[ جام جهانی ] رویدادهای جالب ادوار جام جهانی

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]بدترین تعویض جام جهانی[/h]
در فوتبال بسیار اتفاق افتاده که یک بازیکن از روی نیمکت به زمین بیاید و با تاثیر مثبت خود نتیجه بازی را به سود تیمش برگرداند و به قولی به "ذخیره طلایی" معروف شود. اما مواردی نیز اتفاق افتاده که عکس این قضیه را اثبات کرده است و یک بازیکن به جای بازیکن ضعیفی به میدان رفته و نه تنها تاثیر مثبت نداشته بلکه بدتر از بازیکن اولی هم کار کرده است.

موآمپا كازادی از زئير اولين دروازه بانی لقب گرفت كه به دليلی به جز مصدوميت تعويض شد. در جام جهانی 1974 زئير با نتيجه 3 - 0 از يوگوسلاوی عقب بود كه مربی او را بيرون كشيد و البته جانشين او دیمبی توبیلاندو هم مانع ماشین گلزنی یوگوسلاوها نشد و با دریافت 6 گل نتیجه تاریخی 9-0 رقم خورد!



البته در دیدار رده بندی جام جهانی 1994 آمریکا نیکولوف به جای میهایلوف دروازه بان بلغارستان در نیمه دوم به میدان آمد و دروازه اش باز نشد هرچند بلغارستان با همان 4 گلی که در نیمه اول از سوئد دریافت کرد بازی را 4-0 واگذار کرد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
جوان ترین بازیکن تاریخ جام جهانی

جوان ترین بازیکن تاریخ جام جهانی

نورمن وایت ساید (Norman Whiteside)، ها‌فبک تیم ملی ایرلند شمالی تنها 41 روز پس از فوت کردن شمع‌های کیک 17 سالگی‌اش در جام جهانی 1982 برابر یوگسلاوی به میدان رفت تا جوان ترین بازیکن تاریخ این رقابت‌ها قرار گیرد.


با وجود این که وایت ساید تنها دو بازی برای منچستریونایتد انجام داده بود توانست در ترکیب تیمش برای جام جهانی 1982 به صورت ثابت به میدان برود و با شکست دادن اسپانیای میزبان یکی از تیم های شگفتی ساز این رقابت‌ها لقب گیرد. ایرلند شمالی توانست در جام جهانی 1982 به مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها راه یابد.
وایت ساید در 26 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد، همچنین وی جوان‌ترین بازیکنی است که در فینال جام حذفی و جام اتحادیه انگلیس گلزنی کرده است.

مسن ترين بازيكن هم روژه ميلا از كامرون است كه با 42 سال و 39 روز برابر روسيه بازي كرد و گل هم زد و در واقع مسن ترين گلزن هم شد!
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
این تعویض در تاریخ ماندگار شد

این تعویض در تاریخ ماندگار شد

اگر از اولین دوره جام جهانی تاکنون جستجو کنید می بینید این جام معتبر پر است از رکورد و شگفتی و اتفاقات جالب.
یکی از این اتفاق‌های نادر در جام جهانی 1986 رخ داد و یک پازل جالب تکمیل شد:

دنيل ژوئرب (Daniel Xuereb) در دقیقه 66 دیدار فرانسه و آلمان در مرحله نيمه نهايی جام جهانی 1986 جايگزين برونو بلونه (Bruno Bellone) شد و اين یک تعویض معمولی نبود بلکه معادل بود با ثبت ركورد حضور بازيكنان با نام هايی از همه حروف الفبا برای اولين بار در تاريخ جام جهانی از سال 1930 تا آن زمان.



به گزارش مشرق، در جام جهانی 1986 تیم ملی آرژانتین با درخشش ستاره بی بدیل خود دیه گو مارادونا موفق شد در نهایت با شکست 3-2 آلمان غربی در فینال به مقام قهرمانی برسد. فرانسه هم با شکست بلژیک به مقام سوم رسید.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
رکورد خارق‌العاده یک دروازه‌بان

رکورد خارق‌العاده یک دروازه‌بان

دروازه بان یکی از مهمترین بازیکنان زمین است که می تواند با یک اشتباه کل زحمات تیم را بر باد دهد و یا برعکس با مهار یک ضربه و یا یک پنالتی تیم را به مراحل بالاتر بفرستد.



یکی از رکوردهایی که همواره دروازه بانان به دنبال آن هستند رکورد کلین شیت یا بسته نگه داشتن دروازه است که این رکورد در جام جهانی متعلق است به والتر زنگا (Walter Zenga) دروازبان ايتاليایی که در جام جهانی 1990 ایتالیا در 5 مسابقه کامل گل نخورد تا این که در دقیقه 67 دیدار نیمه نهایی برابر آرژانتین کلودیو کانیگیا به رکورد 517 دقيقه گل نخوردن وی پایان داد. ایتالیا در نهایت با شکست در ضربات پنالتی از رسیدن به فینال بازماند و در پایان سوم شد.


رکوردداران بیشترین دقایق بسته نگه داشتن دروازه



تعداد دقایقنام بازیکنسال
517والتر زنگا (ایتالیا)1990
501پیتر شیلتون (انگلستان)1982-1986
475سپ مایر (آلمان غربی)1974-1978
460جیان لوییجی بوفون (ایتالیا)2006
458امرسون لیائو (برزیل)1978
442گوردون بنکس (انگلستان)1966
433ایکر کاسیاس (اسپانیا)؟-2010
427اولیور کان (آلمان)2002

والتر زنگا که اکنون 54 ساله است در 58 بازی برای تیم ملی ایتالیا به میدان رفت. وی در سال های 1989، 90 و 91 از IFFHS (فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال دنیا) به عنوان برترین دروازه بان جهان معرفی شد.

وی در دوران باشگاهی نیز در چند تیم بازی کرد که مهمترین آن ها اینترمیلان بود که 12 سال برای این تیم بازی کرد. زنگا در دوران بازیگری خود به همراه تیم ملی ایتالیا به مقام چهارم المپیک 1984 لس آنجلس و مقام سوم جام جهانی 1990 ایتالیا دست یافت. به خاطر نوع ایستادنش درون دروازه به وی لقب مرد عنکبوتی داده بودند.



زنگا چند بار نیز به ایران سفر کرده است که اخرین ان مربوط می شود به دیدار استقلال و الجزیره امارات که فروردین ماه 93 صورت گرفت

زنگا پس از بازنشستگی از مستطیل سبز به مربیگری روی آورد و در چند سال اخیر در کشورهای حاشیه خلیج فارس هدایت چند تیم را برعهده داشته است و هم اکنون در تیم الجزیره امارات سرمربیگری می کند.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خشن‌ترین فینال‌های جام جهانی

خشن‌ترین فینال‌های جام جهانی

تاکنون 19 جام جهانی بر‌گزار شده‌ و تنها 8 کشور موفق به فتح این مسابقات شدند که کشور برزیل با 5 قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت هاست و تنها تیمی است که در تمام مسابقات مقدمانی حضور داشته‌ است. ایتالیا با 4 قهرمانی، دومین تیم پرافتخار دنیاست و آلمان با 3 قهرمانی، اروگوئه و آرژانتین با 2 قهرمانی و کشورهای انگلستان، فرانسه و اسپانیا هم تجربه کسب یک عنوان قهرمانی را دارند. برزیل و آلمان 7 بار به فینال رسیده اند و ایتالیا 6 بار موفق به این کار شده است.



فینال‌های جام جهانی پس از سال 1990 تفاوت چشمگیری با فینال‌های قبل از آن داشته است. معمولا فينال رقابت های جام جهانی پرگل بود، پيش از برد 1-0 آلمان غربي برابر آرژانتين در 1990 هيچ فينالي كمتر از سه گل نداشت در حالی که پس از 1990 هيچ فينالي بيش از سه گل نداشته است! پيش از 1990 هيچ فينالي اخراجي نداشت اما پس از آن در شش فينال 5 بازيكن اخراج شده اند و می توان گفت پس از جام جهانی 1990 فوتبال تغيير كرده است.

در زیر نتایج فینال های ادوار مختلف جام جهانی را می توانید ببینید:

فینال جام جهانی 1930؛ اروگوئه 4 - آرژانتین 2

فینال جام جهانی 1934؛ ایتالیا 2 - چکسلواکی 1 (دو تیم در پایان 90 دقیقه 1-1 مساوی شدند)

فینال جام جهانی 1938؛ ایتالیا 4 - مجارستان 2

فینال جام جهانی 1950؛ اروگوئه 2 - برزیل 1 (در این دوره نیمه نهایی و فینال وجود نداشت و مرحله نهایی بازیها به صورت گروهی برگزار می شد و دیدار پایانی میان این دو تیم حکم فینال را داشت)

فینال جام جهانی 1954؛ آلمان غربی 3 - مجارستان 2

فینال جام جهانی 1958؛ برزیل 3 - چکسلواکی 1

فینال جام جهانی 1962؛ برزیل 5 - سوئد 2

فینال جام جهانی 1966؛ انگلیس 4 - آلمان غربی 2 (دو تیم در پایان 90 دقیقه 2-2 مساوی شدند)

فینال جام جهانی 1970؛ برزیل 4 - ایتالیا 1

فینال جام جهانی 1974؛ آلمان غربی 2 - هلند 1

فینال جام جهانی 1978؛ آرژانتین 3 - هلند 1

فینال جام جهانی 1982؛ ایتالیا 3 - آلمان غربی 1

فینال جام جهانی 1986؛ آرژانتین 3 - آلمان غربی 2

فینال جام جهانی 1990؛ آلمان غربی 1 - آرژانتین 0 (آرژانتین در این دیدار 2 اخراجی داشت)

فینال جام جهانی 1994؛ برزیل 0 - ایتالیا 0 (برزیل در ضربات پنالتی 3-2 برنده شد)

فینال جام جهانی 1998؛ فرانسه 3 - برزیل 0 (فرانسه در این دیدار یک اخراجی داشت)

فینال جام جهانی 2002؛ برزیل 2 - آلمان 0

فینال جام جهانی 2006؛ ایتالیا 1 - فرانسه 1 (ایتالیا در ضربات پنالتی 5-3 برنده شد) (فرانسه در این دیدار یک اخراجی داشت)

فینال جام جهانی 2010؛ اسپانیا 1 - هلند 0 (دو تیم در پایان 90 دقیقه 0-0 مساوی شدند) (هلند در این دیدار یک اخراجی داشت)
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
فوتبال در این ورزشگاه زیر و رو شد

فوتبال در این ورزشگاه زیر و رو شد

قوانین فوتبال تا پیش از جام جهانی 1970 فرق زیادی با قوانین امروزی داشت و قانون تعویض و استفاده از کارت زرد و قرمز از این جام به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفت و پیش از آن نه تعویضی وجود داشت و نه کارت زرد و قرمزی البته اخراج به این صورت بود که داور بازیکن را به بیرون زمین هدایت می کرد.



ورزشگاه آزتكا (Estadio Azteca) یا آزتک ميزبان بازی افتتاحيه جام‌جهانی 1970 مكزيک، بين شوروی و مكزيک بود و البته آغازگر این عصر جدید در فوتبال.


این ورزشگاه تنها استادیومی است که میزبان دو فینال جام جهانی بوده است: دیدار برزیل - ایتالیا در فینال 1970 و دیدار آرژانتین - آلمان غربی در فینال 1986.



به گزارش مشرق، یک دیدار تاریخی دیگر نیز در این ورزشگاه انجام شده است: دیدار آرژانتین و انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 1986 که مارادونا 2 گل تاریخی و معروف خودش را در این دیدار به ثمر رساند.


همچنین دیدار آلمان غربی و ایتالیا در نیمه نهایی جام جهانی 1970 نیز که به بازی قرن معروف شد در این ورزشگاه برگزار شد و پس از آن یادبودی ساخته شد.



پلاک یادبود این بازی در روبروی ورزشگاه "آزتکا" نصب شده و بر روی آن نوشته شده است: ورزشگاه آزتکا از تیم‌های ملی آلمان و ایتالیا برای بازی قرن که در جام جهانی 1970 درخشیدند تجلیل می‌کند.

ورزشگاه آزتیکا یک ورزشگاه در سانتا اورسولا، مکزیکو سیتی، مکزیک است. این استادیوم خانه رسمی تیم ملی فوتبال مکزیک است و با ظرفیت 105،064 نفر بزرگترین استادیوم در آمریکای لاتین و پنجمین ورزشگاه بزرگ در جهان است.

ورزشگاه آزتیکا میزبان انواع مسابقات ورزشی بین المللی بوده‌ است، از جمله:

  • بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۶۸
  • جام جهانی فوتبال ۱۹۷۰
  • قهرمانی جام جهانی جوانان ۱۹۸۳
  • جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶
  • جام کنفدراسیون‌های فیفا ۱۹۹۹
همچنین جام ژول ریمه که نامش را از بنیانگذار جام‌جهانی گرفته تا سال 1970 تندیس جام جهانی بود و از آن پس شکل و نامش تغییر كرد، یعنی آخرین جام ژول ریمه هم در استادیوم آزتکا به کارلوس آلبرتوی برزیلی اهدا شد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوش‌شانس‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال

خوش‌شانس‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال

بازی در جام جهانی می تواند نهایت آرزوی یک بازیکن باشد و بخش مهمی از گنجینه افتخارات یک بازیکن لقب گیرد و در شرایطی که بسیاری از بازیکن های معمولی فوتبال جهان توانسته اند به این مهم دست پیدا کنند، اما بازیکنان بسیار بزرگی بوده اند که به عنوان ستاره درجه یک فوتبال جهان شناخته می شدند اما به دلایل مختلف از حضور در مهمترین تورنمنت فوتبال جهان باز مانده اند. دلایلی نظیر ضعیف بودن تیم ملی، اختلاف نظر با فدراسیون و کادر فنی، مصدومیت و یا حتی مرگ ناگهانی. در میان آنها یک ستاره بزرگ هم دیده می شود که حتی در 3 تیم ملی مختلف بازی کرد اما در جام جهانی حضور نیافت؛ آلفردو دی استفانو.

اما از این طرف در طول تاریخ بازیکنان دیگری نیز بوده اند که نه تنها همراه تیم ملی کشورشان در جام جهانی بازی کرده اند بلکه با تغییر ملیت با یک تیم دیگر نیز به این تورنمنت معتبر راه یافته اند و می توان آن ها را خوشبخت‌ترین و خوش‌شانس‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال نامید.
جام جهانی پنج بازيكن را به خود ديده است كه با دو مليت در رقابت ها شركت كرده‌اند:

1- مونتی؛ 1930 برای آرژانتين و 1934 برای ايتاليا
لویس مونتی (به ایتالیایی: Luis Monti) هافبک آرژانتینی الاصل است که سال 1901 در بوئنوس آیرس متولد شد و در سن 83 سالگی درگذشت. وی در جام جهانی 1930 برای آرژانتین در 4 دیدار به میدان رفت و اتفاقا اولین گل تاریخ آرژانتین در جام جهانی که در برتری 1-0 برابر فرانسه به ثمر رسید به نام وی ثبت شد. وی یک گل دیگر نیز برای آرژانتین در برتری 6-1 برابر آمریکا به ثمر رساند. وی در مجموع 16 بازی و 5 گل ملی برای آرژانتین ثبت کرد.




مونتی از سال 1932 به عضویت تیم ملی ایتالیا در آمد و در 18 بازی ملی حضور داشت و فقط یک گل برای ایتالیا به ثمر رساند. در جام جهانی 1934 همراه ایتالیا در هر 5 بازی حضور داشت و در نهایت قهرمان شد. لویس مونتی آخرین بازی ملی خود را در سال 1936 میلادی انجام داد. وی تنها بازیکنی است که با دو تیم مختلف در دو فینال جام جهانی حضور داشته است.

2- فرانس پوشكاش؛ 1954 برای مجارستان و 1962 برای اسپانيا
فرانس پوشکاش (Ferenc Puskas)، اسطوره فوتبال مجارستان یال 1927 متولد شد و در سن 79 سالگی درگذشت. این اسطوره باشگاه رئال مادرید موفق شد در 84 بازی ملی برای مجارستان 83 گل به ثمر برساند که رکورد بی‌نظیری محسوب می‌شود و در رده دوم برترین گلزنان ملی جهان قرار دارد.


پوشکاش سال 1961 به عضویت اسپانیا درآمد و در جام جهانی 1962 شیلی حضور یافت و 3 بازی برای اسپانیا انجام داد. وی در مجموع یکسال برای اسپانیا بازی کرد و 4 بار به میدان رفت و موفق نشد گلی به ثمر برساند.

3- سانتاماريا؛ 1954 برای اروگوئه و 1962 برای اسپانيا
خوزه سانتاماریا (José Santamaría) مدافع اروگوئه ای الاصل سال 1929 متولد شد و در مدت 5 سال 20 بازی برای کشورش انجام داد و در جام جهانی 1954 سوئیس در 5 بازی به میدان رفت.
سانتاماریا سال 1958 به عضویت اسپانیا درآمد و مثل پوشکاش در جام جهانی 1962 برای اسپانیا به میدان رفت و در 2 مسابقه حضور داشت.



سانتاماریا بین دو اسطوره بزرگ رئال مادرید؛آلفردو دی استفانو (سمت راست تصویر) و فرانس پوشکاش (سمت چپ تصویر)


سانتاماریا در دو تیم باشگاهی بازی کرد؛ ناسیونال اروگوئه و رئال مادرید اسپانیا که اتفاقا در رئال هم با پوشکاش همبازی بود. سانتاماریا مجموعا 20 بازی برای اروگوئه و 16 بازی برای اسپانیا انجام داد و موفق به گلزنی نشد.

4- مازولا 1958 برای برزيل و 1962 برای ايتاليا
خوزه ژوآئو آلتافینی(به پرتغالی: José João Altafini) با نام مستعار ماتزولا(Mazzola) متولد سال 1938 در برزیل است. وی به عنوان مهاجم یک سال در تیم‌ ملی برزیل بازی کرد و در جام جهانی 1958 سوئد هم حضور پیدا کرد و برای سلسائو 2 گل مقابل اتریش به ثمر رساند. در مجموع برای برزیل 8 بازی انجام داد و 4 گل به ثمر رساند.


