رتبه بندي
رتبه بندي
امروز توي به وبلاگ اينو ديدم البته ايت رتبه بندي كلي هست و خيلي از موسسات عضوش نيستن اما به نظرم بدم نميگه موسسه اي كه پس از چند سال هنوز يه سايت نداره معلومه كارهاي ديگش مثل ساختمان، كادر اداري، استادن و ..... زياد جالب نيست. اما اين 100درصد نيست ممكنه برعكسشم باشه! در كل فقط رتبه بندي در ويومتري رو براتون ميذارم تا استفاده كنيد
معرفی دانشگاههای برتر غیر انتفاعی بر اساس شاخص وبو
۱-
مقدمه: وضعیت دانشگاهها در وبومتری نامناسب است." این جمله ای است که منصور کبگانیان معاون پژوهشی وزیر علوم در نیمه های سال گذشته به خبرگزاری مهر اعلام کرد. این مقام مسئول وزارت علوم با تایید جایگاه ضعیف دانشگاههای ایران در رده بندی وبومتریک گفت: "دانشگاههای کشور وب سایت به روز ندارند و باید هزینه لازم در این زمینه صورت گیرد."
نه تنها بی توجهی به شاخصهای وبومتری یکی از مشکلات مزمن وب سایت دانشگاهها است اما هنگامی که نام برخی دانشگاهها را در موتورهای جستجوگر وارد می کنیم به هیچ آدرس الکترونیکی نمی رسیم. این امر در خصوص دانشگاههای غیرانتفاعی بسیار مشهودتر است. از میان
لیست ۲۶۱ دانشگاه غیر انتفاعی کشور فقط ۷۱ دانشگاه دارای وب سایت و یا پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی هستند. از میان همین ۷۱ پایگاه هم فقط حدود ۲۰ دانشگاه از وب سایت خود بطور دائم و به منظور اطلاع رسانی استفاده می نمایند. از میان ۲۰ وبسایت فوق نیز فقط به تعداد انگشتان دست دانشگاهها اطلاعات مورد نیاز همچون سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی اساتید و یا اطلاعات آموزشی مورد نیاز دانشجویان را در خود جای داده اند و مابقی فقط به ارائه چند عکس از ساختمان دانشگاه و یا تاریخچه ای کوتاه و کسل کننده بسنده نموده اند. همچنین فقط ۵ دانشگاه از میان دانشگاههای فوق دارای وبسایت به زبان انگلیسی هستند.
آیا واقعاً ما می دانیم کجا هستیم؟ یا بهتر بگویم آیا واقعاً مردم دنیا می دانند ما کجا هستیم؟ با وجود هزینه های بسیار سنگین دانشگاهها و خصوصاً دانشگاههای غیر انتفاعی کمتر دانشگاهی در ایران به فکر دیده شدن در اینترنت بوده است. حتی کشورهایی همچون پاکستان نیز برخی دانشگاههای خود را در رتبه بندی های وبومتری جای داده اند لیکن بجز اندکی از دانشگاههای مادر هیچ دانشگاه ایرانی دیگری در رتبه بندی های جهانی در این زمینه حاضر نیست. واقعاً چرا؟
در این بخش تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مدرسین گروههای آموزشی مختلف دانشگاهها سعی نموده اند با تکیه بر اصول وبومتری نسبت به رتبه بندی دانشگاههای غیر انتفاعی اقدام نمایند. نتایج تحقیقات این گروه منجر به معرفی دانشگاههای برتر در این زمینه شده است و با این عمل گامی در جهت ایجاد انگیزه در دانشگاههای غیرانتفاعی برای بالابردن قابلیت های خود در اینترنت و نهایتاً معرفی ایران و جایگاه علمی آن در جهان برداشته شده است. لازم به ذکر است که دانشگاههایی که به اصول وبومتری خود متعهد هستند مطمعناْ در بالابردن سطح کیفی و کمی امکانات خود نیز سخت گیر و پرتلاش ظاهر خواهند شد. لذا دانشگاههای برتر معرفی شده در این بخش فارغ از مساحت و تعداد دانشجویانشان مطمعناْ از برترین دانشگاهها غیر انتفاعی ایران محسوب می گردند.
