تلفن همراه:رقابت در حال افزایش دربازاری در حال رشد

sszz23

عضو جدید
از لندن گرفته تاتوکیو و تا شیکاگو،تلفنهای همراه به ابزاری حیاتی و بسیار ضروری برای تاجران ومدیران گرفتار،نوجوانان وجوانان وتقریبا هرکسی که میخواهدبا دیگران درتماس دایم باشدتبدیل شده است.شکی نیست که بازار خدمات تلفنهای همراه به سرعت درحال رشد است.درسال 1983 وقتیکه اولبن سیستم تلفن همراه راه اندازی شد پیشبینی میشد گه تا سال 2000 کمتراز 1000000 نفرمشترک این خدمت خواهند شد.امابه دنبال رشدفوق العاده تقاضای این حدمت میان مردم وتجار و صاحبان صنعت و کسب و کار،تعدادمشترکان تلفن همراه در سراسر جهان به بیش از 100 میلیون نفررسیده.درفنلاند،که بزرگترین کشور استفاده کننده از تلفن همراه است نفوذ تلفن همراه از مرز 70 درصد گذشته است.درکره جنوبی و هنگ کنگ نفوذ تلفن همراه 60 درصد است.دوصنعت اصلی کار خدمات رسانی به بازار تکنولوژی تلفن همراه را به عهده دارند:تولیدکنندگان و عرضه کنندگان تلفن همراه.این2 صنعت ظاهرا شکوفا،چقدر جذابیت دارند؟
تولیدکنندگان:پیشرفتهای سریع تکنولوژیکی شرکتهای کوئل کام ،اریکسون و نوکیا قابلیتهاو ویژگیهای ظاهری بیشماری را به این بازار افزوده که از جمله میتوان به نرم افزار ویژه دسترسی به شبکه جهانی وب اشاره کرد.در اروپا تلفنهای جدید به کاربران و دارندگان موبایل امکان میدهد تااز پیشبینی وضع هوا آگاه شوند،ایمیل خود را مرور کنند،از قیمتهای خریدو فروش سهام در بازارهای بورس مطلع شوند و به بسیاری از اطلاعات دیگر دسترسی یابند.نوکیای فنلاند با پشت سر گذاشتن شرکت با سابقه ای چون موتورولا،در عرصه موبایل به پیشتاز جهانی تبدیل شده.اما سال به سال و بسته به سلایق بازار،ارقام سهم بازار تولیدکنندگان پیشتاز موبایل ممکن است 2 برابر یا نصف شود.به همین ترتیب و از خوش شانسی یا بد شانسی سرمایه گذاران ،ارزش سهام نیز ممکن است افزایش یا کاهش یابد.ارزش سهام شرکت کوئل کام در سال 1999 ،2600 درصد افزایش یافت درحالیکه تا اواسط سال 2000 ارزش سهام آن تنها 60 درصد کاهش یافت.در سال 2001،ارزش سهام نوکیا هم کاهش یافت.
این تریخچه مختصر این صنعت بسیار رقابتی گ.یای آن است که یک بازار به سرعت در حال رشد لزوما راه را به سوی موفقیت هموار نمیسازد.بازارهای در حال رشد یک چیز هستند،اما صنایع متلاطمی که آن بازارها را پوشش میدهند یک چیز کاملا متفاوت دیگری هستند.
عرضه کنندگان:شرایط صنعت برای عرضه کنندگان خدمات نیز غیرقابل کنترل بوده است.مسابقه و رقابت برای کسب برتری جهانی به ادغام بازیگران عمده این عرصه شده،همچنان که وادفون اروپا در سال 1999 با ایرتاچ امریکا ادغام گردید.
اما وادفون کاررا به اینجا ختم نکردو در سال 2000 شرکت مانسمان آلمان را تصاحب نمود.دیگرعرضه کنندگان صاحب نام بازار نیز از این روش پیروی کردند.مثلا گروه ویرجین ریچارد برنسون ظرفیت خالی یک شرکت دیگر انگلیسی را خریداری کرد و ویرجین تلکام را راه اندازی نمود.این شرکت جدید توانست در عرض 6 هفته اول فعالیت خود،حدود 150000 مشتری را جذب خود کند.درسراسر اروپا جایی که نفوذ موبایل بسیار بیشتر از امریکاست،جنگ خانه به خانه یا بازار به بازار برای تصاحب سهم بازار بیشتر دارد شدت میگیرد.قیمتهای خدمات موبایل کاهش یافته و رقابت را شدیدتر کرده.با افزایش سرسام آور و هزینه های کسب مجوزهای دولتی برای پشتیبانی از خدمات نسل سوم موبایل،وضع بدتر شده است.مزایده اعطای مجوز نسل سوم موبایل توسط دولت بریتانیا در اوایل سال 2000 موجب افزایش 35 میلیارد دلاری هزینه های اعطای مجوز شد.یعنی 10 برابر آنچه که انتظار میرفت.دیگر دولتهای اروپایی نیز چنین کرده اند.بنابراین بازار به سرعت در حال گسترش خدمات تلفن همراه آنقدر شرکتهای رقابتگر در این عرصه و برخی دولتها راشیفته خود کرده است که هر یک از آنها میخواهند از این سفره و خوان گسترده سهمی ببرند،لذا سودآوری این صنعت در آینده مورد تردید قرار گرفته.تا سال 2001 نتیجه رویدادهای فوق کاهش شدید سهم بازار عرضه کنندگان خدمات بیسیم و درگر شرکتهای تلفنی بود.
 

