ره توشـــــــــــه ی میهمـــــــــــــــــــــ ــانی بــــــــــــــــــزرگ خدا........ تاپیک ادعیه و اعمال و فضایل ماه مبارک رمضا

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی ... قسمت دوم

أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم . بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم . وَ إذَا سَألَكَ عِبادِی عَنّی فَإنّی قَرِیبٌ اُجِیبُ دَعوَةَ الدّاعِ إذا دَعانِ فَالیَسْتَجِیبُوا لِی وَ الیُؤمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرشُدُون (1)

چون انسانِ تبهكار تا طاهر نشود راه قُرب الهی به سوی او گشوده نخواهد شد. در طلیعه این دعا به ما آموخت كه از ذات أقدس إله طلب عفو و بخشایش كنیم . وجود مبارك امام سجاد به ذات أقدس إله عرض كرد: "الهی! لا تُؤدِّبنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ. مِن إیْنٍ لِیَ الخِیرُ وَلا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِكْ. وَ مِنْ إیْنٍ لِیَ النَجاهُ یا رَبّی وَلا تَستَطاعُ إلا بِكْ . لَا الَّذِی أحسَنَ استَغْنی عَنْ عُونِكَ وَ رَحمَتِكْ. وَ لَا الَّذِی أسآءَ وَاجتَرَأ عَلَیْكَ وَ لَمْ یُرضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدرَتِكْ."

یعنی خدایا! گرچه ما در اثر گناه استحقاق داریم كه به عقب و به دنبال گناه عقوبت بشویم. آن تنبیه و كیفر را می‌گویند: (عقوبت) . چون تعاقِب و در عقب گناه پدید می‌آید. عرض می‌كند كه ما در اثر گناه گرچه استحقاق تأدیب داریم كه ما را اَدب بكنی و گرچه در اثر كارهای ناروا كه كردیم استحقاق داریم كه شما با آن حیلت الهی و مكر الهی كه وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ الله وَ اللهُ خِیرُ المَاكِرین(2)، مكر كنی و با حیلتی كه داری نگذاری ما به مقصد مشئوم مان برسیم .

چون خداوند حائل خوبی است نمی‌گذارد افراد به آن مقصد مشئوم شان برسند. و مكر هم استفاده كردن از وسائل مرموز است. خدا تمام وسائل را در اختیار دارد وَ عِندَاللهِ مَكرُهُمْ وَ إنْ كَانَ مَكرُهُمْ لَتَزُولُ مِنْهُ الجِبال.(3) چون این چنین است خداوند توان آن را دارد كه مكر ماكران را به خود آنها برگرداند. و نگذارد با ایجاد آن حائل كه آن حائل را و ایجاد حائل را حیلوله و حیله می‌گویند، نگذارد با ایجاد حائل كسی به مقصد برسد. امام سجاد سلام الله علیه عرض می‌كند: خدایا! ما را در اثر گناهانمان عقوبت نكن! در اثر مكر و بدرفتاری‌مان مبتلا به مكر و حیله خود قرار نده! هیچ كس به هیچ مقصدی نرسیده است، مگر به فیض و فوز تو ! و هیچ كسی از شرّ نرهیده است، به خیر نرسیده است، مگر به عنایت تو.

مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك. اگر خیر به دست توست و در غیر تو، در نزد غیر تو خیری نیست، ما از كجا خیر را فراهم بكنیم ؟ مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك. نه پیش ماست، نه پیش دیگران. و اگر كسی گناه كرد و خواست نجات پیدا كند، راه نجات نه پیش خود گنه كار است، نه پیش دیگران. وَ مِنْ إینٍ لِیَ النِجاهُ یا رَبّی وَ لا تُستَطاعُ إلا بِكْ . هیچ كسی توان رهائی از عذاب را ندارد، مگر به فیض خاص تو ! نه آنها كه راه خیر را طی كردند از تو بی‌نیاز بودند، نه آنها كه راه تباهی و تیرگی را طی كردند، از قلمرو قدرت تو بیرون بودند.

بر اساس كریمه:
مَا بِكُمْ مِنْ نِعمَهٍ فَمِنَ الله(4) هر كه هر چه دارد در كنار سفره تو دارد. بر اساس آیاتی كه وَ لا یَحسَبَنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا سَبَقُوا (5) و آیاتی از قبیل "وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزینَ فِی الأرض"(6) و مانند آن هیچ كس نمی‌تواند قدرت إله را جلو بزند و قدرت إله را عاجز كند. هیچ كس مُعجز خدا نیست كه قدرت خدا را عاجز كند. هیچ كسی سابق نیست كه قدرت خدا را لاحِق كند. در این آیات قرائت شده ذات أقدس إله فرمود: لا یَحسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا سَبَقُوا . آنها خیال نكنند جلو زدند.

یا فرمود: وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزِینَ فِی الأرض . بعد از این كه این جمله‌ها گفته شد و روشن شد هیچ كسی قدرتی در قبال ذات أقدس إله ندارد و هیچ كسی بی‌نیاز از ذات أقدس إله نیست . هم پرهیزكاران به او نیازمندند، هم وارستگان از عذاب به او نیازمندند. آنگاه دستور داد چند بار كلمه (یا رَبِّ) را بگوئید. آن كلمه یا رَبِّ را با یك نفس انسان بگوید . حالا سه بار ، چهار بار ، پنج بار این كلمه نورانی را گفتن عیب ندارد .
.......
1-سوره بقره / آیة 168
2-سورة آل عمران / آیه 54
3- سورة ابراهیم / آیة 46
4- سورة نحل / آیة 53
5- سورة انفال / آیة 59
6- سورة عنكبوت / آیة 22

ادامه دارد.....


 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز

يارب ار نگذري از جرم و گناهم چه كنم ؟
ندهي گر به در خويش پناهم ، چه كنم ؟
گر براني و نخواني و كني نوميدم
به كه روي آرم و حاجت ز كه خواهم ، چه كنم ؟

گر ببخشي گنهم ، شرم مرا آب كند
ور نبخشي تو بدين روي سياهم ، چه كنم ؟

نتوانم كنم انكار گنه ، يك ز هزار
كه تو بودي به همه حال گواهم ، چه كنم ؟
بارالها كرمي ، مرحمتي ، امدادي
كاروان رفته و من مانده به راهم ، چه كنم ؟
دوش مي گفت « شفق » بار خدايا كرمي
كه من آشفته دل و نامه سياهم ، چه كنم ؟
محمد حسين بهجتي « شفق »


 
آخرین ویرایش:

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحيم
ثواب دعاى روز ششم:

عطا مى كند خدا به او چهل هزار شهر.

ثواب روزه روز ششم:
خداى متعال صد هزار شهر در بهشت به شما عطا مى كند كه در هر شهرى صد هزار خانه و در هر خانه اى صد هزار تخت از طلا هست كه درازى هر تخت هزار ذراع است. بر هر تختى همسرى از حور العين است كه سى هزار زلف جلو پيشانى دارد كه با دُرّ و ياقوت بافته شده است و هر زلفى را صد كنيز حمل مى كنند.
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان



بسم الله الرحمن الرحیم


اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ و قیامِهِ

و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ

وارْزُقْنی فیهِ ذِكْرَكَ بِدوامِهِ

بتوفیقِكَ یا هادیَ المُضِلّین




خدایا یاری كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبادت،

و بركنارم دار در آن از بیهودگی و گناهان،

و روزیم كن در آن یادت را برای همیشه،

به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان

 

nafis...

