در صورتی که این سیستم به روش اجرای درجا (Stick – Built) برپا شود، مصالح اولیه را، که بسیار سبک و کم حجم است، می توان به فواصل دور و حتی مناطق صعب العبور نیز منتقل کرد. این مصالح معمولاً به راحتی در حمل آسیب پذیر نیستند، ولی در صورت بروز آسیب در قطعات، در ساختمان قابل استفاده نخواهند بود، و نیاز به تولید مجدد قطعه است. این در حالی است که چند کاره بودن قطعات و قابلیت جایگزینی قطعه خراب شده با سایر قطعات، سیکل ساخت را تا رسیدن مجدد قطعه متوقف نمی سازد. هزینه های انبارداری این مصالح چندان قابل توجه نیست، زیرا ورق گالوانیزه در برابر شرایط جوی مقاوم است و به علاوه، فضای زیادی برای انبارداری این مصالح لازم نیست.

عوامل مربوط به زمان
از نظر سرعت اجرا، تجربیات سایر کشور ها نشان داده است که این سیستم در زمان کمی برپا می شود و سرعت اجرا نسبت به شیوه های سنتی و حتی صنعتی سنگین بسیار بالاتر است. نسبت فرآوری محصول در کارخانه نسبت به سایت در این سیستم ساخت، بر اساس نوع اجرا و مقدار پیش ساخته سازی، می تواند بسیار متغیر و متفاوت باشد. این سیستم قابلیت اجرا در تمام شرایط جوی را دارد و با تغییرات شرایط جوی، مشکلات جدی در اجرا به وجود نخواهد آمد.

عوامل مربوط به قابلیت های اجرایی
اجرای این روش، نیاز به نیروی ماهر و ابزار خاص دارد، ولی چگونگی اجرا و نحوه بکارگیری ابزار، به سادگی قابل آموزش خواهد بود. اقداماتی که برای اجرای این سیستم انجام می شود، تعدد و گوناگونی کمی دارند و برای اجرای هر آیتم، یک سری اقدام ساده لازم است، هرچند قطعات اصلی این سیستم از تعدد زیادی برخوردار نیست، ولی در زمانی کوتاه، با استفاده از ابزار های ساده می توان فرم های متنوعی را با آن ها تولید کرد.
استفاده از قطعات از پیش برش خورده یا پانل های پیش ساخته، قابلیت اجرای طرح های مدولار را در این سیستم افزایش می دهد. این سیستم برای تنوع در معماری فضا و اختیار دادن به طراح در ایجاد طرح های مختلف قابلیت بالایی دارد. سهولت اجرای دهانه های متنوع و تغییر ارتفاع، به اضافه سادگی قرار دادن بازشو در جداره ها ـ که مرهون قابلیت ترکیب آن با سیستم تیر ستون است ـ این سیستم را از جهت تطابق با طرح های معماری در سطح خوبی قرار داده است. نگهداری این سیستم شرایط خاصی را نمی طلبد و به علت اجرای خشک، تغییرات آن به سادگی صورت می پذیرد. به علت استفاده از مصالحی که فرآوری عمده و خاص در سایت ندارند، می توان این سیستم را با دقت نسبتاً بالایی کنترل کرد.

عوامل مربوط به کیفیت و قابلیت های فنی
به دلیل کاهش زیاد وزن و اتلاف اندک مصالح نسبت به شیوه های سنتی و دستی، این سیستم برای انبوه سازی مناسب است، ولی اجرای ساختمان های بلند مرتبه در این سیستم، با مشکل مواجه است. اجرای خشک، این سیستم را برای بازدید های ادواری مناسب ساخته است. به اضافه اینکه، ایجاد تغییرات حین اجرا در نقشه های تاسیسات، معمولاً به سادگی انجام می شود.
استفاده از ورق گالوانیزه، پایداری این سیستم را در برابر هوازدگی و میکرو ارگانیسم ها افزایش داده است. از نظر زیست محیطی، این سیستم ساختمانی در زمره سیستم هایی است که انرژی اندکی برای ساخت اجزای آن مصرف می شود.
از نقاط ضعف این سیستم، در صورتی که در اجرا تمامی نکات فنی مورد رعایت قرار نگیرد، خطر ایجاد صدا در حالت های انقباض و انبساط است.
وزن کم این سیستم ساختمانی (در حدود 60 درصد وزن واحد سطح سیستم های رایج ساخت و ساز) باعث می شود نیرو های اعمال شده در صورت وقوع زمین لرزه به طور قابل توجهی نسبت به ساختمان های متداول کمتر باشد، تا حدی که در اکثر موارد، اثر نیرو های اعمال شده توسط باد بیشتر و تعیین کننده تر از نیرو های ناشی از زمین لرزه است. در ضمن، وزن کم این سیستم باعث می شود به عنوان گزینه ای مناسب برای مناطق با مقاومت خاک کم، تلقی شود.
اینرسی حرارتی کم این سیستم، آن را برای استفاده دائم مانند مسکونی، با مشکلاتی رو به رو می سازد. ولی در عین حال، عملکرد آن را برای ساختمان های اداری، تجاری و دیگر ساختمان های با کاربری منقطع، بسیار مناسب می سازد.
عملکرد صوتی دیوار ها و سقف های ساخته شده با این سیستم، در صورت رعایت تمهیدات لازم، به راحتی جوابگوی انتظارات تعیین شده در مقررات ملی است.
مواد تشکیل دهنده LSF بار حریق ندارند، ولی پروفیل های سرد فرم داده شده مقاومت کمی در برابر حریق دارند و باید به خوبی محافظت شوند. یکی از دلایل اصلی کاربرد گچ به عنوان پوشش داخلی این سیستم ها دستیابی به این هدف است.
با اجرای لایه بخاربند در حد فاصل جداره داخلی و عایق حرارتی، می توان از خطر میعان در دیوار ها جلوگیری کرد. به علاوه آنکه، سقف سرد در این سیستم، کمک شایانی به کاهش خطر میعان خواهد کرد.
به رغم اینکه بار مرده این سیستم با اجزای اصلی و کاربردی آن منتقل می شود، ولی اجرای خشک، قابلیت تغییرات آتی را تا حدی در آن به وجود می آورد. معمولاً ساختار نمای این سیستم، از سازه آن جدا است و از سهولت و دقت اجرای خشک برخوردار است.
اجرای خشک، امکان برچیدن و استفاده مجدد این سیستم را ایجاد کرده است، به علاوه آنکه، قطعات و اجزا عمدتاً از مصالح و فلزات قابل بازگشت به چرخه ساخته شده اند.

منبع : -سیستم قاب سبک فولادی، دکتر بهروز محمدکاری - دکتر رسول احمدی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 1387
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعدادی از ساختمونهای مسکن مهر توی شهر گلبهار ( 30 کیلومتری مشهد) داره با این روش ساخته میشه.

روش جالبیه خوشم اومد....
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز
دیوارهای غیر باربر سبک پیش ساخته(LSF)

نویسنده : مرضیه رمضانی

با توجه به کاهش قابل ملاحظه وزن و اتلاف اندک مصالح نسبت به شیوه های متداول و قابلیت انطباق این سیستم با مقررات ملی ساختمان،کاربرد این نوع دیوارهای سبک غیر باربر داخلی برای انبوه سازی مناسب می باشد.
دیواربه شیوه ای صنعتی تهیه شود ، در روند افزایش تولید صنعتی ساختمان نقشی موثر خواهد داشت

دیوارهای غیر باربر سبک پیش ساخته(LSF)
دیوار به عنوان اساسی ترین بخش ساختمان ، نقشی تعیین کننده در حد و حدود و حریم های ساختمانی دارد واین مهم هم بر کسی پوشیده نیست امانکته اینجاست که اگرهمین دیواربه شیوه ای صنعتی تهیه شود ، در روند افزایش تولید صنعتی ساختمان نقشی موثر خواهد داشت. تولید صنعتی ساختمان که در سرعت اجرای پروژه های ساختمانی، بویژه پروژه های انبوه سازی مسکن، که فناوری های نوین ساختمانی یکی از عامل های تحقق این مهم است تاثیر به سزایی دارد. در این شماره به بررسی دیوارهای غیرباربرسبک پیش ساخته(LSF) که دارای تاییدیه فنی ازمرکزتحقیقات ساختمان و مسکن می باشند می پردازیم.

