ديدارهاي دکتر شاخت از ايران و طرح اقتصاد بدون نفت

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]ديدارهاي دکتر شاخت از ايران و طرح اقتصاد بدون نفت[/h]

دكتر یالمار شاخت، اقتصاددان و ناسيوناليست بنام آلماني براي دادن نظر جهت بهبود اوضاع اقتصادي ايران، بيستم آبان 1314 (11نوامبر 1935) وارد تهران شد و با مقامات دولتی از جمله رضاشاه پهلوی ملاقات كرد كه روزنامه‌هاي لندن از آن ابراز ناخرسندي كردند و نوشتند که دکتر شاخت با اشاره هیتلر به ایران آمده بود. از زمان ديدار شاخت از ايران بود كه انگليسي‌ها يقين حاصل كردند كه رضاشاه در جست‌وجوي مفري است تا نفوذ و مداخله آنان در امور ايران را به حداقل برساند.
دکتر «یالمار شاخت» در آن سال پس از انجام بررسی‌ها و با توجه به وضعیت ایران، چند طرح مالياتي، گمركي و راه صنعتي شدن را به رضاشاه داده بود.
«شاخت» در پايان جنگ دوم جهاني به اتهام كمك به ناسيوناليسم افراطي آلمان و تقويت آن و نيز دادن خط به هيتلر دستگير و محاكمه شد، ولي مجازات نشد. بازپرس انگليسي ضمن تحقيق و بازجويي از او، درباره ديدارش از تهران و احساس رضاشاه نسبت به دولت نازي آلمان هم از او سوال كرده بود که پرسش و پاسخ در آرشیو مربوط محفوظ است. «شاخت» گفته بود که همانند سایر ناسیونالیست‌های آلمانی به ایرانیان علاقه‌مند بوده است.
دکتر مصدق که با تحریم و محاصره اقتصادی دولت لندن دست به گریبان بود از دکتر شاخت خواست که «طرح اقتصاد بدون نفت» را برای ایران بنویسد و با خود به تهران بیاورد که او در سپتامبر 1952 (مهر 1331) با طرح خود به تهران آمد. تابستان سال بعد مصدق راه‌حل مسائل دیگری را از دکتر شاخت خواست که پیش از اتمام کار، حکومت او برانداخته شد. با وجود این، دکتر شاخت در فوریه 1954 (بهمن 1332) با راه‌حل‌های خود به تهران آمد که به آن توجه نشد. [دکتر شاخت متوفی در 1970 رییس پیشین بانک آلمان، وزیر اقتصاد دولت هیتلر و مبتکر کمیسیون پول ـ کورنسی ـ در سال 1923 که به تورم پول در آلمان وقت پایان داد و 26 کتاب اقتصادی، مدیریت پول و سرمایه‌گذاری نوشته است].
منبع: روزنامک


سپاسگزاري سناي روم از دولت ايران
گروه تاریخ اقتصاد- يازدهم نوامبرسال 401 ميلادي، سناي روم از اقدام ايران مبني بر دادن آزادي مذهبي به مسيحيان سپاسگزاري كرد که در صورت‌جلسه مذاکرات آن روز اين مجلس درج شده و باقي مانده است.
يزدگرد يکم، شاه ساساني ايران كه در سال 399 ميلادي به سلطنت رسيده بود پس از دريافت درخواست دولت روم مبني بر دادن آزادي انجام آيين‌هاي ديني به مسيحيان قلمرو ايران، به رغم مخالفت موبدان زرتشتي با اين درخواست موافقت كرده بود.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ اقتصاددان فیلسوف(دکتر تفضلی) تاریخ اقتصاد 5

Similar threads

بالا