سئوال مهم

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
وقتی که یک دیزل ژنراتور برق اظطراری یک ساختمان را میدهد بهتراست که بانک خازن درمدار باشدویا نباشد چرا وبه چه دلیل:que:
 

ahmadmn

كاربر فعال مهندسی برق
وقتی که یک دیزل ژنراتور برق اظطراری یک ساختمان را میدهد بهتراست که بانک خازن درمدار باشدویا نباشد چرا وبه چه دلیل:que:
دوست عزيز
بانك خازني چه ارتباطي به تغذيه دارد؟ ما بانك خازني را براي كاهش توان راكتيو مصرف كننده ها بكار مي بريم خواه از برق شهر تغذيه شوند يا از ژنراتور
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوست عزيز
بانك خازني چه ارتباطي به تغذيه دارد؟ ما بانك خازني را براي كاهش توان راكتيو مصرف كننده ها بكار مي بريم خواه از برق شهر تغذيه شوند يا از ژنراتور
با سلام خدمت شما
بعضی ازمهندسین می گویند اگر دیزل ژنراتور به هر دلیل زیربار بار خاموش شود احتمال دارد بارموجود در خازنهابه ژنراتور آسیب برساند ایا این موضوع صحت دارد
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
با سلام مجدد
...
1 ) بلی ، هنگامی که دیزل ژنراتور وارد مدار می گردد ، بانک خازنی را قطع می کنند ( البته اگر دیزل در حالت Single - جدای از برق شهر - کار کند ). دلیل آن به بار خازن ها ربطی ندارد ، چرا که بانک خازنی جبرانگر بار راکتیو شبکه است و وقتی برق شهر قطع است ( و دیزل ژنراتور کار می کند ) ، دیگر نیازی به استفاده از بانک خازنی نیست .
2 ) دلیل اینکه دیزل ژنراتور در حالت Single و بانک خازنی با هم نباید در مدار باشند ، امکان ایجاد پدیده رزونانس می باشد . به عبارتی ممکن است زمانی کاپاسیتانس بانک خازن با اندوکتانس دیزل ( دیزل را یک بار سلفی بگیرید ) برابر شود و ... .
3 ) اما لازم است در صورتی که دیزل را به صورت پارالل با برق شهر استفاده می کنیم ، بانک خازنی را هم وارد شبکه کنیم . حالا من از شما می پرسم : آیا در این حالت از ایجاد پدیده رزونانس نگران نیستیم ؟
 
آخرین ویرایش:

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام مجدد
...
1 ) بلی ، هنگامی که دیزل ژنراتور وارد مدار می گردد ، بانک خازنی را قطع می کنند ( البته اگر دیزل در حالت Single - جدای از برق شهر - کار کند ). دلیل آن به بار خازن ها ربطی ندارد ، چرا که بانک خازنی جبرانگر بار راکتیو شبکه است و وقتی برق شهر قطع است ( و دیزل ژنراتور کار می کند ) ، دیگر نیازی به استفاده از بانک خازنی نیست .
2 ) دلیل اینکه دیزل ژنراتور در حالت Single و بانک خازنی با هم نباید در مدار باشند ، امکان ایجاد پدیده رزونانس می باشد . به عبارتی ممکن است زمانی کاپاسیتانس بانک خازن با اندوکتانس دیزل ( دیزل را یک بار سلفی بگیرید ) برابر شود و ... .
3 ) اما لازم است در صورتی که دیزل را به صورت پارالل با برق شهر استفاده می کنیم ، بانک خازنی را هم وارد شبکه کنیم . حالا من از شما می پرسم : آیا در این حالت از ایجاد پدیده رزونانس نگران نیستیم ؟
باسلام وتشکر فراوان
درموردپدیده رزونانس فکرمیکنم چون برق شهر پارالل میباشد نگرانی نباشد ولی درمورد چگونگی پارالل کردن برق شهر با دیزل بیشتر توضیح دهید
 

ARC_2008

مدیر بازنشسته
ببینید ، شبکه برق شهر ( Mains ) را یک شین بی نهایت بگیرید ( خوب هست دیگه ! ) . حالا دیگر هم ژنراتور را و هم بانک خازنی را و هم ...یک بار تلقی می شوند .
مانند یک ژنراتور معمولی برای پارالل با برق شهر به یک دیزل نگاه می کنند . به عبارتی تمامی نکات و شرایط پارالل برای دیزل نیز صادق است ( اصول اولیه که فرقی نکرده ، هم فرکانسی ، هم ولتاژی ، یکسانی توالی فاز و ... برای این سیستم نیز برقرار باشد تا بتوان کار موازی نمودن را انجام داد ) . اما کار اسانتر است . چرا که کنترلر های ( plc ) مخصوص این application وجود دارد که در صورتی که در حالت خودکار قرار بگیرند ، شروع می کنند یکی یکی شرایط را دنبال می کنند و به محض برقراری حالت پارالل ، این کار را انجام می دهند .
از شرکت های سازنده این بردها می توان شرکت کوزه آلمان ( شرکتی که به نظر بنده ، نوعی خاص کار می کند . به عبارتی مشتریان خاصی دارد! ) - شرکت DEAPSEA انگلستان ( لعنت به این استعمار ! ، دانش فنی و ابتکار عمل : صفر . فروش در دنیا : بالاترین ! . )- شرکت comap ( خوب واقعا تخصصی ترین شرکت ارائه دهنده خدمات دیزل در دنیا ) و ... نام برد .
البته شرکت های زیادی را می توان نام برد که در زمینه دیزل و کنترلرهایش و ... فعالیت دارند . ولی فقط چند شرکت هستند که کنترلرهایی می توانند بسازند که قابلیت پارالل کردن داشته باشند . برنینی ایتالیا ، دیتاکم و امیکو در ترکیه ، چندین شرکت اروپایی و ... فقط بردهای حالت اضطراری ( single ) را می سازند ...
.
.
.
پاینده باشید .
 

محـسن ز

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
باسلام وتشکرازاطلاعات فنی شماامیدوارم بازهم من را یاری کنید
 

asiabadboy

عضو فعال
کاربر ممتاز
با سلام مجدد
...
1 ) بلی ، هنگامی که دیزل ژنراتور وارد مدار می گردد ، بانک خازنی را قطع می کنند ( البته اگر دیزل در حالت Single - جدای از برق شهر - کار کند ). دلیل آن به بار خازن ها ربطی ندارد ، چرا که بانک خازنی جبرانگر بار راکتیو شبکه است و وقتی برق شهر قطع است ( و دیزل ژنراتور کار می کند ) ، دیگر نیازی به استفاده از بانک خازنی نیست .

یه سوال واسیه من پیش اومد .....

اگه بار دیزل سلفی باشه .....بازم نیازی به خازن نیست ....:surprised:

حالت پس فاز برای دیزل ...مشکلی به وجود نمیاره ؟؟

از شرکت های سازنده این بردها می توان شرکت کوزه آلمان ( شرکتی که به نظر بنده ، نوعی خاص کار می کند . به عبارتی مشتریان خاصی دارد! ) - شرکت DEAPSEA انگلستان ( لعنت به این استعمار ! ، دانش فنی و ابتکار عمل : صفر . فروش در دنیا : بالاترین ! . )- شرکت comap ( خوب واقعا تخصصی ترین شرکت ارائه دهنده خدمات دیزل در دنیا ) و ... نام برد .
البته شرکت های زیادی را می توان نام برد که در زمینه دیزل و کنترلرهایش و ... فعالیت دارند . ولی فقط چند شرکت هستند که کنترلرهایی می توانند بسازند که قابلیت پارالل کردن داشته باشند . برنینی ایتالیا ، دیتاکم و امیکو در ترکیه ، چندین شرکت اروپایی و ... فقط بردهای حالت اضطراری ( single ) را می سازند ...

و شرکت woodward ....
 
آخرین ویرایش:

ARC_2008

مدیر بازنشسته
چه مشکلی ؟ نه . این که دیگر حالت کار معمول شبکه است .
بله . WoodWard را فراموش کرده بودم ! . ممنون
 

babak fouladi

عضو جدید
سلام دوست عزیز.
همانگونه که می دانید به طور خلاصه از بانک خازنی برای صرفه جویی در مصرف برق استفاده می شود. حال آنکه زمانی که از ژنراتور استفاده می گردد می بایست برای آن که از عمر مفید ژنراتور کم نشود حد اکثر استفاده را از توان آن به کار برد.البته اگر شما ژنراتوری دارید که توان خروجی آن از توان مورد نیاز در ساختمان کمتر است باشد برای آن که همه بتوانند از ژنراتور استفاده کنند می توان از بانک خازنی استفاده کرد.در هر صورت چون معمولا" توان ژنراتور بر اساس نیاز انتخاب می گردد حتما" برای یک ساختمان هم این موضوع رعایت شده است لذا نیازی به استفاده از بانک خازنی نیست.ضمنا" بانک خازنی را برای صنایعی که مصرف برق بالایی دارند استفاده میکنند.(پس به دلیل آنکه ژنراتور در حالت بی باری یا کم باری زود خراب می شود بهتر است که از بانک خازنی استفاده نگردد.)
امیدوارم کارت راه افتاده باشه.
 

hadi_power

عضو جدید
عزيزان سلام
من دانشجوي ترم آخر قدرتم , شايد به نظر تون خنده دار بياد يا بگين چرا انقدر دير:d , ولي يه سوالي در مورد ولتاز و جريان دارم
در تعريف فيزيکي جريان مي گن که اگر يک کلون (که همان تعدادمشخصي الکترون است ) در مدت يک ثانيه از هر مقطعي( که توي بعضي از تعريف ها ديدم ميگن 1mm و در بعضي جاها هم ديدم که ميگن فرقي نداره و اين مثال رو آوردن که فرقي نمي کنه که ما يه مقدار مشخص از آب رو با يه فشار مشخص از يه لوله بزرگ يا کوچک رد کنيم , پس اينجا نقش مقاومت چي ميشه ؟ ) عبور کند, 1 آمپر نام دارد.
جان من بگين مفهوم جريان واقعا چيه ؟ , آيا واقعا الکترون هاي آزاد در هادي حرکت مي کنن (که در اين صورت مولکول يا اتم خنثي تبديل به يون ميشه , شايد شما بگيد که اين يه سير انتقاليه که در اين صورت اگر به هر نحوي اين جريان قطع بشه تکليف يونهاي مثبت و منفي که در مسير ايجا ميشه چي ميشه ؟ )
و اينکه با توجه به توليد برق توسط ژنراتور سنکرون که روتور و استاتور داراي اتصال فيزيکي براي انتقال الکترون نيستند يعني اصلا يه منبع بي نهايت براي تامين الکترون نداريم , پس عملا اين انتقال جرياني منسوخ ميشه ؟
يا اينکه اصلا يه انتقال انرژي بين الکترون هاي لايه والانس است به صورتي که اتم يا مولکول انرژي گرفته و الکترون آزاد به لايه بالاتر آمده و قبل از اينکه الکترون کنده بشه انرژيشو به اتم بعدي ميده که در اين صورت پس چرا مفهوم نول خنثي (با انتقال اين انرژي, نول نيز بايد داراي جريان قابل توجهي باشه ؟ ) شکل ميگيره.( ساده ترين مقاومت هيتر برقيه, من روي ورودي و خروجيش فاز متر زدم نور ورودي بيشتر از خروجيه, اما باز هم خروجي داراي نوره و نولش خنثي نيست)
که اگر اين طوري باشه من توي درک اين انتقال انرژي توسط روتوري که داراي ميدان dc است و با سرعت بالا توسط توربين مي چرخه , به هادي استاتور مشکل دارم.
و اينکه چرا براي معرفي ژنراتورها آنها رو با ولتاژ معرفي ميکنن و کاري به جريان ندارن و کلا چرا ولتاژ هميشه ثابته و جريان تغيير مي که يا مي گن فلان وسيله انقدر جريان مي کشه؟
ممنون ميشم که اگر يه منبع واقعا عالي که همه چيز رو در مورد توليد برق (کلا ماشين ها )گفته باشه معرفي کنيد , من کتابهاي p.c.sen و چاپمن رو خوندم ولي واقعا وقعا واقعا ضعيف بود .
يه کتاب پدر ,مادر دار فارسي معرفي کنيد, يا ممنون ميشم اگه برام ميل يا لينک بديد
با تشکر فرآوان , hadi_d68@yahoo.com
 

Similar threads

بالا