sszz23

عضو جدید
همانطور که مثالهای ارائه شده مربوط به صنایع تولیدی و خدماتی تلفنهای همراه نشان می دهند،کار در یک بازار در حال رشد به معنای آسانتر شدن راه حصول به موفقیت نیست.شرایط صنعت و میزان دستیابی برخی بازیگران در این صنعت به مزیت رقابتی نیز در دستیابی به موفقیت به همین اندازه و حتی مهم تر می باشند.همانطور که کارآفرینان و تصمیم گیران بازاریابی به دنبال فرصتی برای ورود به یک بازار در حال رشد همچون بازار تلفنهای همراه یا افزایش سهم خود در این بازارند،آنها باید به دقت به مسایل دیگری همچون شرایطی که اکنون بر آن صنعتی که رقابت می کنند غالب است و نیز به احتمال حاکمیت شرایط مطلوب در آینده توجه کنند.
باید به این سوال پرداخت که چگونه می توانیم در طول چرخه حیات محصول به مزیت رقابتی دست یابیم و این مزیت رقابتی را حفظ کنیم؟
 

sszz23

عضو جدید
مزیت رقابتی پایدار و چرخه حیات محصول

مزیت رقابتی پایدار و چرخه حیات محصول

چرخه حیات محصول با تاریخچه فروشهای یک محصول یا یک طبقه محصول سروکار دارد.این مفهوم می گوید که فروشهای یک محصول به شکلی قابل پیش بینی در طول زمان تغییر میکند و اینکه هر محصولی 5 مرحله مشخص را طی میکند:معرفی یا تولد-رشد-تغییر ناگهانی-بلوغ و پیری.هر یک از این مراحل فرصتها و تهدیدهای مشخصی را فراروی یک شرکت قرار می دهند و به این ترتیب بر استراتژی آن شرکت و همچنین طرحهای بازاریابی آن شرکت اثر میگذارند.علی رغم اینکه بسیاری از محصولات جدید از چنین مسیر تجویز شده ای پیروی نمیکنند،به خاطر اینکه شکست می خورند; اما این مفهومی است بسیار با ارزش زیرا به مدیران کمک می کند تا آینده را بهتر پیش بینی کنند و بدانند که چه تغییراتی را باید در طرحهای بازاریابی استراتژیک خود اعمال کنند.
در آغاز(یعنی در مرحله تولید) خریداری یک محصول جدید محدود است زیرا اعضای بازار هدف به اندازه کافی از وجود چنین محصولی در بازار آگاه نیستند.بعد از اینکه مردم چیزهای بیشتری درباره این محصول جدید دانستند و عرضه آن نیز افزایش یافت،میزان فروش این محصول با نرخ بسیار سریع تری افزایش می یابد(مرحله رشد).با افزایش تعداد خریداران،رشد کند می شود و اهمیت غروشهای تکراری از فروشهای آزمایشی بیشتر میشود.وقتیکه هم تعداد خریداران و هم خریدهای آنها با ثبات شد،رشد فروش به تدریج جمعیت بازار هدف میشود.در پایان دوره رشد-درست قبل از آغاز مرحله بلوغ-مرحله تغییر ناگهانی یا مرحله رقابت شدید رخ میدهد.در این مرحله نرخ رشد کاهش می یابد و رقابت بر سر قیمت افزایش می یابد و بسیاری از شرکتها مجبور به ترک صنعت یا انحلال خود میشوند.وقتیکه نرخ خالص پذیرش محصول جدید ثابت می ماند محصول به مرحله بلوغ رسیده است.وقتیکه مرحله بلوغ ادامه می یابد و عرضه محصول از تقاضای اولین استفاده کنندگان از آن پیشی میگیرد،نرخ فروش کاهش می یابد و اصطلاحا گفته میشود که محصول وارد مرحله پیری اش شده است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
V داشبورد مدیریتی چیست ؟( به همراه نمونه) تکنيک های مديريتی 13

Similar threads

بالا