ماتزولا در لباس تیم ملی برزیل در جدال با بابی رابسون فقید- جام جهانی 1958
ماتزولا سال 1961 به عضویت تیم ایتالیا درآمد و یک سال هم برای لاجوردی پوشان بازی کرد و این بار با پیراهن ایتالیا در جام جهانی 1962 شیلی حضور پیدا کرد و 2 بازی هم برای ایتالیا انجام داد که یکی از این دیدارها به علت خشونت بسیار زیاد به "نبرد سانتیاگو" معروف است. وی برای ایتالیا هم در مجموع 6 بازی انجام داد و 5 گل به ثمر رساند.


ماتزولا در لباس تیم ملی ایتالیا - جام جهانی 1962
او در جدول بهترین گلزنان تاریخ سری A به همراه جوزپه مه‌آتزا با 216 گل در رده چهارم قرار دارد. در حال حاضر یکی از کارشناسان شبکه اسکای ایتالیا و از گزارشگران شبکه رادیویی RTL 102.5 ایتالیا و همچنین گزارشگر دوم بازی ویدئویی PES در نسخه ایتالیایی می‌باشد.

5- پروسينسكی 1990 برای يوگوسلاوی و 1998 برای كرواسی
روبرت پروسینسکی (Robert Prosinečki) هافبک هجومی سال 1969 در یوگوسلاوی به دنیا آمد و در 3 جام جهانی حضور داشته و موفق شده 3 گل به ثمر برساند؛ جام جهانی 1990 و زمانی که 21 ساله بود به همراه یوگوسلاوی در ایتالیا حاضر شد و 3 بازی انجام داد و در یک چهارم نهایی توسط یاران مارادونا در ضربات پنالتی حذف شدند. وی در این جام که یک گل هم به ثمر رساند عنوان بهترین بازیکن جوان جام جهانی 1990 را به خود اختصاص داد.


پروسینسکی پس از تجزیه یوگوسلاوی، در اولین صعود تیم ملی کرواسی به جام جهانی حضور داشت و به همراه این تیم 5 بازی انجام داد و 2 گل زد و در نهایت به مقام سوم رسیدند. 4 سال بعد پروسینسکی 33 ساله با کرواسی در کره و ژاپن حاضر شد اما فقط در یک دیدار حضور داشت تا مجموع بازی های وی در مجموع به عدد 9 برسد.
پروسینسکی در مجموع 15 بازی برای یوگوسلاوی انجام داد و 4 گل به ثمر رساند اما در تیم ملی کرواسی 49 بار به میدان رفت و 10 گل وارد دروازه حریفان کرد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک دروازه‌بان منحصر به فرد با تصاویری ماندگار

یک دروازه‌بان منحصر به فرد با تصاویری ماندگار

جام جهانی 1978 برای ما ایرانی ها اولین حضور در این تورنمنت معتبر را به یاد می آورد و شاید بسیاری از مردم که تا آن زمان نام "پرو" به گوششان نخورده بود با همگروهی ایران با این کشور آمریکای جنوبی بیش از پیش با فوتبال این کشور که اتفاقا در آن دهه یکی از قدرت‌های آمریکای لاتین بود آشنا شدند.
تیم پرو علاوه بر ستاره بی بدیل خود "تئوفیله کوبیلاس" یک دروازه بان منحصر به فرد هم در ترکیب خود داشت که از نظر ظاهری و حرکات داخل زمین به رنه هیگوئیتا دروازه‌بان نامدار کلمبیا در دهه 90 شباهت داشت. البته برخی چهره وی را کم شباهت به مرحوم ناصر حجازی دروازه‌بان ایران در آن دوره نیز نمی دانستند.

رامون کوئیروگا(Ramón Quiroga) که ملیتی آرژانتینی دارد و به علت پذیرفتن ملیت پرویی کماکان و در 63 سالگی نیز مورد تنفر آرژانتینی‌هاست در این جام صحنه های ماندگار زیادی از خود برجای گذاشت که شاید ماندگارترین آن در بازی با لهستان بود؛ وی در این بازی به تنها دروازه بانی تبديل شد كه به خاطر خطا در نيمه حريف كارت زرد گرفته است!



این دروازه بان که با واکنش‌های عالی خود در این جام بارها مانع بازشدن دروازه پرو شد در بازی با لهستان نیز هرچند 1-0 باختند اما بازی وی تحسین برانگیز بود.


پرو همان‌گونه که گفته شد یکی از تیم های قدرتمند جهان در آن دوره به شمار می رفت و در گروه خود به عنوان صدرنشین صعود کرد. پرو موفق شد ایران را 3-0 شکست دهد، با هلند یکی از فینالیست های جام به تساوی بدون گل رسید و اسکاتلند قدرتمند را 3-1 شکست داد.
اما در دور دوم اوضاع کاملا برعکس شد و پرو بدون امتیاز در قعر جدول خود قرار گرفت. (در این جام جهانی مرحله نیمه نهایی وجود نداشت و تیمهای اول هر گروه در مرحله دوم به فینال و تیم های دوم به رده بندی می رفتند).

وی یکی از مظنونین بازی بحث برانگیز پرو مقابل آرژانتین است که به بزرگترین معمای تاریخ فوتبال معروف شد.



از این دروازه بان منحصر به فرد، یک تصویر زیبا نیز در تاریخ ثبت و ماندگار شده است و آن هم کمک کردن وی به رنه وندِکرخوف (Rene VAN DE KERKHOF) بازیکن هلند و یکی از تنها دوقلوهای تاریخ جام جهانی پس از مصدومیت شدید وی در دیدار هلند - پرو است. این بازیکن هلند به علت مصدومیت ناشی از برخورد با دروازه بان پرو ادامه مسابقه را از دست داد و به بیمارستان منتقل شد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشوه‌بگیری که قهرمان‌ ملی لقب گرفت

رشوه‌بگیری که قهرمان‌ ملی لقب گرفت

جام‌جهانی دوازدهم در کشور اسپانیا و با افزایش تیمها با حضور 24 تیم برگزار شد و بازی های زیبایی در این جام به یادگار ماند. برزیل با تله سانتانای فقید اگر چه در یک چهارم نهایی به ایتالیای قهرمان یا بهتر بگوئیم به پائولو روسی گلزن 3-2 باخت اما هنوز هم از آن برزیل به نیکی یاد می شود و خیلی ها معتقدند آن بازی‌های زیبای برزیل دیگر تکرار نشده است.



ایتالیا که به لطف یک گل زده بیشتر نسبت به کامرون صعود کرده بود در نهایت با درخشش پائولو روسی که آقای گل مسابقات شد سومین عنوان قهرمانی خود را کسب کرد.

اما ستاره ایتالیایی این جام سرنوشت جالبی دارد؛ پائولو روسی به خاطر رشوه دو سال از بازی محروم بود. چند هفته مانده به شروع جام جهانی 1982 تعلیق او پايان يافت و "انزو" سرمربی ايتاليا با وجود مخالفت همگان "روسی" را با خود به جام جهانی برد. او در 4 بازی شركت كرد و نتوانست گلزنی كند.
انتقادات به اوج خود رسيد و همه از "انزو" می خواستند "روسی" را از تيم اخراج كند، اما ناگهان موتور "پائولو" روشن شد؛

برابر برزيل هت تريک كرد، دو گل به لهستان در نيمه نهايی زد و در فينال هم گل اول بازي را برابر آلمان غربی به ثمر رساند تا ايتاليا 3-1 پيروز ميدان شود. "روسی" با اين 6 گل گلزن برتر تورنمنت لقب گرفت!


پائولو روسی در 9 سال بازی در تیم ملی ایتالیا 48 بازی ملی انجام داد و موفق شد 20 گل به ثمر برساند. وی در رده باشگاهی نیز در تیم های یوونتوس، ویچنزا، میلان و هلاس ورونا بازی کرد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
جنجال شیخ کویتی در مستطیل سبز

جنجال شیخ کویتی در مستطیل سبز

مسابقه دیدنی فرانسه و آلمان غربی در نیمه نهایی نیز از بازی های کلاسیک و ماندگار جام یازدهم بود. در این دیدار هارولد شوماخر دروازه بان نامدار آلمان غربی با یک حرکت بی رحمانه باتیستون بازیکن فرانسه را به بیمارستان منتقل کرد ولی داور حتی خطا هم اعلام نکرد. این دیدار زیبا در حالی که 3-1 به سود فرانسه در جریان بود آلمان دو گل عقب افتاده را جبران کرد و کار به پنالتی کشد و در انجا شوماخری که باید اخراج می شد ستاره ژرمن ها لقب گرفت و با مهار 2 پنالتی موجب صعود تیمش به فینال شد



آلمان غربی در مشمئزکننده ترین دیدار تاریخ جام جهانی هم سهیم بود، دیداری که تبانی ژرمن ها با اتریش مانع صعود الجزایر شد. اخراج تاریخی مارادونای جوان در دیدار آرژانتین - برزیل هم از صحنه‌های ماندگار جام جهانی است.



در این دوره برای اولین بار از آسیا و اقیانوسیه مشترکاً دو تیم به جام جهانی اعزام شد؛ کویت و نیوزیلند. نیوزیلند از هر سه همگروه خود یعنی اسکاتلند (5-2)، شوروی (3-0) و برزیل (4-0) باخت، اما تیم کویت که یکی از قدرتهای ان زمان آسیا بود با چکسلواکی 1-1 مساوی کرد و برابر فرانسه با نتیجه 4-1 و انگلیس با نتیجه 1-0 بازنده شد.

اما تنها حضور کویت در جام جهانی یک اتفاق تاریخی با خود به همراه داشت؛ تصمیم جنجالی میروسلاو استوپار داور اهل اوکراین که آن زمان جزئی از شوروی سابق بود در تاریخ رقابت های جام جهانی ماندگار شد. در جام جهانی 1982 اسپانیا، تیم ملی فرانسه با نتیجه 3-1 از كویت پیش بود كه گل چهارم هم به ثمر رسید. اما پیش از گل صدای سوتی که به نظر می رسید از سوی تماشاگران به صدا درآمده بازی را به حاشیه کشاند؛ بازیكنان كویت مدعی بودند سوت داور را شنیده و بازی را متوقف كرده‌اند.
به دنبال اعلام گل، شیخ احمد فهد الصباح، رییس فدراسیون كویت وارد زمین شد! و به شدت به این تصمیم اعتراض كرد و قصد بیرون کشیدن تیم را از زمین مسابقه داشت اما پس از وقفه ای چند دقیقه‌ای، داور گل را مردود اعلام كرد! تا برای اولین بار یک نفر از روی سکو تصمیم داور را عوض کرده باشد.


البته فرانسه دقیقه نود بار دیگر گل زد تا عدد چهار برابر تعداد گل هایش ثبت شود و حاصل این اعتراضات چیزی جز آبروی از دست رفته داور و 8 هزار پوند جریمه برای فهد نبود و البته سوژه ای برای دست انداختن اعراب در رسانه ها!
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بزرگترین معمای تاریخ فوتبال

بزرگترین معمای تاریخ فوتبال

در ورزش زیبا و پرطرفدار فوتبال گاهی لحظات زشت و مشمئز کننده ای رقم می خورد که تا ابد در ذهن هواداران خواهد ماند؛ بسیاری از این حرکات و لحظات شرم آور در معتبرترین آوردگاه فوتبال یعنی جام جهانی فوتبال رقم خورده و موجب تاسف هواداران شده است.

احتمال تبانی در فوتبال یک امر همیشگی بوده و در جام جهانی نیز این احتمال خصوصاً در آخرین مسابقات مرحله گروهی زیاد است به طوری که پیش از مسابقات برخی از تیم‌ها با توجه به قدرت تیمی آنها از قبل حذف شده محسوب می شوند و بازیکنان همین تیم ها هم بیشتر از دیگران در معرض دریافت رشوه قرار دارند و فیفا بارها نگرانی خود را از این بابت اعلام کرده است، البته این امر پس از همزمان شدن بازی های آخر مرحله گروهی بسیار کم شده و کمتر شاهد اعتراض تیمی بوده ایم.


صحنه ای از دیدار تیم های آلمان غربی و اتریش در جام جهانی 1982 اسپانیا

به نظر می رسد هیچ بازی در تاریخ جام جهانی مشمئز کننده تر از دیدار آلمان و اتریش در جام جهانی 1982 نبوده است. برد 1-0 آلمان دو همسایه را به مرحله بعد می رساند و الجزایر حذف می شد، آلمان طی ده دقیقه به گل اول خود رسید و پس از آن هر دو تیم بازی را با پیاده روی ادامه دادند.



اعتراض تماشاگران الجزایری به تبانی تیم های آلمان غربی و اتریش در جام جهانی 1982 اسپانیا

هواداران حاضر در ورزشگاه اعتراض خود را با هو کردن بازیکنان و نشان دادن پول نشان دادند و حتی یک هوادار آلمانی پرچم کشور خودش را آتش زد. بازی به پایان رسید و اعتراض الجزایر به تبانی صورت گرفته رد شد. از آن سال به بعد بازی آخر مرحله گروهی همزمان برگزار شد.


بزرگترین معمای تاریخ فوتبال؛ تبانی آرژانتین و پرو: جام جهانی 1978

به گزارش مشرق، در جام جهانی 1978 آرژانتین، 16 تیم در 4 گروه چهار تیمی مرحله گروهی را برگزار کرده و در پایان دو تیم برتر هر گروه به دور بعد صعود کردند. در مرحله دوم 8 تیم نهایی به دو گروه 4 تیمی تقسیم شدند بدین صورت که تیم اول هر گروه به فینال و تیم دوم به رده بندی می رسیدند. از گروه اول هلند مقتدرانه به فینال رسید اما رقابت ميان دو تيم آرژانتين و برزيل در گروه دوم با شدت بيشتری ادامه داشت. برزيل با شکست 3-0 پرو - که یکی از تیم های قدرتمند جهان در آن دوره به شمار می رفت و با هلند یکی از فینالیست ها به تساوی رسیده بود و اسکاتلند قدرتمند را 3-1 برده بود - و تساوی مقابل آرژانتین تقريبا از حضور خود در فينال مطمئن بود اما آرژانتين می‌بايست برای رسیدن به فینال پرو را در آخرين مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست می داد. "دانيل پاسارلا" و هم تيمي هايش ‎ 6 بار دروازه پرو را گشودند تا با امتیاز برابر با برزیل و تفاضل (8+) بالاتر از طلایی پوشان با تفاضل (5+) قرار بگیرند و در خانه خود به فینال برسند. از اين ميان دو گل سهم "ماريو کمپس" معروف ترين بازيکن آرژانتين بعد از مارادونا بود.

این نتیجه مشكوک به تبانی در حالی به دست آمد كه حكومت آرژانتین به ریاست خورخه ویدلا با دخالت سیاسی و تبانی با فرانسیسكو برمودز رئیس جمهور پرو در دهه 70 ، موجبات برد پرگل تیمش را فراهم كرد. تیم آرژانتین در دیدار نهایی نیز 3 - 1 تیم هلند را شكست داد.
در همین رابطه جنارو لدسما سناتور سابق پرو با فاش كردن این موضوع گفت دولت آرژانتین در ازای این نتیجه حاضر شد 13 پناهنده مخالف دولت را به پرو بازگرداند. لدسمای 80 ساله با حضور در دادگاهی در آرژانتین گفت‌: « ویدلا در تلاش بود تا چهره زشت آرژانتین در جهان را با قهرمانی در جام جهانی پاك كند، برای همین او حاضر شد در برابر شكست سنگین تیم پرو مخالفان را به دولت پرو تحویل دهد.»



در آن زمان شكست سنگین پرو، موجب شد تا رسانه های جهان با تردید از سلامت این نتیجه صحبت كنند، عملكرد ضعیف دروازه بان تیم پرو این تردید را به وجود آورده بود كه وی از مسئولان آرژانتینی رشوه گرفته است. از طرفی پیگیری بازگرداندن مخالفان به دولت پرو در 35 سال گذشته یكی از موضوعات جالب توجه برای مورخان بوده است. لئوپولدو لوكه مهاجم تیم آرژانتین در جام جهانی 1978 در واكنش به این مساله گفت :« دیگر نمی توانم بگویم برای این قهرمانی به خود افتخار می كنم اما ما همگی در زمین فوتبال بازی می كردیم و توجهی به این موضوع نداشتیم كه تیم پرو بازی خود را انجام نمی دهد.»

البته تبانی به چنین شیوه ای در فوتبال امروز تقریبا غیرممكن است زیرا شكل برگزاری مسابقات تغییر كرده و مسابقات به شكل حذفی برگزار می شود. در جام جهانی 1978 هشت تیم صعود كرده در دور گروهی در دو گروه چهار تیمی به صورت دوره ای به رقابت می پرداختند و تیمهای سرگروه مستقیما به فینال می رفتند. آرژانتینی ها بازی تیم برزیل را قبل از مصاف خود برنامه ریزی كردند و با توجه به نتیجه برزیل، برای سرگروهی نیاز به تفاضل گل بهتر داشتند.

کره جنوبی در مظان اتهام ماتادورها؛
جام جهانی 2002


به گزارش مشرق، در جام جهانی 2002 نیز شایعات زیادی در مورد برد کره جنوبی مقابل اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی منتشر شد. اسپانیا که در جام جهانی 2002 بدون شکست در مرحله گروهی و با 9 امتیاز به دور بعد صعود کرده بود، با شکست ایرلند در ضربات پنالتی به مصاف کره جنوبی میزبان بازیها رفت، کره ای که موفق شده بود با حذف ایتالیای بزرگ در یک هشتم نهایی البته با یک گل مشکوک به جمع 8 تیم نهایی برسد.


