دلایل اصلی افزایش بی شمار سانحه‌های هوایی در ایران چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دلایل اصلی افزایش بی شمار سانحه‌های هوایی در ایران چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


  • مجموع رای دهندگان
    81

jolie

عضو جدید
کاربر ممتاز
سانحه‌های هوایی در ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


از زمان دوره پهلوی که ایران نخستین تاسیسات هوانوردی خود را گشود، سانحه‌های متعدی گاه ناگاه گریبانگیر این صنعت گردیده، و امروزه این صنعت در ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث را در جهان داراست.
از دلایل ارائه شده برای تحلیل میزان بسیار بالای تعداد سوانح هوایی در ایران می‌توان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، عدم آموزش استاندارد خلبانان و کنترل کیفی میزان خطای آنان، ضعف در عمل به معیارهای ایمنی هواپیماها، و سو مدیریت و برنامه ریزی نادرست دانست.


فهرست سانحه‌های هوایی مهم ایران پس از انقلاب
سانحه هوایی تهران-ارومیه را به هموطنان عزیز تسلیت میگویم.
به آمار توجه کنین: تقریبا هر سال یه سقوط داشتیم......
 
آخرین ویرایش:

ویرا

عضو جدید
jolieعزیز اینها همش به خاطر کنترل جمعیت هست .یکی از راهبرد های دولت دیگه چه میشه کرد.اگر هم این دلیلش نبود باید یکی هواپیماهای دست دوم کشورهای دیگه امتحان کنه ببینه هنوز سالم هستن یا نه؟
بین کار ما ایرانی ها به کجا کشیده.:cry::(
 

jolie

عضو جدید
کاربر ممتاز
jolieعزیز اینها همش به خاطر کنترل جمعیت هست .یکی از راهبرد های دولت دیگه چه میشه کرد.اگر هم این دلیلش نبود باید یکی هواپیماهای دست دوم کشورهای دیگه امتحان کنه ببینه هنوز سالم هستن یا نه؟
بین کار ما ایرانی ها به کجا کشیده.:cry::(
ممنون.تصادفات کم بود هر سال هم سقوط هواپیما مد شده
 

fire dragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فکر میکنم عمده دلیلش تحریمهای اقتصادی غررب باشه
ممکنه دلایل دیگه هم دخیل باشند اما اکثر هواپیماهای ما مربوط میشه به قبل از انقلاب و همه احتیاج به لوازم یدکی دارند که درانحصار کشورهای غربیه و امکان تهیه اشون خیلی سخته
بنابراین اکثر هواپیماهامون استاندارد کافی برای پرواز رو ندارند
 

farzan001

عضو جدید
به خاطر اینه که هرزگاهی مردم سرشون به یه چیزی گرم بشه یادشون بره چه بلاهایی سرشون میاد .
از طرفی برای کنترل جمعیت و معترضین هم خوبه دیگه!!!!
 

silver light

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیدونم کدوم یکیتون تازگی ها سوار هواپیما شده
خدا شاهده اگر من به توبوس شرکت واحد از نظر فنی امنیت و ظاهر بدهم 15

به هواپیما های ایرانی میدهم 11

اینقدر کثیف داغون از رده خارج و مشکل دارند که حد نداره
به خدا زیر پای دوستم یم سوراخی بود به اندازه یک بند انگشت که بیرون دیده میشد!!!!
 

BAW705

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیشه گفت قدیمی بودن هواپیما مشکل اصلی بوده ، با توجه به متار
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091700Z 33004KT 0600 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091650Z 33004KT 0600 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091600Z 26004KT 0800 SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091550Z 26004KT 0800 SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091500Z 24006KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091450Z 24006KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091400Z 29004KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091350Z 29004KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015

باند 21 اورمیه که مجهز به سیستم ILS هست فعال بوده پس تا اینجا میشه دو نظریه داد سیستم ILS فرودگاه کالیبره نبوده یا هواپیما دوچار یخ زدگی شده
(وقتی هواپیما دوچار یخ زدگی میشه رویه بال جداری از یخ تشکیل میشه و باعث می شه سرعت واماندگی بیشتر شه ) و با توجه به فاصله نسبتا کم با باند (در حدود 5 مایل) نتونسته خودشو برسونه به ابتدای باند من نظریه دوم رو قبول داررم چون از شواهد هم پیداست که هواپیما ارتفاع زیادی نداشته پس حتمما در فاز اپروچ بوده :gol:


در هر صورت من تحریم رو مشکل اصلی می دونم چون هم از لحاظ تجهیزات فرودگاهی و هم از لحاظ ناوگان مارو دوچار مشکل کرده
[/FONT]
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیشه گفت قدیمی بودن هواپیما مشکل اصلی بوده ، با توجه به متار
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091700Z 33004KT 0600 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091650Z 33004KT 0600 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091600Z 26004KT 0800 SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091550Z 26004KT 0800 SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091500Z 24006KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091450Z 24006KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091400Z 29004KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091350Z 29004KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015

باند 21 اورمیه که مجهز به سیستم ILS هست فعال بوده پس تا اینجا میشه دو نظریه داد سیستم ILS فرودگاه کالیبره نبوده یا هواپیما دوچار یخ زدگی شده
(وقتی هواپیما دوچار یخ زدگی میشه رویه بال جداری از یخ تشکیل میشه و باعث می شه سرعت واماندگی بیشتر شه ) و با توجه به فاصله نسبتا کم با باند (در حدود 5 مایل) نتونسته خودشو برسونه به ابتدای باند من نظریه دوم رو قبول داررم چون از شواهد هم پیداست که هواپیما ارتفاع زیادی نداشته پس حتمما در فاز اپروچ بوده :gol:
[/FONT]

بابا مهندس

بابا خلبان

جونم یادم باشه برات اسفند دود کنم چشم نخوری
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
:redface: مرسی :gol:
بسی خجالت کشیدیم

چرا عزیز؟؟؟؟

منم یک نمه چیزایی میدونم. دو تا از پسر عموهام تونیروی هوایی هستن یکیشون مهندس تعمیر و نگهداری هواپیماهای نظامیه وقتی سر بخثشون باز میشه میگن چیزایی که نباید شنیده بشه
 

rahajo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیشه گفت قدیمی بودن هواپیما مشکل اصلی بوده ، با توجه به متار
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091700Z 33004KT 0600 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091650Z 33004KT 0600 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091600Z 26004KT 0800 SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091550Z 26004KT 0800 SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1016[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091500Z 24006KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091450Z 24006KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091400Z 29004KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015[/FONT]
[FONT=Monospace,Courier]OITR 091350Z 29004KT 0800 +SN SCT015 SCT020 OVC060 00/00 Q1015

باند 21 اورمیه که مجهز به سیستم ILS هست فعال بوده پس تا اینجا میشه دو نظریه داد سیستم ILS فرودگاه کالیبره نبوده یا هواپیما دوچار یخ زدگی شده
(وقتی هواپیما دوچار یخ زدگی میشه رویه بال جداری از یخ تشکیل میشه و باعث می شه سرعت واماندگی بیشتر شه ) و با توجه به فاصله نسبتا کم با باند (در حدود 5 مایل) نتونسته خودشو برسونه به ابتدای باند من نظریه دوم رو قبول داررم چون از شواهد هم پیداست که هواپیما ارتفاع زیادی نداشته پس حتمما در فاز اپروچ بوده :gol:


در هر صورت من تحریم رو مشکل اصلی می دونم چون هم از لحاظ تجهیزات فرودگاهی و هم از لحاظ ناوگان مارو دوچار مشکل کرده
[/FONT]
من بهت افتخار می کنم
 

rahajo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم دلیل اصلی رو سو مدیریت و برنامه ریزی نادرست وتحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران می دونم

:cry::cry:خلاصه خدا رفتگانو بیامورزه:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی یکی میتونه امار بگیره و بگه سقوط هواپیما تو کدوم دولت بیشتر از بقیه دولتها بوده ؟؟؟؟؟؟
 

BAW705

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی یکی میتونه امار بگیره و بگه سقوط هواپیما تو کدوم دولت بیشتر از بقیه دولتها بوده ؟؟؟؟؟؟

