بچه ها سوالی دارم
وقتی دستتون رو جلوی شیلنگ آب میزارین، و میتونین دهانهای که آب از اون بیرون میزنه رو کم و زیاد کنین چه اتفاقی میفته ؟
در مورد فشارهای وارد شده، سرعت سیال و .... بحث کنید
در مورد بحث اختناق و نازل ها بحث برام پیش اومده
نازل در مورد کاهش فشار و منبسط شدن سیال و در نتیجه افزایش سرعت بحث میکنه
اختناق برعکسه گویا، یعنی یهو یه مانعی بزاریم جلو حرکت سیال
و گفته میشه تو اختناق هم فشار کاهش پیدا میکنه!!! من موندم چرااا ؟ چرا فشار کاهش پیدا میکنه ؟ البته سرعت هم کاهش پیدا میکنه
ولی همونطور که گفتم، دستتون رو بزارین جلو شیلنگ آب، چه اتفاقی میفته ؟ ممنون میشم کامل برام توضیح بدین
با تشکر
در تمام سه مورد قانون تصحیح شده برنولی صدق می کنه اما در مورد شیلنگ اب :
انگشت دست بر روی دهانه خروجی یک اصطکاک فرم به جریان سیال تحمیل میکنه که مقدار عددی ان با بستن دهانه بیشتر میشه اما فاکتورهای سرعت و فشار در سه نقطه قابل بررسی است :1.در نقطه میانی شیلنگ مشخصه.2 . در پشت انگشت دست به دلیل برخورد اب و صفر شدن سرعت انرژی اب به فشار تبدیل میشه (البته به همراه اتلاف در اثر اصطکاک )در نتیجه در لایه چسبیده به انگشت سرعت صفر و در لایه های نزدیک به ان اغتشاش یا ویک داریم .(
در قسمت خروجی اب یا زمانی که اب با هوا در تماس است فشار همواره فشار اتمسفر می باشد )در پایین انگشت و انتهای شیلنگ که ابتدای جت اب است سرعت
متوسط را با توجه به قانون برنولی و در نظر گرفتن اصطکاک فرم می توان به دست اورد اما برای سرعت محلی در پایین انگشت به دلیل متلاطم بودن جریان محاسبات تجربی و خاص خود را می خواهد.(طبق قانون پیوستگی نیز می توان عمل کرد و به دلیل کوچک شدن مجرا و کم شدن سطح سرعت افزایش می یابد A1V1=A2V2 )
3. در خارج از شیلنگ
فشار اتمسفریک و سرعت با توجه به ارتفاع فواره اب متغیر است (در این قسمت از اثر اصطکاک هوا بر اب صرفنظر می کنیم چون ناچیز است)
در واقع در تمامی موارد ترم انرژی مطرح می شود و سرعت و فشار به تنهایی مطرح نمی باشد و به همین دلیل زمانی که دهانه را تنگ تر می کنیم به دلیل کاهش سرعت قسمت بیشتری از جریان در پشت انگشت فشار بیشتری را احساس می کنیم زیرا ترم انرژی به فشار تبدیل شده و به دلیل کوچک شدن مجرا جریان با سرعت بیشتر خارج می شود .
متأسفانه در مورد اختناق اطلاعات زیادی ندارم .