مدیر بازنشسته

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)
... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم.
بحار الانوار، ج 93، ص 342

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)
ان ابواب السماء تفتح فى اول ليلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر ليلة منه
رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد.
بحار الانوار، ج 93، ص 344

قال رسول الله (صلى الله عليه و آله)
لو يعلم العبد ما فى رمضان لود ان يكون رمضان السنة
رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:
اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.
بحار الانوار، ج 93، ص 346

قال الرضا (عليه السلام)
من قرا فى شهر رمضان اية من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غيره من الشهور.
امام رضا (عليه السلام) فرمود:
هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را بخواند.
بحار الانوار ج 93، ص 346

قال الصادق (عليه السلام)
راس السنة ليلة القدر يكتب فيها ما يكون من السنة الى السنة.
امام صادق (عليه السلام) فرمود:
آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود.
وسائل الشيعه، ج 7 ص 258 ح 8


 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماه رمضان، به نوعى فصل محاسبه است.
«محاسبه‏» و «مراقبه‏» هم یك آینه است،

اما ... پیش چهره جانت و در برابر روحت!
و ... شاید در حضور جمع و در ازدحام روزمره گى
نتوانى و مجالى نیابى تااز خودت حساب بكشى.
اینجا هم خلوت و تنهایى و فراغت، چاره ‏ساز است.
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
يا رب مرا به سلسله انبيا ببخش * * * بر شاه اوليا ، علي مرتضي ببخش


يا رب گناه من بود از كوهها فزون * * * جرم مرا به فاطمه ، خير النسا ببخش




هر كار كرده ام ، همه بد بوده و غلط * * * يا رب مرا تو بر حسن مجتبي ببخش




يا رب اگر كه جود و سخايي نكرده ام * * * ما را تو بر سخاوت اهل سخا ببخش




يا رب مرابه رحمت بي منتها ببخش * * * يعني به ساحت حرم كبريا ببخش




يا رب گناهكار و ذليل و محقرم * * * عصيان من به شوكت عز و علا ببخش




يا رب تو را به جاه و جلالت دهم قسم * * * جرم گذشته عفو كن و ماجرا ببخش




يا رب مرا ببخش به اهل صلات و صوم * * * يعني به نور صفوت اهل صفا ببخش




يا رب تو را به نور جمالت دهم قسم * * * كز ظلمتم رهان و به نور هداببخش




يا رب به نور ظلمت خاصان درگهت * * * اين بنده را به ختم همه انبيا ببخش




يا رب از اين معاصي بسيار بي شمار * * * مستوجب عقوبتم اما مرا ببخش




يا رب ! گناه اهل جهان را به ما ببخش * * * ما را سپس به رحمت بي منتها ببخش




هر چند ما نه ايم سزاوار رحمتت * * * ما را بدانچه نيست سزاوار ما ببخش




گفتي كه مستجاب كنم گر دعا كني * * * توفيق هم عطا كن و حال دعا ببخش




بگذر از آن گناه كه سدّ ره دعاست * * * هم بر دعاي ما اثري بر ملا ببخش




قصد از دعا ، اجابت امر است ، ورنه من * * * خود كيستم كه با تو بگويم خطا ببخش




ما را شبي به باغ پراز نرگس فلك * * * يعني : بدين كواكب نرگس نما ، ببخش



تا بشكفد به گلشن دلها گل اميد * * * ما را به فيض لطف نسيم صبا ببخش


 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
فاصله افطار تا سحر، 10 تا 12 لیوان آب بنوشید

عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوشیدن مایعات فراوان و مصرف انواع میوه در وعده سحر بهترین راهکار برای پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان است.

دکتر مجید غیور مبرهن با اشاره به طولانی بودن ساعات روزه داری در فصل تابستان و فاصله 15 تا 16 ساعتی میان سحر و افطار، اظهار داشت: نوشیدن مایعات فراوان و مصرف غذاهای مقوی و میوه در وعده سحر می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه را تامین و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای اینکه در طول روز، بدن با مشکل کمبود آب مواجه نشود، در فاصله افطار تا سحر، نوشیدن 10 تا 12 لیوان آب ضروری است زیرا تنها آب است که می‌تواند نیاز بدن را تامین کند.

استادیار گروه بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: سایر نوشیدنی‌ها از جمله چای، قهوه و نوشابه نه تنها به رفع تشنگی کمک نمی‌کند بلکه سبب دفع آن از بدن نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان افطار نیز با توجه به این‌که روزه‌داران ساعات طولانی گرسنه و تشنه‌اند، توصیه می‌شود با یک نوشیدنی ولرم همچون شیر و قندهای طبیعی از جمله عسل و خرما روزه خود را افطار کنند.

وی با اشاره به این‌که استفاده از غذاهای سبک از جمله نان و پنیر و سبزی و سوپ بهترین نوع تغذیه برای وعده افطار به شمار می‌رود، بیان کرد: روزه‌داران می‌توانند پس از یک تا دو ساعت از زمان افطار شام (شبیه وعده غذایی ناهار) میل کنند.

غیور مبرهن با بیان این‌که برخی روزه‌داران در زمان افطار از نوشیدنی‌های بسیار سرد همچون نوشابه برای رفع عطش استفاده می‌کنند، عنوان کرد: این امر نه تنها موجب رفع عطش تشنگی نمی‌شود بلکه در بلندمدت مشکلات دستگاه گوارش را نیز به همراه دارد.


 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی ... قسمت سوم

آنگاه به آن جمله حسّاس و كلیدی این دعای نورانی ابوحمزه ثمالی می‌رسیم كه بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلِیكَ وَ دَعوتَنِی إلَیكَ وَ لُولا أنْتَ لم أدْرِ مَا أنْت . در نوبت قبل اشاره شد كه برخی از جمله‌های این دعای نورانی ابوحمزه در حدّ كلید درهای دیگر است . یكی از آن جمله‌های كلیدی همین است كه بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْك . این بِكَ عَرَفتُكَ را همه داعیان عرض می‌كنند: خدایا! به وسیله تو ما تو را شناختیم .

آنها كه از آیات آفاقی مدد می‌گیرند، چون آیات آفاقی مخلوق خداست، دلالت انسان متفكّر به آیات آفاقی مخلوق خداست، لذا به خدا عرض می‌كنند: ما به وسیله تو، تو را شناختیم . آنها كه از آیات أنفسی طرفی می‌بندند نشانه‌های روح و آیاتی كه در جان انسان موجود است، مخلوق خداست، دلالت انسان به استفاده از آیات انفسی مخلوق خداست و آنها هم از راه عنایت‌های الهی به خدا رسیده‌اند.

