رئیس پلیس آگاهی کشور هشدار داد: وقوع ۲۶ درصد جرایم خشن از سوی

Elaheh.1

عضو جدید
[h=2]مسافر و مسافربرنما
[/h]
روزنامه ایران- کاراگاه


۲۶ درصد جرایم خشن در پوشش مسافر نما یا مسافربر نماها صورت می گیرد که این آمار از بی نظمی ها و کاستی های موجود در بخش حمل و نقل عمومی حکایت دارد.
به گزارش خبرنگار ما، سردار علی اصغر جعفری، رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی در «نخستین همایش ملی کنترل جرایم خشونت آمیز؛ نقش نهاد ها و سازمان ها» با اعلام این خبر گفت: ۱۶ درصد سرقت ها تحت پوشش مسافرنما و ۱۰ درصد هم در لباس مسافر بر نما رخ می دهند.این در حالی است که در آژانس ها و تاکسی های رسمی به ندرت شاهد بروز تخلفات و جرایم هستیم.به گفته وی ۶۱ درصد از دزدانی که در شیوه های خود از رفتارهای خشن استفاده می کنند بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن داشته و هیچ گونه سابقه کیفری و زندان ندارند که این رقم بسیار خطرناک است. زیرا این افراد ورودی های جدید جامعه مجرمان کشور هستند.سردار جعفری در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: ۹۰ درصد سرقت های مأمورنماها از سوی مجرمان طایفه «فیوج» رخ می دهد که این موضوع یک مسأله فرهنگی- اجتماعی است که باید در این باره کار تحقیقاتی گسترده ای انجام شود. رئیس پلیس آگاهی کشور در باره نرخ قتل در کشور هم گفت: سال گذشته نرخ قتل در ایران ۳‎/۴ مورد در ازای هر یکصد هزار نفر بود که در سال جاری با توجه به اقدام های صورت گرفته امیدواریم این نرخ به زیر ۳ مورد کاهش یابد. حال آن که براساس آمارهای پلیس آگاهی، ۱۵ درصد قتل های رخ داده در کشور ناشی از مسائل اخلاقی و ۱۲‎/۵ درصد در پی اختلاف های خانوادگی و سوءظن زوج ها به یکدیگر رخ می دهد. وی با اشاره به قتل ۶۳ درصد زنان از سوی محارم خود تصریح کرد: ۴۳ درصد قتل های کشور با استفاده از سلاح سرد صورت می گیرد که براساس آمارها در اغلب این موارد، قاتل و مقتول همدیگر را نمی شناخته اند.سردار جعفری در ادامه به قتل های فجیعی که بیماران روانی مرتکب می شوند اشاره کرد و گفت: این افراد به دلیل مشکلات روحی و روانی قتل های فجیعی را رقم می زنند که پس از وقوع یک حادثه ناگوار متوجه می شویم که عامل جنایت نیازمند درمان جدی بوده است. وی درباره آمار سرقت های مسلحانه در کشور نیز گفت: رقم سرقت مسلحانه در ایران ۱‎/۷ مورد در ازای جمعیت یکصد هزار نفری است. بررسی آن در میان آمار اینترپل- پلیس بین الملل- نشان می دهد ایران کمترین نرخ وقوع سرقت مسلحانه را بعد از عربستان دارد.
* چهار عامل برای کنترل خشونت
در ادامه این همایش دکتر اسماعیلی ، عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز گفت: برای کنترل جرایم خشونت بار به چهار عامل نفی نگاه تبعیض آمیز، اجتناب از برخورد های مقطعی، قطعیت در مجازات مجرمان و همکاری تمام نهادهای حاکمیت و مردم نیازمند هستیم.وی افزود: تبعیض در مجازات مجرمان به نظام و جامعه ضربه می زند. بنا بر این باید در مجازات مجرمان قاطع بود. حتی قطعیت در مجازات مهمتر از شدت آن است. بنابراین جرایم خشونت بار با توجه به انعکاس گسترده آن در جامعه باید کنترل شود. هیچ بهانه ای در این رابطه قابل قبول نیست.دکتر اسماعیلی تأکید کرد: فردی که با عربده کشی خانواده ای را آزار می دهد جرمش کمتر از یک محارب نیست و باید با آن برخورد شود. اگر در برخورد با این مجرمان خطرناک کوتاه بیاییم از حقوق مردم کوتاه آمده ایم.

 
بالا