این صفحات دیواری سبک، از سیستم ساختمانی قاب های سبک سرد نورد شده منشعب می شوند، که بر اساس کاربرد اجزایی به نام STUD (وادار) و TRACK (تیرچه)شکل گرفته است و قابل کاربرد در اکثر سیستم های ساختمانی نیز می باشد.ساختار اصلی این دیوارها از ترکیب نیم رخ های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده برپا و مقطع مورد استفاده در این دیوارها c شکل می باشد که معمولا" با اتصالات مکانیکی به یکدیگرمتصل می شوند .هر دیوار از تعدادی اجزای عمودی C شکل(وادار)به فواصل 40 تا 60 سانتی متر که در بالا و پائین به اجزای افقی ناودانی شکل U یا C شکل(تیرچه)متصل شده اند تشکیل شده و در صورتی که از مقاطع C شکل به عنوان تیرچه استفاده شود،لازم است برش کاری در محل نصب وادار صورت گیرد.
این سیستم،قابلیت بالائی برای نصب عایق حرارتی دارد وعایق حرارتی را به دو روش می توان بین وادارها نصب کرد.
در روش اول: وادارها هم راستا اجرا می شوند و عایق حرارتی در فضای بین آنها قرار می گیرد.
در روش دوم: وادارها هم راستا اجرا نمی شوند و عایق حرارتی به صورت زیگزاکی بین آنها حرکت می کند که در این حالت وادارها به صورت پل حرارتی عمل نخواهند کرد و عایق کاری در شرایط بهتری انجام می شود.یکی دیگر از راههای عایق کاری دیوارها،نصب یک لایه حرارتی صلب در طرف خارجی قاب فلزی است.
عایق صوتی نیز از افزودن تخته گچی یا سیمانی در دو طرف عایق حرارتی(پشم شیشه)تامین می شود.از دیگر روش های عایق صوتی در یک طبقه،استفاده از دیوارهای جداکننده با دو قاب مجزا از یکدیگر و نیز استفاده از وادارهای اکوستیکی می باشد.ورق های نسبتا" نازک فولاد گالوانیزه در برابر آتش دارای مقاومت کمی بوده و از این نظر باید محافظت شوند، درغیراین صورت ساختارها از نوع LSF در برابر آتش به سرعت دچار تغییر شکل شده و فرو خواهند ریخت.
محافظت این ساختارها در برابر آتش بوسیله تخته های گچی که بر روی چارچوب فولادی نصب می شوند قابل تامین است. به طور کلی با توجه به کاهش قابل ملاحظه وزن و اتلاف اندک مصالح نسبت به شیوه های متداول و قابلیت انطباق این سیستم با مقررات ملی ساختمان،کاربرد این نوع دیوارهای سبک غیر باربر داخلی برای انبوه سازی مناسب می باشد.این پانل ها در زمینه های انرژی ،حریق،اکوستیک و سازه در مرکز تحقیقات زمین و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد ان در حیطه الزامات ارائه شده مجاز می باشد.
الزامات طراحی و اجرا برای سیستم دیوارهای غیر باربر سبک پیش ساخته(LSF)
1-در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای مشارکت نکردن این پانل ها در سختی جانبی سازه الزامی است.
2-طراحی پانل های خارجی و اتصالات مربوط در مقابل بار باد مطابق مقررات ملی ایران
3-حداکثر ارتفاع خالص مجاز پانل ها3/2 متر است.
4-حداکثر وزن پانل های خارجی به 100 کیلوگرم بر متر مربع و پانل های داخلی به 50 کیلوگرم بر متر مربع محدود می شود.
5-رعایت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استانداردASTM الزامی است.
6-ضوابط مربوط به اجزای اتصال شامل پیچ خودکار،پیچ و مهره می باید مطابق آئین نامه AISC استاندارد AISI تامین شود.
7-در صورت استفاده از اتصالات جوشی،رعایت ضوابط و مقررات مربوط به جوشکاری اعضا سرد نورد شده مطابق استاندارد AISI ائین نامه های AWS و AISC الزامی است.
8-لازم است تمهیداتی متناسب با شرایط مختلف اقلیمی و محیط های خورنده ایران صورت پذیرد.
9-الزامات مربوط به انرژی باید مطابق با مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان رعایت شود.
10-در صورتی که عایق حرارتی به صورت پرکننده اجرا شود،باید نوع و ضخامت عایق،مقاومت حرارتی موردنیاز را تامین کند.
11-به منظور کاهش اثر پل حرارتی،لازم است حد فاصل وادارها (STUD ) و لایه خارجی جداره با نوعی عایق حرارتی متراکم پر شود.
12-لازم است ملاحضات کامل هوابندی در جداره های داخلی و خارجی،بازشوها و هم چنین محل نصب اجزای اتصالی نظیر پیچ و مهره،با توجه به اقلیم مورد نظر و نیز خطر میعان به عمل آید.
13-رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در مقابل حریق و هم چنین الزامات نشریه شماره444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جدارها در مقابل حریق با در نظر گرفتن ابعاد ساختمان،کاربری و وظیفه عملکردی اجزای ساختمانی الزامی است.
14-صدابندی هوابرد جداکننده های بین واحد های مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین طبقات باید مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تامین شود.
15-کلیه مصالح و اجزا در این سیستم از حیث دوام،خوردگی،زیست محیطی،بهداشتی و ... باید بر مبنای مقررات ملی ساختمان و یا آئین نامه های ملی یا معتبر بین المللی شناخته شده و مورد تایید به کار گرفته شود، در غیر این صورت اخذ تاییدیه فنی در این خصوص از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن الزامی است.
16-اخذ گواهینامه فنی برای محصول تولیدی، پس از راه اندازی خط تولید کارخانه،ازمرکز تحقیقات ساختمان ومسکن الزامی است.
منبع:
گامی در صنعتی سازی ساختمان(ویرایش سوم)به کوشش مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

http://www.maskanmag.ir/fa/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86/%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87lsf
 

Alireza_2003

عضو جدید
کاربر ممتاز

ساختمان هاى پيش ساخته فولادى سبك (Light Weight STEEL frame) موسوم
بهLSF به صورت اجراى خشك و عمدتاً با استفاده از اتصالات پيچى و به روش توليد صنعتى
به كار گرفته مى‌ شود. اين ساختمان ها از سه جزء اصلى شامل مقاطع متشكل از ورق هاى
فولادى سرد نورد شده براى سازه، صفحات تخته گچى به عنوان پوشش رويه درونى و لايه
عايق حرارتى و صوتى، تشكيل مى شوند. كاربرد اين ساختمان ها به عنوان يك سيستم سازه
ا ى مستقل، اكثراً در انبوه سازى ساختمان هاى دو طبقه، دفاتر و ساختمان هاى تجارى
كوچك، واحد هاى صنعتى و سالن هاى ورزشى يك طبقه است. به نظر مى رسد، اين سيستم سازه
اى باربر ثقلى توانايى تركيب شدن با سيستم هاى سازه ا ى ديگر، همانند ديوار هاى بتن
مسلح سازه ا ى را نيز داراست ومی تو اند در ساخت ساختمان هاى كوتاه مرتبه به صورت
سيستم سازه ا ى مختلط به كار گرفته شود. براى ساخت مقاطع سرد نورد شده مطابق آيين
نامه هاى مربوط به اين سازه ها، استفاده از اشكال مختلف مجاز است.

اين مقاطع معمولاً داراى ابعاد متنوع و محدوده تغييرات ضخامتى بين0.6
الی 2.5 میلی متراست. اتصال سازه LSF به شالوده به واسطه يك كلاف افقى با مقطع C
شكل مى گيرد. اجزاى قائم اين سيستم به عنوان عضو باربر ستونى در بارهاى ثقلى عمل مى
كند، برخى از اين اعضا كه در دهانه مهاربندى جانبى سازه قرار مى گيرند، علاوه بر
بار ثقلى، متحمل نيرو هاى ناشى از بار هاى جانبى نيز مى شوند، اين اعضا تحت نام
وادار (Stud) در اين سيستم معرفى مى شود. سقف سازه اين ساختمان ها متشكل از تير چه
هاى فلزى سرد نورد شده است كه فواصل تيرچه ها با توجه به ميزان ظرفيت باربرى عضو و
ابعاد قطعات پوشش سقف كه می تواند تخته هاى چوبى، سيمانى و يا دال بتن مسلح باشد،
تعيين مى شود. تيرها و تيرچه ها عمدتاً داراى مقاطع با اشكالC یاZ هستند، پوشش سقف
با دال بتن مسلح، در صورت تامين يكپارچگى لازم بين بتن و پروفيل فولادى تيرچه،
میتواند به عنوان ، يك سقف مركب بتنى فلزى طراحى شود. در ساختمان هاى LSF منظور
باربرى جانبى سازه در دو امتداد اصلى متعامد، از دهانه هاى باربر جانبى استفاده مى
شود كه تحت عنوان (load Bearing Wall) نمادگذارى شده است. دهانه هاى باربر به چهار
روش ايجاد مى شود كه عبارتند از : سيستم دهانه هاى مهاربندى شده با اعضا قطرى،
سيستم ديوار برشى با ورق فولادى نازك، سيستم ديوار باربر با پوشش هاى OSB و سيستم
ديوار برشى بتن مسلح. در حال حاضر در كشور ايران استفاده از سيستم دهانه هاى
مهاربندى شده با اعضا قطرى براى ساختمان هاى تا دو طبقه مسكونى و سيستم باربر جانبى
ديوار برشى بتن مسلح براى ساختمان هاى تا چهار طبقه مسكونى مجاز است. اينرسى حرارتى
كم اين سيستم، آن را براى استفاده دايم مانند ساختمان هاى مسكونى با مشكلاتى روبه
رو مى سازد، ولى در عين حال عملكرد آن براى ساير ساختمان ها با كاربرى منقطع مناسب
است. عملكرد صوتى ديوارها و سقف هاى ساخته شده با اين سيستم در صورت رعايت تمهيدات
لازم به راحتى پاسخ گوى انتظارات تعيين شده در مقررات ملى ساختمان است. مواد تشكيل
دهنده LSF بار حريق ندارند ولى پروفيل هاى سرد نورد شده مقاومت كمى در برابر حريق
دارند و بايد به خوبى محافظت شوند. يكى از دلايل كاربرد گچ به عنوان پوشش داخلى اين
سيستم ها، دست يابى به اين هدف است. از عمده مزاياى ساختمان هاى سبك فولادى (LSF)
كاهش جرم ساختمان است كه تاثير فراوانى در جهت كاهش هزينه هاى ناشى از مصالح،
نيروى انسانى و نيز زمان احداث پروژه ها خواهد داشت. به كارگيرى اين سيستم در
ساختمان هاى 5 طبقه كشور با رعايت تمهيدات خاصى مقدور است وبه نظر مى رسد به عنوان
يك گزينه در انبوه سازى می تواند موفق باشد، مشروط بر آن كه به لحاظ عملكرد سازه ا
ى، طراحى و اجراى آن، محدوديت ها و ضوابط موجود در ساير آئين نامه ها بررسى و براى
كشور تدوين و تهيه شود. قدر مسلم آن كه اصلاحاتى در خصوص مقاطع ستونى، اعضاء قطرى
مهاربند و نيز اتصالات اين سيستم مورد نياز است، كه بايد به نحو شايسته ا ى به آن
پرداخته شود. اين سيستم در زمينه هاى انرژى، حريق، آكوستيك و سازه در مركز تحقيقات
ساختمان و مسكن، مورد ارزيابى قرار گرفته و كاربرد آن در حيطه الزامات ارائه شده،
مجاز است.

