جنگلهای زاگرس (جنگلهای بلوط غرب)

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جنگلهای بلوط غرب ( جنگلهای زاگرس) با طول تقریبی ۱۳۰۰ كیلومتر در امتداد رشته كوه زاگرس از جنوب آذربایجان غربی تا استان فارس امتداد دارند . مساحت كنونی آن ۵ میلیون هكتار تخمین زده شده است و سه گونه بلوط بارزترین گونه های درختی آن به شمار می روند . بلوط ایرانی (۱) در سرتاسر این جنگلها حضور دارد و دو گونه دیگر یعنی دارمازو (۲) و یوول (۳) در قسمتهای شمالی دیده می شوند .



بارندگی این ناحیه از ۶۰۰ میلیمتر در قسمتهای شمالی تا۳۰۰ میلیمتر در جنوب غرب در نوسان است . اقلیم منطقه نیز مدیترانه ای نیمه خشك با زمستانهای سرد است .
از سایر گونه های درختی این جنگلها می توان به افرا كیكم ، بنه ، زبان گنجشك ، گلابی وحشی ، ولیك ، ارغوان ، انواع بادام و ... اشاره نمود . بطور كل می توان گفت جوامع بلوط در ارتفاع ۶۵۰ تا ۲۴۰۰ متر از سطح دریا حضور دارند كه بالاتر از این ارتفاع جوامع ارس و پایین آن جوامع بنه - بادام ظاهر می شوند . فرم غالب جنگلشناسی جنگلهای غرب شاخه زاد بوده و این دلالت بر تخریب ناشی از حضور طولانی مدت جوامع انسانی دارد . متاسفانه به دلیل رشد جمعیت در قرن اخیر و نیاز جنگلنشینان به سوخت ، منبع غذایی برای دامها و زمینهای كشاورزی بهره برداری دیوانه وار از این جنگلها بكلی چهره آنها را دگرگون كرده است و بجز در نقاط معدودی مانند قبرستانها نشانی از انبوهی سابق این جنگلها نیست.
 

parrotia persica

عضو جدید
2تا عکس از جنگلهای بلوط غرب


مشاهده پیوست 72917

مشاهده پیوست 72918


در طی حدود 60 کیلومتر من این درختارو میدیم و با خودم میگفتم اینا درخت چی هستن؟!!
تا وقتی از ماشین پیاده نشدم و بذر بلوط رو پای درخت دیدم باورم نمیشد اینا بلوط باشن!
بلوط در زاگرس واقعا با بلوط بلند مازو در شمال که دیده بودم با اون ارتفاع زیادش، ابعاد بزرگش و شیارهای عمیق روی پوستش متفاوته
بلوط غرب علاوه بر اینکه بطور ژنتیکی ابعاد کوچکی داره، کوچک نگه داشته میشه!
چون منبع تامین علوفه دام در منطقه هست و دائما توسط چوپانان محلی هرس میشه، به همین دلیله که معمولا بلوط غرب به فرم درخچه های کوتاه چند تنه ای و چنگالی دیده میشن و در اطراف و پای درخت هیچ زادآوری دیده نمیشه چون نونهال ها توسط دام چرا میشن و از بین میرن
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بله . بلوط شمال و بلوط غرب خیلی با هم فرق دارن . تاپیکش رو دارم حاضر میکنم . دقیقا میتونی مقایسه کنی .

توی جنگل های غرب کشور ، سه گونه بلوط داریم . libani ، infectoria ، persica .
 

Similar threads

بالا