سوال درباره ی سیستم های تبلور

shokraneh.28

عضو جدید
با سلام،
اگه می تونید به من کمک کنید:
چه طوری توی بعضی کتاب ها سیستم رمبوئدریک رو در سیستم هگزاگونال تعریف کردن؟
 

داریوش 021

عضو جدید
با سلام،
اگه می تونید به من کمک کنید:
چه طوری توی بعضی کتاب ها سیستم رمبوئدریک رو در سیستم هگزاگونال تعریف کردن؟

سلام
از سال 1842 که شخصی با اسم براوه a.bravais اثبات کرد با حرکت یک نقطه در 3 بعد فقط 14 شکل فضایی ساخته خواهد شد و این اثبات به شبکه های 14 گانه براوه شناخته شد افرادی نظیر frankenheim اشکالات و اصلاحات زیادی ایراد و انجام دادند که باعث 15 گانه شدن این اشکال شد.
که 7 شبکه غیر ساده براوه از ادغام 7 شبکه ساده بوجود میان و این اثبات ها که بر پایه هندسه و تکرار حرکتهای چرخشی و جهشی و دورانی اشکال هندسی بود ادامه یافت.
در مورد مدل رمبهدرالrombohedral یا همون تریگونال trigonal نیاز به تعریف خودش محسوسه
رمبهدرال به شکل فصایی میگویند که شش سطح جانبی ان لوزی های متساوی باشند.
با کمی دقت مشخص میشه که از چرخش رمبهدرال در 3جهت عمود بر هم به اندازه ای ضلع مکعب خود مکعب تولید میشه و اگر همین مبدا در 3 جهت با زاویه 60درجه به اندازه نصف قطر مربع جانبی انتقال پیدا کنه سیستم fcc تولید میشه.
دوست عزیز این استدلالای بی ربط به سوال شما و توضیحات مطرح شد تا بدونی که با استدلالات هندسی میشه ثابت کرد که محلهای خالی دیگر نیز در صورت تعریف یک شکل قابل تبدیل و یا قابل تقسیم به یکی از اشکال انواع دیگر هستند.
در کتابا مشاهده میشه که بیس ساختاری یونیت سل هگزاگونال و رمبهدرال هر دو با نام تریگونال شناخته شده و علت ان تشابه هندسی این دو ساختاره که باعث شده برای درک راحت تر ذهن کسانی که تازه پا در علم وسیع مواد گذاشتن این دو یونیت سل در یک شکل ترسیم بشن تا شما با چرخش و انتقال فرضی تریگونال در هر 3بعد و زوایای مختلف علت استدلالات را از همان سال 1842 میلادی تا به امروز درک کنید.
برای اشنایی بیشتر و پیگیری شخصی شما رو ارجاع میدم به مبحث سیستم های تبلور در کتاب بلور شناسی دکتر حسین اشوری (ناشر=جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان.1388)
کنجکاوی شما باعث پیشرفت میشه ;) اینم نکتش
موفق باشید.
 

Similar threads

بالا