۲- مواد و روشها: در اولین بخش از این تحقیق مطالعات کتابخانه ای برای تعیین شاخص های مناسب در وبومتری انجام شد و این شاخصها با توجه به امکانات موجود استخراج گردید. در دومین گام از این مطالعه نیز جستجو برای مشخص نمودن آدرسهای اینترنتی موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی انجام پذیرفت. در این مطالعه با بررسی وب سایت دانشگاههای غیر انتفاعی اطلاعات مورد نیاز مشاهده و ثبت شد. این اطلاعات عبارت بودند از: وجود شمارنده بازدید با ۵ امتیاز-وجود نسخه غیر فارسی زبان (انگلیسی) با ۲۰ امتیاز-وجود لیست اعضاء هیئت علمی با ۵ امتیاز-وجود سوابق علمی و پژوهشی اساتید با ۵ امتیاز-وجود عکس و نحوه تماس با اعضاء هیئت علمی دانشگاه با ۵ امتیاز-وجود قوانین و مقررات آموزشی با ۵ امتیاز-امکان دانلود جزوات و منابع علمی با ۳ امتیاز-قابلیت دیده شده در موتور جستوگر گوگل با ۴۰ امتیاز-تنوع اطلاعات ارائه شده ۵-آخرین بروز رسانی و نهایتاْ زیبایی سایت با ۷امتیاز به عنوان شاخصهای وبومتری درنظر گرفته شده است. در این مطالعه به هر یک از موارد فوق امتیاز خاصی نسبت داده شد است بطوری که مجموع این امتیازات ۱۰۰ می گردید. با بررسی امتیازات هر دانشگاه امتیازی مابین ۰ الی ۱۰۰ به آنها اختصاص می یابد که شاخص تعیین اعتبار دانشگاه است.
۳- نتایج و بحث: در این مطالعه پس از انجام بررسی های مختلف نتایج ارائه شده در جدول شماره ۱ بدست آمد. لازم به ذکر است نتایج این مطالعه که بین ۲۶۱ دانشگاه غیر انتفاعی ایران انجام پذیرفت نشان داد که فقط ۷۱ دانشگاه دارای وب سایت هستند و سایر دانشگاههای غیر انتفاعی به کل چیزی به عنوان قابلیت دیده شدن در اینترنت ندارند.
۳-۱- قابلیت دیده شدن در اینترنت: قابلیت دیده شدن از مهمترین شاخصهای وبومتری بوده و دارای بیشترین امتیاز می باشد. بسیاری از شرکتهای معتبر که به رتبه بندی دانشگاهها به روش وبومتری می پردازند به این بخش امتیازی با بیش از ۵۰ درصد کل امتیازات اختصاص می دهند. در این مطالعه ۴۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز به قابلیت دیده شدن در اینترنت اختصاص یافته است.در این مطالعه مشخص گردید که دانشگاه غیر انتفاعی-غیر دولتی چابهار و سوره بیشترین ارجاعات در سطح اینترنت را به ترتیب با ۳۲ و ۲۶ صفحه از موتور جستجو گر گوگل به خود اختصاص داده است. پس از دانشگاه سوره دانشگاههایی همچون موسسه آموزش عالی سجاد با ۲۲ صفحه مرتبط و دانشگاه علم و فرهنگ و موسسه آموزش عالی کار با ۱۳ صفحه مرتبط در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
۳-۲- وجود شمارنده در وب سایت: وجود شمارنده می تواند نشانه ای از علاقه مندی مسئولین دانشگاهها به آمار مراجعات دانشجویان به وب سایت باشد. با توجه به رایگان بودن اینچنین امکاناتی در اینترنت عدم درج آن در وب سایت می تواند نشان از بی علاقه گی مسئولین به امور سایبری تلقی گردد. لذا در این تحقیق ۵ امتیاز به دانشگاههایی که در وبسایت آنها شمارنده درج شده است اختصاص می یافت. با این وجود تعداد زیادی از وبسایتهای دانشگاهی مورد بررسی فاقد این ابزار مفید بودند.
۳-۳- وجود نسخه غیر فارسی زبان: یکی از مهمترین بخش امتیاز دهی در وب سنجی بین المللی بودن وبسایت دانشگاهها می باشد. عدم وجود نسخه انگلیسی وبسایت می تواند نکته بسیار منفی در معرفی دانشگاه به جهان غیر فارسی زبان باشد. لذا با توجه به اهمیت موضوع در این مطالعه ۲۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز به وجود نسخه غیر فارسی مربوط می شد. متاسفانه تعداد بسیار اندکی از دانشگاهها اقدامی برای درج زبان دیگری در وبسایت خود نموده اند. این امر بسیار تاسف بار است زیرا در میان هیئت موسس بسیاری از دانشگاههایی که فاقد نسخه غیر فارسی بودند افرادی دیده می شدند که با درجات بالای علمی و سوابق زیاد پژوهشی خود سالها نیز در کشورهای خارجی تحصیل نموده اند و مطمعناْ از اصول وبومتری مطلع هستند.
۳-۴- درج لیست اعضاء هیئت علمی و رزومه آنها: وب سایت دانشگاهها فقط ابزاری برای اعلام برخی اطلاعیه ها برای دانشجویان نیست. وبسایتها باید شامل اطلاعات و سوابق علمی و پژوهشی اساتید بوده تا صاحبان صنایع مختلف-علاقه مندان و پژوهش گران توانایی دسترسی به سوابق اساتیدی که تحقیقاتی را در زمینه های خاص داشته و یا تجربه تدریس دروسی خواص را دارند داشته باشند. همچنین راههای تماس با اساتید باید از طریق وبسایتها به وضوح ارائه شده باشد. متاسفانه الکثر قریب به اتفاق وبسایت دانشگاههای غیر انتفاعی فاقد این قابلیت بود. کل امتیازات مرتبط با این موضوع در این مطالعه ۱۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده بود.
۳-۵- وجود قوانین و مقررات آموزشی: وجود قوانین و مقررات مورد نیاز دانشجویان و اساتید در وب سایت یک امر بسیار مفید بوده و با اطلاع رسانی کافی در این زمینه جلوی افت تحصیلی ناشی از عدم اشراف به قوانین آموزشی گرفته خواهد شد. مطمعناْ مسئولین و مدیران دانشگاههایی که در این زمینه اقداماتی را انجام دهند-در مدیریت دانشگاه نیز بسیار قانون مند و مناسب عمل خواهند نمود.
۳-۶- حجم اطلاعات ارائه شده در وبسایت: وجود متون علمی قابل دانلود در وبسایت همچون بخش دانلود جزوات اساتید یکی از اصول وبومتری است. وجود فایلهای پی دی اف و یا داک در وب سایت و قابلیت دانلود آنها از امتیازاتی است که شرکتهای بزرگ رتبه بندی دانشگاهها به آن علاقه مند هستند. در این مطالعه مشخص گردید که فقط دو دانشگاه اینگونه امکانات را ارائه نموده و قابلیت دانلود پاورپوینتها و جزوات اساتید را در وب سایت خود درج نموده اند. در این مطالعه ۳ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز به وجود چنین قابلیتی در وبسایت اعطا شده است.
۳-۷- زیبایی و تنوع اطلاعات ارائه شده: زیبا و جذاب بودن وب سایت و همچنین سادگی کار با آن و عدم پیچیدگی در دسترسی به اطلاعات از جمله شاخصهای وبومتری می باشد. در این مطالعه مشخص شد متاسفانه کمتر دانشگاهی به مسئله زیبایی ژرداخته است و بیشتر آنها از سیستم های مدیریت محتوای رایگان همچون سیستم جوملا استفاده نموده اند که چندان جذاب نیستند.
