مهندسین عزیز من چند تا سوال داشتم که توی دوره کارآموزیم ازم پرسیدن و جوابشو نمیدونم خدا خیرتون بده یه نگاهی بهشون بندازین
اول اینکه چرا توی پمپها لاین ساکشن از خروجی بزرگتره؟ میدونم جوابش کاویتاسیونه اما میخوام بدونم کاهش قطر خروجی نسبت به ورودی چه اثری روی کاویتاسیون میذاره و اینکه برای جلوگیری از کاویتاسیون چه کارهای دیگه ای میتونیم انجام بدیم؟
سوال بعدیم در مورد کنترل ولوهاست. اونجوری که به من گفتن دو نوع کنترل ولو داریم:
Fail to open
Fail to close
فرقشون چیه و از کجا میشه این دو تا رو از هم تشخیص داد؟
سوال آخری که ازم پرسیدن درباره PSV هست Pressure Safety Valve. چیزی که من دیدم برای تجهیزاتی که PSV دارند یه کنترل ولو هم قرار دادن میخام بدونم با وجود PSV دلیل این همه ایمنی در کار چیه؟ آیا خود PSV به تنهایی کافی نیست؟ و اینکه چرا سعی میکنیم تا حدامکان PSV عمل نکنه. و اینکه یه سایتـمن از کجا متوجه میشه یه PSV عمل کرده یا نه؟
دوست عزیز
پاسخهای مهندس پیرجوی عزیز بسیار دقیق هستند در تکمیل فرمایش ایشون عرض میشود که :
در مورد پمپ کاهش حجم اولین دلیل هست یعنی در سرعت یکسان ورودی و خروجی ( دبی ثابت ) با کاهش سطح مقطع حجم هم کم میشه که در مورد پمپ درسته که یک سیال تراکم ناپذیر پمپ میشه اما اینقدر هم تراکم ناپذیر نیست پس کاهش حجم حدودی داریم. ضمنا برای جلوگیری از افزایش سرعت مایع ورودی به پمپ و کاهش فشار بخار ( در نهایت منجر به ایجاد کاویتاسیون میشه ) قطر لاین ورودی رو بیشتر در نظر میگیرند.
در مورد خصوصیات کنترل ولو اون اصطلاحات یک جنبه کلی داره که حضرات فرمودن با ایجاد اختلال در سیستم کنترلی اون شیر کنترل به طور خودکار باز یا بسته میشه. به ترتیب Fail to OPEN و Fail to CLOSE حال میپردازم به داستان کنترل ولو.
دو شیر کنترل که قسمت مخروطی عبور جریان یکسان دارند با بالا آمدن مخروط از روی گلوگاه خروجی امکان عبور جریان را میدهند، خب به کمک هوای فشرده از 3 تا 15 PSI (و نه بار ) برای شروع حرکت از یک حالت به حالت دیگر عمل میکنند.
خب بالای هر شیر کنترلی دیافراگمی هست که یک طرف هوای فشرده وارد میشه و یک طرف دیگه فنر قرار داره، اگر نیروی محرک محور اصلی شیر کنترل که مخروط رو به بالا حرکت میده به وسیله هوا باشه ( یعنی باز شدن با هوا ) قطعا حرکت مخالف یعنی رو به پایین با نیروی فنر که حالا فشرده شده انجام میشه ( بسته شدن با کاهش فشار هوا و غلبه نیروی فنر ) در این حالت این شیر به Fail To CLOSE خوانده میشه چون با قطع شدن ناخواسته هوای فشرده با اعمال نیروی فنر بسته میشه.
و
اگر نیروی محرک محور اصلی شیر کنترل که مخروط رو به پایین حرکت میده به وسیله هوا باشه ( یعنی بسته شدن با هوا ) قطعا حرکت مخالف یعنی رو به بالا با نیروی فنر که حالا فشرده شده انجام میشه ( باز شدن با کاهش فشار هوا و غلبه نیروی فنر ) در این حالت این شیر به Fail To OPEN خوانده میشه چون با قطع شدن ناخواسته هوای فشرده با اعمال نیروی فنر بسته باز میشه.
خب میرسیم به نشانه شناخت اینها
اگر مسیر هوا از پایین دیافراگم و ( اکچویترور ) وارد شده باشه Fail to CLOSE و اگر از بالا وارد شده باشه Fail to OPEN هست کنکاش شناخت این حالت از روی تصاویر با خود شماست
در مورد PSV هرجا گازی تحت فشار داشته باشید و هر سیستم کنترلی هم روش داشته باشید ( خودکار کامل، کنترل از راه دور ( کنترل ولو)، کنترل دستی ( شیر محلی ) ) اگر به هردلیل بطور واقعی افزایش فشار داشته باشیم و این افزایش به هر دلیلی کنترل نشه این شیر اطمینان وارد عمل شده و باز میشه، نشانه باز شدن هم صدای خیلی زیاد عبور جریان یا به محیط یا به خط لوله دیگر، هست و دیگری اینه که میبینید فنر این شیر خودکار اطمینان جمع شده، همونطوری که فرمودن میزان قدرت این فنر نشاندهنده عدد کنترل اون شیر اطمینان هست. البته تنظیم این شیر در کارگاه هست و میزان قدرت فنر با سفت کردن و یا شل کردن پیچی در بالای شیر هم امکان پذیره