جلبك‌ها هم چشم دارند

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
جلبك‌هاي تك‌‌سلولي كه در مرجان‌هاي سخت خانه مي‌گزينند و به صخره‌هاي زير دريا رنگ‌هاي با طراوتي مي‌دهند، احتمالا قادر به ديدن هستند.

عليرضا نورايي: دانشمندان به تازگي متوجه شده‌اند جلبكي به نام زوكسانتلا داراي نهشته‌هاي اسرارآميز بلور مانندي است كه از اسيد اوريك تشكيل شده است؛ اين اسيد عاملي مشترك در ساختارهاي انعكاس نور در چشم حشرات و حيوانات به شمار مي‌رود. به گزارش نشنال جئوگرافي، اين ماده‌ در جلبك پيش از اين اشتباها آكزاليت سديم تشخيص داده شده بود كه عموما در گياهان وجود دارد.

در بررسي‌هاي آزمايشگاهي مشاهده شد كه مجموعه‌هاي بلوري داخل جلبك، نور را بسيار قوي منعكس مي‌كنند كه اين به اذعان كازوهيكو كويكه از دانشگاه هيروشيما در ژاپن، حاكي از آن است كه «اين ساختار يك چشم در حال انجام وظيفه است.»

همچنين هر يك از ارگانيسم‌هاي تك‌سلولي داراي يك ملكول جاذب نور است كه چشم اوليه را پديد مي‌آورد. بنا به تعريف، چشم‌هاي اوليه قسمت‌هايي حساس به نور هستند كه به اورگانيسم‌هاي ساده نظير ژله دريايي و برخي ديگر از جلبك‌ها امكان حس كردن محيط پيرامونشان را مي‌دهد.

به گفته كويكه اين موضوع شامل چهار گونه ديگر داينوفلاجليت‌ها، كه اورگانيسم‌هايي تك‌ياخته‌ آبزي از جمله زوكسانتلا هستند، نيز مي‌شود. با اين وجود، او باور دارد كه نمونه تازه كشف شده چشم اوليه، گونه‌اي منحصر به فرد براي اين اورگانيسم ساكن داخل مرجان‌ها است.
منبع خبر: خبر آنلاين
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
طبق معمول...

 

Similar threads

بالا