جام ملتهای آسیا .....دوحه 2011

وضعیت
موضوع بسته شده است.

majid_mz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همگی ...

بیاید همگی با هم آخرین اخبار و عکسهای و مطالب خواندنی از مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا 2011 دوحه رو اینجا بذاریم ....

به امید موفقیت تیم ملی ایران ( هر چند ...... هیچی همون به امید موفقیت)
 

majid_mz

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازيكنان تيم فوتبال ايران تلاش مي‌كنند تا در سيزدهمين حضور خود چهارمين قهرماني را از آن خود كنند.
پانزدهمين دوره مسابقات جام‌ ملت‌هاي آسيا از 17 دي‌ماه براي بار دوم به ميزباني قطر برگزار خواهد شد. قطري‌ها كه در سال 1988 نيز ميزبان اين رقابت‌ها بودند و توانستند عنوان قهرماني را از آن خود كنند؛ تلاش مي‌كنند در اين دوره به جز استفاده از امتياز ميزباني، خود را براي براي ميزباني در مسابقات بزرگ جام جهاني در سال 2022 آماده كنند.
جام ملت‌هاي آسيا با حضور 16 تيم در 4 گروه برگزار خواهد شد كه تيم ملي فوتبال ايران در گروه D با عراق، كره‌شمالي و امارات هم‌گروه است و تلاش مي‌كند تا در سيزدهمين حضور خود بتواند چهارمين قهرماني را تجربه كند.
 

majid_mz

عضو جدید
کاربر ممتاز
دور نمایی از جام ملتهای آسیا ....

دور نمایی از جام ملتهای آسیا ....

ايران بهترين، عربستان پرافتخارترين تيم آسيا

جام ملت‌هاي آسيا از سال 1956 در هنگ‌كنگ آغاز شد و تيم ملي ايران به جز غيبت در دو دوره اول و سوم توانست در ساير ادوار حضور پيدا كند. كسب 3 مقام قهرماني در 3 دوره متوالي 1968، 1972 و 1976 و 4 مقام سومي حاصل عملكرد ملي‌پوشان ايران در اين مسابقات است، اما عربستان با 3 قهرماني و 3 نايب قهرماني عنوان پرافتخارترين تيم آسيا را به خود اختصاص داده است.
ملی پوشان ایرانی در دوازده دوره حضور 54 بازي انجام دادند كه 31 پيروزي را از آن خود كردند و از اين حيث در بين تيم‌هاي قاره كهن بهترين وضعيت را دارند. 106 گل زده و ميانگين 1،96 گل در هر بازي نيز نشان مي‌دهد كه مهاجمان ايران عملكرد بهتري نسبت به ساير رقبا داشته‌اند كه از اين بين علي دايي، آقاي گل جهان با 14 گل در اين رقابت‌ها عنوان بهترين گلزن جام ملت‌هاي آسيا را به خود اختصاص داده است.
دايي در حالي به اين مهم دست يافته كه توانسته 8 گل را در سال 1996 به ثمر برساند و عنوان آقاي گل بازي‌ها را نيز كسب كند. هر چند در اين دوره كه به ميزباني امارات برگزار شد، تيم ملي ايران به مقامي بهتر از سومي دست نيافت.
پس از دايي لي دونگ گوك از كره جنوبي با 10 گل و نائوهيرو تاكاهارا از ژاپن با 9 گل زده در رده‌هاي دوم و سوم برترين گلزن‌ها قرار گرفته‌اند و با توجه به خداحافظي اين افراد به نظر مي‌رسد كه رسيدن به ركورد دايي حداقل تا چندين دوره آينده دور از دسترس باشد.
 
آخرین ویرایش:

majid_mz

عضو جدید
کاربر ممتاز
3 قهرماني با 3 مربي ايراني

تيم ملي فوتبال ايران از سال 1320 فعاليت رسمي خود را در مسابقات بين‌المللي آغاز كرد و حسين صدقياني به عنوان اولين سرمربي هدايت تيم ملي را برعهده گرفت. از آن زمان و تاكنون 50 سرمربي (35 مربي داخلي و 15 مربي خارجي) به نيمكت تيم ملي راه يافته‌اند كه برخي در دو مرحله هدايت ملي‌پوشان را برعهده گرفته‌اند و برخي ديگر در فاصله چند ماه از تيم جدا شده‌اند.
در اين مدت تيم ملي 14 افتخار كسب كرده است كه سه بار صعود به جام جهاني، چهار بار صعود به المپيك، سه قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا و چهار قهرماني در بازي‌هاي آسيايي كارنامه ملي‌پوشان ايران را در تاريخ نشان مي‌دهد و از اين تعداد 10 افتخار با مربيان ايراني به دست آمده است و چهار افتخار تاريخي هم توسط خارجي‌ها ثبت شده است.
موفقيت‌هاي ايران در جام ملت‌هاي آسيا فقط با مربيان داخلي بوده، جايي كه محمود بياتي در سال 1968، پرويز دهداري در سال 1972 و حشمت مهاجراني در سال 1976 قهرماني را از آن ملي‌پوشان ايران كردند و از آن سال تاكنون مردم ايران در حسرت بالا بردن جام توسط فوتبالیستهای خود هستند.
 

majid_mz

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه بازي‌هاي تيم ملي در مرحله گروهي به شرح زير است:

ايران - عراق (21 دي‌ماه، ساعت 19:45 دقيقه، ورزشگاه الريان)
ايران - كره‌شمالي (25 دي‌ماه، ساعت 16:45 دقيقه، ورزشگاه قطر اسپورت)
ايران - امارات (29 دي‌ماه، ساعت 16:45 دقيقه، ورزشگاه قطر اسپورت)
 

majid_mz

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعضای تیم ملی ایران به محض رسیدن به دوحه به منظور شرکت در رقابت های جام ملت های آسیایی 2010 در دوحه، تمرینات خود را آغاز کردند.
تیم ملی ایران روز پنچ شنبه به رهبری افشین قطبی وارد دوحه شد و در هتل شرایتون این شهر مستقر شد. تیم ملی ایران در گروه چهار رقابت های جام ملت های آسیا با عراق، امارات و کره شمالی همگروه است و نخستین بار روز سه شنبه آینده در مقابل تیم ملی عراق به میدان خواهد رفت.
سرمربی تیم ملی کشورمان امیدوار است پیش از این بازی ، بازیکنان را به سطح مطلوب آمادگی برای این بازی برساند چرا که معتقد است این بازی به علت آنکه مقدمه انتقال به مراحل بعدی است، اهمیت ویژه ای دارد.
تیم ملی کشورمان پیش از ورود به دوحه، تمرینات فشرده ای شامل برنامه آمادگی فنی برگزار کرد که در جریان آن، بازیهای دوستانه ای را با قطر و آنگولا برگزار کرد. ایران که در دوره های قبل این جام، توانسته بود به مقام قهرمانی دست یابد، امیدوار است در این دوره از بازیها، مجددا به روزهای گذشته خود بازگردد .
افشین قطبی پیش از این و در جریان کنفرانسی خبری با اشاره به اینکه این دوره از رقابت های جام ملت های آسیا، به علت نزدیک بودن سطح توانایی تیم های شرکت کننده، دوره ای سخت است، گفته بود: نمی توان به راحتی پیش بینی کرد کدام تیم ها به نیمه نهایی و به مقام قهرمانی خواهند رسید و از این رو، باید به انتظار مراحل آخر بازیها نشست.
وی در پایان افزود: آمادگی ها و تدارکات تیم ملی ایران به نحو مطلوب و براساس برنامه فنی تهیه شده انجام گرفته و امیدواریم که تمامی بازیهای خود را ببریم.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
تاريخچه جام ملت‌هاي آسيا + اسامي بازيكنان تيم ها


تيم ملي ايران در حالي پا به پانزدهمين دوره جام ملت‌هاي آسيا مي‌گذارد که بارها 2 کشور عربستان و کره جنوبي مانع صعود به فينال شده‌اند.
پانزدهمين دوره رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا از امروز به مدت 22 روز به ميزباني 5 ورزشگاه قطر برگزار مي‌شود.
رقابت‌هاي امسال از آن جهت حائز اهميت است که بيشتر کشورهاي مطرح فوتبال آسيا با ترکيبي قدرتمند از بازيکنان صاحب نام خود به دنبال قهرماني هستند و در اين ميان تيم ملي فوتبال ايران همراه با افشين قطبي و شاگردانش در پي تحقق آرزوي 35 ساله هستند.
رقابت‌ها از امروز آغاز مي‌شود و در نهايت کاپيتان يکي از 16 تيم حاضر در رقابت‌ها در پايان جام قهرماني را بالاي سر خواهد برد. حال اينکه اين کاپيتان جواد نکونام باشد يا يونس محمود و يا اينکه تيم کاهيل باشد يا پارک جي سونگ، نهم بهمن ماه در ورزشگاه خليفه با برگزاري ديدار فينال مشخص خواهد شد.
در اين گزارش سعي شده است به اختصار در مورد تاريخچه مسابقات جام ملت‌هاي آسيا، بهترين بازيکنان هر دوره، آقاي گل‌ها و ... اطلاعاتي به مخاطبان داده شود که آن را در زير مي‌خوانيم:

عبدالرحمن تانکو، نخست وزير مالزي و رئيس وقت AFC در اوايل دهه 1950 ميلادي پيشنهاد برگزاري يک دوره مسابقه فوتبال دوره‌اي با حضور کشورهاي عضو کنفدراسيون را ارائه کرد که در نهايت اين طرح در سال 1956 به ميزباني هنگ کنگ رنگ واقعيت به خود گرفت.

*دوره اول - هنگ‌کنگ 1956
کشورهاي رژيم اشغالگر قدس، ويتنام، کره‌جنوبي و هنگ کنگ به عنوان ميزبان 4 کشوري بودند که در مرحله نهايي اولين دوره رقابت‌ها حضور داشتند.
در اين دوره تيم‌ها به صورت دوره‌اي به مصاف هم رفتند که در نهايت تيم ملي کره‌جنوبي با 5 امتياز به عنوان قهرماني رسيد و رژيم اشغالگر قدس، هنگ‌کنگ ميزبان و ويتنام به ترتيبت دوم تا چهارم شدند.
به اين ترتيب نخستين دوره با قهرماني کره‌اي‌ها به پايان رسيد تا چشم بادامي‌ها به صورت رسمي اولين تيمي باشند که جام قهرماني را به خانه مي‌برند.
در اين دوره نائوم استلماخ از رژيم اشغالگر قدس با 4 گل زده آقاي گل مسابقات شد.

