سگ‌ها هم دنیا را رنگی می‌بینند!

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050401782
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶



یک تصور رایج غلط وجود دارد که سگها جهان را سیاه و سفید دیده و از سطوح مختلف درخشش برای شناسایی خطوط کلی اجسام استفاده می‌کنند اما دانشمندان روسی خلاف این ادعا را ثابت کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دانشمندان آزمایشگاه پردازش حسگر آکادمی علوم روسیه نشان داده‌اند که سگها نه تنها از دامنه رنگ محدودی برخوردارند بلکه از این طیف بصری برای تمایز میان اجسام و انتخاب نمونه‌های خاص از یک ردیف استفاده می‌کنند.

پیش از این آموزش‌دهندگان سگها از استفاده از اجسام رنگی در زمان آموزش مهارتهای خاص به این حیوانات خودداری می‌کردند اما این یافته‌ها می‌توانند شیوه آموزش این موجودات و قابلیت یادگیری آنها را ارتقا بخشد.

محققان بینایی هشت سگ با اندازه و نژادهای گوناگون را بررسی کردند. پیش از این محققان دانشگاه واشنگتن در سال گذشته چنین پژوهشی را انجام داده بودند.

دانشمندان آمریکایی آزمایشاتی را برای بررسی قابلیت مشاهده رنگها توسط سگها انجام داده و دریافتند در حالی که چشم انسان از سه مخروط برای مشاهده رنگ و شناسایی نورهای قرمز، آبی، سبز و زرد برخوردار است، سگها فقط دو مخروط دارند.

این امر بدین معنی است که سگها تنها قادر به تمایز بین رنگهای زرد و آبی بوده و قرمز و سبز را تشخیص نمی‌دهند.

دانشمندان روسی نیز چهار کاغذ رنگی با رنگهای آبی تیره، زرد تیره، زرد روشن و آبی روشن را برای سگها استفاده کردند. از رنگهای روشن و تیره برای آزمایش این نظریه که سگها از سطوح روشنایی برای شناسایی اجسام استفاده می‌کنند، استفاده شد.

محققان در آزمایش اول یک ورقه زرد تیره و آبی روشن و همچنین ترکیبی از آبی تیره و زرد روشن را در برابر ظرف غذایی که در جعبه‌های قفل شده بودند، قرار دادند.

آنها سپس در هر کارآزمایی یکی از جعبه‌ها را باز کرده و تکه کاغذ زرد تیره را در برابر جعبه حاوی یک تکه گوشت خام قرار می‌دادند. در هر آزمایش به سگها اجازه داده می‌شد تا جعبه‌ها را امتحان کنند.

این موجودات پس از سه کارآزمایی یاد گرفتند که کدام رنگ کاغذ در برابر جعبه حاوی گوشت قرار دارد.

محققان سپس برای بررسی اینکه آیا سگها با توجه به رنگ جعبه غذا را پیدا می‌کنند یا درخشش آن، کاغذ آبی تیره را در برابر یک جعبه و زرد روشن را در برابر دیگری قرار دادند. اگر سگها کاغذ آبی تیره را انتخاب می‌کردند به این معنی بود که آنها بر اساس درخشش انتخاب می‌کنند.

هر کدام از سگها در بیش از 70 درصد موارد کاغذ زرد روشن را انتخاب می‌کردند. شش مورد از هشت سگ بین 90 تا 100 درصد انتخاب رنگ درست داشتند.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا