خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنج باقیمانده در انبارها بیشتر متعلق به دلال‌ها و واسطه‌ها است 11/3/88

برنج باقیمانده در انبارها بیشتر متعلق به دلال‌ها و واسطه‌ها است 11/3/88

مهندس بهمن ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه اوایل سال 88 به دلیل پایین بودن میزان بارندگی‌های پاییزه و زمستانه نگرانی‌هایی از جهت تولید وجود داشت، ادامه داد: خوشبختانه با تمهیدات انجام شده توانستیم حدود 45 میلیون مترمکعب آب را ذخیره و اراضی را آماده کنیم ضمن اینکه خزانه‌های برنج نیز حدود 15 روز زودتر آماده شد و اکنون با بارندگی‌های مناسب فروردین و اردیبهشت ماه پیش‌بینی می‌کنیم که امسال نیز در حد سال گذشته و به میزان حدود 600 تا 610 هزار هکتار سطح زیرکشت برنج در کشور داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال87 به‌رغم بروز پدیده خشکسالی، با تمهیدات به کار گرفته شده در بهینه‌ کردن مدیریت آب سد سفیدرود و رجایی و آب‌های سطحی، تولید برنج نسبت به سال قبل از آن پنج درصد نیز افزایش داشت، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کردیم در سال 87 به تولیدی حدود دو میلیون تن دست یابیم که خوشبختانه این رقم با مقداری افزایش نیز محقق شد.
مجری طرح برنج اضافه کرد: در ارتباط با الگوی کشت مناسب نیز بحث استفاده از LCC و بالا بردن راندمان کودهای ازته را دنبال کرده و امسال برای اولین بار این بحث را اجرا می‌کنیم.
ناصحی تصریح کرد: خوشبختانه کشاورزان برنج‌کار سال گذشته در زمینه مدیریت آب بسیار مطلوب کار کردند که امسال نیز در تداوم اقدامات سال قبل طرح آبیاری تناوبی را در زراعت برنج انجام خواهیم داد و به این ترتیب و با اجرای این اقدام می‌توانیم مصرف آب در هر هکتار از اراضی شالیزاری را حدود 20 تا 25 درصد کاهش دهیم.
او در ادامه مصرف بهینه برنج را خودکفایی در این محصول تلقی کرد و افزود: اگر برای سبد غذایی هر نفر ایرانی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده، 36.5 کیلوگرم برنج در طول سال نیاز داشته باشیم با تولید برنج پیش‌بینی شده در سال جاری، فاصله بسیار کم400 هزار تنی تا خودکفایی برنج خواهیم داشت.
مجری طرح برنج با تاکید براینکه درحال حاضر برنجی که روی دست کشاورز مانده باشد، نداریم، تصریح کرد: البته همیشه از سالی به سال دیگر مقداری برنج باقی می‌ماند که در طول زمان کاشت مصرف‌کننده‌ها از این مقدار خریداری کرده و استفاده می‌کنند.
ناصحی با اشاره به اینکه درحال حاضر برنج باقیمانده در انبارها و کارخانه‌ها بیشتر متعلق به دلال‌ها و واسطه‌ها است، افزود: یکسری از تجار که برنج را با قیمت بالا خریداری کرده بودند با کاهش قیمت جهانی برنج در ماه‌های اخیر، راضی نمی‌شوند که برنج‌های خریداری شده را با قیمت روز بفروشند و برنج‌های داخل انبارها متعلق به این افراد است و گزارشی از باقی ماندن برنج روی دست کشاورزان نداریم.
منبع :شبکه خبری صنلیع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه چهارم توسعه به ضرر بخش کشاورزی بود 11/3/88

برنامه چهارم توسعه به ضرر بخش کشاورزی بود 11/3/88

شاخصهایی که برای برنامه چهارم توسعه در نظر گرفته شد، با کاهش 9/9 درصدی تورم همخوانی ندارد که این امر به ضرر بخش کشاورزی بوده است.
به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت کشاورزی با اعلام این مطلب در نخستین جلسه مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران گفت: شاخصهای در نظر گرفته شده با آنچه که ماهیت آن ایجاب می‌کرد، متفاوت است.
محمدرضا شافعی‌نیا افزود: اقلام اساسی که در حال حاضر مورد بحث اکثریت است، مشاهده می‌شود که طی ادوار مختلف واردات کالاهای اساسی کماکان سیر نزولی داشته و در دولت نهم از نظر مقدار به پایین‌ترین حد خود رسیده است.
وی وجود تناقض در برنامه چهارم که منجر به برهم زدن نظم واردات و صادرات شده است را یکی از شبهات موجود برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم واردات اقلامی مثل شکر به میزان کافی طی سالهای 83 و اوائل 84، بر اساس اظهارات مسئولان قبلی گفته می‌شود که سالانه بین 600 – 400 هزار تن شکر در کشور کسری وجود دارد اما طی سال 83 صرفا 203 هزار تن و 84 مقدار 574 هزار تن وارد و در نهایت اواخر سال 84 کشور با کمبود شرکت مواجه شده است و به نظر می‌رسد این کمبود واردات همگام با موارد قانونی مندرج در برنامه چهارم مبنی بر لغو قانون قند و شکر و حذف موانع غیرتعرفه‌ای صورت گرفته است.
شافعی‌نیا در مورد میوه نیز گفت: زمانیکه رئیس دولت نهم مشخص شد و میوه‌های تابستانه نیز به وفور یافت می‌شد در تاریخ 18/4/87 توسط دولت اصلاحات به یکباره اقدام به حذف تعرفه کلیه میوه‌ها شد، البته در آمار و ارقام موجود مواردی مثل واردات چای که صرفا 700 کیلوگرم در سال 82 و پنج هزار و 500 تن در سال 83 وارد کشور شده است نیز قابل تامل است و بعید به نظر می‌رسد.
وی در ادامه افزود: همانگونه که مشاهده می‌شود کمیت واردات به میزان 2/31 درصد طی سالهای 84 الی 86 کاهش یافته است، بیشترین افزایش سرانه طی سالهای 86 – 1384 مربوط به شکر است، در صورتیکه معادل سنوات قبل بود سرانه واردات افزایش نمی‌یافت و کمترین افزایش سرانه صادرات مربوط به چای است که رقم آن غیرواقعی است.
مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت کشاورزی در خصوص واردات در سنوات گذشته نیز گفت: متوسط واردات غلات، گوشت، قند و شکر و چای طی 9 سال (1360 تا 1368) یک میلیارد و 554 میلیون دلار بود که اگر متوسط جمعیت را طی این مدت 50 میلیون نفر در نظر بگیریم، به ازا هر نفر 08/31 دلار واردات صورت گرفته است.
وی همچنین متوسط سرانه واردات طی سالهای 1369 تا 1386 را از نظر وزن 114 کیلوگرم و از نظر ارزش 5/29 دلار در طول سال عنوان کرد و افزود: جمع واردات کالاهای ذکر شده در سال 1386 به پنج هزار و 533 هزار تن رسید که دارای ارزشی معادل یک میلیارد و 981 میلیون دلار است.
شافعی‌نیا در خصوص میوه‌های وارداتی نیز گفت: آمار گمرک مقدار کمی واردات را نشان می‌دهد، به طور مثال در مورد توت فرنگی به دلیل شرایط حمل مشکل، تنها در فروردین ماه 16 هزار و 700 تن محصول وارد شد و مابقی محصولاتی که در حال حاضر در بازار است و دارای ظاهری زیبا و با کیفیت است وارداتی نبوده و از گلخانه‌های داخل تولید شده است./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: اقتصاد کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح برچسب سبز محصولات کشاورزي به زودي در کشور اجرايي مي شود . 11/3/88

طرح برچسب سبز محصولات کشاورزي به زودي در کشور اجرايي مي شود . 11/3/88

"محمد اسکندري" روز شنبه در جريان بهره برداري از خط توليد نان با آرد ترکيبي و رونمايي طرح تخقيقاتي کشت پاييزه چغندر قند در مشهد، از همکاري وزارت جهاد کشاورزي با سازمان استاندارد کشور در اين زمينه خبر داد.
وي گفت : طي اين طرح توليدات کشاورزي ارگانيک براي ورود به بازار اين برچسب را دريافت مي کنند و اين توليدات محصولاتي است که در توليد آنها از مواد شيميايي استفاده نشده و اگر شده باقيمانده سموم و مواد شيميايي در آنها از حداقل ها کمتر است.
به گفته وي ، اولين ايستگاه هاي سنجش باقيمانده هاي سموم و مواد شيميايي در محصولات کشاورزي توسط شهرداري تهران در ميادين تره بار تهران اجرايي شده و هر ميوه قبل از ورود به بازار و عرضه در اين ميادين از اين جهت ارزيابي و سنجش مي شود.
اسکندري با بيان اينکه اين طرح در تهران به صورت پايلوت اجرا مي شود ،گفت : قرار است در کل کشور با عنوان برچسب سبز اجرايي شود.
وي طي اين بازديدها از طرح تحقيقاتي کشت پاييزه چغندر قند بازديد کرد.
به گفته کارشناسان مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان ، اين دو محصول همواره رقيب هم بودند ، اما اکنون اجراي طرح کشت پاييزه چغندر موجب شده در فصل هايي که کشت گندم تمام مي شود زمين آزاد است کشت چغندر انجام شود و ميزان نياز به آب آن هم 50 درصد کمتر از کشت بهاره است.
از سويي در فصولي که باکمبود علوفه مواجهيم مي توان از سطح سبز چغندر براي تاليف دام نيز بهره برد.
اسکندري همچنين از طرح توليد نان با افزودني هاي کشاورزي چون نان با پوره سيب زميني و نان با آرد سويا و دانه هاي ديگر که براي اولين بار در کشور اجرا مي شود ،نيز بازديد و خط توليد آن مورد بهره برداري قرار گرفت.
کارشناسان معتقدند ، در اين طرح مي توان سيب زميني هايي که مصرف انساني ندارند و ضايعات مي شوند و يا به دام داده مي شود را قبل از تبديل شدن به ضايعات وارد پروسه تبديل به پوره کرده و در توليد نان استفاده نمود.
همچنين طرح توليد نان با ماندگاري بسيار طولاني در حد يک تا دو سال هم به نتيجه رسيد و وزير از آن بازديد کرد.
توليد اين نان به سفارش يکي از دستگاه ها براي شرايط خاص و حساس چون زلزله و حوادث غير طبيعي بوده که به توليد انبوه هم رسيده است.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه‌هاي ميرحسين موسوي در بخش كشاورزي اعلام شد 12/3/88

