ساخت سلاح کوچک‌تر از دانه شن با سریع‌ترین چاپگر میکروسکوپی جهان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91120704148
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۸



در بحبوحه ساخت سلاح‌ها و مهمات پر سر و صدا توسط چاپگرهای سه بعدی، نسخه جدیدی از این چاپگرها معرفی شده که می‌تواند سلاحی کوچکتر از دانه شن را بسازد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شرکت Nanoscribe در نمایشگاه بین‌المللی «فوتونیک وِست» در سانفرانسیسکو یک چاپگر سه بعدی مقیاس میکرومتری را معرفی کرده است.
با این فناوری می‌توان ساختارهای کوچک با مقیاس نانومتر را ساخت.
به گفته این شرکت مستقر در آلمان، این چاپگر، سریع‌ترین چاپگر سه بعدی ساختارهای میکرو نانو بوده که می‌تواند اجسام سه بعدی کوچکتر از عرض موی انسان را با سرعت و حداکثر وضوح بسازد.
برای مثال این چاپگر می‌تواند یک هواپیمای مینیاتوری را در کمتر از یک دقیقه تولید کند.
این سیستم بر مبنای یک شیوه لیتوگرافی لیزری نوآورانه توانسته سرعت چاپ را حدود 100 برابر افزایش دهد.
این چاپگر از یک فناوری مشابه واحدهای اسکن درایوهای سی‌دی و دی‌وی‌دی و نمایشهای لیزری استفاده می‌کند. یک پرتو لیزری موسوم به سیستم آینه گالوو از آینه های چرخشی برای تمرکز سریع و دقیق لیزر منعکس می‌شود.
این شیوه چاپ سه بعدی برای دستیابی به شیوه نگارش مستقیم لیزری آنها بر بسپارش دو فوتونی تکیه دارد.
تحقیقات فوتونیک بجای الکترونیک رایج از مدارهای با عملکرد بالاتراستفاده می‌کند. چاپگر Nanoscribe با توجه به این پیشرفت می‌تواند به عملکرد بیش از پنج ترابایت بر ثانیه برای چاپ موج‌برهای پلیمری دست یابد.
چاپ سه بعدی اجسام با این دقت بالا می‌تواند کاربرد آن را در حوزه‌های زیاد، از دفاع گرفته تا پزشکی افزایش دهد. در فناوری زیست پزشکی یا نانوفناوری از این چاپگر سه بعدی می‌توان برای ساخت بخشهای ساختاری سفارشی بهره برد.
برای مثال می‌توان از آن برای تولید بافتهای زیستی با چاپ چارچوبهایی که سلولهای زنده به آن متصل می‌شوند، استفاده کرد.
انتهای پیام
چاپ نام شرکت بر روی موی انسان
 
بالا