درخوست های مرتبط با: راهنمایی و نظرخواهی

سپیدار

کاربر بیش فعال
بچه های باحال و هنرمندمعماری سلام؛
لطفا در صورت داشتن معلومات در این نظر سنجی شرکت کنید:;)
:(به نظر شما دلیل فقدان معماری در دهه های اخیر ایران چی میتونه باشه و چه پارامتر هایی میتونه این فاجعه رو جبران کنه :que::que::que:

با سلام و احترام
دوست گرامی ، به گمانم بخشی از سوال شما موجب شده است که در نگاه اول با یک سوال تخصصی ِ علمی قدری تفاوت داشته باشد . سعی میکنم به صورت خیلی خلاصه قدری توضیح دهم .
بیایید سوال خودتان را بازخوانی کنیم : " . . . به نظر شما دلیل فقدان معماری در دهه های اخیر ایران چی میتونه باشه و چه پارامتر هایی میتونه این فاجعه رو جبران کنه . . . " طبق عادت معمول ، در ابتدا سوالتون رو قدری تجزیه میکنم تا ببینیم چه چیزهایی مطرح کردید :
1 . دلیل
2 . فقدان معماری
3 . مطرح کردن ِ یک دوره ی زمانی مبهم با عنوان " دهه ها " ، که میتواند از 20 تا 90 سال متغیر باشد .
4 . پارامتر های جبران ِ فاجعه
حال سعی میکنم به صورت فهرست وار ، قدری به نکاتی که در سوال شما بود بپردازم :
الف ) کمتر پدیده ای را میتوانید در دنیا بیابید که ایجادش ، معلول ِ " دلیل " باشد . ما در جهان ِ " دلایل " زندگی میکنیم . گاهی بیشمار اتفاق باید دست به دست ِ هم بدهند تا چیزی ایجاد شود . از رویش یک گل ، تا رویدن یک ساختمان . پس دنبال دلیل نباشید .
دلایل بسیاری وجود دارد که صدها ( شاید هم هزاران ) صفحه در موردشان نوشته شده ، که حاصل تحلیل ها و بررسی های مختلف از جنبه های گوناگون می باشد . جنبه هایی که هر یک به اندازه ای نقش بازی کرده و میکنند .


( یک بار دیگر لازم است تاکید کنم که به هیچ وجه قصد بازی های کلامی را ندارم . قضیه ساده است : زمانی که شما منظورتان را با " کشیدن " میخواهید منتقل کنید ، باید مراقب خطوط و مسائل مربوط به ان باشید ، چرا که ابزار بیانتان خط و خطوط هستند . در مباحث نظری ، ابزار ما بیشتر کلام و واژه ها هستند . از این روست که به کاربردن واژه ها اهمیت دوچندانی پیدا میکند . چرا که بار ِ معنایی واژه ها به سادگی تغییر میکند . )


ب ) انچه که باعث شد در ابتدای صحبت عرض کنم این سوال قدری با یک سوال تخصصی تفاوت دارد ، این عبارت ِ پررنگ شده شما بود مبنی بر " فقدان ِ معماری " . ایا ما واقعا با فقدان معماری مواجه هستیم ؟ ایا ما برای معماری به تعریفی معیار گونه رسیده ایم که اکنون حکم بر فقدان ِ ان صادر کنیم ؟
طبیعی ست که من هم به اندازه ی سواد و درک و دانشم ، نقد های اساسی زیادی بر معماری جاری ِ امروزمان وارد میدانم ( که بخشی از ان را در گذشته و در صحبت با دوستان ِ دانای این تالار با هم درمیان گذاشتیم ) اما فقدان ِ معماری ، عبارتی ست که به شخصه جرات نمیکنم ان را به کار ببرم . نه از روی ترس . بلکه از ان روی که میپندارم در مورد پدیده ای چند وجهی به نام معماری ، نمیتوان چنین حکم ِ کلی ای صادر کرد .
بی شک " کیفیت ِ " معماری در دوره های مختلف با هم متفاوت بوده ؛ که دلایل و عوامل متعددی هم باعثش بوده و هست . هم کیفیت ِ معماری و هم کیفیت ِ " جریان ِ معماری " . اما تا جایی که من مطالعه داشتم ، در هیچ دوره ای و در هیچ نقطه ای ما با فقدان ِ معماری مواجه نبودیم . اصولا چنین پدیده ای نمیتوانسته وجود داشته باشد . خیلی عقب نمیروم و کاری به ویرانی های حمله مغول و . . . ندارم . در دوره معاصر و حتی بعد از ویرانی ِ کامل ِ هیروشیما در اواخر جنگ جهانی دوم ، روی ِ هم قرار گرفتن چند تیر و تخته که بتواند بازمانده ای را از گزند عوامل بیرونی قدری حفظ کند ، " معماری " بوده . به گمانم مسائل نسبی را باید به صورت نسبی سنجید و تحلیل کرد .
بی شک معماری و مهمتر از ان جریان ِ معماری امروز ما ، از کیفیت ِ بسیار نازلی رنج میبرد ؛ ان قدر پایین که گاهی نمیتوان نام معماری ، با کیفیت هایی که در ذهن هر کسی به واژه معماری نسبت میدهد اتلاق کرد . این پایین بودن کیفیت فقط هم شامل معماری نیست و جنبه های دیگری را هم شامل میشود که در گفتگو های دیگر به برخی از انها اشاره شده است .
خلاصه کلام انکه نمیتوانیم _ البته از دید من _ به صورت قاطع بگوییم که ما امروزه معماری نداریم . چون اگر چنین بود ، دیگر صحبتی باقی نمیماند . وقتی چیزی وجود ندارد که نمیتوان در موردش حرف زد ، حال انکه ما حرف میزنیم ، بحث و تحلیل میکنیم که چرا معماری مان انچنان که باید نیست . حتی این سخن را مطرح میکنیم که چرا " اکثر " ساختمان های ما اشغال فضا هستند .
از این جهت است که میگویم فقدان ِ معماری موضوعیت ندارد .