*دوره دوم - کره‌جنوبي 1960
دومين دوره رقابت‌ها هم مانند دوره نخست با همان تعداد 4 کشور برگزار شد؛ البته تيم ملي کشورمان که براي اولين بار در مرحله مقدماتي رقابت‌ها شرکت کرده بود، شانس حضور در مرحله نهايي را داشت که با حذف از مرحله مقدماتي دراين دوره هم از حضور در مسابقات بازماند.
در اين دوره نيز تيم‌هاي رژيم اشغالگر قدس، ويتنام، تايوان و کره‌جنوبي به عنوان ميزبان حضور داشتند که در نهايت ميزبان مسابقات در رقابتي که باز هم به صورت دوره‌اي برگزار شد با 3 پيروزي قدرتمندانه عنوان قهرماني را کسب کرد. اين آخرين قهرماني کره‌اي‌ها در آسيا بود و ديگر هيچگاه آرزوي قهرماني براي آنها برآورده نشد.
رژيم اشغالگر قدس، تايوان و ويتنام نيز به ترتيب دوم تا چهارم شدند.
آقاي گل اين دوره چو يون اوک از کره‌جنوبي بود که با 4 گل عنوان بهترين گلزن را به خود اختصاص داد.

*دوره سوم - رژيم اشغالگر قدس 1964
دوره سوم مسابقات بي‌شک بي‌رونق‌ترين آن هم بود. اين مسابقات باز هم با حضور 4 تيم برگزار شد و به دليل ميزباني رژيم اشغالگر قدس بيشتر کشورهاي آسيايي از جمله ايران حضور در اين رقابت‌ها را تحريم کردند.
هند، کره جنوبي و هنگ کنگ همراه با کشور ميزبان 4 کشور شرکت کننده در مسابقات بودند که در نهايت رژيم اشغالگر قدس با 6 امتياز عنوان قهرماني را کسب کرد و تيم‌هاي هند، کره‌جنوبي و هنگ‌کنگ در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.
مردخاي اشپيگلر از رژيم اشغالگر قدس و ايندر سينگ از هند هرکدام با 2 گل به عنوان بهترين گلزن مسابقات شدند.

*دوره چهارم - ايران 1968
چهارمين دوره مسابقات در کشورمان برگزار شد که با آغاز قهرماني‌هاي ايران در اين مسابقات همراه شد.
ورزشگاه پير امروز تهران يعني ورزشگاه شيرودي که آن زمان امجديه نام داشت، ميزبان 5 تيمي بود که برگزار کننده دوره چهارم بودند.
در مسابقات اين دوره برمه، رژيم اشغالگر قدس، تايوان، هنگ‌کنگ و ايران ميزبان 5 تيمي بودند که براي رسيدن به عنوان قهرماني در رقابتي دوره‌اي با هم مصاف دادند.
ايران با مربيگري محمود بياتي و با بازيکنان بزرگي همچون حسن حبيبي، همايون بهزادي، پرويز قليچ‌خاني، عزيز اصلي، مهراب شاهرخي، جعفر کاشاني، علي جباري، اصغر شرفي و ... در اين رقابت‌ها حضور پيدا کرد و در نهايت در روزي باشکوه مقابل 30 هزار نفر با پيروزي 2 بر يک مقابل رژيم اشغالگر قدس با 8 امتياز قهرماني را به خود اختصاص داد. در اين جام برمه و رژيم اشغالگر قدس به ترتيب دوم و سوم شدند.
در اين دوره همايون بهزادي از ايران با 4 گل عنوان بهترين گلزن رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

*دوره پنجم - تايلند 1972
با برگزاري پنجمين دوره جام ملت‌هاي آسيا دومين قهرماني پياپي براي کشورمان به دست آمد.
شاگردان محمد رنجبر با قهرماني در دوره چهارم بدون حضور در مرحله مقدماتي راهي مرحله نهايي شدند تا همراه با کشورهاي کره جنوبي، عراق، کويت و تايلند به عنوان ميزبان مسابقات، 6 تيم حاضر در جام پنجم باشند.
تيم ملي در مرحله مقدماتي اين مسابقات در ديداري که به منظور گروه‌بندي برگزار شد 2 بر صفر کامبوج را شکست داد. در مرحله گروهي نيز کشورمان 3 بر صفر عراق و 3 بر 2 تايلند را شکست داد و به مرحله نيمه نهايي صعود کرد.
در اين مرحله ايران از سد کامبوج گذشت و در ديدار فينال با گل حسين کلاني در وقت‌هاي تلف شده، دومين قهرماني هم براي ايران به ارمغان آمد.
قهرماني ايران در تايلند با مثلث صفر ايرانپاک، علي جباري و حسين کلاني به دست آمد و اين 3 بازيکن بي شک بيشترين تأثير را در اين قهرماني داشتند.
از اين سال به بعد بهترين بازيکنان جام هم انتخاب شدند که در اين انتخاب ابراهيم آشتياني مدافع تيم ملي به عنوان بهترين بازيکن انتخاب شد. حسين کلاني نيز همراه با پارک اي چون از کره‌جنوبي با 5 گل به عنوان آقاي گلي رسيدند.

*دوره ششم - ايران 1976
ششمين دوره بازي‌ها با سومين قهرماني پياپي تيم ملي ايران که آخرين آن نيز در قاره کهن بود همراه شد.
در اين دوره که باز هم با حضور 6 کشور برگزار شد، تيم ملي کشورمان به آخرين قهرماني‌اش رسيد تا از آن روز ديگر آرزوي قهرماني به دل فوتبالدوستان ايران بماند.
تيم ملي ايران به عنوان قهرمان دوره گذشته و ميزبان مسابقات همراه با تيم‌هاي ملي فوتبال چين، يمن، عراق، کويت و مالزي برگزار کننده جام ششم بودند تا سومين قهرماني در غياب کره‌جنوبي و در حالي رقم بخورد که هنوز از قدرت‌هاي امروز قاره کهن يعني عربستان، ژاپن و کره‌شمالي خبري نبود.
ايران در جام ششم با سرمربيگري حشمت‌ مهاجراني 2 سال قبل از برگزاري جام جهاني آرژانتين به مصاف 5 حريف ديگر آسيايي خود در 2 شهر تهران و تبريز رفت.
ايران در مرحله مقدماتي تيم‌هاي عراق و يمن را شکست داد و باقدرت به نيمه نهايي صعود کرد. در اين مرحله تيم ملي با 2 گل که در وقت‌هاي اضافه به ثمر رسيد به سختي از سد چين گذشت تا در فينال اين جام در مقابل صد هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادي به مصاف کويت برود.
علي پروين با ضربه کاشته‌اي ديدني سومين قهرماني را براي کشورمان به ارمغان آورد تا از آن روز به بعد آسيا در حسرت قهرماني ايران بماند.
تيم ملي با حضور منصور رشيدي در اين جام گلي را دريافت نکرد و حسن روشن، غلامحسين مظلومي، عليرضا عزيزي، حسن روشن، ناصر نورايي و در رأس آنها علي‌ پروين بهترين بازيکنان ايران در اين جام لقب گرفتند. پروين بهترين بازيکن جام شد و ناصر نورايي، غلامحسين مظلومي و فتحي کميل مرزوق از کويت نيز با 3 گل عنوان آقاي گلي مشترک را به خود اختصاص دادند.


 

khooshe

مدیر بازنشسته
*دوره هفتم - کويت 1980
هفتمين دوره رقابت‌ها در حالي به ميزباني کويت برگزار شد که 2 همسايه اين کشور يعني ايران و عراق جنگ را آغاز کرده بودند.
رقابت‌هاي اين دوره براي اولين بار با حضور 10 تيم برگزار شد. ايران قهرمان دوره گذشته در گروه اول با تيم‌هاي سوريه، چين، بنگلادش و کره‌شمالي همگروه شد و در گروه دوم نيز کويت با تيم‌هاي کره‌جنوبي، مالزي، امارات، قطر يا يکديگر همگروه شدند.
در مرحله مقدماتي ايران به عنوان صدرنشين راهي مرحله بعد شد و براي رسيدن به فينال و کسب چهارمين قهرماني پياپي به مصاف کويت رفت که در اين ديدار کويتي‌ها از جنگ تحميلي عراق عليه ايران سؤاستفاده کرده و با تحت تأثير قرار دادن احساسات بازيکنان کشورمان در اين مرحله 2 بر يک به برتري رسيده و راهي فينال شدند.
در ديدار براي کسب عنوان سومي، شاگردان حسن حبيبي، 3 بر صفر کره‌شمالي را مغلوب کرده و در عين شايستگي به عنوان سوم آسيا رسيدند. در اين جام کويت با غلبه بر کره‌جنوبي به عنوان قهرماني رسيد.
ناصر حجازي، نصرالله عبدالهي،‌ ايرج دانايي‌‎فر، حميد عليدوستي، حسن روشن، بهتاش فريبا، حميد درخشان و حسين فرکي از سرشناسان ايران در اين جام بودند. فريبا همراه با چون سون هو کره‌جنوبي با 7 گل آقاي گل جام شدند.

*دوره هشتم - سنگاپور 1984
هشتمين دوره اين رقابت‌ها به ميزباني سنگاپور در حالي با قهرماني عربستان همراه شد که اين تيم اولين حضورش در اين جام را تجربه مي‌کرد.
ناصر ابراهيمي و شاگردان صاحب‌نامش در اين دوره از رقابت‌ها اسير يک اشتباه شده و قهرماني را به راحتي از دست دادند.
اين جام هم با 10 تيم در 2 گروه برگزار شد، در گروه اول کويت به عنوان قهرمان دوره گذشته با تيم‌هاي قطر، عربستان، سوريه و کره‌شمالي همگروه شد و تيم ملي کشورمان نيز با امارات، سنگاپور، هند و چين در گروه دوم قرار گرفت.
در مرحله مقدماتي ايران با تفاضل کمتر نسبت به چين به عنوان تيم دوم راهي مرحله نيم نهايي و حريف عربستان شد.
برادران بياني در اين ديدار هر 2 گل بازي را به ثمر رساندند. ابتدا شاهرخ در نيمه اول ايران را پيش انداخت اما يک دقيقه مانده به پايان مسابقه شاهين با يک گل به خودي، گل مساوي را وارد دروازه ايران کرده تا بازي در نهايت به پنالتي بکشد. در اين ضربات نيز محمد پنجعلي ضربه خود را از دست داد تا اين بار شاگردان ابراهيمي از رسيدن به فينال محروم شوند.
در ديدار رده‌بندي ايران يک بار ديگر مقابل کويت و اين بار در ضربات پنالتي شکست خورده و در پايان به رده چهارمي بسنده کرد.
عربستان در نهايت جام هشتم را به خانه برد و چين نيز به عنوان نايب قهرماني رسيد. جيا ژي کوان از چين بهترين بازيکن جام لقب گرفت و ناصر محمدخاني، شاهرخ بياني و جيا ژي کوان از چين هر کدام با 3 گل آقاي گلي را به دست آوردند.

*دوره نهم - قطر 1988
نهمين دوره رقابت‌ها هم با قهرماني عربستان به ميزباني قطري‌ها همراه شد.
تيم ملي ايران در اين جام با سرمربيگري پرويز دهداري و بازيکناني جوان به قطر رفت و باز هم با عنوان سومي به کشور بازگشت.
در اين سال بسياري از چهره‌هاي مطرح تيم ملي با اعتراض به حضور دهداري از تيم ملي استعفا کرده و بازيکنان جوان جايگزين آنها شدند.
اين جام هم با حضور 10 تيم برگزار شد و تيم ملي کشورمان با تيم‌هاي امارات، ژاپن، کره‌جنوبي و قطر ميزبان همگروه شد و در گروه ديگر عربستان، کويت، بحرين، سوره و چين قرار گرفتند.
در مرحله مقدماتي ايران با شکست مقابل کره‌جنوبي به عنوان تيم دوم گروه راهي ديدار نيمه نهايي و حريف عربستان شد.
براي دومين بار ايران و عربستان در اين مرحله حريف هم شدند و تيم ملي بهترين فرصت براي انتقام را پيش‌رو مي‌ديد، اما قضاوت مشکوک داور انگليسي و مردود شدن گل صحيح کرماني مقدم باعث شد تا اين بار شاگردان دهداري از رسيدن به فينال بازبمانند.

در ديدار رده‌بندي نيز ايران با درخشش دروازه‌بانش، احمدرضا عابدزاده در ضربات پنالتي موفق به شکست چين شده و با يک رده صعود نسبت به دوره قبل به رده سوم رسيد.
جام نهم را هم مانند جام هشتم عربستان به خانه برد و کره‌جنوبي دوم شد.
شاگردان مطرح دهداري در اين جام کريم باوي، فرشاد پيوس، احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخاني، مجتبي محرمي، جواد زرينچه، سيروس قايقران، مهدي فنوني‌زاده، صمد مرفاوي و محمدحسن انصاري‌فرد بودند.
کيم جو سونگ ستاره کره‌‌اي‌ها بهترين بازيکن جام و لي تائه هو نيز از همين تيم با 3 گل آقاي گل شد.

*دوره دهم - ژاپن 1992
ايران در ضعيف‌ترين حضورش در اين مسابقات براي نخستين بار از صعود از گروهش بازماند و در نهايت ژاپن ميزبان به قهرماني رسيد.
شاگردان علي پروين با شاکله تيم قهرمان بازي‌هاي آسيايي 1990 پکن و بازيکناني با تجربه پا به ژاپن گذاشت تا طلسم قهرمان نشدن را با تيمي قدرتمند بشکند، اما اين تيم با شکست مقابل ژاپن در بازي پاياني مرحله مقدماتي که باز هم با ناداوري رقم خورد، حتي از مرحله گروهي هم صعود نکرد تا وداعي تلخ با اين رقابت‌ها داشته باشد.
تيم ايران در اين مرحله در گروه اول با تيم‌هاي ژاپن ميزبان، امارات و کره‌شمالي همگروه بود. عربستان، چين، قطر و تايلند نيز در گروه دوم قرار داشتند.
از گروه اول تيم‌هاي امارات و ژاپن به مرحله بعدي صعود کردند و ايران با کلي بازيکن محروم که به خاطر درگيري‌هاي پايان بازي مقابل ژاپن نصيبش شده بود به ايران بازگشت.
در نهايت ژاپن ميزبان با غلبه بر عربستان جام را در خانه نگه داشت و چين نيز با پيروزي در ضربات پنالتي مقابل امارات به عنوان سوم آسيا رسيد.
کازايوشي ميورا، ستاره ژاپني‌ها ستاره جام لقب گرفت و فهد البيشي با 4 گل آقاي گل شد.

*دوره يازدهم - امارات 1996
يازدهمين دوره رقابت‌ها با رقم خوردن نتايجي شگفت‌انگيز و تاريخي براي کشورمان همراه شد و باز هم تيم ملي اين بار با هدايت محمد مايلي‌کهن در عين شايستگي با ناداوري مقابل عربستان شکست خورده و از رسيدن به فينال بازماند.
تيم ملي کشورمان در دور مقدماتي با تيم‌هاي، عربستان، عراق و تايلند در گروه دوم قرار داشت. در گروه اول امارات ميزبان، کويت، اندونزي و کره جنوبي حضور داشتند و در گروه سوم نيز ژاپن، چين، ازبکستان، سوريه همگروه شدند.
ايران پس از شکست مقابل عراق انسجام تيمي‌اش را به دست آورده و موتورش در اين رقابت‌ها روشن شد.
شاگردان مايلي‌کهن با درخشش ويژه دايي و عزيزي ابتدا تايلند را برده و سپس 3 ير صفر از سد رقيبب سنتي، عربستان گذشتند.
تيم ملي پس از صعود در مرحله يک چهارم نهايي با نتيجه خيره کننده 6 بر 2 کره‌جنوبي را شکست داد و راهي نيمه نهايي شد.
در اين مرحله و در ديدار مقابل عربستان داور مسابقه گل صحيح خداداد عزيزي را آفسايد تشخيص داد تا بازي به پنالتي بکشد تا در اين ضربات باز هم کشورمان مغلوب شده و يک بار ديگر از صعود به فينال بازبماند. تيم ملي براي سومين بار در نيمه نهايي مقابل عربستان در مرحله نيمه نهايي شکست خورد و از رسيدن به فينال محروم شد.
در نهايت عربستان در ضربات پنالتي بر امارات ميزبان غلبه کرده و سومين قهرماني آسيا را به دست آورد و تيم ملي ايران با برتري مقابل کويت در ضربات پنالتي به رده سوم قناعت کرد.
هر 2 عنوان بهترين و گلزن‌ترين بازيکن در اين جام به ايران رسيد و خداداد عزيزي بهترين و علي دايي با 8 گل آقاي گل مسابقات لقب گرفتند. به گفته کارشناسان تيم ملي ايران در اين دوره يکي از پرفروغ‌ترين دوره‌هايش را سپري کرده و در نهايت شايستگي از رسيدن به جام قهرماني بازماند.

*دوره دوازدهم - لبنان 2000
در اين دوره تيم ملي در مرحله يک چهارم نهايي با شکست از کره‌جنوبي از رقابت‌ها وداع کرد و ژاپن براي دومين بار به قهرماني رسيد.
پس از حضور تيم ملي در جام جهاني 1998 فرانسه و موفقيت نسبي ملي‌پوشان، از تيم ملي انتظار مي‌رفت تا سرانجام طلسم قهرماني را بشکند.
تيم ملي ايران با حفظ ترکيب جام جهاني و سرمربي‌اش، جلال طالبي قدم به لبنان گذاشت. ايران در گروه اول باز هم با تيم‌هاي عراق، تايلند و براي نخستين بار با لبنان همگروه شد. کره جنوبي، چين، کويت و اندونزي در گروه دوم و در گروه سوم نيز ژاپن، عربستان، ازبکستان و قطر قرار گرفتند.

در مرحله مقدماتي 2 پيروزي و يک تساوي مقابل تايلند براي ملي‌پوشان به دست آمد تا ايران به عنوان صدرنشين حريف کره جنوبي در مرحله يک چهارم شود.
ديداري که هنوز گل زيباي کريم باقري از فاصله 40 متري را در اذهان زنده مي‌کند، اما در واپسين ثانيه‌هاي بازي کار به تساوي کشيده شد و در نهايت گل طلايي کره‌اي‌ها آب سردي بود بر پيکره فوتبال ايران تا باز کشورمان در حسرت قهرماني اين مسابقات بسوزد.
تيم‌ملي ژاپن در اين دوره با شکست عربستان با يک گل قهرمان شد و کره‌جنوبي با شکست چين در رده سوم آسيا ايستاد.
دايي، استيلي، باقري مثلث هجومي ايران در اين بازي‌ها را تشکيل مي‌دادند، اما سرانجام با حذف از مرحله يک چهارم آرزوهاي شاگردان جلال طالبي نيز نقش بر آب شد.
هيروشي نانامي از ژاپن در نهايت بهترين بازيکن جام شد و لي دونگ گوک که گل طلايي را وارد دروازه ايران کرد با 6 گل آقاي گل شد.

*دوره سيزدهم - چين 2004
تيم ملي ايران در اين دوره از رقابت‌ها با نخستين سرمربي خارجي خود در جام ملت‌هاي آسيا باز هم به عنواني بهتر از سومي نرسيد و ژاپن براي بار سوم قهرمان قاره کهن شد.
شاگردان برانکو در اين سال با انبوهي از ستاره‌هاي خود که سابقه حضور در معتبرترين ليگ‌هاي دنيا را داشتند، همراه با نسل جديدي از بازيکنان ملي‌پوش پا به مسابقات گذاشت.
درگيري 2 ملي پوش ايران يعني رحمان رضايي و علي بداوي در جريان ديدار با عمان، درخشش کريمي مقابل تيم چهارم جهان در جام جهاني 2002 يعني کره جنوبي و ضربه چيپ يحيي گل محمدي در آخرين ضربه پنالتي‌اش مقابل ميزبان که منجر به عدم صعود به تيم ملي به بازي فينال شد 3 اتفاق ويژه اي بودند که براي تيم ملي ايران در اين جام رقم خورد.
ژاپن، تايلند و عمان 3 حريف ايران در مرحله گروهي دوره سيزدهم بودند. ايران با يک پيروزي و 2 تساوي به عنوان تيم دوم راهي مرحله يک چهارم شد.
در اين مرحله تيم ملي کشورمان با هت تريک علي کريمي کره‌جنوبي را که براي سومين بار در اين مرحله به ايران برخورد کرده بود را 4 بر 3 حذف کرد و راهي نيمه نهايي شد. در اين مرحله با اينکه چيني‌ها به دليل ميزباني از هواداران پرشمار خود سود مي‌بردند، اما تا 120 دقيقه وقت عادي و تلف شده بازي يک بر يک تساوي به پايان رسيد.
در ضربات پنالتي دايي، مهدوي کيا و نکونام ضربات خود را گل کردند، اما مبعلي و گل محمدي با از دست دادن ضربات‌شان موجب حذف تيم ملي و صعود چين به فينال شدند.
در نهايت ژاپن قهرماني را هت تريک کرد و شاگردان برانکو در بازي رده بندي 4 بر 2 از سد بحرين گذشته و باز هم سوم شد.
در اين بين تيم ملي ايران با کسب 4 عنوان سومي رقابت‌ها رکورددار اين عنوان شد.
شونسوکه ناکامورا ژاپني بهترين بازيکن جام و علي کريمي از ايران و علا حبيل از عراق با 5 گل آقاي گل شدند.

*چهاردهمين دوره - مالزي، اندونزي، تايلند و ويتنام 2007
در چهاردهمين دوره بازي‌ها مصاف چهارم ايران در مرحله يک چهارم نهايي با کره‌جنوبي به صورت پياپي اتفاق افتاد که در نهايت با حذف تيم ملي همراه شد. در اين جام عراقي که جنگ را پشت سر مي‌گذاشت در کمال ناباوري جام را به خانه برد.
در اين سال 2 اتفاق ويژه رخ داد. اتفاق اول ميزباني مشترک 4 کشور مالزي، اندونزي، تايلند و ويتنام براي اولين بار تجربه جديدي براي مسئولان کنفدراسيون فوتبال آسيا بود تا به تقليد از فيفا و يوفا دست به اين کار زده تا عملاً 4 کشور بدون حضور در بازي انتخابي حضورشان بين 16 تيم مرحله پاياني قطعي باشد و دومين اتفاق کم شدن فاصله با دوره قبل به مدت يکسال بود، چراکه با تصميم کنفدراسيون فوتبال آسيا براي عدم همزماني رقابت‌‌هاي المپيک و جام ملت‌هاي آسيا، اين دوره با فاصله 3 سال نسبت به دوره سيزدهم برگزار شد.
در اين دوره يکي از جوان ترين مربيان تاريخ فوتبال ايران به دليل تداوم موفقيت‌هايش در تيم باشگاهي، هدايت تيم ملي را برعهده داشت. امير قلعه نويي که با استقلال به نتايج مطلوبي در ليگ ايران رسيده بود، سرمربي تيم ملي شد تا با ترکيب بازيکنان باتجربه و جوان پا به اين رقابت‌ها بگذارد.
در اين دوره هر کشور ميزبان يک گروه بود و تيم ملي در گروه سوم با چين، ازبکستان و مالزي در کشور مالزي بازي‌هايش را برگزار کرد.
در مرحله گروهي شاگردان قلعه‌نويي با 7 امتياز به عنوان تيم اول راهي مرحله يک چهارم نهايي شدند تا حريف کره‌اي شوند که با 4 امتياز به دور بعدي صعود کرده بود.
اين ديدار براي شاگردان قلعه نويي حکم مرگ و زندگي را داشت به همين منظور 120 دقيقه بازي تدافعي از اين تيم باعث شد تا سرنوشت مسابقه در ضربات پنالتي مشخص شود.
تصميم سرمربي اين بود که وحيد طالب لو براي پنالتي‌ها جاي رودباريان وارد دروازه شود تا پنالتي‌گير بودنش در ليگ را در اين رقابت‌ها هم به معرض نمايش بگذارد، اما غافل از اينکه کره‌اي‌هاي ضربات خود را به قدري حرفه‌اي نواختند که کاري از دست بهترين پنالتي گير ايران هم برنيامد تا پس از خراب شدن ضربات مهدوي کيا و خطيبي کار براي ايران در چهاردهمين دوره هم به پايان برسد.

از آن روز همچنان انتقادات به قلعه‌نويي ادامه داد و به همين دليل است که وي را هيچگاه يک مربي بين‌المللي نمي‌دانند.
در نهايت عراق شگفت‌انگيز و جنگ‌زده با تک گل يونس محمود عربستاني را که مي‌توانست با قهرماني چهارم، پرافتخارترين تيم آسيا شود را شکست داده و با جام به خانه بازگشت.
يونس محمود بهترين بازيکن جام لقب گرفت. همين مهاجم عراقي همراه با ناوهيرو تاکاهارا از ژاپن و ياسر القحطاني از عربستان با 4 گل عنوان مشترکي آقاي گلي را به دست آوردند.

*دوره پانزدهم - قطر 2011
داستان 14 دوره گذشته را با فراز و نشيب‌هايش مرور کرديم و امروز قطر براي بار دوم ميزبان رقابت‌ها است.
تيم ملي با هدايت قطبي راهي پانزدهمين دوره شده و تيم‌هاي ملي کشورهاي مختلف آسيا به مراتب قدرتمندتر از گذشته در کمين قهرماني هستند.
تيم ملي با بازماندگان سال 2007 از جمله آندرانيک تيموريان، جواد نکونام، سيد جلال حسيني، محمد نصرتي، ايمان مبعلي، هادي عقيلي، مسعود شجاعي و سيد مهدي رحمتي که بي شک 4 سال بر تجربه‌شان افزوده شده است به دنبال شکستن طلسم 35 ساله است.
اينکه آيا کاپيتان نکونام و يارانش مي‌توانند اين طلسم را شکسته و ايران را پرافتخارترين تيم قاره کهن کنند، بايد تا 9 بهمن منتظر ماند. روزي که فينال دوره پانزدهم در ورزشگاه خليفه برگزار مي‌شود و تيم قهرمان مشخص خواهد شد.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
*برنامه کامل پانزدهمين دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌هاي آسيا به شرح زير است:
*مرحله گروهي:
جمعه 17 دي
گروه اول:
قطر - ازبکستان (19:45)

شنبه 18 دي
گروه اول:
کويت - چين (16:45)

يکشنبه 19 دي
گروه دوم:
ژاپن - اردن (16:45)
عربستان - سوريه (19:45)

دوشنبه 20 دي:
گروه سوم:‌
هند - استراليا (16:45)
کره جنوبي - بحرين (19:45)

سه شنبه 21 دي:
گروه چهارم:
کره شمالي - امارات (16:45)
عراق - ايران (19:45)

چهارشنبه 22دي:
گروه اول:
ازبکستان - کويت (16:45)
چين - قطر، ساعت (19:45)

پنجشنبه 23 دي:
گروه دوم:
اردن - عربستان (16:45)
سوريه - ژاپن (19:45)

جمعه 24 دي:
گروه سوم:
استراليا - کره جنوبي (16:45)
بحرين - هند (19:45)

شنبه 25 دي:
گروه چهارم:
ايران - کره شمالي (16:45)
امارات - عراق (19:45)

يکشنبه - 26 دي:
گروه اول:
قطر - کويت (19:45)
چين - ازبکستان (19:45)

دوشنبه 27 دي:
گروه دوم:
عربستان - ژاپن (16:45)
اردن - سوريه (16:45)

سه شنبه 28 دي:
گروه سوم:
کره جنوبي - هند (16:45)
استراليا - بحرين (16:45)

چهارشنبه 29 دي:
گروه چهارم:
عراق - کره شمالي (16:45)
امارات - ايران (16:45)

*مرحله يک چهارم نهايي:
جمعه اول بهمن:
بازي يک: تيم اول گروه يک - تيم دوم گروه 2 (20:05)
بازي 2: تيم اول گروه 2 - تيم دوم گروه يک (17:05)

شنبه 2 بهمن:
بازي 3: تيم اول گروه 3 - تيم دوم گروه 4 (17:05)
بازي 4: تيم اول گروه 4 - تيم دوم گروه 3 (20:05)

*مرحله نيمه نهايي:
سه شنبه 5 بهمن:
برنده بازي يک - برنده بازي 3 (20:05)
برنده بازي 2 - برنده بازي 4 (17:05)

*ديدار رده بندي:
جمعه 8 بهمن:
بازنده‌هاي مرحله نيمه نهايي (18:30)

*ديدار فينال:
شنبه 9 بهمن
برندگان مرحله نيمه نهايي (18:30)

*اسامي ملي‌پوشان 16 تيم حاضر در مسابقات جام ملت‌هاي آسيا 2011 قطر به شرح زير است:

*گروه يک:
قطر، کويت، چين و ازبکستان
 

khooshe

مدیر بازنشسته
اسامی بازیکنان تیم ها:

اسامی بازیکنان تیم ها:

*تيم ملي قطر:
قاسم برهان عبدالحمد، محمد مبارک بوداوود، سعد عبدالله الشعب، حمداسماعيل خليفه، محمد کاسولا، بلال محمد رجب، مسعود علي الحمد، ابراهيم ماجد، موسي هارون جاما، ابراهيم عبدالله الغنيم، لاورنس اويلي قايه، مجيد عبدالله صديق، وسام ريزيک عبدالمجيد، فابيو سزار مونتسين، خلفان ابراهيم الخلفان، طلال علي البلوشي، جارالا علي المري، حسين ياسر عبدالرحمن، يوسف احمد علي، محمد السيد، علي حسن يحيي، سباستين کويين تانا و خالد مفتاح

*تيم ملي کويت:
خالد الرشيدي، نواف الخلدي، حمد يوسف، يعقوب عبدالله، فهد شاهين، حسين علي، عامر الفدهل، علي المقصود، مسعد العنزي، احمد الرشيدي، محمد رشيد مطرود، فهد صالح حسين، صالح الهندي، فهد الابراهيم، عبدالله الشمالي، طلال العامر، وليد جمعه، جراح العتيقي، يوسف السليمان، عبدالعزيز العنزي، خالد مطر، حمد العنزي و بدر المتاوا.

*تيم ملي چين:
يانگ ژي، زنگ چنگ، گوان ژن، دو وي، رونگ هاو، لي ژيو پنگ، ژائو پنگ، وانگ کيانگ، ليو جيان يه، ژانگ لينپنگ، لي جيان بين، دنگ ژوزيانگ، وانگ سونگ، يو تاو، ژو هاي بين، يو هاي، ژو بو، ژاو ژوري، يانگ هاو، هوآنگ بوون، هاو جونمين، گاو لين و يانگ ژو

*تيم ملي ازبکستان:
ايگناتي نستروف، موروتزون زوخوروف، تيمور ژورائف، ساهب ژورائف، آنزور اسماعيلوف، ويکتور کارپنکو، ياروسلاو کروشلنيتسکي، شوکت مولادزانوف، فاروق نورليبائف، عزيز ابراگيموف، تيمور کاپادزه، عزيز حيدروف، استانيسلاو آندريف، اوديل اخمدوف، سرور جباروف، سنجر تورسونوف، جسور حسنوف، شوکت سلاموف، مارات بيک مائف، واگيز گاليولين، اوليم ناوکاروف، الکساندر گين ريخ و ماکسيم شاتس‌کيخ

*گروه دو:
عربستان سعودي، سوريه، اردن و ژاپن

*تيم ملي عربستان:
علي وليد عبدالله، مبروک زيد، شايان حسين، عبدالله جمان، اوساما عبدالرزاق، حمد محسن المنتشري، مبروک اوساما الحربي، صديق کميل الموسي، احمد السعيد، محمو مسعد، احمد ابراهيم الطائف، مناف عيد، محمد الشلهوب، موتاز صديق الموسي، سعودي علي خرير، ابراهيم عاطف عبدو، عبدالعزيز سعيد الدوساري، جبار الجاسم تايسير، نواف شاکر العبيد، نايف حزازي، ناصر الشمراني، ياسر القحطاني و محمد ابورياض

*تيم ملي سوريه:
مسعب بالهوس، بلال عبدالديم، عادل عبدالله، محمد زينو، عبدالرزاق الحسين، جهاد بائو، احمد صالح، نورهان صهيون، نديم صباغ، فراس اسماعيل، قوسي حبيب، علي دياب، رضوان الازهر، سامر عواد، عبدالقادر داکا، طاها دياب، عدنان الحافظ، سنهريب مالکي، لواي چانکو، جهاد الحسين، فراس الخطيب، عبدالفتاح ال آقا و وائل عيان

*تيم ملي اردن:
عامر شافي، سالم المري، موتاز ياسين محجوب، منير احمد، سليمان موفق السليمان، محمد عبدالسميع، بشار مصطفي، شادي ندمي محمد، بسيم فتحي عمر، حاتم محمد يوسف، اناس وليد خالد، بها عبدالرحمن مصطفي، سعيد المرجان، آمر ديب، رعد عبدالرحمن، علا وليد البشير، احمد عبدالحليم، يوسف عدي، عمر سليمان موآيد، خالد حمزه، خالد عبداللهديب و اناس جمال محمد

