جزوه ی شناسایی گیاهان مرتعی از منابع ارشد | دانلود

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این جزوه از واحدهای دوره ی کارشناسی رشته ی محیط زیست و همچنین از منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته ی مرتع و آبخیز داری(جزوه ی شناسایی گیاهان مرتعی حسین آذرنیوند ) می باشد,دانلود این جزوه رو به شما پیشنهاد می کنم.



گیاه مرتعی:هر گیاه علفی یا بوته‌ای که در اراضی مرتعی و جنگلی رشد می‌کند را گیاهان مرتعی می گویند.


طبقه بندی گیاهان مرتعی ایران:


دولپه ایها : گیاهانى هستند که جوانه هاى آنها ۲ لپه (برگهاى بذری) تولید میکنند. معمولاً برگهائى با رگبرگهاى منشعب دارند و تعداد اندامهاى گل در آنها، چهار، پنج و یا مضربى از آنها است. آنها را برگ پهن نیز می نامند.
تک لپه ایها : گیاهانى هستند که جوانه هاى آنها یک لپه تولید میکنند. برگها داراى رگبرگهاى موازى هستند و تعداد اندامهاى گل در آنها سه یا مضربى از آن است. اساساً تعداد زیادى از گیاهان تک لپه هستند اما گیاهان مرتعی عمده در دو گروه یافت میشود (گرامینه ها و شبه گرامینه ها)…..




۱ . گرامینه ها – گراس ها- گندمیان :
برگها اغلب داراى ناخنک و بعضى اوقات گوشک هستند. نیام برگ دور ساقه پیچیده و ساقه گرد و مجوف است، میانگره ها توخالى هستند.
۲.شبه گرامینه ها- شبه گراس ها – شبه گندمیان :
برگها فاقد ناخنک و گوشک هستند و نیام برگها بهطور ممتد به دور ساقه پیچیده است. در بسیارى از گونه ها ساقه ها مثلثى هستند و میان گره ها پر و محکم هستند.


گیاهان مرتعی از لحاظ طول دوره رشد:


گیاهان یکساله:
گیاهانى هستند که تنها در یک فصل رویش میکنند
یکساله هاى تابستانه : بذرهاى این گیاهان در بهار جوانه زده و گل میکنند، در اواسط یا اواخر تابستان تولید بذر کرده و در پائیز میمیرند.
یکساله هاى زمستانه:
بذرهاى این گیاهان از اواخر تابستان تا اوایل بهار شروع به جوانه زنى میکنند. در اواسط یا اواخر بهار به گل نشستنه و دانه تولید می کنند و در تابستان می میرند. طبقه بندى یک گیاه تحت عنوان تابستانه یا زمستانه به میزان زیادى به شرایط جغرافیائى و آب و هوا بستگى دارد. براى مثال علف هرز خردل وحشى در کانزاس یک گیاه یکسالهٔ زمستانه است. در کانادا که فصل رشد کوتاهتر و سردتر است، خردل وحشى مثل یک گیاه یکسالهٔ تابستانه عمل می کند.
گیاهان دو ساله:
گیاهانى هستند که طول عمر آنها دو فصل رویش است. بذرها در بهار، تابستان یا پائیز سال اول جوانه می زنند و. بعد از اینکه انتهاء ساقه در معرض سرما قرار گرفت این گیاه در تابستان سال دوم گل داده و دانه تولید میکنند و سپس در پائیز می میرند.
گیاهان چند ساله:
گیاهانى هستند که با تولید اندامهاى رویشى قادر هستند بیشتر از دو سال زندگى کنند.
چندساله هاى ساده:
این گیاهان به وسیلهٔ اندامهاى رویشى از قبیل ریشهٔ پایاى، داراى یقه ،قادر به زمستان گذرانى هستند اما غالباً به وسیلهٔ بذر تولید مثل میکنند.
چندساله هاى خزنده :
این گیاهان میتوانند زمستان گذرانى کرده و توسط اندامهاى رویشى تولید مثل کنند و گیاهان مستقلى تولید نمایند. گیاهان از طریق بذر نیز میتوانند تولید مثل کنند. اندامهاى رویشى قابل تکثیر در این گیاهان عبارتند از:
ریزوم : ساقه هائى هستند که در زیرزمین به طور افقى رشد می کنند (داراى گره، میانگره و برگهاى فلس هست).
غده : ساقهٔ زیرزمینى متورم شده اى است که در انتهاء ریزوم به وجود می آید و داراى گره و میانگره هاى تحلیل یافته است.
پیاز : بافت برگى که براى ذخیرهٔ مواد غذائى تغییر شکل یافته است و روى یک ساقه طبق مانند واقع شده است.
استولون : ساقه هائى هستند که در روى زمین به طور افقى رشد می کنند. علیرغم تولید مثل رویشى گیاهان دیگر و طیف اصلى استولون ذخیرهٔ غذا نمی باشد.
ریشه هاى خزنده : این ریشه ها براى ذخیرهٔ مواد غذائى و تولید مثل رویشى تغییر شکل یافته اند. ریشه نسبت به اندامهاى رویشى دیگر تمایل بیشترى براى نفوذ به عمق خاک دارد و ظاهراً در مقابل روشهاى مختلف کنترل مقاومتر است.


دانلود

پسورد فایل : http://www.iranzist.ir/www.iranzist.ir

حجم فایل : ۶۹۲ کیلو بایت

نویسنده : حسین آذرنیوند

نوع فایل : pdf

منبع :مرجع محیط زیست ایران
 

Similar threads

بالا