پ ) منظورتان از " دهه ها " چیست ؟ چه چیزی را با چه چیزی مقایسه میکنیم ؟ دوره ی قاجار را با پهلوی ؟ پهلوی اول را با دوم ؟ جریان معماری پس از انقلاب را با دوران ِ پهلوی ؟ تمام ِ این قیاس ها در دوره ی زمانی ِ کلی ای که تحت عنوان ِ دهه ها مطرح کردید جای میگیرد . و هر کدام جای نقد و بحث دارد که باید با توجه به پارامتر های زمانی و بسیاری عوامل دیگر ، به بررسی ان پرداخت .

ت ) سوالاتی هستند که طرح کردنشان بسیار ساده و مهم مینماید ، اما برای پاسخ دادن به انها ، گاهی لازم است تمام ِ چیزهای مرتبط و غیر مرتبط را کنار هم بگذاری تا بلکه بتوانی پاسخی بیابی . زندگی چیست ؟ مرگ چیست ؟ و صدها سوال دو کلمه ای که انسان از ابتدا به دنبال یافتن پاسخشان بوده . نمیخواهم بگویم سوال شما مبنی بر " پارامتر های جبران این فاجعه " به اندازه چیزهای که گفتم کلی ست ، اما بی شک پاسخ ِ یک جمله ای ندارد . چرا که عوامل زیادی در ایجاد این _ به گفته شما _ فاجعه نقش داشتند و دارند که نیاز به بررسی از جنبه هایی داره که بعضی از انها به صورت مستقیم در حوزه معماری نیستند . اصولا در مباحث نظری و حتی مبانی نظری طرح سوال بسیار ساده و پاسخ دادن به انها مشکل و زمان گیر است .
اینجا هم جندان بی ارتباط با سوال شما نیست :





ببخشید زیاد حرف زدم امانتیجه اخلاقیه حرفامم بزارین بگم!:smile:
1.باید تو مدارس اشنایی با رشته های دانشگاهی رو به شکل درستی بزارن و دانش اموزان عزیز پیش دانشگاهی (معماری نقاشی و کار دستی نیست) لطفا اگه خلاقیتی تو خودتون نمیبینین وارد این رشته نشین واین همه خرج الکی رو دست مامان و باباتون نزارین رشته های کم خرجتری هم برای شما وجود داره!
2.یه جوری باید جلوی این پروژه های اماده تو دانشگاه گرفته شه و با دانشجوهایی که این کارو میکنن به شدت برخورد شه
3.اساتید هم از ابتداو هم هر چند وقت یک بار باید مورد امتحان و اموزش قرار بگیرن و بدون رودر واسی اساتیدی که توانایی تدریس ندارن حتی اگه خیلی بارشونه نباید برای تدریس وارد دانشگاه شن
4.کاربرد دروسی که میخونیم تو معماری معلوم شه مثلا هیچ دانشجوی نیست که بدونه ایستایی بتن فلز و این مساله هایی که حل میکنه اصلا کجا به دردش میخوره باید این درسا همراه با درس طرح مورد استفاده قرار بگیرن
5.از همون ابتدای طرح1 یا حتی مقدمات1 همونقدر که به خلاقیت و زیبایی کار بچه ها اهمیت داده میشه به نکات اجراییش هم توجه شه و برعکس
6.به جای درسایی مثل قران دینی ................ که ماشالله کم هم نیست درسایی مثل اسکیس و راندو اموزش نرمافزارهای مختلف معماری و... این جور چیزا اموزش داده شه تا دانشجوی بدبخت با این همه پولی که داره برا دانشگاه میده یه خرج اضافه برا رفتن کلاسای مختلف تو اموزشگاها(که اونام یه جور دیگه دکون معماری باز کردن)نداشته باشه
7. و در اخر اینکه هر جوری که هست جلوی پارتی بازی تو کارای اجرایی گرفته شه
:gol:


سلام و درود بسیار به دوست گرامی helensj

مثل اینکه شما هم دل خیلی پری از سیستم اموزش معماری دارید !
فرمایشاتتون بسیار قابل تامل بودند که هرکدام از انها به صورت جداگانه قابل طرح و بررسی هستند ( هرچند که به گمانم بررسی فایده چندانی ندارد )
اما انچه که شما اشاره کردید ، فقط بخشی از مشکلات معماری ست که مربوط به بحث اموزش میشود . ان هم مشکلاتی که در چند سال اخیر تا این حد شدید و ازار دهنده شده است . در سالهای نه چندان دور ، ورود به رشته معماری و تحصیل در ان ، کار هر کسی نبوده و هنوز بر صندلی استادان ، افرادی تکیه زده بودند که شایسته ی عنوان استادی بودند و دانشگاه های هنر ( به صورت عام ) و معماری ( به صورت خاص ) هنوز صحنه ی فشن های روز نشده بود و بحث ها و کارهای علمی بر مسائل حاشیه ای چیرگی داشت ؛ حال انکه سوالی که جناب ِ EHSAN_121_SHAMS سعی در طرح ان داشتند ریشه دار تر و قدیمی تر از چند سال اخیر است .
اما بی شک نکاتی که شما اشاره کردید ، در چند سال اینده به مراتب شدید تر و عمیق تر خودش و اثراتش رو نشان خواهد داد .
 