۳-۸- معرفی رتبه بندی دانشگاههای غیر انتفاعی ایران: با توجه به اصول وبومتری و همچنین با توجه به نتایج ذکر شده در جدول شماره ۱ و امتیازات داده شده به هریک از دانشگاهها رتبه بندی آنها به قرار زیر اعلام می گردد:
جدول شماره ۲: رتبه بندی ۳۳ دانشگاه غیر انتفاعی ایران
امتیاز کسب شده
نام دانشگاه
77.5
موسسه آموزش عالی سوره
69.5
موسسه آموزش عالی جامی
67.5
موسسه آموزش عالی سجاد
63.25
موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی تهران
47
موسسه غیر انتفاعی غیر دولتی بینالمللی چابهار
43.25
موسسه آموزش عالی آستان قدس
38.5
موسسه آموزش عالی خاوران
37.5
موسسه آموزش عالی علاالدوله
31.5
دانشگاه شیخ بهایی
31.25
موسسه آموزش عالی صدرالمتالهین
22.25
موسسه آموزش عالی کار زنجان
22
موسسه آموزش عالی هاتف
19.5
موسسه آموزش عالی اندیشه
17.5
موسسه آموزش عالی سپهر
16.75
موسسه آموزش عالی سراج
16.25
موسسه آموزش عالی آقاق
14.25
موسسه آموزش عالی بینالود
13
موسسه آموزش عالی فیض کاشانی
13
موسسه آموزش عالی نقش جهان
12.75
موسسه آموزش عالی حافظ
12.5
موسسه آموزش عالی ارشاد
12.5
موسسه آموزش عالی ادیبان
12.25
موسسه آموزش عالی ایران زمین
12.25
موسسه آموزش عالی عطار
9.25
موسسه آموزش عالی عین القضات
8
موسسه آموزش عالی اشراق
7.25
موسسه آموزش عالی معارف قرآنی
7.25
موسسه آموزش عالی ارم
5.5
موسسه آموزش عالی شاهرود
3.5
موسسه آموزش عالی هشت بهشت
3.5
موسسه آموزش عالی عبدالرحمان صوفی
3
موسسه آموزش عالی بزرگمهر
2.25
موسسه آموزش عالی فولاد
2.25
موسسه آموزش عالی الکترونیک رایانه ای
مقاله در حال تکمیل شدن است...
جدول شماره ۱: نتایج وجود شاخصهای وبومتری در وبسایت دانشگاهها
وجود عکس و نحوه تماس با اعضاء هیئت علمی
تنوع اطلاعات ارائه شده و آخرین بروز رسانی وبسایت و زیبایی در طراحی
حجم وب سایت
قابلیت دیده شدن در اینترنت بر اساس تعداد صفحات ظاهر شده در هنگام جستجو در گوگل
ارائه جزوات و متون علمی دانشگاهی
وجود قوانین و مقررات آموزشی دانشگاهها
وجود رزومه اعضاء هیئت علمی
وجود لیست اعضاء هیئت علمی
وجود نسخه انگلیسی
وجود شمارنده بازدید
نام دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی
ردیف
ندارد
ضعیف
1 صفحه
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
دارد
دانشکده غیردولتی - غیرانتفاعی معارف قرانی - اصفهان
1
دانشگاه شیخ بهائی
2
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی ایران زمین - اصفهان
3
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی بزرگمهر - اصفهان
4
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی سپهر - اصفهان
5
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی صنعتی فولاد - اصفهان
6
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی علامه فیض کاشانی - کاشان
7
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی هشت بهشت - اصفهان
8
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی نقش جهان - اصفهان
9
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی سراج - تبریز
10
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی عین القضات - میانه
11
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی آفاق -ارومیه
12
دانشکده علوم حدیث (غیردولتی _ غیرانتفاعی) - وابسته به آستان قدس حضرت عبدالعظیم (ع) - شهرری
13
دانشگاه علم و فرهنگ (غیر دولتی - غیرانتفاعی) تهران - وابسته به جهاد دانشگاهی
14
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی ارشاد - دماوند
15
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی الکترونیکی رایانه ای - تهران
16
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی سوره - تهران
17
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی صدر المتالهین (صدرا) - تهران
18
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی بینالود - مشهد
19
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی خاوران - مشهد
20
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی سجاد - مشهد
21
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی عطار - مشهد
22
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی اشراق - بجنورد
23
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی عبدالرحمن صوفی رازی - زنجان
24
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی کار - زنجان
25
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی ادیبان - گرمسار
26
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی شاهرود - شاهرود
27
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی علاء الدوله سمنانی - گرمسار
28
دانشگاه غیر دولتی - غیرانتفاعی بین المللی چابهار - چابهار
29
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی هاتف - زاهدان
30
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی ارم - شیراز
31
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی اندیشه - جهرم
32
موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی حافظ - شیراز
33