الزاماتطراحىواجرابراىسيستمهاىساختمانىقابهاىسبكفولادىسردنوردشده
(LSF)

1- در مناطق با خطر نسبى كم، متوسط و زياد (مطابق آئين نامه2800 ايران)
استفاده از اين سيستم سازه ا ى به عنوان قاب ساختمانى ساده به همراه ديوار برشى بتن
مسلح حداكثر در پنج طبقه يا ارتفاع 18 متر از تراز پايه بلامانع است.

2- استفاده از اين سيستم در مناطق با خطر نسبى كم، متوسط و زياد (مطابق
آئين نامه 2800 ايران) تا حداكثر دو طبقه يا ارتفاع 20.7 متر از تراز پايه، با
اجراى مهاربندى قطرى بلامانع است.

3- به كارگيرى اين سيستم در مناطق لرزه خيز با خطر نسبى بسيار
زياد(مطابق آئين نامه 2800 ايران) مجاز نيست.

4- به کارگيرى حداكثر دهانه 5 متر و حداكثر ارتفاع ناخالص (با احتساب
ضخامت سقف 3.60) متر براى هر طبقه در اين سيستم مجاز است.

5- طراحى كليه اجزاء و اتصالات بر اساس استانداردهاى AISI و طرح سازه ا
ى و لرزه ا ى آن بر اساس آئين نامه های IBC 2003 ASCE 7-05 و ويرايش هاى بعد از آن
انجام گيرد.

6- كنترل سازه در مقابل بارباد بر مبناى مقررات ملى ساختمان ايران مبحث
ششم و با در نظر گرفتن سيستم مقاوم در مقابل بارجانبى ناشى از زلزله كه در بندهاى 1
و 2 آورده شده است انجام شود.

7- رعايت محدوديت حداكثر بار زنده و مرده به ترتيب 250 كيلوگرم بر
مترمربع و 350 كيلوگرم بر مترمربع براى سقف ها الزامى است.

8- رعايت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استاندارد ASTM الزامى
است.

9- رعايت ضوابط فصل 21 آئين نامه ACI 318-05 ويرايش هاى پس از آن براى
طراحى ديوارهاى برشى بتن مسلح الزامى است.

10- تأمين ضوابط ديافراگم صلب براى كليه سقف ها الزامى است.

11- كليه اتصالات اعضاى قائم به اعضاى افقى می بايد به گونه ا ى باشند
كه يك پا رچگى اعضا در ارتفاع سازه تأمين شود.

12- ضوابط مربوط به اجزاء اتصالى شامل پيچ خودكار، پيچ و مهره می بايستى
مطابق آئين نا مه. AISCو استاندارد AISI تأمين شود.

13- در صورت استفاده از اتصالات جوشى، رعايت ضوابط و مقررات مربوط به
جوشكارى اعضاء سرد نورد شده مطابق استاندارد AISI و آئين نامه هاى AISC و AWS
الزامى است.

14- سقف ساز ه ا ى اين سيستم متشكل از تيرچه فلزى و دال بتن مسلح فوقانى
به صورت مقطع مركب است كه می بايد بر مبناى ضوابط مقاطع مركب آئين نامه AISC و دال
هاى بتن مسلح بر مبناى آئين نامه تأمين ACI شود.

15- به كارگيرى مصالح بنايى در ديوارهاى خارجى و داخلى مجاز نيست.
حداكثر وزن متر مربع سطح ديوار تمام شده در جداكننده هاى داخلى نبايستى بيشتر از 50
كيلوگرم بر متر مربع و در ديوارهاى خارجى نبايستى بيشتر از 100 كيلوگرم بر مترمربع
باشد.

16- لازم است تمهيدات لازم به منظور عدم مشاركت پانل هاى غير باربر و
جداكننده ها در سختى جانبى سازه صورت پذيرد.

17- لازم است تمهيدات لازم متناسب با شرايط مختلف اقليمى و محيط هاى
خورنده ايران صورت پذيرد.

18- كليه مصالح و اجزاء در اين سيستم اعم از معمارى و سازه ا ى از حيث
دوام، خوردگى، زيست محيطى و غيره می بایستی بر مبناى مقررات ملى ساختمان ايران و يا
آئين نا مه هاى ملى يا معتبر بين المللى شناخته شده و مورد تأييد، به كار گرفته
شود.

19- الزامات مربوط به انرژى بايد مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملى ساختمان
رعايت شود.

20- در صورتى كه عايق حرارتى به صورت پركننده اجرا شود، بايد نوع و
ضخامت عايق، مقاومت حرارتى مورد نياز را تأمين كند.

21- به منظور كاهش اثر پل حرارتى، لازم است حد فاصل وادارها (Stud) و
لايه خارجى جداره با نوعى عايق حرارتى متراكم پر شود.

22- لازم است ملاحظات كامل هوابندى در جداره هاى داخلى و خارجى، بازشوها
و هم چنين محل نصب اجزاء اتصالى نظير پيچ و مهره، با توجه به اقليم مورد نظر و نيز
خطر ميعان به عمل آيد.

23- رعايت مبحث سوم مقررات ملى ساختمان درخصوص حفاظت ساختمان ها در
مقابل حريق و هم چنين الزامات نشريه شماره 444 مركز تحقيقات ساختمان و مسكن مربوط
به مقاومت جداره ها در مقابل حريق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان، كاربرى و وظيفه
عملكردى اجزاى ساختمانى الزامى است.

24- صدابندى هوابرد جداكننده هاى بين واحدهاى مستقل و پوسته خارجى
ساختمان و صدابندى سقف بين طبقات می با يست مطابق مبحث هجدهم مقررات ملى ساختمان
تامين شود.

25- اخذ گواهی نامه فنى براى محصول توليدى، پس از راه اندازى خط توليد
كارخانه، از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن الزامى است.

http://www.mehrdeveloper.ir/mehr/in...14-10-42-05&catid=15:new-technology&Itemid=29
 

DDDIQ

مدیر ارشد
بررسي كاربرد سيستم LSF در سبك سازي موثر سازه در مقايسه با سيستم هاي رايج در كشور

بررسي كاربرد سيستم LSF در سبك سازي موثر سازه در مقايسه با سيستم هاي رايج در كشور

بررسي كاربرد سيستم LSF
در سبك سازي موثر سازه
در مقايسه با سيستم هاي رايج در كشور

حميد رضا وثوقي فر ] - عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
[ مهندس شهرام ترك ] - دانشجوي كارشناسي ارشد سازه- دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
[ مهندس مجيد طارمي ] - كارشناس عمران- دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب


خلاصه مقاله:
در اين مقاله بررسي كاربرد سيستم سازه‌اي قاب فولادي سبك (LSF)، و نقش آن در سبك سازي سازه ها در قياس با سيستمهاي رايج ساخت و ساز در كشور، ارائه شده است. سيستم LSF كه از مقاطع سرد نورد شده فولادي (CFS) ساخته مي‌شود در ساليان اخير به شكل گسترده و در توليد صنعتي انواع ساختمان‌هاي اداري، تجاري و مسكوني بكار گرفته شده است. اين روش در كشورهاي توسعه يافته به عنوان جايگزين مناسبي براي روش‌هاي سنتي ساخت، ارائه و كاربرد وسيع آن آغاز شده است. بمنظور بررسي نقش اينگونه سازه ها در سبك سازي از برنامه SAP2000 و ETABS2000 استفاده شده است. براي قياس بين سازه هاي مورد بحث، شرايط مشابه طراحي از جمله محل قرار گيري، شرايط باد مشابه، شرايط ساختار مشابه، و پلان مشابه مورد ارزيابي قرار گرفته است. نتايج اين بررسي نشان مي‌دهد استفاده از سيستم LSF به دليل دارا بودن قابليتهاي كاهش تغيير مكان نسبي، كاهش وزن سازه تا حدود 40 درصد نسبت به سيستم فلزي رايج، كاهش مصرف بتن تا حدود 60 درصد نسبت به سازه هاي بتني رايج و 30 درصد نسبت به سيستم فلزي رايج، داراي عملكرد مناسب لرزه اي مي باشد. با بررسي اختلافهاي عددي معيارهاي طراحي بين سيستم LSF و سيستمهاي رايج ساخت و ساز كشور، مؤيد اين نكته است كه براي حصول به سبك سازي مؤثر و استفاده از مزاياي آن، سيستم LSF داراي قابليت بسيار مناسب و در عين حال ايمن مي باشد، كه استفاده صحيح همراه با بومي سازي آن و آموزش اين سيستم در بخشهاي مختلف تصميم گيري از جمله مركز تحقيقات ساختمان و مسكن توصيه مي شود.
 

پیوست ها

  • بررسي كاربرد سي&#1.pdf
    538.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سرد نورد شده

سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سرد نورد شده

سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سرد نورد شده
lSF
 

پیوست ها

  • سیستم ساختمانی &#1.pdf
    168.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
نقش قاب سبک فولادی (LSF) در ایمنی ساختمان

نقش قاب سبک فولادی (LSF) در ایمنی ساختمان

نقش قاب سبک فولادی (LSF)
در ایمنی ساختمان

محمد رضا برازشی
امیر صمد قدسی




امروزه ایمنی ساختمانها تنها به نوع ساخت و استفاده از مصالح گوناگون بستگی ندارد، بلکه سبک سازی و جایگزینی روشها و مصالحی که ساختمان را سبک می کند یکی از مفاهیم کاربردی در زمینه ایمنی در ساختمان به شمار می رود . اصلی ترین هدف در ساختمان ها، کاهش نیروی وارده به ساختمان است، بنابراین برای ایمنی و سبک سازی ساختمان توجه به اجزای غیر سازه ای یک ساختمان که معمولا قسمت بیشتری از وزن یک بنا را تشکیل می دهند، مهم تر از بخش اجزا سازه ای می باشد. در این مقاله با توجه به ضرورت و راهکارهای کاهش وزن ساختمان برای ایمنی بیشتر ساختمان، ملاحظاتی جهت طرح و ساخت قاب سبک فولادی (LSF) با استفاده از مصالح سازه ای سبک و ایمن ارائه شده است. که توجه به آنها می توان گام بلندی در جهت حفظ وبهره وری منابع ، مواد ، انرژی وحفظ سرمایه ها وثروت ملی و جلوگیری از تلف شدن انرژی و همچنین افزایش ایمنی برداشت.​
 

پیوست ها

  • نقش قاب سبک فولا&#.pdf
    980.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
طرح و ساخت قاب سبک فولادی (LSF)

طرح و ساخت قاب سبک فولادی (LSF)

مقدمه​


در ساختمانهای رایج، سازه علی رغم طراحی پیشرفته ، معمولاً از اجرای ضعیفی در ایران برخوردار است . به این معنی که رفتار واقعی سازه در مواقع سرویس دهی با آنچه طراحی شده کاملاً متفاوت است. لذا نظارت دقیق بر کیفیت اجرا و تطابق با جزئیات محاسبه شده امری کاملا ضروری می باشد. از این رو ساختمانهای پیش ساخته شده در کارخانه به دلیل طی نمودن مراحل کنترل کیفیت و تولید مطابق با نقشه های محاسباتی ر فتار مناسب سازه را در مواقع سرویس دهی خواهد داشت . در این بین قابهای فولادی سبک ( LSF ) با کیفیت ساخت کارخانه ای و اتصالات ساده ، مطمئن، مستحکم و سریع از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.
استفاده از سیستم LSF به دلیل مزایای فراوانی که در ذیل به آن اشاره شده درسالهای اخیر در بسیاری از کشورهای جهان رواج قابل توجهی پیدا کرده است . سيستم LSF كه از اعضاي فولادي سرد نورد شده ساخته مي شود از سال 1946 وارد صنعت ساختمان شد، اما به دليل اقتصادي نبودن كاربرد محدودي يافت. از سال 1990 به دلايل زياد از جمله افزايش قيمت چوب و محدود بودن منابع تهيه آن در این سالها در کشورهایی مانند آمریکا ، آلمان و ... رواج یافت .
استفاده از اعضاي فولاد سرد نوردشده از دهه 1850 ميلادي آغاز گرديد. ولي استفاده از آن تا انتشار اولين ضوابط انجمن امريكايي آهن در1946گسترش زيادي پيدا نكرد. اولين استاندارد طراحي بر مبناي تحقيقات انجام يافته در دانشگاه كرنل سال 1939 و با پشتيباني AISI تدوين گرديد. امروزه بدليل كيفيت مناسب ساخت و سرعت بالا و مقاومت بالا در برابر زلزله از آن در كشورهاي انگلستان، امريكا، كانادا، استراليا، ژاپن و... استفاده مي كنند.




منبع

[FONT=&quot]www.gorganiha.net[/FONT]
 

پیوست ها

  • طرح و ساخت قاب سب&.pdf
    594.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
الزامات طراحی و اجرا این برای سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سرد نورد شده (LSF)

الزامات طراحی و اجرا این برای سیستم ساختمانی قاب های سبک فولادی سرد نورد شده (LSF)

1ـ در مناطق با خطر نسبی کم، متوسط و زیاد (مطابق آئین نامه 2800 ایران) استفاده از این سیستم سازه ای به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتن آرمه حداکثر در پنج طبقه یا ارتفاع 18 متر از ترازپایه بلا مانع است.
2ـ استفاده از این سیستم در مناطق با خطر نسبی کم،متوسط و زیاد(مطابق آئین نامه 2800 ایران)تا حداکثر دو طبقه یا ارتفاع 20/7 متر از تراز پایه،با اجرای مهار بندی قطری بلا مانع است.
3ـ بکارگیری این سیستم در مناطق لرزه خیز با خطر نسبی بسیار زیاد 0مطابق آئین نامه 2800 ایران) مجاز نمی باشد.
4ـ بکارگیری حداکثر دهانه 5 متر و حداکثر ارتفاع ناخالص(با احتساب ضخامت سقف)60/3 متر برای هر طبقه در این سیستم مجاز می باشد.
5ـ طراحی کلیه اجزاء و اتصالات بر اساس استانداردAISI و طرح سازه ای و لرزه ای آن بر اساس آئین نامه های 7ـ2005ASCE ، 2003 IBC و ویرایش های بعد از آن انجام گیرد.
6ـ کنترل سازه در مقابل بارباد بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران مبحث ششم و با در نظر گرفتن سیستم مقاوم در مقابل بار جانبی باشی از زلزله که در بندهای 1و2 آورده شده است انجام گردد.
7ـ رعایت محدودیت حداکثربار زنده و مرده به ترتیب 250 کیلوگرم بر متر مربع و350 کیلوگرم بر متر مربع برای سقف ها الزامی است.
8ـ رعایت مشخصات فولاد سرد نورد شده بر اساس استاندارد ASTM الزامی است.
9ـ رعایت ضوابط فصل 21 آئین نامه 05ـ318 ACI و ویرایش های پس از آن برای طراحی دیوارهای برشی بتن آرمه الزامی است.
10ـ تامین ضوابط دیافراگم صلب برای کلیه سقف ها الزامی است.
11ـکلیه اتصالات اعضاء قائم به اعضاء‌ افقی می بایستی به گونه ای باشد که یکپارچگی اعضاء در ارتفاع سازه تامین گردد.
12ـ ضوابط مربوط به اجزاء اتصالی شامل پیچ خودکار،پیچ و مهره می بایستی مطابق آئین نامهAISC و استاندارد AISI تامین گردد.
13ـ در صورت استفاده از اتصالات جوشی ،اعایت ضوابط و مقررات مربوط به جوشکاری اعضاء سرد نورد شده مطابق استندارد AISIوآئین نامه های AWS وaisc الزامی است.
14ـ سقف سازه ای این سیستم متشکل از تیرچه فلزی و دال بتن آرمه فوقانی به صورت مقطع مرکب می باشد که می بایستی بر مبنای ضوابط مقاطع مرکب مطابق آئین نهمه AISC و دال های بتن آرمه بر مبنای آئین نامهACI تامین گردد.
15ـ بکارگیری مصالح بنائی خارجی و داخلی مجاز نمی باشد.حداکثر وزن متر مربع سطح دیوار تمام شده در جدا کننده های داخلی نبایستی بیشتر از 50 کیلو گرم بر متر مربع و در دیوارهای خارجی نبایستی بیشتر از 100 کیلوگرم بر متر مربع باشد.
16ـ لازم است تمهیدات لازم جهت عدم مشارکت پانل های غیر باربر و جدا کننده ها در سختی جانبی سازه صورت پذیرد.
17ـ لازم است تمهیدات لازم متناسب با شرایط مختلف اقلیمی و محیط های خورنده ایران صورت پذیرد.
18 – کلیه مصالح و اجزاء در این سیستم اعم از معماری و سازه ای از حیث دوام ،خوردگی ، زیست محیطی و غیره می بایستی بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران و یا آئین نامه های ملی یا معتبر بین المللی شناخته شده و مورد تایید بکار گرفته شود . در غیر این صورت اخذ تاییدیه فنی در این خصوص از مراجع ذیصلاح الزامی است .
19 – الزامات مربوط به انرژی باید مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان رعایت گردد .
20 – در صورتی که عایق حرارتی به صورت پر کننده اجرا شود ، باید نوع و ضخامت عایق ، مقاومت حرارتی مورد نیاز را تامین نماید .
21 – به منظور کاهش اثر پل حرارتی ، لازم است حد فاصل ستونک ها (( Stud و لایه خارجی جدار ه با نوعی عایق حرارتی متراکم پر گردد .
22 – لازم است ملاحظات کامل هوابندی در جداره های داخلی و خارجی ، بازشوها و خمچنین محل نصب اجزاء اتصالی نظیر پیچ و مهره ، با توجه به اقلیم مورد نظر و نیز خطر میعان به عمل آید .
23 – رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در خصوص حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره 444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جداره ها در مقابل حریق بادر نظر گرفتن ابعاد ساختمان ، کاربری و وظیفه عملکردی اجزاء ساختمانی الزامی است.
24 – صدابندی هوابرد جداکننده های بین واحد های مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین طبقات می بایست مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تامین گردد .
25 – چنانچه مجموعه ضوابط ، دستورالعمل و یا آیین نامه در خصوص این سیستم توسط این مرکز انتشار یابد ، شرکت های تولید کننده ، کارفرمایان ، مشاوران و پیمانکاران ملزم به رعایت آن می باشد .
 

DDDIQ

مدیر ارشد
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]HISTORIC BALLOON FRAMING[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2](George Washington Snow, Chicago, 1832)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type V Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]WESTERN PLATFORM FRAMING[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type V Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]WOOD POST AND BEAM[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type IV Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]WOOD ROOF TRUSS[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type III or V Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]STEEL FRAME[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type I or II Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]LIGHTWEIGHT STEEL FRAME[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type II Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]STEEL JOISTS[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type II Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]SPACE FRAME[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type I or II Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]FLAT PLATE CONCRETE[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type I Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]POST-TENSIONED CONCRETE FRAME[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type I Construction)[/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2]PRECAST CONCRETE FRAME[/SIZE][/FONT]​
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif](Type I Construction)[/FONT]​



http://academics.triton.edu
 

DDDIQ

مدیر ارشد
كاربرد و زمینه‌های قابل استفاده سازه‌های فولادی جدار نازك

مقدمه :
مقاطع فولادی جدار نازك بدلیل انعطاف‌پذیری كه در شكل‌دهی آنها وجود دارد و بدلیل قابل تنظیم بودن طول و ابعاد آن (با تنوع بالا)، قابلیت برش دادن، سوراخ كردن، جوش دادن، پرچ كردن، پیچ كردن در محل، سبك بودن و ..... دارای پتانسیل بسیار بالایی برای كاربرد در سیستم‌های سازه‌ای مختلفی مي‌باشند.
بدلیل قابلیت‌هایی كه مقاطع فولادی جدار نازك دارند هم اكنون تولید و مصرف این نوع مقاطع در سطح جهان به طور وسیعی افزایش یافته و شركت‌های معتبر فعال در این زمینه با استفاده از بخش‌های R&D (Research and Development) خود همه روزه محصولات جدید و كاربریهای جدیدی را در این صنعت معرفی مي‌نمایند.
مقاطع فولادی جدار نازك، علاوه بر استفاده در ساخت و سازهای خانه‌های مسكونی كوچك، بدلیل قابلیت‌هایی كه به آنها اشاره شد، در زمینه‌های دیگری نیز كاربرد دارند. برای آگاهی بیشتر از زمینه‌های كاربردی این مقاطع، بررسی جامعی درباره فعالیت‌ها و تولیدات شركت‌های مختلف مرتبط با صنعت مقاطع فولادی جدار نازك انجام گردید.
سازه‌ها و سیستم‌هایی كه با استفاده از مقاطع فولادی جدار نازك تولیدی این شرکت مي‌توان طراحی و اجرا نمود، به ترتیب ذیل مي‌باشد:
· ساختمانهای مسكونی تا سه طبقه شهری به صورت تك خانوار
· ساختمانهای سه طبقه شهری به صورت آپارتمانی
· ویلاهای یك طبقه و دوبلكس
· مدارس یك و دو طبقه
· خوابگاههای دانش آموزی و دانشجویی به صورت یك و دو طبقه
· ساختمانهای اداری یك و دو طبقه
· ساختمانهای تجاری یك طبقه
· رستوران‌های یك طبقه و با دهانه بلند
· سالن‌های ورزشی یك طبقه
· انبارهای معمولی و صنعتی
· ساختمانهای كوچك شهری
· هتل‌
· سازه‌های بیمارستانی یك طبقه
· سازه‌های گلخانه‌ی و پرورش گل و گیاه
· سقف انتهایی ساختمانهای بلند كه دارای كاربری خاص مانند سالن ورزش و یا سالن اجتماعات مي‌باشد.​
· سقف ساختمانهای صنعتی و نمیشگاهای یك طبقه تا دهانه حدود 25 متر
· كمپینگ‌های كارمندی و كارگری در یك و دو طبقه
· ساختمانهای كارگاهی و تجهیز كارگاه پروژه‌های بزرگ
· ساختمانهای یك طبقه قابل انتقال (Portable) تا مساحت حدود 70 متر مربع
· سیستم پارتیشن بندی (Drywall) كلیه ساختمانهای بتنی و فلزی بلند‌مرتبه و برجهای مسكونی و اداری.​
· سیستم سقف كاذب انواع ساختمانهی تجاری، اداری، مسكونی و برجها.
· پوشش بام‌های كاذب با معماری خاص بر روی سازه اصلی بام.
· دیوارهای نمی انواع ساختمانهای مسكونی، اداری و تجاری.
· قابل كاربرد در مقاوم سازی سازه‌های موجود مانند:
- اجرای سقف سبك بر روی ساختمانهایی كه بنا به دلیلی دارای سقف ضعیف مي‌باشند.
- اجرای این سیستم به عنوان دیوارهای میانقاب در ساختمانهای موجود برای افزایش سختی و میرایی سیستم.
لازم به توضیح است كه این پتانسیل در مقاطع فولادی جدار نازك وجود دارد، ولی برای هر پروژه خاص بایستی جزئیات و روشهای اجرایی مخصوص به آن طراحی گردد.
در ادامه تصاویر متعددی از سازه‌هایی كه با استفاده از مقاطع فولادی جدار نازك ساخته شده‌اند و یا اینكه مقاطع فولادی جدار نازك به نوعی در اجرای این سیستم‌ها مورد استفاده قرار گرفته، نشان داده شده است.این نمونه‌های كاری اجرا شده، منظر مناسبی را از انواع كاربردهای مقاطع فولادی جدار نازك به نمایش مي‌گذارند.
در ادامه تصاویر نمونه از انواع سازه‌های اجرا شده با مقاطع فولادی جدار نازك ارائه شده است.

ساختمانهای سه طبقه با سیستم سازه های فولادی جدار نازك با كاربری مجتمع مسکونی و خوابگاهی


ساختمان سه طبقه با سیستم سازه های فولادی جدار نازك با كاربری رفاهی و خوابگاهی

ساختمان یک طبقه دانشگاه Austin Community College

ساختمان دانشگاهUniversity of North Texas Dormitories Denton))

ساختمان دانشگاهUniversity of North Texas Dormitories Denton))

ساختمان با كاربری مذهبی

ساختمان با سیستم فولادی جدار نازك با كاربری خدماتی (رستوران)

ساختمان با سیستم فولادی جدار نازك با كاربری خدماتی (رستوران)

مجتمع‌هی ویلیی تك خانوار

مجتمع‌های ویلایی تك خانوار

استفاده از سازه‌های فولادی سبك در سیستم سقف و دیوارهای ساختمان با كاربری مسکونی

ساختمانهای مسكونی سه طبقه
 

DDDIQ

مدیر ارشد
ادامه

ادامه


خانه‌های مسكونی یك و دو طبقه به صورت انبوه سازی

ساختمان با سیستم فولادی جدار نازك با كاربری خدماتی

خانه مسكونی ویلایی

خانه‌ ویلایی با سیستم فولادی جدارنازک

خانه ویلایی با سیستم فولادی جدارنازک

مجتمع مسکونی آپارتمانی

ساختمان تجاری با نما و سقف فولادی جدار نازک

ساختمان تجاری با نما و سقف فولادی جدار نازک

دیوار بیرونی سالن ورزشی

استفاده از سیستم سازه‌های فولادی سبك در سقف سالن ورزشی

استفاده از سیستم سازه‌های فولادی سبك در سقف سالن ورزشی

نصب خرپای سقف ساختمان


ساختمانهای یك طبقه قابل انتقال (Portable)


 

DDDIQ

مدیر ارشد
سیستم قاب سبک فولادی (LSF)

سیستم قاب سبک فولادی (LSF)

کلیپی جالب در مورد ورق های سبک فولادی از تولید تا مراحل طراحی و اجرای ساختمان های با قاب سبک فولادی


23 مگابایت
www.mediafire.com/download/wfjie0viab0cd1s/Light_Steel_Framing_3.flv
 
آخرین ویرایش:

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
سيستم سازه هاي فولادي سبك (LSF)

سيستم سازه هاي فولادي سبك (LSF)


مفهوم سیستم سازه های فولادی سبک(LSF) چیست؟



سيستم سازه اي فولادي سبك (LSF)، يك سيستم سازه اي پيشرفته است كه در انواع ساخت و سازها مانند ويلاها، خانه هاي ويلايي تك خانه وار و چندخانوار ، ساختمانهاي مسكوني و اداري يك، دو و سه طبقه، هتل ها و هتل آپارتمانها، ساختمانهاي مدارس و دانشگاهي، رستورانها و .... داراي كاربرد مي باشد.

سيستم سازه هاي فولادي سبك (LSF) يكي از مناسبترين سيستم هاي ساختماني است كه امروزه در جهان مورداستفاده قرار مي گيرد. اصلي ترين عامل در سازه هاي فولادي سبك، مقاطع فولادي جدار نازك (LGS) ميباشد. مقاطع فولادي جدار نازك، مقاطع فلزي سرد نورد شده اي ميباشند كه با استفاده از ورقهاي فولادي نازك و با استفاده از روش Roll Forming شكل دهي ميشوند. داشتن ضخامت يكنواخت در عرض مقاطع و استفاده از روش Roll Forming براي ساخت آنهاست كه باعث ميگردد، توليد مقاطع در حجم بسيار بالا و با كيفيت مناسب و يكنواخت انجام گيرد. مقاطع فولادي جدار نازك، سبك بوده و به راحتي قابل حمل ميباشند. بخشهاي مختلف ساختمان را به راحتي مي تواند بااين مقاطع مونتاژ نمود. اين عوامل باعث ميگردد كه عمليات ساخت با اين سيستم بسيار سريع باشد.

مزاياي مقاطع فولادي جدار نازك اغلب مصالح مورد استفاده در سيستم سازه هاي فولادي سبك قابل بازيافت بوده و 100 درصد مصالح پرتي كه در طول ساخت سيستم ايجاد ميگردد، قابل بازيافت مي باشد. مقاطع فولادي جدار نازك مقاطع بسيار مقاومي در مقابل خوردگي، كج شدگي و ايجاد ترك مي باشند. مقاطع مورد نياز براي ساخت ساختمان با سيستم (LSF) مي توانند با طول هاي دقيق مورد نياز سفارش داده شوند كه اين كار باعث مي گردد حجم عمليات و تعداد كارگر مورد نياز در محل سايت كاهش يافته ونيز پرت مصالح نيز به حداقل ممكن برسد. مصالح موردنياز براي ساخت اين سيستم حداقل 67 درصد سبك تر از مصالح مرسوم در ساخت و ساز مي باشد. جهت گيري كنوني سازه هاي فولادي سبك به سمت تكنيك پانل هاي پيش ساخته (Panelization) است كه در اين روش ديوارهاي ساختمان در محل كارخانه و تحت شرايط كنترل شده مونتاژ شده و سپس به محل سايت جهت نصب منتقل مي گردند. اين روش باعث بالا رفتن سرعت نصب اين سيستم در محل كارگاه مي گردد. پروسه شكل دهي و ساخت مقاطع فولادي جدار نازك يك سري سوراخهاي استاندارد در جان اين مقاطع ايجاد مينمايند كه عبور دادن سيم ها و لوله ها از داخل اين سوراخها باعث ايجاد تسهيل در نصب سيستم هاي الكتريكي و لوله كشي ها در داخل ديوار مي گردند. اين سيستم نسبت به بقيه مصالح مزيت هاي بالاتري دارد. برخي از اين خصوصيات به شرح ذيل ميباشد. انعطاف پذيري اين مقاطع ميتوانند به صورت اعضاي تكي و يا اينكه به صورت پانل هاي آماده شده در كارخانه، به سايت منتقل گردند.

تنوع ضخامت و ابعاد مقاطع جدار نازك امكان انعطاف پذيري زيادي را در مرحله طراحي ايجاد مي نمايند. به عنوان نمونه در طراحي يك سيستم خاص كه ارتفاع تيرچه ها بايد محدود باشد، بدون اينكه فواصل المانهاي كف و يا ديوار را تغيير داد، ميتوان با تغيير ضخامت مقطع جدار نازك، اين محدوديت را برآورده نمود. بادوام در مقاطع فولادی جدار نازك جمع شدگي و تغيير شكل و كج شدگي مقطع وجود نداشته و لذا مشكلات ايجاد شده براي پانلهاي چوبي و پانل هاي گچي متصل شده به اين اجزاي فلزي نيز به حداقل ممكن كاهش خواهد يافت. همچنين فلز يك ماده غيراورگانيك بوده و بنابراين در مقابل رطوبت و هجوم حشرات مقاوم بوده و چرخش، كج شدگي، جدادگي، ترك و خزش در آن ايجاد نخواهد شد. وزن سبك مقاطع فولادي جدارنازك بدليل سبك بودن به راحتي قابل حمل و جابجايي در محل كارگاه بوده و لذا هزينه مربوط به كارگر را كاهش داده و نيز باعث خستگي مفرط نميگردد. قوي بودن مقاطع (Strong) اين مقاطع و سيستم سازه اي به راحتي ميتواند بالاترين نيروهاي زلزله و باد را تحمل نمايد. داراي ثبات در ابعاد بدليل اينكه فلز ماده اي است كه در مقايسه با مصالح اورگانيك، در مراحل پروسه مختلف شكل ميگيرد، بنابراين مقاطع كاملاً صاف، و هم شكل بوده و داراي كيفيت يكساني ميباشند. مقاوم در برابر آتش مقاطع فولادي، مصالح غيرقابل اشتعال ميباشند. اين مصالح نمي سوزند و باعث گسترش حريق در فضاهاي مختلف ساختمان نمي گردند. بنابراين مالكان مي توانند هزينه بيمه كمتري را براي بيمه نمودن ساختمان در برابر آتش بپردازند. مقاومت(Strength) مقاطع فولادي جدار نازك سرد نورد شده، در مقايسه با ديگر مصالح ساختماني داراي بالاترين نسبت مقاومت به وزن مي باشند.

مزاياي سيستم ساختماني سازه هاي فولادي سبك براي ساخت و ساز براي طراحان:

انعطاف در طراحي براي وجود تنوع زياد در شكل مقاطع فولادي جدار نازك و اجزايي كه براي تكميل اين سيستم ساختماني توليد مي گردد، امكانات نامحدودي را براي طراح جهت ارائه ايده هاي مختلف طراحي، ايجاد مي نمايد. لذا طراح مي تواند از اين سيستم در انواع پروژه هاي ساختماني با كاربريهاي متنوع، بدون نياز به توليد مقاطع و مصالح خاص، استفاده نمايد.

تنوع در مصالح نما(Variety of Finishes) سطوح بيروني ساختمان باسيستم LSF، مي تواند با انواع مصالح نمايي كه معمار پروژه مي خواهد، پوشش داده شود. از نماهاي قابل استفاده ميتوان به مصالح بنايي و آجر، انواع سنگ هاي نما، نماهاي آلومينيومي، نماهاي چوبي، مصالح سراميكي، نماي PVC، و .... اشاره نمود. در سطوح داخلي ساختمان، پانل هاي گچي (Gypsum Wallboard) مستقيماً بر روي المانهاي فولادي جدار نازك ديوار متصل مي گردند.

برآورده نمودن الزامات استانداردهاي مربوط به عملكرد ساختمان سيستم سازه هاي فولادي سبك (LSF) به راحتي مي تواند بالاترين ضوابط استانداردهاي مربوط به طراحي سازه، انرژي، مقاومت در برابر آتش و عملكرد صوتي رابرآورده نمايد.

سيستم ساختمان مدرن سيستم LSF يك سيستم ساختماني كاملاً سازگار با مدرن ترين سيستم هاي ساختمان سازي در دنيا مي باشد. براي سازندگان:
سرعت در اجراي سيستم سيستم LSS، يك سيستم سريع و آساني بوده و بدون استفاده از نيروهاي كاري با تخصص بالا قابل اجرا مي باشد. بدليل سبك بودن وزن اجراي سازه هاي فولادي سبك نسبت به مصالح مرسوم ديگر، المانها به راحتي قابل حمل و نصب بوده ، در نتيجه سرعت كار بسيار بالاست. به طور معمول در سيستم هاي متداول يك تيم با تجربه چهار نفره قادر هستند تمام ديوارهاي يك خانه سه اتاق خوابه را در يك روزنصب نمايند. اين سرعت باعث مي گردد كه زمان اتمام پروژه به حداقل ممكن برسد.

زمان توقف كم بدليل اينكه اين سيستم قابليت نصب در تمام شرايط جوي مانند هواي خشك و در سرماي شديد را دارا مي باشد و از طرفي زمان اندكي را براي نصب در كارگاه نياز دارد، لذا به طور معمول مي توان در تمام فصول سال و در تمام شرايط جوي اين سيستم ساختماني رانصب نمود. فعاليتهاي موازي و بدون وقفه در بخشهاي ديگر ساختمان به دليل اينكه سيستم سازه اي ساختمان و پوشش خارجي آن بسيار سريع نصب مي گردد، لذا بقيه فعاليتهاي ساختمان مانند تاسيسات مكانيكي و برقي و نازك كاري سطوح داخلي ، مي توانند به طور مستقل و به موازات تكميل شدن نماي بيرون انجام گيرند .

سهولت در نصب سيستم هاي تاسيساتي كليه كابلهاي برق ، لوله هاي آب و داكتهاي تاسيساتي مي توانند قبل از نصب پانلهاي گچي سطوح داخلي به راحتي در فضاهاي خالي موجود در داخل ديوارها اجرا گردند .

نياز كم به تجهيزات بدليل اينكه قطعات ساختماني سيستم LSF در قطعات سبك و قابل حمل توسط افراد ، به كارگاه منتقل مي گردد، لذا براي جابجايي و نصب اين سيستم نياز به ماشين آلات خاص نمي باشد . تجهيزات مورد نياز براي نصب اين سيستم محدود به يك سري تجهيزات پايه اي قابل حمل مي باشد .

نياز به فضاي كم كارگاهي بدليل تحويل قطعات ساختماني در زمان مقرر مورد نياز و نيز آماده بودن اغلب قطعات براي نصب ، فضاي بسيار محدودي براي نگهداري قطعات نياز بوده و انلاف مصالح نيز در حداقل ممكن مي باشد . بنابراين اجراي سيستم در سايتهاي كوچك ومحدود براحتي انجام مي گيرد .

ايمني در محل كارگاه بدليل سبك بودن قطعات ، نياز به تجهيزات و ماشين آلات خاص نبوده و سطح مورد نياز براي كار نيز در فضاي محدودي مي باشد ، لذا باعث مي گردد كه امنيت افراد و كاركنان به طور كامل در كارگاه تامين باشد .

كاهش هزينه ها علاوه بر مزيت هاي فوق كه باعث كاهش هزينه هاي اجرا ميگردد ، بدليل عملكرد حرارتي خوب سيستم LSF حجم موتورخانه و ظرفيت سيستم گرمايش و سرمايش كم شده و باعث كاهش در هزينه هاي سيستم هاي تاسيساتي مي گردد. براي ساكنين :

هزينه هاي بهره برداري كمتر سيستم LSF ، هزينه بهره برداري كمتر ي را به ساكنين تحميل خواهد كرد . به دليل دوام بالاي مصالح و نيز عملكرد حرارتي خوب اين سيستم، ساكنين هزينه كمتري را براي تعميرات و نيز سرمايش و گرمايش محيط ساختمان پرداخت خواهند نمود . عملكرد صوتي خوب عايق ها ي صوتي موجود در سيستم LSF ، باعث كاهش شدت صوت ضربات (Impact Sound) و نيز عايق هاي صوتي تعبيه شده در فضاهاي داخلي ديوار باعث كاهش صوت منتقل شده در فضاهاي داخلي ساختمان مي گردند . در اين سيستم فضاهاي داخلي ساختمان داراي ارامش و راحتي بالايي مي باشند .
محيط داخلي سالم بدليل سازگار بودن مصالح مورد استفاده در اين سيستم با محيط زيست انساني ، و بي اثر بودن مصالح ، هيچگونه بخارات سمي در محيط وجود نخواهد داشت . با كنترل و مسدود نمودن روزنه هاي ورود هوا ، در اين سيستم كيفيت هواي داخلي ساختمان قابل كنترل و مطبوع مي باشد . مشكلاتي مانند جمع شدگي ، كپك زدگي بر روي اجزاي ديوارها ، در اين سيستم وجود نخواهد داشت .
مقاومت در برابر آتش تمام مصالحي كه در سيستم ساختماني LSF مورد استفاده قرار مي گيرد قابل اشتعال نبوده و داراي مقاومت بالا در برابر آتش مي باشند . سيستم هاي ساختماني LSF كليه ضوابط استانداردهاي معتبر را در زمينه عملكرد اتش بر آورد نموده و تائيديه هاي لازم در اين زمينه را دارا مي باشند . مقاوم در برابر زلزله و طوفانهاي شديد تجربه هاي قبلي در طوفانها و زلزله هاي گذشته نشان مي دهد كه سازه هاي LSF ، داراي عملكرد بهتري در برابر بارهاي زلزله و طوفان نسبت به سيستم هاي ساختماني ديگر مي باشند . بدليل سبك بودن اين سيستم ساختماني ، نيروي زلزله كمتري به آن اعمال مي گردد . براي محيط زيست ( For the Sustainable Environment ) مصالح كمتر و قابل بازيافت بودن اتلاف در هنگام ساخت ساختمان با سيستم LSF ، كمترين اتلاف در مصالح وجود دارد و در انتهاي عمر مفيد ساختمان نيز ، مصالح به كار برده شده در اين سيستم قابل بازيافت مي باشند . ترافيك و حمل و نقل كمتر بدليل استفاده از مصالح پيش ساخته در اين سيستم و كوتاه بودن زمان نصب آن ، ترافيك و حمل و نقل كمتري در محل ساخت پروژه ايجاد خواهد شد .
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهي دقيق تر به سازه فولادي سبك (LSF)





















از ديگر مضاياي اين سازه:

*سرعت اجرای بسيار بالا .
*وسط اين روش يک ويلا را به صورت کليد در دست ظرف مدت 2 تا 3 ماه با رعايت بالاترين استانداردها ساخته و تحويل می شود.
*به علت اينکه مقاطع سازه ای اين سيستم در کارخانه توليد و برش خورده و سپس توسط تکنسينهای فنی اجرا می گردند, کيفيت محصول نهايي در مقايسه با ساخت و ساز سنتی بسيار بالاتر می باشد.
*سبکی و در نتيجه کاهش نيروی زلزله وارد بر سازه.
*وزن سازه ای اين سيستم حدودا 25%-30% سازه های معمول است در نتيجه به همين نسبت نيروی زلزله بسيار کمتری را به خود جذب می نمايد.
*کيفيت بالای اجرای اتصالات.
*بر خلاف ساخت و سازهای سنتی که در اغلب موارد کيفيت اجرای اتصالات پايين و منشاء بسياری از خرابيها در زلزله می باشند, در اين سيستم اتصالات ساده و همانند ساير اجزای سازه دارای کيفيت اجرای بالايي دارد.
*مقاومت و سختی بالا .
*به علت سختی بالای ديوارها و اينکه در اين سيستم بارهای جانبی توسط تعداد زيادی از ديوارها تحمل می گردند سازه دارای سختی زيادی بوده و بر خلاف سيستمهای سنتی آسيب احتمالی وارده به يک ستون منجر به تخريب گسترده سازه نخواهد شد.
*برخوردار از استانداردهای جهانی مصرف انرژی.
*به لحاظ عايق بندی مناسب ديوارها در سيستم LSF درصد انتقال انرژی در اين ساختمانها بسيار پايينتر از سازه های سنتی است و در دراز مدت منجر به صرفه جويي قابل توجه در هزينه گرمايش و سرمايش ساختمان می شود.
*حمل و نقل آسان.
*سبکی و ابعاد کوچک مقاطع, زمينه را برای حمل و نقل آسان حتی برای نقاط صعب العبور فراهم می کند.
*اغلب اجزای سازه ای و غير سازه ای در اين سيستم به صورت پيچی اجرا مي شوند و بازيافت آنها به سهولت امکانپذير است.
*به لحاظ توليد و برش مقاطع و حتی امکان مونتاژ ديوارها در کارخانه توليد انبوه ساختمان با اينروش اقتصادی و سريع است.
*مقاومت و دوام بالا در برابر شرايط محيطی نامطلوب.
*به دليل گالوانيزه بودن کليه مقاطع, ساختمانهای ساخته شده با اين روش دارای مقاومت مناسبتری در برابر خوردگی و رطوبت بوده و در شرايط محيطی شمال و جنوب کشور دارای عمر مفيد بيشتری خواهند بود.
*امکان اجرا در شرايط آب و هوايی نامطلوب و کاهش زمان توقف کار.
*اين سيستم قابليت نصب در تمام شرايط جوي مانند هواي خشك و در سرماي شديد را دارا ميباشد و از طرفی سرعت اجرا, سبکی و سهولت نصب باعث فراهم نمودن شرايط مناسب اجرای ساختمان در شرايط آب و هوايی نامطلوب خواهد شد.
*سهولت اجرای تاسيسات برقی و مکانيکی.
*در روند شكل دهي و ساخت مقاطع فولادي جدار نازك, سوراخهايي استاندارد در جان اين مقاطع پيش بينی مي شود كه عبور سيم ها و لوله ها از داخل انها باعث تسهيل در نصب سيستم هاي الكتريكي و لوله كشي ها در داخل ديوار مي گردند.
*تطابق فرهنگی محيط داخل و نمای ساختمان با ساختمانهای سنتی.
*در سطوح خارجی انواع نماها از قبيل سنگ, آجر نما, نمای PVC , چوبی يا آلمينيومی, رنگ, کاشی, سراميک و ... در فضای داخل نيز همانند ديوارهای معمول امکان اجرای رنگ, کاغذ ديواری و ...وجود دارد که اين خصيصه باعث می گردد تفاوتی با ساختمانهای معمول و رايج احساس نشود.
*عملکرد صوتی خوب.
*عايق درون ديوارها باعث عدم انتقال صدا و عملکرد صوتی مناسب اين ساختمانها می شود.
*سهولت اجرای اضافه اشکوب .
*با توجه با وزن سبک اين سيستم, امکان اتصال آسان آن به سازه زيرين, سرعت اجرای فوق العاده و عدم استفاده از مصالح بنايي و در نتيجه عدم ايجاد گرد و خاک, استفاده از اين سيستم مناسبترين روش جهت اضافه اشکوب در ساختمانهای موجود است.
*برخوردار از استانداردها و ضوابط ضد آتش سوزی .
*تمام عناصر اين سيستم از جمله عايقهای حرارتی و صوتی از استانداردهای ضد حريق برخوردار می باشند.
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
آيين نامه طراحي و اجراي
سازه هاي فولادي سرد نورد(بخش سازه)


نشريه شماره 612
معاونت نظارت راهبردي مركز تحقيقات راه، مسكن وشهرسازي
 

پیوست ها

  • Code612-LSF saze.pdf
    4.5 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
نشريه شماره 613

نشريه شماره 613

آيين نامه طراحي و اجراي سازه هاي
فولادي سرد نورد (بخش غير سازه)


نشريه شماره 613
معاونت نظارت راهبردي مركز تحقيقات راه، مسكن وشهرسازي
1391
 

پیوست ها

  • Code613-LSF gheir saze.pdf
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعدادی عکس از اتصالات و قطعات lsf

تعدادی عکس از اتصالات و قطعات lsf

اسکلت این نوع ساختمانها از ورق فولادی که به اشکال مختلف خمکاری یا نورد سردشده با استفاده از اتصالات پیچ و مهره ای می باشد.
















































 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مقایسه سیستم lsf با سیستم های سنتی

