سیستم قاب های بتنی پیوسته ( روش قالب تونلی) Reinforced Concrete continuous Frame

DDDIQ

مدیر ارشد
ساختمان های بتن آرمه با شیوه ی قالب های تونلی

سیستم موسوم به تونلی ،یکی از روش‌های مورد استفاده برای اجرای ساختمان‌های با سیستم باربر دیوارو سقف بتنی است .از آنجایی که اجرای قالب بندی سقف و دیوار به صورت سلولی و همزمان اجرا می‌گردد به نام تونلی موسوم است .در سیستم اجرای تونلی،دیوارها و سقف‌های بتن مسلح به صورت همزمان آرماتور بندی،قالب بندی و بتن ریزی می‌شوند .این روش ضمن افزایش سرعت و کیفیت اجرا ،عملکرد سازه ای و رفتار لرزه ای سازه را به لحاظ یکپارچگی اعضا و اتصالات آنها به نو چشمگیری بهبود می‌بخشد .
قالب‌های مورد استفاده به اندازه تقریبی فضا هستند .برای قالب بندی یا قالب برداری،نیاز به تبدیل آنها به ابعاد کوچک‌تر نیست وبه همان ابعاد اولیه و به صورت یکپارچه از فضا خارج می‌شوند .خروج قالب‌های تونلی،پس ازبتن ریزی دیوار و سقف و گیرش اولیه بتن ،با فاصله دادن قالب‌ها از جدارهای بتن ریزی شده (قالب برداری) وبا حرکت افقی روی چرخ یا غلتک صورت می‌گیرد .جدارهایی که با استفاده از این روش اجرا می‌شوند جدارهای اصلی داخلی و بعضی جداره های خارجی (جانبی)هستند .سازه ساختمان‌های اجراشده با سیستم تونلی ، سازه ای نسبتاًشناخته شده بوده و از دیدگاه عملکرد لرزه ای اشکال عمده ای ندارد .تجزیه زلزله های گذشته رفتار مناسب سازه‌ی این ساختمان‌ها را نشان داده است . سازه‌ی ساختمان‌های اجراشده با این روش در برخی موارد ،برای افزایش سهولت و سرعت واجرا اجزای غیر سازه ای مانند دیوارهای جداکننده ،پله‌ها و پانل‌های نما به صورت پیش ساخته در نظر گرفته می‌شوند و پس از تکمیل سازه اصلی به آن متصل می‌شوند که این امر در مورد سازه پله‌ها توصیه نمی‌شود .
با انجام مدیریت صحیح در اجرا و با استفاده از فناوری‌های روز و با به کارگیری تکنولوژی‌های جدید در تسریع گیرش و افزایش مقاومت بتن می‌توان سرعت اجرا را به طور چشمگیری افزایش داد. هم اکنون با استفاده از روش تونلی انبوه سازان با برنامه ریزی اجرای یک طبقه در دو روز مجتمع‌های مسکونی بزرگ را می‌سازند .از معایب این روش محدودیت در طراحی بر طبق محدودیت‌های اجرا در خصوص ابعاد قالب و قالب گذاری به صورت مدولار است .
در ساختمان‌های اجراشده به روش تونلی ابتدا آرماتور بندی و تعبیه مسیرهای تاسیسات مکانیکی و برقی در دیوارها انجام می‌شود و همزمان با این اقدامات قالب بندی بازشوهای مورد نیاز برای تاسیسات و در و پنجره اجرا می‌شود .قالب‌های دو طرف دیوار را به صورت پشت به پشت قالب بندی می‌کنند و با قرار گرفتن قالب‌های متوالی در کنار هم بدون قالب واسط سقفی یا همراه با آن مجموعه قالب‌های دیوار و سقف را تشکیل می‌دهند .در مرحله بعد آرماتور بندی سقف و جاگذاری مسیرهای برق انجام می‌شود و قالب‌ها برای خالی ماندن محل داکت ها و دیگر حفره های لازم در سقف نصب می‌شود . در ادامه بتن ریزی سقف‌ها و دیوارها به صورت یکپارچه در یک مرحله انجام می‌شود .جداره های بتنی پرداخت شده نیاز به نازک کاری بر روی سطوح آن‌ها را برطرف می‌کند .این روش اجرا در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده مجاز می‌باشد .
الزامات طراحی و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه با شیوه قالب بندی تونلی

1. مبانی کلی طراحی این سیستم مطابق با ساختمان‌های بتن مسلح از نوع دیوار باربر صورت گرفته و شیوه اجرای آن به روش قالب‌های تونلی انجام می‌شود .
2. اجرای این سیستم درکلیه پهنه های لرزه خیزی ایران(مطابق استاندارد2800) حداکثر تا 15 طبقه یا 50 متر از تراز پایه بلا مانع است.
3. طرح لرزه ای و سازه ای بر اساس آخرین ویرایش استاندارد 2800 ایران و آیین نامه آبا(یا آیین نامهACI-318-05 و ویرایش‌های بعد از آن)انجام گیرد .
4. رعایت ضوابط مربوط به شکل پذیری متوسط و زیاد متناسب با لرزه خیزی مناطق مختلف ایران مطابق استاندارد 2800 الزامی است.
5. منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع ضروری است .
6. به کارگیری حداکثر دهانه 5.5 متر برای سقف،حداکثر ارتفاع خالص 3 متر (بدون احتساب ضخامت سقف)و حداقل ضخامت 15 سانتی متر برای دیوارهای هر طبقه در این سیستم مجاز است .
7. سطح مقطع اسمی دیوارهای سازه ای در هر جهت باید حداقل 30 درصد سطح زیربنای طبقه باشد .
8. سطح مقطع اسمی دیوارهای سازه ای یک جهت می‌بایست حداقل 80 درصد جهت دیگر باشد .
9. رعایت حداقل مقاومت فشاری نمونه استوانه ای 25 مگا پاسکال برای بتن سازه ای و حداقل تنش تسلیم 400 مگا پاسکال برای فولاد الزامی است .
10. درنظر گرفتن ملاحظات خاص در پلان معماری جهت بستن و باز کردن قالب‌های تونلی ضروری است .
11. قالب برداری اجزای سازه ای باید مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان صورت گیرد.
12.استفاده از مواد افزودنی شیمیایی(روان کننده ،فوق روان کننده و افزودنی‌های تسریع کننده گیرش بتن )باید مطابق مقررات ملی ساختمان و یا سایر مراجع معتبر بین المللی باشد .همچنین نوع و میزان مصرف آن‌ها بر مبنای مشخصات اجرایی و اقلیمی کشور انتخاب شود .
13.درشرایط اقلیمی مختلف،باید تمهیدات لازم در طراحی و اجرای ساختمان‌ها در نظر گرفته شود .
14.طراحی و اجرای جزئیات مناسب در محل اتصال دیواره های غیر سازه ای به منظور عدم مشارکت در سختی جانبی سازه الزامی است.
15.لحاظ کردن جزئیات دقیق مسیر و محل نصب کلیه اقلام تاسیسات برقی و مکانیکی در مرحله طراحی و اجرا ضروری است .
16.در نظر گرفتن تمهیدات و تجهیزات لازم جهت اجرای بتن ریزی یکپارچه دیواره‌ها و سقف در هر طبقه ضروری است .
17.تمهیدات لازم در اجرای نازک کاری و نما سازی بر روی سطوح بتنی می‌بایستی در مراحل طراحی و اجرا در نظرگرفته شود .
18.عایق کاری حرارتی جداره های خارجی ساختمان مطابق الزامات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان الزامی است
19. رعایت مبحث سوم مقررات ملی سختمان درخصوص حفاضت ساختمان‌ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره 444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جداره‌ها در مقابل حریق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان ،کاربری و وظیفه عملکردی اجزای ساختمانی الزامی است.
20. صدابندی هوا برد جداکننده های بین واحد های مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدابندی سقف بین طبقات می‌بایست طبق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تأمین شود .
سیستم ساختمان‌های پیش ساخته با دیوار باربر متشکل از سقف و دیوارهای بتن‌آرمه با بتن سبک سازه ای

سیستم large panel یا سیستم Box type در دسته بندی سیستم‌های پیش ساخته بتنی Tilt Up قرار می‌گیرد .در این سیستم پانل‌های دیواری، علاوه بر تحمل بارهای ثقلی بارهای جانبی را نیز به صورت دیوار برشی تحمل می‌نمایند.درنتیجه این نوع سیستم در دسته بندی سازه ای یک سیستم دیوار باربر با دیوار برشی می‌باشد .بارهای مرده و زنده از طریق دال‌های بتن‌آرمه و از طریق اتصالات مفصلی یا غلتکی به دیواره‌ها متصل می‌باشند،انتقال یافته و دیواره‌ها نیروهای ناشی از بارهای وارده را به شالوده منتقل می‌نمایند. سیستم باربر جانبی سیستم پیش ساخته فوق شامل دیواره های پیش ساخته بتن‌آرمه بوده که به صورت دیوار برشی عمل نموده و در برابر نیرو های برشی ناشی از بارهای جانبی مقاومت می‌نمایند .در این سیستم به دلیل استفاده از پانل‌های دیواری برای باربری ثقلی و اتصالات مفصلی ما بین کف‌ها و دیوارها امکان استفاده از سیستم باربری جانبی از نوع قاب خمشی نمی‌باشد و تنها سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی پانل‌های دیواری است که به صورت دیوار برشی در برابر نیروهای جانبی مقاومت می‌نماید .ازآنجا که این سیستم ،سیستمlarge panel با به کارگیری بتن سبک سازه ای و لایه عایق حرارتی در کارخانه می‌باشد لذا به نظر می‌رسد ضمن کاهش وزن دیواره‌ها رفتار مطلوب‌تری در مقابل انبساط و انقباض را دارا باشد .
مصالح اصلی مصرفی دراین سیستم شامل :سیمان ،میلگرد،پوکه صنعتی (پوکه لیکا)،پلی استایرن و گاز طبیعی برای عمل آوردن بتن بوده و کلیه مصالح در داخل کشور قابل تأمین است .
عایق حرارتی دیوارها از طریق استفاده از یک لایه ملات سیمان و پلی استایرن که در کارخانه به هنگام ساخت دیوارها بر روی لایه بیرونی دیوارهای خارجی اجرا می‌شود ،تأمین می‌شود .از آنجایی که ضریب انتقال حرارت بتن سبک از بتن معمولی کمتر است ،لذا به نظر می‌رسد که عایق حرارتی سیمان و پلی استایرن به همراه بتن سبک تأمین می‌شود .این سیستم در طبقه بندی صرفه جویی زیاد در مصرف انرژی قرار داشته و در تمام مناطق ایران قابل استفاده است .مصالح به کار گرفته شده در این نوع از ساختمان از مقاومت خوبی در مقابل آتش سوزی برخوردار هستند.این سیستم همچنین جوابگوی نیاز صدابندی بر اساس مقررات ملی ساختمان می‌باشد .
این سیستم در زمینه های انرژی ، حریق، آکوستیک و سازه ؛در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ،مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده، مجاز می‌باشد.
 

پیوست ها

  • ساختمان های بتن &#.pdf
    539.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
اجراي ساختمانهاي بتني به روش قالب تونلي
رضا خداداديان
فوق ليسانس عمران و كارشناس واحد تحقيق و توسعه شركت مهندسي مشاور ايران

چکيده
:
اهميــت و اولــويــت مــوضــوع مسکــن و صنعـــت ساختمان در برنامه هاي توسعه کشور، ضرورت بکارگيـري تکنـولـوژي هـاي جـديـد درزمينـه ارتقـاء کيفي و کمي بخش مسکن را متذکرمي شود. بديـن منظـور مطـالعــه و بــررســي شيــوه هــاي طــرح و سـاخـت در دنيـا بـا هـدف بکـارگيــري سيستمهــاي نـويـن ساخت مــي تــوانــد جــوابگــوي بخشــي از نيازهاي موجود بازار مسکن در کشور باشد.
همچنين کشور ايران به عنوان يکي از کشور هاي زلزله خيز در جهان در طي ساليان گذشته همواره در معرض زلزله هاي ويران کننده قرار داشته است که اين شرايط باعث مي گردد مساله ايمن سازي ساختمان ها در مقابل زلزله در اولويت ويژه انبوه سازان قرار گيرد. به همين منظور استفاده از روشهاي جديد صنعتي با تکنولوژي جديد با رعايت آخرين استاندارد هاي فني و مقررات ملي ساختماني ايران و پيروي از سياست هاي دولت و وزارت محترم مسکن و شهر سازي در رعايت الگوي ساخت و ساز در دستور کار متوليان امر مسکن مي باشد. يکي از اين روشها اجراي ساختمان بتني به شيوه قالب تونلي و پانلي است که ضمن افزايش سرعت اجرا، عملکرد سازه در برابر زلزله بسيار بهبود يافته و هزينه تمام شده نيز کاهش مي يابد.

واژه هاي کليدي
:
قالب تونلي کلاسيک TRTF، قالب تونلي مدولار، نمودارپيشرفت کار و زمان بندي


مقدمه
:
يکي از روشهاي صنعتي که هم اکنون توسط تعداد زيادي از انبوه سازان بزرگ کشور هاي مجاور نظير ترکيه و حتي کشورعزيزمان ايران مورد استفاده قرار مي گيرد، اجراي اسکلت بتني با استفاده از قالبهاي تونلي است. از اين سيستم براي ساخت بناهاي تمام بتن، با ساخت همزمان سقف و ديوارها اعم از اصلي و فرعي و همچنين تعبيه کليه بازشوهاي درب و پنجره و لوله هاي توکار، جعبه هاي کليد و پريز و برق و ديگر تاسيسات ساختماني لازم، استفاده مي شود که در اين خصوص ذيلاَ به معرفي سيستم کلاسيک و ذکر بخشي از مزايا و دستورالعملهاي اجرايي آن مي پردازيم. (سيستم قالب تونلي مدولار مدل جديد قالب هاي تونلي بودهکه موجب سهولت و سرعت در اجرا و داراي قابليت هاي متعددي نسبت به سيستم کلاسيک ميباشد).

طرح
مساله:
هدف از نوشتار حاضر توجه به يکي از راهکارهاي نوين و مناسب در ساخت و ساز انبوه مي باشد؛تا بتوان با بهره گيري از آن ضمن افزايش سرعت پيشرفت فيزيکي ، کاهش نيروي انساني و امنيت بيشتر سازه، در نهايت بازگشت سرمايه و سود متعارف را در فاصله زماني کوتاه تر امکان پذير نمود.

معرفي" سيستم قالب تونلي
کلاسيک" TRTF
در اين روش سازه اي قالب تونلي از نوعي قالب فلزي به شکل تونل جهت قالب بندي يکپارچه ديوار و سقف بتني هرطبقه استفاده مي گردد. بطوري که اسکلت بتني ساختمان فقط شامل ديوار هاي بتني برشي وسقف هاي دال بتني بوده و فاقد هرگونه اعضاي سازه اي معمول نظير تير و ستون است که پس از يک مرحله بتن ريزي (در يک روز) با گذشت 2 روز، با قرار دادن شمع در طبقه مذکور، امکان قالب برداري و انتقال به طبقه بالاتر وجود داشته و اسکلت يک طبقه به طور کامل به دست مي آيد. سيستم قالب تونلي که در سازه ها به کار برده مي شود موجب استفاده بهينه از مساحت مفيد زير بنا مي گردد. همچنين اين سيستم مقاومترين سيستم سازه اي در برابر زلزله مي باشد. به دليل اينکه ديوارهاي بتني برشي و سقفهاي بتني ونيز بتن ريزي بدون وقفه اين دو عضو قائم و افقي يکپارچگي سازه را به وجود مي آورد لذا اين روش ساخت مناسبترين سيستم براي مناطق زلزله خيز مي باشد. از ديگر مزيتهاي اين روش مقاومت ديوارها و سقفهاي بتني در برابر آتش سوزي است. در سيستم قالب تونلي اجراي ديوارها و سقف در يک مرحله با هم انجام و بر اين اساس سازه به صورت يکپارچه ساخته مي شود. اين سيستم مزاياي زيادي در مقايسه با ديگر روشهاي متداول ساخت دارد از جمله اين که موجب کاهش هزينه و کوتاه نمودن دوره ساخت نسبت به روشهاي متداول مي شود. زمان کمتر در دوران ساخت از به هدر رفتن نيروي کار و درگير بودن سرمايه در دوره زماني طولاني جلوگيري مي نمايد و نهايتاَ باعث کاهش هزينه ها ميشود. قابليت استفاده از قالبها براي چند صد مرتبه نصب و بتن ريزي موجب سرشکن شدن وکاهش سرمايه گذاري و پائين آوردن هزينه هاي ساخت مي گردد. به گونه اي که يک گروه متشکل از 8 يا 9 نفر در يک روز کاري ضمن نصب قالب و بتن ريزي يک واحد آپارتمان ينسبتاَ بزرگ را به سهولت به انجام برسانند.

