asir6355
عضو جدید
روغن حرارت موتور را تنظیم می کند و جلوی اکسید شدن فلز را می گیرد و بعد از مدتی که فلزات سنگین ، دوده (انواع هيدروكربنها) و.... را به خود جذب کرد به عنوان روغن سوخته باید تخلیه شود. تصفیه اول روغن تولید روغن اولیه و تصفیه دوم روغن همان بازیافت روغن سوخته است. در ایران حدودا 180 کارگاه صنعتی پالایشگاهی تصفیه دوم روغن وجود دارد كه درشهرك صنعتي اشتهارد 9 مورد از آنها در حال فعاليت هستند.
تصفیه دوم روغن در دنیا به روش های مختلفی صورت می گیرد مانند: روش اسیدی( اسيد سولفوريك) ،غیر اسیدی (قلیایی - خاک بنتونیت یا رنگ بر) ، سانتریفیوژ،هیدروژناسیون و…
روغنهاي سوخته از مراکز مختلفي چون مكانيكي ها وتعويض روغني ها خریداری و جمع آوري شده ، در كارخانه ذخيره مي شود وطی مراحلی تصفیه می گردد.
اغلب اوقات در روغن های سوخته خریداری شده آب، گازوئیل ، براده فلزات سنگين و مواد دیگري بصورت مخلوط يافت مي شود که باید جدا سازی شود. پسماند كارخانه هاي تصفيه دوم روغن نیز قابل بازیافت است که مدیریت آنها به روش های مختلفی امکان پذیر مي باشد، بطور مثال در صنايع قیرسازی، واکس، پوكه هاي معدني و… كاربرد دارد.
مراحل تصفیه :
بايد توجه داشت كه درمخازن جمع آوری وتانكرهايذخيره سازي ازشیر فلکه ها و لوله هايی با جنس چدن (غیر استیل)استفاده شود زيرا روغن سوخته خاصیت خورندگی بالایی دارد .
- بعد از تخلیه، روغن را طي دو مرحله ازصافی عبور مي دهند و عمل *****اسيون جهت جدا سازي ذرات درشت انجام مي شود و سپس به مخزن اصلی پمپاژ می گردد ودومرحله عمليات ته نشینی بر روي آن صورت مي گيرد بدين ترتيب که درمخزن اول، روغن روي آب شناور مي ماند آب جمع شده در كف ، كه مقداري روغن نيز بهمراه دارد تخلیه شده و براي تصفيه در تانكر جداگانه اي جمع آوري مي گردد كه روغن جدا شده در اين مرحله ،تصفيه شده به چرخه ي بازيافت برگردانده مي شود و سپس روغن سوخته وارد مخزن ته نشینی ثانويه جهت جدا سازي ذرات باقي مانده مي گردد.
- روغن حاصل از مرحله قبل وارد برج تقطیرشده ودر اثر حرارت 400-380 درجه سانتيگراد هیدروکربن های موجود در آن شکسته مي شود،هیدروکربن های شکسته شده به صورت گاز بهمراه مقداري بخار آب پس از گذر از ***** جهت ايجاد حرارت بعنوان سوخت در همان قسمت استفاده مي شود.
در اين مرحله بدليل وجود بخار آب بهمراه هيدروكربونها بايستي خطر احتراق لحاظ شود ولوله هاي آب جهت اطفاء حريق تعبيه شوند كه اين آب مصرف شده براي اطفاء با روغن مخلوط مي شود و در اثر مديريت نا صحيح مي تواند باعث آلودگي آبهاي سطحي و زير زميني شود از اين رو آن را به سمت مخازني جهت تصفيه و استفاده مجدد از آب و روغن هدايت مي كنند.
تا این مرحله تمامي عملیات صورت گرفته بصورت فیزیکی بوده و مراحل بعدي بصورت شيميايي انجام مي گيرد(اسید زنی واستفاده از خاک بنتونیت).
در روش اسیدی از اسید سولفوریک 99-98 درصد استفاده می شود و می توان گفت صد درصد هیدروکربن هاي باقي مانده شکسته می شوند وروغن حاصله بالاترين درجه خلوص را دارد، اما پسماند توليد شده در اين روش (لجن اسیدی) نیاز به مدیریت خاصي دارد كه در غير اينصورت پتانسيل ايجاد تخريبات زيست محيطي برگشت نا پذيري را بدنبال خواهد داشت وتصفيه آن بسيار پرهزينه مي باشد، كه اين امر باعث روي آوردن بازيافت كنندگان روغن سوخته به روش استفاده ازخاك بنتونيت شده است ، زيرا مديريت پسماند حاصل از اين خاك ( خاك آغشته به هيدروكربونها ) راحت تر و در نتيجه مقرون به صرفه تر مي باشد و مي توان از آن بصورت پوكه هاي معدني در زير سازي جاده ها و بناهاي ساختماني استفاده نمود.
روغني که در برج تقطيرحرارت دیده باید یک روز بماند تا سرد شود و دمای آن حدوداً به 248 درجه سانتيگراد برسد تا بتوانيم مراحل بعدي را اجرا كنيم.
(خاک بنتونیت شيري رنگ بوده،در اكثر كوهستانهاي ايران يافت مي شود از اين رو نيازي به بازيافت ندارد وخاصیت قلیایی داشته كه برای شفافیت روغن و شکستن هیدروکربن ها استفاده می شود.)
قبل از استفاده هر چه بیشترخاك رنگ بر(بنتونيت) را آسیاب كنند خاصيت جذبي بالاتري پيدا مي كند، این خاک را به صورت پودر با سیستم شوتینگ بر روی روغنی که کمی گرما دیده می پاشند و خاك بلافاصله با هيدروكربنهاي باقي مانده تركيب شده و برنگ تيره اي در مي آيد.
- در قسمت بعد از *****پرس هايي جهت جداسازي خاك رنگ بر و روغن خالص استفاده مي كنند ،بدين ترتيب كه در اثر فشارپرس روغن خالص وشفافي از *****ها خارج مي شود وخاك بنتونيت بصورت فشرده بر روي ***** باقي مي ماند جنس ***** در اين قسمت از پارچه مخصوصي مي باشد كه مي بايست هر 20 روزتعوض شود.
- روغن حاصل در مرحله قبل جهت يكنواخت شدن ، در دیگ بخار کمی حرارت داده مي شود تا کیفیت بهتری پيدا كند،روغن خروجی بر حسب درجه خلوص(10 تا 70 درصد) برای روغن موتور، گریس و مصارف دیگر استفاده می شود.
تصفیه دوم روغن در دنیا به روش های مختلفی صورت می گیرد مانند: روش اسیدی( اسيد سولفوريك) ،غیر اسیدی (قلیایی - خاک بنتونیت یا رنگ بر) ، سانتریفیوژ،هیدروژناسیون و…
روغنهاي سوخته از مراکز مختلفي چون مكانيكي ها وتعويض روغني ها خریداری و جمع آوري شده ، در كارخانه ذخيره مي شود وطی مراحلی تصفیه می گردد.
اغلب اوقات در روغن های سوخته خریداری شده آب، گازوئیل ، براده فلزات سنگين و مواد دیگري بصورت مخلوط يافت مي شود که باید جدا سازی شود. پسماند كارخانه هاي تصفيه دوم روغن نیز قابل بازیافت است که مدیریت آنها به روش های مختلفی امکان پذیر مي باشد، بطور مثال در صنايع قیرسازی، واکس، پوكه هاي معدني و… كاربرد دارد.
مراحل تصفیه :
بايد توجه داشت كه درمخازن جمع آوری وتانكرهايذخيره سازي ازشیر فلکه ها و لوله هايی با جنس چدن (غیر استیل)استفاده شود زيرا روغن سوخته خاصیت خورندگی بالایی دارد .
- بعد از تخلیه، روغن را طي دو مرحله ازصافی عبور مي دهند و عمل *****اسيون جهت جدا سازي ذرات درشت انجام مي شود و سپس به مخزن اصلی پمپاژ می گردد ودومرحله عمليات ته نشینی بر روي آن صورت مي گيرد بدين ترتيب که درمخزن اول، روغن روي آب شناور مي ماند آب جمع شده در كف ، كه مقداري روغن نيز بهمراه دارد تخلیه شده و براي تصفيه در تانكر جداگانه اي جمع آوري مي گردد كه روغن جدا شده در اين مرحله ،تصفيه شده به چرخه ي بازيافت برگردانده مي شود و سپس روغن سوخته وارد مخزن ته نشینی ثانويه جهت جدا سازي ذرات باقي مانده مي گردد.
- روغن حاصل از مرحله قبل وارد برج تقطیرشده ودر اثر حرارت 400-380 درجه سانتيگراد هیدروکربن های موجود در آن شکسته مي شود،هیدروکربن های شکسته شده به صورت گاز بهمراه مقداري بخار آب پس از گذر از ***** جهت ايجاد حرارت بعنوان سوخت در همان قسمت استفاده مي شود.
در اين مرحله بدليل وجود بخار آب بهمراه هيدروكربونها بايستي خطر احتراق لحاظ شود ولوله هاي آب جهت اطفاء حريق تعبيه شوند كه اين آب مصرف شده براي اطفاء با روغن مخلوط مي شود و در اثر مديريت نا صحيح مي تواند باعث آلودگي آبهاي سطحي و زير زميني شود از اين رو آن را به سمت مخازني جهت تصفيه و استفاده مجدد از آب و روغن هدايت مي كنند.
تا این مرحله تمامي عملیات صورت گرفته بصورت فیزیکی بوده و مراحل بعدي بصورت شيميايي انجام مي گيرد(اسید زنی واستفاده از خاک بنتونیت).
در روش اسیدی از اسید سولفوریک 99-98 درصد استفاده می شود و می توان گفت صد درصد هیدروکربن هاي باقي مانده شکسته می شوند وروغن حاصله بالاترين درجه خلوص را دارد، اما پسماند توليد شده در اين روش (لجن اسیدی) نیاز به مدیریت خاصي دارد كه در غير اينصورت پتانسيل ايجاد تخريبات زيست محيطي برگشت نا پذيري را بدنبال خواهد داشت وتصفيه آن بسيار پرهزينه مي باشد، كه اين امر باعث روي آوردن بازيافت كنندگان روغن سوخته به روش استفاده ازخاك بنتونيت شده است ، زيرا مديريت پسماند حاصل از اين خاك ( خاك آغشته به هيدروكربونها ) راحت تر و در نتيجه مقرون به صرفه تر مي باشد و مي توان از آن بصورت پوكه هاي معدني در زير سازي جاده ها و بناهاي ساختماني استفاده نمود.
روغني که در برج تقطيرحرارت دیده باید یک روز بماند تا سرد شود و دمای آن حدوداً به 248 درجه سانتيگراد برسد تا بتوانيم مراحل بعدي را اجرا كنيم.
(خاک بنتونیت شيري رنگ بوده،در اكثر كوهستانهاي ايران يافت مي شود از اين رو نيازي به بازيافت ندارد وخاصیت قلیایی داشته كه برای شفافیت روغن و شکستن هیدروکربن ها استفاده می شود.)
قبل از استفاده هر چه بیشترخاك رنگ بر(بنتونيت) را آسیاب كنند خاصيت جذبي بالاتري پيدا مي كند، این خاک را به صورت پودر با سیستم شوتینگ بر روی روغنی که کمی گرما دیده می پاشند و خاك بلافاصله با هيدروكربنهاي باقي مانده تركيب شده و برنگ تيره اي در مي آيد.
- در قسمت بعد از *****پرس هايي جهت جداسازي خاك رنگ بر و روغن خالص استفاده مي كنند ،بدين ترتيب كه در اثر فشارپرس روغن خالص وشفافي از *****ها خارج مي شود وخاك بنتونيت بصورت فشرده بر روي ***** باقي مي ماند جنس ***** در اين قسمت از پارچه مخصوصي مي باشد كه مي بايست هر 20 روزتعوض شود.
- روغن حاصل در مرحله قبل جهت يكنواخت شدن ، در دیگ بخار کمی حرارت داده مي شود تا کیفیت بهتری پيدا كند،روغن خروجی بر حسب درجه خلوص(10 تا 70 درصد) برای روغن موتور، گریس و مصارف دیگر استفاده می شود.
آخرین ویرایش: