روشن كردن موتور سرد با كمترين فرسايش

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
نويسنده: رضا زحمتكش


يكي از روشهاي افزايش طول عمر موتور و حذف خرابي زود هنگام قطعات آن استفاده از سيستم روغنكاري اوليه است. نصب دستگاهي كه بتواند مشكل فقدان روغنكاري در شروع كار موتور را برطرف كند بسيار آسان انجام مي پذيرد.
هنگامي كه اتومبيلتان را روشن مي كنيد، بيشترين فرسايش موتور در همان لحظه اتفاق مي افتد. صداي ضربه زدنها و سخت كار كردن كه هنگام روشن كردن ماشين شنيده مي شود به همين علت است.
در حقيقت95 درصد سايش موتور در همان10 ثانيه اول بعد از روشن كردن ماشين اتفاق مي افتد. درست قبل از آنكه لايه محافظ روغن روي ياتاقانها و ديگر قطعات حساس قرار گيرد.
هنگاميكه موتور داغ خاموش مي شود شروع به سرد شدن مي كند و روغن هايي كه در بخش هاي مختلف موتور پاشيده شده چكه كرده و به كارتل بر مي گردد. وقتي كه موتور براي مدت طولاني خاموش باقي بماند (براي مثال در طول شب) روغن هاي جمع شده در كارتل بتدريج سرد وغليظ شده و پمپ كردن آن مشكل مي شود. به همين دليل است كه تا چند ثانيه اي بعد از استارت، در ماشين، هيچ گونه فشار روغني وجود ندارد و زماني كه موتور در جا كارمي كند قطعات آن از جمله ياتاقانها، پيستون ها، ميل بادامك و شاتونها، منتظر رسيدن روغن هستند. به همين علت است كه بيشترين سايش موتور در اولين لحظات روشن شدن موتور اتفاق مي افتد و هر بار كه موتور را خاموش و روشن مي كنيم اين سايش تكرار مي شود. ذرات فلزي كه در اثر اين سايش بوجود آمده به همراه روغن حركت كرده و روند سايش را سريعتر مي كند.

روش درست روشن كردن ماشين
بنابر آنچه گفته شد هنگام روشن كردن ماشين، بگذاريد موتور خيلي آرام با دور كم كار كند. در بعضي از ماشين ها براي اين كار از فيوز هاي تاخيري در سر راه دلكو استفاده مي شود كه باعث مي شود ماشين به اصطلاح با تك استارت روشن نشود، بلكه در دومين و سومين استارت زدن روشن شود تا بخشي از سيستم روغنكاري شود.
روشن شدن موتور با حالت خشك و بدون روغن در نواحي كه هواي خيلي سرد يا خيلي گرم دارند. (مانند اردبيل و ماهشهر) بيشتر اتفاق مي افتد. و موتور ماشين به روغن كاري اوليه بيشتر و طولاني تري نياز دارد.
از سال1998، سيستمهايي كه بتواند روغن كاري اوليه را انجام دهد طراحي شد. طرز كار اين سيستمها ساده است: يك پمپ برقي قبل از روشن شدن ماشين، روغن مورد نياز براي روانكاري آن را تامين مي كند. چنين روشي مي تواند از فرسايش زود هنگام ماشين و هزينه هاي چند هزار دلاري آن جلوگيري كند (البته در ايران بدليل دستمزد پايين، هزينه تعمير اساسي موتور كمتر است و بسته به نوع ماشين و شدت خرابي بوجود آمده در آن، بين300 تا700 هزار تومان هزينه دارد.)
منبع: http://www.diy-boat.com
تهيه كننده: رضا زحمتكش، كارشناس كنترل كيفيت و تحقيقات
 

Similar threads

بالا