درختچه های بومی مازندران

azita kh

عضو جدید
1-​
هفت کول Viburnum lantana درجنگلهای ارس باران و حد فوقانی جنگل های شمال رویش دارد.برگ تخم مرغی با قاعده قلبی و پشت کرکدارکه در تماس با دست زبر و نمدی به نظر میرسد. برگ بصورت متقابل و به ندرت به صورت فراهم روی شاخه قرار میگیرد. دارای گل قرمز و میوه شفت است.
2-​
سیاه توسه Fangula alnus در جنگل های جلگه ای شمال ایران رویش دارد. برگ واژتخم مرغی بدون دندانه و به رنگ سبز تیره که در پاییز قرمز رنگ میشود. میوه آن سته و کروی شکل میباشد که در ابتدا سرخرنگ و سپس به رنگ سیاه در می آید.
3-​
سیاه اربه Frangula grandifolia در جنگل های جلگه ای تا میان بند شمال رویش دارد. برگ بزرگ بیضی شکل میباشد.
4-​
ال اسبی Evonymus latifolia در سطح جنگل های شمال و ارس باران رویش دارد. برگ بیضی شکل تا واژتخم مرغی که بصورت متقابل روی شاخه قرار می گیرد. برگ دارای حاشیه دندانه اره ای ریز میباشد. میوه کپسول و چهار برگه و سرخرنگ در حاشیه و دانه نارنجی در وسط میباشد که با دمگل بلند شبیه گوشواره از شاخه آویزان است.
5-​
زرشک Berbris spp در ارتفاعات جنگل های شمال و زاگری و در دامنه جنوبی البرز رویش دارد. سطح تنه آن پوشیده از خار سه شاخه میباشد. سطح ساقه دارای عدسک های سیاه رنگ میباشد. دارای میوه سته بیضی شکل و سرخرنگ میباشد. بدلیل بردباری زیاد در اراضی شیبدار استقرار میابد و بدلیل انشعابات و جست های فراوان گونه ای مناسب برای جلوگیری از ریزش سنگریزه در نواحی کوهستانی میباشد.
6-​
سیاه تلو Paliurus spina-christi در جنگل های مخروبه شمال وزاگرس رویش دارد. دارای گوشوارک های خاردار میباشد. برگ بیضی تا دایره ای که در قاعده پهنک دارای سه رگبرگ برجسته میباشد. میوه بالدار دایره ای میباشد که در ابتدا سبز رنگ و در پاییز بر رنگ قهوه ای در می آید وتا سال بعد بر روی شاخه قرار میگیرد.
7-​
قره میخ Rhamnus spatulafolia در حد انتهایی جنگل های شمال رویش دارد. دارای شاخه خاردار و به رنگ سرخ قهوه ای رنگ میباشد. برگ قاشقی شکل به رنگ سبز تیره میباشد. رگبرگ اصلی قطور به همراه چهار جفت رگبرگ فرعی در حاشیه میباشد. میوه سته و سیاه رنگ میباشد.
8-​
خاس Ilex spinigera در جنگل های شمال به وفور یافت میشود. همیشه سبزو دارای برگ ضخیم و چرمی به رنگ سبز تیره میباشد که در حاشیه دارای دندانه درشت و نا منظم نوک تیز سخت و خار مانند میباشد. میوه شفت وسرخرنگ میباشد. برگ های پایای آن غنی از نیتروژن و منبع غذایی مناسب برای دام است.
9-​
پیرو Juniperus communis در حد فوقانی جنگل شمال و آذربایجان رویش دارد. برگ سوزنی میباشد که بصورت پیرامونی قرار میگیرد. سطح فوقانی برگ دارای یک نوار سفید رنگ میباشد. میوه سته تخم مرغی که حاوی سه عدد دانه سه وجهی میباشد.
10-​
مای مرز Juniperus sobina در ارتفاعات زیاد ودر مرز فوقانی جنگل های شمال رویش دارد. دارای شاخه های خوابیده میباشد. حد واسط جنگل های مرطوب شمال با رویش استپی البرز میباشد. دارای برگ فلسی بدون خار است. میوه آن سته و حاوی یک عدد دانه دانه است.
11-​
یاسمن زرد Jasminum fruticans در ارتفاعات بالابند جنگل شمال می روید. همیشه سبز و دارای شاخه های کمانی و خزنده است. برگ سه برگچه ای و بصورت متقابل روی شاخه قرار میگیرد. برگچه تخم مرغی کشیده به رنگ سبز تیره است. گل آن زرد رنگ است0
12-​
لور Carpinus orientalis در حد فوقانی جنگل شمال به همراه درختان اوری رویش دارد. برگ تخم مرغی با حاشیه دندانه مضاعف میباشد. گریبانه میوه تک لوبه تخم مرغی شکل با حاشیه دندانه دار تیز و نامنظم میباشد.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هفت کول Viburnum lantana









 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سیاه تلو Paliurus spina-christi












 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قره میخ Rhamnus spp



http://www.meemelink.com/prints images/24010.Rhamnaceae - Rhamnus frangula.jpg





 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مای مرز Juniperus sobina

http://www.meemelink.com/prints images/22005.Cupressaceae - Juniperus sabina.jpg

http://www.meemelink.com/prints images/24089.Cupressaceae - Juniperus sabina.jpg







 
Similar threads

Similar threads

بالا