ساخت لیزر اشعه ایکس با قابلیت کشف سلاح هسته‌ای

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 92032615289
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۰



محققان آمریکایی سیستم لیزر اشعه ایکس جدیدی را توسعه داده اند که امکان تشخیص سلاح هسته ای پنهان شده درون کانتینرهای کشتی را فراهم می کند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کشف سلاح های هسته ای قاچاق در بین کانتینرهای کشتی کار چندان ساده ای نیست و حتی آشکارسازهای تابشی موجود نیز در حجم زیاد قادر به تمایز قائل شدن بین حجم و نوع مواد درون کانتینرها نیستند.
محققان آزمایشگاه های ملی لوس آلاموس نسل جدید لیزر اشعه ایکس را توسعه داده اند که قادر به تشخیص مواد رادیواکتیو با دقت بسیار بالا بوده و می تواند در سیستم های تشخیصی کاربرد داشته باشد.
این لیزر بر روی دو کانتینر یکی حامل مواد هسته ای و دیگری بدون این مواد مورد آزمایش قرار گرفت؛ در این کانتینرها یک تکه فلز و یک تکه پلاستیک با ضخامت 0.3 میکرون قرار داده شد که از طریق روش های شیمیایی، اتم های هیدروژن آن با دوتریوم جایگزین شده بود.

سیستم لیزر اشعه ایکس TRIDENT‌ با تولید 200 تراوات قدرت، بقدری قوی است که در زمان تماس با مولکول های دوتریوم در پلاستیک، هسته مولکول موسوم به دوترون با سرعت 19 درصد سرعت نور تحت فشار قرار گرفته و این دوترون ها به اتم های فلز هدف برخورد می کند.
زمانیکه دوترون ها به اتم در هدف فلزی برخورد می کنند، مجموعه دیگری از ذرات به نام نوترون ها ایجاد می شوند؛ این نوترون ها بسرعت حرکت کرده و در شکل مخروطی مانند پرتو چراغ قوه تابیده می شوند.
برخورد نوترون ها با مواد رادیواکتیو باعث همجوشی شده و نوترون های بیشتری آزاد می شوند که توسط آشکارسازهای نوترونی قابل تشخیص هستند؛ اما کانتینرهای بدون مواد رادیواکتیو هیچ نوترون اضافی آزاد نمی کنند.
تعداد نوترون های آزاد شده و الگوی پراکندگی آنها در کانتینر، مقدار مواد هسته ای موجود را تعیین می کند.
 
بالا