خواکین با از دست دادن این پنالتی موجب حذف اسپانیا و صعود کره جنوبی به نیمه نهایی جام جهانی 2002 کره و ژاپن شد

اسپانیایی ها در این دیدار پس از تساوی بدون گل در پایان 120 دقیقه در ضربات پنالتی 5-3 باختند و از دور رقابت ها کنار رفتند. آن ها معترض بوده و ادعا داشتند که کره با کمک داوران به این مرحله رسیده است!
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تنها بازیکن تعویضی که در جام جهانی هت‌تریک کرد

تنها بازیکن تعویضی که در جام جهانی هت‌تریک کرد

در جام جهانی 1982 اسپانیا نتایج عجیبی رقم خورد؛ در دیدار افتتاحیه تیم ملی بلژیک موفق شد با نتیجه 1-0 آرژانتین قهرمان دوره گذشته را شکست دهد و اولین شگفتی جام دوازدهم را رقم زد، اما این تنها شگفتی این جام نبود و دو روز بعد از شگفتی افتتاحیه و پس از دو بازی بدون گل گروه اول(ایتالیا-لهستان و پرو-کامرون) بزرگترین پيروزی تاريخ جام جهانی که اولین و تنهاترین برد دورقمی تاریخ است اتفاق افتاد و تیم ملی مجارستان یکی از قدرتمندترین تیمهای فوتبال جهان در دهه های 30 و 50 که دو نایب قهرمانی در جامهای جهانی 1938 و 1954 را در کارنامه دارد موفق شد با نتیجه جالب 10-1 السالوادور نماینده آمریکای شمالی و مرکزی را شکست دهد. شکست آلمان از الجزایر در اولین دیدارش هم از دیگر شگفتی های جام بود.



اما اتفاق ویژه دیدار مجارستان و السالوادور هت تریک "لازلو"مهاجم مجارها بود؛ در حالی که مجارستان بازی را 5 بر 1 از السالوادور پيش بود او در درقیقه 56 وارد زمین شد و در عرض هفت دقیقه (دقایق 69، 72 و 76) هت تریک کرد و در نهايت بازی با نتيجه 10 بر يک به پايان رسيد تا نام لازلو در تاریخ جاودانه شود.


خوشحالی بازیکنان مجارستان پس از گلزنی به السالوادور

مجارستان در گروه سوم با تیم های آرژانتین، بلژیک و السالوادور هم گروه بود و در پایان با یک برد، یک باخت و یک تساوی نتوانست به دور بعد راه پیدا کند اما با ثبت پیروزی 10-1 هرچند نتوانست در پرگل ترین بازی تاریخ جام جهانی سهمی داشته باشد(پرگل ترین بازی با 12 گل مربوط به دیدار دو تیم اتریش و سوئیس در جام 1954 سوئیس است که با نتیجه 7 بر 5 به سود اتریش خاتمه یافت.) اما بزرگترین پیروزی جام را رقم زد. این برد درحالی به دست آمد که دو تیم دیگر گروه که به دور بعد صعود کردند فقط 3 گل به تیم السالوادور زدند؛ بلژیک یک گل و آرژانتین 2 گل.

لازلو در مدت پنج سال (84-1979) 33 بار برای مجارستان بازی کرد و 11 گل به ثمر رساند و اگر این سه گل را نمی زد شاید اصلا نامی از وی در تاریخ فوتبال برده نمی شد.
السالوادور هم که این دومین و آخرین حضورش در جام جهانی بود موفق شد تنها گل تاریخ خود را در این دیدار بزند و شاید برای السالوادوری ها نام لوئیز رامیرز زاپاتا (Luis Ramírez Zapata) که این گل را به ثمر رساند یک نام جاودانه باشد!

نتیجه این دیدار و دیدار یوگسلاوی و زئیر (جمهوری دکومراتیک کنگو) در جام 1974 و نیز دیدار مجارستان و کره جنوبی در جام جهانی 1954 که 9 بر صفر به سود یوگسلاوی و مجارستان پایان یافت بیشترین اختلاف گل در یک دیدار محسوب می شود
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابداع‌کننده ضربه قیچی برگردان در فوتبال

ابداع‌کننده ضربه قیچی برگردان در فوتبال

یکی از بحث برانگیزترین تصمیمات مربیگری در جام جهانی به "آدمار پیمنتا" (Ademar Pimenta) مربوط می شود؛ مربی برزیلی در جام جهانی 1938 لئونیداس ستاره تیمش را که 5 گل به ثمر رسانده بود در دیدار نیمه نهایی برابر ایتالیا نیمکت نشین کرد. او می خواست به ستاره تیمش برای فینال استراحت بدهد اما برزیل بازی را باخت! لئونیداس در رده بندی دو گل به ثمر رساند و برزیل سوم شد و لئونیداس هم با 7 گل آقای گل و بهترین بازیکن مسابقات شد.

به همین بهانه به معرفی "الماس سیاه" فوتبال برزیل که شاید برای بسیاری ناشناخته باشد پرداخته ایم:

مبدع حرکت قیچی برگردان در فوتبال حرفه ای



به گزارش مشرق، لئونیداس داسیلوا (Leonidas da Silva) نخستین مهاجم افسانه ای تیم ملی برزیل که به "الماس سیاه" ملقب بود بعد از آرتور فریدنریک (که نتوانست خود را به بقیه نشان دهد) ستاره فوتبال برزیل شناخته می شود.

داسیلوا در سال 1913 در ریودوژانیرو به دنیا آمد. علت اصلی شهرت داسیلوا، ابداع ضربه برگردان (قیچی: bicycle kick) یا به قول برزیلی ها "چیودنا" از سوی وی است. داسیلوا نخستین کسی بود که در فوتبال با ضربه برگردان یا همان قیچی عقب، دروازه حریفان را می گشود. انجام این حرکت از سوی لئونیداس جوان در جام های جهانی 1934 و 1938، محبوبیتی چشمگیر را برای وی در همان ایام پدید آورد.



حرکت قیچی برگردان بارها و بارها توسط پله انجام شد و عموم مردم این حرکت را با نام وی می شناختند اما جنگ جهانی و وقفه در بازیهای جام جهانی و ظهور پله 20 سال پس از لئونیداس داسیلوا در عالم فوتبال باعث شده بود که بسیاری از مردم حتی خود لئونیداس را هم فراموش کنند چه رسد به برگردانهای او را.


سرگذشت تلخ برزیل و لئونیداس در جام جهانی 1938 فرانسه



برای اولین بار در جام جهانی 1938، برزیل توانست با بهترین بازیکنانش به این بازیها بیاید، قبل از این، یعنی در جامهای جهانی 1930 و 1934 به دلیل مشکلات داخلی نمی توانست تمام بازیکنان حرفه ای اش را به جام بیاورد و اولین بار بود که برزیل برای بازی در این جام دارای برنامه بود.
تمام بازیکنان برای مدت یک ماه، در شهر " کاکسامبو " جمع شدند که به واسطه چشمه شفابخشش معروف بود و در منطقه میناس گرایس که از توابع کاکسامبو بود بازیکنان برای تمرینات آمادگی جسمانی باید کنده های بزرگ چوب را جابجا می کردند و به این طرف و آن طرف می بردند.



مثل سال 1934 برزیل برای شرکت در بازیها با کشتی عازم اروپا شد، مسافرت 15 روز طول کشید و در پانزدهم ماه می، 20 روز قبل از اولین بازیش در مقابل لهستان، برزیل به فرانسه رسید، آنها فرصت داشتند تا قدمی در اطراف استراسبورگ بزنند.



برزیل اولین بازی خود را در روز یکشنبه، پنجم ژوئن سال 1938 و در یک روز بارانی در مقابل لهستان برگزار کرد و جهان با اولین اسطوره فوتبال برزیل آشنا شد : " لئونیداس داسیلوا "

او در 1934 هم در ترکیب برزیل حاضر بود اما برزیل در آن سال فقط یک بازی انجام داد و نتوانست آنطور که باید خود را در آن جام نشان دهد و تنها یک گل زد.

برزیل در نیمه اول بازی با لهستان با نتیجه 3 بر 1 از لهستان پیش افتاد، گلها را لئونیداس، رومئو و پراچو به ثمر رساندند، در نیمه دوم لهستان نتیجه را به تساوی 4 بر 4 کشاند، در وقت اضافی لئونیداس 2 گل دیگر به ثمر رساند و برزیل بازی را با نتیجه ی 6 به 5 به نفع خود به پایان رساند.

لئونیداس 25 ساله در این بازی تماشایی سه گل به ثمر رساند. گل سوم وی یکی از زیباترین گلهای تاریخ جام جهانی است چرا که لئونیداس توپ را در وسط زمین تحویل گرفت و به تنهایی تا دروازه لهستان پیشروی کرد و سرانجام دروازه بان لهستانی ها را مغلوب کرد." لئونیداس دا سیلوا " به دلیل استعدادش و اینکه اولین سیاه پوستی بود که در جام جهانی درخشید، فرانسویها به او لقب " الماس سیاه "دادند. او می دانست که چطور از رنگ پوستش استفاده کند: در بازی با لهستان او با پای برهنه بازی می‌کرد زیرا از کودکی به این نوع بازی عادت داشت و به دلیل گل آلود بودن زمین و رنگ پوستش داور متوجه این امر نشد که او جوراب و کفش نپوشیده است.




پیمنتا نفر اول در کنار لئونیداس کاپیتان تیم ملی برزیل دیدار با لهستان- جام جهانی 1938


در روز بعد برزیلی ها برای بازی با چکسلواکی با قطار به سمت تولوز حرکت کردند که تقریبا 1000 کیلومتر با استراسبورگ فاصله داشت. بازی اول دو تیم با نتیجه 1 بر 1 به پایان رسید و حتی پس از 30 دقیقه وقت اضافه هم نتوانستند گلی به هم بزنند.
در بازی اول، لئونیداس با تمام خشونتی که بازیکنان چک نشان دادند توانست یک گل بزند، طبق قوانین بازیها در صورت تساوی دو تیم، آنها باید بعد از وقفه ای دو روزه دوباره با هم بازی می‌کردند.



شیرجه دروازه بان چک " فرانتیسک پلانیکا " برای مهار ضربه ی لئونیداس

مربی برزیل در آن زمان " آدمار پیمنتا " تصمیم گرفت به تمام بازیکنان اصلی به غیر از دروازه بان و لئونیداس استراحت بدهد، البته تیم ذخیره هم دست کمی از تیم اصلی نداشت، در ابتدا تیم چک با 1 گل پیش افتاد اما در نهایت با 2 گلی که " لئونیداس" و "مارتیم" به ثمر رساندند بازی را به برزیل واگذار کرد.

برزیل با یک سفر طولانی دیگر مواجه بود و این بار باید با قطار به "مارسی" یکی دیگر از شهرهای فرانسه می رفت. برزیل در این مرحله باید با ایتالیا بازی می کرد.


پایان تلخ آقای گل جام جهانی 1938 روی نیمکت



برزیل که امید اول قهرمانی بود، در نیمه نهایی به مصاف ایتالیا رفت. همه پیشاپیش برزیل را برنده این بازی می دانستند و کسی شانسی برای ایتالیا قائل نبود. در کمال تعجب سرمربی برزیل "پیمنتا" از سر غرور و یا از فرط اندیشیدن به بازی فینال، ترجیح داد که به داسیلوا و مارتیم، دو ستاره تیم خود، استراحت دهد تا آنها را در بازی فینال در کمال آمادگی در اختیار داشته باشد. (البته برخی می گفتند لئونیداس مصدوم بوده!) وی دست به تغییراتی زد و ترکیب جدیدی را به زمین فرستاد، برزیل در سه مسابقه با سه ترکیب مختلف بازی کرده بود و این اتفاق خوبی نبود، نیمه اول بازی بدون گل به پایان رسید.



آدمار پیمنتا سرمربی برزیل در جام جهانی 1938

در نیمه دوم Gino Colaussi اولین گل را برای ایتالیا زد و سپس یک صحنه بحث برانگیز؛ Domingos da Guia که یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال برزیل تاکنون است می گوید: که یکی از بازیکنان ایتالیا در محوطه جریمه برزیل به روی او خطایی انجام داده و به جای اینکه داور خطای او را بگیرد یک ضربه پنالتی به نفع ایتالیا اعلام کرد.


صحنه خطای بحث برانگیز Domingos da Guia به روی silvio piola

به این ترتیب، گل دوم هم از روی نقطه پنالتی توسط "جوزپه مه آتزا " به ثمر رسید، برزیل با گل رومئو توانست چند دقیقه قبل از اتمام بازی جواب یکی از گلها را بدهد اما در انتها بازی را به ایتالیا واگذار کردند.


دروازه بان برزیل "والتر" درحال مشت کردن توپ از محوطه جریمه

اما غیبت این دو بازیکن گره در کار برزیل انداخت؛ ایتالیا 2 بر 1 از برزیل پیش افتاده بود و داسیلوا و مارتیم نیز بر روی نیمکت ذخیره ها نشسته بودند. اما آنها باید بر روی نیمکت می ماندند چرا که در آن زمان هنوز قانون تعویض در فوتبال وجود نداشت! بدین ترتیب در شرایطی که یاران درون زمین داسیلوا نیاز فراوانی به کمک وی داشتند، ستاره بی بدیل برزیل ناچار بود در عین سلامت و آمادگی، بازی را از کنار زمین تماشا کند و در عزای از دست دادن فینال بگرید.
بعد از اتمام بازی، برزیلی ها از مسائلی مانند دوری راه و سفرهای طولانی با قطار و بی عدالتی در بازی و اشتباه داور شکایت داشتند.

در بازی رده بندی دوباره لئونیداس به ترکیب اصلی برزیل بازگشت و 2 گل به ثمر رساند و برزیل با نتیجه 4 به 2 سوئد را شکست داد و در جایگاه سوم قرار گرفت.
ایتالیا هم با نتیجه 4 به 2 مجارستان را شکست داد و برای دومین بار پیاپی قهرمان جهان شد.



"دومین جام ژول ریمه در دستان ایتالیایی ها"

جنگ جهانی دوم مانع از برگزاری جام های جهانی 1942 و 1946 شد و بدین ترتیب لئونیداس داسیلوا فرصت حضور در جام جهانی دیگری را از دست داد.

بعد از بازگشت لئونیداس به برزیل عده ای از مردم، نام یک نوع شکلات را "الماس سیاه" نامیدند که تا به امروز هم در بین مردم بسیار محبوب است.




لئونیداس افسانه ای معروف ترین گزارشگر فوتبال برزیل


داسیلوا تا سال 1951 در باشگاه سائوپائولو بازی کرد و پس از آن به کار گزارش بازیهای فوتبال پرداخت. لئونیداس در گزارش فوتبال را نیز همانند بازی فوتبال مهارت داشت و به تدریج به معروف ترین گزارشگر فوتبال در برزیل بدل شد.

داسیلوا برای تیم ملی برزیل 25 بازی انجام داد و 24 گل به ثمر رساند. وی در دو جام جهانی 34 و 38، مجموعاً 8 بار به میدان رفت و 8 گل نیز به ثمر رساند.

وی در سالهای پایانی عمر خود دچار بیماری آلزایمر شد و ده سال سخت را در این وضع سپری کرد و سرانجام در 24 ژانویه 2004 در سن 91 سالگی چشم از جهان فروبست.

لئونیداس داسیلوا در نظرسنجی برای بهترین بازیکن قرن برزیل به همراه دیدی در رده هفتم برترین بازیکنان قرن برزیل ایستاد. پله، گارینشا، زیکو، زیزینهو، آرتور و توستائو بالاتر از او انتخاب شدند.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
استثنائی‌ترین مرد دنیای فوتبال

استثنائی‌ترین مرد دنیای فوتبال

ماریو زاگالو با قهرمان كردن برزيل در جام 1970 اولين كسی شد كه هم به عنوان مربی و هم به عنوان بازيكن موفق به قهرمانی در جام جهانی شده است. وی پرافتخارین بازیکن - مربی جهان به شمار می رود، چرا که در سالهای 1958 و 1962 به عنوان بازیکن و در سال 1970 به عنوان سرمربی برزیل و در سال 1994 به عنوان کمک مربی(دستیار کارلوس آلبرتو پریرا) برنده جام جهانی شد. زاگالو در جام جهانی 1998 هم به عنوان سرمربی تا پای کسب جام جهانی پیش رفت اما در فینال 3-0 مغلوب فرانسه شدند تا دیدیه دشان جام را بالای سر ببرد و مانع دومین قهرمانی پیاپی برزیل با کاپیتانی دونگا شود!



بعدها بكن باوئر هم به اين افتخار نايل شد، البته ستاره بی بدیل فوتبال آلمان تنها در جام جهانی 1974 به عنوان کاپیتان و در سال 1990 به عنوان سرمربی همراه تیم آلمان قهرمان جام جهانی شد. وی در جام جهانی 1986 هم به عنوان سرمربی نایب قهرمان جهان شد.

ماریو زاگالوی 83 ساله متولد 1931 است و خیلی دیر به تیم ملی برزیل رسید. وی که به عنوان مهاجم گوش چپ بازی می‌کرد در 27 سالگی اولین بازی ملی را انجام داد و در طول 6 سال بازی برای طلایی پوشان 33 بار به میدان رفت و 5 گل به ثمر رساند. اما پس از دوران بازی و کسب دو قهرمانی جهان ( 1958 و 1962) به مربیگری روی آورد و با دو قهرمانی جهان به عنوان سرمربی (1970) و مربی (1994) و یک نایب قهرمانی به عنوان سرمربی (1998) یک نام ماندگار در جهان فوتبال شد.

وی یک بار نیز پیش از جام جهانی 1978 و هنگامی که سرمربی تیم ملی کویت بود برابر ایران قرار گرفت و شکست خورد.




البته وی از یک نظر هم استثناء است چرا که دو جام قهرمانی متفاوت به دست آورده است؛ یک جام ژول ریمه** و یک جام جهانی.

** جام ژول ریمه: دو سال پیش از افتتاحیهٔ جام جهانی فوتبال 1930 در اروگوئه، کنفدارسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) قانونی را تصویب‌کرد که قهرمان جام جهانی فوتبال جامی را به عنوان هدیه، پاداش بگیرد. مجسمه‌سازی فرانسوی به‌نام آبل لافلئور طرح خود را ارائه‌کرد و فیفا آن را پذیرفت. اما در سال 1946، این جام به ژول ریمه که رئیس فیفا و ایده‌پرداز برگزاری جام جهانی فوتبال بود، تغییرنام یافت. پس از سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی فوتبال 1970 مکزیکو سیتی، جام ژول ریمه به‌طور دائم به کنفدارسیون فوتبال برزیل سپرده‌شد. این جام دوبار ربوده‌شد و در واپسین سرقت، جام ذوب شده‌بود و کنفدارسیون فوتبال برزیل ماکتی از آن را ساخت و نگهداری‌کرد.

طرح دیگری از سوی هنرمندی ایتالیایی به‌نام سیلویو گاتزانیگا برای جام جهانی فوتبال 1974 آلمان غربی ارائه‌شد و توسط فیفا پذیرفته‌شد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
با این نتیجه دنیای فوتبال شوکه شد

با این نتیجه دنیای فوتبال شوکه شد

در نوزده دوره گذشته جام جهانی نتایج بسیار عجیبی رقم خورده و تیم های بزرگ جهان در دیدارهایی که هیچ کس انتظار نداشته است مقابل تیم های ضعیف‌تر زانو زده اند. یکی از شگفت انگیزترین نتایج در 19 جولای 1966 در تاریخ این تورنمنت معتبر ثبت شد؛ جایی که در شهر میدلزبرو تیم فوتبال کره شمالی که برای اولین بار به جام جهانی رسیده بود موفق شد ایتالیا، قهرمان دو دوره جام جهانی را با نتیجه 1-0 شکست دهد و ضمن حذف این تیم قدرتمند به مرحله بعد صعود کند.



صحنه گل تاریخی کره شمالی به ایتالیا در جام جهانی 1966
- انریکو آلبرتوزی با این شیرجه هم نتوانست مانع گل پاک دو ایک شود

اما کره شمالی چگونه به این جام رسید و لقب طوفان زرد را به خود اختصاص داد؟ کره‌ای‌ها البته از نوع شمالی آن طی یک بازی پلی آف با نماینده آفریقا به دیدارهای نهایی جام جهانی 1966 انگلیس راه یافتند. کره شمالی در گروه چهارم رقابت ها با شوروی و ایتالیای قدرتمند و شیلی همگروه شد.

کره در دیدار ابتدایی برابر شوروی سابق که لئو یاشین افسانه ای را در اختیار داشت حرفی برای گفتن نداشت و 3-0 شکست خورد. اما کره ای ها پس از تساوی 1-1 برابر شیلی در دیدار پایانی مرحله گروهی، یک شگفتی بزرگ را در برابر ایتالیا رقم زدند، آنها با نتیجه 1-0 و با گل "پاک دو ایک" از سد آتزوریها گذشتند و باعث حذف این تیم شدند. این برد در حالی به دست آمد که ایتالیا برای صعود نیاز به یک تساوی داشت و کره باید حتما پیروز می شد، اما ایتالیا باخت و حذف شد.
برای ايتاليا و مردمش حذف شدن در چنين مرحله ای غير قابل تحمل بود. زمان پرواز و مكان فرود هواپيمای حامل بازيكنان ايتاليايی اعلام نشد تا با مردم عصبانی مواجه نشوند. البته عده زيادی از جزييات پرواز سری خبردار شدند و اتوبوس بازيكنان با گوجه های گنديده بمباران شد.



"طوفان زرد" پس از صعود تاریخی به مرحله یک چهارم نهایی هم غیر قابل مهار بود و در تاریخ 23 جولای 1966 بازیکنان کره شمالی طی 27 دقیقه ابتدایی در مرحله یک چهارم نهایی در ورزشگاه گودیسون پارک با 3 گل از پرتغال قدرتمند پیش افتادند. اما داور دیدار به پرتغالی ها کمک فراوانی کرد و 4 پنالتی را برای این تیم در جریان بازی گرفت که خود یک رکورد محسوب می شود و تمامی این پنالتی ها توسط اوزه بیو تبدیل به گل شد و همچنین، در نهایت پرتغال با به ثمر رساندن یک گل دیگر توسط خوزه آگوستو با نتیجه 5 بر 3 از سد طوفان زرد گذشت.



تکل بازیکن کره شمالی روی اوزه‌بیوی فقید که ستاره بی چون و چرای پرتغال و کل جام جهانی 1966 بود

طی 36 سال، کره شمالی موفق ترین تیم آسیایی در جام های جهانی بود تا این كه دیگر كره یعنی کره جنوبی در جام جهانی 2002 كره- ژاپن به مقام چهارمی دنیا دست یافت، هرچند اشتباهات بارز داوری در این راه کمک شایانی به آنها کرد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند!

داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند!

یکی از حساس ترین دیدارهای جام جهانی 1990 بازی آرژانتین مقابل ایتالیا میزبان مسابقات بود که در پایان با برتری یاران مارادونا در ضربات مرگبار پنالتی پایان یافت. این بازی دراماتیک جدا از درخشش گوئیکوچا (Sergio Goycochea) در مهار ضربات پنالتی یک اتفاق تاریخی دیگر را ثبت کرد؛ مايكل واتروت داور فرانسوی این دیدار در پایان 15 دقیقه اول وقتهای اضافه 8 دقيقه وقت اضافه گرفت! او بعدها اعتراف كرد حواسش به گذر زمان نبوده است.


دیدار ایتالیا - آرژانتین نیمه نهایی 1990

جالب اینجاست که در همین 8 دقیقه وقت اضافه ریکاردو گوستی (Ricardo Giusti) هافبک تیم ملی آرژانتین نیز به دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد. این بازی در پایان 120 دقیقه 1-1 شد و در ضربات پنالتی آرژانتین با درخشش دروازه بان خود گوئیکوچا به برتری 4-3 و در مجموع به برتری 5-4 دست یافت و به فینال رسید. در فینال هم آلمان با تک گل آندریاس برمه آرژانتین را شکست داد و قهرمان شد.



صحبت ریکاردو گوستی پس از اخراج با داور فرانسوی؛ مارادونا هم در تصویر دیده می شود.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گلزن مادرزادی که به خاطر جام‌جهانی از موهای خود گذشت

گلزن مادرزادی که به خاطر جام‌جهانی از موهای خود گذشت

یکی از بزرگترین و معروفترین گلزنان تاریخ فوتبال "گابريل باتيستوتا" مهاجم اسبق تیم ملی آرژانتین است که به خاطر گلزنی های فراوان به باتی گل معروف شده بود. این مهاجم پرطرفدار در 78 بازی ملی 56 گل به ثمر رساند و در کنار "گرد مولر" یکی از دو بازیکن تاریخ جام جهانی است که موفق شده در 2 جام جهانی هت تریک کند.(جامهای جهانی 1994 و 1998). باتیستوتا در 3 جام جهانی 94،98 و 2002 که حضور داشت موفق شد در 12 بازی 10 گل به ثمر برساند.
باتیستوتا در فیورنتینای ایتالیا چهره شد و در 269 باری که در طول 9 سال(1991-2000) برای تیم محبوب شهر فلورانس به میدان رفت موفق شد 168 گل به ثمر برساند. در مجموع وی 414 بازی در تیم‌های مختلف انجام داد و 311 گل به ثمر رساند.



وی زمانی که در آس‌رم بازی می‌کرد، با پیراهن این تیم گلی زیبا به تیم سابق خود یعنی فیورنتینا زد، و بعد از آن گریه کرد. به گفتهٔ خود باتیستوتا، هواداران این تیم بعد از ترک باشگاه مجسمهٔ او را که در شهر قرار داشت را شکستند، ولی عده‌ای از آنها که همچنان به او علاقه‌مند بودند خرده‌های مجسمه را به عنوان یادگاری از وی با خود به خانه هایشان بردند.



باتیستوتا برای حضور در جام جهانی 98 فرانسه مجبور شد موهای معروفش را كوتاه كند. جامی که باتیستوتا در آن خوش درخشید و موفق شد علاوه بر دومین هت‌تریک نام خود را درکنار گردمولر افسانه ای قرار بدهد و با زدن 5 گل پس از رونالدو در رده دوم بهترین گلزنان جام قرار بگیرد.





در زمان مربيگری دانیل پاسارلا در تيم ملي آرژانتين بازيكنان با موي بلند،گوشواره و .... به تيم ملي دعوت نمي شدند. سرمربی آرژانتين اعلام کرد که تمام بازيکنان برای بازی کردن در تيم ملی بايد موهای خود را کوتاه کنند. داشتن موی بلند برای مردان آرژانتينی رسم بسيار معمولی است. تقريبا تمام ستارگان آرژانتينی(حتی باتيستوتا) به خاطر حضور در جام جهانی از موهای بلند گذشتند، بجز يک نفر: "فرناندو ردوندو"؛ موهای بلند او آن زمان شهره آفاق بود، دليل او منطقی به نظر می رسید: « يک مربی نبايد در زندگی خصوصی بازيکنان دخالت کند.» و اعلام کرد تا مربی عوض نشود حاضر به بازی در تيم ملی نيست. لابد اگر بقيه ستارگان آرژانتينی نيز با او همراهی می کردند همه با هم به جام جهانی می رفتند البته بدون جناب مربی!
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
وحشیانه‌ترین خطای تاریخ فوتبال

وحشیانه‌ترین خطای تاریخ فوتبال

در تاریخ فوتبال همیشه دروازه بانان مشهوری بوده اند که هر یک به دلیلی در خاطر هواداران فوتبال مانده اند و می توان گفت همان گونه که پست دروازه بانی یک پست خاص در فوتبال است، دروازه بانان نیز از ویژگی های خاصی برخوردارند.یکی از این دروازه بانان ماندگار تاریخ فوتبال "هارالد شوماخر" معروف به "تونی شوماخر" دروازه بان اسبق تیم ملی فوتبال آلمان غربی است که در جام جهانی 1982 نام خود را برسر زبانها انداخت.

شوماخر که در دو دوره جام جهاني فوتبال نايب قهرمان شده است پس از شكست در فينال 1986 اعلام كرد كه در جام جهاني 1990 براي بار سوم شركت خواهد كرد و اين بار موفق به کسب مقام قهرمانی خواهد شد. اما وی در سال 1987 كتابي نوشت و مدعي شد 90 درصد بازيكنان آلماني از مواد مخدر و مواد نيروزا استفاده مي كنند و پس از آن هرگز در تيم ملي آلمان انتخاب نشد و فوتبالش را در تركيه ادامه داد.


بازی کلاسیک نیمه‌نهایی جام‌جهانی 1982 اسپانیا بین فرانسه و آلمان غربی، یکی از زیباترین بازی‌های تاریخ جام‌های جهانی از آب درآمد. در آن بازی پلاتینی با نبوغ بالایش هر چه در توان داشت رو کرد. اوج خلاقیت او در ارسال پاسی دقیق برای هم‌تیمی‌اش پاتریک باتیستون بود که موجب تک به تک شدن او با تونی شوماخر، دروازه‌بان جنجالی و بزرگ ژرمن‌ها شد. باتیستون می‌توانست کار را تمام کند ولی شوماخر پیش‌دستی کرد و با زدن یک ضربه سنگین به بازیکن فرانسوی، همه را یاد «چاک نوریس»، رزمی‌کار بزرگ اروپایی و بازیگر فیلم‌های حادثه‌ای انداخت
:

شوماخر از دورازه بیرون آمد و در حالی که هنوز چند متری با هم فاصله داشتند باتیستون به توپ ضربه زد و ضربه اش به بیرون رفت ولی شوماخر به شکل ناجوانمردانه و بسیار خشنی بر روی سر بازیکن فرانسوی پرید و باتیستون سه تا از دندانهایش شکست و به حالت اغما فرو رفت. میشل پلاتینی در مود این صحنه گفته بود« من به شدت ترسیده بودم چون باتیستون اصلا حرکت نمی کرد و فکر کردم که او مرده است.»





بعد از این صحنه باتیستون را به بیمارستان منتقل می کنند و از همه جالب تر این که واکنش داور مسابقه در قبال این حرکت اعلام ضربه دروازه بوده است!
بعدها تمامی کارشناسان داوری بدون شک حکم به اخراج شوماخر بعنوان کمترین جریمه ممکن می دادند ولی عدالت رعایت نشد و فرانسه آن بازی را در حالی که 3-1 از آلمان غربی جلو بود 3-3 مساوی کرد و با ضربات پنالتی که شوماخر در آن نقش کلیدی داشت آن بازی را به آلمان واگذار کرد تا فرانسه با ستاره‌های بزرگی مثل پلاتینی، آلن ژیرس، ژان تیگانا و لویی فرناندز چشم به راه یک جام‌جهانی دیگر باشد. ایتالیا در فینال مقابل آلمان قرار گرفت و این تیم را 3-1 شکست داد و قهرمان شد.

همانطور که در بالا نیز گفته شد بعدها شوماخر بخاطر نوشتن یک کتاب جنجالی از تیم ملی آلمان و حتی لیگ باشگاهی این کشور کنار گذاشته شد و مجبور شد سالهای آخر بازیش را در فوتبال ترکیه دنبال کند.

تصاویر این صحنه تاریخی در جام جهانی 1982را در زیر ببینید:





شرح ماجرا از زبان خود شوماخر:

شوماخر در مورد بازی معروف نیمه نهایی جام جهانی 1982 می گوید:" من در این دیدار بازیگر نقش منفی بودم، بازی نیمه نهایی جام جهانی 1982 مقابل فرانسه برای من به عنوان یک بازی بزرگ و البته یک دیدار دراماتیک در کارنامه فوتبالی ام به ثبت رسیده است و در ذهنم باقی خواهد ماند. دیداری که در آن ما تا پایان جنگیدیم و در ضربات پنالتی پیروز شدیم تمام این فراز و فرود ها و حساسیت بالای بازی چیزهایی است که شما تنها یک بار می توانید در زندگی تجربه کنید."



" این بازی در 8ام جولای 1982 برگزار شد ابتدا پیر لیتبارسکی در دقیقه 17 ما را از فرانسه پیش انداخت اما ستاره فرانسوی ها میشل پلاتینی از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی کشاند. این طبیعی بود که در نیمه نهایی جام جهانی برای پیروزی بجنگیم اما در دقیقه 60 بازی بود که من ناخواسته به یک چهره زشت بدل شدم."

" من همیشه یک دروازه بان تهاجمی بودم و توپ های پشت مدافعان را با خروج از محوطه جریمه جمع می کردم اما اتفاقی که افتاد دقیقا به این صورت بود توپ بلند از فرانسوی ها پشت دفاع ما فرود آمد و من برای دفع آن از دروازه خارج شدم و توپ را زودتر از پاتریک باتیستون مهاجم فرانسه دیدم برای زدن توپ به هوا پریدم اما ناگهان متوجه حضور وی شدم اما دیگر دیر شده بود و برخورد بیرحمانه ای در قوس محوطه جریمه با هم داشتیم."



" شما باید بپذیرید که این برخورد عمدی نبود و پاتریک در ملاقاتی که با هم داشتیم من را بخشید. برای رفتاری که داشتم متاسفم. بلافاصله پس از بازی یک خبرنگار به من گفت دو تا از دندان های او شکسته است و من خوشحال شدم زیرا انتظار مصدومیت شدیدی تری را داشتم به همین دلیل به او گفتم هزینه ی دندان جدید او را پرداخت می کنم. البته این صحبت معنای بدی پیدا کرد اما من آن را بدون منظور مطرح کرده بودم."

" اما به بازی برگردیم، قطعا این دیدار یکی از بزرگترین بازی ها در تاریخ جام جهانی بود. یک هیجان واقعی را می توانستید در این دیدار تجربه کنید. گل های ماریو ترسور و آلن ژیرس با نتیجه 3 بر 1 از ما پیش افتادند و من فکر می کردم که به پایان رسیدیم اما دوستانم با قدرت به بازی برگشتند. آنچه که در نیمه دوم وقت های اضافه انجام شد وصف ناپذیر است. گل اول را رومینیگه به ثمر رساند و با ضربه کلاوس فیشر بازی را 3 بر 3 به تساوی کشاندیم و برای تعیین فینالیست بازی به ضربات پنالتی کشیده شد."

" در ضربات پنالتی می دانستم برای اینکه به پیروزی برسیم باید یک یا دو ضربه را مهار کنم. اما پنالتی سوم را اولی اشتیلکه از دست داد و این کار را برایم دشوار کرد. اما همانگونه که فکر می کردم توانستم پنالتی چهارم و ششم فرانسوی ها را مهار کنم تا با نتیجه 5 بر4 در ضربات پنالتی پیروز شویم و به فینال راه پیدا کنیم هر چند که شکست مقابل ایتالیا مانع از قهرمانی ما شد."



هارالد "تونی" شوماخر از سال 1972 تا 1996 در مجموع 464 بازی بوندس لیگایی در کارنامه دارد. او با پیراهن کلن، شالکه، دورتموند و بایرن در لیگ اول آلمان بازی کرده است. بیشتر افتخارات وی به باشگاه کلن باز می گردد او با این باشگاه در سال 1978 قهرمان بوندس لیگا شد و در سال های 1977، 1978 و 1983 موفق شد با پیراهن کلن قهرمانی در جام حذفی را تجربه کند. در سال 1996 نیز با پیراهن دورتموند قهرمانی در بوندس لیگا را کسب کرد از افتخارات او در عرصه ملی می توان به نائب قهرمانی در جام های جهانی 1982 و 1986، قهرمانی در جام ملت های اروپا در سال 1980 اشاره کرد او همچنین در جام جهانی 1986 به عنوان دومین بازیکن برتر جام نیز دست یافت.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی

"خوزه باتيستا" مدافع اروگوئه ای در جام جهانی 1986 تنها 56 ثانيه پس از شروع بازی با خطا روی "گوردون استراکان" اسکاتلندی كارت قرمز گرفت و سريعترين اخراج تاريخ رقابت ها را به نام خود ثبت كرد. اروگوئه و اسكاتلند به تساوی بدون گل رسيدند و تيم باتيستا صعود كرد.






** پلاسیدو گالیندو
Plácido Galindo (پرو ـ رومانی 1930)



کارت‌های زرد و قرمز از سال 1970 در فوتبال مورد استفاده قرار گرفت اما پیش از آن بازیکنان به دلیل خطاهای خشن‌شان مستقیماً‌ راهی رختکن می‌شدند. گالیندو با اخراج در اولین بازی‌اش در جام جهانی در مقابل رومانی، نامش را در کتاب رکوردها ثبت کرد. او اندکی پس از آغاز نیمه دوم به دلیل بازی خشن و ناجوانمردانه از بازی اخراج شد البته خشونت او موجب درگیری بازیکنان دو تیم شد به نحوی که برای آرام کردن اوضاع پلیس مجبور به مداخله شد.


** خوزه باتیستا José Batista (اروگوئه ـ اسکاتلند1986)

باتیستا رکورد سریع‌ترین اخراج در تاریخ جام جهانی را به نام خود ثبت کرده است. او تنها 56 ثانیه پس از ورود به میدان در بازی مقابل اسکاتلند به دلیل خطای وحشتناکش روی گوردون استراکان با کارت قرمز «خوئل کینیو» روبرو شد.


** پدرو مونزون Pedro Monzón (آرژانتین ـ آلمان 1990)

آرژانتینی‌ها با دریافت 10 کارت قرمز در جام‌جهانی، از این نظر صاحب یک رکورد بی‌نظیر هستند. در این بین سه کارت قرمز آنها در جام جهانی 1990 به ثبت رسیده و پدرو مونزون نیز اولین بازیکنی است که در فینال جام جهانی از زمین اخراج شده است. او به دلیل خطایی که روی یورگن کلینزمن مرتکب شد، توسط ادرواردو کوته سال، داور مکزیکی با کارت قرمز جریمه شد. 20 دقیقه پس از آن نیز گوستاوو دزوتی به خاطر حرکت خشن‌اش روی یورگن کوهلر روانه رختکن شد.



** دیوید بکام David Beckham (انگلیس ـ آرژانتین 1998)

جام جهانی 1998 فرانسه تورنمنتی بود که ستاره های جوان انگلیس می خواستند در آن خودی نشان دهند. اما سیر حوادث سرنوشت دیگری را برای ستارگان جوان و کم تجربه انگلیسی رقم زد.
بعد از عملکرد درخشان انگلیسی ها در مرحله گروهی، این تیم در مرحله یک هشتم به مصاف رقیب دیرینه اش، آرژانتین، رفت. در دقایق اولیه نیمه دوم، ستاره جوان انگلیسی دیوید بکهام، از پشت روی دیگو سیمئونه تکل رفت و سیمئونه را نقش زمین کرد. داور دانمارکی بازی، کیم میلتون نیلسون نیز که در صحنه حاضر بود، بلافاصله کارت قرمزش را از جیب بیرون آورد.


نهایتا این بازی به ضربات پنالتی کشیده شد تا آرژانتین، انگلیس ده نفره را در این ماراتن نفس گیر شکست دهد و انگلیس حذف شود. یکی از نشریات جنجالی جزیره تیتر زد«10 شیر و یک پسربچه ابله»! دیوید بکام به دلیل دریافت کارت قرمز، بکام فصل کابوس‌واری را در جزیره سپری کرد و مدت ها گذشت تا طرفداران تیم ملی انگلیس، حرکت بکهام را به دست فراموشی بسپارند و او را ببخشند.
آرژانتین هم در مرحله بعد مسابقات مقابل هلند شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. چهار سال بعد انگلیس و دیوید بکهام از آرژانتین انتقام گرفتند و در جام جهانی 2002 کره – ژاپن توانستند با گل دیوید بکهام آرژانتین را شکست دهند و این تیم را در مرحله گروهی حذف کنند.


** دیه‌گو مارادونا Diego Maradona (آرژانتین ـ برزیل 1982)

آرژانتین 0ـ3 از برزیل عقب افتاده بود و این برای دیه‌گو جوان اصلا قابل پذیرش نبود. او به قدری از این نتیجه ناراضی بود که تنها 5 دقیقه قبل از سوت پایان بازی به دلیل ضربه‌ای که بازیکن حریف زد، از زمین اخراج شد.



** لورن بلان Laurent Blanc (فرانسه ـ کرواسی 1998)

یک کارت ابلهانه که هیچ وقت مشخص نشد علت آن چه بوده است. لوران بلان در جام جهانی 1998 فرانسه، یکی از بازیکنان اصلی تیم میزبان بود و به خط دفاعی این تیم استحکام خاصی بخشیده بود. این بازیکن در مرحله یک هشتم نهایی این جام یک گل سرنوشت ساز به پاراگوئه زد تا فرانسه به یک چهارم راه یابد. در مرحله یک چهارم نهایی هم در ضربات پنالتی، توانست با موفقیت پنالتی خود را وارد دروازه کند تا ایتالیایی ها را از دور رقابت ها حذف کند.



اما در مرحله نیمه نهایی تیم ملی فرانسه مقابل کرواسی قرار گرفت. فرانسه تا دقیقه 70 بازی دو بر یک از پدیده این دوره از مسابقات جلو بود و مدافع باتجربه فرانسوی تنها به دلیل نمایشی که اسلاون بیلیچ بازی کرد، فینال جام جهانی را از دست داد. در حالی که کوچکترین تماسی بین این دو بازیکن صورت نگرفت، بیلیچ ناگهان خودش را روی زمین انداخت و صورتش را گرفت. به این ترتیب بلان که در طول تورنمنت یکی از بهترین‌های تیمش بود، یکی از بزرگترین بازی‌های دوران حرفه‌ای‌اش را از دست داد.


** آنتونیو راتین Antonio Rattín (آرژانتین ـ انگلیس 1966)

تنش بین انگلیس و آرژانتین به مدت‌ها پیش از درگیری‌های دو کشور بر سر جراید مالویناس و «دست خدا» برمی‌گردد.

داور آلمانی این دیدار بازیکن تیم ملی آرژانتین، "آنتونیو راتین" را به خاطر اینکه از کلمات زشتی هنگامی صحبت کردن استفاده کرده بود، از زمین اخراج کرد. این در حالی بود که این داور به زبان اسپانیایی که راتین با آن تکلم می کرد، تسلط نداشت!
راتین که اعتقاد داشت داور به نفع انگلیسی ها سوت زده و با ناداوری او را اخراج کرده به طرز شدیدی به تصمیم داور اعتراض داشت و به راحتی حاضر نبود که از زمین خارج شود. این بازیکن حتی بعد از اینکه از زمین بازی خارج شد، در اطراف میدان به نشانه اعتراض بر روی فرش قرمز مخصوصی که تنها ملکه انگلیس حق عبور از روی آن را داشت، نشست و حاضر نبود آنجا را ترک کند. نهایتا پلیس مجبور شد دخالت کند و به زور راتین را به بیرون زمین هدایت کند. انگلیس توانست در این بازی یک بر صفر پیروز شود و نهایتا هم به تنها عنوان قهرمانی خود در تاریخ جام های جهانی دست یابد.




این اتفاق یکی از زنجیره حوادثی بود که رابطه دو تیم ملی آرژانتین و انگلیس را تیره کرد و باعث شد که همواره دیداری های این دو تیم با جنجال مواجه شود.
راتین سال‌ها بعد در مورد این اخراج گفت: «اخراج من درست نبود. من فقط می‌خواستم با داور صحبت کنم اما او من را اخراج کرد.»


** فرانک رایکارد و رودی فولر Frank Rijkaard & Rudi Völler (هلند‌ ـ آلمان غربی1990)

تنها چند ثانیه عصبانیت بر روی تمام دوران حرفه‌ای این دو بازیکن سایه افکند. بازی‌های آلمان و هلند همواره با حساسیت‌های کاذب همراه بود، به همین دلیل رویارویی دو تیم در دور دوم جام جهانی، تنها دو سال پس از پیروزی هلند مقابل آلمان در یورو 88، بسیار حساس و پرتنش بود.
تنها 20 دقیقه از بازی گذشته بود که رایکارد به دلیل خطایی که روی فولر انجام داد یک کارت زرد دریافت کرد اما دور از چشم داور به روی حریف آب دهان پرتاب کرد. فولر به سمت داور رفت و موهایش را به او نشان داد اما داور که حرکت فولر را اعتراض تعبیر کرده بود، یک کارت زرد نیز به او نشان داد.



چند دقیقه بعد این دو بار دیگر با هم درگیر شدند که این بار داور به هر دو کارت قرمز نشان داد. رایکارد نیز در راه رختکن یک بار دیگر فولر را به یک آب دهان میهمان کرد!


** زین‌الدین زیدان Zinedine Zidane (فرانسه ـ ایتالیا 2006)

این شاید معروف‌ترین کارت قرمز تاریخ باشد. در جام جهانی 2006 زیدان روح تیم ملی فرانسه و همه کاره تیم بود. در حالیکه در این جام به نظر می رسید که فرانسه در مراحل اولیه حذف شود، با درخشش زین الدین زیدان این تیم توانست تا فینال مسابقات پیش برود و تیم هایی مانند برزیل، اسپانیا و پرتغال را شکست دهد.
زیدان که فرانسه کم رمق را تا فینال پیش برده بود، در فینال مقابل ایتالیا توانست یک گل از روی نقطه پنالتی وارد دروازه ایتالیایی ها کند، اما ایتالیا به زودی این گل را توسط ماتراتزی جبران کرد تا کار به وقت های اضافه کشیده شود.




تنها دقایقی پیش از پایان 120 دقیقه دیدار نفس‌گیر مقابل آتزوری، زیدان در مقابل اهانت‌های ماتراتزی از کوره در رفت و با سر به سینه او کوبید. این حرکت باعث شد که بازیکن اصلی فرانسه کارت قرمز گرفته و از زمین اخراج شود و ستاره فرانسوی با خاطره ای تلخ آخرین بازی اش در جام جهانی را وداع گوید. نهایتا فرانسوی ها مغلوب این دیدار شدند و به نایب قهرمانی قناعت کردند.



پس از پایان بازی تا مدت‌ها بحث بر سر علت این اتفاق در جریان بود و واکنش‌های مختلفی را از سوی افراد فوتبالی و غیرفوتبالی برانگیخت. زیدان گفت که ماتراتزی به وی فحاشی ناموسی کرده اما مدافع ایتالیایی این مسأله را به شدت تکذیب کرد.


** ماریو دیوید Mario David (ایتالیا ـ شیلی1962)

این بازی در تاریخ جام جهانی به «جنگ سانتیاگو» معروف شده است. تنش‌های این بازی پیش از سوت آغاز آن شروع شد. رسانه‌های ایتالیایی با چند سرمقاله تند، میزبانی شیلی را زیر سوال بردند. زمان زیادی طول نکشید که بازی به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد. در دقیقه 8 بود که جورجیو فرینی از بازی اخراج شد اما 7 دقیقه طول کشید تا او با اسکورت پلیس از بازی خارج شود. این پایان ماجراهای این دیدار نبود.
در همان نیمه اول لیونل سانچس و ماریو دیوید با لگد به جان هم افتادند. ابتدا سانچس جلوی چشمان کمک داور دیوید را زد اما تعجب برانگیز اینکه جریمه‌ای برای او در نظر گرفته نشد. چند دقیقه بعد این دیوید بود که با یک حرکت رزمی به سبک اریک کانتونا، سانچس را نقش زمین کرد و با کارت قرمز کن آستون روبرو شد.



** فرانچسکو توتی Francesco Totti (ایتالیا-کره جنوبی 2002)


حضور کره جنوبی در جام جهانی 2002 را به طور کلی می توان جنجال برانگیز و سرشار از ابهام دانست اما شاید جنجال برانگیزترین این حوادث در بازی این تیم مقابل ایتالیا در مرحله یک هشتم نهایی شکل گرفت و جنجالی ترین حادثه این بازی هم اخراج ستاره ایتالیا، فرانچسکو توتی، از زمین بود.
بعد از اینکه بازی این دو تیم با تساوی 1-1 به وقت های اضافه کشیده شد، در ابتدا گل ایتالیایی ها که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صحیح بود، آفساید اعلام شد اما این پایان بداقبالی لاجوردی پوشان نبود و بعد از آن هم داور کارت قرمز دوم را با این بهانه که توتی قصد فریب داور را داشته و شیرجه رفته، به ستاره تیم ملی ایتالیا نشان داد، تا این بازیکن مجبور به ترک زمین شود و ایتالیایی ها ده نفره به بازی ادامه دهند.



اما فیلم هایی که از این صحنه گرفته شد، نشان می داد که فرانچسکو توتی قصد فریب داور را نداشته و به طور طبیعی و با پیچ خوردن پایش به زمین خورده است.
کره جنوبی پس از اخراج توتی، توانست گل برتری را به ایتالیا بزند و به مرحله بعد صعود کند. این تیم، پس از آن اسپانیا را هم به صورتی جنجال برانگیز شکست دهد تا به نیمه نهایی جام جهانی 2002 راه یابد.


** ژوزف سیمونیچ Josip Šimunić (کرواسی - استرالیا 2006)

در یکی از بازی های مرحله گروهی جام جهانی 2006 دو تیم استرالیا و کرواسی در مقابل هم قرار گرفتند تا برای رسیدن به مرحله بعد به زورآزمایی بپردازند. این بازی نهایتا با نتیجه 2-2 تمام شد تا استرالیا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند و کرواسی حذف شود. اما اتفاقی که این بازی را جالب کرد و سوژه رسانه ها و فوتبال دوستان شد خود بازی نبود بلکه نحوه اخراج یکی از بازیکنان توسط داور بود.
در این دیدار، داور سرشناس انگلیسی مسابقه،گراهام پل، کارت زرد دوم را به بازیکن کرواسی،سیمونیچ، نشان داد اما یادش رفت که باید او را از زمین مسابقه اخراج کند. بعد از اینکه سوت پایان بازی زده شد سیمونیچ به سمت داور رفت و حقیقت ماجرا را به او گفت و همین باعث شد که داور او را بعد از اتمام بازی اخراج کند تا سیمونیچ در یک بازی دو کارت زرد و یک کارت قرمزجداگانه دریافت کند که در نوع خودش بسیار جالب بود.




این اتفاق باعث شد که داور انگلیسی بازی که او را به عنوان یکی از گزینه های اصلی برای قضاوت در دیدار فینال جام جهانی پیش بینی می کردند، از دور خارج شود و از میزان اعتبارش به نحو چشمگیری کاسته شود وشانس قضاوت در دیدار پایانی جام را هم از دست بدهد.
سپ بلاتر،رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا)، بعدا در مورد این بازی و این حادثه نادر نظر داد که اگر استرالیا این بازی را می باخت و از گردونه رقابت ها حذف می شود می توانست درخواست کند که این بازی دوباره برگزار شود.
خود پل بعدها اعتراف کرد که شماره بازیکن خاطی را به اشتباه در لیست بازیکنان استرالیا وارد کرده بود و به جای اینکه شماره سیمونیچ را ذیل اسامی جریمه شده های کروات بیاورد، نام او را در کنار بازیکنان تیم استرالیا آورده بود.


** وین رونی Wayne Rooney (انگلیس - پرتغال 2006)

در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2006 آلمان، انگلیسی ها امید زیادی داشتند که بتوانند به نیمه نهایی مسابقات صعود کنند، اما پرتغال سد محکمی جلوی آنها بود که آنها را از رسیدن به این مرحله محروم کرد.
در شصت و دومین دقیقه بازی، وین رونی بخاطر ضربه ای که به ریکاردو کاروالیو زد از زمین مسابقه اخراج شد. داور پس از اینکه چندین بازیکن پرتغالی دور او جمع شدند و او را تحریک کردند که کارت قرمز به رونی نشان دهد، وی را اخراج کرد.



بعد از بازی ویدئویی پخش شد که کریستیانو رونالدو را در حالی نشان می داد که پس از اخراج همبازی سابقش در منچستریونایتد، به هم تیمی هایش در تیم ملی پرتغال چشمک می زند و به نوعی اخراج رونی را ناشی از شیطنت خود و هم تیمی هایش می داند.
انگلیس درضربات پنالتی این بازی را به پرتغال واگذار کرد تا انگلیسی ها به تلخی تورنومنت را ترک کنند و عامل حذف خود را کریستیانو رونالدو و داور بدانند.


** لوئیز سوارز Luis Suárez (غنا - اروگوئه 2010)

سوارز با گرفتن توپی که صد در صد گل می شد از روی خط دروازه آن هم در دقیقه 120 مانع صعود غنا به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام‌جهانی 2010 شد!
در یکی از مهیج ترین و خاطره انگیزترین ترین مسابقات جام نوزدهم، دو پدیده مسابقات یعنی غنا و اروگوئه در مقابل هم قرار گرفتند. این بازی نهایتا در 120 دقیقه بازی برنده نداشت تا سرنوشت دو تیم در ضربات پنالتی مشخص شود. اما قبل از پایان 120 دقیقه یک اتفاق جالب افتاد. در حالی که تنها چند دقیقه تا سوت پایان بازی مانده بود، در حالی که یکی از ضربات غنایی ها نزدیک بود وارد دروازه اروگوئه شود، لوئیز سوارز شیطنت خاصی کرد و با دست توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید. پس از این حرکت سوارز از زمین اخراج شد و یک ضربه پنالتی نصیب غنایی ها شد. اما ستارگان آفریقایی نتوانستند از این موقعیت استفاده کنند و آساموا گیان پنالتی را از دست داد تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود و در ضربات پنالتی هم غنایی ها ناموفق ظاهر شوند و اروگوئه به نیمه نهایی مسابقات صعود کند.



حرکت سوارز جنجال های زیادی به پا کرد نه تنها به این دلیل که باعث شد با ناجوانمردی غنا حذف شود بلکه به این دلیل که پس از این حادثه سوارز نسبت به این قضیه احساس افتخار می کرد و تا مدت ها در صحبت هایش با خرسندی و تکبر از آن یاد می کرد.



پنج بازیکنی که در دیدارهای نهایی جام جهانی از بازی اخراج شده اند:
* 2010 : جانی هیتینگا (هلند - اسپانیا)
* 2006: زین الدین زیدان (فرانسه - ایتالیا)
* 1998: مارسل دزایی (فرانسه - برزیل)
* 1990 : پدرو مونزون و گوستاوو آبل دزوتی (آرژانتین - آلمان)


 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک اتفاق بی نظیر و ماندگار در "بازی قرن"

یک اتفاق بی نظیر و ماندگار در "بازی قرن"

یک دیدار در تاریخ جام جهانی به قدری معروف شده است که پس از گذشت 44 سال فوتبال دوستان هنوز آن را فراموش نکرده اند. این دیدار مهیج علاوه بر داشتن گلهای زیاد موجب شد نام دو بازیکن در تاریخ فوتبال ثبت شود؛ جیووانی ریورا به خاطر زدن دو گل تاریخی و فرانتس بکن باوئر به خاطر بازی با کتف شکسته که در زیر شرح آن را خواهید خواند.

بکن باوئر بدون شک بزرگترین ستاره تیم ملی فوتبال آلمان است که با 103 بازی ملی در پست دفاع آخر موفق به زدن 14 گل شد. وی به همراه ماریو زاگالو تنها کسانی هستند که هم به عنوان بازیکن و هم سرمربی فاتح جام جهانی فوتبال شده است. قیصر فوتبال آلمان یکی از موفق ترین مدیران فوتبالی جهان به شمار می رود که سالهاست در بایرن مونیخ مشغول به کار است. وی دو بار نیز در سالهای 1972 و 1976 مردسال فوتبال اروپا شد.

اتفاقی ماندگار در "بازی قرن"
وقتی که در تاریخ 17 ژوئن 1970 آرتورو یاماساکی مالدونادو داور اهل پرو، سوت بازی نیمه نهایی جام جهانی را به صدا درآورد فکر نمی کرد که این دیدار لقب "بازی قرن" را به خود اختصاص دهد.

دو تیم ایتالیا و آلمان در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 1970 مکزیک به مصاف هم رفتند. این بازی در ورزشگاه آزتکا مکزیک برگزار شد و تنها بازی در تاریخ جام جهانی بود که 5 گل در وقت های اضافه زده شد. دیدار دو تیم در 90 دقیقه 1-1 مساوی به پایان رسیده بود.
90 دقیقه ابتدای دیدار به هیچ وجه در خور نام "دیدار قرن" نبود. ایتالیا در دقیقه هشتم با گل "روبرتو بونینسنیا" از حریف پیش افتاد و بعد از گل به دفاع جانانه پرداخت. آلمان‌ها به حملات خود افزودند و حتی فرانس بکن بائر معروف به "قیصر فوتبال" با کتف آسیب دیده به بازی ادامه داد تا در نهایت در آخرین دقایق بازی "کارل هاینز اشنلینگر" در دقیقه 90 دروازه "آلبرتو زی" را که تا پیش از این دیدار تنها یک گل خورده بود باز کرد تا دو تیم به وقت‌های اضافه بروند.



آنچه در وقت اضافه این دیدار رخ داد قابل پیش بینی نبود: 5 گل در 30 دقیقه فراموش ناشدنی

بازی در وقتهای اضافه آغاز شد و در دقیقه 94 گردمولر 8 گله آلمان را پیش انداخت ولی در دقیقه 98 "تارکیزیو بورن ئی" بازی را برابر کرد و دوباره در دقیقه 104 "لوئیجی ریوا" ایتالیا را پیش انداخت اما این داستان در اینجا پایانی نداشت و در دقیقه 110 دوباره "گرد مولر" ملقب به بمب افکن ژرمنها بازی را برابر کرد و تعداد گلهایش دورقمی شد و در حالی که هنوز گوینده تلویزیون آلمان داشت نام او را صدا می زد، "جیانی ریورا" که بیشتر نیمکت نشین بود و در این دیدار هم از ابتدای نیمه دوم به بازی آمده بود در دقیقه 111 گل برتری ایتالیا را به ثمر رساند تا لاجوردی پوشان به یک پیروزی تاریخی و شگفت انگیز برسند.



فرانتس بکن باوئر و جیانی ریورا دو بازیکنی که نامشان با این بازی در تاریخ ثبت شد

پلاک یادبود این بازی در روبروی ورزشگاه "آزتکا" نصب شده و بر روی آن نوشته شده است: ورزشگاه آزتکا از تیم‌های ملی آلمان و ایتالیا برای بازی قرن که در جام جهانی 1970 درخشیدند تجلیل می‌کند.



اما در ديدار نهايی تيم خسته و فرسوده لاجوردی پوشان رمقی برای مهار بازيكنان تکنیکی و قدرتمند برزيل نداشت و به شكست 4 بر 1 تن دادند. آلمان هم با یک گل اروگوئه را برد و سوم شد.

جدا از زیبایی و پرگل بودن، اتفاقی تاریخی در این دیدار رقم خورد؛ در جریان بازی که برخی از آن به عنوان زیباترین بازى تاریخ جام جهانى یاد می کنند، فرانتس بکن باوئر دچار در رفتگى کتف شد ولی در حالی که طبق اعلام پزشکان باید از زمین بیرون می رفت پس از چند دقیقه مداواى اورژانسى دوباره به زمین بازگشت.



آلمان تعویض هایش را انجام داده بود و باید با یک بازیکن کمتر بازی را ادامه می داد اما بکن باوئر کتف مصدوم خود را بست و به بازی برگشت.



"قیصر" نتوانست باعث پیروزى تیمش شود اما به خاطر نکته سنجى یک روزنامه ورزشى آلمان در تاریخ ماندگار شد. عکاس روزنامه فوق صحنه اى را شکار کرد که نشان مى داد بکن باوئر با یک دست کتف باندپیچى خود را گرفته و با پاهایش مشغول دریبل زنى است!




ستاره فوتبال آلمان به عنوان اولین بازیکن تاریخ فوتبال، با یک عضو شکسته تا پایان در میدان حضور یافت

بكن باوئر بزرگترین موفقیت های خود را در سطح باشگاهی بابایرن مونیخ جشن گرفته و در طول 12 سالی كه در خدمت این باشگاه بوده، 5 بار قهرمان بوندس لیگا، 4 بار قهرمان جام حذفی آلمان و 3 بار پیاپی هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.او مجموعاً 103 بازی برای تیم ملی فوتبال آلمان انجام داده و 50 بار هم به عنوان كاپیتان، این تیم را هدایت كرده، اگر چه بكن باوئر بدون داشتن بازوبند كاپیتانی هم یكی از راهبران بی قید و شرط در میدان محسوب می شد.



این قدرت و سلطه او به عنوان بازیكن در خود میدان بود كه لقب "قیصر" (به آلمانی و انگلیسی: kaiser به معنی رهبر) را برای او به ارمغان آورد و سبب شد كه او را بهترین فوتبالیست آلمان در قرن بیستم بدانند.


For the United Arab Emirates
در این بخش یک مورد دیگر (هرچند کوتاه) نیز قابل ذکر است که طرح آن خارج از لطف نیست: در سال 1990 امارات به جام جهاني راه يافت و براي آن ها همين يعني همه چيز! امارات با سه باخت پي در پي در مرحله گروهي حذف شد. اما آن ها موفق شدند دو گل به ثمر برسانند. اينكه گلزني در جام جهاني براي بازيكنان اماراتي لايق خوشحالي برابر با قهرماني در اين جام باشد خيلي جاي سوال نيست اما جالب است بدانيد مسولان اين كشور براي هر گل يك رولس رويس به همه بازيكنان پاداش دادند. امارات در این جام با 2 گل زده و 11 گل خورده حذف شد.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دو بازیکن منحصر به فرد تاریخ جام جهانی

دو بازیکن منحصر به فرد تاریخ جام جهانی

اریک نیلسن از سوئد و آلفرد بیکل معروف به فردی بیکل از سوئیس تنها بازيكنانی هستند كه قبل و بعد از جنگ جهانی دوم در جام جهانی حاضر شدند؛ در دو جام جهانی 1938 و 1950. (دوره‌های 1942 و 1946 جام جهانی، به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد. جام جهانی 1942 قرار بود تا در کشور آلمان برگزار شود. این خبر در بیست و سومین سالگرد فیفا در سال 1936 و در برلین اعلام شده بود. اما جنگ جهانی در سال 1939 آغاز شد و تا سال 1945 طول کشید و به همین دلیل میزبانی آلمان منتفی شد. در ژوئن سال 1939، قرار شد برزیل میزبان رقابت‌ها باشد هرچند که با گسترش جنگ جهانی، برگزاری مسابقات منتفی شد آنهم در حالی که حتی میزبان رقابت‌ها هم مشخص نشده بود. بعد از پایان جنگ جهانی نیز، مسابقات سال 1946 به دلیل خرابی‌های حاصل از جنگ، برگزار نشد.)



آلفرد بیکل در طول 18 سال بازی برای سوئیس از یک حیث در جام جهانی رکورددار است؛ طولانی ترین زمان بین دو مسابقه در جام جهانی( 12 سال و 13 روز)
این دو تعطیلی باعث شد برخی بازیکنان که در جامهای جهانی قبل از جنگ جهانی بازی کرده بودند از دنیای فوتبال خداحافظی کنند اما دو بازیکن این شانس را داشتند که در اواخر دوران بازی ملی خود بار دیگر در جام جهانی حضور پیدا کرده و نام خود را جاودانه کنند؛ اریک نیلسن از سوئد و آلفرد بیکل معروف به فردی بیکل از سوئیس. اریک نیلسن (1916-1995) مدافع چپ فقید تیم ملی سوئد در سالهای 1938 تا 1952 بود که در 57 بازی ملی موفق به گلزنی نشد. وی در دوران بازی در تیم ملی سوئد در تورنمنت های مهمی چون جام های جهانی 1938 و 1950 و المپیک 1948 لندن بازی کرد.
مدال طلای بازی‌های المپیک 1948 لندن و نایب قهرمانی جام جهانی 1958 سوئد بزرگترین افتخارات تیم ملی فوتبال سوئد است که نیلسن در قهرمانی المپیک عضو تیم ملی سوئد بود. وی در جام جهانی 1938 نیز با سوئد به مقام چهارم رسید.
به گزارش مشرق، تیم ملی سوئد تاکنون 11 بار در جام جهانی حضور داشته است که 4 بار آن را موفق به حضور در جمع 4 تیم نهایی شده است. سوئد در سال 1958 که میزبان رقابتها بود تا یک قدمی قهرمانی پیش رفت اما در فینال مغلوب برزیل شد. 2 مقام سومی و یک مقام چهارمی نیز از دیگر افتخارات این تیم است.
1938- مقام چهارم
1950- مقام سوم
1958- نایب قهرمان
1994- مقام سوم


آلفرد بیکل معروف به فردی بیکل (1918-1999) مهاجم فقید تیم ملی سوئیس است که همانند نیلسن افتخار حضور در دو جام جهانی قبل و بعد از جام جهانی را دارد. بیکل در طول 18 سال بازی برای سوئیس (1936 تا 1954) در 71 بازی ملی 15 گل زد. وی از یک حیث دیگر در جام جهانی رکورددار است؛ طولانی ترین زمان بین دو مسابقه در جام جهانی( 12 سال و 13 روز). وی در دیدار برابر آلمان در جام جهانی 1938 که به برتری 4-2 سوئیس انجامید زننده یکی از گل های سوئیس بود.
تیم ملی سوئیس هم تاکنون 11 بار به جام جهانی صعود کرده است که صعود به یک چهارم نهایی سه جام جهانی 1934، 1938 و 1954 تنها افتخارات این تیم است. سوئیس در جام جهانی 2014 در گروه E با تیمهای فرانسه، اکوادور و هندوراس همگروه است و امیدوار است با سرمربیگری اوتمار هیتزفیلد نتیجه بهتری در این جام بگیرد. (برنامه کامل مسابقات جام جهانی 2014 + نام شهر و ورزشگاه‌ها)

یک نکته جالب درباره تیم ملی سوئیس این است که در سال 1920 یک دروازه‌بان ایرانی به نام حسین‌علی‌خان سردار در بازی برابر تیم ملی فوتبال فرانسه برای سوئیس به میدان رفت!
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخی ترین گل دیوید بکهام برای انگلیس

تاریخی ترین گل دیوید بکهام برای انگلیس

در وقت‌های اضافه گل هایی نیز به ثمر رسیده که همیشه در اذهان باقی می ماند؛ یکی از این گل ها گل بسیار زیبای دیوید بکهام برای تیم ملی انگلیس است که در مقدماتی جام جهانی 2002 مقابل یونان به ثمر رساند، اهمیت این گل از آنجا نمایان می شود که بدانیم انگلیس برای صعود مستقیم نیاز به یک تساوی داشت و تا دقیقه 93 با نتیجه 2-1 در ورزشگاه خانگی خود عقب بود اما گل زیبای دیوید بکام که از روی یک ضربه آزاد به ثمر رسید انگلیس را به جام جهانی رساند.


 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اشتباهات مرگبار داوری در جام جهانی

اشتباهات مرگبار داوری در جام جهانی

برخی داوران نتایج مسابقات بسیار مهم و حساس را با اشتباهات‌شان به عجیب‌ترین شکل تغییر داده‌اند یا گل‌های اشتباهی را پذیرفته‌اند که سرنوشت بسیاری را تغییر داد. نام این داوران اکنون در یک فهرست ثبت شده است، فهرستی که بدترین اشتباهات دنیای داوری را به همه نشان می‌دهد. البته این اشتباهات عمدی نبوده و این داوران با داورانی که تبانی می‌کنند و رشوه می‌گیرند خیلی فرق دارند، اما به هر حال با اشتباهات​ وحشتناک‌شان فجایعی رقم زدند که سر و صدای این اشتباهات از یک داور رشوه بگیر یا تبانی‌کننده پیشی می‌گیرد. در ادامه نگاهی به چند اشتباه وحشتناک دنیای داوری خواهیم کرد:

* گل جنجالی جف هرست در فینال 1966 به آلمان غربی

بي ترديد بازي هاي بين انگلستان و آلمان از فراموش نشدني ترين و جنجالي ترين دوئل هاي تاريخ هستند
و بي شك اولين بازي جنجالي دو تيم مربوط به فينال جام جهاني 1966 مي شود كه در آن بازي ولفگانگ وبر آلماني در لحظات پاياني ديدار گل تساوي را به ثمر رساند و بازي به وقت هاي اضافه كشيده شد. در وقت هاي اضافي جف هورست از انگليس با گل جنجالي خود كه به پربحث ترين گل تاريخ فوتبال بدل شده است، انگليس را به پيش انداخت و لحظاتي بعد با گل ديگر خود باعث پيروزي انگليس با نتيجه 4-2 و قهرماني اين تيم در آن رقابت ها شد.
گل جنجالی جف هرست در فینال 1966

هرست با شوتي محكم توپ را از تيركوفكسكي دروازه‌بان تيم ملي آلمان گذراند اما توپ بعد از برخورد به طاق دروازه‌ درست مثل اين صحنه بيرون آمد، در آن روز توفیق بهرامف كمک داور با تصميمي جنجالي اين توپ را گل اعلام كرد و نام خود را در تاريخ جاوداني كرد.

* دیدار انگلستان ‌ـ‌ آرژانتین (جام‌جهانی 1986)
بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ داوری در دیداری به وقوع پیوست که در آن مارادونا گل قرن را به ثمر رساند.
در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 1986 دو تیم آرژانتین و انگلستان رودرروی هم قرار گرفتند. در این دیدار هر دو گل آرژانتینی‌ها را مارادونای افسانه‌ای به ثمر رساند. مارادونا گل دوم آرژانتین را در شرایطی به ثمر رساند که شش بازیکن انگلیسی را دریبل کرد و سپس گل زد تا گل او گل قرن نام بگیرد، اما درباره گل نخست او چه چیزی می‌دانید؟! اگر براساس قوانین به ماجرا نگاه کنیم مارادونا هرگز گل اول را نزد. توپ در هوا و در فضایی بین مارادونا و دروازه‌بان انگلیسی‌ها قرار گرفت. مارادونا اما این جنگ هوایی را برد و توپ را وارد دروازه انگلیسی‌ها کرد تا گل اول را بزند. اما این گل او با دست به ثمر رسید.



صحنه معروف مارادونا در جام جهانی 1986 که به "دست خدا" معروف شد

ماجرا وقتی وارد مرحله عجیب‌تری شد که داور نه‌تنها به مارادونا بابت ضربه‌زدن به توپ آن هم با دست کارت نداد، بلکه گل او را پذیرفته شده اعلام کرد تا به این ترتیب بدترین فاجعه دنیای داوری رقم بخورد، فاجعه‌ای که حذف فراموش‌نشدنی انگلیسی‌ها را از جام‌جهانی 1986 رقم زد. بسیاری بر این عقیده‌اند که گل اول آرژانتین با دست خدا به ثمر رسید، اما دسته دیگری معتقدند چیزی که گل اول آرژانتینی‌ها را سبب شد دست شیطان بود. دسته دوم انگلیسی‌ها هستند!


* دیدار فرانسه ‌ـ‌ ایرلند (مقدماتی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی)



تیم ملی فوتبال ایرلند فاصله‌ای تا صعود به جام‌جهانی سال 2010 آفریقای جنوبی نداشت، اما این کشور بریتانیایی با بدشانسی محض روبه‌رو شد: دومین اشتباه فاحش داوری در تاریخ فوتبال. این​بار دیگر خبری از مارادونا نبود، حالا پای تیری آنری در میان بود که پس از این بازی بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داد. در شرایطی که در دیدار فرانسه و ایرلند همه چیز به نفع ایرلندی‌ها پیش می‌رفت و این تیم یک بر صفر جلو بود، ضربه آزاد همه چیز را به هم ریخت. پس از این‌که ضربه آزاد به طرف دروازه ایرلندی‌ها شوت شد آنری عجیب‌تر و بی‌شرمانه‌ترین پاس گل تاریخ فوتبال را داد. این مهاجم سابق تیم ملی فوتبال فرانسه برای این‌که توپ را به هم‌تیمی‌ خود ویلیام گالاس پاس بدهد، دو بار توپ را با دست کنترل کرد تا ویلیام گالاس با توپی که با دست به او پاس داده شده بود، گل تساوی فرانسه را بزند.



صحنه هند جنجالی تیری هانری که داور آن را ندید و این توپ پاس گلی شد که فرانسه را به جام جهانی رساند

آنری پس از این دیدار ابتدا سرسختی وقیحانه‌ای از خود نشان داد و اظهار کرد​ مقصر نبوده تا خشم ایرلندی‌ها را بیشتر کند، اما سرانجام اعتراف کرد ​ اشتباه کرده، ولی مقصر اصلی داور است که خطای او را نادیده گرفته است! به هر حال پس از این دیدار روزنامه سان انگلیس تیتر زد: «دست شیطان باز هم کارساز شد!»


* دیدار اسلوونی ـ آمریکا (‌جام‌جهانی 2010)


جام‌جهانی اشتباهات وحشتناک داوری را کم به خود ندیده است که یکی از آنها در دیدار دو تیم آمریکا و اسلوونی در جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی رقم خورد. در این دیدار مقدماتی دو تیم به تساوی 2 بر 2 رسیدند، این در حالی است که اگر گل سوم و صددرصد سالم آمریکا مردود اعلام نمی‌شد، این تیم 3 بر2 به پیروزی می‌رسید.




داور مالیایی این دیدار به دلیل اشتباه وحشتناکی که در این دیدار انجام داده بود از قضاوت در بقیه دیدارهای جام‌جهانی محروم شد، اما حتی محرومیت این داور هم باعث نشد تا خشم آمریکایی‌ها فرو بنشیند. این اشتباه مسلم داوری درگیری‌های زیادی را بین تماشاگران دو تیم پس از پایان بازی سبب شد. آمریکایی‌ها پرچم اسلوونی را آتش زدند و در مقابل اسلوونیایی‌ها هم با تهیه پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «آمریکایی‌های فاشیست» پاسخ آنها را دادند.

فیفا به این اشتباه مسلم بشدت واکنش نشان داد و به داور این دیدار تذکر جدی داد و همین تذکر جدی داور مالیایی را از ادامه قضاوت در جام‌جهانی محروم کرد. سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال آمریکا پس از این دیدار گفت «در فوتبال تا به حال گل‌های سالم زیادی مردود اعلام شده است، اما این یکی دیگر واقعا فاجعه بود. واقعا داور این دیدار چه فکری با خودش کرد که گل ما را مردود اعلام کرد؟ این گل سالم‌ترین گل دنیا بود!»


* دیدار ترکیه ـ برزیل (جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن)



باز هم جام‌جهانی و باز هم ثبت شدن یکی ​ دیگر از وحشتناک‌ترین اشتباهات داوری دنیا. البته این​بار حقه کثیف این اشتباه را رقم زد. در دیدار دو تیم ترکیه و برزیل در مرحله گروهی رقابت‌های جام‌جهانی، برزیل صاحب ضربه کرنر شد. ریوالدو ـ بهترین بازیکن پیشین فوتبال جهان‌ ـ‌ به نقطه کرنر رفت تا زننده ضربه کرنر باشد. او در حالی که تا کمر خم شده بود منتظر دریافت توپ از سوی بازیکنان شد. هاکان اولسان، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ترکیه به طرف توپ رفت و توپ را خیلی آرام به طرف ریوالدو پرتاب کرد، اما توپ مستقیم به صورت ریوالدو خورد. این مهاجم سیه‌چرده برزیلی ناگهان خود را روی زمین انداخت و به شکلی اغراق‌آمیز و کاملا واضح به خود پیچید. او به شکلی فیلم بازی کرد تا داور کنار زمین مجاب شود هاکان اولسان از قصد توپ را به صورت ریوالدو کوبانده است. او نتیجه‌گیری خود را به داور وسط گزارش داد تا این داور هم با نشان دادن کارت قرمز به اولسان نگونبخت به کار او در زمین مسابقه پایان دهد.

تمارض آشکار ریوالدو برابر ترکیه در جام جهانی 2002

اگر اشتباه مسلم داوری در این دیدار وجود نداشت شاید نتیجه دیگری به غیر از پیروزی 2 بر یک برزیل در این دیدار رقم می‌خورد. از این حرکت ریوالدو به عنوان خیره‌کننده‌ترین نمایش تمارض در تاریخ فوتبال دنیا یاد می‌شود. هر چند کار ریوالدو به اخراج بازیکن ترکیه‌ای منجر شد، اما فیفا چند روز بعد او را به دلیل تمارض به پرداخت 5180 دلار جریمه محکوم کرد.


* دیدار آلمان ‌ـ‌ آمریکا (جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن)



عجیب است ​در وحشتناک‌ترین اشتباهات داوری باز هم این آمریکایی‌ها هستند که قربانی بزرگ لقب گرفته‌اند. اتفاقی که در جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن و در جریان دیدار دو تیم آلمان و آمریکا در مرحله یک‌چهارم نهایی افتاد در جمع وحشتناک‌ترین اشتباهات داوری جای گرفته است. آمریکا در جام‌جهانی 2002 پدیده تمام عیار بود. آنها بهترین نتیجه تاریخ فوتبال خود را در این رقابت‌ها کسب کردند و تا مرحله یک‌چهارم نهایی بالا آمدند، مرحله‌ای که در آن باید مقابل تیم ملی آلمان قرار می‌گرفتند.


هند آشکار مدافع المان که مانع گل شد


آمریکایی​ها برای رسیدن به یک‌چهارم نهایی، مکزیک را 2 بر صفر پشت سر گذاشته بودند. این تیم مقابل آلمان شجاعانه بازی کرد، اما در دقیقه 39 میشائیل بالاک نخستین گل بازی را به ثمر رساند. پس از آن حملات پی در پی و بی‌امان آمریکایی‌ها ادامه داشت تا این‌که در دقیقه 50 صاحب ضربه کرنر شدند. گرگ برهالتر پشت این ضربه کرنر قرار گرفت و بدون این‌که توپ را به هم‌تیمی‌هایش پاس بدهد با مهارت عجیب و غریبی توپ را به طرف دروازه کان فرستاد. اولیور کان این ضربه را نصفه و نیمه دفع کرد که این دفع نصفه و نیمه برای این‌که توپ وارد دروازه نشود، کافی نبود. درست زمانی که توپ در آستانه وارد شدن به دروازه ژرمن‌ها قرار داشت تورستن فرینگز از راه رسید و با دست توپ را دفع کرد؛ اما داور این صحنه را ندید و در حالی که باید ضربه پنالتی به سود آمریکایی‌ها اعلام می‌شد، چنین اتفاقی نیفتاد. این دیدار با نتیجه یک بر صفر به سود آلمانی‌ها به پایان رسید تا آنها راهی مرحله نیمه‌نهایی شوند.


* گل فرانک لمپارد به آلمان در جام جهانی
2010

آخرین مورد هم به گلی که در جام جهانی 2010، توسط فرانک لمپارد وارد دروازه مانوئل نویر شد بازمی گردد که توپ حدود یک متر از خط دروازه گذشتو حتی کاپلو سرمربی انگلیس هم گل شدن آن را از روی نیمکت دید و به ابراز خوشحالی پرداخت، اما داور آن را نپذیرفت و در نهایت انگلیس در دیداری حیثیتی از پیکارهای جام جهانی حذف شد.

گل صحیح لمپارد به آلمان که پذیرفته نشد

کاپلو بلافاصله بعد از پایان بازی داور و کمک هایش را عامل این باخت دانست. وی گفت که اگر ما گل دوم را می زدیم با سبک متفاوتی بازی می کردیم و من درک نمی کنم که چرا فیفا از تکنولوژی خط دروازه استفاده نمی کند.

فیفا پس از این دیدار، دیگر از این داور در بازی های باقیمانده جام جهانی استفاده نکرد. رسانه های انگلیس هم به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و این اشتباه داور بازی را بزرگترین اشتباه تاریخ فوتبال نامیدند.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمربی بزرگی که به‌خاطر یک لباس تیم حریف را حیوان نامید

سرمربی بزرگی که به‌خاطر یک لباس تیم حریف را حیوان نامید

الفرد ارنست رمزی (Alfred Ernest Ramsey) سرمربی موفق و بزرگ تيم ملی انگليس در جام جهانی 1966 بود که موفق شد برای اولین و آخرین بار با سه شیرها به قهرماني برسد. آنها در فینال جنجالی ویمبلی 4-2 آلمان غربی را در وقت اضافه شکست دادند. در تیم ملی انگلیس آن زمان بازیکنان بزرگی چون گوردون بنکس، جف هورست، بابی مور، جکی چارلتون، بابی چارلتون، آلن بال، جورج کوهن و... حضور داشتند.


انگلیس پس از 3 بازی مقدماتی که یک تساوی برابر اروگوئه و 2 برد برابر مکزیک و فرانسه کسب کرد به عنوان تیم اول به یک چهارم نهایی رسید و حریف آرژانتین شد.

انگلیس در پایان این بازی را با تک‌گل جف هورست با پیروزی پشت‌سر گذاشت، دیداری که حاشیه های زیادی داشت یکی از این حاشیه ها در همان نیمه اول اتفاق افتاد و آنتونیو راتین کاپیتان تیم‌ملی آرژانتین بعد از اینکه دقیقه 35 با کارت قرمز داور مواجه شد زمین بازی را ترک نکرد. 8 دقیقه بعد وقتی تمام بازیکنان قصد داشتند به همراه او زمین را ترک کنند در نهایت راتین کوتاه آمد و تصمیم گرفت به سمت رختکن برود.



اما اتفاق چشمگیرتر و می توان گفت زشت تر در انتهای دیدار اتفاق افتاد؛ الف رمزی پس از پايان بازی به سرعت درون زمين دويد، البته اين اقدام سرمربی انگلیس برای ابراز خوشحالی نبود بلكه او می خواست از تعويض لباس بازيكنانش با حريف جلوگيری كند.





رمزی در مصاحبه پس از بازی خود گفت: با حيوان ها لباس عوض نمی كنيم!

این جمله رمزی به خاطر اختلاف تاریخی انگلستان و آرژانتین برسر جزایر مالویناس یا فالکلند است که بارها شاهد کشیده شدن این دعوای تاریخی به زمین فوتبال بین دو کشور بوده ایم.

یک نمونه بارز آن در دیدار دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 1986 که در ورزشگاه آزتک مکزیکو سیتی برگزار شد رقم خورد؛ مارادونا با دست توپ را از بالای سر پیتر شیلتون، دروازه بان مشهور سه شیرها عبور داد و یک گل تاریخی را به ثمر رساند. گلی که مارادونا هرگز بابت آن اظهار پشیمانی نکرد و آن را دست خدا نامید و اعلام کرد با این گل انتقام حمله انگلیسی ها به جزایر مالویناس در سال 1982 و کشته شدن 650 سرباز آرژانتینی را گرفته است.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خشن‌ترین دیدار تاریخ جام جهانی

خشن‌ترین دیدار تاریخ جام جهانی

نماد اخراج در ادوار مختلف جام جهانی بازی برزيل و مجارستان در جام جهانی 1954 سوئیس است. این بازی كه بعدها "نبرد برن" لقب گرفت، 3 كارت قرمز داشت كه با توجه به استانداردهای قوانين امروز می توانست چندين برابر باشد. حتی پس از سوت پايان درگيری بين دو تيم ادامه داشت. در نهایت مجارستان 4 بر 2 پيروز ميدان نبرد شد! (البته همانگونه که در ادامه گفته خواهد شد بازی هلند و پرتغال در جام جهانی 2006 در تاریخ جام های جهانی بیشترین کارت قرمز را داشته اما دیدار برزیل و مجارستان به دلیل خشونت های پس از بازی و نیز استانداردهای فوتبالی آن زمان خشن ترین بازی تاریخ لقب گرفته است.)



برزیل در حالی این بازی را واگذار کرد و حذف شد که در جام جهانی قبلی (1950 برزیل) با شکست برابر اروگوئه در خانه خود نایب قهرمان شده بود و در جام جهانی 1958 هم با شکست 5-2 سوئد به مقام قهرمانی رسید. اما تیم فوتبال مجارستان در این جام جهانی تیمی بسیار قدرتمند بود که در نهایت به مقام نایب قهرمانی دست یافت و در فینال با نتیجه 3-2 به آلمان غربی باخت در حالی که در دور گروهی با نتیجه جالب 8-3 همین آلمان را شکست داده بود. مجارستان در 5 مسابقه خود در این دوره 27 گل به ثمر رساند که بهترین نتیجه آنها برد 9-0 برابر کره جنوبی در دور گروهی بود.
فرانس پوشکاش (Ferenc Puskás) ستاره بی بدیل مجارستان و رئال مادرید در دهه طلایی مجارستان (دهه 50) که کاپیتان آنها در این جام جهانی نیز بود در 3 بازی که به میدان رفت 4 گل به ثمر رساند. پوشکاش در 84 بازی ملی 85 گل به ثمر رسانده است.
اما بهترین بازیکن مجارها که با 11 گل زده آقای گل این بازی ها نیز شد کسی نبود جز ساندرو کوکسیس (Sándor Kocsis) که در بارسلونا نیز بازی کرده است و به سرطلایی معروف بود. کوکسیس هم امار فوق العاده ای در تیم ملی دارد و در 68 بازی 75 گل به ثمر رسانده است.

بازیهای جام جهانی فوتبال به خاطر حساسیت بازی ها خصوصا در مراحل حذفی همیشه شاهد خشونت های زیادی بوده است و اخراجی های زیادی در این بازیها دیده شده است که برخی از این کارت قرمزها در زمره صحنه های شرم آور تاریخ فوتبال جا می گیرد.




اما خشن ترین دوره جام جهانی دوره هجدهم یعنی جام جهانی 2006 آلمان بود که 28 کارت قرمز و 345 کارت زرد در این جام از جیب داوران بیرون آمد.



خشن ترین بازی تاریخ جام جهانی از نظر کارت قرمز در جام جهانی 2006 برگزار شد؛ دیدار هلند و پرتغال با 4 اخراجی و 16 اخطاری


تنها دوره ای که حتی یک کارت قرمز هم در آن دیده نشد جام جهانی 1970 مکزیک بود که با قهرمانی برزیل به پایان رسید.
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ناکام‌ترین کاپیتان تاریخ فوتبال جهان

ناکام‌ترین کاپیتان تاریخ فوتبال جهان

قهرمانی در جام جهانی آرزوی هر بازيكنی است و حال اگر به عنوان كاپيتان به این افتخار برسد ماندگارتر خواهد بود، اما تاريخ ثابت كرده كه تا کنون هیچ بازیکنی موفق نشده دو بار به عنوان کاپیتان کاپ قهرمانی را بالای سر ببرد و اگر روزی این امر محقق شود در نوع خود اتفاقی يگانه خواهد بود.
البته دیه‎گو مارادونا، دونگا کاپیتانهایی بودند كه به اين رويا نزديک شدند اما تنها يک قهرمانی و یک نايب قهرمانی در كارنامه فوتبال آن ها ثبت شد.

اما سوژه اصلی این گزارش كارل هاینس رومنیگه است که سرنوشتی متفاوت و در نوع خود استثنایی دارد؛ وی تنها كاپيتانی است كه دو بار به فينال جام جهانی رسيده اما هرگز قهرمان نشده است!

کارل هاینس رومنیگه
(Karl-Heinz Rummenigge) در سال 1976 برای نخستین بار به تیم ملی آلمان فراخوانده شد و نخستین بازی ملی خود را در مقابل تیم ملی ولز انجام داد. از آن پس پیشرفت ورزشی رومنیگه و تبدیل او به یک ستاره بین‌المللی فوتبال آغاز شد. وی در سال 1978 با تیم ملی فوتبال آلمان در مسابقات جام جهانی در آرژانتین ناکام ماند اما 2 سال بعد با همین تیم به مقام قهرمانی ملت‌های اروپا دست یافت.



مارادونا و دونگا پس از کسب عنوان قهرمانی

رومنیگه در سال‌های 1980 و 1981 دو بار پیاپی عنوان بهترین بازیکن اروپا را به دست آورد و توپ طلایی مجله ورزشی «فرانتس فوتبال» را از آن خود ساخت. در مسابقات جام جهانی سال 1982 در اسپانیا، تیم ملی آلمان با رومنیگه بازی‌های موفقی به نمایش گذاشت و تا بازی نهایی رسید اما این تیم در دیدار نهایی با شکست 3 بر 1 در مقابل تیم ملی فوتبال ایتالیا به مقام نایب قهرمانی جهان بسنده کرد. در آن سال همه انتظار داشتند که رومنیگه ستاره بی چون و چرای مسابقات گردد اما یک گلزن استثنایی و خوش اشتهای ایتالیایی به نام «پائولو روسی» رومنیگه را در سایه قرار داد.



رومنیگه و دینو زوف در فینال جام جهانی 1982 اسپانیا

4 سال بعد، تیم ملی فوتبال آلمان غربی به همراه رومنیگه در رقابت‌های جام جهانی 1986 مکزیک، بار دیگر در دیدار نهایی ناکام ماند. این بار حریف این تیم در بازی نهایی، تیم ملی فوتبال آرژانتین بود که با درخشش ستاره استثنایی خود «دیه‌گو آرماندو مارادونا» با نتیجه 3 بر 2 سرنوشت بازی را به نفع خود رقم زد تا رومنیگه بار دیگر دستش از جام قهرمانی کوتاه بماند.
وی این بار نیز در سایه درخشش مارادونا رنگ باخت.


رومنیگه و مارادونا در فینال جام جهانی 1986 مکزیک

رومنیگه در مجموع 95 بازی برای تیم ملی فوتبال آلمان انجام داد و 45 گل برای این تیم به ثمر رسانید. وی 51 بار به عنوان کاپیتان این تیم پای به میدان گذاشت و لقب ناکام ترین کاپیتان جهان برازنده وی است!


نمایی از دیدار آلمان و آرژانتین - جام جهانی 1986 مکزیک

یک بازیکن دیگر هم که دوبار پیاپی همراه تیم کشورش به فینال جام جهانی رسید و هر دوبار شاهد شکست تیمش بود می توانست در کنار کارل هاینس رومنیگه قرار بگیرد؛ رود کارول کاپیتان تیم ملی هلند در جام جهانی 1978 که در فینال 1974 نیز حضور داشت با این تفاوت که در جام جهانی 1974 یوهان کرایف کاپیتان تیم ملی هلند بود!


در تاریخ جامهای جهانی ستارگانی هم بوده اند که هم به عنوان مربی و هم به عنوان بازیکن به قهرمانی دست یافته اند:
1- ماریو زاگالو (Mario Zagallo): وی پرافتخارین بازیکن - مربی جهان به شمار می رود، چرا که در سالهای 1958 و 1962 به عنوان بازیکن و در سال 1970 به عنوان سرمربی برزیل و در سال 1994 به عنوان مربی برنده جام جهانی شد. زاگالو در جام جهانی 1998 هم تا پای کسب جام جهانی پیش رفت اما در فینال 3-0 مغلوب فرانسه شدند تا دیدیه دشان جام را بالای سر ببرد و مانع دومین قهرمانی پیاپی برزیل با کاپیتانی دونگا شود!


ماریو زاگالو
2- فرانتس بکن باوئر (Franz Beckenbauer): ستاره بی بدیل فوتبال آلمان که در جام جهانی 1974 به عنوان کاپیتان و در سال 1990 به عنوان سرمربی همراه تیم آلمان قهرمان جام جهانی شد. وی در جام جهانی 1986 هم به عنوان سرمربی نایب قهرمان جهان شد.


فرانتس بکن باوئر با دو جام قهرمانی


به گزارش مشرق، بازیکنان سرشناس دیگری نیز بوده اند که شاید در فهرست بالا قرار نمی گیرند اما رکوردهایی شبیه رکورد مذکور دارند و جا دارد نامی هم از آنها برده شود:

**رونالدو: مهاجم سرشناس برزیل در 4 جام جهانی حضور داشته (1994، 1998، 2002 و 2006) و موفق شده 2 قهرمانی و یک نایب قهرمانی کسب کند که اگر در دو قهرمانی برزیل وی به عنوان کاپیتان جام را بالای سر می برد جاودانه تر می شد هر چند تا کنون نیز رکوردی قابل احترام دارد. البته رونالدو در جام جهانی 94 به عنوان یار ذخیره حضور داشت. رونالدو با 15 گل زده در 3 جام جهانی رکورددار بیشترین گل زده است.


رونالدو در جامهای جهانی 1994 و 2002

**لوتار ماتیوس و کافو ستارگان سرشناس تیم های ملی آلمان و برزیل کاپیتانهایی هستند که رکورددار بیشترین حضور در جام جهانی را با 5 دوره حضور دارند و البته قهرمان جهان هم شده اند؛ کافو 2 بار در سالهای 1994 و 2002 و ماتیوس یک بار در سال 1990.



لوتار ماتئوس و کافو پس از کسب عنوان قهرمانی

**بلینی و مائورو راموس دو بازیکن منحصر به فرد برزیلی هستند که دوبار پیاپی یعنی در سالهای 1958 و 1962 قهرمان جام جهانی شده اند که سرنوشتی مشابه دارند؛ بلینی درحالی درسال 1958 به عنوان کاپیتان کاپ قهرمانی را روی سر برد که مائورو راموس یک دقیقه هم بازی نکرد و کل بازی ها را روی نیمکت نشست، اما در جام جهانی بعدی سرنوشت دو بازیکن کاملا برعکس شد و این راموس بود که کاپ را به عنوان کاپیتان روی سر برد و بلینی یک دقیقه هم فرصت حضور پیدا نکرد!



بلینی (سمت چپ) و مائورو راموس (سمت راست)

**ویتوریو پوتسو سرمربی تیم ملی ایتالیا هم که دوبار در سال‌های 1934 و 1938 ایتالیا را به قهرمانی رساند عنوان پرافتخارترین مربی را یدک می کشد.

ویتوریو پوتسو

**کارلوس بیلاردو سرمربی سرشناس آرژانتینی هم مانند فرانتس بکن باوئر در دو جام جهانی پیاپی (1986 و 1990) به فینال رسید و به یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی دست یافت.


دکتر کارلوس بیلاردو در کنار دیگو مارادونا جام جهانی 1986
 

میلیشیا

عضو جدید
کاربر ممتاز
همه برادرانی که باهم در جام‌جهانی شرکت‌ داشته‌اند

همه برادرانی که باهم در جام‌جهانی شرکت‌ داشته‌اند

احتمالا هیچ جا، انگیزه روانی رقابت برادری مشهودتر از تاریخچه جام جهانی نیست. در طی سال‌ها، برادران زیادی در تیم ملی خود صف کشیده‌اند که حیرت‌انگیز است؛
(
Evaristo, Rosas, Gutierrez) اواریستو، روزاس، گوتیرس صحنه را مهیا کردند ـ جام‌ جهانی اروگوئه
1930



ماریو و خوان اواریستو آرژانتینی حضور برادرانه را در اولین جام جهانی 1930 اروگوئه با ایفای نقش خود در مسیر شگفت‌انگیز به سوی فینال این مسابقات آغاز کردند. اگرچه تیم کشور همسایه، اروگوئه بر آن‌ها پیروز شد، برادران اواریستو، حضور برادران در یک تیم در فینال جام جهانی را پی ریزی کردند.

در مجموع پنج جفت برادر به مسابقه فینال راه یافته‌اند. با این حال، با همه احترامی که برای برادران اواریستو قائل هستیم، مانوئل (18 ساله) و فلیپه (20 ساله) روزاس اولین و جوان‌ترین جفت برادری بودند که تاکنون به جام جهانی فوتبال راه یافته‌اند.




ماریو و خوان اواریستو (آرژانتین)

در جام جهانی اروگوئه 1930 دو برادر دیگر نیز رافائل و فرانسیسکو گوتیرز، در تیم مکزیک، حضور داشتند. همه این چهار جفت باهم در دور اول در مقابل آرژانتین به میدان رفتند،‌ متاسفانه برادران اواریستو در این مسابقه روی نیمکت بودند.

(Fritz & Otmar Walter
) فریتز و اوتمار پیشتاز ـ جام‌ جهانی سوئیس
1954


توده مردم جریحه‌دار آلمان که هنوز با زخم‌های جسمی و روانی جنگ جهانی دوم دست به گریبان بودند، سرانجام در سال 1954 توانستند دوباره فریاد شادی سر دهند. با اینکه فریتز والتر عمدتا فرد کلیدی در شکست مجارستان در فینال شگفت‌انگیز برن قلمداد می‌شود، برادر کوچکتر وی، اوتمار نیز نقش خود را ایفا کرد.



فریتز و اوتمار والتر (آلمان)
اوتمار، هم‌تیمی فریتز در کایزرسلاترن عمدتا در زیر سایه گسترده برادر بزرگ خود زندگی می‌کرد. وی موفق شد در برد افتتاحیه 4-1 مقابل ترکیه گل‌زنی کند و او و فریتز هر دو بازهم در مسابقه بعدی با ترکیه گل‌زنی کردند. هر دو آن‌ها قبل از اینکه در بازی فینال مقابل مجارهای افسانه‌ای صف‌آرایی کنند بار دیگر در برد 6-1 مرحله نیمه نهایی مقابل اتریش گل‌زنی کردند. برد 3-2 آلمان برابر مجارستان شاهد این مدعاست که برادران والتر به عنوان اولین برادرانی بود که جام جهانی فیفا را کسب کردند.


(Bobby & Jacky Charlton)
بابی سرزنده و جکی کارگر ـ جام‌ جهانی انگلیس
1966



به گزارش مشرق، تنها دوازده سال و دو جام جهانی بعد،‌ برادران چارلتون به دومین برادرانی تبدیل شدند که جام ژول ریمه را بالای سر بردند. اختلاف بین بابی منچستر یونایتد و جکی، هافبک وسط سختکوش لیدز،‌ احتمالا شدید نشده بود. بابی بین سال‌های 1958 و 1970 با ثبت رکورد 49 گل، 106 بار لباس تیم ملی را بر تن کرده است.



بابی و جکی چارلتون (انگلیس)

هر چند جکی اولین لباس تیم ملی را تنها در سال 1965 به تن کرد نتوانست هیچ ادعایی برای ماندگاری خود بکند اما نقش خود را در سال 1966 در تنها برد جام جهانی فوتبال در انگلیس در خاک وطن خود ایفا کرد. هر دو برادر در تمام شش مسابقه بازی کردند اما در حالی که تکل‌های جکی عمدتا ناگهانی بود،‌ بابی با به ثمر رساندن سه گل در طول جام جهانی و یک بازی خوب در فینال و برد مشهور در مقابل رقیب قدیمی انگلیس یعنی آلمان، تحسین‌برانگیز عمل کرد.


(Rene & Willy Van de Kerkhof)
برادران فان کرخوف ـ جام‌های جهانی آلمان
1974 و آرژانتین 1978



دلیل تمایز برادران فان کرخوف از PSV آیندهوون این بود که تنها دوقلوهایی بودند که هر دو در جام جهانی گل‌زنی کردند. با اینکه رنه و ویلی بازیکنان ذخیره ای بودند که به فینال 1974 راه یافتند، در واقع به یکباره در صحنه 1978 آرژانتین ظاهر شدند. جفت نارنجی‌پوش که در میانه میدان جای خود را عوض می‌کردند نقش مهمی در مسیر خیره‌کننده راهیابی به دومین فینال پیاپی ایفا کردند، جایی که در استادیوم مونومنتال بوینس آیرس مقابل میزبان خود آرژانتین 3-1 شکست خوردند.



رنه و ویلی فان کرخوف (هلند)

البته در جام جهانی 1978 دو برادر دیگر نیز از ایتالیا حضور داشتند؛ پاتریزیو و کلودیو سالا (Patrizio & Claudio Sala) که البته بیشتر وقت خود را روی نیمکت گذراندند و انزو بیرزوت سرمربی ایتالیا در دیدار رده بندی شانس بازی به این دو داد و پاتریزیو کامل و کلودیو در 12 دقیقه پایانی بازی کردند هرچند ایتالیا این بازی را 2-1 به برزیل واگذار کرد.



پاتریزیو و کلودیو سالا (ایتالیا)

(Victor & Vyacheslav Chanov)
برادران چانوف ناراحت
پشت خط رینات داسایوف ـ جام‌ جهانی اسپانیا 1982



با اینکه ویکتور و واچسلاو تنها جفت برادر دروازه‌بانی هستند که در جام جهانی در یک تیم حضور یافتند، شاید تجربه آن‌ها در جام 1982 اسپانیا کام آن‌ها را اندکی تلخ کرد. با توجه به اینکه پس از لئو یاشین افسانه‌ای، رینات داسایف عمدتا به عنوان بهترین دروازه‌بان شوروی قلمداد می‌شد برادران چانوف امیدی نداشتند که زمان زیادی برای بازی در ایبریا داشته باشد. در واقع هر دو آن‌ها تمام دقایق هر پنج مسابقه را روی نیمکت در کنار مربی خود، کنستانیتن بسکوف گذراندند.



ویکتور و واچسلاو چانوف (شوروی)

(Karl-Heinz & Bernd Foster)
برادران فاستر مصمم به راهیابی به فینال ـ جام جهانی اسپانیا
1982



کارل هاینز برادر مشهور فاستر در تیم آلمان بود که به فینال 1982 اسپانیا راه یافته،‌ در تمام مسابقات سه گروه از جمله باخت مفتضحانه 1-2 مقابل الجزایر و تساوی عجیب کسل‌کننده با اتریش در زمین حضور داشت. اما پس از گذراندن دور اول در خط اطراف زمین، یوپ دروال، مربی تیم برند فاستر، برادر کوچکتر کارل هیتز را به میدان آورد. او در تمام چهار مسابقه دور دوم از جمله نیمه نهایی کلاسیک با فرانسه و فینال مقابل ایتالیا بازی کرد. برادران فاستر آخرین برادرانی بودند که باهم در فینال جام جهانی فیفا حضور یافتند. کارل هاینز در سال 1982 به عنوان بهترین بازیکن آلمان شناخته شد و دوباره چهار سال بعد به فینال جام جهانی در مکزیک بازگشت و برند فاستر مسلما سوت پایان آن را نشنید چرا که در تیم نبود.






کارل هاینز و برند فاستر (آلمان)
سال 1982 سال مهمی برای برادران بود. علاوه بر چانوف و فاستر، دوقلوهای یوگسلاوی زلاتکو و زوران یوجویچ نیز قبل از حذف شدن از دور اول باهم بازی کردند.


(
Francois Omam & André Kana-Biyik) برادران شکست‌ناپذیر بیئیک ـ جام جهانی ایتالیا
1990



برادران فرانسوا اومام بیئیک و آندره کانا بیئیک هر دو در تیم کامرون بودند و در جام 1990 ایتالیا موجب لبخند غرورآمیز کل قاره مادری خود شدند. شیرهای رام نشدنی در اولین مسابقه خود در دومین حضور در جام جهانی، رکورد بی‌ شکستی خود را با برد 1-0 مقابل مارادونا و آرژانتین، حفظ کردند(آن‌ها هر سه بازی خود در جام 1982 اسپانیا را مساوی کرده بودند).



فرانسوا اومام و آندره کانا بیئیک (کامرون)

در یکی از بزرگترین نتایج غیرمنتظره در تاریخ جام جهانی فوتبال، شش دقیقه بعد از اینکه آندره کانا به دلیل تکل خشن به کلودیو کانیگا اخراج شد فرانسوا با جهش بلند و ضربه سر تنها گل مسابقه را به ثمر رساند. این دو برای کمک به کامرون تا یک چهارم نهایی ادامه دادند. این اولین بار بود که یک تیم آفریقایی به این مرحله می‌رسید.


(Frank & Ronald de Boer)
برادرانی از نسل طلایی لاله های نارنجی ـ جام جهانی آمریکا
1994 و فرانسه 1998



فرانک و رونالد دی بوئر، برادران هلندی که یکی از معروفترین برادران فوتبالی هستند در دو جام جهانی 94 و 98 در ترکیب هلند به میدان رفتند ولی با اینکه در تیمی با ستاره های فراوان بازی می کردند موفق نشدند به فینال راه یابند و در سال 94 در یک چهارم نهایی مغلوب برزیل قهرمان شدند و در 98 هم در نیمه نهایی دوباره مغلوب طلایی پوشان برزیل شدند و در نهایت چهارم شدند. از بین این دو رونالد فقط موفق شد 2 بار در جام جهانی 98 گلزنی کند والبته او در نیمه نهایی برابر برزیل در ضربات پنالتی هم یک ضربه را از دست داد تا تیمش به فینال نرسد. در رده باشگاهی نیز این دو در آژاکس و بارسلونا دوران طلایی سپری کردند.



فرانک و رونالد دی بوئر(هلند)


(Michael & Brian Laudrup)
برادران دانمارکی لادروپ دقیق و بدون خطا ـ جام جهانی فرانسه
1998



مایکل و برایان لادروپ، برادران دانمارکی که مسلما بااستعدادترین برادران تمام دوران هستند، با عملکرد شگفت‌انگیز خود در جام جهانی 98 فرانسه درخشیدند. مایکل در مرحله گروهی مقابل فرانسه، یک پنالتی را به گل تبدیل کرد اما دانمارک 2-1 شکست خورد و به عنوان تیم دوم صعود کرد. برایان در مسابقه دور یک شانزدهم مقابل نیجریه افسانه‌ای که با نتیجه 4-1 یکی از شکست‌های تاریخی را به این تیم آفریقایی تحمیل کردند زننده یکی از گل ها بود. سپس برادر کوچکتر یعنی برایان این مسیر را ادامه داده و در باخت 2-3 مقابل برزیل در یک چهارم نهایی نیز این کار را تکرار کرد. بازی با برزیل بی‌تردید یکی از هیجان‌انگیزترین مسابقات این تورنمنت بود.




مایکل و برایان لادروپ (دانمارک)
در سال 1998 نیز برادران نروژی توره آندره فلو و جاستین فلو هر دو در برد دور اول این تیم اسکاندیناوی مقابل برزیل افسانه‌ای حضور یافتند. برای تکمیل این کار خانوادگی، پسر عموی آن‌ها، هاروارد فلو نیز 90 دقیقه کامل بازی کرد.



جاستین و توره آندره فلو (نروژ)

(Niko & Robert Kovac)
برادران کواچ با بازگشت دست خالی به وطن ـ جام جهانی کره و ژاپن
2002



به گزارش مشرق، در اولین و آخرین جام جهانی در آسیا برادران کروات متولد برلین، نیکو و رابرت کواچ در دور اول در کنار هم صف‌آرایی کردند. با اینکه در مراحل گروهی از دور مسابقات خارج شدند، هر دو برادر کوواچ در تمام سه مسابقه کرواسی حضور داشتند.



نیکو و رابرت کواچ (کرواسی)

(Kevin-Prince & Jerome Boateng)
اولین جدال دو برادر در دو تیم ملی مختلف - جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی


در رقابت‌های جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی نیز دو برادر حضور داشتند که در دو تیم متفاوت و برای اولین بار مقابل یکدیگر بازی کردند. جرومه و کوین پرینس بواتنگ در دو تیم غنا و آلمان در مرحله گروهی مقابل هم قرار گرفتند و این آلمان بود که به برتری 1-0 دست یافت.



کوین پرینس و جرومه بواتنگ (آلمان و غنا)
البته این آخرین بار نبود که این دو برادر در بازی‌های جام‌جهانی با یکدیگر رو در رو شدند. غنا و آلمان در جام جهانی 2014 برزیل نیز در 31 خرداد در شهر فورتالزا با یکدیگر دیدار می‌کنند. پرتغال و آمریکا سایر تیم‌های حاضر در گروه G هستند و این به معنای آن است که یک بار دیگر کوین پرینس، هافبک هجومی شالکه می‌تواند مقابل جرومه، مدافع میانی بایرن‌مونیخ قرار بگیرد.
 

Similar threads

بالا