برنامه‌هاي ميرحسين موسوي در بخش كشاورزي اعلام شد 12/3/88

شهركرد- حامي ميرحسين موسوي از نامزدهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري برنامه‌هاي وي را در بخش كشاورزي اعلام كرد. بهزاد قره ياضي معاون سابق وزارت جهاد كشاورزي و حامي موسوي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در شهركرد افزود : برنامه‌هاي كشاورزي موسوي در چند محور راهبردي و اساسي استوار شده كه حمايت از توليدكنندگان و روستاييان مهمترين بخش اين برنامه‌ها است.
به گفته وي، براساس اين برنامه مدون ، معيشت و افزايش سطح درآمد خانوار روستاييان و توليدكنندگان بخش كشاورزي در صدر برنامه است .
قره ياضي اظهار داشت: براي تقويت معيشت روستاييان و توليدكنندگان بخش كشاورزي بهره‌گيري از بيمه همگاني و تقويت بيمه محصولات كشاورزي در اين برنامه لحاظ شده است.
وي يادآور شد:براساس ماده ‪ ۲۹‬قانون اساسي هر ايراني حق بهره مندي بيمه ، از كار افتادگي، بازنشستگي، حق دريافت خدمات درماني و بهداشت و سلامت را دارا است .
قره ياضي مدعي شد: متاسفانه در دولت نهم با وجود درآمدهاي سرشار نفتي ، به اين نكته توجه نشده است و فاصله‌اي بين زندگي شهري و روستايي بوجود آمده كه فقرا فقيرتر و ثروتمندان ثروتمندتر شده اند.
معاون وزير سابق جهادكشاورزي تاكيد كرد: موسوي به معيشت و افزايش توان زندگي عشاير به عنوان يك قشر مولد در اين برنامه توجه ويژه‌اي دارد و بيمه عشايري هم به صورت گسترده در برنامه مدون بخش كشاورزي وي تدوين شده است.
قره ياضي تصريح كرد:در برنامه تدوين شده موسوي در بخش كشاورزي ، سنددار كردن اراضي كشاورزي نيز به عنوان يكي از اولويت‌ها مورد نياز كشاورزان ديده شده است.
به گفته وي، در دولت نهم به دليل وجود درآمدهاي سرشار نفتي ايران به بزرگ‌ترين واردكننده محصولات استراتژيك از جمله گندم، برنج ، دانه‌هاي روغني و محصولات ديگر تبديل و به بخش اقتصاد كشاورزي و توليدكنندگان ضربه فراواني وارد شد.
رييس سابق مركز تحقيقات بيوتكنولوژي كشاورزي ايران تصريح كرد:توجه به امر پژوهش و كاربردي كردن پژوهش‌ها و تحقيقات علمي بخش كشاورزي در مزارع و باغات از مهم‌ترين مولفه‌هاي ديگر برنامه تدوين شده موسوي در زمينه كشاورزي است.
وي تصريح كرد: توجه به امنيت غذايي و رسيدن خودكفايي در محصولات مختلف و توجه به امر صادرات توليدات بخش كشاورزي از ديگر محورهاي برنامه تدوين شده كشاورزي اين نامزد انتخاباتي دهمين دوره رياست جمهوري است.
به گزارش ايرنا، اين حامي موسوي براي ديدار با اصلاح طلبان چهارمحال و بختياري به شهركرد سفر كرده بود.ك/‪۳‬
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص كشاورزي: نوسانات تصميم‌گيري نتيجه‌اي جز بلاتكليفي كشاورزان ندارد 12/3/88

متخصص كشاورزي: نوسانات تصميم‌گيري نتيجه‌اي جز بلاتكليفي كشاورزان ندارد 12/3/88

يك متخصص كشاورزي گفت: نابساماني‌هاي واردات و صادرات و نوسانات تصميم‌گيري بايد در طرح جامع كشاورزي مورد توجه قرار گيرد.
دكتر محمدحسين فارسي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه مهمترين مشكل ما در بخش كشاورزي كمبود آب است، اظهار كرد: هر تلاشي در بخش كشاورزي بايد در ارتباط با استفاده از گياهان و محصولاتي باشد كه حداقل راندمان مصرف آب را داشته باشند؛ به‌طوريكه با توجه به هر منطقه، نوع محصول انتخاب شود.
اين متخصص ژنتيك و اصلاح نباتات تاكيد كرد: براي تحقق طرح جامع كشاورزي بايد برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام و از اين جهت مشخص شود چه محصولاتي در كجا كشت شود.
فارسي با تاكيد بر لزوم تهيه طرح جامع كشاورزي گفت: پيش از هر اقدامي در اين رابطه بايد توجه شود كه قرار است در چه محصولاتي خودكفا شويم و اصلا لزومي به خودكفايي هست؟ و آيا براي ما صرف دارد كه آب‌هاي زيرزميني را از عمق 150 متري بيرون بياوريم و گندم توليد كنيم تا خودكفا شويم؟
وي در عين حال گفت: وقتي محصولي مانند زعفران با كمترين ميزان آب توليد مي‌شود و حتي درآمدي بالاتر از گندم دارد، چرا نبايد به توليد به اين محصول رو آوريم؟
فارسي همچنين خاطرنشان كرد: كشاورزان ما اكنون در شرايط بلاتكليفي قرار دارند و از اينكه چه محصولاتي را در كجا كشت كنند و از سويي ديگر واردات به چيز ميزاني است، هيچ اطلاع و آگاهي ندارند. از اين جهت بايد نابساماني‌هاي واردات و صادرات در طرح جامع كشاورزي ديده شود و مسوولان خود را ملزم به اجراي آن كنند، وگرنه نوسانات تصميم‌گيري نتيجه‌اي جز بلاتكليفي كشاورزان ندارد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
جمع آوري بيش از 7هزار نمونه گياه؛ کردستان 12/3/88

جمع آوري بيش از 7هزار نمونه گياه؛ کردستان 12/3/88

بيش از 7 هزار و200 نمونه گياهي تاکنون در اجراي طرح ملي گياهان در مناطق مختلف استان کردستان شناسايي و جمع آوري شده است .
به گفته رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان کردستان از 8 هزار گونه گياهي کشور هزار و 620 گونه در اين استان وجود دارد .
خضري گفت : در مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي کردستان تاکنون هزار و 320 گونه گياهي شناسايي شده است و اين گونه ها در مخزن اين مرکز تحقيقاتي نگهداري مي شوند .
وي گفت : خانواده هاي گل گاوزبان ، آفتابگردان ، چپتريان ، گندميان از گونه هاي غالب در استان هستند که در بيشتر مناطق کردستان به راحتي يافت مي شوند .
رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان کردستان گفت : تاکنون 6 طرح ملي با هدف افزايش ذخاير ژنتيکي در اين استان اجرا شده است .
به گفته دکتر خضري مهمترين دستاوردهاي اين طرحها معرفي 5 گونه جديد و همچنين 11 نمونه جديد گياهي از استان کردستان به جهان است .
شب بو کفاش ، کارشناس ارشد گياه شناسي اين مرکز نيز گفت : اکنون 500 نمونه گياه در بانک بذر مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان نگهداري مي شود و اولويت کار در اين طرح ، جمع آوري گياهان مرتعي خوش خوراک در حال انقراض است .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداري از مرکز کشت بافت گياهي در آذربايجان غربي 12/3/88

بهره برداري از مرکز کشت بافت گياهي در آذربايجان غربي 12/3/88

مرکزکشت بافت گياهي آذربايجان غربي امروز با حضور معاون وزيرجهاد کشاورزي در اروميه به بهره برداري رسيد .
با بهره برداري از اين مرکز زمينه توليد نهالهاي عاري از آفت و بيماريهاي ويروسي ، توليد انبوه نهال از پايه هاي محدود و توليد نهالهاي شناسنامه دار با پايه هاي ژنتيکي مشخص در آذربايجان غربي فراهم شد.
در مرحله اول بهره برداري از مرکز کشت بافت گياهي اروميه 10 هزار اصله نهال سيب پاکوتاه در اين مرکز توليد و مقدمات توليد انواع نهال ميوه هاي هسته دار و نهالهاي انگور عاري از بيماري در آن فراهم شده است .
جهاد دانشگاهي آذربايجان غربي براي ساخت اين مرکز بيش از 3 ميليارد ريال هزينه کرده است .
معاون وزيرجهادکشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، ترويج و آموزش اين وزارتخانه در مراسم افتتاح مرکز کشت بافت گياهي اروميه گفت : هم اکنون 4 هزار طرح تحقيقاتي در حوزه هاي دام و آبزيان ، منابع طبيعي و آبخيزداري و زراعت و باغباني در کشور در حال اجرا است.
پور همت افزود : براي اجراي اين طرحها و نيز تجهيز مراکز تحقيقات کشاورزي کشور امسال بيش از 130 ميليارد ريال هزينه مي شود .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازمان چاي شمال کشور تشکيل شد . 13/3/88

سازمان چاي شمال کشور تشکيل شد . 13/3/88

به گزارش خبرگزاري مهر، هيئت وزيران به استناد ذيل ماده (30) قانون مديريت خدمات کشوري ـ مصوب1386ـ و اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تصويب کرد نام اداره کل چاي شمال به سازمان چاي شمال تغيير مي‌يابد و به عنوان يک سازمان تابع زير نظر مستقيم وزير جهاد کشاورزي اداره مي‌شود.
وظايف سازمان به عنوان متولي ساماندهي چاي در کشور اعمال مديريت در جهت افزايش کيفيت برگ سبز چاي، مسئوليت کنترل کيفي برگ سبز چاي و نظارت بر فرآوري توليد چاي خشک و ساماندهي و نظارت بر واردات و صادرات چاي و تنظيم بازار چاي کشور است.
رئيس سازمان يادشده از امتياز مديريتي (3) سطح ملي (بالاترين سطح ملي مربوط) موضوع رديف (2) مصوبه مورخ 9/2/1388 شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني برخوردار است.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
عراق بخشي از زمين هاي کشاورزي خود را اجاره مي دهد 13/3/88

عراق بخشي از زمين هاي کشاورزي خود را اجاره مي دهد 13/3/88

دولت عراق تصميم دارد بخشي از زمين هاي کشاورزي را براي اجاره به سرمايه گذاران کشورهاي حوزه خليج فارس به مدت پنجاه سال، عرضه کند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره اين اقدام در چارچوب طرحي براي رونق بخشيدن به بخش کشاورزي عراق که به وضع وخيمي دچار شده است صورت مي گيرد.
سامي الاعرجي رئيس هيأت ملي سرمايه گذاري عراق اعلام کرد عراق به سرمايه گذاري هايي در حدود هجده ميليارد دلار براي رونق بخشيدن به بخش کشاورزي نياز دارد.
جنگ، ناآرامي و سوء مديريت از جمله مهمترين عواملي هستند که بخش کشاورزي عراق را با وضع فلاکت باري روبرو کرده اند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
انگور مانع آسیب دیدن قلب می شود 13/3/88

انگور مانع آسیب دیدن قلب می شود 13/3/88

انگور در پیشگیری از خطرات تهدید کننده قلب موثر است.