mahandis

عضو جدید
به نظ من پاسخ دادن به این سوال هیچ دردی رو دوا نمیکنه:razz:با یک گل بهار نمی شه.معماری همیشه جلوه ای از فرهنگ و اقتصاد و شرایط سیاسی و ... و خلاصه هزار تا فاکتور مهم دیگه بوده یعنی اگه ضعفی تو معماری الان ما دیده میشه(به نظر من منظور دوستمون چه کلی بوده چه جزئی،چه مقایسه ی دوره های مختلف و ... هیچ فرقی نمیکنه،واقعیت اینه که نسبت به اونچه تو دوره های قبل بوده به شدت افت کرده!)باید ریشه اش رو تو وضعیت سیاسی کشور دید ،تو وضعیت اقتصادی مردم ،تو طرز فکر و فلسفه شون برای زندگی.
مسلما به سرپناهی که یه فرد عامی روستایی برای خودش میسازه هم میشه معماری اطلاق کرد ولی من اینطور برداشت کردم که منظور دوستمون از معماری ایران یه مفهوم کلی بوده.
تو یه کشوری مثل ایران ما کسی توقع آنچنانی فکر نمیکنم از معماری داشته باشه!برای من که یه دانشجو ی معماریم حتی همین که ببینم یه بنای یادمانی که تو چند سال اخیر درست شده و چند میلیارد از بودجه ی یه استانو حروم کرده ،یه حرف معمارانه داشته باشه بازم جای امیدواریه ولی میبینیم حتی تو مهمترین و پرخرج ترین پروژه ها هم دیگه حرفی برای زدن نداریم!
دلیلش اصلیش شاید همون وضعیت کشور باشه،همون بی نظمی که جاهای دیگه میبینیم تو دانشگاه ها هم هست،همون موقعیتایی که میبینیم به ناحق به بعضی ها رسیده(تو دانشگاه میشه استاد یا دانشجو)همون روابط و پارتی بازیاو...همه چی مون به هم میاد:w19:
یه مثال سادش میشه یادمان عین القضات تو همدان که حدودا 6 ساله روش کار میشه با چند میلیارد هزینه ولی اگه ببینیدش باوتون نمیشه کار یه معمار باشه !چه برسه به کسی که مدیر گروه یه دانشکده بوده و ...
تازه جالب اینجاست بعد از طراحی و و تو مرحله سفت کاری حدودا،تازه فهمیدن فضاهای عملکردی رو نداره!و 18000 متر بنا ساختن بدون هیچ عملکردی!:w06:
راهکاری هم نمیتونم بدم خودم که حسابی توش موندم
البته انکار نمیکنم که هنوز خیلی هارو داریم که کاری از دستشون بر میاد نظام آموزشی هم به فرض هر چه قدر غلط و اشتباه ولی اینی که ما داریم میبینیم حتی بازتاب همون هم نیست!کم نیستن آدمای زحمتکش و لایقی که فرصتی پیدا نمیکنن
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام و احترام

دوست گرامی ، به گمانم بخشی از سوال شما موجب شده است که در نگاه اول با یک سوال تخصصی ِ علمی قدری تفاوت داشته باشد . سعی میکنم به صورت خیلی خلاصه قدری توضیح دهم .
بیایید سوال خودتان را بازخوانی کنیم : " . . . به نظر شما دلیل فقدان معماری در دهه های اخیر ایران چی میتونه باشه و چه پارامتر هایی میتونه این فاجعه رو جبران کنه . . . " طبق عادت معمول ، در ابتدا سوالتون رو قدری تجزیه میکنم تا ببینیم چه چیزهایی مطرح کردید :
1 . دلیل
2 . فقدان معماری
3 . مطرح کردن ِ یک دوره ی زمانی مبهم با عنوان " دهه ها " ، که میتواند از 20 تا 90 سال متغیر باشد .
4 . پارامتر های جبران ِ فاجعه
حال سعی میکنم به صورت فهرست وار ، قدری به نکاتی که در سوال شما بود بپردازم :
الف ) کمتر پدیده ای را میتوانید در دنیا بیابید که ایجادش ، معلول ِ " دلیل " باشد . ما در جهان ِ " دلایل " زندگی میکنیم . گاهی بیشمار اتفاق باید دست به دست ِ هم بدهند تا چیزی ایجاد شود . از رویش یک گل ، تا رویدن یک ساختمان . پس دنبال دلیل نباشید .
دلایل بسیاری وجود دارد که صدها ( شاید هم هزاران ) صفحه در موردشان نوشته شده ، که حاصل تحلیل ها و بررسی های مختلف از جنبه های گوناگون می باشد . جنبه هایی که هر یک به اندازه ای نقش بازی کرده و میکنند .

( یک بار دیگر لازم است تاکید کنم که به هیچ وجه قصد بازی های کلامی را ندارم . قضیه ساده است : زمانی که شما منظورتان را با " کشیدن " میخواهید منتقل کنید ، باید مراقب خطوط و مسائل مربوط به ان باشید ، چرا که ابزار بیانتان خط و خطوط هستند . در مباحث نظری ، ابزار ما بیشتر کلام و واژه ها هستند . از این روست که به کاربردن واژه ها اهمیت دوچندانی پیدا میکند . چرا که بار ِ معنایی واژه ها به سادگی تغییر میکند . )


ب ) انچه که باعث شد در ابتدای صحبت عرض کنم این سوال قدری با یک سوال تخصصی تفاوت دارد ، این عبارت ِ پررنگ شده شما بود مبنی بر " فقدان ِ معماری " . ایا ما واقعا با فقدان معماری مواجه هستیم ؟ ایا ما برای معماری به تعریفی معیار گونه رسیده ایم که اکنون حکم بر فقدان ِ ان صادر کنیم ؟
طبیعی ست که من هم به اندازه ی سواد و درک و دانشم ، نقد های اساسی زیادی بر معماری جاری ِ امروزمان وارد میدانم ( که بخشی از ان را در گذشته و در صحبت با دوستان ِ دانای این تالار با هم درمیان گذاشتیم ) اما فقدان ِ معماری ، عبارتی ست که به شخصه جرات نمیکنم ان را به کار ببرم . نه از روی ترس . بلکه از ان روی که میپندارم در مورد پدیده ای چند وجهی به نام معماری ، نمیتوان چنین حکم ِ کلی ای صادر کرد .
بی شک " کیفیت ِ " معماری در دوره های مختلف با هم متفاوت بوده ؛ که دلایل و عوامل متعددی هم باعثش بوده و هست . هم کیفیت ِ معماری و هم کیفیت ِ " جریان ِ معماری " . اما تا جایی که من مطالعه داشتم ، در هیچ دوره ای و در هیچ نقطه ای ما با فقدان ِ معماری مواجه نبودیم . اصولا چنین پدیده ای نمیتوانسته وجود داشته باشد . خیلی عقب نمیروم و کاری به ویرانی های حمله مغول و . . . ندارم . در دوره معاصر و حتی بعد از ویرانی ِ کامل ِ هیروشیما در اواخر جنگ جهانی دوم ، روی ِ هم قرار گرفتن چند تیر و تخته که بتواند بازمانده ای را از گزند عوامل بیرونی قدری حفظ کند ، " معماری " بوده . به گمانم مسائل نسبی را باید به صورت نسبی سنجید و تحلیل کرد .
بی شک معماری و مهمتر از ان جریان ِ معماری امروز ما ، از کیفیت ِ بسیار نازلی رنج میبرد ؛ ان قدر پایین که گاهی نمیتوان نام معماری ، با کیفیت هایی که در ذهن هر کسی به واژه معماری نسبت میدهد اتلاق کرد . این پایین بودن کیفیت فقط هم شامل معماری نیست و جنبه های دیگری را هم شامل میشود که در گفتگو های دیگر به برخی از انها اشاره شده است .
خلاصه کلام انکه نمیتوانیم _ البته از دید من _ به صورت قاطع بگوییم که ما امروزه معماری نداریم . چون اگر چنین بود ، دیگر صحبتی باقی نمیماند . وقتی چیزی وجود ندارد که نمیتوان در موردش حرف زد ، حال انکه ما حرف میزنیم ، بحث و تحلیل میکنیم که چرا معماری مان انچنان که باید نیست . حتی این سخن را مطرح میکنیم که چرا " اکثر " ساختمان های ما اشغال فضا هستند .
از این جهت است که میگویم فقدان ِ معماری موضوعیت ندارد .

