دوست عزیز این سوالایی که شما پرسیدین ربطی به سواد نداره که شما میگین مهندسای باشگاه بیسوادن.کسی نبود درباره فرق بنزین با اوکتان پائین و نفتا توضیح بده؟
ما بیسوادیم ولی بعیده مهندسا اینقدر بیسواد باشند
کم لطفی نکنید لطفا اگر چیزی میدونید کمک کنید
با تشکر
میشه گفت فرق انچنانی ندارند.
از نفتا برای تولید بنزین با عدد اکتان تو فرایند ریفورمینگ کاتالیستی استفاده میکنند.
جناب حیدری ممنون که جواب دادین
حالا یک سوال دارم
برای بالا بردن عدد اوکتان اگر به نفتا مکملهای بنزین را که در پمپ بنزینها میفروشند اضافه کنیم تقریبا بنزین با اوکتان بالا به دست میاد
یا باید حتما ریفورمر انجام بشه؟
بازم تشکر میکنم
اگر مکمل این کار رو انجام بده فقط برای مقیاس کم بدرد میخوره ولی فرایند ریفورمیکن کاتالیستی برای مقیاسهای بزگ و تولید روزانه چندین هزار لیتر بنزین استفاده میشه.
این یه فرایند ریفورمینگ هست که با سه راکتور و فشار هیدروژن کار میکنه.
کسی نبود درباره فرق بنزین با اوکتان پائین و نفتا توضیح بده؟
ما بیسوادیم ولی بعیده مهندسا اینقدر بیسواد باشند
کم لطفی نکنید لطفا اگر چیزی میدونید کمک کنید
با تشکر
جناب حیدری ممنون که جواب دادین
حالا یک سوال دارم
برای بالا بردن عدد اوکتان اگر به نفتا مکملهای بنزین را که در پمپ بنزینها میفروشند اضافه کنیم تقریبا بنزین با اوکتان بالا به دست میاد
یا باید حتما ریفورمر انجام بشه؟
بازم تشکر میکنم
مقدار و ظرفیت مهم نیست فقط میخوام بدونم که اگر توی مثلا ده لیتر نفتا مکمل بنزین بریزیم آیا ماده حاصل همان بنزین مثلا سوپر هست
یا اینکه ماده حاصل با بنزین فرق داره و کارهای دیگه ای هم نیاز داره انجام بدیم؟
توی ویکی پدیا نوشته که ماده حاصل یکی از اجزای بنزین هست ولی بعضی جاها نوشته که ماده حاصل خود بنزینه و نفتا بنزین خامه
من یه کم گیج شدم که کدام یکی درسته؟!
از کجا میشه فهمید که مکمل همون کار تولید بنزین توی رفورمینگ رو انجام داده؟
ببینید دوست عزیز، هدف شما از بنزین، ماده ای هست که بتوند توی ماشین بریزید و فقط ماشین رو روشن نگه داره و راه ببره یا که خواصی که برای بنزین تعریف شده رو هم داشته باشه ؟
بنزین طبق جداول استاندارد لازمه که چندین فاکتور مهم داشته باشه: محدوده معینی از فشار بخار رید، دانسیته، ارزش حرارتی، عدد اکتان، بدون ترکیبات اولفینی، مقدار حداقلی از آروماتیک ها.
نفتا فشار بخار رید خیلی بالایی داره و این فشار بخار خیلی بالا باعث مشکل در استارت خوردن ماشین میشه و اصطلاحا ماشین خفه می کنه و سخت روشن میشه. برای همین لازم هست که فشار بخارش رو کم کنند. از طرف دیگه چون عدد اکتانش خیلی پایینه (حدود 60) برای همین باعث ناک زدن موتور میشه که خب خیلی آسیب رسون هست.
مکمل بنزین که در جایگاه عرضه فقط گازوئیل رنگبری شده و بوبری شده هست ! باور نمی کنید درش رو باز کنید و داخل یه ظرف روشن بریزید و بزارید 2 هفته جلوی آفتاب باشه، اون وقت میبینید که رنگ و بوی گازوئیل کاملا بر میگرده! اگه بازم قبول نمی کنید تشریف بیارید تا ببرمتون کارخونه تولید کننده-ش خودتون ببینید!
مکمل بنزین واقعی باید ترکیبات اکسیژن دار و مقداری هم ترکیبات آروماتیک داشته باشه. خیلی از اکتان بوسترهایی که توی بازار هست ترکیبات سازنده-اش رو روش نوشتن.
برای اضافه کردن مکمل های جایگاه بنزین (همون گازوئیل!) لازمه مقدار زیادی به نفتا اضافه کنید تا محدوده فشار بخار ریدش رو تنظیم کنید و این مقدار زیاد باعث میشه هم دانسته-ش بالا بره و هم مقدار دوده زدن توی ماشین خیلی زیاد بشه و مجبور بشین روغن موتور رو زود به زود عوض کنید تا ماشین یاتاقان نزنه و فرسایش ماشین خیلی زیاد نشه، تازه اگر حرارت زیاد سوختن گازوئیل توی ماشین باعث سوختن سرسیلندر نشه و خیلی مسائل دیگه که نخوام وارد مسایل فنی ماشین بشیم.
بطور خلاصه بگم اضافه کردن مکمل به نفتا نمی تونه بنزین مناسب درست کنه ولی اگر هدفتون فقط روشن کردن ماشین باشه، بله میتونه! دوستی دارم که چند سال هست دو-سوم باک ماشینش رو بنزین و مابقی رو گازوئیل میزنه! در زمان جنگ هم که بنزین کم بوده بعضی ها با تینرفوری و الکل و روغن سوخته یه سوختی میساختن که توی ماشین قابل سوختن بود!
سلام
كسي ميتونه اين مساله رو با نرم افزار متلب حل كنه؟؟؟ممنون ميشم كمكم كنيد
مطلوبست محاسبه فوگاسيته و ضريب فوگاسيته مخلوط سه جزيي شامل 6 مول پروپان 4مول متان و 10 مول بوتان در دماي 300 كلوين و فشار 10bar
چه میشه کرد...بفرم!!!سلام.لطفا اگه کسی راجع به روشهای بیولوژیکی تصفیه گاز چیزی داره بذاره ممنون میشم
سلام.لطفا اگه کسی راجع به روشهای بیولوژیکی تصفیه گاز چیزی داره بذاره ممنون میشم
سلام.لطفا اگه کسی راجع به روشهای بیولوژیکی تصفیه گاز چیزی داره بذاره ممنون میشم
سلام.لطفا اگه کسی راجع به روشهای بیولوژیکی تصفیه گاز چیزی داره بذاره ممنون میشم
سلام خسته نباشید. من رشته ام شیمی . شنیدم میتونم برای ارشد داروسازی بخونم اما نمیدونم باید کنکور چه رشته ای بدم و چه درسایی بخونم ؟ میشه راهنماییم کنید؟
كسي نبود اين سوالو حل كنه؟؟؟
سلام
كسي ميتونه اين مساله رو با نرم افزار متلب حل كنه؟؟؟ممنون ميشم كمكم كنيد
مطلوبست محاسبه فوگاسيته و ضريب فوگاسيته مخلوط سه جزيي شامل 6 مول پروپان 4مول متان و 10 مول بوتان در دماي 300 كلوين و فشار 10bar
ای ول من اگه تهران بودم با کله میرفتم این کلاسارو!!!
اینجا اصفهان که یه کاویان عمادی داشتو یه استاد زپرتی.گند زد به ریاضی من.
سلام به همه مهندسای عزیز
میشه راهنماییم کنین بگین cost index سال 2012 رو از کجا گیر بیارم؟ (CEPCI 2012)
خیلی مرسی
هیچکی نمیدونه از کجا گیر بیارم؟
2012 که فکر نکنم داشته باشه
اما یه لینک ftp میدم، لینکای جالبی داره
درضمن اسم یکی از بهترین اسکریپت های محاسبات اقتصادی CapCost هستش که حرف نداره
http://people.ysu.edu/~dmprice/CHEN%204887/
مقدار و ظرفیت مهم نیست فقط میخوام بدونم که اگر توی مثلا ده لیتر نفتا مکمل بنزین بریزیم آیا ماده حاصل همان بنزین مثلا سوپر هست
یا اینکه ماده حاصل با بنزین فرق داره و کارهای دیگه ای هم نیاز داره انجام بدیم؟
توی ویکی پدیا نوشته که ماده حاصل یکی از اجزای بنزین هست ولی بعضی جاها نوشته که ماده حاصل خود بنزینه و نفتا بنزین خامه
من یه کم گیج شدم که کدام یکی درسته؟!
از کجا میشه فهمید که مکمل همون کار تولید بنزین توی رفورمینگ رو انجام داده؟
آقا مهدی ممنون از توضیحاتتون
من نمیخوام ماشین روشن بشه
میخوام یه چیزی باشه که مشخصات بنزین استاندارد را داشته باشه
نمیخوام هم زیاد گازوئیل بهش اضافه کنم
مکمل هم میخوام همون که شما فرمودید یعنی آروماتیک دار و اکسیژن دار بهش اضافه کنم
ولی میخوام ببینم میشه یه راهی پیدا کرد که به جای اینکه نفتا داخل راکتورهای گران قیمت که پر از پلاتین هستند ریفورم بشه
به وسیله افزودن یک سری موادی به نفتا بنزین استاندارد درست کرد.
نهایتش مثلا یک کمی حرارت هم بدیم ولی دیگه توی راکتور فرایند نداشته باشه
مثلا نفتای سبک یا نفتای سنگین را یک سری موادی مانند مکمل های واقعی و اصلی بنزین بهش اضافه کنیم و اگر نیاز شد کمی به هم بزنیم و حرارت بدیهم
تا اینکه بشه مشخصات بنزین استاندارد را داشته باشه.
بازم عرض میکنم که در کل هدفم اینه که ببینم میشه یه راهی پیدا کرد که با حد اقل هزینه از نفتا بنزین گرفت یا اینکه باید حتما از توی واحد ریفورمینگ عبور کنه!
توی کشور روزانه دهها میلیون لیتر نفتا تولید میشه که اکثرا خام به خارج از کشور صادر میشه
نفتای زیادی هم توی عراق تولید میشه که میاد از ایران ترانزیت میشه
میخوام ببینم میشه با حد اقل هزینه و سرمایه یه راه حلی برای تولید بنزین از این نفتا پیدا کرد یا نه
مثلا کمی اتانول و متانول و سایر ترکیبات اکسیژن دار بهش اضافه کنیم یا سایر کارهائی که بشه یه فرمول جدید ازش پیدا کرد که راحت تر بشه از نفتا بنزین گرفت.
بازم از اینکه جوابمو میدید تشکر میکنم.
در مورد معادله حالت چيزي نگفته بود.كل سوال همون بود كه گفتم.فكر ميكنم واسش فرقي نميكنه كه نوع معادله رو نگفتهبا کدوم معادله حالت؟ اگه Peng-Robinson باشه، دارمش
در مورد معادله حالت چيزي نگفته بود.كل سوال همون بود كه گفتم.فكر ميكنم واسش فرقي نميكنه كه نوع معادله رو نگفته