من می تونم اینکارو بکنم البته نتایجش معلومه ولی نکته بعدی اینه که بیشترین خرید هواپیما و رسیدگی به اونها تو همون دولت انجام شده . خرید MD80 ، TU204 ، A300-600 . اما با این وجود دوتا از بدترین سوانح رو داشته . معمولا ما قطعات رو از طریق بازار سیاه می خریدیم که با تشدید تحریمها اون درم برومون بسته شدیکی از دلایل که سوانح داره توی دولت نامبرده زیاد میشه همینه
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
من می تونم اینکارو بکنم البته نتایجش معلومه ولی نکته بعدی اینه که بیشترین خرید هواپیما و رسیدگی به اونها تو همون دولت انجام شده . خرید MD80 ، TU204 ، A300-600 . اما با این وجود دوتا از بدترین سوانح رو داشته . معمولا ما قطعات رو از طریق بازار سیاه می خریدیم که با تشدید تحریمها اون درم برومون بسته شدیکی از دلایل که سوانح داره توی دولت نامبرده زیاد میشه همینه


از پسر عموم در مورد تعمیر هواپیماهای جنگی و قطعات یدکی چیزایی شنیدم که خودم فکرشو میکردم. میگفت یک عمد اگاهانه وجود داره که از کشورها و شرکتهای خاصی خرید بشه.
مگه ما در زمان جنگ تحریم نبودیم ولی باز هم میتونستیم لوازم حیاتی رو از طریق کشورهای ثالث و واسطه وارد کنیم اما الان متاسفانه عمدی وجود داره
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظرم تحریم های اعمالی و در پی اون ضعف در اجرای مراحل ایمنی در هواپیماها علت افزایش صانحه های هوایی در کشور شده....
 

پرتو سخن

عضو جدید
ضعف در عمل به معیار های امنیتی هواپیما و سو مدیریتی

در حادثه اخیر سوال اینجاست که چرا باید با توجه به اوضاع نامساعد جوی اجازه پرواز داده شود
 

BAW705

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضعف در عمل به معیار های امنیتی هواپیما و سو مدیریتی

در حادثه اخیر سوال اینجاست که چرا باید با توجه به اوضاع نامساعد جوی اجازه پرواز داده شود

دوست من الان اتفاقا بحث در انجمن تخصصی هوا وفضا سر همین موضوع هست . ببینید اوضاع جوی نا مساعد نبوده یعنی تندر یا توربلانس وجود نداشته که پرواز لغو شه . تنها مشکل اصلی دید کم بوده (هوا بشدت مه آلوده بوده در حدود 800m )
در این دست موارد خلبان تا ارتفاع مشخصی پایین میاد البته به کمک دستگاه ILS که هواپیما رو درست در مسیر تقرب قرار می ده در اون ارتفاع که به ارتفاع تصمیم گیری معروف هست خلبان تصمیم می گیره بشینه یا صرف نظر کنه .

 

BAW705

عضو جدید
کاربر ممتاز
زییات سقوط هواپیما از زبان یکی از مسافرین
وقتی ارتفاع هواپیما کم شد، تکانها بیشتر شد و یکباره هواپیما اوج گرفت اما مجددا آرام آرام به سمت فرود آمدن بود که تکان های شدیدی خورد و گویا هواپیما با شدت زمین برخورد کرد.





بهنام اسماعیلی که هماکنون در بیمارستان ارتش ارومیه بستری است، در گفتگو با «نسیم» با تشریح جزئیات سقوط این هواپیما گفت: در نزدیکی ارومیه وقتی ارتفاع هواپیما کم شد، تکانها بیشتر شد و یکباره هواپیما اوج گرفت اما مجددا آرام آرام به سمت فرود آمدن بود که تکان های شدیدی خورد و گویا هواپیما با شدت زمین برخورد کرد.

وی با بیان اینکه از ناحیه قفسه سینه و پا دچار شکستگی شده است گفت: در فرودگاه مهرآباد، 2 بار مسافرین پرواز تهران-ارومیه را به پای هواپیما برده و برگرداندند، اما در نهایت با یک ساعت تأخیر، هواپیما پرواز کرد و در نزدیکیهای ارومیه تکانهای شدید و غیر عادی داشت.

اسماعیلی افزود: وقتی ارتفاع هواپیما کم شد، تکانها بیشتر شد و یکباره هواپیما اوج گرفت اما مجددا آرام آرام به سمت فرود آمدن بود که تکان های شدیدی خورد و گویا هواپیما با شدت زمین برخورد کرد.

این مجروح سانحه هواپیمایی ارومیه گفت: بعد ازاین تکانها من چیزی متوجه نشدم و یکدفعه خود را در میان انبوهی از برف دیدم که به زیر هواپیما افتاده بودم.

بهنام اسماعیلی تصریح کرد: بعد از دقایقی متوجه شدم که بنزین هواپیما به سر و صورت من میریزد و خیلی تلاش کردم تا خود را از مهلکه نجات دهم، چراکه فکر میکردم هر لحظه امکان انفجار هواپیما وجود دارد.

وی تأکید کرد، با اینکه به شدت مجروح شدم، خود را در میان برفها از هواپیما دور کردم و با موبایلی که همراه داشتم با یکی از بستگانم تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم.

این مجروح تصریح کرد: همچنین چراغ موبایل خود را روشن کردم تا مردم عادی که برای امداد رسانی خود را به محل حادثه رسانده بودند متوجه زنده بودن من شوند.

اسماعیلی گفت: 45 دقیقه طول کشید تا مردم به کمک ما آمدند و من فکر میکردم که جان خود را از دست میدهم اما با کمک مردم زنده ماندم.

این مسافر هواپیمای ارومیه اضافه کرد: احتمالا برخی از مسئولین شهرستان ارومیه و کارمندان دولتی در این هواپیما بودهاند
www.tabnak.ir
_______________
 

پرتو سخن

عضو جدید
دوست من الان اتفاقا بحث در انجمن تخصصی هوا وفضا سر همین موضوع هست . ببینید اوضاع جوی نا مساعد نبوده یعنی تندر یا توربلانس وجود نداشته که پرواز لغو شه . تنها مشکل اصلی دید کم بوده (هوا بشدت مه آلوده بوده در حدود 800m )
در این دست موارد خلبان تا ارتفاع مشخصی پایین میاد البته به کمک دستگاه ILS که هواپیما رو درست در مسیر تقرب قرار می ده در اون ارتفاع که به ارتفاع تصمیم گیری معروف هست خلبان تصمیم می گیره بشینه یا صرف نظر کنه .

خیلی ممنونم از شما

اما خوب صورت مساله خیلی فرقی نمیکنه

یعنی اینکه حالا اگه دید کافی نبوده چرا هواپیما بلند شده ؟؟؟
البته خوب ممکنه در هنگام برخاستن از مهر اباد دید خوب بوده و در طی پرواز و هنگام فرود شرایط نامساعد شده که خلبان تصمیم به بازگشت به تهران گرفته است
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولت خاتمی به لحاظ تلفات بیشترین امار رو داشته

سپاس دوست عزیزم ولی منظورم از لحاظ تعداد سقوط ها بود . چون یک حادثه مرگبار میتونه ابعاد زیادی داشته باشه . ولی از نظر تعداد دفعات بروز خیلی کوچیک باشه
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
باید مردم در قبال بلاها آزموده بشند تا محکم و استوار گردند/ هر چی انسان زدوتر بمیره گناهش هم کمتره زدوتر میره بهشت

پس بهتر نیست تو همون بیمارستان که بد نیا اومدن در معرض بلای مسمومیت و یا سهل انگاری قرار بگیرن و بمیرن ؟؟؟؟ اینطوری بزرگ هم نمیشن که برای خیلی ها دردسر درست کنن
 

farshadmakvandi

عضو جدید
پس بهتر نیست تو همون بیمارستان که بد نیا اومدن در معرض بلای مسمومیت و یا سهل انگاری قرار بگیرن و بمیرن ؟؟؟؟ اینطوری بزرگ هم نمیشن که برای خیلی ها دردسر درست کنن

کافر نشو/ هر چی خدا بخوات همون میشه/ اگه کسی شانس گرفت و توی همون بیمارستان مرد دیگه بهشت زیر پاشه بشرطی که خواست خدا باشه
 
بالا