خزانه نشاء گوجه فرنگی - بوشهر ، شهرستان کاکی

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشت نشاء گوجه فرنگی - بوشهر ، شهرستان کاکی
اینجا همون خزانه نشاء بادمجان و فلفلی هست که تو پست قبلی در موردش حرف زدیم :





خوب ببینیم چجوری این بذها رو می کارن :
اول از همه محیط کشت سینی های کشت هست که شامل کوکوپیت و پیت ماس هست که قبل استفاد در گودال هایی ریتخته و روی آن آب می ریزند تا با جذب آب به حجم نهایی خود برسند.





بعد از اینکه مخلوط پیت ماس و کوکوپیت را درون سینی ها ریختن با کمک وسیه ایی که در زیر خواهید دید سطح رویی آن ها را سوراخ کرده تا فردی که قرار است بذر را بکارد راحتتر این کار را انجام دهد :






بعد هم زنان و مردان زحمت کش تو اون گرمای طافت فرسا میشینن و بذرها رو یکی درون سوراخ هایی که از قبل ایجاد شده میریزند .









نشاء ها حدودا دوماه در این خزانه ها می مانند.
از جمله کودهایی که کشاورزان به وفور استفاده می کنند :
در مرحله اول یکبار ازت و در مراح بعدی برای اینکه ریشه ها زیاد بلند نشوند ئ ساخه ایی قطور و رنگ سز تیره داشته باشند از کودهای پتاس و فسفره استفاده می کنند.
بعضی خزانه داران از کننده های رشد هم استفاده می کنند که دیده شده بعد که کشاورز نشا را انتقال داد گاه رشد نمیکنند و مدت زمانی به هماتن وضع می ماند که این خود باعث میشه که کشاورزان برای اینکه سریعتر خود را به بازار برسانند مصرف کودهای رشد دهنده رو ابشدت غیرقابل تصور افزایش دهند که این خودش کلی عوارض زیست محیطی دارد.

منبع : من یک جوانه ام
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
خزانه نشاء گوجه فرنگی - بوشهر ، شهرستان کاکی

خزانه نشاء گوجه فرنگی - بوشهر ، شهرستان کاکی
نشاء کاری گوجه فرنگی و فلفل در منطقه کاکی حدودا از اواسط مرداد ماه شروع می شود که این کار به صورت وسیع انجام می شود باید باشید و حضورا برید ببینید برای منم یکی دوباری فرصتی شد تا به خزانه های نشاء گوجه یه سری بزنم چندتا عکس هم بگیرم :
این خزانه که حالت سایبان داره یا شاید بهتر بگم چهارچوب گلخانه داره با پوشش توری های سبز رنگ و اسکلت گالوانیزه هست و البته مجهز به سیستم فن پوشال است.



این توری های سبز رنگ بیشتر در گلخانه برای مانع از ورود حشرات در مواقعی که برای تهویه پلاستیک را کنار میزنند استفاده می شود. البته سایه بسیار عالی هم تولید می کند.
همانطور که در عکسها خواهید دید سینی های نشاه از جنس فایبرگلاس را ، روی بلوک قرار دادند تا به طور مستقیم با خاک در ارتباط نباشد ، اینجوری تهویه بهتر صورت می گیرد و همچنین نشاها احتمال اینگه دچار گندیدگی و بروز بیماری های قارچی خاکزی شود کمتر است ، از طرف دیگه ریشه های نشا در خاک فرو نمیره و بعد برای جابجایی نشا هیچ مشکلی ایجاد نمی گردد.



آبیاری با شلنگ و توسط کارگر صورت میگیرد ، در همین گلخانه از روش میست یا مه پاش استفاده کردند اما طبق چیزی که صاحب خزانه گفت بیماری قارچی بشد شیوع پیدا کرد و کلی از نشا ها از دست رفت برای همین هم میست را قطع کرده اند ، البته من شک ندارم که روش مناسبی برای اجرای میست اجرا نکردن برای همین مشکل پیدا کردند به هر حال من ندیدم به چه صورت بود برای همین نظری هم نمی دهم.



از کارت های زرد هم برای جلب حشرات . کاهش احتمال انتقال بیماری های قارچی و ویروسی و همچنین خسارت ناشی از خود حشرات نصب کرده اند. کارت زرد ، شته ها ، مگس سفید و ... را به خود جذب می کند.



در کشت نشاء گوجه فرنگی - بوشهر ، شهرستان کاکی شیوه سنتی کاشت بذر گوجه فرنگی را نشان خواهم داد.


منبع : من یک جوانه ام
 

Similar threads

بالا