مزاياي سيستم تونلي

-1 سرعت در اجرا و صرفه جويي در هزينه تمام شده
نمودارهاي پيشرفت کار و زمان بندي اجراي اسکلت و عمليات تکميلي در سازه هاي تونلي مؤيد سرعت بسيار زياد عمليات ساخت درمقايسه با سازه هاي معمولي مي باشد. اين سرعت اجرا معلول عوامل مختلفي است که اهم آنها به شرح زير مي باشد :
1-1 با توجه به مشخص بودن تعداد ست هاي قالب تونلي و دوره زماني دقيق و سيستماتيک عمليات آرماتور گذاري، امکان قالب بندي وبتن ريزي وجود داشته و تاخيرات زماني خصوصاَ در بخش اسکلت به حداقل ممکن مي رسد و اين روش در مقايسه با عمليات قالب بندي، آرماتور بندي، بتن ريزي و قالب برداري ستونها، تير ها و سقف ها در ساختمان هاي بتني معمول بسيار سريع تر است.
2-1 در سيستم قالب تونلي هم زمان باآرماتور بندي ديوارها و سقف ها، بخش عمده اي (در حدود 70 درصد) از لوله و قوطيگذاري هاي برقي و غلاف هاي تاسيساتي صورت گرفته و در نتيجه عمليات شيار زني روي سقف و ديوار، (در ساختهاي سنتي) جهت جاگذاري لوله و قوطي برق حذف مي گردد که اين خود باعث کاهش زمان و هزينه هاي بعدي مي شود.
3-1 به دليل يکپارچه بودن ديوارها و سقفها و وجود ديوارهاي برشي فراوان در اين نوع از سازه ها عليرغم مقاومت بسيار بالا درمقابل نيروي زلزله ميزان آرماتور مصرفي در مقايسه با سازه هاي بتني معمولي، 20 الي 30درصد کمتر مي باشد که صرفه جويي قابل توجهي در هزينه تمام شده خواهد بود. (باتوجه به بالا رفتن قيمت جهاني فولاد در سالهاي اخير، کاهش فولاد مصرفي تعيين کننده است.(
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=137343&d=1361108028
4-1ازآنجايي که ديوارهاي بتني در سازه هاي بتني قالب تونلي علاوه بر نقش باربري به عنوان ديوارهاي جداکننده اصلي و حتي جداکننده هاي داخلي نيز عملکرد دارند لذا ديوارچيني و تيغه بندي ساختمان در حدود 60درصد تقليل يافته و به تبع آن در مدت زمان اجراي تيغه ها و هزينه هاي مربوطه صرفه جويي قابل ملاحظه اي مي شود. 5-1 عليرغم سرمايه گذاري اوليه درساخت و تامين قالبهاي تونلي، به دليل سهولت در قالب بندي و قالب برداري با استفاده از جرثقيلهاي برجي و امکان استفاده از آنها در پروژه هاي متعدد (دوام و طول عمرزياد قالبها)، کاهش چشمگيري در هزينه هاي قالب بندي و هزينه هاي بالا سري و نهايتاَ هزينه هاي تمام شده صورت مي گيرد.
6-1 با توجه به عبور لوله هاي برق در ضخامت سقف (در حدود 15 سانتيمتر) در صورت امکان استفاده از لوله هاي تک لايه ياچند لايه پليمري در ضخامت کف سازي ها (حدود 5 تا 6 سانتيمتر) کاهش چشمگيري در وزن ساختمان و هزينه تمام شده صورت مي گيرد.
7-1 به دليل ايجاد سطوح صاف و صيقلي ديوارها و سقفهاي بتني در اين سيستم، عمليات نازک کاري شامل گچ و خاک و سفيدکاري روي ديوارها و سقفهاي بتني کاملاَ حذف گرديده و ميتوان مستقيماَ روي آنها را نقاشي نمود که اين قابليت صرفه جويي فراواني در هزينه هاي تمام شده و زمان اجراي کار درپي دارد.
8-1 بطور کلي مقايسه هزينه ساختمان با قالب تونلي و اسکلت بتني متداول به شرح ذيل است:
الف: هزينه مصالح مصرفي:
اين سيستم نسبت به سيستم رايج 15% هزينه کمتري دارد.
ب: دستمزد و اجرا:
با توجه به پيچيده تر بودن اين سيستم ونياز به آموزش تخصصي نيروي انساني، دستمزد اجراي اين روش 11% بيشتر است.
ج: هزينه ماشين آلات :
روش قالب تونلي ، اجراي همزمان ديوار و سقف مي باشد که با توجه به حجم بتن ريزي و قالب هاي وسيع مورد استفاده در يک مرحله بتن ريزي ، نياز به ماشين آلات بيشتري را مي طلبد . در ارزيابي داخلي انجام شده ، براي ساختمان 4 يا 5 طبقه ، اين هزينه حدود 12% و براي ساختمان 10 طبقه حدود 9% بيشتر از هزينه ماشين آلات در اسکلت بتني مي باشد . هزينه مصالح ، اجراي ديوارها، سقفها و سفيد کاري :
با توجه به اين که بسياري از ديواهاي ساختمان در زمان اجراي اسکلت قالب تونلي تأمين مي گردد هزينه آن به مراتب پايين تر از سيستم اسکلت بتني ااست ) حدود 68% کمتر از سيستم بتني 5 طبقه و حدود 45% کمتر از سيستم بتني 10 طبقه مي باشد).
هزينه مصالح ، اجراي ديوارها ، سقف کاري و سفيد کاري :
در اين سيستم بسياري از ديوارهاي ساختمان در زمان اجراي اسکلت و قالب بندي ساخته مي شوند . بنابراين هزينه تمام شده به مراتب پايين تر ازسيستم اسکلت بتني مي باشد ( حدود 68% کمتر از اسکلت بتني در بناهاي ده طبقه و 75% کمتر در بناهاي ده طبقه(
در نهايت جمع کل هزينه ها با توجه به حجم عمليات مختلف سيستم قالب بتني حدود 18% هزينه کمتري نسبت به اسکلت بتني دارد . لازم به ذکر است خواب سرمايه ناشي ازسرعت اجراي سيستم قاب بتني که حدودا ً سه برابراجراي ساختمان با سيستم تونلي در نظر گرفته شود که خود عامل مهمي در کاهش هزنه تمام شده پروژه مي باشد.
-2 مقاومت بسيار مناسب در برابرزلزله
1-2 در روش تونلي به دليل اتصال مستقيم دال سقفها به ديوارهاي اطراف و سطح گسترده اتصال آنها عملاَ حالت تمرکز تنشدر محل اتصال تيرها و ستونها نظير سازه هاي بتني معمولي وجود نداشته و سازه به صورت کاملاَ يکپارچه در مقابل نيروي جانبي زلزله مقاوت مي کند و خطرات آسيبهاي سازه اي در مقاطع بحراني اطراف گره ها نظيرساختمانهاي بتني معمولي وجود ندارد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=137344&d=1361108030
2-2به دليل سختي فوق العاده زياد اين نوع سازه عملاَ سختي ديوارهاي غير سازه اي پرکننده تاثير قابل توجهي در سختي کل سازه که هنگام آناليز و طراحي مفروض بوده نخواهد داشت و نتيجه آناليز اوليه کاملاَ قابل اعتبار است. 3-2 تغييرات سختي طبقات سازه درارتفاع يک ساختمان از مباحث مهم در آيين نامه 2800 مي باشد که با توجه به تيپ بودن اسکلت و مقاطع سازه در طبقات در سيستم تونلي، تغييرات سختي در ارتفاع نامحسوس بوده و توزيع نيروهاي زلزله در ارتفاع بسيار منظم تر صورت مي گيرد. در هر حال پيش بيني مي شود در صورت وقوع زلزله هاي مخرب و شديد به دليل يکپارچگي ديوارها و سقفها و وجود شبکه آرماتوربندي در جدار ديوار و سقف به صورت کاملاَ يکنواخت حتي در صورت آسيبهاي جدي سازه بتني، امکان ويران شدن ساختمان و ريزش آوار ديوار و سقف روي بهره برداران وجود نداشته و تلفات انساني به حداقل ممکن خواهد رسيد.
3- سهولت در اجرا و نظارت سازه
با توجه به سادگي شبکه آرماتوربندي ديوارها و سقفها و تکرار آنها در طبقات با تهيه نقشه هاي کارگاهي براي لوله و قوطي گذاري برق و اسليو گذاري تاسيساتي و محل بازشوهاي ديواري و سقفي، اجراي کار و نظارت فني بسيار دقيق و با سهولت خواهد بود.
4- عايق بندي حرارتي و صوتي ساختمان
عايق بندي ها در پروژه هاي سازه تونلي به سهولت امکان پذير بوده به طوري که استفاده از عايق پلي رول زير ضخامت کف سازي ها و استفاده از تکنيکهاي جديد نما سازي همراه با عايق پلي اورتان روي سطوح خارجي ديوارها و سقف بام سبب رعايت مقررات ملي، آسايش بهره برداران و صرفه جويي ملي در مصرف انرژي مي شود.
تاييديه وزارت مسکن و شهرسازي مرکز تحقيقات ساختمان ومسکن جمهوري اسلامي ايران
هفتمين گزينه در فناوريهاي تاييد شده در راستاي جزء 2-6 بند "د" تبصره6 قانون بوجه1386 کل کشور سيستم موسوم به تونلي است که يکي از روشهاي مورد استفاده براي اجراي ساختمان هاي با سيستم باربر ديوار و سقف بتني است. ازآن جا که اجراي قالب بندي سقف و ديوار به صورت سلولي و هم زمان انجام مي شود به نام تونلي مرسوم است. در سيستم اجراي تونلي، ديوارها و سقف ها ي بتن مسلح به صورت همزمان آرماتوربندي، قالب بندي و بتن ريزي مي شوند. اين روش، ضمن افزايش سرعت و کيفيت اجرا، عملکرد سازه اي و رفتار لرزه اي مجموعه سازه را به لحاظ يکپارچگي اعضا و اتصالات آن ها به نحو چشمگيري بهبود مي بخشد.
قالب هاي مورد استفاده، به اندازه تقريبي ابعاد فضاها هستند. براي قالب بندي يا قالب برداري، نياز به تبديل آن ها به ابعاد کوچک نيست و با همان ابعاد اوليه و به صورت يکپارچه از فضا خارج مي شوند. خروج قالبهاي تونلي، پس از بتن ريزي ديوار و سقف و گيرش اوليه بتن، با فاصله دادن قالب ها از جداره هاي بتن ريزي شده (قالب برداري) وبا حرکت افقي روي چرخ يا غلتک صورت مي گيرد. جدار هايي که با استفاده از اين روش اجرا مي شوند جدارهاي اصلي داخلي و بعضي جدارهاي خارجي (جانبي) هستند.
سازه ساختمان هاي اجرا شده با سيستم تونلي،سازه اي نسبتا شناخته شده است و از ديدگاه عملکرد لرزه اي اشکال عمده اي ندارد. تجربه زلزله هاي گذشته رفتار مناسب سازه اين ساختمان ها را نشان داده است.
درساختمان هاي اجرا شده با اين روش، در برخي موارد، براي افزايش سهولت و سرعت اجرا، اجراي غير سازه اي مانند ديوارهاي جدا کننده،پله ها و پانل هاي نما به صورت پيش ساخته در نظر گرفته مي شوند و پس از تکميل سازه اصلي، به آن متصل مي شود که اين امردر مورد سازه پله ها توصيه نمي شوند.
با انجام مديريت صحيح در اجرا و با استفاده از فناوري هاي روز و به کار گيري فناوري در تسريع گيرش و افزايش مقاومت بتن، مي توان سرعت اجرا را به طور چشمگيري افزايش داد. هم اکنون، با استفاده از روش تونلي، انبوه سازان با برنامه ريزي اجراي يک طبقه در دو روز، مجتمع هاي مسکوني بزرگ را مي سازند. از معايب اين روش، محدوديت در طراحي فضا هاي داخلي است، و لازم است طراحي برطبق محدوديت هاي اجرا در خصوص ابعاد قالب و قالب گذاري و به صورت مدولار انجام شود.
در ساختمان هاي اجرا شده به روش تونلي، ابتدا آرماتوربندي و تعبيه مسير هاي تاسيسات مکانيکي و برقي در ديوارها انجام مي شود وهم زمان با اقدامات، قالب بندي بازشوهاي مورد نياز براي تاسيسات و در و پنجره اجرا مي شود. قالب هاي دو طرف ديوار را به صورت پشت به پشت، قالب بندي مي کنند و با قرار گرفتن قالب هاي متوالي در کنار هم، بدون قالب واسط سقفي يا همراه با آن ، مجموعه قالب عادي ديوار وسقف را تشکيل مي دهند.
در مرحله بعد، آرماتوربندي سقف و جاگذاري مسير هاي برق انجام مي شود و قالب هايي براي خالي ماندن محل داکت ها و ديگر حفره هاي لازم در سقف نصب مي شود.در ادامه، بتن ريزي سقف ها و ديوارها به صورت يکپارچه و در يک مرحله انجام مي شود. اجراي جدارهاي بتني پرداخت شده، نياز به نازک کاري بر روي سطوح آن ها را برطرف مي کند. اين روش اجرا، در مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن، مورد ارزيابي قرارگرفته و کاربرد آن، در حيطه الزامات ارائه شده، مجاز است.
الزامات طراحي و اجراي ساختمان هاي بتن آرمه با شيوه قالب تونلي

  1. مبناي کلي طراحي اين سيستم مطابق با ساختمان هاي بتن مسلح از نوع ديوار باربر صورت گرفته و شيوه اجراي آن به روش قالب هاي تونلي انجام مي شود.
  2. اجراي اين سيستم در کليه پهنه هاي لرزه خيزي ايران (مطابق استاندارد 2800) حداکثر تا 15 طبقه يا 50 متر از تراز پايه بلامانع است.
  3. طرح لرزه اي و سازه اي به ترتيب بر اساس آخرين ويرايش استاندارد 2800 ايران و آيين نامه آبا ( يا آيين نامه ACI 318-05 و ويرايش هاي بعد از آن) انجام گيرد.
  4. رعايت ضوابط مربوط به شکل پذيري متوسط و زياد متناسب با لرزه خيزي مناطق مختلف ايران مطابق استاندارد 2800 الزامي است.
  5. منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع ضروري است.
  6. به کارگيري حداکثر دهانه 5/5 متر براي سقف، حداکثرخالص 3 متر (بدون احتساب ضخامت سقف) و حداقل ضخامت 15 سانتي متر براي ديوار هاي هرطبقه در اين سيستم مجاز است.
  7. سطح مقطع اسمي ديوارهاي سازه اي در هر جهت بايدحداقل 3 در صد سطح زير بناي طبقه باشد.
  8. سطح مقطع اسمي ديوارهاي سازه اي يکجهت مي بايست حداقل 80 در صد جهت ديگر باشد.
  9. رعايت حداقل مقاومت فشاري نمونه استوانه اي 25 مگاپاسکال براي بتن سازه اي و حداقل تنش تسليم 400 مگاپاسکال براي فولاد الزامي است.
  10. در نظر گرفتن ملاحظات خاص در پلان معماري، جهت بستن و بازکردن قالب هاي تونلي ضروري است.
  11. قالب برداري اجزاي سازه اي بايد مطابق مبحث نهم مقررات ملي ساختمان صورت گيرد.
  12. استفاده از موارد افزودني شيميايي (روان کننده،فوق روان کننده و افزودني هاي تسريع کننده گيرش بتن) بايد مطابق با مقررات ملي ساختمان و يا ساير مراجع معتبر بين المللي است، هم چنين نوع و ميزان مصرف آن ها بر مبناي مشخصات اجرايي و اقليمي کشور انتخاب شود.
  13. در شرايط اقليمي مختلف، بايد تمهيدات لازم در طراحي و اجراي ساختمان ها در نظر گرفته شود.
  14. طراحي و اجراي جزييات مناسب در محل اتصال ديوار هاي غير سازه اي به منظور عدم مشارکت درسختي جانبي سازه الزامي است.
  15. لحاظ کردن جزييات دقيق مسير و محل نصب کليه اقلام تاسيسات برقي و مکانيکي در مرحله طراحي و اجرا ضروري است.
  16. در نظرگرفتن تمهيدات و تجهيزات لازم جهت اجراي بتن ريزي يکپارچه ديوارها و سقف در هر طبقه ضروري است.
  17. تمهيدات لازم در اجراي نازک کاري و نما سازي بر روي سطوح بتني، مي بايستي در مراحل طراحي و اجرا در نظر گرفته شود.
  18. عايق کاري حرارتي جداره هاي خارجي ساختمان مطابق الزامات مبحث 19 مقررات ملي ساختمان الزامي است.
  19. رعايت مبحث سوم مقررات ملي ساختمان در خصوص حفاظت ساختمان ها در مقابل حريق و همچنين الزامات نشريه شماره 444 مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت جداره ها در مقابل حريق با در نظر گرفتن تعداد طبقات، ابعاد ساختمان،کاربري و وظيفه عملکردي عنصر ساختماني ضروري است.
  20. صدابندي هوابرد جداکننده هاي بين واحد هاي مستقل و پوسته خارجي ساختمان و صدا بندي سقف بين طبقات بايد مطابق مبحث هجدهم مقررات ملي ساختمان تامين شود.
منابع:
طاحوني، شاپور، راهنماي قالب بندي ساختمانهاي بتن آرمه، 1382
دفتر تدوين و ترويج مقررات ملي ساختمان، طرح واجراي ساختمانهاي بتن آرمه، 1385
انبوه سازي مسکن، نشريه فرايند معماري شماره 6، 1386
 

پیوست ها

  • 1-1.jpg
    1-1.jpg
    55.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • reza khodadadian_fa_news7_image2.jpg
    reza khodadadian_fa_news7_image2.jpg
    37.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
سيستم قالب تونلي


سعيد اسعدي – کاشناسي عمران
وحيد صوفي – کارشناس ارشد معماري و مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد کليبر

چکيده:

صنعت ساختمان عليرغم پيشينه دراز مدتي که در کشور ما دارد، بر خلاف ديگر کشورهاي پيشرفته ويا در حال پيشرفت، نقش پررنگي را در برنامه مسکن سازي کشور ايفا نکرده و توليد صنعتي ساختمان از ديدگاه مجريان طرح ها و مصرف کنندگان هنوز جايگاه شايسته خود را بدست نياورده است. با اين توصيفات به نظر مي رسد امروز هدف اصلي در صنعت ساختمان و به ويژه انبوه سازي مسکن ساخت صنعتي و خلاقيت و نوآوري در روشهاي ساخت و ساز مي باشد در اين راستا آشنايي با سيستم هاي نوين و به کارگيري صحيح و اصولي آنها مي تواند نقش موثري در نيل به اين هدف ايفا نمايد. در اين گزارش، سعي در معرفي يک سيستم مناسب با مزايايي چون سرعت اجرايي بالا در کمترين زمان و هزينه کم بوده است که در صورت به کارگيري در ساخت و ساز انبوه بستر مناسبي براي ارتقاي کمي و کيفي اين امر در سطح کشور فراهم خواهد شد.

واژگان کليدي: قالب تونلي، سقف و ديوار بتني يکپارچه، سرعت اجرايي بالا، کاهش زمان، کاهش هزينه

مقدمه

کشور ايران به عنوان يکي از کشورهاي زلزله خيز جهان در طي ساليان گذشته همواره درمعرض زلزله هاي ويران کننده قرار داشته است که اين شرايط باعث مي گردد مسئله ايمن سازي ساختمانها در مقابل زلزله در اولويت ويژه انبوه سازان قرار گيرد.
به همين منظور استفاده از روش نوين صنعتي با تکنولوژي جديد با رعايت آخرين استانداردهاي فني و مقررات ملي ساختمان ايران و پيروي از سياستهاي دولت و وزارت محترم مسکن و شهرسازي در رعايت الگوي ساخت و ساز در دستور کار متوليان مسکن مي باشد.
يکي از روشهاي صنعتي که هم اکنون توسط تعداد زيادي از انبوه سازان بزرگ کشورهاي مجاور نظير ترکيه و حتي کشور عزيزمان ايران مورد استفاده قرار ميگيرد، اجراي اسکلت بتني با استفاده از قالبهاي تونلي است. شرکت سرمايه گذاري مسکن نيز با هدف استفاده از سيستم هاي ساختماني نوين و به منظور بهبود کيفي و کمي محصول نهايي خود، اجراي اسکلت بتني با سيستم قالب تونلي را مورد استفاده قرار داده است و بيش از سه هزار واحد مسکوني را در شهرهاي تبريز (شهر جديد سهند – پروژه آذران)، کرج، رشت، اراک با اين سيستم اجرا نموده است. در اين خصوص ذيلاَ به معرفي اين سيستم و ذکر بخشي از مزاياي آن مي پردازيم.


معرفي سيستم تونلي و مزاياي آن


معرفي سيستم

در اين روش از نوعي قالب فلزي به شکل تونل جهت قالب بندي يکپارچه ديوار و سقف بتني هر طبقه استفاده مي گردد. به طوري که اسکلت بتني ساختمان فقط شامل ديوارهاي بتني برشي و سقف دال بتني بوده و فاقد هر گونه اجزاي سازه هاي معمول نظير تير و ستون است که پس از يک مرحله بتن ريزي (در يک روز) با گذشت 2 روز امکان قالب برداري و انتقال به طبقه بالاتر وجود داشته و اسکلت يک طبقه به طور کامل بدست مي آيد.

مزاياي سيستم تونلي


1- سرعت در اجرا و صرفه جويي در هزينه تمام شده
نمودارهاي پيشرفت کار و زمان بندي اجراي اسکلت و عمليات تکميلي در سازه هاي تونلي مويد سرعت بسيار زياد عمليات ساخت در مقايسه با سازه هاي معمولي مي باشد. اين سرعت اجرا معلول عوامل مختلفي است که اهم آنها به شرح زير مي باشد:
1-1 با توجه به مشخص بودن تعداد ستهاي قالب تونلي و دوره زماني دقيق و سيستماتيک عمليات آرماتور گذاري، قالب بندي و بتنريزي وجود داشته و تاخيرات زماني خصوصاَ در بخش اسکلت به حداقل ممکن زمان خود مي رسد و اين روش در مقايسه با عمليات قالب بندي، آرماتوربندي، بتن ريزي و قالب برداري ستونها، تيرها و سقفها در ساختمانهاي بتني معمول بسيار سريعتر است.
2-1 در اين سيستم همزمان با آرماتوربندي ديوارها و سقفها، بخش عمده اي (در حدود 70%) از لوله و قوطي گذاري، برقي و غلاف هاي تاسيساتي صورت گرفته و در نتيجه عمليات شيارزني روي سقف و ديوار (در ساختمان سنتي)، جهت جاگذاري لوله و قوطي برق حذف مي گردد که اين خود باعث کاهش زمان و هزينه هاي بعدي مي شود.
3-1 به دليل يکپارچه بودن ديوارها و سقف ها و وجود ديوارهاي برشي فراوان در اين نوع سازه ها عليرغم مقاومت بسيار بالا در مقابل نيروي زلزله ميزان آرماتور مصرفي در مقايسه با سازه هاي بتني معمولي، حدود 30% کمتر مي باشد که صرفه جويي قابل توجهي در هزينه تمام شده خواهد بود (با توجه به بالا رفتن قيمت جهاني فولاد در سالهاي اخير، کاهش فولاد مصرفي تعيين کننده است).
4-1 از آنجايي که ديوارهاي بتني در سازه هاي بتني علاوه بر نقش باربري به عنوان ديوارهاي جداکننده اصلي و حتي جداکننده هاي داخلي نيز عملکرد دارند لذا ديوارچيني و تيغه بندي ساختمان در حدود 60% تقليل يافته و به تبع آن در مدت زمان اجراي تيغه ها و هزينه هاي مربوطه صرفه جويي قابل ملاحظه اي مي شود.
5-1 عليرغم سرمايه گذاري اوليه در ساخت و تامين قالبهاي تونلي، به دليل سهولت در قالب بندي و قالب برداري با استفاده از جرثقيلهاي برجي و امکان استفاده از آنها در پروژه هاي متعدد (دوام و طول عمر زياد قالب ها)، کاهش چشمگيري در هزينه هاي قالب بندي و هزينه هاي بالاسري و نهايتاَ هزينه هاي تمام شده مي شود.
6-1 با توجه به عبور لوله هاي برق در ضخامت سقف بتني (در حدود 15 سانتي متر) در صورت امکان استفاده از لوله هاي تک لايه يا چند لايه پليمري در ضخامت کف سازي ها (حدود 5 تا 6 سانتي متر) کاهش چشمگيري در وزن ساختمان و هزينه هاي تمام شده صورت مي گيرد.
7-1 به دليل ايجاد سطوح صاف و صيقلي ديوارها و سقفهاي بتني در اين سيستم، عمليات نازک کاري شامل گچ و خاک و سفيدکاري روي ديوارها و سقفهاي بتني کاملاَ حذف گرديده و مي توان مستقيماَ روي آنها را نقاشي نمود که اين قابليت صرفه جويي فراواني در هزينه هاي تمام شده و زمان اجراي کار در پي دارد.
8-1 با توجه به سرماي شديد زمستان در منطقه آذربايجان معمولاَ بتن ريزي در اکثر پروژه ها متوقف مي گردد ولي در اين سيستم با اجراي تمهيداتي از قبيل ساخت و نصب هيترهاي برقي فن دار در داخل تونلها امکان اجراي بتن ريزي در دماي 18- درجه سانتيگراد نيز را فراهم مي کند.

2- مقاومت بسيار خوب در برابر زلزله (مزيت فني)

1-2 به دليل اتصال مستقيم دال سقفها به ديوارهاي اطراف و سطح گسترده اتصال آنها عملاَ حالت تمرکز تنش در محل اتصالات تيرها و ستونها نظير سازه هاي بتني معمولي وجود نداشته و سازه به صورت کاملاَ يکپارچه در مقابل نيروهاي جانبي زلزله مقاومت مي کند و خطرات آسيبهاي سازه اي در مقاطع بحراني اطراف گره ها نظير ساختمانهاي بتني معمولي وجود ندارد.
2-2 به دليل سختي فوق العاده زياد اين نوع سازه ها عملاَ سختي ديوارهاي غيرسازه اي پر کننده تاثير قابل توجهي در سختي کل سازه که هنگام آناليز و طراحي مفروض بوده نخواهد داشت و نتيجه آناليز اوليه کاملاَ قابل اعتبار است.
3-2 تغييرات سختي طبقات سازه در ارتفاع يک ساختمان از مباحث مهم در آيين نامه 2800 مي باشد که با توجه به تيپ بودن اسکلت و مقاطع سازه در طبقات در اين سيستم، تغييرات سختي در ارتفاع نامحسوس بوده و توزيع نيروهاي زلزله در ارتفاع بسيار منظم تر صورت مي گيرد. در هر حال پيش بيني مي شود در صورت وقوع زلزله مخرب و شديد به دليل يکپارچگي ديوارها و سقفها و وجود شبکه آرماتور بندي در جدار ديوار و سقف به صورت کاملاَ يکنواخت حتي در صورت آسيبهاي جدي سازه بتني، امکان ويران شدن ساختمان و ريزش آوار ديوار و سقف روي بهره برداران وجود نداشته و تلفات انساني به حداقل ممکن خواهد رسيد.
4-2 با توجه به اينکه سيستم قالبهاي تونلي، سيستم ديوارهاي باربر ميباشد سختي مورد نياز براي کنترل تغيير مکان جانبي سازه و تامين محدوديت هاي آيين نامه اي با توجه به سختي زياد ديوارها به راحتي تامين مي گردد و در مقابل چون شکل پذيري اين نوع سيستم نسبت به سيستمهاي قاب خمشي کمتر است براي تامين شکل پذيري مورد نياز از تيرهاي رابط بين ديوارهاي سازه هاي مجاور استفاده شده است تا شکل پذيري سازه افزايش يابد. ( با تشکيل مفاصل پلاستيک در اين تيرها و جذب انرژي زلزله)

3- سهولت در اجرا و نظارت سازه
با توجه به سادگي شبکه آرماتوربندي ديوارها و سقفها و تکرار آنها در طبقات با تهيه نقشه هاي کارگاهي براي لوله و قوطي گذاري برق و اسليو گذاري تاسيساتي و محل بازشوهاي ديواري و سقفي، اجراي کار و نظارت فني بسيار دقيق و با سهولت خواهد بود.
4- عايق بندي حرارتي و صوتي ساختمان
عايق بندي ها در پروژه هاي سازه تونلي به سهولت امکان پذير بوده بطوريکه استفاده از عايق پلي رول زير ضخامت کف سازي ها و استفاده از تکنيکهاي جديد نماسازي همراه با عايق پلي اورتان روي سطوح خارجي ديوارها و. سقف بام سبب رعايت مقررات ملي، آسايش بهره برداران و صرفه جويي ملي در مصرف انرژي مي شود.

5- خصوصيات معماري
در اين سيستم به علت مدولار بودن مي توان با قرار دادن تونلها در کنار يکديگر به طراحي هاي معماري متنوعي دست يافت و با ايجاد بازشوهاي مناسب ارتباط منطقي بين فضاها را برقرار کرد. امنيت بالا از لحاظ سازه اي و استفاده از مصالح متنوع نازک کاري در طراحي داخلي واحدها، دست به دست هم داده و آرامش و آسايش را براي مصرف کنندگان به همراه خواهد آورد.
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مقاله:روش ساخت قالب های تونلی برای مسکن

نویسنده:مهندس محمد رضا صابری
منبع:icivil
 

پیوست ها

  • ghaleb-tunel.rar
    3.7 مگایابت · بازدیدها: 0
  • Like
واکنش ها: mpb

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
این سیستم یکی از بهترین روشهای ساخت و ساز صنعتی است و از ابتدا در کشورهایی که با مشکل زلزله روبرو بودند مورد توجه قرار گرفت ،همچنین در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ترکیه، مالزی و ... بویژه جهت احداث ساختمانهای بلند مرتبه، استفاده از این روش بسیار متداول می باشد.روش قالب تونلی، مانند دیگر روش های ساخت صنعتی، در چهارمعیار کاهش زمان ، کاهش هزینه، ارتقاء کیفیت و امنیت کارکنان توجیه پذیر می باشد.با همکاری شرکت سرمایه گذاری مسکن و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اطلاعات فنی مربوط به فناوری ساخت قالب تونلی در اختیار مركز قرار گرفت و با ارزیابی دقیق صورت گرفته توسط آن، سیستم قالب تونلی جزء 15فناوری نوین و برترمورد تایید و معرفی قرار گرفت.






قالب تونلی ؛ اجرای ساختمانهای باسیستم بار بر دیوار و سقف بتنی است که دیوار ها و سقف ؛ با بتن ریزی یکپارچه و هم زمان احداث می شود.قالب های مورد استفاده (به شکل
) می باشدکه بصورت پشت به پشت ( به شکل
) در دو طرف دیوار و بخشی از سقف ها را قالب بندی می کند و با قرار گرفتن قالب های متوالی در کنار هم ؛ بدون قالب واسط
سقفی (
) یا همرا با آن(
) مجموعه قالبهای دیوار و سقف را تشکیل می دهند.


در این سیستم جهت قالب بندی و قالب برداری سریعتر و بهتر ؛ رامکا در راستای دیوار ها اجرا می شود.
رامکا عبارتست از قالبهای نواری به ارتفاع10 سانتیمتر که جهت قالب گذاری و قالب برداری سریعتر و اسانتر قالب تونلی در مسیر حاشیه پایینی دیوار و قبل از ان گذاشته ؛ بتن ریزی و قالب برداری میگردد.
بدین صورت که ابتدا آرماتور های انتظار دیوار اجرا شده سپس قالب های رامکا در امتداد مسیر دیوار ها بسته شده و پس از بتن ریزی و قالب برداری رامکا ؛ آرماتور بندی دیوار ها در امتداد میلگردهای انتظار ادامه می یابد.)بتنریزی هر طبقه با رامکای طبقه فوقانی بصورت یکپارچه اجرا میشود)
تعبیه قوطیهای برق برای نصب کلید و پریز و لوله کشیهای مربوطه نیز از مراحل پیش از قالب بندی دیوار هاست .

در این روش اسلیوهای تاسیسات مکانیکی و محل داکتها در سقف و دیوار اجرا می شود و عبور لوله های مربوطه از بارشوهایی که پیش از بتن ریزی در آنها تعبیه شده ؛ انجام می شود .پس از آن قالب ها توسط جرثقیل و نیروی انسانی مربوطه به محل انتقال یافته و در مکان دقیق (توسط تیم نقشه برداری ) قرار می گیرد .سپس بوسیله جک های زیرین قالبها در محل تثبیت شده و خیز منفی به سمت بالا در قالب های سقف ایجاد می شود.تثبیت فاصله قالب های دیوار با استفاده ازspacerوTie-Bolt انجام می شود. پس از این مرحله آرماتوربندی سقف ؛ اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی اجرا می شود .در نهایت بتن ریزی یکپارچه دیوار و سقف انجام شده و پس از طی زمان لازم قالب برداری انجام می پذیرد.لازم به ذکر است برای تسهیل در جابجائی قالب و قالب برداری از یک Platform (سکو)در جلوی قالب طبقات استفاده می شود.
در این روش معمولا از پله های پیش ساخته بتنی استفاده می شود که بوسیله نبشی های سرتاسری به پلیت های انتظار از قبل تعبیه شده در جعبه پله ؛ متصل می گردد. اجرای دیوار های داخلی در اینگونه ساختمان ها به روش های نیمه پیش ساخته انجام می گیرد که ضمن افزایش سرعت و کیفیت ؛ سبکی و اتصال مناسب را نیز به همراه دارد.

ویژگی های سازه ای سیستم ساخت:
1. یکپارچگی سیستم و بهبود رفتار لرزه ای آن بدلیل عملکرد جعبه ای سازه
2. تغییر ماهیت تمرکز تنش از حالت گره ای و متمرکز بصورت گسترده بعلت تبدیل سازه از حالت تیر- ستون – دیوار به حالت دال – دیوار
3. عملکرد سقف سازه بصورت دیافراگم صلب و قابلیت انتقال بارهای قائم و جانبی به دیوارها
4. افزایش درجه نامعینی سازه و تأخیر بیشتر در تشکیل لولاهای پلاستیک در اعضاء و درنتیجه قابلیت تحمل بیشتر نیروها و لنگرها
5. تقارن سازه ای و منظم بودن ساختمان (درارتفاع و پلان)

توصیه های طراحی معماری
1. اندازه دهانه تونلها، به دلیل کنترل تنش سقف و نیز زیادنشدن ضخامت دال بتنی سقف ، بین5/2 تا 5/5 متر توصیه می شود. عمق تونل ها نیز در هر جهت حداکثر8 متر توصیه می شود.
2. در صورت لزوم طراحی پارکینگهای سرپوشیده در پروژه ؛ پیشنهاد میگردد پارکینگها مابین بلوکها و با سازه جداگانه طراحی و پیاده سازی گردد.
3. به دلیل کاهش حجم رایزرها و بازشوهای سقف ، درصورت استفاده از کولر آبی، این تجهیزات در بالکن ها یا فضاهای مشابه در همان طبقه پیش بینی شوند.

مزایای سیستم

  • بالا بودن سرعت ساخت و ساز

  • کنترل دقیق تر کیفیت در مراحل طراحی و ساخت ( قابلیت انطباق با استاندارد ایزو)

  • کاهش کارهای جزئی و همپوشانی فعالیت ها

  • صرفه اقتصادی بیشتر (با درنظرگرفتن سرعت کار)

  • کاهش نیروی انسانی (نسبت به روش های سنتی)

  • قابلیت آموزش سریع و آسان به نیروی انسانی

  • صرفه جویی در منابع (معدنی، انرژی)


ویژگی های اجرایی سیستم :

  • امکان برنامه ریزی دقیق بدلیل سیستماتیک بودن عملیات

  • سرعت اجرایی بالا (بدلیل اجرای همزمان دیوار و سقف )

  • امکان همپوشانی بیشتر فعالیتهای سفت کاری و سازه ودرنتیجه کاهش حجم عملیات سفت کاری

  • کاهش حجم عملیات نازک کاری (بدلیل وجود بتن expose در اغلب سطوح و اجرای سریع اندود در سطوح صاف حاصل (

  • افزایش ایمنی سایت پروژه

  • کاهش ضخامت جداره ها و افزایش فضای مفید

  • اجرای اتصال صحیح سقف به دیوارو عدم تشکیل درز اجرایی

  • استهلاک پایین و عمر طولانی ساختمان در بهره برداری


ویژگی های اقتصادی سیستم :

  • کاهش هزینه نسبت به روشهای رایج ساخت

  • کاهش خواب سرمایه و بازگشت سریعتر آن

  • کاهش حجم نیروی انسانی و هزینه های مربوطه

  • کاهش پرت مصالح

اجرای این پروژه ها از لحاظ مکانی محدودیت خاصی نداشته ولی در صورت اجراء در فضاهای مسطح و غیر شیبدار و با مقاومت بستر مناسب ؛ دارای شرایط مناسبتری از لحاظ ایجاد در سرعت کار و عملیات جابجائی در ماشین الات میباشد.درحال حاضر امکان اجرای این روش تا
16 طبقه در کشور ایران و در سایر کشورها تا حدود60 طبقه منعی نداشته ولی اجرای پارکینگها پیشنهاد میگردد در فضائی جداگانه از بلوکهای مسکونی اجراگردد.

از لحاظ شرایط آب و هوائی نیز علاوه بر مناطق معتدل و چهار فصلی مانعی در اجراء در مناطق فوق العاده سرد و یاگرم نیز نداشته و با در نظر گرفتن تمهیدات لازم ( بالاخص نگهداری بتن و بتنریزی ) امکان اجرا در این مناظق نیز بدست می اید.در اجرای این نوع پروژه ها سه آیتم طراحی مناسب و منطبق با روش مورد استفاده ؛ تامین قالب و ماشین الات متناسب با سیستم وسرعت مورد نیاز اجراء و تعداد قالب تامین شده (به ازای هر نیم ست قالب در بلوکهای بلند مرتبه یک دستگاه تاور کرین و برای بلوکهای 4طبقه نیم دستگاه مدنظر میباشد) و در نهایت آموزش و تامین نیروهای انسانی متخصص در اجرای این روش ؛ مدنظر میباشد.میزان مورد نیاز ایتمهای دوم و سوم فوق الذکر متناسب با تعریف زمانی میتواند متغیر باشد ولی بهترین روش بر اساس تجربیات تعریف پکیچهای 500 واحدی در طرح و تامین حداقل 2 نیم ست قالب (هر نیم ست حدود 55% سطح هر طبقه را پوشش میدهد) برای اجرای آن میباشد که پس از اتمام اسکلت هر پکیچ مرحله بعد آغاز میگردد.از لحاظ کنترل کیفی نیز با توجه به استفاده بیشتر از ماشین الات بجای نیروی انسانی و یکی بودن اندازه در قالبها و تناوب استفاده از انها در اجرا ؛ نیاز کمتری به عوامل نظارت وجود داشته و مشکلات در این زمینه بسیار کمتر در مقایسه با روشهای مشابه میباشد.
زمان لازم برای اجراء :

برای اجرای یک پروژه 1000واحدی در یک منطقه متعادل آب و هوائی زمانی حدود 24 ماه را نیاز داریم (طبق برنامه خطی کلی پیوست) که این زمان شامل اجرای اسکلت (فونداسیون و سقف و دیوار یکپارچه و پله ها) در 13ماه و شروع اجرای سایر ایتمها ی سفتکاری و نازککاری وتاسیسات موازی با پیشرفت اسکلت و اجرای محوطه سازی در 6 ماه انتهائی پروژه میباشد.قابل ذکر است که در صورت اجرای پروژه در مناطق دارای شرایط خاص این مدت زمان دچار تغییر گردیده و حتی در صورت نیاز به افزایش سرعت و اجرا در مدتی کوتاهتر با اضافه نمودن تعداد قالب و ماشین الات و نیروی مورد نیاز و یا تفکیک پروژه به بخشهای کوچکتر و اجرای همزمان بخشها امکان کاهش زمان اجرا وجود خواهد داشت .
اثرات و تاثیرات زیست محیطی :

با توجه به بررسیهای بعمل آمده تابحال اثری سوء در تاثیرات زیست محیطی برای این روش تعریف نگردیده و خوشبختانه تائیدات مرکز تحقیقات مسکن را نیز بهمراه داشته است. ولی از نکات مثبت میتوان کاهش زمان اجرا و همچنین کم شدن میزان ضایعات ساختمانی وپرت مصالح و جلوگیری از اتلاف انرژی و منابع و نهایتا حفظ محیط زیست را ذکر نمود.
سرمایه گذاری مورد نیاز :

برای اجرای چنین پروژه هائی تامین مالی اولیه برای تامین ماشین الات و تجهیزات اجرائی بسیار مورد توجه میباشد . در استفاده از این روش بعلت افزایش میزان ماشین الات نسبت به نیرویانسانی لازم است در شروع کار منابع مالی کافی بابت تامین قالب و ماشین الات پیش بینی گردد.بدیهی است با توجه به سرعت زیاد این روش پیش بینی و تامین بموقع منابع مالی در حین کار مطابقcashflowتعریف شده از اهمیت بالائی برخوردار است.


منبع معماری نیوز
 
بالا