آنها كه جامع بین آیات آفاقی و آیات انفسی‌اند به شرح ایضاً . آنها هم می‌گویند:
بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْك . آنها كه از این سه گروه بالاترند، آنها كسانی‌اند كه به خصوص آیات آفاقی بسنده كنند، یا به خصوص آیات انفسی بسنده كنند، یا به جمع آیتین بسنده كنند، بلكه می‌خواهند خدا را با خود خدا بشناسند. آنها هم می‌گویند : بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیكْ. این أوَلَمْ یَكْفِ بِربكَ أنَّهُ عَلی كُلِّ شِیءٍ شَهِید(1)، یعنی خداوند برای این كه روشن بشود، برای این كه دیگران به خوبی درك بكنند خداوند حقّ است، خود را به آنها نشان می‌دهد . آنها با مشاهده خداوند، خداوند را می‌شناسند. نیازی به آیات آفاقی و انفسی نیست. در اینجا راه و هدف یكی است.
مَسلك و مَسلوكٌ إلیه یكی است. و چون سالك از خود خبری ندارد و خود را نمی‌بیند، خود را نمی‌بیند، سلوك خود را نمی‌بیند . فقط هدف را می‌بیند، در حقیقت مسلك و هدف یكی خواهد بود. در بعضی از روایاتی كه ذیل این بخش از آیات سوره مباركه یوسف آمده است كه أأنْتَ یُوسُف، آنجا وجود مبارك امام صادق طبق نقل صاحب تُحَف العقول این بیان نورانی را در شناخت خدا ذكر كرد كه معرفت شاهد قبل از معرفت وصف اوست. یعنی ما شاهد را اوّل می‌شناسیم ، بعد صفات او را می‌شناسیم . ولی اگر موجودی غائب بود، اوّل وصفش را می‌شناسیم ، بعد ذاتش را می‌شناسیم . خلاصه آن حدیث این است كه: شناخت ذات شاهد قبل از وصف اوست.
شناخت ذات غائب بعد از وصف اوست . بعد استشهاد می‌كند كه برادران یوسف اوّل او را دیدند، بعد به یوسف بودن او پی بردند. أأنْتَ یُوسُف. نگفتند: یوسف توئی! گفتند: تو یوسفی؟ وجود مبارك امام صادق هم می‌فرماید به این كه: خدا مشهود همه ماست. ما اوّل او را می‌شناسیم، بعد اوصاف او را می‌شناسیم . بعد آیات آفاقی و انفسی او را می‌شناسیم . چون این چنین است
این گروه چهارم كه برترین گروه معرفتی‌اند، خدا را با خود خدا می‌شناسند.

این
بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلتَنِی عَلَیك وَ لُولا أنْتَ لَمْ أدْرِ مَا أنْت برای این چهار گروه چهار مصداق مشخّص دارد. جامع همه یكی است كه انسان خدا را به وسیله خدا بشناسد. خدا راهنمای انسان است و اگر خدا كسی را راهنمائی نكند نمی‌تواند خدا را بشناسد . و خدا راهنمائی‌های فراوانی را اِعمال كرده است . منتها این سالك مُتطرّق است كه باید از این راه‌ها استفاده بكند و به مقصد برسد. پس همگان، همه این طوائف أربعه این جمله را می‌خوانند، منتها هر كس در حدّ خاصّ خود.
.......
1-سورة فصّلت / آیة 53
ادامه دارد........

 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيمارى هاى گوارشى و روزه دارى


دکتر محمد جواد احسانى اردكانى گفت: رعايت بهداشت غذايى و خوردن غذاى ساده و كم حجم در زمان افطار و سحر بهترين راه براى استفاده از ايام ماه مبارك رمضان است .
به گزارش سلامت نيوز، دکتر محمد جواد احسانى اردكانى، فوق تخصص بيماريهاى گوارشى و كبد و عضو هيئت علمى دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى درباره ريفلاكس و روزه دارى در گفتگو با شبکه خبر گفت:
بازگشت غذا از معده به مرى را كه همراه با سوزش باشد ريفلاكس مى گويند و افراد داراى ريفلاكس در صورت پر بودن شكمشان، احساس سنگينى بيشترى دارند و ريفلاكس آنها بيشتر مى شود لذا در ماه مبارك رمضان با امتناع از پرخورى و با كم خوردن غذا مى توان اين حالت را بهبود بخشيد و روزه داران بايد در هنگام افطار و سحر از پر خورى پرهيز كنند.


دکتر احسانى براى اين افراد هم چنين توصيه کرد: بعد از خوردن سحرى چند ساعتى بيدار بمانند تا برگشت غذا اتفاق نيفتد.
وى در مورد زخم معده و اثنى عشر و تاثير روزه دارى بر آن اظهار داشت: افراد داراى زخم هاى فعال در معده يا اثنى عشر در صورت تحمل گرسنگى با ساعات زياد، احتمال دچار خونريزى در آنها بسيار زياد است، لذا اين گونه افراد از روزه گرفتن خوددارى كنند

وى افزود: افرادى كه مشكل حادى ندارند و يا اين كه احساس سنگينى در معده مى كنند توصيه مى شود كه حتما روزه بگيرند چون براى حال آنها خوب است .

در مورد يبوست و محدود شدن مصرف آب و ارتباط آن با روزه دارى، اين فوق متخصص بيمارى هاى گوارشى و کبد گفت:
در صورت رعايت كردن درست مصرف ميوه جات و سبزيجات يعنى از افطار تا سحر اگر اين دو ماده غذايى را در برنامه غذايى خود قرار دهند مى توان گفت كه هيچ مشكلى اين بيماران را تهديد نمى كند.


وى درباره روزه دارى و بيمارى كوليت ( التهاب روده ) و كولون گفت: اگر اين علائم در بيمار خيلى حاد باشد، از گرفتن روزه خوددارى كند و تا وقتى كه اين بيمارى كنترل نشود نبايد روزه بگيرد اما در صورت كنترل و درمان آن، مى توان با خيال آسوده به اين فريضه الهى عمل كرد .
دكتر احسانى گفت:در مورد كوليت هاى عصبى، هيچ مانعى براى روزه گرفتن وجود ندارد.


دکتر احسانى براى افراد مبتلا به كبد چرب توصيه کردند: چاقى و افزايش وزن علت اصلى اين بيمارى است كه در صورت پايين آوردن وزن، اين حالت نيز بهبود مى يابد، لذا براى افراد داراى كبد چرب توصيه مى شود كه حتما روزه بگيرند و به نفع آنهاست به شرطى كه بعد از افطار در خوردن شيرنى جات و تنقلات افراط نكنند و سعى در كم كردن وزن كنند.
وى افزود: در حالت هاى پيشرفته مانند سيروس كه فرد با ضعف و بى حالى مواجه است، روزه گرفتن براى آنها خوب نيست و ممکن بيمارى آنها را تشديد كند.


دكتر احسانى درباره هپاتيت هاى ويروسى نيز گفت: اگر بيمارى اين گونه افراد كنترل شده باشد و مصرف دارويى افراد مبتلا منظم باشد، روزه گرفتن براى اين افراد مشكلى بوجود نمى آورد.

عضو هيات علمى دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى هم درباره اختلال دفع صفرا در ايام ماه مبارک رمضان افزود: در روزه دارى هاى خيلى طولانى اين حالت با مشكل روبرو مى شود لذا مبتلايان به اين مشكل اگر قصد روزه را دارند بايد براى مدت كوتاهى روزه بگيرند و يا اصلا نگيرند ولى در حالتهاى معمولى مشكلى ندارد.

در پايان دكتر احسانى توصيه كرد: پس از ساعت ها خالى بودن معده نبايد در هنگام افطار از غذاهاى سنگين استفاده كرد و بهتر است از غذاى ساده استفاده و از پر خورى اجتناب شود و تا مى توان از ميوه و سبزى استفاده كرد مخصوصا افراد داراى يبوست.
وى همچنين گفت: روزه داران بهتر است از خوردن غذاهاى كم حجم و پر انرژى مانند باميه و شيرينى جات اجتناب كنند.

 
آخرین ویرایش:

babak fd

عضو جدید
سخنان آیت الله علم الهدی در نماز جمعه:
به گزارش خبرآنلاین، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته با بیان این که دولت میکاییل ما نیست که رزق ما را بدهد گفت: امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلا می گذشته الان هم همان طور باشد.
وی ادامه داد : اگر مرغ در دسترس نیست آن را به یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید.
وی خطاب به مردم مشهد گفت: مشهدی ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده اید ؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: شما مردم قدرت دارید تا وارد میدان کار شوید و نیازهایتان را برطرف کنید.
اگر این اتفاق زمان شاه می افتاد پوست شاه رو میکندن و فریاد وا اسلاما سر می دادند.
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثواب دعا و روزه روز هفتم ماه مبارک رمضان


بسم الله الرحمن الرحيم

ثواب دعاى روز هفتم:

هركه در روز هفتم اين دعا را بخواند خدا عطا مى كند به او در بهشت آنچه عطا مى كند به شهدا و سعدا و أوليا.

ثواب روزه روز هفتم:

در روز هفتم خداى متعال در جنه النعيم (بهشت نعمت) ثواب چهل هزار شهيد و چهل هزار صديق را به شما عنايت مى فرمايد.
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
نماز شب هشتم ماه مبارك رمضان:

دو ركعت در هر ركعت حمد و ده مرتبه توحيد و بعد از سلام هزار مرتبه سُبْحانَ اللَّهِ


گشوده مى شود از براى او درهاى بهشت كه داخل شود از هر درى كه بخواهد
.
.
.
التماس دعا






 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتامِ، وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ، وَاِفْشآءَ السَّلامِ، وَصُحْبَةَ الْكِرامِ، بِطَوْلِكَ يا مَلْجَاَ الْأمِلينَ
؛

پروردگارا در اين روز به من توفيق ترحّم بر يتيمان و طعام دادن به فقراء

و سلام كردن بر بندگان و همنشينى با بزرگان را عنايت فرما اى پناهگاه آرزومندان.

 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحيم
قال الامام الباقر عليه السلام:

إنّ المؤمن إذا صافح المؤمن تفرقا عن غير ذنب
؛

هرگاه مومنى از روى محبت با مومن ديگر مصافحه كند (دست دهد) خداوند تمام گناهانشان را مى آمرزد.
(كتاب خصال ص 22)
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحيم

ثواب دعا و روزه روز هشتم ماه رمضان


ثواب دعاى روز هشتم:


هركه در روز هشتم اين دعا را بخواند بلند مى شود عمل او مطابق عمل هزار صدّيق.



ثواب روزه روز هشتم:



خداوند مانند عمل شصت هزار عابد و شصت هزار زاهد را به شما عطا مى فرمايد.

 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
تنفس، تازه كردن هواست، روزه، تازه كردن غذاست


همان گونه كه تنفس عميق يكنوع تازه كردن هوايى در ريه هاست، روزه نيز يك تازه كردن مواد غذايى در بدن مى باشد.
تنفس عميق براى شستشوى هواى داخل بدن و روزه براى شستشوى الكتروليت ها و عصاره هاى غذائى بين بافتى است.
آدمى هر دقيقه 16 نفس مى كشد. هر تنفس يك دم و يك بازدم معمولى دارد كه شمارش، نوع و مقدار هوائى كه وارد و خارج مى گردد معين بوده و خود كار انجام مى گيرد. ولى تنفس عميق يك دم و بازدم شديدترى است كه طبق دستورات بهداشتى بجاى آورده مى شود.

بهداشت اجازه نمى دهد براى تنفس عميق جز از هواى لطيف و نظيف استفاده كرد. به همين ترتيب با يك جمله «مسلمان در ماه رمضان مهمان خداست» آوردن غذاى ناسازگار و مسموم كننده و غير حلال را بر سر سفره چنين ميزبانى ممنوع ساخته است.
نه آنكه در بقيه سال خوردن غذاى حرام و ناسازگار اشكالى نداشته باشد. بلكه مقصود اين است، چون يكى از خواص روزه دفع سموم است در اين ماه مراقبت بيشترى بايد نمود كه از جذب مجدد سموم جلوگيرى به عمل آيد، و در واقع ماه رمضان ماه تمرين و آزمايش براى انتخاب سفره اى سازگار در سراسر سال است. سفره اى كه ميزبانش «خداست» و ميهمانش نبايد بر آن مسموم گردد.

تنفس عميق از هواى لطيف و بازدم هواى آلوده است كه تكرار آن سبب مى شود به طور كلى همه ريه ها بلكه سراسر بدن تصفيه گردد. به همين طريق روزه هاى متوالى نيز موجب خروج كليه سموم از مجارى و فواصل بين سلولى و بافت ها مى گردد.
اولين تنفس عميق سبب مى شود نزديك به دو ليتر هوا كه 1.5 ليتر بيش تر از هواى دم عادى است به نام هواى تكميلى وارد ريتين گردد و در بازدم شديد و عميق باز 3.5 ليتر هوا كه مجموعه اى از بازدم عادى و هواى اندوخته است بنام ظرفيت حياتى از دهان خارج مى شود و چون در بازدم بسيار عميق هم شش ها نمى توانند كاملاً روى هم جمع شوند لذا حدود يك ليتر هوا به نام هواى هميشگى در ريه ها باقى مى ماند، اينك باز براى تصفيه باقيمانده يك تنفس عميق ديگر دستور داده مى شود كه مى توان حساب كرد پس از چند مرتبه، هواى داخل ريه ها كاملاً نزديك به هواى تازه خواهد بود.

روزه نيز به همين نحو است كه روز اول مقدارى از تمام اندوخته هاى اضافى كه بسيارى از آنها براى اعضا مسموميت نسبى دارد از بدن خارج مى شود و جاى آنها را جذب شده هاى تازه مى گيرد و به همين نحو چنانچه خواهيم گفت با تكرار روزه گويا منبع آبى را كه راكد بوده هر روز مقدارى از آن را برداريم و آب پاكيزه به جاى آن بريزيم تا اينكه به طور قطع يك ماه بگذرد پس از اين مدت بدن غوطه ور در آبها و الكتروليت ها و عناصر تازه اى خواهد بود.
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
آمـده ام بـه درگـهت تـضـرع و دعـا کـنـم
ز سوز دل بخوانمت شور و نوا به پا کنم

هزار بار و بيشتر توبه اگر شکسته ام
آمده ام بـار دگـر بـه تـوبـه ام وفـا کـنم

يـک شـب اگـر نيامـدم به درگـهت بـهر نياز
کنون به گريه خوانمت به مثل ني، نوا کنم

خشم اگر نموده اي ز کرده هاي زشت من
بـه آه و نـالـه آمـدم تـا کـه تـو را رضـا کـنـم

فقير و زار و خسته ام حقير و دلشکسته ام
تـو هـم اگـر بـرانيـم، کـجـا روم چـه هـا کـنم
 

المینا

عضو جدید
ثواب روزه ی روز هفتم و هشتم ماه رمضان

و در روز هفتم خداوند به شما در ((جنه النّعیم )) ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار صدیق عطا می فرماید.

و در روز هشتم خداوند به شما عطاکند ثوابی مانند ثواب شصت هزار زاهد.



منبع:ثواب الاعمال و عقاب الاعمال
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
سخنان آیت الله علم الهدی در نماز جمعه:
به گزارش خبرآنلاین، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته با بیان این که دولت میکاییل ما نیست که رزق ما را بدهد گفت: امکانات غذایی زندگی خودتان را تهیه کنید؛ بنا نیست زندگی شما هر جور که قبلا می گذشته الان هم همان طور باشد.
وی ادامه داد : اگر مرغ در دسترس نیست آن را به یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید.
وی خطاب به مردم مشهد گفت: مشهدی ها مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده اید ؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلاً ‌بوده است.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: شما مردم قدرت دارید تا وارد میدان کار شوید و نیازهایتان را برطرف کنید.
اگر این اتفاق زمان شاه می افتاد پوست شاه رو میکندن و فریاد وا اسلاما سر می دادند.

سلام.... ضمن خوش امدگویی خدمتتون عرض میکنم پست شما در این تاپیک اسپم محسوب می شود....

یاعلی
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعای روز نهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فيهِ نَصيباً مِنْ رَحْمَتِكَ الْواسِعَةِ،
وَاهْدِنى فيهِ لِبَراهينِكَ السَّاطِعَةِ، وَخُذْ بِناصِيَتى اِلى مَرْضاتِكَ الْجامِعَةِ،
بِمَحَبَّتِكَ يا اَمَلَ الْمُشْتاقينَ
؛

پروردگارا، در اين روز مرا از رحمت واسعه خودت بى نصيب مفرما

و مرا بواسطه دليل ها و برهانهاى روشن خود راهنمايى فرما و مرا براهى بدار كه رضاى تو در آن است

به محبت خود اى آرزوى مشتاقين.

 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحيم

ثواب دعاى روز نهم:



خدا عطا مى كند به او ثواب بنى اسرائيل را يعنى ثواب هر طاعتى و عبادتى و هر كار خيرى كه از براى آنها بوده.


ثواب روزه روز نهم:



خداوند آنچه را كه به هزار عالم، هزار معتكف وهزار جنگجوى در جبهه عنايت مى نمايد، به شما نيز عطا مى فرمايد.
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقش روزه در مبارزه با چاقی


برنامه معين و مشخص ساليانه اى كه اسلام تحت عنوان «روزه و روزه دارى» براى پيروان خود جزء اهم وظايف و افضل فرايض قرار داده است، بر خلاف آنچه كه ظاهربينان از قضاوت هاى عاميانه خود، يك عبارت صورى و يك رژيم ساده و عادى نتيجه مى گيرند، برنامه اى است كاملاً منظم و اصولى كه از جهات مختلف براى تأمين سلامتى بشر مفيد و ضرورى است.
روزه دارى با آن اصول و روشى كه در اسلام مطرح شده و به موازات ساير تعاليم اسلامى به معرض اجرا گذارده مى شود، نه تنها از نظر تأمين سلامت جسمى حائز اهميت است، بلكه از نظر تأمين سلامت روحى نيز قابل توجه بوده و در حقيقت برنامه روزه دارى عبارتست از اجراى يك برنامه بهداشتى كامل از نظر بهداشت روانى و جسمى و بدينوسيله است كه امنيت فردى و اجتماعى خصوصاً اگر به موازات ساير تعاليم عاليه اسلامى اجرا شود، به معنى كاملى تأمين خواهد گرديد.


مبارزه با چاقى در اسلام

در اسلام دو روش خاص براى مبارزه با چاقى وجود دارد كه باصطلاح پزشكى يكى پيش گيرى و ديگرى درمانى است:
1- در پيشگيرى از ازياد چربى، روش اسلام يك مبارزه روزانه است كه نه تنها روزى يك بار بلكه روزى دو سه بار انجام مى شود؛ يعنى در هر وعده غذا يك بار ميبايست مورد توجه پيروان اين مكتب قرار گيرد و آن عبارتست از اينكه " مستحب است انسان نيمه سير از سر سفره بلند شود" يعنى همانطورى كه محافل پزشكى غرب امروزه پس از طى مراحل مختلف علمى و تجربى و پس از تحمل خسارت سنگين ناشى از مرگ و ميرها و بيماريهاى مختلفى مثل تصلب شرائين و ازدياد كلسترول خون و چاقى و غيره به اين نتيجه رسيده اند كه تنها راه مبارزه با چاقى عبارتست از كم خورى.


دستور ديگر اسلام از نظر پيشگيرى عبارت است از " منع افراط در هر چيزى اعم از خواب و خوراك و غيره".
همچنين در رديف مكروهات و مستحبات آداب غذا خوردن در اسلام دستوراتى است كه از لحاظ مبارزه با چاقى و بيماريهاى وابسته اش حائزاهميت بوده و كاملاً بر اصول علمى و موازين فطرت و طبيعت منطبق است كه موارد چندى را ذيلاً اشاره مى نمائيم:
از مستحبات آداب غذا خورن در اسلام يكى عبارتست از: " خوردن غذا بعد ازغالب شدن گرسنگي" يعنى مستحب است تا انسان گرسنه نشده است، لب به غذا نگشايد.


اصولا ميل و هوس بيش از عقل و منطق در تغذيه اعمال نفوذ مى كند و لذا مراعات اصل اينكه عارضه گرسنگى، احتياج طبيعى بدن را به غذا را اعلام كند نه ميل و هوس به غذا، خود راه هر گونه افطار و تفريط را بسته و از ظهور هر نوع اختلالى جلوگيرى مى نمايد، و به علاوه ميزان غذاى روزانه همواره متغير بوده و بر حسب نوع كار و فعاليت، درجه حرارت محيط زندگى، حدود سن، حالات سلامتى و بيمارى، اختلالات درونى و غيره فرق مى كند كه احساس گرسنگى سهل ترين و طبيعى ترين وسيله تشخيص احتياجات بدن است. البته در دستور فوق غرض از گرسنگى و غلبه آن عبارتست از گرسنگى طبيعى و اشتهاى حقيقى نه اشتهاى كاذب حاصله از ميل و هوس.

2- روش دوم مبارزه اسلام با چاقى، يك مبارزه ساليانه تحت عنوان برنامه " روزه دارى " است تا اگر انسان در عرض سال به علت طمع يا غفلت يا به هرعلتى از شكم پرستى و پرخورى خوددارى نكند و ذخائر بدنى خود را انباشته كند، هنوز فرصت آن را دارد كه سالى يك بار چربيهاى ذخيره را در طول مدت يكماه روزه دارى تدريجاً، بدون كمترين عوارض و عواقب وخيمى هضم كرده و بار بدن را سبكتر كند، قبل از اينكه سالها چربى به دور اعضاى بدن جمع شده و سال به سال كهنه و سفت و سخت شود.