مقایسه سیستم lsf با سیستم های سنتی

سیستم LSF که از مقاطع سرد نورد شده فولادی(CFS) ساخته می‌شود در حدود ۲۰ سال است که به شکل گسترده در تولید صنعتی انواع ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی به کار می‌رود و به عنوان جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی ساخت ، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز کشورهای پیشرفته یافته است . نتایج بررسی ها نشان می‌دهد استفاده از سیستم (LSF) علاوه بر این که سرعت اجرا را حداقل دو برابر می‌نماید، منجر به کاهش چهل درصدی در فولاد مصرفی خواهد شد. این سیستم به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت و کیفیت بالای ساخت و عملکرد لرزه‌ای مناسب در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای دنیا رواج قابل توجهی یافته است.
از سال ۱۹۹۰ به دلایل زیاد از جمله افزایش قیمت چوب و محدود بودن منابع تهیه آن، مشکلات زیست محیطی، نیاز به تولید سریع و انبوه مسکن و ضرورت استفاده از پیش‌ساخته سازی سیستم LSF کاربرد وسیعی یافت، به طوریکه امروزه این سیستم در آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر در احداث ساختمان‌های تجاری و مسکونی کوتاه مرتبه و میان مرتبه کاربرد زیادی دارد .
طراحی و ساخت خانه های پیش ساخته مدرن (LSF- SYSTEM)
استفاده از اعضای فولادی سرد نورد شده در ساخت ساختمان ها از دهه ۱۸۵۰ آغاز گردید. با این حال در آمریکا استفاده از این مقاطع در ساختمان سازی تا نشر اولین چاپ ضوابط انجمن آمریکایی آهن و فولاد در سال ۱۹۴۶(AISI ۱۹۴۶) گسترش زیادی پیدا نکرد.اولین استاندارد طراحی بر مبنای تحقیقات انجام یافته در دانشگاه کرنل از سال ۱۹۳۹ و با پشتیبانی AISI ، تدوین گردید .



• محاسبات سازه ای دقیق جهت نیروهای باد و برف و زلزله (SAP۲۰۰۰)
• بررسی شرایط اقلیمی منطقه احداث بنا(AISI)
• سرعت نصب بسیار بالا (LSF- SYSTEM).
• رعایت کلیه مسائل اتلاف انرژی حرارتی و برودتی(مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ایران).
• تنوع طراحی و تولید بنا با نماهای متفاوت به درخواست کارفرما و هماهنگ با معماری محل.
• گارانتی یک ساله محصولات (LSF- SYSTEM WARRANTY)
• استفاده دائم به عنوان ساختمانی با طول عمر بالا و مشابه با ساختمان های سنتی.
• کلیه تاسیسات انجام شده قابل دسترسی می باشند و تعمیر و نگهداری از آن در بلند مدت کم هزینه خواهد بود .
• قابلیت اجرای بسیار سریع بدون جوش و استفاده از مصالح بنایی.
• انجام کلیه ایزولاسیون های حرارتی و برودتی در سطح استاندارد بالای مهندسی.
• حجم و شکل زیبای این مجموعه قابل توجه خواهد بود.
• استفاده از سازه های C-Chanel که امروزه در بسیاری از کشور های پیش رفته دنیا متداول است ، به مجمو عه های ساخته شده توسط این شرکت استحکام ، زیبایی ، سرعت و دوام خاص می بخشد .
• مقاوم در برابر آتش سوزی.


ویژگی های کاربرد سازه LSF :


• کاهش نیروهای لرزه‌ای
• عملکرد لرزه‌ای مناسب
• کاهش قابل توجه در زمان ساخت
• بازگشت سریع سرمایه اولیه
• اقتصادی شدن ساخت مسکن
• سازگاری با محیط زیست و رعایت اصول ساخت و ساز پایدار
• دوام و پایداری سازه و افزایش عمر مفید ساختمان
• کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان
• سبکی مقاومت و سختی بالا ساختمان
• سادگی در پیش ساختگی و تولید انبوه
• نصب سریع و آسان
• عدم وجود تاخیر های ناشی از شرایط آب و هوایی در تولید ، ساخت و نصب سازه
• دقت بالا در اجرای جزئیات
• عدم قابلیت اشتعال
• مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و حمله موریانه ها
• عدم نیاز به قالب بندی
• عدم وجود افت و خزش در دماهای محیطی
• کیفیت یکنواخت
• حمل و نقل اقتصادی
• قابلیت بازیافت مصالح

مشاهده پیوست moghayese_systeme_LSF_ba_systemhaye_sonati.pdf

منبع:نواندیشان
 
آخرین ویرایش:

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
سیستم قاب فولادی سبک نورد سرد : LIGHT GAUGE STEEL FRAME

سیستم قاب فولادی سبک نورد سرد : LIGHT GAUGE STEEL FRAME

معرفی سیستم :


این سیستم معمولا برای اجرای ساختمان های با طبقات محدود ( تا 5 طبقه ) استفاده شده و در آن از ورق های فولادی سرد نورد شده به صورت مقاطع سازه ای برای تامین پایداری ساختمان استفاده می شود.


ویژگی های سیستم LSF یا LGS :



  • اعضای سازه ای سیستم قاب فولادی سبک نورد (cold formed steel ) یا CSF از پروفیل های فولادی گالوانیزه ای تشکیل شده اند که بوسیله پرس کردن ورق های بریده شده و یا نورد آن ها توسط غلتک ها ساخته می شوند.


  • این سیستم سازه ای توانایی ترکیب شدن با اجزای سازه ای دیگر مانند دیوارهای بتن آرمه را نیز داراست و می تواند به صورت سیستم مختلط در طبقات بیشتر استفاده شود.


  • سیستم به صورت اجرای خشک و اغلب با اتصالات پیچ و به روش تولید صنعتی به کار گرفته می شود.



  • اجرای سیستم قاب فولادی سبک از نظر مراحل اجرا تفاوت چندانی با ساختمان چوبی ندارد .


  • در این سازه بر خلاف طراحی مقاطع گرم نورد شده که محدودیت های طراحی دارد؛ امکان ساخت مقاطع با هر اندازه ای بر اساس نیاز طراح امکان پذیر است.
Ø موارد استفاده از این سیستم :


1. انبوه سازی


2. ساختمان های چند طبقه


3. دفاتر و ساختمان های تجاری کوچک


4. واحدهای صنعتی


5. سالن ورزشی یک طبقه

چه اهدافی ما را به استفاده از این سیستم راهنمایی می کند :



  • کاهش وزن ساختمان


  • کاهش نیروی زلزله



  • کاهش ابعاد شالوده



  • کاهش عملیات پی سازی



  • افزایش سطح مفید ساختمان



  • سهولت اجرا



  • کاهش هزینه حمل و نقل



  • انعطاف پذیری فضا



  • کاهش فعالیت های اجرایی ساختمان



  • حذف عملیات جوشکاری



  • عدم نیاز به ماشین آلات سنگین

جزییات اجرایی سازه​
مزایای سیستم قاب فولادی سبک :


1. وجود آیین نامه های متعدد :

تنوع زیاد در آیین نامه ها موجب سهولت و دقت در طراحی ؛ ساخت ؛

نصب ؛ اجرا ؛ کنترل کیفیت و نگهداری سیستم می شود .


2. کاهش وزن ساختمان :

میزان وزن فولاد مصرفی در سیستم سازه ای قاب فولادی سبک نورد حدود

50% وزن فولاد مصرفی در سازه های فولادی معمولی است


3. سهولت حمل و نقل :

اجزای فولادی به صورت دسته درآمده و با یک جرثقیل میتوان تخلیه

آنها را در محل به راحتی انجام داد


4. کیفیت مناسب :

از آنجا که فولاد دارای گره و پیچش و یا معایب موضعی نیست و تولید قطعات به

صورت دقیق می باشد کیفیت مناسبی قابل دستیابی است.


5. انعطاف پذیری در طراحی :

اعضای سیستم در اندازه های مختلف وجود دارند و طراح از آزادی عمل

برخوردار است.


6. امکان عبور تاسیسات :

به دلیل امکان ایجاد سوراخ و یا حفره هایی در اعضاء تاسیسات براحتی از آن

عبور می کنند.


7. دوام بیشتر


8. حفظ محیط زیست :

اکثر مواد مورد استفاده در این سیستم قابل بازگشت به طبیعت هستند.

اتصالات مورد استفاده در این روش ساخت
منبع : ArturArch.com
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سازه هاي سبك فولادي (LSF)

سازه هاي سبك فولادي (LSF)





گردآورنده: مهرداد نجیب زاده
سيستم LSF يك سيستم پيش ساخته و نوين ساختماني است كه به دلايل مزاياي فراوان از جمله سازگاري زياد با محيط زيست، اقتصادي بودن، سرعت بالاي ساخت و مقاومت سازه اي مناسب
به شكل گسترده در بسياري از كشورهاي جهان مورد استفاده قرار گرفته است. در آمريكا، كانادا، استراليا، ژاپن و بسياري از كشورهاي ديگر در احداث ساختمان هاي تجاري و مسكوني كوتاه مرتبه و ميان مرتبه كاربرد زيادي دارد .

برای دانلود پاورپوینت این مقاله اینجا را کلیک کنید.


 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

پروژه ای که ضمیمه این تاپیک شده یک نمونه پلان مسکونی با سیستم قاب سبک فولادی(lsf ) هست .
این پروژه یک پروژه دانجشوی هست .
 

پیوست ها

  • LSF.rar
    4.2 مگایابت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا