دستورالعمل انجام پیوند تعمیری

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دستورالعمل انجام پیوند تعمیری

جهت ترمیم زخم های ناشی از جوندگان در پوست تنه یا ریشه درختان میوه با انجام پیوند پلی و اتصالی بعد از آغاز رشد گیاه و همزمان با تورم جوانه ها به روش زیر اقدام نمایید

الف- اگر قسمت آسیب دیده در بالای سطح خاک باشد:

1- ابتدا با چاقوی ضد عفونی شده و تیز قسمت های آسیب دیده پوست را تراش و تا رسیدن به بافت های زنده و سالم تمیز می شوند. سعی شود که به چوب آسیبی نرسد و برای استقرار پیوندک آماده شود.


2- پیوندک با طول مناسب (طویلتر از محل آسیب دیده پایه) و از شاخه های یکساله تهیه می گردد.


1- ابتدا و انتهای پیوندک از دو طرف تراشیده می شوند بطوریکه یک طرف پیوندک بیشتر از سمت دیگر آن تراش داده می شود (شکل 1).

2- قسمت تراش داده شده بالای پیوندک (با رعایت قطبیت) در محل بالای آسیب دیده پایه که به شکل n و سمت تراش داده شده پایین پیوندک را در محل پایین آسیب دیده که به شکل U بریده شده است، قرار داده می شوندو سپس به وسیله میخ (بطول 2 تا 3 سانتیمتر) یا با نوارهای پارچه ای ابتدا و انتهای هر پیوندک را در پایه چنان محکم می شوند تا تماس لازم برقرار شود و در پایان محل پیوند با چسب پیوند پوشانده شوند و جوانه های روی پیوندک حذف شوند (شکل 1).

ب‌-اگر آسیب پوست از زیر خاک تا بالای سطح خاک (منطقه یقه و ریشه) باشد در صورت وجود شاخه قوی (نرک و پاجوش) از قسمت پایین محل زخم از میان آنها مناسبترین شاخه ها را انتخاب روی تنه پیوند زده می شوند و در صورت عدم وجود پاجوش در اطراف گیاه آسیب دیده یا ضعیف بودن آنها، تعدادی نهال یکساله اطراف درخت آسیب دیده کشت شوند. سر شاخه زنی تا ارتفاع لازم برای پیوند انجام می گیرد و با انجام برش مورب و زبانه ای پیوند همانند روش توزیع داده شده و مطابق شکل 2 انجام می گیرد.





شکل 1


شکل 2
 

Similar threads

بالا