سوره‌اي براي مردم آخرالزمان

كربلايي حسام

اخراجی موقت
سُئِلَ عَلِيّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع عَنِ التّوْحِيدِ

فَقَالَ :
إِنّ اللّهَ عَزّ وَ جَلّ عَلِمَ أَنّهُ يَكُونُ فِي آخِرِ الزّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمّقُونَ
فَأَنْزَلَ اللّهُ تَعَالَى قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ وَ الْآيَــاتِ مِنْ سُورَةِ الْحَــدِيدِ
إِلَى قَوْلِهِ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصّدُورِ فَمَنْ رَامَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَقَدْ هَلَكَ‏.
(اصول کافی، ح244)

از امام سجاد(ع) درباره ی توحید سوال شد، حضرتش فرمود: خداوند عزوجل می دانست در آخرالزمان مردمانی ژرف اندیش خواهند آمد، پس سوره ی اخلاص و شش آیه ی اول سوره ی حدید را نازل فرمود، هر کس ورای آن را طلب کند هلاک شود.

در شان نزول اين سوره از امام صادق (عليه السلام) چنين نقل شده:" يهود از رسول اللَّه (صلي الله عليه و آله) تقاضا كردند خداوند را براى آنها توصيف كند، پيغمبر (صلي الله عليه و آله) سه روز سكوت كرد و پاسخى نگفت، تا اين سوره نازل شد و پاسخ آنها را بيان كرد".

در حديثى از پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) مى‏خوانيم كه فرمود: "آيا كسى از شما عاجز است از اينكه يك سوم قرآن را در يك شب بخواند"؟! يكى از حاضران عرض كرد: اى رسول خدا! چه كسى توانايى بر اين كار دارد؟! پيغمبر فرمود: " سوره قل هو اللَّه را بخوانيد".

در حديث ديگرى از امام صادق (عليه السلام) مى ‏خوانيم: هنگامى كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) بر جنازه" سعد بن معاذ" نماز گزارد فرمود: هفتاد هزار ملك كه در ميان آنها" جبرئيل" نيز بود بر جنازه او نماز گزاردند! من از جبرئيل پرسيدم او به خاطر كدام عمل مستحق نماز گزاردن شما شد؟ گفت: به خاطر تلاوت" قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" در حال نشستن، و ايستادن، و سوار شدن، و پياده‏روى و رفت و آمد."

و در حديث ديگرى از امام صادق (عليه السلام) مى‏خوانيم:" كسى كه يك روز و شب بر او بگذرد و نمازهاى پنجگانه را بخواند و در آن قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را نخواند به او گفته مى‏ شود :" اى بنده خدا! تو از نماز گزاران نيستى"!

. در حديث ديگرى از پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) آمده است كه فرمود:" كسى كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد خواندن سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را بعد از هر نماز ترك نكند، چرا كه هر كس آن را بخواند خداوند خير دنيا و آخرت را براى او جمع مى ‏كند، و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را مى‏ آمرزد"

از روايت ديگرى استفاده مى‏شود كه خواندن اين سوره به هنگام ورود به خانه روزى را فراوان مى‏ كند و فقر را دور مى‏ سازد.

تفسیر المیزان
 
بالا