نكته مهم و حساسى كه در اينجا نبايد فراموش كرد اينست كه على رغم تصورات ظاهر بينان اساساً برنامه روزه دارى در اسلام انتخاب رژيم براى لاغرى نيست يعنى روزه دارى از نظر اسلام بمنظور طرح برنامه هائى براى لاغر شدن نيست، بلكه هدف اصلى و حقيقى اسلام از روزه دارى طرح يك برنامه عالى تر است كه برخوردارى از اثرات مثبت روزه براى لاغر شدن، يك فايده ضمنى از اين فريضه است و براى اينكه بدانيم حذف چربى اضافى و مبارزه با چاقى، هنوز هدف اصلى روزه دارى در اسلام نيست، كافى است يادآورى كنيم كه صحت عمل در روزه دارى تابع شرايط چندى است كه پرهيز از خوردن يكى از آنها است، مثلا" نيت" قبل از اقدام به روزه گرفتن براى صحت روزه يك شرط اصلى است كه بدون آن، حتى اگر روزه دارى از تمام جهات ديگر هم صحيح و مقبول باشد، روزه باطل است.

اگر فرض كنيم دستورات محافل بهداشتى جهان در مورد مبارزه با چاقى كاملاً اصولى بوده و در اين مورد مفيد و موثر هم باشند، ولى تعليم آنها به افكارعمومى و اجراى آن تعاليم خالى از اشكال نيست زيرا تنها تعليم دستورات، براى اجراى آنها كافى نيست، يعنى حتى اگر براى مبارزه با چاقى و عوارض ناشى از آن، روش صحيح و اصولى هم پيدا شود، اما بايد ديد اجرا كننده كيست؟ و چگونه افراد از عهده اميال و هوسهاى خود مى توانند برآيند؟ و آيا واقعاً آنطور كه مى دانند، عمل مى كنند؟ مگر تنها دانستن يك چيز براى اجراى آن كافى است؟
مگر خود اطباء اروپا و امريكا مضرات سيگار يا مشروبات الكى را نمى دانند؟ يا بيمارانى كه با راهنمايى اطباء دلسوز بايد از انجام بعضى كارها پرهيز كنند، چنين مى كنند؟ پس علم به تنهائى براى اجتناب از ارتكاب كار كافى نيست و بيشتر افراد حتى با داشتن علم و اطلاع، در اثر غفلت وسهل انگارى هاى غيرقابل اجتناب، دائماً به خطا مرتكب مى شوند.

اسلام در روزه دارى،موضوع هضم چربى زايد را هدف اصلى قرار نداده است. همچنين حتى اگر اجرا كنندگان اين حكم آسمانى افرادى بيسواد و عامى بوده و از ساختمان شيميايى چربى ها و از فرمول سوخت و ساز آنها بيخبر باشند، ولى دراجراى اين دستور، به اتكاء ايمان راسخ خود همواره موفق مى باشند.
ناگفته نماند كه هنوز مسلمانان به علت غفلت و سهل انگارى، اجراى مستحبات و اجتناب از مكروهات مانند مسئله " نيمه سير برخاستن از سر سفره" را فراموش كرده و يا به طور غلط، به خاطر دورى از لذتهاى مضر و نا مشروع، در خوردن غذاهاى حلال و مشروع افراط مى كنند، ولى با اين همه آمار مبتلايان به امراض ناشى از چاقى، در بين مسلمانان به مراتب كمتر از ملل غرب است.

 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحيم
قال الامام الصادق عليه السلام:

برو آبائكم يبركم أبنائكم و عفوا عن نساء الناس تعف نسائكم؛

به پدر و مادر خود نيكى كنيد تا فرزندانتان به شما نيكى كنند و اگر مى خواهيد زنهاى شما از نظرسوء نامحرمان در امان باشند نسبت به زنان مردم عفت را رعايت نمائـيد.
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی ... قسمت چهارم

أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجِیم . بِسْمِ الله الرَّحمنِ الرَّحِیم . قُلْ مَا یَعْبِأَ بِكُمْ رَبّی لُولا دُعاكُمْ (1)
یكی از آداب و سنن دعا همین است. وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه در سحرهای ماه مبارك رمضان ذات أقدس إله را حمد می‌كند و او را شایسته حمد و ثناء می‌داند و همین را زمینه اجابت دعا می‌شمارد . عرض می‌كند:

"اَلحَمْدُ للهِ الَّذِی یُجِیبُنِی إذا دَعَوتُهُ وَ إنْ كُنْتَ بَطِیئاً حِینَ یَدعُونَی" .
خدا را من حمد می‌كنم كه وقتی او را می‌خواهم و می‌خوانم ، مرا اجابت می‌كند. گرچه هر وقت او مرا خواست، من با كُندی به طرف او حركت می‌كنم و گاهی هم ممكن است این راه را طی نكنم.
و خدای را حمد می‌كنم كه هر وقت چیزی خواستم به من عطا می‌كند، گرچه هر وقت او دستور انفاق مالی داد من بُخل می‌ورزم . و خدای را حمد می‌كنم كه هر وقت خواستم با او ندائی در میان بگذارم، بدون واسطه و بدون شفیعی كه از من شفاعت بكند او مرا می‌پذیرد. قبلاً به عرضتان رسید كه همانطوری كه آیات قرآن یكدیگر را شرح و تفسیر می‌كنند، احادیث و ادعیه و مناجات هم به شرح ایضا.ً
این دعای ابوحمزه ثمالی را باید با سائر ادعیه امام سجاد شرح كرد. وجود مبارك امام سجاد در صحیفه سجادیه دارد كه: خدایا! سه چیز مانع دعا كردن من است و یك چیز من را به دعا كردن تشویق می‌كند.

اما آن سه چیزی كه حاجب است، نمی‌گذارد من دعا بكنم؛ یكی این كه شما مرا امر كردی به واجبات و مستحبات، امر كردی و من در اطاعت امر كُندی كردم و انجام ندادم . دوم این كه مرا از بعضی از امور نهی كردی و من متأسفانه مرتكب مَنهیّ عنه تو شدم. سوم این كه نعمت‌های فراوانی به من دادی، من به جای شكر نعمت، كُفران نعمت كردم و حقّ شناسی نكردم . این سه امر حاجب و مانع نیایش و دعای من است كه من به خودم اجازه نیایش نمی‌دهم و آنها جلوی نیایش من را هم می‌گیرد.
اما یك چیز است كه من را وادار به نیایش می‌كند و دعای من را هم مستجاب می‌كند و آن تفضّل و بزرگواری و احسان ابتدائی توست. خدایا ! تو در برابر كار پاداش نمی‌دهی! تمام لطف‌های تو احسان است و تمام منّت‌های تو ابتدا . مِنَنُكَ ابْتِداء . مسبوق به استحقاق نیست . چون روی لطف رفتار می‌كنی، بنابراین من هم به خودم اجازه نیایش و دعا می‌دهم.

در همین دعای ابوحمزه ثمالی عرض می‌كند:
اَلحَمدُ للهِ الَّذِی أسئَلُهُ فَیُعْطِیَنِی وَ إنْ كُنْتُ بَخِیلاً حِینَ یَسْتَقْرِضُنِی . خدای را حمد می‌كنم كه هر چه از او خواستم به من می‌دهد و اگر خود خدا از من استقراض كند به عنوان قرض الحسنه من كُندی می‌كنم و بُخل می‌ورزم . در قرآن هم فرمود: هآ أنْتُمْ هؤلآءِ تُدعَونَ لِتُنْفِقُوا وَ مِنْكُمْ مَنْ یَبْخَل وَ مَنْ یَبْخَل فَإنَّمَا یَبْخَلُ عَلی نَفسه(2). فرمود: شما كسانی هستید كه دعوت می‌شوید در راه خدا انفاق كنید، ولی برخی از شما بُخل می‌ورزند باید مستحضر باشند كه علیه خود بُخل می‌ورزند.
بعد عرض می‌كند: خدای را شكر می‌كنم كه هر وقت من خواستم با او تنها باشم و كسی مرا همراهی نكند، خدا مرا راه می‌دهد. گاهی انسان می‌خواهد شفیع بیاورد، ولی شفیع ندارد و خداوند هم آخَرُ مَنْ یَشفَع است و آخَرُ مَنْ یَشفَع أرحَمُ الرَّاحِمین.
شفیع جناح طائر است. جناح سائل است كه با وسیله شفیع انسان توان پرواز دارد. ولی گاهی انسان بی پر است. شفیعی ندارد. قدرت استشفاء ندارد و اگر هم استشفاء كرد كسی از او شفاعتی را به عمل نمی‌آورد.
خدای را حمد می‌كنم كه هر وقت چیزی خواستم به من عطا می‌كند، گرچه هر وقت او دستور انفاق مالی داد من بُخل می‌ورزم .
.......
1- سوره فرقان / آیه 77
2- سوره محمّد / آیه 38 ـ با تلخیص

ادامه دارد.....
[/QUOTE]
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
نماز شب دهم ماه مبارك رمضان:

بيست ركعت در هر ركعت حمد و سى مرتبه توحيد


خداى متعال رزق او را وسيع نموده و از فائزين مى باشد.

 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
به مناسبت رحلت أم المؤمنين حضرت خديجه كبرى سلام الله عليها

به مناسبت رحلت أم المؤمنين حضرت خديجه كبرى سلام الله عليها

● نام نامى ونسب گرامى حضرت خديجه سلام الله عليها


خديجه بنت خويلد، بن اسد، بن عبد العزّى، بن قصى، بن كلاب، بن مرة، بن كعب، بن لؤى، بن غالب، بن فهر(1) پدر بزرگوارش «خويلد» قهرمان دلاورى بود كه در دفاع از حريم كعبه، روز به ياد ماندنى آفريد.
مادرش «فاطمه» بنت زائده، بن أصمّ، بن رواحه، بن حجر، بن عبد، بن معيص، بن عامر، بن لؤى، بن غالب، بن فهر(2) بانويى با فضليت بود.(3) بنابراين حضرت خديجه سلام الله عليها از تيره قريش مى باشد، از سوى پدر در نياى سوم واز سوى مادر در نياى هشتم با نسب پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله پيوند مى خورد.(4)


● نام نامى والقاب گرامى حضرت خديجه سلام الله عليها


براى حضرت خديجه سلام الله عليها القاب فراوانى است كه از عظمت بيكران وقداست بى پايان آن حضرت حكايت مى كند، كه از آن جمله است: صديقه، مباركه، ام المؤمنين، طاهره، راضيه، مرضيه و... .
يتميان او را «اُمّ اليتامى»، بينوايان او را «اُمّ الصعاليك»، مؤمنان او را «اُمّ المؤمنين» وكوثر جارى خلقت نيز او را «اُمّ الزهراء» يا سرچشمه كوثر مى دانستند.


● سيماى حضرت خديجه سلام الله عليها در آيينه وحى


پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در نخستين سير شبانه خود كه در ماه ربيع الاول، دو سال بعد از بعثت كه از خانه حضرت خديجه سلام الله عليها انجام پذيرفت،(5) هنگامى كه به سوى زمين باز مى گشتند از پيك وحى چنين مورد خطاب قرار گرفتند: «حاجتي أن تقرأ على خديجة مِن الله ومنّى السلام؛(6) حاجت من اين است كه از خداى منّان واز منِ جبرئيل، بر خديجه سلام برسانى». هنگامى كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله درود خداى منان را به حضرت خديجه سلام الله عليها ابلاغ نمودند، او در پاسخ گفت: خدا سلام است، سلام از او به سوى اوست. (7)

در يكى از تهاجمات ددمنشانه قريش وانتشار شايعه كشته شدن پيامبر صلى الله عليه وآله، حضرت خديجه سلام الله عليها در ميان درّه ها وصخره هاى اطراف مكّه، به دنبال حبيبش مى گشت وسيلاب اشك بر صورتش روان بود. پيك وحى بر پيامبر رحمت فرود آمد وعرضه داشت: ملائكه آسمان به جهت گريه خديجه سلام الله عليها به گريه افتاده اند، او راه به سوى خود فرا خوان، درود مرا ابلاغ كن واو را بشارت بده، كه خدايش به او درود مى فرستد واو را به قصرى در بهشت بشارت ده، كه در آن هيچ غم واندوهى نيست.(8)


خديجه كبرى سلام الله عليها از ديدگاه رسول خدا صلى الله عليه وآله


از رسول اكرم صلى الله عليه وآله احاديث فراوان در مناقب حضرت خديجه سلام الله عليها رسيده است، كه به گوشه اى از آنها اشاره مى كنيم:

1. هر روز خداى متعال چندين بار با وجود خديجه بر فرشتگان مباهات مى كند.(9)

2. او هنگامى به من ايمان آورد كه ديگران به من كفر مى ورزيدند. او مرا تصديق نمود، هنگامى كه ديگران انكار مى كردند، او همه ثروتش را در اختيار من قرار داد هنگامى كه ديگران دريغ مى ورزيدند. خداى منان از او به من فرزند عنايت كرد ولى ديگران را محروم ساخت.(10)

3. بهترين بانوان عالميان عبارتند از: مريم دخت عمران، آسيه دخت مزاحم، خديجه دخت خويلد وفاطمه دخت محمد صلى الله عليه وآله.(11)

4. برترين بانوان بهشت عبارتند از: خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد، مريم دختر عمران وآسيه دختر مزاحم (همسر فرعون).(12)

5. خديجه پيش از همه بانوان عالم، به ايمان به خدا ورسول خدا سبقت گرفت.(13)

6. من او را از اعماق دل دوست داشتم.(14)

7. من دوستداران خديجه را نيز دوست مى دارم.(15)

8. هرگز خداى متعال همسرى بهتر از خديجه به من عطا نكرد.(16)

9. خداى متعال على، حسن، حسين، حمزه، جعفر، فاطمه وخديجه را بر جهانيان برگزيد.(17)

10. خطاب به عايشه: از خديجه اينگونه سخن مگو، او نخستين بانويى بود كه به من ايمان آورد، او براى من فرزند آورد وتو محروم شدى.(18)