*تيم ملي ژاپن:
ايجي کاواشيما، شوساکو نيشيکاوا، شوييچي گوندا، دايکي ايواماسا، ماساهيکو اينوها، ياسويوکي کانو، يوتو ناگاتومو، توموآکي ماکينو، آتسوتو اوچيدا، مايا يوشيدا، گوتوکو ساکاي، ياسوهيتو اندو، دايسوکه ماتسويي، ماکوتو هاسبه، جونگو فوجيموتو، تاکويا هوندا، هاجيمه هوسوگاي ، يوسوکه کاشيواگي، کيسوکه هوندا، شينجي کاگاوا، ريويچي مائدا، تانداري لي و شينجي اوکازاکي

*گروه سه:
کره‌جنوبي،هند، بحرين و استراليا

*تيم ملي کره‌جنوبي:
جونگ سونگ ريونگ، کيم يونگ دائه و کيم جين هيون، کواک تائه هويي، لي جونگ سو، چو يونگ هيونگ، هوانگ جائه وون، لي يونگ پيو، چويي هيو جين، چا دو ري، لي يونگ رائه، يون بيتگارام، کو جا چول، پارک جي‌سونگ، کي سونگ يئونگ،لي چونگ يونگ، کيم بو کيونگ، يئوم کي هون، سون هئونگ مين، پارک چو يونگ، جي دانگ وون، يو بيونگ سو و کيم شين ووک

*تيم ملي هند:
سوبراتا پاول، سوبهاسيس روي چاودوري، گورپريت سينگ ساندو، سورکومار سينگ، انور علي، گائور مانگي سينگ، محسن گاولي، ديپاک موندال، مانجو، راکيش مسيح، سيدرحيم نبي، گوين سينگ، استيون دياز، پراديپ، کليماکس لاورنس، کليفورد ميراندا، رندي سينگ، مهراجودين وادوو، بالديپ سينگ، باي چونگ بوتيا، سونيل چتري، آبهيشک ياداو و سوشيل سينگ

*تيم ملي بحرين:
محمود منصور، مهدي علي حمد، عباس خميس، رشيد خليل الهوتي، عبدالله مرزوقي، صالح محمودي، عباس سعيد اياد، داوود سعد سليمان، حسين علي حسن، ابراهيم علي حسن مشخاص، عبدالله بابافتادي، حمد حمود العنزي، عبدالوهاب رحمان الملود، محمد احمد سلمان، فوضي مبارک عيش، محمود عبدالرحمان نور، سليمان عيسي، عبدالله عمر، عبدالوهاب علي الصفي، محمود ميرزا العجمي، جايس جان اکونوان، اسماعيل عبداللطيف حسن و عبدالله سلمان الدکيل

*تيم ملي استراليا:
مارک شوارزر، ناتان کوئه، برد جونز، ديويد کارني، جان مک کين، لوکاس ني يل، جيد نورث، ساشا اوگننوفسکي، ماتئو اسپيرانوويچ، لوک ويل‌کشاير، جيسون کولينا، برت امرتون، ريچارد گارسيا، برت هولمن، ميل جديناک، هري کيول، نيل کيل کني، مت مک کي، کارل والري، ناتن بورنز، تيم کاهيل، رابي کروز و اسکات مک دونالد

*گروه چهار:
عراق، کره شمالي ، امارات و ايران

*تيم ملي عراق:
علي موتاشار ناصر، محمد کاظم، حيدر رعد ماجد، محم علي کريم، بسيم العقيلي، سلام شکير، علي حسين الکعبي، سمال سعيد مجبل، احمد ابراهيم خلف، سعد حفيض، عبدالله منير الحسين، نشات اکرم، سعد عبدالامير، سمير سعيد، هوار تاهر زباري، کرار جاسم محمد، مهدي کريم، احمد اياز انور، صالح المسلوخي، عماد رضا، مصطفي کريم، يونس محمود و علا عبدالزهرا

*تيم ملي کره‌شمالي:
ري ميونگ گوک، کيم ميونگ جيل، ري ايل، چا جونگ هيوک، ري جون ايل، پاک نام چول، ري کوانگ چون، جي يون نام، پاک چول جين، پاک نام چول، ري کوانگ هيوک، چو ميونگ هو، ريانگ يونگ جي، ميون اين گوک،‌کيم يونگ جون، آن يونگ هاک، کيم کوک جين،‌ جونگ تائه سه، هونگ يونگ جو، جون کوانگ ايک، چو کوم چل، آن چول هيوک و پاک چول مين

*تيم ملي امارات:
ماجدناصر، عبيد السويدي، حسين علي خسيف، خالد احمد، جمعه محمد قريب، فارس جمعه سعدي، حمدان اسماعيل، البلوشي، يوسف الحمدي، عبدالله موسي البلوشي، حسين مبارک البلوشي، محمود خميس، سوبيت خاطر، عامر عبدالرحمان، علي احمد الوهابي، طيب حسين الموسي، اسماعيل سالم الحمدي، مبارک غنيم، محمد الشيهي، اسماعيل مطر، احمد خليل، سعد سالم الخطيري و جمعه انبر مبارک

*تيم ملي ايران:
سيد مهدي رحمتي، ابراهيم ميرزاپور، شهاب گردان، خسرو حيدري، هادي عقيلي، محمد نصرتي، سيدجلال حسيني، فرشيد طالبي، احسان حاج صفي، محسن بنگر، جواد نکونام، آندرانيک تيموريان، قاسم حدادي‌فر، پژمان نوري، ايمان مبعلي، محمد نوري، غلامرضا رضايي، مسعود شجاعي، کريم انصاري فرد، آرش افشين، محمد غلامي، رضا نوروزي و محمدرضا خلعتبري
 

khooshe

مدیر بازنشسته
كاپيتان تيم‌ ملي هند جام‌ ملت‌ها را از دست داد


کاپيتان و مهاجم تيم‌ملي فوتبال هند جام‌ملت‌هاي آسيا را از دست داد.
ايجونگ بوتيا مهاجم و کاپيتان تيم‌ملي هند به دليل آسيب‌ديدگي از ناحيه عضله ساق پا، جام‌ملت‌هاي آسيا را از دست داد.
تيم ملي هند با مربيگري بابا هيوتن در شرايط فعلي 22 بازيکن دارد و اين تيم روز دهم ژانويه (بيستم دي) بايد مقابل استراليا به‌ميدان برود.
اين تيم با توجه به‌حضور کره‌جنوبي و بحرين در اين گروه کار دشواري براي صعود به‌دور بعدي رقابت‌ها خواهد داشت.
بوتيا 34 ساله ماه‌ها مصدوم بود و در شرايطي که خود را آماده حضور در اين مسابقات مي‌کرد در جريان تمرينات تيم هند در دوبي آسيب ديد.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
يونس محمود : ايران رقيبي قوي است اما پيروزي محال نيست

يونس محمود : ايران رقيبي قوي است اما پيروزي محال نيست

يونس محمود : ايران رقيبي قوي است اما پيروزي محال نيست


ما به عنوان بازيکنان تيم ملي عراق، آرمانها و خواسته هاي و اميدهاي يک کشور را به دوش مي کشيم
بازیکن عراقی یونس محمود با اشاره به نخستین بازی تیمش در گروه چهار جام ملت های آسیا، تیم ملی ایران را رقیبی سخت توصیف کرد.
به نوشته روزنامه قطری الشرق، یونس محمود همچنین تاکید کرد که تیم ملی ایران بازیکن موفق و خوبی در اختیار دارد که قادر به تبادل سریع و گروهی توپ در زمین هستند. این بازیکن عراقی همچنین گفت: ما به عنوان بازیکنان تیم ملی عراق، آرمانها و خواسته های و امیدهای یک کشور را به دوش می کشیم و از این رو، مسئولیت بزرگی به عهده داریم که مطمئنیم با ارایه بازیهای خوب، تماشاگران عراقی را خوشحال خواهیم کرد.
یونس در پایان با اشاره به اینکه بازی در مقابل ایران بازی سخت و دشواری است که باید بدان اذعان داشت، گفت: این امر البته به معنای محال بودن پیروزی بر این تیم نیست و تمامی اعضای تیم عزم خود را نه تنها برای پیروزی در مقابل ایران بلکه برای موفقیت در تمامی بازیهای جام ملت های آسیایی دوحه جزم کرده اند.
تیم ملی عراق در گروه چهار با ایران، کره شمالی و امارات همگروه است و قرار است اولین بازی خود را در برابر تیم ملی کشورمان در دوحه برگزار کند.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
شعار تيم ملي ايران : استراحت ممنوع

شعار تيم ملي ايران : استراحت ممنوع

شعار تيم ملي ايران : استراحت ممنوع


سرمربي تيم ملي کشورمان اميدوار است پيش از اين بازي ، بازيکنان را به سطح مطلوب آمادگي براي اين بازي برساند چرا که معتقد است اين بازي به علت آنکه مقدمه انتقال به مراحل بعدي است، اهميت ويژه اي دارد.
اعضای تیم ملی ایران به محض رسیدن به دوحه به منظور شرکت در رقابت های جام ملت های آسیایی 2010 در دوحه، تمرینات خود را آغاز کردند.
تیم ملی ایران روز پنچ شنبه به رهبری افشین قطبی وارد دوحه شد و در هتل شرایتون این شهر مستقر شد. تیم ملی ایران در گروه چهار رقابت های جام ملت های آسیا با عراق، امارات و کره شمالی همگروه است و نخستین بار روز سه شنبه آینده در مقابل تیم ملی عراق به میدان خواهد رفت.
سرمربی تیم ملی کشورمان امیدوار است پیش از این بازی ، بازیکنان را به سطح مطلوب آمادگی برای این بازی برساند چرا که معتقد است این بازی به علت آنکه مقدمه انتقال به مراحل بعدی است، اهمیت ویژه ای دارد.
تیم ملی کشورمان پیش از ورود به دوحه، تمرینات فشرده ای شامل برنامه آمادگی فنی برگزار کرد که در جریان آن، بازیهای دوستانه ای را با قطر و آنگولا برگزار کرد. ایران که در دوره های قبل این جام، توانسته بود به مقام قهرمانی دست یابد، امیدوار است در این دوره از بازیها، مجددا به روزهای گذشته خود بازگردد .
افشین قطبی پیش از این و در جریان کنفرانسی خبری با اشاره به اینکه این دوره از رقابت های جام ملت های آسیا، به علت نزدیک بودن سطح توانایی تیم های شرکت کننده، دوره ای سخت است، گفته بود: نمی توان به راحتی پیش بینی کرد کدام تیم ها به نیمه نهایی و به مقام قهرمانی خواهند رسید و از این رو، باید به انتظار مراحل آخر بازیها نشست.
وی در پایان افزود: آمادگی ها و تدارکات تیم ملی ایران به نحو مطلوب و براساس برنامه فنی تهیه شده انجام گرفته و امیدواریم که تمامی بازیهای خود را ببریم.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
بازيكنان ايران براي رويارويي با عراق لحظه‌شماري مي‌كنند

بازيكنان ايران براي رويارويي با عراق لحظه‌شماري مي‌كنند

حاجيلو:
بازيكنان ايران براي رويارويي با عراق لحظه‌شماري مي‌كنند


سرپرست تيم ملي فوتبال گفت: همه ملي پوشان انگيزه زيادي براي برگزاري اولين مسابقه دارند و منتظر ديدار با تيم ملي عراق هستند.
اصغر حاجيلو با اشاره به روحيه بالاي بازيکنان گفت: تيم در آمادگي کامل به سر مي‌برد و اميدوارم ملي‌پوشان با روحيه خوب، نتايج لازم را در جام ملت‌هاي آسيا کسب کنند.
حاجيلو تاکيد کرد: در آخرين ديدار دوستانه برابر آنگولا بازيکنان با عملکرد خوبشان همه را به آينده اميدوار کردند و من به پيروزي برابر عراق در اولين مسابقه از جام ملت‌هاي 2011 آسيا خوشبين هستم.
سرپرست تيم ملي گفت: اين دوره از مسابقات جام ملت ها اهميت زيادي براي فوتبال کشور دارد چون اگر در اين مسابقات نتيجه‌ خوبي نگيريم، دولت بودجه کافي در اختيار تيم‌هاي تحت پوشش قرار نخواهد داد.
حاجيلو عنوان کرد: همه چيز در دوحه براي ملي پوشان در شرايط ايده‌آلي قرار دارد و ما فقط منتظر شروع بازي با عراق هستيم و بازيکنان براي برتري در اين ميدان بزرگ انگيزه بالايي دارند.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
آغاز رسمي پانزدهمين دوره جام‌ملت‌هاي آسيا در قطر


چهل هزار تماشاگر در ورزشگاه خليفه حضور يافته و پس از تماشاي اين مراسم خود را آماده حمايت از تيم ملي قطر در ديدار برابر ازبکستان کردند.
پانزدهمین دوره جام‌ملت‌های آسیا از دقایقی پیش با سوت نیشیمورا داور ژاپنی بازی قطر-ازبکستان رسما آغاز شد.
این مسابقه در ورزشگاه اصلی مسابقات، و در حضور نزدیک به 40 هزار تماشاگر برگزار می‌شود. چهره‌هایی مثل سپ‌بلاتر رییس فیفا، میهمان ویژه این مسابقه هستند.
قبل از آغاز بازی، محمد بن‌همام با لباس محلی وارد زمین شد و با بازیکنان هر دو تیم خوش‌وبش کرد. کیفیت تصویربرداری و شرایط زمین نشان از این دارد که جام‌ملت‌های آسیا 2011 تفاوت چشمگیر با دوره‌های گذشته از حیث برگزاری و امکانات خواهد داشت.
بیش از 2 هزار خبرنگار و عکاس در حال حاضر در قطر به سر می‌برند و این یک رکورد استثنایی برای فوتبال آسیاست. قطری‌ها به دنبال اثبات شایستگی برای برگزاری جام‌جهانی 2022 هستند.



 

khooshe

مدیر بازنشسته
اخبار کوتاه از جام ملت‌هاي آسيا

اخبار کوتاه از جام ملت‌هاي آسيا

اخبار کوتاه از جام ملت‌هاي آسيا


هشدار مهاجم تيم ملي ازبکستان به دروازه‌بان قطر، تکميل ظرفيت هتل‌هاي دوحه، مصدوميت مدافع تيم ملي فوتبال ژاپن و وداع ستاره هند با جام ملت‌هاي آسيا به خاطر آسيب ديدگي مهمترين اخبار امروز اين رقابت‌هاست.
به نقل از پایگاه خبری فوتبال آسیا، "الکساندر گینریخ"، مهاجم تیم ملی ازبکستان، برای بازی امشب تیمش مقابل قطر به دروازه بان تیم حریف هشدار داد.

گینریخ 26 ساله مدعی شد که ازبکستان بازی خوب و تهاجمی را ارائه خواهد داد و دروازه بان قطر باید مراقب باشد: "ما راحت و آرام هستیم و هیچ استرسی نداریم و برای بازی امشب به خوبی آماده شده‌ایم. "بورهان"، دروازه بان تیم قطر یکی از ستاره‌های این تیم است اما امشب زندگی برای او به گونه ای دیگر خواهد بود".

گینریخ یکی از مهاجمان گلزن "آبراموف" است و در کنار "ماکسیم شاتسکیخ" زوج خوبی را در خط حمله ازبکستان به وجود آورده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: قطر تیم بسیار قدرتمندی است، من قبلا برابر آنها بازی کرده‌ام. دفاع خوبی دارند و در حمله‌ها بسیار سریع هستند اما ما تمام تلاش‌مان را می کنیم تا نتیجه مطلوب را به دست آوریم. هیچ بازیکنی در دنیا وجود ندارد که بردن را دوست نداشته باشد.

مهاجم ازبک مهاجم قطر را تهدیدی برای تیمشان دانست: "سباستین سوریا بازیکنی باهوش و گلزن است. ما باید مراقب او باشیم". بازی ازبکستان و قطر ساعت 19:45 در ورزشگاه خلیفه برگزار می‌شود.

انبوه هواداران فوتبال در دوحه
به گزارش نشریات محلی دوحه، هتل‌های قطر، مملو از هواداران مشتاق شده است که برای تماشای افتتاحیه و دیدارهای جام ملت‌های آسیا به این کشور سفر کرده‌اند. طبق گزارشات انتظار می رود که تا روز یکشنبه ظرفیت تمامی هتل‌های دوحه تکمیل شود. بیشتر این جمعیت را هواداران فوتبال از بین کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل می دهند.

مقامات می گویند، تنها تعداد معدودی از اتاق‌ها خالی است. در حال حاضر اگر کسی بیاید می تواند در هتل ساکن شود، اما فردا دیگر جای خالی برای او نخواهند داشت.

بیشتر هواداران از کشور عربستان صعودی به قطر آمده‌اند تا عملکرد پسران صحرا را از نزدیک تماشا کنند. به گفته مقامات بعضی از آنها با ماشین‌های شخصی و بعضی به همراه خانواده و از طریق هواپیما به قطر سفر کرده‌اند. بسیاری از هتل‌های قطر هم اکنون پر شده است.

مصدومیت مدافع تیم ملی فوتبال ژاپن
"تومواکی ماکینو"، مدافع تیم ملی ژاپن ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی قوزک پایش در تمرینات روز پنجشنبه، اولین بازی این تیم مقابل اردن در روز یکشنبه را از دست بدهد.

غیبت این بازیکن هیروشیما که لنگ لنگان زمین تمرین ورزشگاه الاهلی را ترک کرد، ضربه بزرگی به استراتژی‌های "آلبرتو زاکرونی" در خط دفاع که پیش از این هم "گوتوکو ساکای" و "دایکی ایواماسا" را از دست داده بود، وارد می‌کند.

زاکرونی پس از اینکه مجبور شد به دلیل مصدومیت بدون زوج مطمئن "مارکوس تولیو تاناکا" و "یوجی ناکازاوا" بازی کند، اتکای زیادی به ماکینوی 23 ساله کرده بود.

ماکینو گفت: من تا به حال زیاد مصدوم نشده‌ام و برای همین نمی‌توانم واقعا بگویم که آسیب‌دیدگی‌ام چقدر جدی است. ما هنوز روزهای زیادی را پیش رو داریم و من هر کاری را که لازم باشد انجام خواهم داد.

ساکای هنوز از درد کمر رنج می‌برد، در حالیکه ایواماس مصدومیت پایش هنوز کامل بهبود نیافته است.

"هیرومی هارا"، مدیر فنی فدراسیون فوتبال ژاپن نیز گفت: نگرانی اصلی ما حالا شرایط جسمانی بازیکنان‌مان است. همانطور که همه می‌دانند، خیلی‌ها در تعطیلات به سر می‌بردند و برخی نیز در جام امپراتور بازی می‌کردند. به خاطر همین آمادگی جسمانی همه بازیکنان در یک سطح نیست.

ستاره هند جام ملت‌های آسیا را از دست داد
"بایچونگ بوتیا"، کاپیتان و مهاجم کاریزماتیک هند به خاطر آسیب دیدگی عضله ساق پا جام ملت‌های آسیا 2011 را از دست داد.

تیم ملی هند با مربیگری "باب هیوتن" حالا تنها 22 بازیکن دارد. هندی‌ها روز دهم ژانویه 2011 (بیستم دی‌ماه 1389) باید با استرالیا بازی کنند و از آنجا که در گروه‌شان کره جنوبی و بحرین هم حضور دارند، کار خیلی سختی برای صعود به دور بعدی در پیش دارند.

بوتیای 34 ساله ماه‌ها مصدوم بود و تازه داشت به شرایط آرمانی‌اش نزدیک می شد. او در جریان آخرین تمریناتش در دوبی آسیب دید.

بازی شروع شد
در خیابان ها، روی سر در ساختمان‌ها و آسمانخراش و در نگاه مردم دوحه تنها یک عبارت دیده می شود؛ بازی شروع شد.

مسئولان برگزاری مسابقات برای دادن پیام آغاز مسابقات هیچ گوشه از شهر دوحه را جا نینداخته‌اند تا به یاد همه بیاورند که جام ملت‌های آسیا با حضور بزرگترین ستاره‌های قاره کهن دارد، آغاز می شود.

"توکوکی سوزوکی"، مدیر مسابقات AFC در خصوص برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا گفت: ما باور داریم که این مسابقات بهترین جام ملت‌های آسیا خواهد بود و به این حرف اطمینان داریم چون نه تنها استانداردهای بازیکنان و داوران بسیار بالاست بلکه قطر نیز بهترین امکانات را نظیر هتل‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و غذاها را برای پذیرایی از میهمانان دارد. ما امیدواریم بازی‌هایی ببینیم با استانداردهایی حتی بالاتر از یوفا و فیفا.

قطر، میزبان مسابقات و ازبکستان بازی افتتاحیه را برگزار خواهند کرد و آنها که آنقدر شانس نداشتند بلیت این بازی را برای ورود به ورزشگاه خلیفه تهیه کنند می توانند در «فن زون‌های تدارک دیده شده در قطر یا در کنار میلیون‌ها نفری که این بازی ها را از طریق تلویزیون می بینند، تماشا کنند.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
تجهيز داوران جام ملت ها به سيستم‌هاي ارتباطي الكترونيكي


داوران در جام ملت‌هاي آسيا براي نخستين بار از سيستم‌هاي الکترونيکي مدرن اروپا استفاده خواهند کرد.
چهار داوري که قضاوت بازي‌ها را بر عهده خواهند داشت، در اين دوره از رقابت‌هاي از سيستم الکترونيکي "وايرلس" پيشرفته که توسط شرکت فرانسوي آدونيس اختراع شده، استفاده خواهند کرد.

اين سيستم پيشرفته از سال 2006 در جام جهاني مورد استفاده قرار گرفته و به گفته رييس اين شرکت فرانسوي در حال حاضر در 99 درصد ليگ هاي اروپايي داوران از اين سيستم استفاده مي کنند.

اين تجهيزات از سوي AFC مورد بررسي قرار گرفته و پس از تاييد در پانزدهمين دوره از رقابت‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گفته مي شود سيستم ارتباطي جديد نسبت به نمونه‌هاي مشابه که در ورزش‌هاي ديگر استفاده مي شود مزاياي قابل توجهي دارد.

در سيستم‌هاي جديد نيازي به مرکز مخابراتي نيست و اين وسايل نياز به برنامه ريزي هم ندارند. دستگاه‌هاي جديد با دقت زيادي دارد و مي تواند صداي داوران را با ***** کردن صداي ورزشگاه منتقل کند.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
سرمربي کويت: براي قهرماني دوم به قطر آمده ايم

سرمربي کويت: براي قهرماني دوم به قطر آمده ايم

سرمربي کويت: براي قهرماني دوم به قطر آمده ايم


پس از قهرماني در مسابقات غرب آسيا و جام کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بازيکنان تيم کويت از روحيه بالايي برخوردار شده اند و اين تيم تلاش مي کند در جام ملت هاي آسيا بازي هاي قدرتمندي را به نمايش بگذارد
اعتماد به نفس گوران توواجيچ سرمربی کویت در کنفرانس مطبوعاتي سابقه این تیم و چین که در مرکز رسانه هاي جام ملت هاي آسيا برگزار شد،برای همه عجیب بود.
این سر مربي صربستاني گفت:تيمش تجربه کسب عنوان قهرماني يک دوره از جام ملت هاي آسيا را دارد و براي کسب قهرماني براي بار دوم،‌ به دوحه آمده استقهرماني در مسابقات جام خليج فارس، انگيزه بازيکنان ما را براي موفقيت در جام ملت هاي آسيا افزايش داده است و آنها تلاش خواهند کرد تا انتظارات تماشاگران کويتي را برآورده کنند..
توواجيچ افزود: پس از قهرماني در مسابقات غرب آسيا و جام کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بازيکنان تيم کويت از روحيه بالايي برخوردار شده اند و اين تيم تلاش مي کند در جام ملت هاي آسيا بازي هاي قدرتمندي را به نمايش بگذارد. وي با بيان اين مطلب که '' راه دشواري در پيش داريم و همه ديدارهاي تيم ما سخت خواهد بود '' ، درباره ديدار تيمش با تيم چين گفت: احترام زيادي براي تيم چين قائل هستيم لکن ما براي پيروز شدن در اين ديدار به ميدان خواهيم رفت .
سرمربي صربستاني تيم کويت افزود:‌ با شناختي که از تيم چين دارم ، اين تيم از نظم و انضباط خوبي برخوردار است و فوتبال با نظمي را به نمايش مي گذارد.
توواجيچ در باره ديدار تيمش با تيم قطر، گفت‌: همه بازيها موقعيت خاص خود را دارند و اکنون تمرکز من بر روي ديدار با تيم چين است.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
تمرين تيم ملي ايران - گزارش تصويري


دومين تمرين تيم ملي فوتبال ايران در دوحه براي شرکت در پانزدهمين دوره رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا، صبح روز جمعه در زمين تمرين شماره دو الغرافه انجام شد.

در تمرين امروز تیم ملی که در هواي نسبتا گرم دوحه انجام شد، بازيکنان همچنان با شور و نشاط خاصي تمرينات را - که تا ساعت 12 و 30 دقيقه ادامه داشت - زير نظر افشين قطبي، سرمربي و مربيان تيم ملي پشت سر گذاشتند. در چهره تک تک بازيکنان، انگيزه و اميد به چشم مي‌خورد و آنها بي‌صبرانه منتظر نخستين بازي تيم ايران در روز سه شنبه برابر عراق هستند.













همچنين توپ‌هاي ويژه تمرين تيم‌ها ازسوي کنفدراسيون آسيا در اختيار تيم ايران قرار گرفت تا بازيکنان با اين نوع توپ‌ها آشنا شده و با آن تمرين کنند. از تمرين امروز نيز گروهي از خبرنگاران، عکاسان و تصوير برداران خارجي و يک خبرنگار ايراني به تهيه عکس، خبر و فيلم پرداختند.

 

khooshe

مدیر بازنشسته
اعتصاب ملي‌پوشان براي بازي نکردن شجاعي و نکونام
شايعه نگران کننده از قطر


در شرايطي که فقط 2 روز تا ديدار تيم ملي ايران مقابل تيم ملي عراق در رقابتهاي جام ملتهاي آسيا باقي مانده است، شايعات نگران کننده‌اي از اردوي ملي‌پوشان در قطر به گوش مي‌رسد.
به گزارش خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا)، شنیده‌های ما حاکی از آن است بازیکنان تیم ملی در اقدامی هماهنگ کادر فنی را تهدید کرده‌اند که در صورت حضور مسعود شجاعی و جواد نکونام در ترکیب اصلی تیم ملی دست به اعتصاب زده و مقابل تیم ملی عراق بازی نخواهند کرد.

این در حالی است که مسئولان فدارسیون فوتبال در پی رد این شایعات هستند اما شاید جالب باشد که بدانید با وجود تکذیبهای مسئولان "جواد نکونام" هنوز خود را به اردوی تیم ملی در قطر نرسانده و قرار است امشب در جمع ملی‌پوشان حضور یابد.

البته امیداوریم این شایعات به هیچ عنوان صحت نداشته باشد و تیم ملی با قدرت کامل در اولین بازی خود مقابل عراق حاضر شود.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
ستاره کويت، همچنان در وضعيت ابهام

ستاره کويت، همچنان در وضعيت ابهام

ستاره کويت، همچنان در وضعيت ابهام


کويت در حالي وارد مسابقات جام‌ملت‌ها خواهد شد که بهترين تيم دهه اخير خود را پس از افت شديد در پايان مربيگري ماچالا در اختيار دارد
هنوز کسی نمی‌داند که آیا بدر ال‌موطعا، ستاره تیم ملی کویت امروز در ترکیب این تیم مقابل چین به میدان خواهد رفت یا نه؟ بدر که با مصدومیت بی‌موقعش باعث نگرانی سرمربی کویت شده، فعلا در فهرست 18 نفره کویت قرار ندارد سرمربی کویت تا فردا برای او صبر خواهد کرد.
جراح العتیقی هافبک تیم ملی کویت باور دارد که این تیم به اندازه قوی هست که بتواند غیبت احتمالی بدر المطوع، ستاره گلزن تیم را در اولین بازی مقابل چین فردا در جام ملت‌های آسیا پر کند.
به گزارش گل، تیم ملی کویت در حالی وارد مسابقات جام‌ملت‌ها خواهد شد که بهترین تیم دهه اخیر خود را پس از افت شدید در پایان مربیگری ماچالا در اختیار دارد. مربی تیم چین در کنفرانس مطبوعاتی امروز، آنها را مدعی قهرمانی جام‌ملت‌ها دانست اما کارشناسان برای کویت بختی بیشتر از یک‌چهارم‌نهایی قائل نیستند.
العتیقی به سایت ای‌اف‌سی گفت: «بدر بسیار مهم است و یک بازی کلیدی برای ما محسوب می‌شود. اما ما یک تیم 23 نفره هستیم، بنابراین زیاد نگران نیستیم اگر کسی نرسد، حتی اگر بازیکن مهمی باشد. به عنوان نمونه او در مرحله گروهی جام خلیج در بازی با عربستان سعودی غایب بود، چون برای شرکت در مراسم بهترین بازیکن آسیا به کوالالامپور رفته بود. با این حال ما در غیاب او هم خیلی خوب بازی کردیم.»
 

khooshe

مدیر بازنشسته
بلاتر: برگزاري جام جهاني 2022 در زمستان جدي است


عالي‌ترين مقام فيفا بطور جدي از احتمال برگزاري مسابقات جام‌جهاني فوتبال در فصل زمستان سخن گفت.

سپ بلاتر در اين‌باره گفت: برگزاري مسابقات جام‌جهاني 2022 در فصل زمستان موردي قابل بحث است. در صورتي که نظر کارشناسان چنين باشد، اين پيکارها مي‌تواند در زمان تازه‌اي برگزار شود.
عالي‌ترين مقام فيفا که در انتخابات ميزبان دو جام‌جهاني 7 و 11 سال بعد در آخرين ماه ميلادي سال گذشته، حق ميزباني پيکارهاي 2022 را به کشور قطر سپرد، در خلال مدت سپري‌شده بخاطر مسائل مرتبط با اين گزينش، از جمله گرماي وحشتناک تابستان دراين کشور حوزه خليج‌فارس بشدت مورد انتقاد قرار گرفت.
وي پس از واکنش کارشناسان و خبرگان فوتبال جهان، برگزاري آن پيکارها را در وقت ديگري از سال، قابل تامل دانست اما هيچگاه بطور جدي در اين باره سخن نگفت. با اين حال در آخرين واکنش، اين موضوع را به صورت جدي به چالش کشيد.
مدير سوئيسي فيفا که اکنون براي افتتاح مسابقات جام ملت‌هاي آسيا در قطر بسر مي برد، روز جمعه اظهار داشت: انتظار دارم جام جهاني قطر در فصل زمستان انجام شود.
وي افزود: تا آن هنگام يازده سال زمان باقيست. ما مجبوريم تمام وضعيت‌ها را مورد بررسي و سنجش دقيق قرارداده و براي زماني صحيح تصميم‌ قطعي بگيريم. در صورتي که تصميم به تغيير زمان بازي‌ها باشد، ژانويه يا فوريه آن سال زمان ايده‌ال برگزاري است.
تاکنون رقابت‌هاي جام‌جهاني در اواخر بهار و اوايل تابستان برگزار شده است اما از آن جا که گرماي هوا در آن هنگام در قطر به بيش از 50 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد، عمده کارشناسان به تغيير زمان برگزاري بازي ها در زمستان بخاطر کاهش درجه هوا تاکيد دارند.


 

khooshe

مدیر بازنشسته
بانوي قطري در ورزشگاه (عکس)

بانوي قطري در ورزشگاه (عکس)

بانوي قطري در ورزشگاه (عکس)


ورزشگاه خليفه که ميزباني ديدار آغازين پيکارها است، با 50 هزار نفر گنجايش بزرگ ترين ورزشگاه قطر براي ميزباني جام ملت‌هاست.ايا تماشاگران روز اول بازي ها ،بازهم به ورزشگاه مي آيند؟

 

khooshe

مدیر بازنشسته
احمدوف اولين گل جام ملتهاي آسيا را زد


ازبکها بعد از خلق چند موقعيت جدي به گل رسيدند و 20 دقيقه بعد بازي را 2-0 کردند.

عادل اخمیدوف ( احمدف) هافبک تیم ازبکستان با یک شوت استثنایی از فاصله 25 متری اولین گل پانزدهمین دوره جام ملتها را به ثمر رساند.
ازبکستان که با بازی خوبش میزبان و تماشاگرانش را غافلگیر مرده است ، بعد از خلق موقعیتهای جدی روی دروازه قطر در دقیقه 58 بازی بعد از لرزاندن تیر دروازه قطر روی یک شوت تماشایی از راه دور – به قول گزارشگران عربی جمیل جمیل – اولین گل این تورنمنت را به ثمر رساند.
بازی قطر – ازبکستان با نتیجه 2-0 به سود ازبک ها پايان يافت.

 

khooshe

مدیر بازنشسته
شكست ميزبان در ديدار افتتاحيه مقابل ازبكستان

شكست ميزبان در ديدار افتتاحيه مقابل ازبكستان

شكست ميزبان در ديدار افتتاحيه مقابل ازبكستان


تيم ملي فوتبال ازبکستان در ديدار افتتاحيه‌ي رقابت‌هاي فوتبال جام ملت‌هاي آسيا با دو گل ميزبان بازي‌ها را از پيش رو برداشت.
پانزدهمين دوره‌ي رقابت‌هاي فوتبال جام ملت‌هاي آسيا با انجام ديدار تيم‌هاي ازبکستان و قطر آغاز شد که تيم ميزبان در اين ديدار که از حمايت هوادارانش سود مي برد، با دو گل تن به شکست داد.

گل نخست اين ديدار را "اوديل احمدوف" در دقيقه‌ي 58 با شوتي سنگين به ثمر رساند. در ادامه در دقيقه‌ي 77 روي پاس اشتباه عرضي مدافع قطر، "سرور جبارف" با شوتي زميني "قاسم عبدالله" را غافلگير کرد و گل دوم را به ثمر رساند.

ديدار آغازين جام ملت‌هاي آسيا در ورزشگاه 50 هزار نفري خليفه برگزار شد،‌اما ورزشگاه کاملا پر نشده بود که اين مساله مي تواند يک نکته‌ي منفي براي ميزبان رقابت‌ها باشد.

*ترکيب تيم‌ها

قطر: قاسم عبدالله - فابيوسزار - ابراهيم عبدالله (80 احمد يوسف) - جرعلا علي (مجيد السيد 63)- ابراهيم ماجد - آندرس کوينتانا - وسام ريزيک - قاسم عبدالحامد - حميد اسماعيل - لورنس کواي - بلال محمد - خلفان ابراهيم

ازبکستان: ايگناتي نستروف - مکسيم شاتسکيخ - الکساندر گيرنيخ - تيمور کاپادزه - ويکتور کارپنکو - جسور خاساونف ( تورسونف 67) اوديل احمدف - عزيزبيک حيدراف - آنزور اسماعيل اف - سرور جبارف

داور: قضاوت اين ديدار بر عهده‌ي نيشي مورا داور سرشناس ژاپني بود. محسن ترکي هم داور چهارم اين ديدار بود.

ديگر ديدار گروه A رقابت‌ها روز شنبه بين تيم‌هاي چين و کويت برگزار مي شود. تيم ازبکستان با پيروزي در نخستين ديدار 3 امتيازي شد و در صدر گروه قرار گرفت و دومين ديدار خود را چهارشنبه مقابل کويت برگزار مي کند. قطر هم در دومين ديدار خود مقابل چين قرار خواهد گرفت.
 

khooshe

مدیر بازنشسته
تقابل شيرها با اسب‌هاي سياه امارات در دوحه


تيم ملي فوتبال امارات معروف به اسب‌سياه يکي از حريفان ايران در گروه چهارم است که تقابل با ستاره‌هاي جوان آن ديدني خواهد بود.

در پانزدهمين دوره جام ملت‌هاي آسيا، ايران در گروه چهارم با عراق، کره‌شمالي و امارات همگروه است.
* امارات، تيمي آشنا براي فوتبال ايران
يکي از حريفان مرحله مقدماتي، امارات است؛ تيمي که در سال‌هاي اخير ايران بارها با آن بازي کرده است؛ حتي در زمين حريف هم به برتري رسيده و به نظر مي‌رسد با سبک بازي اين تيم آشنا است.
تيم‌هاي اردن، کويت و هند هم در کنار امارات، در سيد چهارم قرعه‌کشي جام ملت‌هاي آسيا حضور داشتند. شايد اگر خودمان هم مي‌خواستيم تيمي را به عنوان همگروه انتخاب کنيم، امارات را انتخاب مي‌کرديم چون به نظر مي‌رسد شناخت کادر فني از آن بيش از سايرين است.
حضور اماراتي‌ها از هفتمين دوره صورت پذيرفت؛ اما در سال 2000 بنا بر دلايل داخلي خود در مسابقات غيبت داشتند. بايد به بهترين عنوان اين تيم در سال 1996 اشاره کرد که در ديدار پاياني با قبول شکست برابر عربستان به عنوان نايب قهرماني دست پيدا کرد.
اماراتي‌ها که تا مراحل پاياني مقدماتي جام‌جهاني هم پيش رفتند و سابقه 7 دوره حضور در جام ملت‌هاي آسيا را دارند، در سال 2011 پس از قطع همکاري با دومنيک پاتيني فرانسوي، سرچکو کاتانچ را جانشين وي کردند تا در رقابت‌هاي پيش‌رو انگيزه و روحيه تازه‌اي در تيم خود شاهد باشند.
فوتبال در تمام جهان يک رشته محبوب است. اين در امارات هم وجود دارد؛ اما هميشه استقبال کم عرب‌ها از تماشاي فوتبال باعث شده تا اين کشورها نتوانند به خوبي و از يکي از مهم‌ترين رکن‌هاي اين رشته محبوب استفاده کنند. آنها به گونه‌اي با فقر تماشاگر روبرو هستند؛ اما اين کشور هم مانند ساير کشورهاي عربي از امکانات خوبي برخوردار است که شايد بتواند جاي خالي تماشاگران را پر کند.
پيش از آغاز جام ملت‌هاي آسيا، امارات به عنوان يکي از تيم‌هاي عربي در جام خليج فارس حاضر شد و هر چند با تمام بازيکنان اصلي خود حاضر نبود؛ اما توانست عنوان سومي را از آن خود کند.

* جوانگرايي سرمربي امارات در شانزدهمين دوره
سرچکو کاتانچ برنامه‌هاي بلند مدتي را به فدراسيون امارات ارائه کرده و مدعي است که با جوانگرايي مي‌خواهد درآينده اي نه چندان دور، مردان جوان امروز امارات بتوانند اين کشور را در راه رسيدن به جام قهرماني در قاره کهن کمک کنند. امارات برخلاف ادوار گذشته در دوحه به آينده فکر مي کند و با چشم اندازي چند ساله، قصد دارد ستاره ها و پديده‌ها را حرفه اي تر کرده تا در تورنمنت هاي بعدي اميد بيشتري به قهرماني داشته باشد. مربي اسلونيايي براي حضوري پرقدرت و البته متفاوت با ساير ادور در رقابت‌هاي آسيايي اسامي 23 بازيکن را به اين شرح اعلام کرد: ماجدناصر، عبيد السويدي، حسين علي خسيف، خالد احمد، جمعه محمد قريب، فارس جمعه سعدي، حمدان اسماعيل، البلوشي، يوسف الحمدي، عبدالله موسي البلوشي، حسين مبارک البلوشي، محمود خميس، سبيت خاطر، عامر عبدالرحمان، علي احمد الوهابي، طيب حسين الموسي، اسماعيل سالم الحمدي، مبارک غنيم، محمد الشيهي، اسماعيل مطر، احمد خليل، سعد سالم الخطيري و جمعه انبر مبارک.

* اسماعيل مطر و سبيت خاطر، چهره‌هايي نام آشنا
در بين نفرات دعوت شده به تيم امارات، بازيکناني مانند اسماعيل مطر و سبيت خاطر بيشتر از سايرين آشنا هستند. بايد اذعان داشت اين بازيکنان از مهره‌هاي کليدي کاتانچ محسوب مي‌شوند.
اسماعيل مطر 27 ساله سرعتي و با تکنيک، بازيکن خطرناکي در خط حمله است که افشين قطبي و دستيارانش بايد فکري براي مهارش بکنند. خاطر هم که با 30 سال در ترکيب امارات قرار دارد، تجربه بازي در تورنمنت‌هاي مختلف را داشته و قطعا با سبک بازيکنان و به‌خصوص مدافعان ايران آشنا است. شاگردان قطبي بايد براي جلوگيري از موقعيت‌سازي اين بازيکن هم با برنامه وارد ميدان شوند.

* قطبي، امارات را تيمي بدون استرس مي‌داند
افشين قطبي، سرمربي تيم ملي فوتبال ايران، در مورد شرايط امارات در جام ملت‌هاي 2011 آسيا مي‌گويد: "امارات بازيکنان جوان و باکيفيتي دارد. همين باعث شده از نظر روحي و رواني فشار کمتري را متحمل شوند. آنها خود را براي جام جهاني 2014 آماده مي‌کنند که باعث شده فشار کمتري روي کادر فني و بازيکنان اين تيم وجود داشته باشد. امارات اسب‌ سياه گروه چهارم است که مي‌تواند مسابقات گروه ما را جذاب کند. "

 

khooshe

مدیر بازنشسته
پارك جي‌سونگ: طلسم 50 ساله را مي‌شكنيم


کاپيتان تيم‌ملي کره‌جنوبي گفت: با قهرماني در جام‌ملت‌هاي آسيا طلسم 50 ساله را خواهيم شکست.
به نقل از کنفدراسيون فوتبال آسيا، پارک جي‌سونگ اظهار داشت: بدون‌شک جام‌ملت‌هاي ويژه‌اي را در قطر شاهد خواهيم بود. اميدوارم در اين مسابقات از فرصت استفاده کرده و عنوان قهرماني را کسب کنيم و به ناکامي 50 ساله پايان دهيم.
وي افزود: بازيکنان ما از انگيزه بالايي برخوردار هستند. بدون شک سخت‌ترين بازي ما در مرحله گروهي مقابل استراليا است و بايد در اين ديدار نشان دهيم که در مسير قهرماني حرکت مي‌کنيم.
ملي‌پوش کره‌اي به سبک بازي اروپايي تيم ملي استراليا اشاره کرد و عنوان داشت: استراليا نشان داده است از تيم‌هاي مطرح جهان است و با توجه به‌اينکه اکثر بازيکنان اين تيم در اروپا حضور دارند و از سبک بازي اين قاره پيروي مي‌کند؛ اما ما نيز بازيکنان زيادي داريم که تجربه حضور در تيم‌هاي مطرح جهان را دارند و از اين بابت نگراني نداريم.
وي خاطرنشان کرد: من به عنوان کاپيتان کره به هر 23 بازيکن تيم اطمينان دارم. کره بهترين روند آماده‌سازي را در امارات انجام داده است و مي‌خواهيم از اين فرصت بدست آمده براي شکستن طلسم 50 ساله در آسيا تلاش کنيم.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا