iman_golpur1365
عضو جدید
هنگامی که مردم در مورد کارایی اتومبيل فکر می کنند، معمولاً کلماتی نظير
: اسب
بخار، گشتاور و شتاب صفر تا صد به ذهن شان خطور می کند
بخار، گشتاور و شتاب صفر تا صد به ذهن شان خطور می کند
. ولی اگر راننده نتواند
خودرو را کنترل کند، همه قدرتی که توسط موتور ایجاد می گردد، بدون استفاده است
خودرو را کنترل کند، همه قدرتی که توسط موتور ایجاد می گردد، بدون استفاده است
.
به همين دليل، مهندسين خودرو تقریباً از هنگامی که به فناوری موتورهای احتراق
داخلی چهار زمانه دست پيدا کردند، توجهشان به سيستم تعليق معطوف گردید
به همين دليل، مهندسين خودرو تقریباً از هنگامی که به فناوری موتورهای احتراق
داخلی چهار زمانه دست پيدا کردند، توجهشان به سيستم تعليق معطوف گردید
.
کار تعليق خودرو، در به حداکثر رسانيدن اصطکاک بين لاستيک و سطح جاده، برای
فراهم آوردن هدایت پایدار، دست فرمان خوب و اطمينان از اینکه سرنشينان در راحتی
به سر می برند، خلاصه می شود
کار تعليق خودرو، در به حداکثر رسانيدن اصطکاک بين لاستيک و سطح جاده، برای
فراهم آوردن هدایت پایدار، دست فرمان خوب و اطمينان از اینکه سرنشينان در راحتی
به سر می برند، خلاصه می شود
. در این مقاله ما به کاوش چگونگی کارکرد سيستم
تعليق می پردازیم، و اینک ه در طول سال ها چگونه متحول شده، و اینکه طراحی
سيستم های تعليق در آینده به کدام جهت سوق پيدا می کند
تعليق می پردازیم، و اینک ه در طول سال ها چگونه متحول شده، و اینکه طراحی
سيستم های تعليق در آینده به کدام جهت سوق پيدا می کند
.
اگر جاده ها کاملاً صاف بودند و بدون هيچ دست اندازی، ما نيازی به سيستم تعليق
نداشتيم
اگر جاده ها کاملاً صاف بودند و بدون هيچ دست اندازی، ما نيازی به سيستم تعليق
نداشتيم
. ولی جاده ها از صاف بودن فاصله زیادی دارند . حتی جاده هایی هم که به
تازگی آسفالت شده اند، دارای ناصافی هایی جزئی هستند که می توانند بر چرخ
های خودرو تاثير بگذارند
تازگی آسفالت شده اند، دارای ناصافی هایی جزئی هستند که می توانند بر چرخ
های خودرو تاثير بگذارند
. این ناصافی ها بر چرخ ها نيرو وارد می کنند و طبق قوانين
حرکت نيوتن، همه نيروها جهت و اندازه دارند
حرکت نيوتن، همه نيروها جهت و اندازه دارند
. یک دست انداز باعث می شود تا چرخ
به صورت عمودی بر سطح جاده بالا و پایين برود
به صورت عمودی بر سطح جاده بالا و پایين برود
. البته نيرو به بزرگی و کوچکی دست
انداز بستگی دارد
انداز بستگی دارد
. در عين حال، چرخ خودرو هنگامی که از نا هم سطحی عبور می
کند، یک شتاب عمودی را نيز به دست می آورد
کند، یک شتاب عمودی را نيز به دست می آورد
.
بدون یک نظام مداخله کننده، همه انرژی عمودی چرخ، به شاسی که در همان جهت
در حال حرکت است انتقال می یابد
در حال حرکت است انتقال می یابد
. در چنين شرایطی، ممکن است که چرخ ها به
طور کامل ازجاده جدا شده و سپس، تحت نيروی جاذبه، مجدداً با سطح جاده برخورد
کنند
طور کامل ازجاده جدا شده و سپس، تحت نيروی جاذبه، مجدداً با سطح جاده برخورد
کنند
. چيزی که شما نياز دارید، سيستمی ا ست که انرژی چرخ را (که دارای شتاب
عمودی است
عمودی است
) در حال عبور از دست انداز، جذب کرده و به شاسی و بدنه اجازه دهد
تا به راحتی حرکت کنند
تا به راحتی حرکت کنند
.
مطالعه نيروهای موجود در یک خودروی متحرک را دیناميک خودرو می نامند، و برای
درک بهتر ضرورت وجود یک سيستم تعليق، در وحله اول، ني از به دانستن بعضی
مفاهيم می باشد
مطالعه نيروهای موجود در یک خودروی متحرک را دیناميک خودرو می نامند، و برای
درک بهتر ضرورت وجود یک سيستم تعليق، در وحله اول، ني از به دانستن بعضی
مفاهيم می باشد
. اکثر مهندسان اتومبيل، دیناميک خودروی متحرک را از دو دیدگاه
بررسی می کنند
بررسی می کنند
:
سواری
سواری
– توانایی خودرو برای به نرمی عبور کردن از یک جاده پر دست انداز. ●
دست فرمان
دست فرمان
– امنيت خودرو در شتاب، ترمز و در پيچ ها و دورها. ●
این دو خصيصه را می توان به صورت عميق تری در سه بخش مهم توضيح داد
این دو خصيصه را می توان به صورت عميق تری در سه بخش مهم توضيح داد
–
ایزولاسيون جاده، نگهدارندگی جاده و پيچ
ایزولاسيون جاده، نگهدارندگی جاده و پيچ
. جدول زیر این اجزاء را توضيح داده و به این
می پردازد که مهندسان چگونه سعی بر حل این مشکلات، به صورت جداگانه و بسته
به نوع خودشان دارند
می پردازد که مهندسان چگونه سعی بر حل این مشکلات، به صورت جداگانه و بسته
به نوع خودشان دارند
:
بخش تعریف هدف راه حل
ایزولاسيون
جاده
توانایی خودرو برای
جذب یا جداسازی شوک
جاده از قسمت سرنشين
بخش تعریف هدف راه حل
ایزولاسيون
جاده
توانایی خودرو برای
جذب یا جداسازی شوک
جاده از قسمت سرنشين
.
به بدنه خودرو این
اجازه را بدهد تا به
راحتی روی جاده های
خراب حرکت کند
به بدنه خودرو این
اجازه را بدهد تا به
راحتی روی جاده های
خراب حرکت کند
.
انرژی را از دست
اندازها گرفته و آن
را آزاد کند، بی آن
که بر خودرو تکان
اضافی وارد سازد
انرژی را از دست
اندازها گرفته و آن
را آزاد کند، بی آن
که بر خودرو تکان
اضافی وارد سازد
.
نگهدارندگی
جاده
درجه ای که خودرو در آن
تماس خود با سطح جاده
را در طی تغييرات مختلف
جهت و آن هم در یک خط
مستقيم، تنظيم می
نماید
نگهدارندگی
جاده
درجه ای که خودرو در آن
تماس خود با سطح جاده
را در طی تغييرات مختلف
جهت و آن هم در یک خط
مستقيم، تنظيم می
نماید
. (مثال: هنگامی که
راننده ترمز می کند، وزن
خودرو از لاستيک های
عقب به لاستيک های جلو
منتقل می گردد
راننده ترمز می کند، وزن
خودرو از لاستيک های
عقب به لاستيک های جلو
منتقل می گردد
. به خاطر
نزدیک شدن نوک ماشين
به سطح جاد ه، این نوع از
حرکت را
نزدیک شدن نوک ماشين
به سطح جاد ه، این نوع از
حرکت را
"شيرجه " می
نامند
نامند
. اثر مخالف –
نشست
نشست
- در هنگام شتاب
گرفتن رخ می دهد، و وزن
خودرو از لاستيک های جلو
به عقب هدایت می شود
گرفتن رخ می دهد، و وزن
خودرو از لاستيک های جلو
به عقب هدایت می شود
.
نگهداشتن لاستيک
ها در تماس با زمين،
زیرا این اصطکاک بين
لاستيک ها و جاده
است که بر توانایی
خودرو برای فرمان
گرفتن، ترمز کردن و
شتاب گرفتن تاثير می
گذارد
نگهداشتن لاستيک
ها در تماس با زمين،
زیرا این اصطکاک بين
لاستيک ها و جاده
است که بر توانایی
خودرو برای فرمان
گرفتن، ترمز کردن و
شتاب گرفتن تاثير می
گذارد
.
به حداقل رسانيدن
انتقال وزن خودرو
از طرفی به طرف
دیگر و از جلو به
عقب، که این
انتقال وزن، از
چسبندگی
لاستيک ها به
جاده می کاهد
به حداقل رسانيدن
انتقال وزن خودرو
از طرفی به طرف
دیگر و از جلو به
عقب، که این
انتقال وزن، از
چسبندگی
لاستيک ها به
جاده می کاهد
.
پيچ
توانایی یک خودرو برای
طی یک مسير پيچ دار
توانایی یک خودرو برای
طی یک مسير پيچ دار
.
به حداقل رساندن
چرخش خودرو، که بر
اثر وارد شدن نيروی
گریز از مرکز به مرکز
ثقل خودرو در حين دور
زدن، و سپس بلند
کردن یک طرف و پایين
آوردن طرف مقابل
به حداقل رساندن
چرخش خودرو، که بر
اثر وارد شدن نيروی
گریز از مرکز به مرکز
ثقل خودرو در حين دور
زدن، و سپس بلند
کردن یک طرف و پایين
آوردن طرف مقابل
.
انتقال وزن خودرو
در هنگام دورزدن از
طرف بالای خودرو
به طرف پایين تر
انتقال وزن خودرو
در هنگام دورزدن از
طرف بالای خودرو
به طرف پایين تر
.
سيستم تعليق یک خودرو، با تمام قطعات مختلفش، زمينه تمامی این راه حل ها را
فراهم می آورد
سيستم تعليق یک خودرو، با تمام قطعات مختلفش، زمينه تمامی این راه حل ها را
فراهم می آورد
. بگذارید به قسمت هایی از یک سيستم تعليق استاندارد نگاهی
بيندازیم
بيندازیم
. کار را از شاسی شروع کرده و به ترتيب پایين می رویم و به اجزای
مشخصی که سيستم تعليق را تشکيل می دهند، می پردازیم
مشخصی که سيستم تعليق را تشکيل می دهند، می پردازیم
.
شاسی
شاسی
:
سيستم تعليق یک خودرو در حقيقت بخشی از شاسی است که شامل تمام
سيستم های مهمی که در زیر بدنه قرار دارند، می شود
سيستم تعليق یک خودرو در حقيقت بخشی از شاسی است که شامل تمام
سيستم های مهمی که در زیر بدنه قرار دارند، می شود
.
این سيستم ها شامل بخش های زیر می شوند
این سيستم ها شامل بخش های زیر می شوند
:
شاسی
شاسی
(فریم)- قطعه ساختاری و حامل بار که بدنه موتوردار خودرو را حمل می ●
کند، پس در نتيجه توسط سيستم تعليق پشتيبانی می شود
کند، پس در نتيجه توسط سيستم تعليق پشتيبانی می شود
.
سيستم تعليق
سيستم تعليق
– تشکيلاتی که وزن را تحمل می کند، شوک و فشار را جذب کرده ●
و کاهش می دهد و تماس لاستيک را کنترل می کند
و کاهش می دهد و تماس لاستيک را کنترل می کند
.
سيستم هدایت
سيستم هدایت
– مکانيزمی که راننده را قادر می سازد تا وسيله را هدایت کرده و ●
جهت بدهد
جهت بدهد
.
چرخ ها و لاستيک ها
– اجزایی که حرکت خودرو را، با درگيری (اصطکاک) با سطح ●
جاده، ميسر می سازند
جاده، ميسر می سازند
.
پس تعليق، یکی از سيستم های اصلی در خودرو می باشد
پس تعليق، یکی از سيستم های اصلی در خودرو می باشد
.
با مرور این شمای کلی در ذهن، نوبت پرداخت به سه قطعه بنيادین هر سيستم
تعليق می رسد
با مرور این شمای کلی در ذهن، نوبت پرداخت به سه قطعه بنيادین هر سيستم
تعليق می رسد
: فنرها، کمک فنرها و ميل موج گير.
فنرها
فنرها