 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
به مناسبت رحلت أم المؤمنين حضرت خديجه كبرى سلام الله عليها

به مناسبت رحلت أم المؤمنين حضرت خديجه كبرى سلام الله عليها

[SUB] ● حضرت خديجه در گفتار بزرگان
[/SUB]


به شمارى از سخنان اصحاب سيره وتراجم فقط اشاره مى كنيم:
1. ابن هشام صاحب كتاب معروف «السيرة النبوية» مى نويسد: خديجه صاحب نسب والا، داراى برترين شرافت، صاحب بيشترين ثروت وحريص ترين بانوان قريش به حفظ امانت والتزام به معيارهاى اخلاقى، عفت وكرامت انسانى بود ولذا بلندترين قله شرف را به خود اختصاص داده بود.
2. ذهبى پيشتاز رجاليون عامه مى نويسد:
خديجه سرور بانوان بهشت، فرزانه قريش، از تيره اسد، جليل القدر، متدين، خويشتن دار، بزرگوار، از بانوان بهشتى ويكى از بانوانى بود كه به قله كمال رسيده بودند.(19)
3. ابن حجر عسقلانى در اين رابطه مى نويسد:
خديجه در نخستين لحظات بعثت، رسالت آن حضرت را تصديق نمود، اعتقاد راسخ وثبات قدم او نشانگر يقين كامل، عقل وافر وعزم راسخ او بود.(20)
4. سهيلى صاحب آثار فراوان در سيره ومغازى مى نويسد: حضرت خديجه سرور بانوان قريش بود، در جاهليت واسلام به «طاهره» ملقّب بود.(21)


حضرت خديجه سلام الله عليها در گذر تاريخ


قلم همواره در طول تاريخ، در دست چاپلوسان ودر خدمت زورمداران بوده، از اين رهگذر بسيارى از حقايق مسلّم تاريخ، دستخوش تحريف شده ورنگ واقعيت تاريخى به خود گرفته، تا جايى كه اگر پژوهشگرى براساس يافته هاى علمى خود پرده از روى واقعيت ها بردارد، موجب شگفت همگان خواهد بود.
يكى از پژوهشگران معاصر، با دلايل متقن اثبات كرده كه تنها يار غار پيامبر: عبدالله بن اريقط بن بكر بوده ودر عهد معاويه وبا پول او داستان غار جعل شده وشخص ديگرى به جاى عبدالله يار غار معرفى شده است.(22)
همو اثبات كرده كه جمله «الانزع البطين» را پيروان معاويه جعل كرده اند.(23)
بسيارى از محدثان تصريح كرده اند: حضرت خديجه سلام الله عليها هنگام ازدواج با پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله دوشيزه بود وهرگز شوى ديگرى انتخاب نكرده بود، از آن جمله است:
1. سيد مرتضى علم الهدى، در كتاب «الشافي في الإمامة».
2. شيخ طوسى، در كتاب «تلخيص الشافي».
3. بلاذرى، در كتاب «أنساب الأشراف».(24)
4. ابوالقاسم كوفى، در كتاب «الاستغاثة في بِدَع الثلاثة».
بسيارى از محدثان ومورخان نيز اين مطلب را از منابع يادشده نقل كرده اند.(25) اين عده تأكيد مى كنند كه سن شريف حضرت خديجه سلام الله عليها در آن هنگام 25 يا 28 سال بوده وهرگز شوى ديگرى انتخاب نكرده بوده، زينب، رقيه وام كلثوم فرزندان «هاله» خواهر حضرت خديجه بودند كه تحت كفالت ومراقبت حضرت خديجه به سر مى برده اند.
مرحوم آيت الله العظمى سيد محمد شيرازى نيز استظهار كرده اند كه حضرت خديجه سلام الله عليها دوشيزه بوده اند وبه همه اشراف قريش پاسخ منفى داده بودند ودل در گرو جوان هاشمى، حضرت محمد مصطفى صلى الله عليه وآله داشتند.(26)
ولى همه مورخان اتفاق نظر دارند كه حضرت خديجه زيباترين دوشيزه حجاز بود.
امام حسن مجتبى عليه السلام كه مظهر جمال الهى بود، خود را شبيه ترين اهل بيت به مادرش حضرت خديجه مى دانست.
از عبدالله محض پدرِ نفس زكيه پرسيده اند: چگونه است كه دندان هاى امام صادق عليه السلام اين قدر زيبا وبرّاق است ودرخشش ويژه اى دارد كه همگان را به سوى خود جذب مى كند؟
عبدالله محض گفت: نمى دانم، ولى مى دانم كه حضرت خديجه نيز اينگونه بود وحضرت زهرا نيز زيبايى ودرخشندگى را از مادرش به ارث برده بود.(27)


نخستين بانوى مسلمان


پيش از بعثت پيامبر صلى الله عليه وآله حضرت خديجه سلام الله عليها پيرو آيين جدّ بزرگوارش حضرت ابراهيم عليه السلام وبه اصطلاح از «حُنَفاء» بوده ودر نخستين روزى كه پيامبر خدا صلى الله عليه وآله به پيامبرى مبعوث شدند، او تسليم بودن خود را اعلام كرد، چنانكه در حديث شريف آمده است:
نخستين كسانى كه به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله ايمان آورده اند از مردان، على عليه السلام واز بانوان، حضرت خديجه سلام الله عليها بوده اند.(28)
هنگامى كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در نخستين روز بعثت از غار حرا با رسالت عظيم پايين مى آمدند، سرور بانوان قريش به استقبال آن حضرت شتافت وعرض كرد: اين چه نورى است كه در پيشانى شما مى بينم؟ فرمودند: اين نور نبوّت است. آنگاه اركان اسلام را براى ايشان بيان نمودند وحضرت خديجه سلام الله عليها عرضه داشتند: «آمنتُ وصدّقتُ ورضيتُ وسلّمتُ؛(29) من ايمان آوردم، پيامبرى ات را باور كردم، آيين اسلام را پسنديدم وتسليم شدم».


نخستين بانوى نمازگزار


حضرت خديجه نخستين بانوى نمازگزار در اسلام است، سال ها شمار باورداران دين مقدس اسلام منحصر به حضرت خديجه سلام الله عليها وحضرت على عليه السلام بود، هر روز پنج بار پيامبر رحمت به مسجدالحرام شرفياب مى شدند، روبه كعبه مى ايستادند، اميرمؤمنان عليه السلام در سوى راست وحضرت خديجه سلام الله عليها در پشت سر مى ايستادند. اين سه انسان مسئول ومتعهد، امت اسلامى را تشكيل مى دادند وپرستش معبود را در كنار خانه توحيد به نمايش مى گذاشتند.(30)
 

mary69

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیارتنامه حضرت خدیجه کبری (س)

السلام علیک یا زوجه سید المرسلین

السلام علیک یا اُم فاطمه الزهرا سیدة نسا العالمین

السلام علیک یا اول المومنات

السلام علیک یا من انفقت ما لها

فی نصرة سیده الا نبیا نصرته ما استطاعت و دافعت عنه الاعدا

السلام علیک یا من سلم علیها جبرائیل و بلغها

السلام من الله الجلیل فهینا لک بما اولاک الله من فضل

والسلام علیک و رحمة الله و برکاته
 
بالا