پ ) منظورتان از " دهه ها " چیست ؟ چه چیزی را با چه چیزی مقایسه میکنیم ؟ دوره ی قاجار را با پهلوی ؟ پهلوی اول را با دوم ؟ جریان معماری پس از انقلاب را با دوران ِ پهلوی ؟ تمام ِ این قیاس ها در دوره ی زمانی ِ کلی ای که تحت عنوان ِ دهه ها مطرح کردید جای میگیرد . و هر کدام جای نقد و بحث دارد که باید با توجه به پارامتر های زمانی و بسیاری عوامل دیگر ، به بررسی ان پرداخت .

ت ) سوالاتی هستند که طرح کردنشان بسیار ساده و مهم مینماید ، اما برای پاسخ دادن به انها ، گاهی لازم است تمام ِ چیزهای مرتبط و غیر مرتبط را کنار هم بگذاری تا بلکه بتوانی پاسخی بیابی . زندگی چیست ؟ مرگ چیست ؟ و صدها سوال دو کلمه ای که انسان از ابتدا به دنبال یافتن پاسخشان بوده . نمیخواهم بگویم سوال شما مبنی بر " پارامتر های جبران این فاجعه " به اندازه چیزهای که گفتم کلی ست ، اما بی شک پاسخ ِ یک جمله ای ندارد . چرا که عوامل زیادی در ایجاد این _ به گفته شما _ فاجعه نقش داشتند و دارند که نیاز به بررسی از جنبه هایی داره که بعضی از انها به صورت مستقیم در حوزه معماری نیستند . اصولا در مباحث نظری و حتی مبانی نظری طرح سوال بسیار ساده و پاسخ دادن به انها مشکل و زمان گیر است .
اینجا هم جندان بی ارتباط با سوال شما نیست :








سلام و درود بسیار به دوست گرامی helensj

مثل اینکه شما هم دل خیلی پری از سیستم اموزش معماری دارید !
فرمایشاتتون بسیار قابل تامل بودند که هرکدام از انها به صورت جداگانه قابل طرح و بررسی هستند ( هرچند که به گمانم بررسی فایده چندانی ندارد )
اما انچه که شما اشاره کردید ، فقط بخشی از مشکلات معماری ست که مربوط به بحث اموزش میشود . ان هم مشکلاتی که در چند سال اخیر تا این حد شدید و ازار دهنده شده است . در سالهای نه چندان دور ، ورود به رشته معماری و تحصیل در ان ، کار هر کسی نبوده و هنوز بر صندلی استادان ، افرادی تکیه زده بودند که شایسته ی عنوان استادی بودند و دانشگاه های هنر ( به صورت عام ) و معماری ( به صورت خاص ) هنوز صحنه ی فشن های روز نشده بود و بحث ها و کارهای علمی بر مسائل حاشیه ای چیرگی داشت ؛ حال انکه سوالی که جناب ِ EHSAN_121_SHAMS سعی در طرح ان داشتند ریشه دار تر و قدیمی تر از چند سال اخیر است .

اما بی شک نکاتی که شما اشاره کردید ، در چند سال اینده به مراتب شدید تر و عمیق تر خودش و اثراتش رو نشان خواهد داد .
سلام دوست عزیز
بله همونطور که گفتم همه اینا که فقط یه طرف قضیه هستش که مربوط به اموزشه و البته تقریبا میشه گفت پایه و اساسه این که معماریه الانه ما الان این شکلیه!
در مورد اصل قضیه که مشکلات مربوط به زمانیه که همین دانشجوا عملا وارد کار میشن صحبتی نکردم چون هنوز خودم دانشجوام و تجربش نکردم اما میدونم روزی که وارد کاربشم باید بیام اینجا و یه طومار طولانیتر از وضعیت مسائل اجرایی تو این کشور بنویسم
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
تشریح

تشریح

پاسخ با نقل قول از:

با سلام و احترام


دوست گرامی ، به گمانم بخشی از سوال شما موجب شده است که در نگاه اول با یک سوال تخصصی ِ علمی قدری تفاوت داشته باشد . سعی میکنم به صورت خیلی خلاصه قدری توضیح دهم .
===========================================================


:gol:با عرض سلامی دوباره خدمت همه دوستانی که توی این بحث شرکت کردن و بی شک نکات آموزندشون حداقل کیفیت دیدگاه من رو بالا برد مخصوصا سپیدار عزیز؛هر چند که امیدوار بودم تعداد بیشتری در این بحث شرکت کنن ولی...بگذریم.;)
و اما هدف من از طرح این سوال ،صرفا بالا بردن سطح علمی خودم نبود بلکه وادار کردن یا بهتره که بگم تشویق معماران آینده(انشاالله) به فرآیند تفکر و بررسی در مورد کیفیات و همچنین داشته ها و نداشته های=(کمبود- فقدان)معماری دهه های اخیر=(زمانی که ما هستیم و درک میکنیم و میبینیم و لمس میکنیم داشته ها و نداشته هایمان را) ،و پیدا کردن راهکارهایی که بشه در بهبود وضعیت موجود(فاجعه) از اونا بهره برد؛چرا که طبق قاعده فلسفی انسان تا واقعا پی به جهل و نادانسته ها و نداشته های خود نبره در راه جبران وارتقاء، هیچ کاری انجام نمیدهد ؛کما قیل:
آنکس که نداند،و نداند که نداند /در جهل مرکب ابدالدهر بماند
آنکس که نداند،و بداند که نداند/اسب شرف از گنبد گردون بجهاند.
و تا همه ی ما (معماران آینده) چاره اندیشی نکنیم در معماری ما هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و مصداق واقعی خلایق هر چه لایق خواهیم بود.سهم هر کدام از ما یک قدم و فقط یک قدم است؛بیایید آن یک قدم را برداریم.
اگه طولانی شد عفو(چشم پوشی) کنید؛ بریم سر اصل مطلب :
من میخوام چیز هایی رو که دیدم بیان کنم:
اول از همه مسائل آکادمیک و دانشگاهیه:biggrin: اگه بشه اسم دانشگاه رو روش گذاشت(البته در سطح بین الملل)،که دوست عزیز helensj به اونا اشاره کرد از جمله: *عدم داشتن اطلاعات و آشنایی دانش آموزان درهنرستان و داوطلبان در انتخاب رشته * فراوانی تعداد دانشگاهها !!!و کمبود اساتید محترمی که واقعا علم وتجربه کاری دارن * عدم اطلاع کافی از کاربرد بعضی از دروس در دنیای واقعی از جمله ریاضی و ایستایی و سازه و ... * وجود طرح های ترگل و ورگل و استاد گول زن آماده ی هلو برو تو گلو * فشار اداره محترم آموزش مبنی بر پاس کردن دروس توسط اساتید و خدشه دار نشدن استاد و دانشگاه و آبدارچی و...
* یه شعاری هست که میگن معمارها باید همه چیز را در هر مورد بدانند(البته فقط برای کنکور ارشد نه بازار کار) ولی در عوض هیچ واحدی برای این مسائل مهم در چارت درسی منظور نشده از جمله روانشناسی،جامعه شناسی ،اقتصاد،سیاست،آسیب شناسی ،فرهنگ،جغرافیا و . و . و البته این کمبود رو با معارف و انقلاب و تاریخ تحلیلی و ...جبران کردن.:D
ایکاش طول مدت تحصیلات ما 5سال 6سال میشد ولی با دست پر و روی سپید و موی سیاه میومدیم بیرون و با وجدانی راحت.
مسئله بعدی تقلید بدون فهم و آگاهی(کورکورانه) از واقعیت و فلسفه ای که در پشت معماری مدرن و غربیه؛یه نمونه ساده که در طول روز همه ما با آن مواجهیم و اون ایستگاه اتوبوسه؛با توجه به اقلیم کشورهای پیشرفته غربی، 90% وظیفه ایستگاه محافظت از بارونه ،ما هم از همون فرم در تمام نقاط ایران استفاده میکنیم در حالیکه مورد حمله وحشتناک آفتاب و گرد و غبار و بادهای مزاحم و ... میشیم که مطمئنم همه ازین قضیه رنج بردین.:wallbash: تو خود حکایت مفصل بخوان ازین مجمل.
مطمئنم که خسته شدین ولی چاره چیه؟ باید تا آخرش با هم باشیم(با هم،پشت ما کوهه،نمیترسیم،نمیمونیم،نمیبازیم).
و اما مطلب بعدی و گل سر سبد ،بازارِ کاره؛تمام چیزایی که توی دوران دانشجویی برات مقدسه و براش احترام میذاشتی له (لجن مال) میشه؛نه از وجدان کاری خبری هست نه از تعهدها و نه هیچ کوفت و زهرمار دیگه،فقط نگران اینی که از کار اخراج نشی،زیرآبت رو نزنن و به تبع این مسائل، سر تعظیم برای همه،از جمله کارفرما و ... فرود میاری مثلا یه آپارتمان مسکونی رو نما کامپوزیت میکنی و مهم نیست که توی کدوم اقلیم داری کار میکنی یا اینکه« من این رو شخصا دیدم » توی یه شرکت فنی –مهندسی ،آقایان مهندس مهرشون رو پیش آبدارچی جا میذارن و آقای مهندس آبدارچی جواب مراجعین رو میده و ازشون سوالای لازم رو میپرسه و یاعلی از تو مدد میره توی کار طراحی معماری_سازه_برق_تاسیسات(البته چند تا نقشه نمونه داره) و بعد مهر تایید میزنه ،بنده خدا یه درصدی هم پول میگیره.:warn:
*مناقصه های 99% ف اس د دولتی که پسرخاله ها ارجح ترند ولو اینکه اندازه یه گاو سواد نداشته باشن(فواید گاو بودن).:biggrin:
*دستگاه های محترم اجرایی که 98% کارمنداشون دنبال حق السکوت ،نه ببخشید شیرینی هستن من جمله حضرت شهرداری که انواع و اقسام مجوز قانونی و غیرقانونی رو میده البته به شرطه ها و شروطه ها .
خلاصه هر کس پایبند اصول علمی و اخلاقی باشه توی این جور جاها هیچ جایی نداره از جمله معماران بزرگی چون مرحوم خلیل نادری؛دکتر امانت،مهندس سیحون و بزرگان دیگری که ما حتی اسمشون رو نمیدونیم چرا؟چون که یا خودشون رفتن یا اینکه بیرونشون کردن.:mad:
طبق کنفرانس جناب مهندس خامنه (فارق التحصیل نیویورک) 99%(این آمار واقعی است) بناهای حال حاضر ایران فاقد اصول بین المللی مهندسی و ایمنی و سلامت هستند. حالا من میگم فقدان،شما بگید غنا؛من میگم فاجعه،شما بگید نه هیچ اتفاقی در حال وقوع نیست و همه چیز سر جای خودشه و فرهنگ ما در حال "گذار"ه و از این جور حرفای قشنگ.ما خودمون رو با کسی مقایسه نمیکنیم نه با قاجار و مشروطه و پهلوی و نه با آمریکا و ایتالیا و ژاپن و چین و نباید هم قیاس کرد چرا که هر برهه زمانی و مکانی، شرایط و ویژگی های خاص خودش رو داره ولی ما حق داریم که خودمون رو نگاه کنیم و دستآوردهامون رو با استعدادها و توانائیهامون بسنجیم و کارهایی رو که میتوانیم، انجام بدیم، از جمله : (اول فرهنگ سازی بشه و وظیفه فرهنگ سازی درست به عهده دولت و دستگاههای اجرایی و تا اونا نخواهن ،آب از آب تکون نمیخوره[مثل هدفمند کردن یارانه ها با پیش زمینه بسترسازی مناسب از قبیل بهبودی روابط بین الملل و حمل و نقل و مسکن و خوراک و سوخت و..:w15:.]- قانونگذار،قانون بذاره-ناظر،نظارت کنه-مجری،اجرا کنه-اساتید واقعا تدریس کنن-دانشجو مثل مرد دل به کار و درسش بده- امنیت شغلی،تحصیلی،فکری؛خانوادگی و... ایجاد بشه - با متخلف و قانون شکن بدون توجه به مقدار اینچ قطر گردنش واقعا برخورد بشه-استعدادها کشف و مورد تجلیل قرار بگیرند تا دیگه فرار نکنند- و . و . والبته ما به عنوان دانشجو یا معمار نباید همه چیز رو گردن دانشگاه و اساتید و دستگاههای اجرایی بذاریم هر کسی به نوبه ی خودش موظف به رعایت اصول اخلاقی و وجدانیه[انسان جایز الخطا نیست ،بلکه موجودی مسئول است].:w28:
ببخشید که این نقل قول رو اینجا میگم ولی لازمه : به گفته دکتر صدیق اکثر ما دانشجوهای معماری در ایران ،طراح توالت هستیم در ابعاد مختلف؛مثلا یه اتاق 1.5*2 میشه توالت،حالا اگه 3*4 بشه میشه اتاق خواب ؛اگه بزرگتر بشه آخر سر میشه کتابخانه؛اگه بزرگتر طراحی کنیم ویه ضلعش قوس داشته باشه ،میشه آمفی تئاتر؛دیواراشو بردار،گل و بوته بکار میشه فضای سبز و ...(یادتون نره که در مَثل ،هیچ جای مناقشه نیست).
لطفا این مطلب رو هم که تقریبا در ارتباط با موضوعه بخونید:
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?p=2250224#post2250224
حالا با هم فکر کنیم که «چه باید کرد و چه نباید کرد» بقیه رو به عهده ی باقی دوستان عزیز میذارم تا شاید با ابتکار خودمون یه نوشدارویی قبل مرگ سهرابمون ابداع کردیم.
یکی از انگشت شمارترین اساتید کاردرست، ازمون تعهد گرفت که اگه مجبور شدین که بیکار بشین و حتی گرسنگی بکشین یا مشکلات کاری و اجتماعی دیگه ،همه رو تحمل کنید ولی بار اشتباهات فنی دیگران(خواسته های نا معقول و غیر فنی) رو در زمینه کاریتون به دوش نکشین(مثل مطالبی که عرض شد).یادش گرامی باد.:gol:
باز هم ازهمه برای تحمل و صبر تا پایان تشکر میکنم و امیدوارم که قلیل معلومات من رو به دیده اغماض بنگرید واگر کسی چراغ هدایتی در دست و نور دانشی در دل داره، نظرات و دیدگاه خودش رو بگه و در این بحث شرکت کنه، شکی نیست که موجب رشد وارتقاء دانش و بصیرت همه خواهد شد. :heart::w27:


خدا در هر کسی روحی دمیده / برایش نقش هایی آفریده


ولی از این میان کمتر کسی را / مثال خویش معمار آفریده
 
آخرین ویرایش:

gol2khtar

عضو جدید
سوال؛ سیستم انرژی

سوال؛ سیستم انرژی

سلام دوستان کسی راجع به سیستم انرژی ساختمان که با فضولات کار می کنه و در سوئد روش کار شده چیزی می دونه؟ اگه اطلاعاتی در این مورد دارید خوشحال میشم کمکم کنید....ممنون از لطفتون:redface:
 

heech kabud

عضو جدید
دوست عزیز درمورد سیستمی که توسوئد کار شده خبر ندارم ولی اساس کارش اینه که فضولات وزباله هایی که گاز متان تولید میکنن رو توی یه محفظه یا انبار دربست قرار میدن وبه وسیله لوله کشی از گاز تولید شده استفاده میکنن(گاز متان قابل اشتعاله ).
 

e.69a_h

عضو جدید
سوال؛ ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی اراک

سوال؛ ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی اراک

با سلام خدمت دوستان
یکی میگه که چه طوری ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی اراک رو میشه پیدا کرد؟
البته اگه کسی میدونه بگه؟
میخوام ببینم که باید از خود شهرداری بگیرم یا از جایی دیگه؟
 

taalii

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان
یکی میگه که چه طوری ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی اراک رو میشه پیدا کرد؟
البته اگه کسی میدونه بگه؟
میخوام ببینم که باید از خود شهرداری بگیرم یا از جایی دیگه؟
با سلام دوست عزيز ضوابط شهر سازي مربوط به بنياد مسكن و شهر سازي و شهر داري هاست كه ميشه اين ايين نامه ها رو از اين مراكز تهيه نمود.
 

nana-22

عضو جدید
درس تمرینهای معماری چیییییییییییییه ؟؟؟؟؟

درس تمرینهای معماری چیییییییییییییه ؟؟؟؟؟

سلام بچه ها درس تمرینهای معماری چه جوری چی توش درس میدن ؟؟؟؟؟ می شه کاراهای تمرین معماری تون رو بذارید یک کم هم به من توضیح بدین ؟؟؟؟؟؟
 

mlarchitect

کاربر فعال
سلام بچه ها درس تمرینهای معماری چه جوری چی توش درس میدن ؟؟؟؟؟ می شه کاراهای تمرین معماری تون رو بذارید یک کم هم به من توضیح بدین ؟؟؟؟؟؟

درس جالبیه...
همونطور که از اسمش مشخصه...
تمرینیه واسه معماری...
تو طول ترم چند تا موضوع طراحی میدن...
2 جلسه طراحی و کرکسیون بعدم ارائه...
درکل سه چهار تا طرح تو طول ترم دارین بعدم پروژه ی پایان ترم که شاید سطحش یکم ازونا بالاتر باشه...

موضوعات طول ترم معمولا این جور چیزان:
میز و صندلی..
جا مدادی...
آلاچیق..
ایستگاه اتوبوس...
مبلمان...
یه آپارتمان نقلی...
آرم و نماد و...
فضای سبز و پارک...

پایان ترمم ...
یه کودکستان...
یه درمانگاه روستایی..
آپارتمان بزرگتر...
خونه ویلایی...
پارک ...
کتابخونه و...
این جور چیزا...

معمولا هم همه ی کارها رو به شیوه ی راندو دستی با ماژیک و مداد و... روی مقوا می خوان...
 

smmoosavian

عضو جدید
مشترکات بین مکانیک و معماری

مشترکات بین مکانیک و معماری

من رشته ام مکانیکه و هیچ چیز در مورد معماری نمی دونم چند تا سوال دارم

1- مهندسی معماری چند تا گرایش داره ؟
2- یه مهندس معماری دقیقا چه کارهایی رو باید بتونه انجام بده
3- با نرم افزار های مربوط به رشته معماری دقیقا چه کارهایی باید انجام داد ؟
منظورم اینه که فقط دکوراسیون داخلی طراحی می کنین یا اینکه برای طراحی یک ساختمان
محاسبات مهندسی رو هم خودتون باید انجام بدین یا بقیه ش میفته دست مهندسین عمران ؟
4- چه درس هایی بین مکانیک و معماری مشترکه ؟ استاتیک و ... ؟؟؟
 

urmo

کاربر فعال
معماری چهار پنج تا گرایش داره
یک مهندس معمار میتونه ساختمان طراحی کنه تو شورای شهر شرکت کنه بعد سال بعد نمایندگی مجلس و...
نه مهدسین عمران زحمت محاسبه رو میکشن
دوروس عمومی فقط مشترک هستند معماری رشته ای از دیار هنر ولی مکانیک از دیار صنعت مهندس تاسیسات شاید یک اشتراکی با مکانیک داشته باشه
 

DDDIQ

مدیر ارشد
در یک جمله ساده بخوام بگم یک مهندس معمار در تمام جاهایی که نیاز به طراحی و دادن ایده هست میتونه فعالیتش رو گسترش بده نه فقط ساختمان و بنا و نیاز به سلیقه و استعداد در این زمینه داره و یادگیری علم و تکنیک معماری
رشته معماری هم دو جنبه داره یکی هنری و زیباشناختی و یکی فنی محاسباتی که قسمت فنی در جهت جنبه هنری هست
دروس تخصصی فنی ما هم مثل مقاومت مصالح , ایستایی و سازه های بتنی و سازه های فلزی تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی و...( متاسفانه هرچند یه دوست نزدیک از رشته مکانیک دارم ولی سعی نکردیم مشترکات رو پیدا کنیم چون تفاوت زیادی هست مثلن همین ایستایی که فرمودین روی جنبه هایی که بیشتر برای کار ما مفیده تاکید شده البته نه به گستردگی عمران که بازم مث بقیه درسها در تمام رشته بستگی به استادت داره که چقدر وارد بحث بشه یا ازش بگذره )

3- در مورد نرم افزار هر کاری رو که نیاز باشه برای ارائه ایده مون میتونیم باهاش انجام بدیم به زبان ساده از ترسیمات دو بعدی و رسم پلان و نقشه طرح گرفته تا در آوردن حجم و فضای سه بعدی ... تا طراحی داخلی و...

محاسباتی رو هم خودمون قانونا باید یاد بگیریم ( که من به شخصه اعتقاد دارم باید خودمون هم بتونیم انجام بدیم بریم کامل یاد بگیریم تا از تقابل و قرار گیری در مقابل دوستان مهندس عمران جلوگیری بشه)

در معماری چند تا گرایش داریم برای ارشد مثل
مدیریت پروژه و ساخت / معماری-معماری /تکنولوژی معماری /مرمت بنا و بافت های تاریخی ( مرمت)/لنداسکیپ منظر و....

امیدوارم تاحدودی پاسخ داده باشم به سوالاتتون

انوشه باشید
 

new cabin

عضو جدید
نظرسنجی (نام شرکت طراحی دکوراسیون داخلی)

نظرسنجی (نام شرکت طراحی دکوراسیون داخلی)

سلام خدمت دوستان عزیز

بنده یک ذفتر دکوراسیون داخلی راه انذاختم
حالا موندم اسمشو چی بزارم:w20:
بیشتر دوست دارم نام اصیله ایرانی باشه که بهم گیر ندم:redface:
خودم دوست داشتم new cabin باشه :(
لطفا اگه چیزی به نظرتون میرسه راهنماییم کنید

متشکرم;)
 

smh1387

عضو جدید
تنهایی و آرامش

تنهایی و آرامش

سلام

اگر کسی ایده ای در مورد تنهایی و آرامش داره لطفا مرا یاری فرمایید؟

اگر عکس هم بود ممنون میشوم

:cry::(:eek:;):)
 

کوروش 23

عضو جدید
نظر

نظر

سلام دوست من
ببین به نظر من نه تتنها تو معماری بلکه در غالب رشتها ما این مشکلو تو کشور داریم دلیلشم همونطزر که بقیه بچها گفتن یکیش همین شیوه غلط اماده کردن دانش اموزا واسه ورود به رشتهای دانشگاهیه یکی دیگشم به نظر من به خود ما دانشجوها بر میگرده که به چند دسته تقسیم میشیم
1- اونایی که واقعا زحمتکشو خلاقن که میرن خارج
2- اونایی که شعارشون اینه که میگن (درس خوندیم بیایم دانشگاه,نیومدیم دانشگاه که درس بخونیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
3- یه دسته دیگه هم هستن اونایی که از دلو جون تو ایران خودمون میمونن درس میخونن واقعا هم بچه های خلاق و پر تلاشین که متاسفانه تو این مملکت بخاطره خیلی از مسائل بهشون بها نمیدن در نتیجه اونام سرخورده میشن پسرفت میکنن
این میشه که ما با این تاریخ پربارمون و با این همه ادمای متخصصی که الان داریم شدیم این
خوش باشی
 

setayesh87

عضو جدید
سوال؛ معماری کویر

سوال؛ معماری کویر

از چه چیز کویر لذت میبرید؟
چه نظری راجع به معماری کویر دارید؟
 

setayesh87

عضو جدید
درخواست؛ مثال در مورد کانسپت

درخواست؛ مثال در مورد کانسپت

من برعکس بقیه فعلا کاری با تعریف کانسپت ندارم. فقط چند تا مثال واضح کانسپت تو پروژه های انجام شده،میخوام.اگه در مورد مسکن باشه، بهتر.
 

hth

عضو جدید
كوير در وراي سكوتش پراز ارامشه.....كه باهيچي نميشه عوضش كرد.من عاشق كويرم.معماري توي كوير بينهايت لذت بخشه.كاش كمي قدركويرو بدونيم.DSC00961.JPG
 

فانوس تنهایی

مدیر بازنشسته
هر کی دوست داره کویر بیاد
مرنجاب
قلعه های تاریخی
فلعه فخر آباد
شهر زیر زمینی نوش آباد
کاشان
خانه های تاریخی طباطبائی ، عامری ، بروجردی ،
فین کاشان
تپه های سیلک
مسجد جامع نوش آباد
مسجد علی نوش آباد
آب انبارها
 

Mahdi Joon2

عضو جدید
سوال؛ المپیاد دانشجویی

سوال؛ المپیاد دانشجویی

کی از المپیاد معماری دانشجویی ، دوره کارشناسی اطلاعات داره؟ :redface:

هرجور اطلاعات دارید بگید :heart:
 

YA3_3PID

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام . "خانه كويري فيروز فيروز "كه توي مجله" معمار " چاپ شد خليي توي اين مورد كه سوال كرديد مي تونه كمكتون كنه.
 

کوروش 23

عضو جدید
سوال؛ ویژگی سالنهای اجتماعات

سوال؛ ویژگی سالنهای اجتماعات

سلام بر تمامی معماران گرامی
در مورد ویژگی های سالنهای اجتماعات کسی مطلب داره
ممنون;)
 

parham_shokoohi

عضو جدید
فراخوان نخستين نمايشگاه معماري داخلي با عنوان : «چيستي معماري داخلي»

فراخوان نخستين نمايشگاه معماري داخلي با عنوان : «چيستي معماري داخلي»

فراخوان نخستين نمايشگاه معماري داخلي با عنوان : «چيستي معماري داخلي»
بدينوسيله به اطلاع مي رساند آموزشگاه معماري داخلي "باردو " با همكاري دپارتمان پژوهش و فرهنگ "شارمان طرح" اقدام به برگزاري نخستين نمايشگاه معماري داخلي در شمال كشور با عنوان «چيستي معماري داخلي» نموده است .
كه هدف آن رسيدن به تعريفي جامع و كامل از معماري داخلي و شناساندن مفهوم واقعي آن به عموم مردم و جامعه دانشگاهي است.
لذا از شما دعوت به عمل مي آيد در اين حركت فرهنگي ما را ياري نماييد .
حاصل اين نمايشگاه به صورت كتابي براي استفاده عموم ، دانشگاهيان و مهندسان با ذكر نام نگارندگان و صاحبان آثار به چاپ خواهد رسيد.
پيشاپيش از اينكه در اين حركت همراهمان هستيد و ما را تنها نمي گذاريد كمال تشكر را داريم و دستتان را به گرمي مي فشاريم.
كسب اطلاعات بيشتر : http://bardo-college.blogfa.com/
 

milad.ebadi

عضو جدید
ارتباط معماری و کویر

ارتباط معماری و کویر

سلام به باشگاه مهندسان ایران
من یه سوال دارم لطفا جوابم را بدهید.کویر چه تاثیری در معماری دارد؟ ارتباط بین معماری و کویر در طراحی

سلام
منظورتون معماری بنا های قدیمی در مناطق کویری هست یا طراحی امروز در مناطق کویری؟
 

milad.ebadi

عضو جدید
سلام،من یه جا خوندم که یه معمار معروف وقتی داشته به فرم پروژه ای که قراره طراحی کنه فکر می کرده،شصت دستشو گذاشته بود رو کاغذ دورشو با مدادکشیده بود و همون شده بود کانسپت طراحی هتلش!
یا تو مجله ی مدرن دیزاین کانسپت طراحی یه مجتمع مسکونی یه قوطی نوشابه بود که درش رو به بالا وایستده بود،یا یه قوطی کبریت که تا نصفهه باز شده بود..
مثال هایی از این قبیل خیلی زیادن
 

rozan

عضو جدید
درخواست کمک از معماران باشگاه

درخواست کمک از معماران باشگاه

سلام به دوستان گل خودم
دوستان من برای پروژه روستام نیاز به دیاگرام نماد های اقای کوین لیچن دارم
هر کدوم از دوستان که اینو دراختیار دارن لطف کنن اینجا ارائه بدن
راستی ممنون میشم اگه پوسترهای پروزه روستاتون رو هم اینجا بذارید
متشکرم از همه دوستان معمار
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من برعکس بقیه فعلا کاری با تعریف کانسپت ندارم. فقط چند تا مثال واضح کانسپت تو پروژه های انجام شده،میخوام.اگه در مورد مسکن باشه، بهتر.
تو بخش تصاویر گوگل سرچ کن home conceptنمونه های خوبی میاره
 
بالا