به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، محققان مرکز قلب و عروق دانشگاه میشیگان از احتمال تاثیر انگور در پیشگیری از خطرات تهدید کننده قلب خبر دادند. این محققان در تحقیق خود به بررسی تاثیرات انواع انگورهای سبز، قرمز و سیاه در قالب برنامه غذایی موش­های آزمایشگاهی پرداختند.

پس از 18 هفته، موش­هایی که غذای غنی از انگور دریافت کرده بودند با کاهش فشار خون، انجام بهتر کار قلب و کاهش علایم آسیب ماهیچه­ها در قیاس با موش­هایی که همانند آن­ها غذای پر نمک اما بدون انگور دریافت کرده بودند، مواجه شدند.

سلول­های قلب مانند دیگر سلول­های بدن یک پروتئین آنتی اکسیدان به نام گلوتاتیون (Glutathione) می سازند که یکی از نخستین دفاع کنندگان بدن مقابل صدمات تنش اکسیدی است. فشار خون بالا سبب ایجاد تنش در قلب و کاهش میزان این پروتئین محافظ می­گردد. لیکن مصرف انگور به فعالیت ژن­های تنظیم کننده گلوتاتیون در قلب و افزایش سطح آن کمک می­کند.
محققان می­گویند این تحقیق از خواص برنامه غذایی غنی از انگور و نقش آن در کاهش عوامل خطر آفرین برای قلب خبر می­دهد. آن­ها در پاسخ این سئوال که آیا این تاثیرات در انسان هم دیده خواهد شد، می گویند: بایستی صبر کرد و نتیجه را دید.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفاهم نامه همكاري سازمان شهرداري‌ها و وزارت جهاد كشاورزي امضا شد 13/3/88

تفاهم نامه همكاري سازمان شهرداري‌ها و وزارت جهاد كشاورزي امضا شد 13/3/88

وزارت جهاد كشاورزي و سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور روز سه شنبه در تهران تفاهم نامه همكاري در زميه توسعه فضاي سبز در محدوده و حريم شهرها را امضا كردند. اين تفاهم نامه همكاري را علي نيكزاد ثمرين معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور و رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و محمدرضا جهانسوز معاون امور توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي امضا كردند.
بر اساس اين تفاهم نامه، باغ ها، فضاي سبز و جنگ‌هاي دست كاشت در محدوده و حريم شهرها توسعه مي‌يابد.
در اين تفاهم نامه مقرر شد در سال ‪ ،۸۸‬حدود ‪ ۲۰‬هزار هكتار از عرصه‌هاي مناسب حريم و محدوده شهرها تحت پوشش طرح توسعه فضاي سبز قرار گيرد.
كمك به جلوگيري از ساخت و ساز غيرمجاز و گسترش بي‌رويه شهرها، مقابله با كانون‌هاي بحراني بيابان زدايي با ايجاد و گسترش كمربند فضاي سبز شهري و حمايت از بخش خصوصي و تشكل‌هاي غيردولتي در راستاي توسعه باغ و فضاي سبز در محدوده و حريم شهرها در طرح‌هاي مشاركتي از جمله اهداف امضاي اين تفاهم نامه است.
به موجب اين تفاهم نامه، شهرداري‌هاي كشور با ارائه طرح كاشت، داشت و برداشت تامين آب و شبكه آبياري تحت فشار بر اساس طرح تيپ ارائه بر اساس ضوابط معاونت امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي و دفتر هماهنگي خدمات شهري سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور از منابع پيش بيني شده در اين تفاهم نامه استفاده مي‌كنند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نامزدهاي رياست جمهوري، سياست‌هاي بخش كشاورزي خود را اعلام كنند 13/3/88

نامزدهاي رياست جمهوري، سياست‌هاي بخش كشاورزي خود را اعلام كنند 13/3/88

هشت اتحاديه بخش كشاورزي كشور طي نامه‌اي سرگشاده از نامزدهاي دهمين دوره رياست جمهوري خواستند تا برنامه‌هاي كلان و سياست‌هاي حمايتي خود از بخش كشاورزي كشور را اعلام كنند. اين تشكل‌هاي كشاورزي در نامه سرگشاده خود كه رونوشت آن روز سه شنبه به خبرگزاري جمهوري اسلامي ارسال شد، تصريح كردند: خودكفايي در توليد محصولات اساسي كشاورزي پايه استقلال هر كشور است كه با بهره‌گيري از دانش و فناوري هاي روز، نظام‌هاي كاشت و برداشت را سامان داده و سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران مبني بر عدم وابستگي و دستيابي به يك توسعه پايدار را محقق مي‌سازد.
نامه اين تشكل‌هاي كشاورزي با تاكيد براينكه اختصاص ‪ ۱۷‬درصد توليد ناخالص ملي به اين قشر زحمتكش، تشكل‌هاي آنان را به خدمتگزاري و تلاشي مضاعف در راستاي بهبود وضعيت كمي و كيفي توليد و در نهايت اقتصادي و معيشتي آنان مصمم تر مي‌سازد، اضافه مي‌كند: بيان نقطه نظرهاي نامزدهاي رياست جمهوري براي آينده كشاورزي كشور نه تنها راه را براي انتخابي اصلح هموارتر مي‌سازد بلكه بسترهاي نويني را براي اجرايي شدن برنامه‌هاي كلان نامزدها در بخش كشاورزي فراهم مي‌آورد.
نويسندگان اين نامه در پايان اعلام برنامه‌هاي كلان و سياست‌هاي حمايتي نامزدهاي رياست جمهوري در بخش كشاورزي را به منظور هماهنگي براي حضور فعال، افتخارآفرين و شورانگيز در انتخابات خواستار شدند.
اتحاديه گل و گياه ايران، اتحاديه سراسري زنبورداران ايران زمين، اتحاديه مركزي مرغداران ميهن، اتحاديه مركزي شركت‌هاي تعاوني توليد روستايي كشور و اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي كشاورزي از جمله امضاكنندگان اين نامه سرگشاده بودند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
19 خرداد ؛ قدرداني از " توليدکنندگان برتر کشاورزي " 13/3/88

19 خرداد ؛ قدرداني از " توليدکنندگان برتر کشاورزي " 13/3/88

معاون ترويج سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج جهاد کشاورزي گفت: نوزدهم خرداد به مناسبت هفته جهاد کشاورزي از 96 توليد کننده و بهره بردار برتر؛ قدرداني مي شود.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزي خبر؛ سيد جواد قريشي ابهري با اشاره به اينکه از حدود دو هزار نفر ،96 نفر به عنوان توليدکننده برتر کشاورزي در عرصه ملي انتخاب شده اند ؛ افزود: بخش توليدات باغي و زراعي با 43 نفر بيشترين سهم را در معرض توليد کنندگان برگزيده ملي دارد.
وي گفت: در بخش دام 14 نفر و در بخش تعاوني هاي توليدي و تشکل هاي خصوصي کشاورزي نيز 10 نفر برگزيده شدند.
معاون ترويج سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج جهاد کشاورزي افزايش عملکرد توليد، بهره وري مناسب از نهاده ها و منابع توليد و مديريت علمي توليد را مهمترين ويژگي هاي 96 برگزيده عرصه کشاورزي دانست.
قريشي افزود : افراد تحصيلکرده عرصه کشاورزي از بيشترين شانس براي احراز رتبه نمونه کشور برخوردارند و برگزيده هاي امسال نيز بيشترين سطح تحصيلات عالي را دارند.
وي تأکيد کرد: حضور افراد تحصيلکرده در بخش مي تواند کشاورزي را به سوي توسعه علمي هدايت کند.
معاون ترويج سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج جهاد کشاورزي گفت: سياست وزارت جهاد کشاورزي انتقال دانش کاربردي به مزارع و واحدهاي توليدي است و امروز اين برنامه براي تحقق امنيت غذايي ، جبري است و انتخاب نيست.
قريشي با بيان اينکه رکوردهاي توليد در برخي محصولات با در نظر گرفتن شرايط خشکسالي ، بسيار مطلوب است ؛ افزود : گندمکار نمونه استان خراسان رضوي با بکارگيري مديريت هاي علمي موفق شده است در هر هکتار حدود 12 تن گندم از مزرعه آبي برداشت کند درحاليکه اين ميانگين در سطح کشور 3 و هفت دهم تن است.
وي گفت: گندمکار نمونه استان آذربايجان غربي از مزرعه ديم در هر هکتار 4/4 تن گندم توليد کرده که در سطح کشور يک تن است.
معاون ترويج سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج جهاد کشاورزي افزود: برنجکار نمونه کشور در استان فارس در هر هکتار 15 تن برنج شلتوک توليد کرده در حالي که در سطح کشور فقط 4 تن است.
قريشي رکورد توليد پنبه کشاورز نمونه کشور را 8 تن در هکتار اعلام کرد و گفت: ميانگين توليد پنبه در هر هکتار 2 و يکدهم تن است.
وي رکورد توليد ذرت دانه اي را 16 و نيم تن دانست و افزود: کشاورزان نمونه در هر هکتار با توليد 15 و 9 دهم تن چغندرقند ، 134 تن سيب زميني ؛ 6/6 تن کلزا ، 137 تن پياز ، 12 تن جو آبي ، 132 تن سيب درختي ، 13 و هفت دهم تن پسته ، 125 تن انگور ، 105 تن انار ، 85 تن مرکبات ، 12 تن دانه زيتون و 27 تن خرما رتبه هاي خوبي را از لحاظ عملکرد توليد کسب کرده اند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمونه‌های بخش کشاورزی، تحت حمایت بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند 17/3/88

نمونه‌های بخش کشاورزی، تحت حمایت بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند 17/3/88

برنامه‌ریزی برای تحت حمایت قرار گرفتن بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی توسط بنیاد نخبگان انجام شده است.
به گزارش خبرنگار ایانا، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در سی‌امین سالگرد تاسیس جهاد سازندگی و آغاز هفته جهاد از 22 تا 29 خرداد ماه سال جاری از 96 بهره‌بردار نمونه تجلیل می‌شود.
دکتر جهانگیر پرهمت افزود: برخی از قهرمانان تولید، دارای رکورد جهانی هستند و در آینده خواهند توانست به عنوان مربیان تولید عمل کنند.
وی درباره برخی از عملکردهای بهره‌برداران نمونه در سال جاری گفت: عملکرد بهره‌بردار نمونه گندم آبی 1/12 تن در هر هکتار است، در حالی که متوسط عملکرد کشوری 7/3 تن در کشور است.
همچنین در گندم دیم عملکرد بهره‌بردار نمونه 5/14 تن در هکتار است در حالی که متوسط عملکرد کشور 1/4 تن است.
دکتر پرهمت عملکردهای کشاورزان نمونه در محصول برنج را 2/15 تن در هکتار برشمرد و گفت: متوسط عملکرد کشوری 1/4 تن در هکتار است و در سایر محصولات ازجمله پنبه، ذرت دانه‌ای،‌چغندرقند، سیب‌زمینی، کلزا، سویا، پیاز، سیب درختی، جو آبی، پسته و انگور به ترتیب عملکرد بهره‌برداران نمونه 1/8، 5/16، 159، 6/134، 6/6، 5/8، 137، 132، 6/12، 8/13 و 125 تن در هکتار است در حالی که متوسط عملکرد کشوری در این محصولات به ترتیب 2/2، 4/7، 6/36، 26، 5/1، 2، 36، 3/16، 2/3، یک و 5/12 تن در هکتار است.
وی تعداد محصولات نمونه در سال جاری را 19 محصول برشمرد و خاطرنشان کرد: میانگین عملکردها در کشور رو به رشد است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در ادامه گفت: استفاده از مزارع این کشاورزان نمونه، به عنوان مزارع الگویی و ترویج روشهای کار آنها در برنامه است.
وی خاطرنشان کرد: به رسمیت شناختن بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی به عنوان نخبگان بخش از برنامه‌های اجرایی سازمان تات است./


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودکفايي در محصولات کشاورزي محقق شد 17/3/88

خودکفايي در محصولات کشاورزي محقق شد 17/3/88

وزيرجهادکشاورزي از تحقق برنامه خودکفايي محصولات جو، ذرت، گندم، برنج در سال پاياني برنامه چهارم توسعه در کشور خبر داد.
محمدرضا اسکندري در گفتگو با مهر گفت: در سال پاياني برنامه چهارم اعداد کمي در ارتباط با محصولات جو، ذرت، گندم، برنج محقق شده، اين در حالي است که در بحث چغندرقند و دانه هاي روغني اهداف کمي به دليل رويارويي با خشکسالي و کاهش سطح زيرکشت محقق نشده است.
وزيرجهاد کشاورزي اعلام کرد: ميزان توليد گندم در سال اول برنامه چهارم يعني در سال زراعي 83-84 معادل 14 ميليون و 307 هزار تن و در سال زراعي 85-84 معادل 14 ميليون و 633 هزار تن و در سال زراعي 86-85 معادل 8/15 ميليون تن بوده است.
وي با اشاره به سرمازدگي و خشکسالي در سال زراعي 86-87 و ورود خسارات به مزارع گندم ديم کشور اظهارداشت: با وجود اين امر در سال پاياني برنامه چهارم به دليل اجراي طرحهاي ضربتي خودکفايي در توليد گندم استمرار دارد.
اسکندري ميزان توليد جو در سال زراعي 83-84 را معادل 2 ميليون و 856 هزار تن اعلام کرد و افزود: توليد جو در طول برنامه چهارم بيش از سال شروع کار دولت نهم بوده است.
وضعيت توليد جو
به گزارش خبرنگار مهر، ميزان توليد جو در سال زراعي 84-83 معادل 2 ميليون و 856 هزار تن، در سال زراعي 85-84 معادل 2 ميليون و 956 هزار تن و در سال زراعي 86-85 به 3 ميليون و 850 هزار تن رسيده است.
وضعيت توليد برنج
بر اساس آخرين آماررسمي وزارت جهاد کشاورزي، ميزان توليد شلتوک برنج در سال زراعي 84-83 معادل 2 ميليون و 736 هزار تن بود که در سال زراعي 85-84، با 5/4 درصد کاهش به رقم 2 ميليون و 612 هزار تن رسيد و در سال زراعي 86-85 باحدود 30 درصد افزايش به 3 ميليون و 386 هزار تن رسيد.
در سال زراعي87 – 86 نيز با وجود خشکسالي و کاهش 50 هزار هکتاري سطح زير کشت، ميزان توليد در همان سطح سال قبل به ثبت رسيد و با اجراي برنامه هاي علمي، فني و ضربتي، شاليزارها از نابودي نجات پيدا کردند.
وضعيت توليد دانه هاي روغني
ميزان توليد ذرت دانه اي در سال زراعي 84-83 معادل يک ميليون و 995 هزار تن، درسال زراعي 85-84 معادل 2 ميليون و 166 هزار تن و در سال زراعي 86-85 به رقم 2 ميليون و 663 هزارتن رسيد و اين رقم در سال زراعي 87-86 با وجود خشکسالي شديد و 60 هزار هکتار کاهش سطح زير کشت تغيير چنداني پيدا نکرد.
ميزان توليد دانه هاي روغني در سال زراعي 84-83 در حدود 550 هزار تن بود که در سال زراعي با 6/11 درصد رشد به رقم 615 هزار تن و در سال زراعي 84-85 با اندکي کاهش به 611 هزار تن رسيد و متاسفانه در سال زراعي 87-86 به علت خشکساليهاي گسترده و کاهش شديد سطح زيرکشت با کاهش توليد مواجه بوديم، ولي با اقدامات به عمل آمده و اصلاح استراتژي مرتبط با توليد دانه هاي روغني پيش بيني مي شود در سال زراعي جاري با افزايش قابل ملاحظه توليد اين دانه هاي استراتژيک روبرو شويم.
وضعيت توليد پنبه
درمدت سه سال گذشته سطح زيرکشت پنبه از 110 هزار و 500 هکتار در سال 85 به 121 هزار و 140 هکتار در سال 86 و 124 هزار و 547 هکتار در سال 87 افزايش پيدا کرد.
رشد توليد محصولات و تدوين برنامه پنجم
به گفته اسکندري در سال گذشته بيش از 23 درصد اشتغال، 8/13 درصد توليد ناخالص ملي و بيش از 20 درصد صادرات غيرنفتي کشور از طريق بخش کشاورزي تامين شده است، ضمن اينکه ميزان توليد ذرت 40 درصد ، برنج 30 درصد ، جو 30 درصد و دانه هاي روغني 15 درصد نسبت به سال اول آغاز کار دولت نهم افزايش يافته و در اين مدت ميزان توليد محصولات شيلاتي ، پروتئيني و باغي به ترتيب از رشد 30 ، 15 و 20 درصدي برخوردار بوده است.
همچنين وزير جهاد کشاورزي در ارتباط با رشد توليد محصولات کشاورزي در سال زراعي جاري به مهر گفت: اعلام ميزان رشد محصولات کشاورزي در سالجاري پس از برداشت کليه محصولات امکانپذير است.
وي در خصوص تدوين برنامه پنجم در بخش کشاورزي خاطرنشان کرد: تدوين برنامه هاي کمي و کيفي بخش کشاورزي بايد ابتدا در کميسيونهاي مربوطه دولت مورد بررسي و تصويب قرار گيرد و سپس با تصويب اين برنامه ها در مجلس و قانوني شدن آنها مي توانيم برنامه ها را به صورت رسمي اعلام کنيم.
منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز به کار پروژه توليد بنزين از علف در انگليس 17/3/88

آغاز به کار پروژه توليد بنزين از علف در انگليس 17/3/88

دانشمندان انگليسي در پروژه اي زيست محيطي قصد دارند از نوعي علف بومي منطقه ولز در توليد بنزين زيستي بهره ببرند.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين پروژه که " Grasshol" (اتانول علفي) نام دارد را موسسه علوم کشاورزي و زيست محيطي بيولوژيکي دانشگاه "ابريستوئيس" در همکاري با دو شرکت بزرگ انگليسي و سرمايه گذاري 154 هزار پوندي آکادمي بازرگاني انگليس و 70 ميليون پوندي اتحاديه اروپا و مجلس پارلماني ولز اجرا مي کند.این پروژه ولزي در راستاي اجرايي کردن اهداف اروپايي "انرژي 20-20-20" آغاز به کار کرده است.
برپايه اين برنامه اروپايي تا سال 2020 بايد 20 درصد از تمام سوختهايي که در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا استفاده مي شوند از منابع تجديد پذير زيستي توليد شده باشند.
براساس گزارش نيوانرژي فوکوس، پيش بيني ها نشان مي دهد که انگليس تا سال 2013 در حدود پنج درصد از مصرف بنزين خود را از مشتقات تجديدپذير تامين مي کند.
همچنين پيش بيني مي شود که تا سال 2025 در اتحاديه اروپا توليد اتانول زيستي به 15 هزار ميليون ليتر برسد که از اين ميزان 12 هزار ميليون ليتر از گياهان علفي مشتق خواهند شد.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی دو رقم گندم مقاوم به زنگ سیاه 17/3/88

معرفی دو رقم گندم مقاوم به زنگ سیاه 17/3/88

دو رقم گندم که به بیماری زنگ سیاه و زرد دارای مقاومت هستند، معرفی و در مرحله نامگذاری است.
به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: زنگ سیاه یک بیماری خطرناک است که از کشورهای افریقایی اوگاندا و کشورهای اطراف آن، به سمت یمن و غرب کشور شیوع پیدا رده و در حال حاضر مبارزه با آن به صورت فراگیر امکانپذیر نیست و تنها راه مقابله معرفی ارقام مقاوم است.
دکتر جهانگیر پرهمت سالهای 1386 و اوایل 1387 را زمان شروع گسترش این بیماری در کشور اعلام کرد و افزود: بخش تحقیقات با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور، برای پایش این بیماری در 15 نقطه اقدام کرد و همزمان با آن موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال در بخش تحقیقات غلات پیگیری و شناسایی ارقام مقاوم به زنگ سیاه را آغاز کرد.
وی درباره خصوصیات این دو رقم گفت: یکی از این ارقام دارای میانگین 68/8 تن در هر هکتار است و نسبت به بیماری زنگ سیاه و زرد مقاومت داشته و عملکرد رقم دوم نیز به 58/8 تن در هر هکتار می‌رسد.
دکتر پرهمت دستیابی به ارقام مقاوم را یکی از راههای دستیابی به پایداری تولید برشمرد و افزود: کم کردن آسیب‌پذیری در مقابل نوسانات نیز یکی دیگر از مصادیق اصلاح الگوی مصرف است.

افزودن اصلاح الگوی مصرف به برنامه‌های راهبردی
رئیس سازمان تات با اعلام اینکه در حال حاضر 83 برنامه راهبردی در بخش تحقیقات وجود دارد، گفت: در نظر داریم که یک برنامه‌ای تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف به برنامه‌های راهبردی کشور اضافه کنیم.
دکتر پرهمت از معرفی 20 دستاورد جدید تحقیقاتی در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در نمایشگاهی که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، این دستاوردها اعلام خواهد شد.
وی در ادامه گفت: حدود 37 میلیون هکتار اراضی مستعد در بخش کشاورزی وجود دارد و مابقی اراضی هم به دلیل نبود منابع آبی دارای مشکل است.
دکتر پرهمت افزود: حدود 130 میلیارد مترمکعب آب قابل استحصال است که تا کنون فقط از 96 میلیارد مترمکعب آن بهره‌برداری شده است.
وی با اعلام اینکه با استفاده از منابع علمی کشور و تولید دانش در مزارع تولید 100 هزار تنی محصولات کشاورزی محقق شد، خاطرنشان کرد: در سالهای اوایل انقلاب تولید تنها 20 هزار تن بود، در حالیکه اکنون به 100 هزار تن رسیده است.
دکتر پرهمت تولید غذای سالم را یکی دیگر از اهداف اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد و گفت:تولید غذای سالم باعث می‌شود که هزینه‌های درمان نیز کاهش یابد.
وی از حرکت کشاورزی به سمت کشت های پاییزه نام برد و گفت: محصولاتی که امکان کشت در پاییز برای آنها وجود دارد باید در زمانهای پرآب سال کشت شود.

ارتقا میانگین تولید پنج محصول اصلی کشاورزی
دکتر پرهمت از طرح ارتقا میانگین تولید پنج محصول گندم، ذرت دانه‌ای، کلزا، چغندر قند و سیب‌زمینی خبر داد و گفت: به عنوان یک اقدام مهم، در راستای اصلاح الگوی مصرف، امسال به صورت آزمایشی در استانهای مختلف کشور به اجرا در خواهد آمد.
وی آموزش کشاورزان را از مهمترین محورهای این طرح عنوان کرد و افزود: توانمندسازی کشاورزان با استفاده از مزارع الگویی و استفاده از نهادهای علمی بخش خصوصی مانند تولیدکنندگان برتر کشاورزی، شرکتهای خدمات علمی و فنی کشاورزی، تسهیلگران، سربازان سازندگی با مدیریت کارشناسان باتجربه در این طرح دیده شده است.
دکتر پرهمت افزود: این طرح به عنوان یک طرح مدیریت مزرعه می‌تواند، در سطح 10 درصد اراضی گندم کشور، برای ارتقاء میانگین پنج درصدی مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: در 10 درصد از سطح 7/2 میلیون هکتاری گندم آبی، ارتقا میانیگین از 7/3 تن در هکتار به 1/4 تن در هکتار خواهد رسید که بدین ترتیب حدود 100 هزار تن افزایش محصول را در گندم آبی شاهد خواهیم بود و در کل تولید گندم به 500 هزار تن افزایش خواهد یافت./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی برای خرید تراکتور 18/3/88

پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی برای خرید تراکتور 18/3/88

به گزارش ایانا، مدیر امور اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی به نقش تاثیرگذار بانک کشاورزی در توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این بانک به منظور ارتقای بهره‌برداری از منابع و عوامل تولید در کشاورزی و افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصول و در راستای اجرای سیاستهای بخش کشاورزی تسهیلات مورد نیاز را به متقاضیان خرید تراکتور و کمباین پرداخت می‌کند.
اسماعیل بصیری افزود: متقاضیان دریافت تسهیلات مذکور پس از اخذ معرفی‌نامه از سازمانهای جهادکشاورزی شهرستانها، می‌توانند به شعبه بانک کشاورزی در منطقه مورد معرفی مراجعه کنند.
بصیری ابراز امیدواری کرد: با ارایه این تسهیلات بانک کشاورزی، زمینه پیشرفت و توسعه هر چه سریعتر مکانیزاسیون در بخش کشاورزی فراهم شود./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: صنایع و توسعه روستایی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات برنج در فصل برداشت متوقف شود 18/3/88

واردات برنج در فصل برداشت متوقف شود 18/3/88

به گزارش ایانا، استاندار مازندران در جلسه ساماندهی مبادلات مرزی استان مازندران افزود: اتحادیه‌های قوی و منسجمی در مازندران شکل گرفته که می‌تواند ظرفیت صادراتی بالایی برای استان فراهم آورند.
محمد کریمی خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه مورد نظر تولیدکنندگان باید نهایت سعی و تلاش از سوی متولیان امر و تعاونیها صورت گیرد.
وی با اشاره تلاش شالیکاران در تولید برنج گفت: ممنوعیت ورود بی‌رویه برنج خارجی به داخل استان و کشور در فصل برداشت محصول برنج کشاورزان باید با افزایش تعرفه اعمال شود.
استاندار مازندران با بیان اینکه برند برنج مازندران نسبت به سالهای گذشته مطلوبیت خود را از دست داده است، افزود: برای سازماندهی این امر باید از سوی سازمان جهاد کشاورزی با بررسی ژنتیکی روی برنج پرمحصول و مدرنیزاسیون شالیکوبیها سطح کیفیت برنج استان ارتقا یابد./


مازندران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: صنایع و توسعه روستایی
 

Mahmuud

عضو جدید
عجبا !!

عجبا !!

وزيرجهادکشاورزي از تحقق برنامه خودکفايي محصولات جو، ذرت، گندم، برنج در سال پاياني برنامه چهارم توسعه در کشور خبر داد.
محمدرضا اسکندري در گفتگو با مهر گفت: در سال پاياني برنامه چهارم اعداد کمي در ارتباط با محصولات جو، ذرت، گندم، برنج محقق شده، اين در حالي است که در بحث چغندرقند و دانه هاي روغني اهداف کمي به دليل رويارويي با خشکسالي و کاهش سطح زيرکشت محقق نشده است.
وزيرجهاد کشاورزي اعلام کرد: ميزان توليد گندم در سال اول برنامه چهارم يعني در سال زراعي 83-84 معادل 14 ميليون و 307 هزار تن و در سال زراعي 85-84 معادل 14 ميليون و 633 هزار تن و در سال زراعي 86-85 معادل 8/15 ميليون تن بوده است.
وي با اشاره به سرمازدگي و خشکسالي در سال زراعي 86-87 و ورود خسارات به مزارع گندم ديم کشور اظهارداشت: با وجود اين امر در سال پاياني برنامه چهارم به دليل اجراي طرحهاي ضربتي خودکفايي در توليد گندم استمرار دارد.
اسکندري ميزان توليد جو در سال زراعي 83-84 را معادل 2 ميليون و 856 هزار تن اعلام کرد و افزود: توليد جو در طول برنامه چهارم بيش از سال شروع کار دولت نهم بوده است.
وضعيت توليد جو
به گزارش خبرنگار مهر، ميزان توليد جو در سال زراعي 84-83 معادل 2 ميليون و 856 هزار تن، در سال زراعي 85-84 معادل 2 ميليون و 956 هزار تن و در سال زراعي 86-85 به 3 ميليون و 850 هزار تن رسيده است.
وضعيت توليد برنج
بر اساس آخرين آماررسمي وزارت جهاد کشاورزي، ميزان توليد شلتوک برنج در سال زراعي 84-83 معادل 2 ميليون و 736 هزار تن بود که در سال زراعي 85-84، با 5/4 درصد کاهش به رقم 2 ميليون و 612 هزار تن رسيد و در سال زراعي 86-85 باحدود 30 درصد افزايش به 3 ميليون و 386 هزار تن رسيد.
در سال زراعي87 – 86 نيز با وجود خشکسالي و کاهش 50 هزار هکتاري سطح زير کشت، ميزان توليد در همان سطح سال قبل به ثبت رسيد و با اجراي برنامه هاي علمي، فني و ضربتي، شاليزارها از نابودي نجات پيدا کردند.
وضعيت توليد دانه هاي روغني
ميزان توليد ذرت دانه اي در سال زراعي 84-83 معادل يک ميليون و 995 هزار تن، درسال زراعي 85-84 معادل 2 ميليون و 166 هزار تن و در سال زراعي 86-85 به رقم 2 ميليون و 663 هزارتن رسيد و اين رقم در سال زراعي 87-86 با وجود خشکسالي شديد و 60 هزار هکتار کاهش سطح زير کشت تغيير چنداني پيدا نکرد.
ميزان توليد دانه هاي روغني در سال زراعي 84-83 در حدود 550 هزار تن بود که در سال زراعي با 6/11 درصد رشد به رقم 615 هزار تن و در سال زراعي 84-85 با اندکي کاهش به 611 هزار تن رسيد و متاسفانه در سال زراعي 87-86 به علت خشکساليهاي گسترده و کاهش شديد سطح زيرکشت با کاهش توليد مواجه بوديم، ولي با اقدامات به عمل آمده و اصلاح استراتژي مرتبط با توليد دانه هاي روغني پيش بيني مي شود در سال زراعي جاري با افزايش قابل ملاحظه توليد اين دانه هاي استراتژيک روبرو شويم.
وضعيت توليد پنبه
درمدت سه سال گذشته سطح زيرکشت پنبه از 110 هزار و 500 هکتار در سال 85 به 121 هزار و 140 هکتار در سال 86 و 124 هزار و 547 هکتار در سال 87 افزايش پيدا کرد.
رشد توليد محصولات و تدوين برنامه پنجم
به گفته اسکندري در سال گذشته بيش از 23 درصد اشتغال، 8/13 درصد توليد ناخالص ملي و بيش از 20 درصد صادرات غيرنفتي کشور از طريق بخش کشاورزي تامين شده است، ضمن اينکه ميزان توليد ذرت 40 درصد ، برنج 30 درصد ، جو 30 درصد و دانه هاي روغني 15 درصد نسبت به سال اول آغاز کار دولت نهم افزايش يافته و در اين مدت ميزان توليد محصولات شيلاتي ، پروتئيني و باغي به ترتيب از رشد 30 ، 15 و 20 درصدي برخوردار بوده است.
همچنين وزير جهاد کشاورزي در ارتباط با رشد توليد محصولات کشاورزي در سال زراعي جاري به مهر گفت: اعلام ميزان رشد محصولات کشاورزي در سالجاري پس از برداشت کليه محصولات امکانپذير است.
وي در خصوص تدوين برنامه پنجم در بخش کشاورزي خاطرنشان کرد: تدوين برنامه هاي کمي و کيفي بخش کشاورزي بايد ابتدا در کميسيونهاي مربوطه دولت مورد بررسي و تصويب قرار گيرد و سپس با تصويب اين برنامه ها در مجلس و قانوني شدن آنها مي توانيم برنامه ها را به صورت رسمي اعلام کنيم.
منبع :گروه خبری فارمیران

سلام مهندس جان دست شما درد نكنه ولي به واقعيت امر چيز ديگري است نمي دانم اين آمار جالب چرا الان بايد بازگو شود ؟؟؟؟؟؟؟ تا آنجايي كه بنده اطلاع دارم و تخصص كاريم كفاف ميده كارخانجات قند در حال ورشكستگي هستند و فقط چند كارخانه نيمه جان باقيمانده. چغندر كاران بدنبال زراعت هاي ديگر رفته اند كه از بدبختي نجات يابند. سطح زير كشت برنج بدليل خشكسالهاي اخير به شدت تنزل كرده و احتمالا واردات برنج پاكستاني با توليد داخل جمع زده شده است. خدا ميدونه . كشاورزان عزيز بخاطر اينكه درآمد آني داشته باشن كودهاي دولتي دريافتي رو ميفروشن و بازار سياه خوبي براي كود درست شده. سموم هم از وقتي آزاد شده و يارانه نداره آنقدر گرون شده كه هيچ كس جرات نميكنه سم خوب بخره، خدا بده بركت سموم چيني وارداتي كه با بسته بندي ايراني بازارو گرفته ..... قيمت مركبات داخلي آنقدر تو سرش خورده كه باغداران آنها رو واسه استفاده عمومي آزاد كردن (بخور و تا ميتوني ببر). چايكارا ورشكسته، برنجكارا ورشكسته ، كسي جرات نمي كنه طرف پنبه بره، ..... جالب كه وقتي اعلام شد سيب زميني توليدش خيلي رفته بالا تو بازار سيب زميني پاكستاني و تركيه فراوان بود. ببخشيد از اين شعارها عصبي شدم گفتم كمي تسكين پيدا كنم. البته بازم هست ها ....... ولي تا همين جا كافيه.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديركل دفتر حمايت از صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي: نوسان قيمت برخي از محصولات كشاورزي امري طبيعي است

مديركل دفتر حمايت از صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي: نوسان قيمت برخي از محصولات كشاورزي امري طبيعي است

مديركل دفتر حمايت از صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي گفت: نوسان قيمت برخي از محصولات كشاورزي به دليل فصلي بودن و توليد در برخي از مناطق كشور بدليل شرايط اقليمي و مصرف آن جهت تازه خوري امري طبيعي است.

مهندس عليرضا پور بصير در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين مطلب افزود: بديهي است كه اين محصول بدليل قيمت مناسب كه براي تازه خوري دارد براي ماده اوليه واحدهاي توليدي داراي توجيه اقتصادي نيست.

وي تاكيد كرد: در خصوص محصولاتي كه در فصول و زمان مناسب برداشت شوند و بخش عمده ماده اوليه واحدهاي صنايع تبديلي را تعيين مي‌كنند، لازم است كه برنامه‌ريزي مناسبي در جهت بكارگيري راهكارهايي همچون توليد واريته‌هاي صنعتي مطابق با نياز واحدهاي توليدي صورت گيرد.

او با تاكيد بر ايجاد ثبات در عرضه و تقاضا از طريق الگوي كشت مناسب براي اقتصادي كردن قيمت مواد اوليه براي واحدهاي صنايع تبديلي ادامه داد: بايد نهاده‌ها و خدمات مورد نياز براي توليد محصولات كشاورزي به موقع ارائه شود همچنين تسهيلات مورد نياز بويژه سرمايه در گردش براي واحدهاي فرآوري كننده تامين شده و از توليدكنندگان بخش كشاورزي در راستاي مشاركت در ا مر سرمايه‌گذاري و مديريت مشترك واحدهاي فرآوري كننده به عنوان يك راهكار مناسب و كارآمد حمايت شود.

پوربصير سرمايه‌گذاري هدفمند در قطب‌هاي توليد، برنامه‌ريزي براي كنترل عرضه و تقاضا از طريق واردات استفاده از نظام تعرفه‌اي و تهيه و تدوين قوانين و مقررات و برنامه‌هاي كارآمد براي مقابله با آثار جمعي بلاياي طبيعي از قبيل خشكسالي، سرمازدگي و غيره را از ديگر راه‌هاي ايجاد توجيه اقتصادي براي مواد اوليه واحدهاي صنايع تبديلي عنوان كرد و ادامه داد: حمايت از توسعه انبارهاي فني و سيلوها و سردخانه‌ها نگهداري محصولات كشاورزي و برنامه‌ريزي مبني بر خريد توافقي محصولات كشاورزي در موقع ضروري در راستاي استقرار توليد محصولات كشاورزي نيز برخي ديگر از راهكارها محسوب مي‌شوند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمایشگاه توانمندیهای مجتمع آموزش جهادكشاورزی استان سمنان 19/3/88

نمایشگاه توانمندیهای مجتمع آموزش جهادكشاورزی استان سمنان 19/3/88

نمایشگاه دستاوردها و توانمندیهای مجتمع آموزش جهاد كشاورزی استان سمنان از 16 تا 20 خردادماه سال جاری به مدت یك هفته در محل نمایشگاههای دوره‌ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی برپاست.



به گزارش ایانا، بنا به اعلام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مجتمع آموزشی جهاد كشاورزی استان سمنان یكی از متولیان موفق در ارائه آموزشهای علمی كاربردی در كشور است كه در سال 1386 به عنوان واحد علمی كاربردی نمونه كشور انتخاب شده است.
این مجتمع چهار مركز آموزشی را تحت پوشش دارد و بیش از دو هزار نفر دانشجو مشغول به تحصیل هستند.
كلیه دوره‌های علمی كاربردی مجتمع، اعم از ترمی و پودمانی با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نظارت دانشگاه جامع علمی كاربردی استان سمنان و با مجوز شورای گسترش آموزش عالی اجرا می‌شود.

صدور مدارك فارغ‌التحصیلان نیز به صورت متمركز و صرفا توسط دانشگاه جامع علمی كاربردی انجام می‌شود./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرپرست كلكسيون ملي باكتري‌هاي مرتبط با گياهان خبر داد: گردآوري مجموعه باكتري‌هاي مفيد و بيماري‌زاي گياهي كشور

سرپرست كلكسيون ملي باكتري‌هاي مرتبط با گياهان خبر داد: گردآوري مجموعه باكتري‌هاي مفيد و بيماري‌زاي گياهي كشور

مجري طرح كلكسيون ملي باكتري‌هاي مرتبط با گياهان با اشاره به راه اندازي اين كلكسيون از تلاش محققان موسسه گياهپزشكي كشور براي ارتقاي كلكسيون در سطح بين‌المللي به منظور گسترش مبادلات باكتري‌ها با كلكسيون‌هاي خارجي خبر داد.
دكتر عليزاده علي آبادي، عضو هيات علمي موسسه گياهپزشكي كشور در گفت‌وگو با خبرنگار « پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه باكتري‌هاي موجود در محيط به سه شكل با گياهان ارتباط برقرار مي‌كنند، گفت: باكتري‌هاي بيماري‌زا، باكتري‌هاي آنتاگونيست با قابليت استفاده در كنترل بيولوژيك بيماري‌هاي گياهان و باكتري‌هاي مفيد با قابليت تثبيت ازت سه دسته از باكتري‌هاي در تعامل با گياهان به شمار مي روند.

وي افزود: باكتري‌هاي مضر يا بيماري‌زا بيماري‌هاي مختلفي را در گياهان ايجاد مي‌كنند و باكتري‌هاي مفيد عمدتا باكتري‌هاي تثبيت كننده ازت و توليد كننده برخي از هورمون‌هاي رشد هستند و در نهايت باكتري‌هاي مورد استفاده در كنترل بيولوژيك كه يا باكتري‌هاي بيماري‌زاي آفات بوده و يا در داخل خاك با ساير ميكروارگانيزم‌ها رقابت مي‌كنند به عنوان مثال گروهي از باكتري‌ها با قارچ‌هاي بيماري‌زاي موجود در خاك رقابت مي‌كنند و نمي گذارنند كه قارچ‌هاي بيماري‌زا به گياهان حمله كنند.
مجري طرح كلكسيون ملي باكتري‌هاي مرتبط با گياهان با بيان اين‌كه بيش از يك سال است كه طرح كلكسيون ملي باكتري‌هاي مرتبط گياهان به تصويب رسيده است، تصريح كرد: هدف اين كلكسيون جمع‌آوري اين باكتري‌هاست كه تاكنون امكاناتي فراهم شده و ارتباطاتي نيز با مراكز تحقيقاتي و دانشگاه‌ها در حال برقرار شدن است و قوانين مربوط به نگهداري اين عوامل در حال تدوين است تا نه تنها باكتري‌هاي مورد استفاده ما بلكه باكتري‌هاي مورد استفاده ساير محققان در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي كشور يا دنيا به حسب مورد در اين كلكسيون با اساس قوانين و مقررات و به صورت علمي نگهداري و توزيع شود.
وي خاطرنشان كرد: شناسايي و نگهداري پروكاريوت‌هاي مرتبط با گياهان اعم از بيماري‌زا، همزيست و آنتاگونيست از وظايف اصلي اين كلكسيون است.
عليزاده ادامه داد: اين كلكسيون مي‌تواند در كنار حفظ و نگهداري از ذخاير زيستي ارزشمند ملي، دولت و بخش خصوصي را از لحاظ علمي، تحقيقات پايه و كاربردي و نهايتا توسعه و بهبود توليدات كشاورزي ياري رساند.
وي درباره نحوه نگهداري نمونه‌ها ، توضيح داد: در حال حاضر نمونه‌ها به دو شكل يعني يا به صورت خشك شده در شرايط سرد - در اصطلاح علمي «فريزدراي» شده - يا به روش كشت در محيط‌هاي فقير از مواد غذايي كه تكثير باكتري به حداقل رسيده و انتقال به يخچال، نگهداري مي‌شوند.
عليزاده تصريح كرد: متاسفانه در كشور راه‌اندازي اين كلكسيون با تاخير صورت گرفته چرا كه در دنيا اولين كلكسيون‌ها در اواخر 19 آغاز به فعاليت كرده‌اند كه اميدواريم با راه‌اندازي و توسعه اين كلكسيون ملي و ايجاد ارتباط بين كلكسيون‌ها و ورود به عرصه مبادلات اين باكتري‌ها هم بتوانيم باكتري‌هاي خودمان را در كلكسيون‌هاي ديگر نگهداري كنيم و هم به غناي كلكسيون ملي كشور كمك شود.
عضو هيات علمي موسسه گياهپزشكي كشور ضمن اعلام آمادگي مؤسسه براي نگهداري ايمن، علمي و قانونمند جدايه‌هاي جمع‌آوري شده توسط اساتيد، دانشجويان و محققين كشاورزي و علوم زيستي سراسر كشور اظهار اميدواري كرد كه دستگاهها و بخش‌هاي سياست‌گذار و اجرايي كشور، حمايت معنوي و مادي مناسبي را از اين حركت علمي به عمل آورند.
گفتني است، تعدادي از مهمترين كلكسيون‌هاي زيستي كشور از جمله كلكسيون ملي نماتدهاي بيمارگر گياهي، كلكسيون ملي ويروس هاي گياهي و كلكسيون قارچ‌هاي زنده ايران در مؤسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور نگهداري و مراقبت مي‌شوند كه علاقه ‌مندان مي‌توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به پايگاه اينترنتي مؤسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور به نشاني www.iripp.ir مراجعه كنند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص ترويج: كشاورزان در تهيه طرح جامع كشاورزي مشاركت داشته باشند 23/3/88

متخصص ترويج: كشاورزان در تهيه طرح جامع كشاورزي مشاركت داشته باشند 23/3/88

يك متخصص ترويج و آموزش كشاورزي معتقد است: كشاورزان بايد خود در تهيه طرح جامع كشاورزي مشاركت داشته باشند.
دكتر غلامحسين زماني در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه موضوع تهيه طرح جامع كشاورزي همواره در كشور مطرح بوده است، اظهار كرد: طرح جامع كشاورزي بايد با وضعيت اقتصادي جامعه مرتبط و نهايتا اجرايي و عملياتي شود كه البته در تحقق اين موارد مشكلاتي وجود دارد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: هر ساله وزارت كشاورزي براي محصولات مختلف و طرح كشاورزي برنامه‌ريزي مي‌كند، اما در بسياري مواقع ممكن است تحت فشارهاي سياسي يا منافع اقتصادي يك محل كه ايجاب مي‌كند، اين طرح كنار گذاشته و فعاليت اقتصادي ديگري دنبال ‌شود.
زماني يادآور شد: مهم‌ترين مشكل، عملياتي كردن طرح جامع كشاورزي است، وگرنه به لحاظ تفكر و برنامه‌اي از سوي افراد متخصص برنامه‌هاي اين طرح تنظيم شده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
زعفران محصولي استراتژيك و فراملي.

زعفران محصولي استراتژيك و فراملي.

رييس سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي گفت: در پي اجراي طرح نجات زعفران و محلول پاشي 64 هزار هکتار از مزارعه زعفران اين استان، پيازهاي زعفران به وزن 30 گرم رسيد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر محمد اسماعيل‌نيا افزود: اكنون مي‌توان اميدوار بود كه در فصل برداشت زعفران، از عرصه‌هاي زعفران‌كاري خراسان رضوي حداقل 100 تن زعفران برداشت شود.
وي اظهار کرد: زعفران يك محصول استراتژيك و فراملي است، لذا تمام دستگاه‌هاي ذيربط براي نجات زعفران هماهنگ شده و طرح نجات زعفران را اجرا كردند و بررسي‌هاي كارشناسي و توليد پيازهاي زعفران بالاي 30 گرم نشان مي‌دهد كه اين طرح با موفقيت كامل اجرا شده و زعفران كاران سال پرباري را به انتظار نشسته‌اند.
همچنين رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي در بازديد از عرصه‌هاي صنوبركاري حاشيه كشفرود مشهد، گفت: با توجه به آلودگي محيط زيست و توليد سبزيجات آلوده دراين منطقه، سازمان جهاد كشاورزي با همكاري استانداري خراسان رضوي اقدام به جايگزين كردن صنوبر به جاي سبزيجات و صيفي‌جات در حاشيه كشفرود نموده که با استقبال كشاورزان نيز مواجه شده است.
اسماعيل‌نيا از اهداي نهال رايگان صنوبر به كشاورزان خبر داد و افزود: سازمان جهاد كشاورزي آمادگي دارد تا يک هزار و 500 هكتار از اراضي حاشيه كشفرود را زير كشت صنوبر برده و از كشاورزان صنوبركار حمايت‌هاي فني و اعتباري داشته باشد.
وي تاكيد كرد: كشت صنوبر توجيه اقتصادي دارد و علاوه بر آن اشتغالزايي، لطافت محيط زيست و توليد اكسيژن نيز از مزاياي كشت صنوبر در منطقه است.
او عنوان کرد: پروژه‌اي را در دست مطالعه و اجرا داريم كه بر اساس آن از عنصر"ازن" براي تلطيف هوا و از بين بردن بوي نامطبوع هوا در عرصه‌هاي صنوبركاري استفاده خواهد شد.
اسماعيل‌نيا خاطرنشان کرد: در پروژه صنوبركاري، از آب‌هاي آلوده و پساب‌هاي خانگي و صنعتي استفاده مي‌شود اما بوي آن همچنان در محيط باقي مي‌ماند كه با اجراي اين طرح بوي نامطبوع ناشي از فاضلاب‌ها نيز از بين خواهد رفت.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفي دو رقم جديد گندم مقاوم به آفت زنگ سياه و زنگ زرد 28/3/88

معرفي دو رقم جديد گندم مقاوم به آفت زنگ سياه و زنگ زرد 28/3/88

وزیرجهاد كشاورزي در چهارمين روز از هفته جهاد كشاورزي در مراسم معرفي كشاورزان برتر از معرفي دو رقم جديد گندم پارس و سيوند مقاوم به آفت زنگ سياه و زنگ زرد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، مهندس محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه بيماري زنگ يكي از آفات مهم مزارع گندم است، گفت: با همكاري محققان داخلي و سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي دو رقم جديد گندم به نامهاي پارس و سيوند براي كشت در مناطق معتدل معرفي شده است.
وزير جهاد كشاورزي افزود: اين دو رقم جديد مقاوم به بيماري زنگ سياه و زنگ زرد است و علاوه بر آن در افزايش عملكرد در هكتار مؤثر خواهد بود.
اداره كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فائو : وادات گندم ایران کاهش می یابد 3/4/88

فائو : وادات گندم ایران کاهش می یابد 3/4/88

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، فائو در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان دورنمای غذایی جهان آورده است که تولید گندم ایران در سال گذشته معادل ‌٩ میلیون و ‌٨٠٠ هزار تن بود که با سه میلیون و ‌٧٠٠ هزار تن افزایش در سال جاری به ‌١٣ میلیون و ‌٥٠٠ هزار تن خواهد رسید. ادامه ... .
فائو با برآورد واردات هفت میلیون تنی گندم در سال ‌٠٩/٢٠٠٨ پیش‌بینی کرد که در سال ‌١٠/٢٠٠٩ واردات گندم ایران کاهش چهار میلیون تنی داشته و به سه میلیون تن برسد.
همچنین مجموع مصرف گندم در سال ‌٠٩/٢٠٠٨ از سوی فائو ‌١٥ میلیون و ‌٧٠٠ هزار تن برآورد و پیش‌بینی شده است این میزان امسال با ‌٨٠٠ هزار تن افزایش به ‌١٦ میلیون و ‌٥٠٠ هزار تن بالغ شود.
بنابر اعلام فائو، ذخایر گندم ایران در پایان سال ‌٢٠٠٩ معادل سه میلیون تن برآورد شده که انتظار می‌رود بدون تغییر در سال ‌٢٠١٠ نیز به همین میزان باشد.
چین با تولید ‌١١١ میلیون تن گندم در مقام اول آسیا خواهد بود و هند پس از آن قرار خواهد داشت. پیش‌بینی شده است که تولید گندم هند در سال ‌٢٠٠٩ به ‌٧٧ میلیون و ‌٦٠٠ هزار تن برسد.
به پیش‌بینی فائو مجموع تولید گندم در آسیا در سال جاری معادل ‌٢٨٦ میلیون تن باشد، این در حالی است که تولید گندم در آفریقا ‌٢٣ میلیون و ‌٨٠٠ هزار تن، در آمریکای مرکزی چهار میلیون و ‌١٠٠ هزار تن، در آمریکای جنوبی ‌١٨ میلیون و ‌٦٠٠ هزار تن، در آمریکای شمالی ‌٨١ میلیون تن و در اروپا ‌٢١٩ میلیون و ‌٩٠٠ هزار تن پیش‌بینی شده است.
در بخش دیگری از گزارش فائو آمده است که تولید جهانی گندم در سال جاری کاهش زیادی را شاهد بوده و به ‌٦٥٥ میلیون و ‌٨٠٠ هزار تن می‌رسد.


منبع خبر: اکو نیوز
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فائو : وادرات گندم ایران کاهش می یابد 6/4/88

فائو : وادرات گندم ایران کاهش می یابد 6/4/88

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، فائو در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان دورنمای غذایی جهان آورده است که تولید گندم ایران در سال گذشته معادل ‌٩ میلیون و ‌٨٠٠ هزار تن بود که با سه میلیون و ‌٧٠٠ هزار تن افزایش در سال جاری به ‌١٣ میلیون و ‌٥٠٠ هزار تن خواهد رسید.
فائو با برآورد واردات هفت میلیون تنی گندم در سال ‌٠٩/٢٠٠٨ پیش‌بینی کرد که در سال ‌١٠/٢٠٠٩ واردات گندم ایران کاهش چهار میلیون تنی داشته و به سه میلیون تن برسد.
همچنین مجموع مصرف گندم در سال ‌٠٩/٢٠٠٨ از سوی فائو ‌١٥ میلیون و ‌٧٠٠ هزار تن برآورد و پیش‌بینی شده است این میزان امسال با ‌٨٠٠ هزار تن افزایش به ‌١٦ میلیون و ‌٥٠٠ هزار تن بالغ شود.
بنابر اعلام فائو، ذخایر گندم ایران در پایان سال ‌٢٠٠٩ معادل سه میلیون تن برآورد شده که انتظار می‌رود بدون تغییر در سال ‌٢٠١٠ نیز به همین میزان باشد.
چین با تولید ‌١١١ میلیون تن گندم در مقام اول آسیا خواهد بود و هند پس از آن قرار خواهد داشت. پیش‌بینی شده است که تولید گندم هند در سال ‌٢٠٠٩ به ‌٧٧ میلیون و ‌٦٠٠ هزار تن برسد.
به پیش‌بینی فائو مجموع تولید گندم در آسیا در سال جاری معادل ‌٢٨٦ میلیون تن باشد، این در حالی است که تولید گندم در آفریقا ‌٢٣ میلیون و ‌٨٠٠ هزار تن، در آمریکای مرکزی چهار میلیون و ‌١٠٠ هزار تن، در آمریکای جنوبی ‌١٨ میلیون و ‌٦٠٠ هزار تن، در آمریکای شمالی ‌٨١ میلیون تن و در اروپا ‌٢١٩ میلیون و ‌٩٠٠ هزار تن پیش‌بینی شده است.
در بخش دیگری از گزارش فائو آمده است که تولید جهانی گندم در سال جاری کاهش زیادی را شاهد بوده و به ‌٦٥٥ میلیون و ‌٨٠٠ هزار تن می‌رسد.


منبع خبر: اکو نیوز
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابراز اميدواري وزير بازرگاني به صادرات گندم در سال جاري . 8/4/88

ابراز اميدواري وزير بازرگاني به صادرات گندم در سال جاري . 8/4/88

وزير بازرگاني گفت: وزارت بازرگاني اميدوار است که امسال نظير سال 86 شاهد صادرات گندم از کشور باشيم.
به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ميرکاظمي در حاشيه افتتاح مرکز فناورش سازمان توسعه تجارت در تهران در جمع خبرنگاران گفت: صادرات گندم در سال جاري بسته به شرايط جوي دارد، اما وزارت بازرگاني تاکنون خريد نقدي 5/3 ميليون تن گندم را صورت داده که به همين منظور 30 تا 40 ميليارد تومان هزينه کرده است.
صادرات گندم
وزير بازرگاني در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر افزود: تمامي تلاش وزارت بازرگاني اين است که امسال نياز به واردات گندم نداشته باشيم، البته هرچقدر خريد داخلي گندم افزايش يابد قطعا دولت بايد يارانه بيشتري را نيز بپردازد چراکه هم اکنون گندم با اختلاف قيمت 70 تا 100 تومان بيش از نرخهاي جهاني از کشاورزان داخلي خريداري مي شود.
وي تصريح کرد: وزارت بازرگاني اميدوار است که امسال نظير سال 86 شاهد صادرات گندم از کشور باشيم.

پرداخت به روز جوايز صادراتي
وي درخصوص پرداخت جوايز صادراتي گفت:اظهار داشت: رئيس جمهور در روز ملي صادرات 87 پرداخت به روز جوايز صادراتي را به وزارت بازرگاني تکليف کرد که بر اين اساس، اين کار صورت گرفته است اما ميزان معوقه هايي مرتبط با پرداخت جوايز صادراتي سالهاي 85 و 84 نيز وجود دارد که در حال تسويه آن با صادرکنندگان هستيم.

شکر
ميرکاظمي در پاسخ به سئوالي مبني بر اعلام آمار گمرک در مورد واردات بيش از برنامه شکر در دو ماه ابتداي سال جاري گفت: هم اکنون قيمت شکر کمتر از 600 تومان در هر کيلو است که با تعرفه حدود 40 درصد شامل 35 درصد تعرفه و 5 درصد عوارض به کشور وار مي شود.
وي نياز کشور به شکر را 2 ميليون و 200 هزار تن عنوان و تصريح کرد: از اين رقم 1 ميليون و 200 هزارتن از مجاري داخلي و 1 ميليون تن از طريق واردات تامين مي شود، البته صادرات محصولاتي که در آنها شکر بکار رفته بود نيز رشد داشته است.

ادغام وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني
ميرکاظمي گفت: اگر وزارت بازرگاني بتواند مشکلات داخلي را حل کرده و از درون گرايي به يک وزارتخانه برون گرا تبديل شود قطعا ادغام کاربرد دارد ولي اگر زيرساختها رقابتي نباشد قطعا ادغام مشکلي را حل نمي کند.

تراز تجاري ايران مثبت است
وي اظهارداشت: دردو ماه ابتداي سال 88 نسبت صادرات به واردات به 37 درصد رسيده است، ضمن اينکه ايران در نگاه بين المللي تراز مثبتي دارد چراکه براي محاسبه تراز يک کشور، نفت و گاز نيز محاسبه مي شود.
ميرکاظمي گفت: نسبت صادرات به واردات در برنامه پنجم توسعه به صورت پيشنهادي از سوي وزارت بازرگاني مطرح شده است اما هنوز مورد تائيد قرار نگرفته است.

آماده براي موافقتنامه اکوتا
وزير بازرگاني از آمادگي ايران براي موافقتنامه اکوتا خبرداد و گفت: ليست تعرفه ها تهيه شده و در کميسيون ماده يک نيز تصويب شده و براي ارسال به دبيرخانه اکو آماده است.

اصلاح الگوي مصرف نان
ميرکاظمي در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر گفت: اميدواريم که طرح هدفمند کردن يارانه ها به نتيجه برسد چراکه يکي از عوامل موثر در اصلاح الگوي مصرف نان منطقه اي کردن قيمت آرد است که در اين صورت اصلاح قيمت قطعا نياز است.
وي اظهار داشت: هم اکنون 3 درصد سهم قيمت تمام شده نان را آرد تشکيل مي دهد. بنابراين با توجه به افزايش قيمت دستمزد و ساير عوامل توليد نان، قطعا بر روي اصلاح الگوي مصرف نان و توليد نان اثر گذار است.
منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
كشت مكانیزه در 450 هكتار از اراضی شالیزاری بندرانزلی 8/4/88

كشت مكانیزه در 450 هكتار از اراضی شالیزاری بندرانزلی 8/4/88

به گزارش ایانا و به نقل از استانداری گیلان، با عنایت به توسعه كشت مكانیزه و حمایت از اینگونه فعالیتها كه از سیاستهای وزارت جهاد كشاورزی است، در سال جاری 540 هكتار از اراضی شالیزاری حوزه شهرستان بندرانزلی به صورت مكانیزه با استفاده از 52 دستگاه ماشین نشاكار زیركشت قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، بندرانزلی در هر هكتار كشت مكانیزه برنج حدود 40 كیلوگرم بذر صرفه جویی می‌شود كه از نظر نیروی كار نیز به نفع كشاورزان است.
با این روش امكان كنترل و مبارزه با علفهای هرز نیز توسط دستگاه وجین كه اخیرا مورد استفاده قرار گرفته متغیر است.
شهرستان بندرانزلی دارای چهار هزار و 820 هكتار اراضی شالیزاری است./


گیلان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: صنایع و توسعه روستایی
 

Similar threads

بالا